PARTNER SERWISU
nmgjunad
3 4 5 6 7
Adagio
48
Dołączył: 2014-08-08
Wpisów: 843
Wysłane: 28 lipca 2020 10:21:43 przy kursie: 16,50 zł
Malpi rozum imo d'oh!
Spekula bierze wszystko, to jest oczywiscie dobra firma, ale jak w przypadku relpola dochodzimy do sytuacji, gdy akcje staly sie zabawka w rekach spekulantow... z inwestycjami nie ma to imo nic wspolnego...

haszisz
6
Dołączył: 2008-12-06
Wpisów: 47
Wysłane: 28 lipca 2020 10:45:53 przy kursie: 16,50 zł
Zastanawiałem się ostatnio dlaczego TIM nie rośnie na fali zwyżek innych firm które wydały komunikat o treści "fotowoltaika" ...

Analityk Fundamentalny
PREMIUM
375
Dołączył: 2011-12-27
Wpisów: 995
Wysłane: 4 sierpnia 2020 10:01:34 przy kursie: 14,10 zł
TIM jak zwykle nie zawodzi i konsekwentnie zwiększa sprzedaż - tym razem w lipcu +19,7% r/r. co narastająco oznacza +15,1%. Po prostu nie widać, żadnej pandemii w wynikach sprzedażowych spółki. Oczywiście sama sprzedaż to jeszcze za mało - Czekamy na publikacje wyników za Q2 - oby bardzo dobra sprzedaż znalazła potwierdzenie w marżach i zysku. A przecież wciąż jest rozwój 3LP na tapecie. Generalnie otocznie wydaje się spółce sprzyjać.

www.stockwatch.pl/komunikaty-s...
Analityk fundamentalny z zawodu, ale przede wszystkim z pasji. Miłośnik GPW - #giełdamojapasja.
Twitter - @AnalitykF


januszw
26
Dołączył: 2012-04-09
Wpisów: 479
Wysłane: 4 sierpnia 2020 15:13:21 przy kursie: 14,10 zł
No właśnie otoczenie to takie sobie,. inwestycje prywatne bardzo słabo pozostają państwowe a to kiepski inwestor w Timie zyskowność pozostawia sporo do życzenia.

Analityk Fundamentalny
PREMIUM
375
Dołączył: 2011-12-27
Wpisów: 995
Wysłane: 4 sierpnia 2020 15:27:45 przy kursie: 14,10 zł
Otoczenie sprzyja ponieważ zdobywają rynek - być może skrót myślowy trochę nieszczęśliwy :) Inwestycje inwestycjami, a widać że obrót rośnie. A sprzedaż to podstawa. Jak jest ona to można pracować nad marżą. Kilkunastoprocentowe wzrosty w tym roku (w każdym miesiącu dwucyfrowe poza styczniem) muszą budzić uznanie. Oczywiście trzeba poczekać na marżę, ale w zeszłym roku pokazywali, że potrafią sobie z tym radzić. Jeśli chodzi o poziomy zyskowności to przypominam, że jest to to spółka handlowa - na poziomie zysku netto trudno oczekiwać, aby rentowność tutaj była dwucyfrowa - tak to działa.
Analityk fundamentalny z zawodu, ale przede wszystkim z pasji. Miłośnik GPW - #giełdamojapasja.
Twitter - @AnalitykF

orzech
98
Dołączył: 2009-11-11
Wpisów: 915
Wysłane: 4 sierpnia 2020 18:58:29 przy kursie: 14,10 zł
Muszą budzić uznanie, bo nie jest to jakiś jednorazowy wyskok tylko każdy miesiąc na spory plus r/r
TIM to spółka dla spokojnych i cierpliwych inwestorów, po dzisiejszym raporcie oczekiwać by jednak należało wzrostu kursu a tutaj.. ZONK..
Może kiedyś tam jak już "baby" z wozu zlezą nadejdą dla kursu lepsze czasyEh?
Raportowane wyniki jednak potwierdzają słowa Prezesa, to dobry czas dla spółki i kiedy jak nie terazsalute
Edytowany: 4 sierpnia 2020 18:59

annadw
PREMIUM
9
Grupa: SubskrybentP1
Dołączył: 2020-06-03
Wpisów: 70
Wysłane: 4 sierpnia 2020 21:05:44 przy kursie: 14,10 zł
Mam wrażenie, że ta spółka jakby była poza wszelką uwagą inwestorów. Już wcześniejsze raporty były świetne, a w kursie praktycznie niezauważalne.

Analityk Fundamentalny
PREMIUM
375
Dołączył: 2011-12-27
Wpisów: 995
Wysłane: 4 sierpnia 2020 21:56:09 przy kursie: 14,10 zł
Jak w przysłowiu ludowym: każda potwora znajdzie swojego amatora salute . A jeśli dodatkowo weźmiemy pod uwagę, że to nie żadna potwora tylko ładnie rozwijająca się spółka... Przypomnę jednak, ze od marcowego dołka urosła o 100% - oczywiście w porównaniu do Mercatora czy jakiś wynalazków z NC to niewiele - ale w portfelu niektórzy lubią również mieć (przynajmniej czasami) stabilne, dobrze rozwijające się spółki.
Analityk fundamentalny z zawodu, ale przede wszystkim z pasji. Miłośnik GPW - #giełdamojapasja.
Twitter - @AnalitykF

DentystaHurtownik
1
Dołączył: 2019-01-25
Wpisów: 4
Wysłane: 6 sierpnia 2020 09:39:08 przy kursie: 14,80 zł
Nie wiem kto musi zauważyć tę spółkę aby akcje odzwierciedlały jej wartość , nie wiem kto musi się wysypać aby nie zaniżać kursu, wiem tylko, że jest to jedna z pewniejszych firm na rynku, która podczas pandemii udowodniła swoją siłę. Z miesiąca na miesiąc coraz lepsze wyniki, coroczna dywidenda czego chcieć więcej. Tu nie będzie rozczarowań tylko stały, stabilny wzrost.

haszisz
6
Dołączył: 2008-12-06
Wpisów: 47
Wysłane: 6 sierpnia 2020 10:50:15 przy kursie: 14,80 zł
Tak jak ktoś pisał jest to nudna stabilna firma. Nie ma tutaj emocji typu ktoś pisze na forum że trzeba kupić i kurs plus 30% w dzień bo mi wykupio. Za dużo przewidywalności, nie możesz kupić wyimaginowanego zysku +500% w kwartał


annadw
PREMIUM
9
Grupa: SubskrybentP1
Dołączył: 2020-06-03
Wpisów: 70
Wysłane: 6 sierpnia 2020 12:47:19 przy kursie: 14,80 zł
Analityk Fundamentalny napisał(a):
Przypomnę jednak, ze od marcowego dołka urosła o 100% - oczywiście w porównaniu do Mercatora czy jakiś wynalazków z NC to niewiele - ale w portfelu niektórzy lubią również mieć (przynajmniej czasami) stabilne, dobrze rozwijające się spółki.


Ja wolę porównywać z lutym, bo od dołków marcowych odbiło się masę spółek. I tu już wchodzimy na poziom porównania 13,5 vs 14,5 zł.
Niemniej ważniejsze IMO jest zachowanie kursu na przestrzeni lat. I tu już jest mało różowo, bo poza wyskokiem w 2007, od 2008 kurs jest niemal w stałym kanale. Czyli w praktyce zarobek jest - jak rozumiem - przede wszystkim z dywidendy. I jeśli to komuś wystarcza - ok. Ale ja nadal uważam, że jak na spółkę ze stabilnymi wzrostami zysków, to kurs stanowczo tego nie oddaje.

kliknij, aby powiększyć

annadw
PREMIUM
9
Grupa: SubskrybentP1
Dołączył: 2020-06-03
Wpisów: 70
Wysłane: 6 sierpnia 2020 12:52:31 przy kursie: 14,80 zł
Nie wiem, czemu nie zapisał mi się cały wykres, więc zrzut z Trading:


kliknij, aby powiększyć

Analityk Fundamentalny
PREMIUM
375
Dołączył: 2011-12-27
Wpisów: 995
Wysłane: 25 września 2020 19:17:15 przy kursie: 13,10 zł
Wszyscy patrzą, nie wszyscy widzą – e-commerce w natarciu - omówienie sprawozdania finansowego TIM po II kw. 2020 r.


Sprzedaż rośnie jakby pandemii nie było

Drugi kwartał 2020 roku ponownie odznaczył się wyższą sprzedażą r/r o 20,7 proc. i była to dynamika najwyższa przynajmniej w ciągu ostatnich 15 kwartałów co oczywiście cieszy. Spółka niewątpliwie została beneficjentem lockdownu i przesunięcia trendów zakupowych do internetu.



kliknij, aby powiększyć


Powyższy wykres bardzo ładnie oddaje stabilnie zwiększanie przychodów, ale przede wszystkich pokazuje, że spółki córki 3LP (usługi logistyczne w nowoczesnym centrum dystrybucyjnym dla grupy oraz podmiotów zewnętrznych takich jak Ikea czy Oponeo) oraz Rotopino (liderem polskiego rynku internetowej sprzedaży narzędzi i elektronarzędzi dla profesjonalistów oraz majsterkowiczów) zaczynają coś znaczyć w całości grupy kapitałowej jeśli chodzi o sprzedaż. Zresztą jeszcze bardziej wyraźny trend jest widoczny przy zysku operacyjnym czy zysku netto. W każdym razie w chwili obecnej konsolidowana sprzedaż spółek zależnych stanowi 14,1 proc. całości sprzedaży czyli o 3,6 p.p. więcej niż rok wcześniej i 4,5 p.p, niż dwa lata temu. Widać, że spółki córki okrzepły na rynku i zaczynają stanowić wartość dodaną dla biznesu.



kliknij, aby powiększyć


Wykres zysków wygląda w zasadzie wzorowo, wszystkie słupki zysków z roku na rok rosną naprawdę imponująco. Wynik na sprzedaży wyniósł 12,1 mln zł, czyli o 59 proc. więcej r/r co wartościowo przekłada się na 4,5 mln zł więcej. Na poziomie zysku operacyjnego różnice są dość podobne (+56 proc. oraz +4,3 mln zł), co potwierdza, że nie mamy tutaj jakichś istotnych wydarzeń na pozostałej działalności operacyjnej.

Tak dobry wynik operacyjny jest pochodną 3 składowych. Po pierwsze sama marża towarowa wzrosła o 12,0 mln zł i osiągnęła procentową rentowność na poziomie 19,3 proc. (+1,9 p.p. r/r). Jest to zauważalny wzrost, zresztą bardzo dobrze to również wygląda gdybyśmy porównali do poprzedniego kwartału kiedy to marża towarowa wynosiła 16,9 proc. Powrót do wysokich marż oczywiście cieszy i dotyczy zarówno spółki matki jak i rotopino.pl. Otwartym pozostaje pytanie czy będzie to stały trend. Trzeba zauważyć, że na rynku w drugim kwartale występowała jednak specyficzna sytuacja. Część z konkurencji skorzystała ze środków z tarcz antykryzysowych i tego typu wsparć co mogło się przełożyć na ich mniejszą chęć agresywnej walki o udziały rynkowe. Zresztą proszę spojrzeć na poniższy wykres pochodzący z prezentacji inwestorskiej.



kliknij, aby powiększyć


Sprzedaż TIM w ciągu ostatnich 12 miesięcy w tym ujęciu wzrosła o 12,8 proc., podczas gdy cały rynek zanotował spadek o 0,3 proc., a przecież TIM jest na tym rynku liderem. Widać więc, że udziały rynkowe istotnie w tym okresie wzrosły. Teraz najciekawszym pytaniem dotyczącym przyszłości jest wyżej wspomniana kwestia ewentualnego nasilenia się walki konkurencyjnej i konieczności obniżania marż. Jeśli to nie nastąpi w istotnej skali to przy rosnących przychodach (+15,8 proc. w pierwszych dwóch miesiącach trzeciego kwartału) marża brutto na sprzedaży może nas miło rozczarować. W szczególności, że prezes w trakcie konferencji wynikowej potwierdził, że spółka jest bardzo konserwatywna jeśli chodzi o wykonanie planów rocznych przez spółkę w stosunku do tych narzuconych przez dostawców co wiąże się oczywiście z bonusami rocznymi. Tutaj niech każdy interpretuje jak uważa. Dla pesymistów może to być sygnał, że będzie problem z otrzymaniem rocznych bonusów od dostawców. Z kolei optymiści wskażą, że spółka ostrożne rozpoznała je w obecnym półroczu i może być miła niespodzianka w drugim o ile sprzedaż będzie szła dobrze.

Proszę pamiętać, że rentowność towarowa w drugim półroczu 2019 roku średnio wyniosła 17,3 proc. czyli była raczej zbliżona do tej niższej z pierwszego kwartału (16,9 proc.) niż tej wyższej z analizowanego (19,3 proc.) 3-miesięcznego okresu. Jak rozumiem wyjaśnienia zarządu to pierwszy kwartał nacechowany był także pewnym przesunięciem w miksie sprzedaży na rzecz towarów (kable) o niższej rentowności niż przeciętna. Dodatkowo spadek cen miedzi w tamtym okresie wymuszał dość szybką sprzedaż zapasów kupionych wcześniej po wyższych cenach.

Skoro rosła sprzedaż i wolumeny to również musiały wzrosnąć koszty. Szczegółowa analiza kosztów rodzajowych jeszcze się pojawi, ale już można podkreślić istotne wzrosty w usługach obcych (+6,3 mln zł i prawie 50 proc. r/r) oraz świadczeniach pracowniczych (+3,5 mln zł oraz +26,9 proc. r/r).

Koniec końców zysk operacyjny odnotował dynamikę na poziomie 55 proc. co wartościowo przełożyło się na kwotę 11,9 mln zł czyli o 4,3 mln zł większą niż rok wcześniej oraz o 4,6 mln zł wyższą niż w poprzednim kwartale. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu półrocznym to dynamika zysku operacyjnego spada do 30 proc. przy kwocie 19,2 mln zł i przyroście r/r o 4,2 mln zł. Innymi słowo zysk operacyjny w pierwszym kwartale był w zasadzie płaski a cała nadwyżka w półroczu to efekt drugiego kwartału. W tym momencie warto wspomnieć, że zarząd poinformował o dodatkowych jednorazowych kosztach (darowizny covidowe oraz odpis WNIP), które obniżyły wynik operacyjny o ok. 0,8 mln zł.

W drugim kwartale na poziomie zysku brutto dostrzeżemy jeszcze wyższą dynamikę r/r (+79,4 proc. oraz + 5,0 mln zł) co spowodowane jest lekkim odwróceniem trendu kursowego. Przypomnę, że kurs EUR/PLN na koniec marca wystrzelił do 4,55 co spowodowało rozpoznanie 4,7 mln zł ujemnych różnic kursowych przede wszystkim na przeliczeniu zobowiązań z tytułu leasingu centrum dystrybucyjnego – efekt MSSF 16. Kurs walutowy na koniec czerwca trochę odrobił (ok. 10 groszy) i w efekcie w okresie półrocznym ujemne różnice kursowe zmniejszyły się do 3,4 mln zł. Jak będzie na koniec września trudno dzisiaj wyrokować, choć obecny kurs (4,55) raczej sugeruje ujemne różnice kursowe w trzecim kwartale na poziomie ok. 1,2 mln zł.

Przejdźmy teraz do krótkiej analizy segmentów i zacznijmy od największego segmentu, czyli handlu online stanowiącego około 70 proc. przychodów.



kliknij, aby powiększyć


Po pierwsze sprzedaż w tym kanale w ostatnim okresie (półrocze) dość dynamicznie rośnie. Wzrost w analizowanym okresie 3 miesięcy r/r wyniósł 23,2 proc., podczas gdy narastająco było to 18,5 proc. Na poziomie marży brutto dynamiki były gorsze odpowiednio 14,4 proc. oraz 10,5 proc. w półroczu. Tutaj jednak dwa słowa komentarza. Pierwszy kwartał miał faktycznie dość niską marżę, czego powodem w części była omawiana wyżej kwestia z produktami o niższej marży jak kable. Ten problem nie wystąpił w istotnym rozmiarze w drugim kwartale, ale i tak marży procentowej nie udało się pobić r/r. Proszę jednak pamiętać o bardzo wysokiej (najwyższej w ostatnich 3 latach) bazie – w drugim kwartale zeszłego roku gdzie marża brutto na sprzedaży wynosiła 21,1 proc. Dodatkowo wartościowo, ze względu na rosnącą sprzedaż, masa marży była istotnie wyższa niż rok wcześniej – 4,4 mln zł więcej w kwartale i 6,1 mln zł w półroczu.

Drugim kanałem, wciąż istotnym, jest kanał offline.



kliknij, aby powiększyć


Sprzedaż rok do roku wzrosła o 6,3 proc. osiągając wartość 64,6 mln zł w ujęciu kwartalnym. Patrząc na pandemię i dość istotne ograniczenia w przemieszczaniu w kwietniu wydaje się być to nadal wynik całkiem przyzwoity. Na poziomie zyskowności brutto na sprzedaży kanał offline wypadł mieszanie. Pozytywnie kontrybuował drugi kwartał (+21,1 proc r/r oraz o 1,9 mln zł marży więcej) ale w ujęciu półrocza było gorzej (+4,7 proc. r/r oraz + 0,9 mln zł marży więcej narastająco).

Kilka zdań należy również napisać o trzecim segmencie pod nazwą usług logistycznych świadczonych przez spółkę-córkę 3LP. Spółka ta świadczy usługi jako operator logistyczny (przyjęcie, magazynowanie, kompletacja, wysyłka, obsługa zwrotów) nie tylko na rzecz podmiotów z grupy (TIM oraz rotopino), lecz również dla klientów spoza grupy takich jak Oponeo i od roku Ikea. 3LP specjalizuje się w zautomatyzowanym outsourcingu logistyki dla podmiotów z sektora e-commerce i zapewnia ekspresowe dostawy w Polsce jak i w Europie.



kliknij, aby powiększyć


Jak widać na powyższym wykresie sprzedaż od trzeciego kwartału zeszłego roku dynamicznie wzrosła co jest związane z pozyskaniem Ikea jako klienta. To oczywiście sygnał, że w kolejnych kwartałach nie powinniśmy się spodziewać jakiś bardzo dużych dynamik przychodowych. Po prostu baza porównawcza już będzie zawierała nowego klienta. Marża brutto na sprzedaży w analizowanym półroczy wyniosła 1,1 mln zł (-0,3 mln zł rok wcześniej) co daje procentową rentowność na poziomie 6,4 proc. W tym wypadku warto pamiętać, że akurat trzeci kwartał będzie stanowił w tym segmencie wysoką bazę porównawczą, z kolei czwarty dość niską.


Koszty operacyjne pod kontrolą

Spółka handlowa, a taką wciąż jest GK TIM, to przede wszystkim marża towarowa, ale również konieczność ścisłego pilnowania swoich kosztów operacyjnych.



kliknij, aby powiększyć


Na początek raz jeszcze przypomnienie, że od początku 2019 roku mamy istotne zmiany związane z MSSF 16 (zmniejszenie usług obcych zwiększenie amortyzacji i kosztów finansowych).
Świadczenia pracownicze wyniosły 16,4 mln zł z dynamiką prawie 27 procentową czyli o 7 p.p. wyższą niż dynamika sprzedaży. W tym wypadku jest to zarówno związane z większymi wolumenami sprzedażowymi jak i wzrostem zatrudnienia. Pandemia spowodowała jednak większą niż standardową liczbę osób na L4 to wiązało się z kosztami najmu pracowników (usługi obce) oraz zatrudnianiem nowych osób. Z kolei istotne wzrosty usług obcych powiązane są w dużej mierze (oprócz oczywiście rosnących wolumenów) z wyższymi kosztami transportu niż w poprzednich okresach. Prezes szacował je na 0,2-0,3 proc. sprzedaży. W moim odczuciu nie do końca to jednak tłumaczy różnicę, która wartościowo wynosi aż 6,3 mln zł. Być może jest to związane ze zmianą zasad rachunkowych w sprawozdaniu jednostkowym (przesunięcia między zużyciem materiałów oraz usługami obcymi) i ewentualnym wpływem na sprawozdanie skonsolidowane w szczególności pomiędzy pierwszym a drugim kwartałem 2020 roku. Jest to dość prawdopodobne biorąc pod uwagę spadek pozostałych kosztów. Zadałem pytanie zarządowi i pozostaje tylko czekać na odpowiedź. Dodatkowo w usługach obcych mamy z pewnością także efekt wynajmu pracowników w związku z pandemią oraz duża ilością zwolnień chorobowych L4.

Proszę spojrzeć na kolejny slajd, który dość dobitnie opisuje kto przyczynił się do poprawy wyników drugiego kwartału.



kliknij, aby powiększyć


Tak naprawdę spółka-matka czyli TIM S.A. na poziomie zysku operacyjnego osiągnęła r/r porównywalne wyniki a cała nadwyżka została wypracowana przez spółki zależne, które w pierwszym półroczu 2019 roku odnotowywały straty, a obecnie dołożyły prawie 4,0 mln zł zysku operacyjnego w ciągu ostatnich 6 miesięcy. Prezes Folta często określał 3LP mianem „czarnego konia w stajni TIM” i widać, że coś jest na rzeczy.

Powyższy slajd uwidacznia dwie rzeczy. Po pierwsze baza w kolejnych kwartałach (szczególnie następnym) dla spółek zależnych będzie o wiele bardziej wymagająca. Po drugie oczywiście stawia pytanie czy Tim jako spółka-matka nie doszedł już do ściany. Biorąc pod uwagę wzrosty sprzedażowe, szanse na lepsze marże i być może konserwatywne podejście co do bonusów rocznych to jednak nie musi być założenie prawdziwe. Tym niemniej warto obserwować podział wypracowywanego zysku pomiędzy spółkę matkę a jej córki.

Widoczna poprawa w zarządzaniu majątkiem obrotowym

Często powtarzam, że zarządzanie majątkiem obrotowym w spółkach dystrybucyjnych to zazwyczaj klucz do powodzenia biznesu, biorąc pod uwagę dość niskie marże (zarówno te pierwsze handlowe jak i końcowe zyskowności netto).



kliknij, aby powiększyć


W przypadku GK Tim jest jednak trochę inaczej. Po pierwsze jednak rentowności są trochę wyższe, przynajmniej na poziomie marży handlowej oraz rentowności operacyjnej. Po drugie, co cieszy, widać, że spółka przywiązuje wagę do zarządzania kapitałem obrotowym. Powyższy wykres pokazujący efektywność zarządzania kapitałem pracującym, oparty jest na uśrednionych danych rocznych dotyczących kapitału obrotowego, sprzedaży oraz kosztu wytworzenia. Wskaźniki liczone w ten sposób są mniej podatne na sezonowe wahnięcia pozycji bilansowych, ale trzeba pamiętać, że z pewnym opóźnieniem mogą sygnalizować negatywne (bądź pozytywne) zmiany zachodzące w zarządzaniu tymi pozycjami.

Cykl konwersji gotówki systematycznie maleje, co jest jak najbardziej pozytywne. Cały czas poprawia się rotacja zapasów i należności, co przy mniej więcej stałej rotacji zobowiązań powoduje systematyczne obniżania tego wskaźnika. W wypadku gdy udział grupy instalatorów w całkowitej sprzedaży będzie rósł to można się spodziewać dalszego niewielkiego spadku rotacji należności – w tym segmencie klientów po prostu terminy płatności są sporo krótsze. Cykl konwersji gotówki na poziomie 30 dni pokazuje, że być może spółka jest blisko osiągnięcia optymalnego stanu. Wskaźniki płynności bieżącej znajdują się na akceptowalnych poziomach, zarówno w wypadku płynności bieżącej (poziom ok. 1,4) jak i szybkiej (poziom ok. 0.8).



kliknij, aby powiększyć


Oczywiście ze względu na słynny już standard rachunkowości MSSF 16 pogorszeniu uległ wskaźnik zadłużenia ogólnego, który na początku 2019 roku wystrzelił do góry jednak teraz systematycznie spada. Nie powinno to jednak dziwić, ponieważ w efekcie zastosowania tego standardu zobowiązania leasingowe zwiększyły się o ponad 77 mln zł co stanowiło wtedy ok. 20 proc. sumy bilansowej. Nadal jest to jednak wartość wskaźnika DN/EBITDA na poziomie 1,7 jest akceptowalna i w miarę bezpieczna.

Jeśli chodzi o dywidendę to spółka posiada w swojej historii różne okresy. Zarówno te bardziej przyjemne dla akcjonariuszy jak i te mniej. W ostatnich dwóch latach spółka wypłaciła 1,0 i 0,8 zł na 1 akcję co dawało przy tamtejszych poziomach bardzo atrakcyjne stopy dywidendy w przedziale 7-13 procent. Prezes podczas konferencji wynikowej zapowiedział, że spółka zamierza przedstawić (zakładam, że jeszcze w tym roku) politykę dywidendową – osobiście odczytuję to jako chęć przedstawienia spółki nie tylko jako wzrostowej (rynek e-commerce) ale również dywidendowej.

Podsumowanie i ocena sytuacji rynkowej

Spółka w ostatnich 2 latach byłą wyceniana w przedziale 10-20 wg wskaźnika C/Z, który w chwili obecnej wynosi ok. 14. Oznacza to, że wycena spółki przebywa mniej więcej pośrodku tego przedziału, choć gdyby przyjąć szacowane przeze mnie zyski za rok 2020 to nawet jeszcze niżej (P/E 12). To oczywiście przy prawdopodobnej atrakcyjnej dywidendzie, rosnącej dwucyfrowo sprzedaży i szansie na podobny wzrost zysków operacyjnych może stawiać pytanie czy wycena w pełni oddaje potencjał spółki.

TIM to spółka, który w przeszłości mocno była uzależniona od branży budowlanej. Okres pandemii, a przed wszystkim wcześniejsza transformacja pokazała dobitnie, że ocena ta wydaje się nie być do końca sprawiedliwa. Oczywiście ze względu na towary, którymi handluje GK TIM będzie ona długo, jeśli nie zawsze, miała powiązania z tą branżą. Jednak przejście na handel online wprowadziło spółkę na poziom e-commerce i coraz sprawniej radzi sobie na tym podwórku. To oczywiście stawia pytanie czy jej wycena porównawcza nie powinna się bardziej odnosić do spółek z rynku e-commerce, który jak wiadomo charakteryzują się zasadniczo wyższymi wskaźnikami. Oczywiście należy pamiętać o ryzyku kursowym, który z kwartału na kwartał może dość dynamicznie (nawet kilka milionów złotych) zmieniać wyniki grupy. Ja także przypomnę, iż rentowność EBITDA w ujęciu rocznym na poziomie ok. 6 procent nie jest jednak jakimś specjalnym zjawiskiem w biznesie e-commerce, a raczej będzie uznawana za niską.

Zarząd spółki przedstawił również założenia do planu motywacyjnego dla 19 członków kierownictwa GK TIM. Sam plan (rozwodnienie, cena objęcia, terminy, lock-up) wydaje się być dość rozsądny również z punktu widzenia mniejszościowych akcjonariuszy. Jedyny problem to jednak jego niewielka, w mojej ocenia, ambitność. Tak przynajmniej odczytuję warunek wypracowania sumarycznie ok. 200 mln zł EBITDA w ciągu 3 lat (2021-2023). A przypomnę, że obecnie 12-miesięczna EBITDA wynosi ok. 58 mln zł. To daje wzrost o ok. 15 proc. na przestrzeni 3 lat co nie jest raczej celem wymagającym jak na spółkę, która chce być porównywana z innymi w branży e-commerce. Oczywiście warto pamiętać, ze ma to być cel programu motywacyjnego – nic nie stoi na przeszkodzie, aby wypracować wyższe zyski według zasady „under promise and over deliver”. W szczególności, że patrząc na historię ostatnich lat to zarząd raczej ma ostrożne podejście co do komunikowania pięknych widoków na przyszłość.


>> Wyceny automatyczne są tutaj
>> Więcej analiz najnowszych raportów finansowych jest tutaj

Powyższa treść przez 365 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.
Analityk fundamentalny z zawodu, ale przede wszystkim z pasji. Miłośnik GPW - #giełdamojapasja.
Twitter - @AnalitykF
Edytowany: 28 września 2020 11:12

tom
tom
1
Dołączył: 2008-08-13
Wpisów: 52
Wysłane: 26 września 2020 11:46:13 przy kursie: 13,10 zł
Ciekawa analiza, ale pozwoliłem sobie na trochę wątpliwości i przy okazji kilka pytań.

Cytat:
..spółki córki 3LP (usługi logistyczne w nowoczesnym centrum dystrybucyjnym dla grupy oraz podmiotów zewnętrznych takich jak Ikea czy Oponeo) oraz Rotopino (liderem polskiego rynku internetowej sprzedaży narzędzi i elektronarzędzi dla profesjonalistów oraz majsterkowiczów) zaczynają coś znaczyć w całości grupy kapitałowej jeśli chodzi o sprzedaż. Zresztą jeszcze bardziej wyraźny trend jest widoczny przy zysku operacyjnym czy zysku netto.


O ile widać wzrost sprzedaży, jak i wyniku operacyjnego, to wpływ na wynik netto jest niewielki. Póki co jest ujemny, z powodu kosztów finansowania. Gdyby go skorygować o różnice kursowe z wyceny leasingu długoterminowego, to daje to wynik minimalnie powyżej zera.

wynik netto GK - 9416
wynik netto jednostkowy - 11776
różnice kursowe - 3405 (zakładając 19% stawki podatkowej - 2758)

Cytat:
Prezes Folta często określał 3LP mianem „czarnego konia w stajni TIM” i widać, że coś jest na rzeczy.


Biorąc pod uwagę raczej niskie marże na usługach logistycznych, to wolumen sprzedaży 3LP musiałby wzrosnąć kilkukrotnie, żeby to miało istotne, dodatnie znaczenie dla wyniku grupy. Zakładając wysoką efektywność i pokrycie kosztów stałych przychodami z zewnątrz, to 3LP może mieć pozytywny wpływ na wyniki TIM SA, ale chyba ocena wpływu spółki logistyczej jako dodatkowego biznesu na wyniki grupy jest zbyt optymistyczna.

Cytat:
W szczególności, że prezes w trakcie konferencji wynikowej potwierdził, ze spółka jest bardzo konserwatywna jeśli chodzi o wykonanie planów rocznych przez spółkę w stosunku do tych narzuconych przez dostawców co wiąże się oczywiście z bonusami rocznymi. Tutaj niech każdy interpretuje jak uważa. Dla pesymistów może to być sygnał, że będzie problem z otrzymaniem rocznych bonusów od dostawców. Z kolei optymiści wskażą, że Spółka ostrożne rozpoznała je w obecnym półroczu i może być miła niespodzianka w drugim o ile sprzedaż będzie szła dobrze.


Jeśli dobrze to rozumiem, spółka otrzymuje zwroty pieniężne za zrealizowanie jakiegoś poziomu sprzedaży. Mam pytanie odnośnie raportowania takich zysków, skoro pojawia się ocena, że zarząd podchodzi ostrożnie, to w jaki inny sposób mógłby to zaraportować już teraz, jeśli chodzi o niepewne zdarzenie z przyszłości? Czy w przeszłości takie bonusy miały istotne znaczenie dla wyników?

Skimixa
26
Dołączył: 2012-05-19
Wpisów: 354
Wysłane: 26 września 2020 17:47:54 przy kursie: 13,10 zł
Ja tu widzę szansę przejęcia i wezwania

Analityk Fundamentalny
PREMIUM
375
Dołączył: 2011-12-27
Wpisów: 995
Wysłane: 28 września 2020 00:03:33 przy kursie: 13,10 zł
tom napisał(a):
Ciekawa analiza, ale pozwoliłem sobie na trochę wątpliwości i przy okazji kilka pytań.

Cytat:
..spółki córki 3LP (usługi logistyczne w nowoczesnym centrum dystrybucyjnym dla grupy oraz podmiotów zewnętrznych takich jak Ikea czy Oponeo) oraz Rotopino (liderem polskiego rynku internetowej sprzedaży narzędzi i elektronarzędzi dla profesjonalistów oraz majsterkowiczów) zaczynają coś znaczyć w całości grupy kapitałowej jeśli chodzi o sprzedaż. Zresztą jeszcze bardziej wyraźny trend jest widoczny przy zysku operacyjnym czy zysku netto.


O ile widać wzrost sprzedaży, jak i wyniku operacyjnego, to wpływ na wynik netto jest niewielki. Póki co jest ujemny, z powodu kosztów finansowania. Gdyby go skorygować o różnice kursowe z wyceny leasingu długoterminowego, to daje to wynik minimalnie powyżej zera.

wynik netto GK - 9416
wynik netto jednostkowy - 11776
różnice kursowe - 3405 (zakładając 19% stawki podatkowej - 2758)

Cytat:
Prezes Folta często określał 3LP mianem „czarnego konia w stajni TIM” i widać, że coś jest na rzeczy.


Biorąc pod uwagę raczej niskie marże na usługach logistycznych, to wolumen sprzedaży 3LP musiałby wzrosnąć kilkukrotnie, żeby to miało istotne, dodatnie znaczenie dla wyniku grupy. Zakładając wysoką efektywność i pokrycie kosztów stałych przychodami z zewnątrz, to 3LP może mieć pozytywny wpływ na wyniki TIM SA, ale chyba ocena wpływu spółki logistycznej jako dodatkowego biznesu na wyniki grupy jest zbyt optymistyczna.

Cytat:
W szczególności, że prezes w trakcie konferencji wynikowej potwierdził, ze spółka jest bardzo konserwatywna jeśli chodzi o wykonanie planów rocznych przez spółkę w stosunku do tych narzuconych przez dostawców co wiąże się oczywiście z bonusami rocznymi. Tutaj niech każdy interpretuje jak uważa. Dla pesymistów może to być sygnał, że będzie problem z otrzymaniem rocznych bonusów od dostawców. Z kolei optymiści wskażą, że Spółka ostrożne rozpoznała je w obecnym półroczu i może być miła niespodzianka w drugim o ile sprzedaż będzie szła dobrze.


Jeśli dobrze to rozumiem, spółka otrzymuje zwroty pieniężne za zrealizowanie jakiegoś poziomu sprzedaży. Mam pytanie odnośnie raportowania takich zysków, skoro pojawia się ocena, że zarząd podchodzi ostrożnie, to w jaki inny sposób mógłby to zaraportować już teraz, jeśli chodzi o niepewne zdarzenie z przyszłości? Czy w przeszłości takie bonusy miały istotne znaczenie dla wyników?


CO do 3LP:
Ja patrze jednak bardziej z pozycji zysku operacyjnego i do tego odnosił się mój tekst. Na poziomie zysku EBIT grupa wypracowuje zauważalnie wyższe zyski niż sam TIM w Q2 (11,9 vs 9,0) i sumarycznie także w H1.

Różnice kursowe z przeliczenia czynszu są oczywiście ważne ale w moim odczuciu nie należy ich w całości przykładać do wyniku (choć oczywiście księgowo jest to poprawne i ważne) operacyjnego danego kwartału czy półrocza, ponieważ dotyczą w zdecydowanej większości przeliczenia całego zobowiązania z tytułu czynszu wprzód (bodajże na kolejne 12 lat). Na bilansie zobowiązania leasingowe to jest ponad 100 mln zł więc wahnięcia kursowe o 20 -30 gr swoje czynią. Oczywiście gdyby dewaluacja złotówki postępowała to będzie to dotykać spółkę (w zasadzie nie ma naturalnego hedgingu w postaci eksportu - koło połowy eksportuje Rotopoino ale na razie to nie są duże wartości wciąż) to jasne. Patrząc na zobowiązania krótkoterminowe (do 12 miesięcy) to już "tylko" 16 mln więc gdybyśmy tutaj założyli dewaluację złotówki o 5-10% to mamy dodatkowych kosztów na poziomie 0,8-1,6 mln zł. W rzeczywistości chyba o 40% może nawet mniej bo samo wprowadzenie MSSF 16 (czyli chyba tylko umowy najmu to w długoterminowych zobowiązaniach było 72 mln zł a krótko 6,3 mln zł. Reszta leasignów zakłądam, ze jest bardziej typowa - to znaczy też, że niekoniecznie musi być w walucie.

Pewien problem może być również w danych, które możemy analizować, ponieważ w wypadku segmentu logistycznego widać tylko marżę brutto na sprzedaży i nie wiemy do końca jakie są pozostałe koszty. Tak naprawę (oprócz oczywiście efektu przeliczenia leasingu) może ich prawie nie być (w końcu to działalność bardzo mocno operacyjna) ale wcale tak być nie musi. Na poziomie prostego odejmowaia (GK Tim-Tim= spółki zależne) zysk operacyjny wychodzi całkiem całkiem (4 w H1 i 3M w Q2) netto tak jak piszesz ale wchodzi tutaj w rozważanie czy to "wina" 3LP czy Rotopino. Q2 jest w tym omencie ok, raczej to kwestia Q1 a tam były niższe marże towarowe - również mogłoto dotknąc Rotopino. Pamiętajmy również, że jeśli usługi logistyczne robią 8-9 mln zł sprzedaży kwartalnie to jasnym jest, że nie będziemy oczekiwac kilku milionów złotych zysku netto w takim okresie. Ale zaiarnko do ziarnka i jednak obydwie spółki dają już 14% sprzedaży - oczywiście samo #LP to tylko 4% to fakt, ale tam jest towarówka (masa) a tutaj usługi. Pytanie o rentownośc jest zasadne i w mojej opinii trzeba też poczekać na zakońćzenie 2020 aby być w stanie ocenć czy progres wynikowy jest zauważalny. W każdym razie w okresie porównywalnym wynik spółek zależnych był jednak istotnie gorszy niż teraz.

Patrząc na przyrosty sprzedażowe, obsługę 3 poważnych (TIM, Oponeo, Ikea) podtrzymuję swoją opinię, że coś jest na rzeczy z tym czarnym koniem także w kontekście automatyzacji tego magazynu i jednak wydaje się bardzo dobrego (choć kosztownego vide np. płace czy usługi obce) performance logistyki w trakcie pandemii. Choć faktycznie nie jestem tak optymistyczny jak Prezes, który podczas prezentacji wycenił z głowy 3LP na 100-120 mln zł :). Ale oczywiście możesz mieć inną opinię i uważać, ze spółka niewiele wnosi do grupy - święte prawo inwestora :)

CO DO MARŻY i ROZPOZNAWANIA BONUSÓW:
Spółka otrzymuje premie od dostawców za realizację określonego poziomu obrotów ewentualnie może to być powiązane z innymi celami (np. struktury sprzedaży, wprowadzania nowości, etc.) Zarząd w tym półroczu wykazał się ostrożnością (tutaj opieram się oczywiście tylko na warstwie słownej z konferencji) w tym temacie, w związku z niepewną sytuacją co do pandemii i możliwych zawirowaniach. Oczywiście jak będzie to nie wiemy. Jeśli wypracowujesz obrót i masz pewną powtarzalność to nie widzę nic złego w tym, żeby proporcjonalnie rozpoznawać te bonusy na przestrzeni całego roku zgodnie z zasadą ostrożnej wyceny oczywiście. Gdyby tego nie robiono i cały efekt wrzucano w czwarty kwartał to też nie byłoby to najszczęśliwsze, ponieważ wtedy by się miało dość istotny przyrost marzy w ostatnim kwartale, podczas gdy obrót był również wypracowywany przez poprzednie 3. Ważnym jest aby zachować umiar i rozsądek. Czy miały istotne znaczenie dla wyników. Przy marży brutto na sprzedaży na poziomie 17-20% każdy 1-2 procenty, które z pewnością mozna uzyskać na realizacji targetów jest istotny ponieważ przełożenie na zysk operacyjny ma sporo większe oczywiście. Natomiast ile to jest procent nie odważę się prognozować - bardzo dużo zależy od rynku oraz ud konkretnych umów z konkretnymi dostawcami.
Oczywiście można też snuć czarne wizje i podejrzenia i przyjąć inny tok rozumowania. Aha w 2019 roku chcieli ratować wynik i rozpoznali za dużo bonusów, które musieli skorygować w Q1 2020 (jako nienależne) dlatego im spadła marża - więc teraz zwalają nizszą marżę na ostrożną politykę. Jak ktoś chce to też tak może. Ja jednak na razie tak nie podchodzę (pewno gdyby to były sprawo\dania np. ZM Kania to inaczej bym patrzy) gdyż nie mam przekonania, że bym przyjął taki scenariusz. Zakładam też, że audytor wykonał swoją robotę podczas badania rocznego jak i przeglądu półocznego/
Analityk fundamentalny z zawodu, ale przede wszystkim z pasji. Miłośnik GPW - #giełdamojapasja.
Twitter - @AnalitykF

le rom
214
Dołączył: 2010-01-20
Wpisów: 2 209
Wysłane: 23 listopada 2020 18:18:15 przy kursie: 15,60 zł
angry3 Ot i dzieciak przywiązał kiełbaskę na sztywnym drucie u grzbietu pieska , a piesek widząc ją zaczyna gonić, jeden miesiąc drugi miesiąc i dogonić nie może - wpada w przepaść. A jeśli zaliczka na dywidendę ma być przyznana 23.XII.20r i to w wysokości 1,2 zł - to ile gramów kiełbasy dla pieska kupić mogę za sprzedanego TIM-a?. Chwyciło by mi onegdaj średnio na jakieś 300 gramów? Tymczasem wypada ratować tego pieska.

orzech
98
Dołączył: 2009-11-11
Wpisów: 915
Wysłane: 23 listopada 2020 19:35:37 przy kursie: 15,60 zł
Lubię Ciebie poczytać, zawsze jakoś tak inaczejSilenced
Do Timu zawsze miałem jakąś słabość i taka latka lecą, a zawsze coś tam w portfelu mam, może to w końcu już ten czas, że prócz dywidendy kurs się troszkę odbije?
Myślę sobie, że w dobie tego nieszczęsnego wirusa TIM ma swoją szansę, o tym zresztą wspominał i sam SZEF...
Czy zostanie ona wykorzystanaThink wyniki r/r rekordowe, to samo kwartały, oby coś ruszyło tak musi chyba pozostać w najbliższym czasieThink

Analityk Fundamentalny
PREMIUM
375
Dołączył: 2011-12-27
Wpisów: 995
Wysłane: 28 listopada 2020 15:25:11 przy kursie: 16,20 zł
Wzrost i wartość w jednej idą parze – e-commerce w natarciu - omówienie sprawozdania finansowego TIM po III kw. 2020 r.


Sprzedaż rośnie w wartościach dwucyfrowych

Trzeci kwartał 2020 roku ponownie odznaczył się wyższą sprzedażą r/r o 16,6 proc. i osiągnął rekordową wartość 267 mln zł. Patrząc na samą sprzedaż towarów w spółce matce to wzrosła ona porównywalnie o 16,9 proc. Jest to bardzo dobry wynik w odniesieniu do ogólnych danych rynkowych. Spółka poinformowała, że według danych raportowanych przez branżę do SHE (Związku Pracodawców Dystrybucji Elektrotechniki) większość hurtowni wypracowała w analizowanym kwartale przychody niższe niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Tak więc możemy przyjąć, że TIM znów powiększył swoje udział rynkowe.



kliknij, aby powiększyć




kliknij, aby powiększyć


Powyższe wykresy bardzo ładnie oddają stabilne zwiększanie przychodów jak i zysków. Pokazują również, że spółki córki 3LP oraz Rotopino (spółka zresztą w ostatnich dniach poinformowała o sprzedaży tego podmiotu do Oponeo) są zauważalną częścią w całości grupy kapitałowej zarówno jeśli chodzi o sprzedaż jak i zysk operacyjny. Jednocześnie widać, że w trzecim kwartale sprzedaż spółek zależnych spadła do 26,9 mln zł w porównaniu do 35,6 mln zł w drugim kwartale. Osobiście ten spadek wiązałbym z prawdopodobnym spadkiem sprzedaży w Rotopino na co wskazuje spadek sprzedaży towarowej a nie usługowej, która jest domeną 3LP. W każdym razie w chwili obecnej konsolidowana sprzedaż spółek zależnych stanowi ok. 10 proc. całości sprzedaży i prawie ¼ całości zysku operacyjnego grupy.



kliknij, aby powiększyć


Wykres zysków wygląda w zasadzie wzorowo, wszystkie słupki zysków z roku na rok rosną. Wynik na sprzedaży wyniósł 14,9 mln zł, czyli o 53,3 proc. więcej r/r co wartościowo przekłada się na 5,2 mln zł więcej. Na poziomie zysku operacyjnego dynamika jest zbliżona, co potwierdza, że nie mamy tuta jakiś istotnych wydarzeń typu one-off.

Patrząc na powody osiągnięcia tak dobrego wyniku sprzedażowego z pewnością trzeba zwrócić uwagę na marżę towarową, która wzrosła o 12,7 mln zł i osiągnęła procentową rentowność na poziomie 19,6 proc. (+2,4 p.p. r/r). Jest to zauważalny wzrost, zresztą jest ona nawet trochę wyższa (+0,3 p.p.) niż w poprzednim kwartale. Zarząd poinformował, że w części jest to efekt rozpoznawania bonusów należnych od dostawców. Prezes w trakcie jednej z konferencji wynikowej przypomniał o konserwatywnym podejściu jeśli chodzi o wykonanie planów rocznych przez spółkę w stosunku do tych narzuconych przez dostawców - wiąże się oczywiście z bonusami rocznymi. Oznaczało to, że w warunkach niepewności z pierwszego kwartału nie zakładano takich bonusów w wynikach. Ponieważ jednak sprzedaż idzie dobrze (lub nawet bardzo dobrze) to dwa kolejne kwartały już zawierają w sobie część takich bonusów.

Skoro rosła sprzedaż i wolumeny to również musiały wzrosnąć koszty. Szczegółowa analiza kosztów rodzajowych jeszcze się pojawi, ale już można podkreślić, że koszty operacyjne (z wyłączeniem kosztów sprzedanych towarów) wzrosły o 20,0 proc. czyli szybciej niż dynamika sprzedaży. Spowodowało to przyrost tych kosztów o 7,7 mln zł.

Koniec końców zysk operacyjny odnotował dynamikę na poziomie 52,1 proc. co wartościowo przełożyło się na kwotę 14,9 mln zł czyli o 5,1 mln zł większą niż rok wcześniej oraz o 3,1 mln zł wyższą niż w poprzednim kwartale. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu narastającym za 3 kwartały to dynamika zysku operacyjnego spada do 38,7 proc. przy kwocie 34,1 mln zł i przyroście r/r o 9,5 mln zł.

W trzecim kwartale na poziomie zysku brutto (zysku przed opodatkowaniem) dostrzeżemy jeszcze wyższą dynamikę r/r (+104,7 proc. oraz + 6,2 mln zł) co spowodowane jest niższym ujemnym saldem na działalności finansowej o ponad 1,0 mln zł (2,8 mln zł obecnie vs 3,9 mln zł w poprzednim roku). O ile odsetki są w miarę stałe to przewalutowanie zobowiązań z tytułu leasingu centrum dystrybucyjnego będzie wpływać na wyniki kwartalne, o ile kurs EUR/PLN będzie się zmieniał. Warto o tym pamiętać.

Spójrzmy krótko na segment usług logistycznych świadczonych przez spółkę-córkę 3LP. Spółka ta świadczy usługi jako operator logistyczny (przyjęcie, magazynowanie, kompletacja, wysyłka, obsługa zwrotów) nie tylko na rzecz podmiotów z grupy (TIM oraz Rotopino), lecz również dla klientów spoza grupy takich jak Oponeo czy Ikea. 3LP specjalizuje się w zautomatyzowanym outsourcingu logistyki dla podmiotów z sektora e-commerce i zapewnia ekspresowe dostawy w Polsce jak i w Europie.



kliknij, aby powiększyć


Jak widać na powyższym wykresie sprzedaż od trzeciego kwartału zeszłego roku dynamicznie wzrosła co jest związane z pozyskaniem Ikea jako klienta. W poprzedniej analizie sygnalizowałem, że w kolejnych okresach nie powinniśmy się spodziewać istotnych wzrostów sprzedażowych właśnie ze względu na bazę porównawczą i to się potwierdziło. Sprzedaż segmentu wyniosła 9,5 mln zł i była o 9,0 proc. niższa niż rok wcześniej. Wydaje się, że podstawowym powodem ujemnej dynamiki mogłoby być po prostu dość duże zatowarowanie Ikea w momencie rozpoczęcia tego kontraktu. Tym niemniej oczywiście należałoby przyglądnąć się szczegółowiej jak będzie tutaj wyglądała dynamika w kolejnym kwartale.

Marża brutto na sprzedaży w analizowanym półroczu wyniosła 1,2 mln zł (+68 proc. r/r) co daje procentową rentowność na wysokim poziomie 13,0 proc., w porównaniu do wartości 86-7 procentowych w dwóch poprzednich kwartałach. Tutaj oczywiście pojawia się pytanie o możliwe one-off lub czy tego typu wysoka rentowność będzie do utrzymania w kolejnych okresach. W każdym razie baza porównawcza na kolejny kwartał nie jest specjalnie wymagająca.

Koszty operacyjne pod kontrolą

Spółka handlowa, a taką wciąż jest GK TIM, to przede wszystkim marża towarowa, ale również konieczność ścisłego pilnowania swoich kosztów operacyjnych. W trzecim kwartale kontrola ta wyglądała całkiem dobrze, ponieważ dynamika kosztów operacyjnych (z wyłączeniem kosztu sprzedanych towarów) wyniosła 14,9 proc. czyli o 1,7 p.p. mniej niż dynamika sprzedaży.



kliknij, aby powiększyć


Świadczenia pracownicze wyniosły 15,1 mln zł z dynamiką 15 procentową czyli również niższą niż dynamika rosnącego obrotu. Przypomnę, że w poprzednim kwartale wynagrodzenia rosły dużo szybciej niż sprzedaż, co spółka tłumaczyła również efektami pandemii (więcej niż zwykle osób na L4 co przekłada się na koszta najmu pracowników oraz zatrudnianiem nowych). Wygląda na to, że obecnie sytuacja się uspokoiła.

Jeśli chodzi o usługi obce to wyniosły one 16,7 mln zł i były wyższe r/r o 22,8 proc., czyli o 6,2 p.p. więcej niż dynamika sprzedaży. Wzrost jest tutaj znaczący, choć trzeba tutaj pamiętać o dwóch kwestiach. Po pierwsze częściowo mamy tutaj zapewne efekt wyższego najmu pracowników z agencji pośrednictwa pracy w porównaniu do roku poprzedniego. Po drugie zapewne również koszty transportu (szacunki prezesa z poprzedniego kwartału mówiły o wzroście udziału tych kosztów w sprzedaży o 0,2-0,3 p.p.) dołożyły swoją cegiełkę. W poprzednim kwartale wzrost r/r usług obcych wyniósł aż 49 proc., choć ja osobiście wiązałem to ze zmianą zasad rachunkowych w sprawozdaniu jednostkowym (przesunięcia między zużyciem materiałów oraz usługami obcymi) i ewentualnym wpływem na sprawozdanie skonsolidowane w szczególności pomiędzy pierwszym a drugim kwartałem 2020 roku. Na plus zadziałała amortyzacja, która wyniosła 5,5 mln zł (dynamika r/r +7,2 proc.) i przypomnę tylko, że w dużej mierze dotyczy ona najmu magazynów logistycznych zgodnie z MSSF 16.

Majątek obrotowy wciąż się obraca

Często powtarzam, że zarządzanie majątkiem obrotowym w spółkach dystrybucyjnych to zazwyczaj klucz do powodzenia biznesu, biorąc pod uwagę dość niskie marże (zarówno te pierwsze handlowe jak i końcowe zyskowności netto).



kliknij, aby powiększyć


W przypadku GK Tim jest jednak trochę inaczej. Po pierwsze jednak rentowności są trochę wyższe, przynajmniej na poziomie marży handlowej (17-20 procent) oraz rentowności operacyjnej. Po drugie, co cieszy, widać, że spółka przywiązuje wagę do zarządzania kapitałem obrotowym. Powyższy wykres pokazujący efektywność zarządzania kapitałem pracującym, oparty jest tym razem na danych kwartalnych. Pokazują one pewne trendy szybciej, choć trzeba pamiętać, że są bardziej podatne na krótkofalowe odchylenia.

Cykl konwersji gotówki systematycznie maleje, co jest jak najbardziej pozytywne. W chwili obecnej ten parametr wynosi niecałe 24 dni, czyli o ponad 4 dni mniej niż rok wcześniej. Cały czas poprawia się rotacja należności, co przy mniej więcej stałej rotacji zapasów i zobowiązań powoduje obniżanie się tego wskaźnika. W wypadku gdy udział grupy instalatorów w całkowitej sprzedaży będzie rósł jak to się dzieje obecnie to można się spodziewać nadal dalszego niewielkiego spadku rotacji należności. Po prostu w tym segmencie klientów terminy płatności są krótsze. Cykl konwersji gotówki na poziomie 24 dni pokazuje, że być może spółka jest blisko osiągnięcia optymalnego stanu. Wskaźniki płynności bieżącej znajdują się na akceptowalnych poziomach, zarówno w wypadku płynności bieżącej (poziom ok. 1,3) jak i szybkiej (poziom ok. 0.8).

Oczywiście ze względu na słynny już standard rachunkowości MSSF 16 pogorszeniu na początku 2019 roku uległy wskaźniki zadłużenia ogólnego jak i DN/EBITDA. W chwili obecnej ten pierwszy wynosi 66,0 proc. a drugi kształtuje się w okolicy 1,3 co oznacza, że są to bezpieczne poziomy. Dwa słowa jeszcze o przepływach pieniężnych.




kliknij, aby powiększyć


Porównując okresy 12 miesięczne widać, że spółka zarobiła na działalności operacyjnej rok temu jednak o 10 proc. więcej, a przecież zyski były wtedy zauważalnie mniejsze. Jeśli weźmiemy dane narastająco za 9 miesięcy to otrzymamy operacyjne przepływy na poziomie 32,1 mln zł czyli o 6,6 mln zł niższe niż rok wcześniej. Podobnie zresztą wygląda sytuacja związana z ostatnim kwartałem gdzie operacyjne przepływy wyniosły 23,3 mln zł w porównaniu do 31,6 mln zł rok wcześniej. Można więc trochę kręcić nosem i należałoby wejść w szczegóły. Patrząc na zmiany w kapitale obrotowym (zapasy, należności i zobowiązania) widać, że o ile w analogicznym okresie zmiany te były blisko 0 to obecnie wyniosły narastająco – 13,3 mln zł. Tak naprawdę pamiętając, że spółka ma dodatni cykl konwersji gotówki nie jest to nic zaskakującego. Po prostu potrzeba pieniędzy, aby finansować rosnącą sprzedaż. W zeszłym roku spółce udało się trzymać poziom zapasów na względnie stałym poziomie 100-105 mln zł, podczas gdy obecnie zbliża się do 120 mln zł. To oczywiście powoduje zmniejszenie stanu gotówki, gdyż za te zapasy trzeba wcześniej czy później zapłacić. Jednak patrząc na rosnącą dynamikę sprzedaży, zbliżoną rotację zapasów w dniach do roku poprzedniego to nie wydaje się, aby była to już niepokojąca sytuacja.

Spółka podaje (jako jedna z nielicznych na rynku niestety) dane o sprzedaży w ujęciu miesięcznym.


kliknij, aby powiększyć


Trzeci kwartał mamy już za sobą, za chwilę będą wyniki listopada. Jeśli chodzi o październik to dynamika r/r wyniosła 9,0 proc. i była w zasadzie prawie (oprócz stycznia kiedy to było 8,6 proc.) najniższą w tym roku. Dodatkowo skumulowana dynamika za 9 miesięcy wynosiła prawie 15 procent. To by sugerowało, że być może należałoby się niepokoić lekkim jednak wyhamowaniem dynamiki sprzedaży choć przypominam, że rynek przecież spada. Jednak jeśli przeliczymy wyniki na dni robocze to okaże się, że dynamika w październiku wyniosła 14,0 proc., przy średniej rocznej z pierwszych 9 miesięcy 13,7 proc. To już wygląda sporo lepiej niż te podstawowe dane. Warto pamiętać o takim wskaźniku, podobnie jak o tym, ze w listopadzie bieżącego roku mamy 1 dzień roboczy więcej niż w roku poprzednim, co już daje wskazówkę co do pozytywnych dynamik choćby ze względu na niższą bazę. Druga sprawa na którą chciałbym zwrócić uwagę to zazwyczaj lekkie przechylenie sprzedaży na korzyść drugiego półrocza. W dwóch ostatnich latach struktura ta dzieliła się na 47/53. Czy jednak tak będzie w tym roku, trudno powiedzieć – Covid i zmiany na rynku mogły jednak namieszać.

Podsumowanie i ocena sytuacji rynkowej

Jeśli chodzi o dywidendę to spółka w ostatnich dwóch latach wypłaciła 1,0 i 0,8 zł na 1 akcję co dawało przy tamtejszych poziomach bardzo atrakcyjne stopy dywidendy w przedziale 7-13 procent. Obecnie spółka zapowiedziała zaliczkę na dywidendę w wysokości 1,20 zł co daje stopę na poziomie 7,5 proc. Nie pozostaje nam nic innego tylko czekać na obiecaną politykę dywidendową, która powinna pojawić się w pierwszym kwartale przyszłego roku.

Spółka w ostatnich 2 latach była wyceniana w przedziale 10-20 wg wskaźnika C/Z, który w chwili obecnej wynosi ok. 14. Oznacza to, że wycena spółki przebywa bliżej środkowo-dolnych niż górnych części tego przedziału. Dodatkowo wskaźnik PEG (więcej tutaj: www.stockwatch.pl/wiadomosci/w...) patrząc na dynamikę zysku w ostatnim kwartale czy roku istotnie jest niższy od jedności. Oczywiście nie zakładałbym, że spółka będzie w stanie powiększać zysk netto o kilkadziesiąt procent rocznie, ale dynamiki rzędu kilkunastu i więcej procent wydają się być w zasięgu. To wszystko oczywiście przy nadal atrakcyjnej dywidendzie może stawiać pytanie czy wycena w pełni oddaje potencjał spółki.

Oświadczam, że posiadam akcje spółki w moim portfelu w chwili obecnej (poniżej 10 proc. portfela). Nie dokonywałem transakcji w ostatnich 30 dniach. Analizę przeprowadziłem starając się być maksymalnie obiektywnym tak jak tylko potrafię.


>> Wyceny automatyczne są tutaj
>> Więcej analiz najnowszych raportów finansowych jest tutaj

Powyższa treść przez 365 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.
Analityk fundamentalny z zawodu, ale przede wszystkim z pasji. Miłośnik GPW - #giełdamojapasja.
Twitter - @AnalitykF
Edytowany: 30 listopada 2020 11:21

Analityk Fundamentalny
PREMIUM
375
Dołączył: 2011-12-27
Wpisów: 995
Wysłane: 2 grudnia 2020 08:28:14 przy kursie: 16,20 zł
twitter.com/PrzemekStanisz3/st...

Znowu to zrobili. Tym razem sprzedaż w listopadzie to 96 mln zł (rekord) co daje roczną dynamikę +36,5 proc. r/r a w ujęciu narastającym +16,3%. Bardzo ładnie to wygląda.

za stroną spółki:


– Kilka miesięcy temu, przy okazji innych historycznie wysokich miesięcznych obrotów, stwierdziłem, że nie powiedzieliśmy w tej kwestii jeszcze ostatniego słowa. Z optymizmem patrzyłem na jesień – wspomina Krzysztof Folta, prezes Zarządu TIM SA. – Jak widać, miałem rację. Jeśli spojrzeć na strukturę listopadowych przychodów ze sprzedaży, jeszcze lepiej widać siłę hybrydowego modelu sprzedaży, a więc dwóch silników napędzających naszą machinę sprzedażową. Kanał online zanotował w listopadzie stabilny wzrost na poziomie ponad 14% rok do roku, zaś tak ogromną, ponad 36-procentową dynamikę wzrostu ogółu przychodów zawdzięczamy połączeniu kompetencji pracowników sieci sprzedaży oraz działu inwestycji TIM-u z technologią, która wspiera ich działania. Zachowując zasady dystansu społecznego, intensywnie pracują z klientami, służąc im fachowym doradztwem oraz dopasowując naszą ofertę do potrzeb i oczekiwań drugiej strony – dodaje Krzysztof Folta.
Analityk fundamentalny z zawodu, ale przede wszystkim z pasji. Miłośnik GPW - #giełdamojapasja.
Twitter - @AnalitykF
Edytowany: 2 grudnia 2020 09:11

Użytkownicy przeglądający ten wątek Gość


3 4 5 6 7

Na silniku Yet Another Forum.net wer. 1.9.1.8 (NET v2.0) - 2008-03-29
Copyright © 2003-2008 Yet Another Forum.net. All rights reserved.
Czas generowania strony: 1,549 sek.

peewgvib
dlukqesk
wjnqdxoz
Portfel StockWatch
Data startu Różnica Wartość
Portfel 4 fazy rynku
01-01-2017 +75 454,67 zł +377,27% 95 454,67 zł
Portfel Dywidendowy
03-04-2020 +60 637,62 zł 254,44% 125 556,00 zł
Portfel ETF
01-12-2023 +4 212,35 zł 20,98% 24 333,09 zł
qmkqxjha
quaoseqx
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat