PARTNER SERWISU
ankqxnnd
50 51 52 53 54
krewa
PREMIUM
1 362
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2009-05-01
Wpisów: 11 957
Wysłane: 4 marca 2023 21:51:59 przy kursie: 65,60 zł
Czy z punktu widzenia akcjonariusza spółki jest to zła informacja czy dobra? Panowie, beż żartów - spierać się na tematy polityczne można gdzie indziej. Tutaj oceniamy zarząd przez pryzmat akcjonariatu

szarlej81
178
Dołączył: 2020-08-12
Wpisów: 1 398
Wysłane: 4 marca 2023 21:59:08 przy kursie: 65,60 zł
Jeżeli wynikało to z przyczyn od spółki niezależnych a spółka zarobiła, to dla akcjonariatu jest to wiadomość dobra. Jeżeli wynikało z praktyk monopolistycznych, zmowy cenowej czy jakiś innych "sztucznych" interwencji to dla akcjonariatu oznacza to wzrost ryzyka inwestycyjnego, bo mogą z tego być problemy w przyszłości.

1ketjoW
PREMIUM
922
Dołączył: 2012-08-02
Wpisów: 5 244
Wysłane: 4 marca 2023 22:31:38 przy kursie: 65,60 zł
szarlej81 napisał(a):
Jeżeli wynikało to z przyczyn od spółki niezależnych a spółka zarobiła, to dla akcjonariatu jest to wiadomość dobra. Jeżeli wynikało z praktyk monopolistycznych, zmowy cenowej czy jakiś innych "sztucznych" interwencji to dla akcjonariatu oznacza to wzrost ryzyka inwestycyjnego, bo mogą z tego być problemy w przyszłości.


Zdaje się że spór co do wysokości cen rozwieje sąd.

Cytat:

Wrocławskie MPK składa pozew przeciwko PKN Orlen ze względu na "zawyżone ceny paliw"


www.infor.pl/prawo/nowosci-pra...

Obajtek w jednym z wywiadów tłumaczy powody takiej a nie innej polityki cenowej. Ja mam na ten temat inne zdanie niż on. Powody moim zdaniem takiej polityki cenowej były też inne.

Cytat:
Odnosząc się do oskarżeń o stosowanie monopolistycznych praktyk zauważył, że nad Wisłą rynek paliw to nie tylko produkcja płockiego koncernu, ale również import. W efekcie gdyby ceny były zbyt niskie, zagraniczne dostawy nie miałyby miejsca i tym samym mogły pojawić się braki na stacjach. Jako przykład podał Węgry, gdzie ręczne sterowanie cenami paliw doprowadziło do niedoborów.


energia.rp.pl/paliwa/art377161...

Biznes Unimotu w tym kontekście wydaje się bezpieczny. Otwarte pozostaje pytanie o rentowność.


Edytowany: 4 marca 2023 22:33


niedźwiedź
70
Dołączył: 2015-02-06
Wpisów: 637
Wysłane: 5 marca 2023 13:08:06 przy kursie: 65,60 zł
szarlej81 napisał(a):
niedźwiedź napisał(a):
[i. Mamy gracza regionalnego, który może pchnąć nasza gospodarkę w obszary, które wcześniej były zarezerwowane dla koncernów zachodnich.


Co fakt to fakt. Najwyższych cen hurtowych paliwa w Europie, przed IV kwartałem 2022 mogliśmy zachodowi wyłącznie zazdrościć. ;)
Za to oni zazdrościli nam najniższych cen na stacjach.

mihumor
PREMIUM
147
Dołączył: 2021-01-30
Wpisów: 892
Wysłane: 5 marca 2023 17:00:14 przy kursie: 65,60 zł
Ale nie zazdrościli nam za to jednych z najwyższych cen w Europie dla przedsiębiorców. Płacisz za to teraz kupując cokolwiek w sklepie. Część naszej inflacji jest w zyskach Orlenu tak jak są tam też podatki, które powinny być w budżecie Państwa.

RighDruadh
19
Dołączył: 2010-11-22
Wpisów: 58
Wysłane: 5 marca 2023 22:33:38 przy kursie: 65,60 zł
Dokładnie tak. ORLEN podnosi marżę. Rząd obcina podatek. Gawiedź się cieszy, bo ma "taniej".
Na przełomie roku cud nad Wisłą: Orlen nagle obniża marżę rafineryjną o bodajże 12%, akurat idealnie kompensując wzrost podatku. Przypadek? Gawiedź się cieszy, bo nie ma drożej.
Tylko ta gawiedź nie dostrzega, że zamiast płacić podatek,oddawała te same pieniądze ORLENowi, więc nic nie zyskała. Za to media mogły trąbić dumnie o tarczy antyinflacyjnej.
Marżę refineryjną można było sprawdzać tutaj: inwestor.lotos.pl/2730/strefa_... Co ciekawe, w czerwcu był szczyt, a z końcem lipca LOTOS przestał aktualizować dane. Może stało za tym coś o czym nie wiem, a może był to tzw. "przypadek". W lipcu już mógł być niemal klepnięty "deal" z przejęciem przez ORLEN, więc ten mógł "zasugerować" zaprzestanie upubliczniania tej dosyć wrażliwej informacji. Taka teoria spiskowa.

Wracając do tematu "marża vs podatek". Pamiętajmy, że przedsiębiorcy (w tym wypadku mam na myśli firmy transportowe) odliczają VAT. Ich interesuje cena netto. Zatem zniesienie podatku przy rozrośniętych do anormalnych poziomów marżach, może nie było odczuwalne dla tzw. Kowalskiego, ale poczuły to firmy, które płaciły sporo więcej. Przerzuciły koszty na zleceniodawców, wzrosły koszty wytworzenia i dostarczenia (transport to koszt dla wszystkiego co fizyczne). W efekcie zapłacił Kowalski, bo tam gdzie było to możliwe, koszty przerzucono na niego.
I mamy paradoks. Rząd ogłasza walkę z inflacją, tarcze antyinflacyjne, a jednocześnie to co się dzieje na rynku działa odwrotnie - zwiększa inflację w długim terminie. A dzieje się moim zdaniem nieprzypadkowo. Pochwalić się w mediach można, ale faktycznie to działanie na szkodę gospodarki.

javelin
32
Dołączył: 2021-06-15
Wpisów: 113
Wysłane: 6 marca 2023 00:21:44 przy kursie: 65,60 zł
Nie rozumiem ten dyskusji o dywidendzie. Zysk jednostkowy netto PKN SA to 27.6 mld zł (23.80 zł na akcję), z czego na dywidendę Obajtek chce dać 6.38 mld zł (5.50 zł na akcję). Na zapasowy poszłoby ok 21.2 mld zł i podejrzewam, że teraz trwa spór między Obajtkiem i Sasinem ile z tych 21.2 mld zł ma pójść do budżetu państwa. Imho te bałwany od Sasina mają na tacy podany dobry temat na wybory. Połowa dywidendy idzie z automatu do Sasina. Jak patrzę na akcjonariat to ok 25% udziałów jest w OFE/TFI i PZU. Do tego dodać PPK, konta IKE/IKZE, portfele dywidendowe to wyjdzie, że w rękach "polskich" jest może 80%+ akcji (ile dokładnie nie wiem), także większa część kasy z dywidendy zostanie w Polsce. Zobaczymy jak się temat rozwinie, ja obstawiam, że 5.50 zł zostanie wypłacone, a do tego PKN dopłaci może 2-3 mld zł extra podatku. Rok temu na zapasowy poszło 6.9 mld zł, także teraz nawet po odliczeniu takiego podatku, na kapitał zapasowy by poszło 18-19 mld zł. Biedy nie ma.

Sama polityka dywidendowa ekstra. Na jesieni Donald wraca na białym koniu na stołek premiera, także z tym różnie może być, ale skala działalności i inwestycji PKN jest tak duża, że jak to wszystko za kilka lat zacznie generować zyski to kurs 2-cyfrowy będzie historią. Ale to trzeba poczekać kilka lat, chociaż jak wojna na UKR się skończy to tu easy wybije 100zł. Ale kto co lubi.

le rom
214
Dołączył: 2010-01-20
Wpisów: 2 209
Wysłane: 6 marca 2023 00:43:08 przy kursie: 65,60 zł
angry3 ...co poniektórzy tworzą tu różne narracje aby uderzyć w PKN albo w polski Rząd. Zastanawiam się dlaczego? Zda się obstają przy swoich tezach bez względu na oczywiste fakty sprzeczne z tymi tezami.
Co do cen paliwa, to mamy tu rynek o silnej konkurencji:
W Polsce obecnie działa ok. 7860 stacji paliwowych z czego PKN posiada 1840 stacji + 185 (od Lotosu)=2025 jednostek.
Oznacza to, że posiada 1/4 ilości stacji a 3/4 jednostek(stacji paliw) jest w ręku konkurencji. A jest to konkurencja o potężnym kapitale (wprost ogiery np. BP czy Shell) w stosunku do ( źrebaka tj PKN ).
Czołówka graczy na polskim rynku wygląda bodaj tak:
[1]. PKN - 2025 stacji p.,
[2]. BP - 563 stacji p.,
[3]. SHELL- 444 stacji p.,
[4]. MOL - 417 stacji p.,
[5].Circle -386 stacji p.,
[6].Moya - 379 stacji p.
..................................
Pozostali Gracze -3646 stacji p.
Takie są fakty.
Zatem czy 75% rynku można tak sobie zlekceważyć i dokopywać tylko temu 25% i tylko dlatego, że akurat narodził się nad Wisłą?

1ketjoW
PREMIUM
922
Dołączył: 2012-08-02
Wpisów: 5 244
Wysłane: 6 marca 2023 00:51:50 przy kursie: 65,60 zł
mihumor napisał(a):
Ale nie zazdrościli nam za to jednych z najwyższych cen w Europie dla przedsiębiorców. Płacisz za to teraz kupując cokolwiek w sklepie. Część naszej inflacji jest w zyskach Orlenu tak jak są tam też podatki, które powinny być w budżecie Państwa.


A gdzie byli Ci przedsiębiorcy gdy płacili najmniej w Europie? Jakieś podziękowania gratulacje za dobre ceny. Nie stękanie bo półtora miesiąca płacili więcej niż zwykle.

Dziś ceny paliwa spadają. Rozumiem że to będzie miało przełożenie na inflację

juhas99
7
Dołączył: 2011-09-15
Wpisów: 24
Wysłane: 6 marca 2023 07:42:01 przy kursie: 65,60 zł
le rom napisał(a):
angry3 ...co poniektórzy tworzą tu różne narracje aby uderzyć w PKN albo w polski Rząd. Zastanawiam się dlaczego? Zda się obstają przy swoich tezach bez względu na oczywiste fakty sprzeczne z tymi tezami.
Co do cen paliwa, to mamy tu rynek o silnej konkurencji:
W Polsce obecnie działa ok. 7860 stacji paliwowych z czego PKN posiada 1840 stacji + 185 (od Lotosu)=2025 jednostek.
Oznacza to, że posiada 1/4 ilości stacji a 3/4 jednostek(stacji paliw) jest w ręku konkurencji. A jest to konkurencja o potężnym kapitale (wprost ogiery np. BP czy Shell) w stosunku do ( źrebaka tj PKN ).
Czołówka graczy na polskim rynku wygląda bodaj tak:
[1]. PKN - 2025 stacji p.,
[2]. BP - 563 stacji p.,
[3]. SHELL- 444 stacji p.,
[4]. MOL - 417 stacji p.,
[5].Circle -386 stacji p.,
[6].Moya - 379 stacji p.
..................................
Pozostali Gracze -3646 stacji p.
Takie są fakty.
Zatem czy 75% rynku można tak sobie zlekceważyć i dokopywać tylko temu 25% i tylko dlatego, że akurat narodził się nad Wisłą?


Tyle, że 75% paliw tankowanych na wszystkich ~7860 stacjach pochodzi z rafinerii Orlenu, także hurtownik jest monopolistą i to on dyktuje wszystkim ceny.

BP, Amic, Shell, CircleK część paliw sprowadzają z zagranicy ale co ciekawe niektóre paliwa premium, takie jak BP Ultimate czy podobne z CircleK dostarcza Orlen.

Edytowany: 6 marca 2023 07:43


bernie
43
Dołączył: 2009-04-14
Wpisów: 603
Wysłane: 6 marca 2023 08:46:47 przy kursie: 65,60 zł
Te paliwa premium to zwykle paliwa +uszlachetniacze dodawane z tego co kojarzę dopiero na etapie rozlewania do cystern czy tam wcześniej gdzieś w terminalach a nie w rafinerii tak więc nic dziwnego

1ketjoW
PREMIUM
922
Dołączył: 2012-08-02
Wpisów: 5 244
Wysłane: 6 marca 2023 09:21:30 przy kursie: 66,34 zł
Cytat:
Tyle, że 75% paliw tankowanych na wszystkich ~7860 stacjach pochodzi z rafinerii Orlenu, także hurtownik jest monopolistą i to on dyktuje wszystkim ceny.

BP, Amic, Shell, CircleK część paliw sprowadzają z zagranicy ale co ciekawe niektóre paliwa premium, takie jak BP Ultimate czy podobne z CircleK dostarcza Orlen.


Rozumiem, że uważasz, że międzynarodowe koncerny mające stacje paliw w Polsce przepłacają za paliwa w kupując je po zawyżonych hurtowych cenach od Orlenu. Dlaczego tak robią Twoim zdaniem skoro mogą sprowadzić paliwo taniej, ponieważ mają i kompetencje i potencjał, aby tak zrobić? Ciekawi mnie uzasadnienie dlaczego dobrowolnie zgadzają się na minimalizowanie swoich dochodów.

mihumor
PREMIUM
147
Dołączył: 2021-01-30
Wpisów: 892
Wysłane: 6 marca 2023 10:00:20 przy kursie: 66,34 zł
1ketjoW napisał(a):
mihumor napisał(a):
Ale nie zazdrościli nam za to jednych z najwyższych cen w Europie dla przedsiębiorców. Płacisz za to teraz kupując cokolwiek w sklepie. Część naszej inflacji jest w zyskach Orlenu tak jak są tam też podatki, które powinny być w budżecie Państwa.


A gdzie byli Ci przedsiębiorcy gdy płacili najmniej w Europie? Jakieś podziękowania gratulacje za dobre ceny. Nie stękanie bo półtora miesiąca płacili więcej niż zwykle.

Dziś ceny paliwa spadają. Rozumiem że to będzie miało przełożenie na inflację


Dobrze rozumiesz, będzie miało wpływ podobnie jak miało go wcześniej. Można na tym więc dalej budować narracje, że zawdzięczamy to wyłącznie geniuszowi zarządzania tymi przedsięwzięciami i to daje nam wyłącznie zyski a nigdy nie daje nam strat Tylko i wyłącznie sukcesy. Tak trzymać

szarlej81
178
Dołączył: 2020-08-12
Wpisów: 1 398
Wysłane: 6 marca 2023 10:02:49 przy kursie: 66,34 zł
Sztuczka z płynną zamianą marży na VAT po nowym roku była dość łatwa do przejrzenia. Więc być może międzynarodowe koncerny przeliczyły sobie, że zmiana kanałów dystrybucji i logistyki na te dwa, trzy miesiące jest dla nich nieopłacalna. Dochodzą też koszty transportu z magazynów które znajdują się powiedzmy w Holandii.

Cytat:

Nie stękanie bo półtora miesiąca płacili więcej niż zwykle.


Drożyzna na stacjach wkurzała mnie jako zwykłego obywatela. Zarówno na poziomie drenażu mojej kieszeni jak i robienia ze mnie idioty. Było minęło.

Patrząc na to jednak z perspektywy potencjalnego akcjonariusza to ja widzę ryzyko takie, że skoro z powodów politycznych ceny były sztcznie zawyżane to równie dobrze w przyszłości z tych samych przyczyn mogą być zaniżane. A to będzie miało wpływ na kurs.
Edytowany: 6 marca 2023 10:06

PrzemoJ
10
Dołączył: 2017-10-10
Wpisów: 162
Wysłane: 6 marca 2023 10:36:26 przy kursie: 66,34 zł
finance.yahoo.com/news/poland-...

Szkoda, że Orlen nie wykorzystuje planów zielonej transformacji, tylko daje innym z tego korzystać w przyszłości...

krewa
PREMIUM
1 362
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2009-05-01
Wpisów: 11 957
Wysłane: 6 marca 2023 11:00:10 przy kursie: 66,34 zł
szarlej81 napisał(a):

Patrząc na to jednak z perspektywy potencjalnego akcjonariusza to ja widzę ryzyko takie, że skoro z powodów politycznych ceny były sztcznie zawyżane to równie dobrze w przyszłości z tych samych przyczyn mogą być zaniżane. A to będzie miało wpływ na kurs.


Można pomyśleć, że po raz pierwszy ceny paliw wykorzystywane są jako narzędzie w polityce. Rok 2011 i słynne "Teraz paliwo może być nawet po 7 zł". I co? I nic.

le rom
214
Dołączył: 2010-01-20
Wpisów: 2 209
Wysłane: 6 marca 2023 11:21:08 przy kursie: 66,34 zł
angry3 .... jak widać konkurencja nie śpi, zda się- atom już zajęty- to biogaz (PGB) , słońce (PV). Węgiel z premedytacją porzucono. A tu i ówdzie kury dziobią własne pisklę. PKN puki co żyje. Może warto spojrzeć poza własny schemat myślowy -zwyczajowo mówiąc własny nos.

1ketjoW
PREMIUM
922
Dołączył: 2012-08-02
Wpisów: 5 244
Wysłane: 6 marca 2023 17:53:34 przy kursie: 66,34 zł
mihumor napisał(a):


Dobrze rozumiesz, będzie miało wpływ podobnie jak miało go wcześniej. Można na tym więc dalej budować narracje, że zawdzięczamy to wyłącznie geniuszowi zarządzania tymi przedsięwzięciami i to daje nam wyłącznie zyski a nigdy nie daje nam strat Tylko i wyłącznie sukcesy. Tak trzymać


Ty budujesz swoją narrację. Ja o geniuszu w zarządzaniu tą spółką nic nie pisałem gwoli ścisłości.

1ketjoW
PREMIUM
922
Dołączył: 2012-08-02
Wpisów: 5 244
Wysłane: 6 marca 2023 18:01:05 przy kursie: 66,34 zł
Cytat:
Sztuczka z płynną zamianą marży na VAT po nowym roku była dość łatwa do przejrzenia. Więc być może międzynarodowe koncerny przeliczyły sobie, że zmiana kanałów dystrybucji i logistyki na te dwa, trzy miesiące jest dla nich nieopłacalna. Dochodzą też koszty transportu z magazynów które znajdują się powiedzmy w Holandii.


Jeżeli mogą dostarczać paliwo taniej i być niezależnym od spółki, która dyktuje im ceny to powinny skorzystać z szansy. Zupełnie nie rozumiem dlaczego miałby brać pod rozwagę okres 2-3 miesięcy. Unimot importuje paliwo i zarabia. Jeżeli Unimot może importować i być dochodowy, to dlaczego inni nie mogą.

Kanały dystrybucji nie zostałby zmienione.

szarlej81
178
Dołączył: 2020-08-12
Wpisów: 1 398
Wysłane: 6 marca 2023 20:46:36 przy kursie: 66,34 zł
1ketjoW napisał(a):

Jeżeli mogą dostarczać paliwo taniej i być niezależnym od spółki, która dyktuje im ceny to powinny skorzystać z szansy. Zupełnie nie rozumiem dlaczego miałby brać pod rozwagę okres 2-3 miesięcy. Unimot importuje paliwo i zarabia. Jeżeli Unimot może importować i być dochodowy, to dlaczego inni nie mogą.

Kanały dystrybucji nie zostałby zmienione.


Ponieważ drastyczny wzrost ceny hurtowej paliwa był sytuacją właśnie krótkotrwałą, większość spodziewała się, zgodnie zresztą z tym co się stało w rzeczywistości, że po nowym roku marże "magicznie" zmaleją. Podejrzewam, że gdyby Orlen utrzymał zawyżone marże przez dłuższy czas sytuacja mogłaby się zmienić i stacje te zmieniły by źródła zaopatrzenia. Skoro tego nie robią oznacza to, że obecna cena Orlenu nie jest na tyle wyższa aby pokryć większy koszt importu paliwa do Polski.

Zresztą czy koncerny te mają własne magazyny w Polsce, własne kanały dystrybucji paliwa, czy też bazują na bespośrednich zakupach z Orlenu i jego infrastrukturze?


krewa napisał(a):
szarlej81 napisał(a):

Patrząc na to jednak z perspektywy potencjalnego akcjonariusza to ja widzę ryzyko takie, że skoro z powodów politycznych ceny były sztcznie zawyżane to równie dobrze w przyszłości z tych samych przyczyn mogą być zaniżane. A to będzie miało wpływ na kurs.


Można pomyśleć, że po raz pierwszy ceny paliw wykorzystywane są jako narzędzie w polityce. Rok 2011 i słynne "Teraz paliwo może być nawet po 7 zł". I co? I nic.


Ale przecież tam chodziło raczej o to, że ewentualny wzrost cen paliw im już nie zaszkodzi bo "jest już po wyborach" a nie o manipulowanie cenami pod bieżące potrzeby polityczne. Nie dam sobie oczywiście ręki uciąć, że żadnych takich interwencji nie było - SPP to SPP ale czegoś tak ewidentnego jak w IV kwartle 2022 nie kojarzę.
Edytowany: 6 marca 2023 20:47

Użytkownicy przeglądający ten wątek Gość
WIADOMOŚCI O SPÓŁCE pknorlen



50 51 52 53 54

Na silniku Yet Another Forum.net wer. 1.9.1.8 (NET v2.0) - 2008-03-29
Copyright © 2003-2008 Yet Another Forum.net. All rights reserved.
Czas generowania strony: 0,338 sek.

zyzpyyax
znjdjvsh
cgltvtiz
Portfel StockWatch
Data startu Różnica Wartość
Portfel 4 fazy rynku
01-01-2017 +75 454,67 zł +377,27% 95 454,67 zł
Portfel Dywidendowy
03-04-2020 +60 637,62 zł 254,44% 125 556,00 zł
Portfel ETF
01-12-2023 +4 212,35 zł 20,98% 24 333,09 zł
fplaprup
uvjsxxfj
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat