PARTNER SERWISU
ztwsflhg
1 2

Weryfikacja przelewu miedzybankowego

swiezaczek
11
Dołączył: 2020-12-21
Wpisów: 146
Wysłane: 27 lipca 2021 21:32:04
Nie wiem gdzie ten temat założyć. Orientuje się ktoś jak wygląda weryfikacja czy odbiorca w innym banku, w innym kraju, na innym kontynencie dostał pieniądze które mu wysłałem. Od banku dostałem info ze zajmą się sprawa, ale jak to wygląda w praktyce. Może też być tak że odbiorca kłamie ze nie dostał pieniędzy, czy drugi bank udzieli memu bankowi takiej informacji?

krewa
PREMIUM
1 362
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2009-05-01
Wpisów: 11 957
Wysłane: 27 lipca 2021 21:53:09
Jutro dam znać. Mieliśmy kilka podobnych przypadków w obie strony, zakończone pomyślnie, ale nie pamiętam szczegółów. W każdym razie bez oficjalnej reklamacji nie obeszło się.

swiezaczek
11
Dołączył: 2020-12-21
Wpisów: 146
Wysłane: 28 lipca 2021 02:55:32
Byłbym mega wdzięczny i jakbyś mógł dać znać ile taka weryfikacja trwa. Wybieram się do Kenii, wpłaciłem gościowi zaliczkę w dolarach za safari na konto banku w Nigerii (na konto w tym kraju kazał wplacic), minęły już 4 dni i twierdzi, że nie dostał kasy. Gosc miał dużo pozytywnych opinii na tripadvisor, do paru osób także na tripadvisor wcześniej pisałem i potwierdzili, że też wpłacali zaliczki i wszystko obyło się bez problemu.


krewa
PREMIUM
1 362
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2009-05-01
Wpisów: 11 957
Wysłane: 28 lipca 2021 08:52:08
Musisz zwrócić się do swojego banku, najpierw telefonicznie (istnieje spore prawdopodobieństwo, że trzeba będzie składać oficjalną reklamację na piśmie, ale to zależy od banku i chęci osoby po drugiej stronie słuchawki). Procedura weryfikacji zajmuje do tygodnia (zapewne sama weryfikacja trwa chwilę, tylko chęci brakuje ;))
Bank jest w stanie udowodnić, że środki dotarły na wskazany rachunek.

Istnieje też ryzyko, że padłeś ofiarą oszustwa. Poniżej opisuje mechanizm przekrętu, sam miałem z tym do czynienia.
Wysłałem klientowi z Bliskiego Wschodu fakturę do zapłaty w formacie pdf, numer rachunku bankowego był podany na fakturze. Klient otrzymał zaś pdf edytowany, z innym numerem rachunku bankowego i prośbą w treści maila o dokonanie wpłaty na ten rachunek. Klient zadzwonił do mnie z pytaniem, czy faktycznie nastąpiła zmiana rachunku i dzięki temu wyszło na jaw, że ktoś się włamał do ich klienta poczty, przechwytywał korespondencję, edytował i wrzucał ponownie. Od tamtej pory faktury do zapłacenia wędrują do klientów dwoma niezależnymi kanałami.
Edytowany: 28 lipca 2021 08:54

swiezaczek
11
Dołączył: 2020-12-21
Wpisów: 146
Wysłane: 28 lipca 2021 18:12:49
Bank zweryfikuje ten przelew i ma mi dac odpowiedz do 17. sierpnia. Dam wam znac co z tego wyniknie. :)

swiezaczek
11
Dołączył: 2020-12-21
Wpisów: 146
Wysłane: 30 lipca 2021 11:32:59
Dzisiaj dostalem info z mego banku, ze przelew wyszedl od nich prawidlowo i ze wyslali zapytanie do banku odbiorcy. Ciekawe ile czasu bank Nigerii bedzie odpowiadac - w koncu to bank w kraju 3-go swiata, a dodatkowo znajac Afryke to u nich dominuje "pole, pole" czyli powoli, powoli :( :( Prawie 500 dolarów zniknęło lub odbiorca leci ze mną w kulki.
Edytowany: 30 lipca 2021 11:33

swiezaczek
11
Dołączył: 2020-12-21
Wpisów: 146
Wysłane: 6 sierpnia 2021 15:00:32
Właśnie wyszło, że faktura z kontem, na które wpłaciłem pieniądze została sfałszowana, wychodzi mi że pisałem z prawdziwym gościem, a gdy przyszła faktura z kontem do wpłaty to i adres email jest inny (ale podobny). Ktoś jakby miał dostęp do skrzynki tego gościa i podmienił fakture :O Zgłosiłem do banku oszustwo.

BoloGTB
4
Dołączył: 2018-04-24
Wpisów: 102
Wysłane: 20 sierpnia 2021 13:12:56
Bank z tym nic nie zrobi. Oszustwo możesz głosić na policję lub do prokuratury, ale czy to w tym przypadku coś da to mocno wątpię.

swiezaczek
11
Dołączył: 2020-12-21
Wpisów: 146
Wysłane: 20 sierpnia 2021 13:47:03
Po prawie miesiącu dostałem odpowiedź z banku, że wysłali do banku w Nigerii prośbę o zwrot. Straszna opieszałość, w takiej sytuacji powinni działać natychmiast - wątpię, że odzyskam pieniądze, jednak zawiodłem się na ING w tej sytuacji, że od razu nie wysłali zgłoszenia do banku w Nigerii.
Do policji i prokuratury nawet nie zgłaszałem - i tak by nic nie zrobili, w końcu to Afryka a nie Europa.


swiezaczek
11
Dołączył: 2020-12-21
Wpisów: 146
Wysłane: 10 września 2021 18:10:21
Aktualizacja:
Nie wiem czy Was to interesuje czy nie, ale zgodnie z obietnicą przesyłam dalsze informacje :P

Tak jak pisałem poprzednio bank ING niby wysłał prośbę o zwrot do banku w Nigerii, ostatnio się u nich dowiadywałem i powiedzieli, że nie dostali odpowiedzi. Skontaktowałem się więc sam z bankiem z Nigerii i otrzymałem odpowiedź, że żadnej prośby o zwrot środków od banku ING nie dostali:



kliknij, aby powiększyć



Więc nie wiem gdzie oni tę prośbę wysłali, ale teraz się zastanawiam czy nie do jakiegoś banku w Kansas bo to pierwszy wynik w google jak się wpisze Fidelity Bank zamiast do banku w Nigerii......


Cytat:
https://www.fidelitybank.com
As a fourth generation family-owned bank with locations in Wichita and Overland Park, Kansas,



Poszła skarga do ING w każdym razie na ich pracowników.


swiezaczek
11
Dołączył: 2020-12-21
Wpisów: 146
Wysłane: 23 września 2021 19:12:40
Zakończenie historii bez happy endu:

Dostałem odpowiedź od ING, że wysłali kilka próśb o zwrot kwoty do banku Fidelity w Nigerii za pośrednictwem Bank of America, ale na żadną nie dostali odpowiedzi. Ja już więcej nic nie jestem w stanie zrobić skoro bank bankowi nie odpowiada, pieniądze stracone i tyle. Koniec.

Kakarotto
83
Dołączył: 2013-05-08
Wpisów: 1 586
Wysłane: 23 września 2021 19:37:23
Płaciłeś zwykłym przelewem?

Może warto z bankiem pocisnąć i poszukać instytucji która zajmuje się nadzorem nad bankami?

krewa
PREMIUM
1 362
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2009-05-01
Wpisów: 11 957
Wysłane: 23 września 2021 19:45:32
Bez szans, bank wykonał polecenie przelewu i tyle. Pieniądze trafiły na wskazane przez nadawcę konto. Bank nie jest od tego, by sprawdzać, czy odbiorca jest właściwą stroną transakcji. Nadawca padł ofiarą oszustwa i bank nic do tego nie ma.

Kakarotto
83
Dołączył: 2013-05-08
Wpisów: 1 586
Wysłane: 23 września 2021 20:19:36
Krewa, wcale nie musi być tak jak piszesz. Nie znam natury prawnej problemu, ale wiem na pewno że banki potrafią zblokować np. przelew który ma w sobie sprzeczność nr konta / nazwa odbiorcy. Podejrzewam też, że banki zwyczajnie monitorują gdzie pieniądze przepływają. (To jest moja wiedza z artykułów "ekonomicznych")
Mamy też procedurę chargeback.

krewa
PREMIUM
1 362
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2009-05-01
Wpisów: 11 957
Wysłane: 23 września 2021 20:29:24
Procedura chargeback dotyczy kart. Tutaj mamy do czynienia z przelewem międzybankowym.
Na samym początku wątku opisałem ten rodzaj oszustwa.
Cytat:
Istnieje też ryzyko, że padłeś ofiarą oszustwa. Poniżej opisuje mechanizm przekrętu, sam miałem z tym do czynienia.
Wysłałem klientowi z Bliskiego Wschodu fakturę do zapłaty w formacie pdf, numer rachunku bankowego był podany na fakturze. Klient otrzymał zaś pdf edytowany, z innym numerem rachunku bankowego i prośbą w treści maila o dokonanie wpłaty na ten rachunek. Klient zadzwonił do mnie z pytaniem, czy faktycznie nastąpiła zmiana rachunku i dzięki temu wyszło na jaw, że ktoś się włamał do ich klienta poczty, przechwytywał korespondencję, edytował i wrzucał ponownie. Od tamtej pory faktury do zapłacenia wędrują do klientów dwoma niezależnymi kanałami.

Banki niewiele mogą tutaj wskórać, gdyż pieniądze trafiają na konto wskazane przez nadawcę. Nazwa odbiorcy się zgadza, numer rachunku się zgadza - więc o co chodzi?


Kakarotto
83
Dołączył: 2013-05-08
Wpisów: 1 586
Wysłane: 23 września 2021 20:31:41
No jak się ma zgadzać jak numer konta jest podmieniony?

krewa
PREMIUM
1 362
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2009-05-01
Wpisów: 11 957
Wysłane: 23 września 2021 20:37:08
Pieniądze trafiły na konto, numer którego @swiezaczek sam wpisał, do odbiorcy, nazwę którego @swiezaczek sam wpisał w zleceniu. Bank wywiązał się ze swojego obowiązku i dostarczył środki zgodnie z poleceniem klienta.

Prościej - pieniądze teoretycznie miały trafić do odbiorcy A na konto XXXX. @swiezaczek dostał natomiast fałszywą fakturę i wysłał pieniądze do odbiorcy B na konto YYYY. Bank nie ma tutaj nic do rzeczy.
Edytowany: 23 września 2021 20:39

Kakarotto
83
Dołączył: 2013-05-08
Wpisów: 1 586
Wysłane: 23 września 2021 20:39:38
Ja tu widzę dwie opcje:
1 Twoja
2 Że odbiorca nie jest tym za kogo się podał.

Krewa, tu coś jest nie tak. Autor wątku przecież podawał, że to jakiś sprawdzony usługodawca.
Edytowany: 23 września 2021 20:40

krewa
PREMIUM
1 362
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2009-05-01
Wpisów: 11 957
Wysłane: 23 września 2021 20:43:13
Opcję 2 wykluczyłbym. Niezgodność nazwy odbiorcy powoduje automatyczny zwrot przelewu, tak działa SWIFT. Przećwiczyłem to ;)

krewa
PREMIUM
1 362
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2009-05-01
Wpisów: 11 957
Wysłane: 23 września 2021 20:48:27
Przeczytaj na spokojnie całość.
1. User koresponduje z Johnem z Kenii i umawia się na safari.
2. John z Kenii ma dobre opinie.
3. User dostaje fakturę do zapłaty, ale nie od Johna, tyko od kogoś, kto się pod niego podszywa, używając podobnego adresu email.
4. User dokonuje przelewu zgodnie z załączoną fakturą. Tyle, że odbiorcą nie jest John z Kenii a Johny z Nigerii.

Użytkownicy przeglądający ten wątek Gość


1 2

Na silniku Yet Another Forum.net wer. 1.9.1.8 (NET v2.0) - 2008-03-29
Copyright © 2003-2008 Yet Another Forum.net. All rights reserved.
Czas generowania strony: 0,363 sek.

sipuxyrd
lvyiijuf
xwtibpxt
Portfel StockWatch
Data startu Różnica Wartość
Portfel 4 fazy rynku
01-01-2017 +75 454,67 zł +377,27% 95 454,67 zł
Portfel Dywidendowy
03-04-2020 +60 637,62 zł 254,44% 125 556,00 zł
Portfel ETF
01-12-2023 +4 212,35 zł 20,98% 24 333,09 zł
lpkaborz
uvitgwvd
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat