PARTNER SERWISU
ukxlbkfc
561 562 563 564 565
Space Cowboy
PREMIUM
61
Dołączył: 2018-12-27
Wpisów: 292
Wysłane: 30 listopada 2023 09:40:41 przy kursie: 108,85 zł
Historyczne żadne małe projekty w CD Projekcie nie wyszły. Witcher MOBA, Thronebreaker... wszystko to rozpraszacze.

Koncentracja na tym co ważne, to jest potrzebne spółce. Nie kilka projektów, które nawet w dobrym scenariuszu dadzą niewiele wartości, a w złym będą niczym starwardowy Invincible dla sentymentu do 11Bit. Trzeba po prostu (banał) usprawnić proces tworzenia gier i jeszcze je lepiej monetyzować (więcej dodatków!)

A nowe IP, jak wiemy, i tak. nadchodzi.

tgolik
PREMIUM
248
Dołączył: 2009-06-08
Wpisów: 1 258
Wysłane: 30 listopada 2023 10:20:19 przy kursie: 108,85 zł
chimpo napisał(a):

Nabycie z dwóch, trzech takich małych lub średnich deweloperów i tworzenie mniejszych gier kategorii A lub AA, pozwoliłoby na zapełnienie dziury między premierami Wielkich gier typu AAA, jak Wiedźmin czy Cyberpunk. Przy okazji spółka pozyskałaby w ten sposób nowe IP do swojego katalogu.


CDR musiałby nabyć 100 takich studiów, żeby osiągnąć zauważalny wpływ na wynik. A i to nie wiadomo, czy powstałby zysk czy strata. Typowy tytuł A to 5000 sprzedanych egzemplarzy a AA to 50-100 tys. egz.
Szansa powodzenia takich nowych IP, tzn. szansa, że gra okaże się milionowym hitem, to jak jeden na tysiąc.
Stworzenie globalnej marki premium z Cyberpunka to było mistrzostwo świata. Aby wykreować markę premium z Hadara, CD Projekt będzie musiał użyć całej swojej wiedzy i doświadczenia i setek milionów złotych a i tak może się to nie udać.
Ponieważ CDR ma pełnię praw do Cyberpunka 2077, to w tej marce musi szukać możliwości monetyzacji na skalę dużo większą niż do tej pory. Z pewnością udany serial aktorski lub film mogłyby znacząco rozwinąć zasięgi marki.
Edytowany: 30 listopada 2023 10:21

chimpo
32
Dołączył: 2012-09-24
Wpisów: 590
Wysłane: 30 listopada 2023 11:22:14 przy kursie: 108,85 zł
Space Cowboy napisał(a):
Historyczne żadne małe projekty w CD Projekcie nie wyszły. Witcher MOBA, Thronebreaker... wszystko to rozpraszacze.


Historycznie małe projekty to były spinoffy Wiedźmina, które miała małą promocję i były skierowane do małego grona graczy. Ja wiem, że przy CDPR to już tylko sprzedaż 20 mln+ będzie traktowana jako wyznacznik, ale inni wielcy gracze też wypuszczają mniejsze projekty w poszukiwaniu nowy IP, które będzie można spieniężyć.

Nie opowiadajmy też głupot, że typowy A to sprzedaje tylko 5000 sztuk, a AA 50-100 tys. bo to nieprawda.


tgolik
PREMIUM
248
Dołączył: 2009-06-08
Wpisów: 1 258
Wysłane: 30 listopada 2023 12:02:46 przy kursie: 108,85 zł
@chimpo

Tworzenie gier to bardzo trudny i ryzykowny biznes. Każda z wymienionych przez Ciebie gier CD Projektu przyniosła jakieś tam zyski a z pewnością przychody liczone w małych dziesiątkach milionów złotych. Jednak marże (w stosunku przede wszystkim do kosztów zatrudnienia deweloperów) były zbyt niskie w porównaniu z wiodącymi tytułami Redów. Podobnie jest w przypadku innych deweloperów - EA czy Take Two mają dziesiątki znanych marek, których jednak nie reanimują gdyż wcześniej ponieśli na nich straty lub uzyskane marże były zbyt niskie. Nawet najwięksi zarabiają na 2-5 markach i w tym sensie CDR należy do światowej elity ze swoimi dwoma markami AAA premium. Jeśli tytuł nie ma zadatków na to by zostać hitem, nie wolno wręcz pakować pieniędzy w marketing i reklamę - te środki należy zachować dla produkcji największych, gdzie dźwignia reklamy może być największa.
Polecam zapoznać się z jednym z zestawień, które pokazują jak ciężko jest zarobić na przeciętnej grze na podstawie danych ze STEAMa - źródło.
Edytowany: 30 listopada 2023 12:15

MarekPtrl
24
Dołączył: 2016-11-09
Wpisów: 68
Wysłane: 30 listopada 2023 12:47:14 przy kursie: 108,85 zł
EA to typowy zbieracz licencji i IP z rynku. Tracą kasę na beznadziejnych rozdmuchanych projektach przez co cały katalog bardziej niszowych gier skazany jest na wieczne gnicie - patrz kazus American McGee Alice Asylum.

www.patreon.com/posts/alice-as...

Przy okazji świetny przykład, jak skonstruować (z pomocą platformy crowdfundowej) design guide dla produktu podczas konstruowania "pitch deck" oraz przepiękny przykład jak to EA ma graczy w głębokim poważaniu. Ale tak to jest, że pieniądze i miłość idą w parze tylko w bajkach.

tgolik
PREMIUM
248
Dołączył: 2009-06-08
Wpisów: 1 258
Wysłane: 30 listopada 2023 12:53:49 przy kursie: 108,85 zł
A ja tam widzę, że EA to mistrz w zarabianiu pieniędzy. W ostatnich 5 latach wypalił im tylko jeden projekt ale za to jak!. Zainwestowali swego czasu w Respown Entertainment. Titanfall 1 i 2 nie były sukcesami jednak wydany w 2019 Apex Legend okazał się kurą znoszącą złote jaja i dołączył do panteonu obok Simsów, FIFY i Need For Speed.

baks
152
Dołączył: 2011-03-02
Wpisów: 3 436
Wysłane: 30 listopada 2023 13:04:17 przy kursie: 108,85 zł
Space Cowboy napisał(a):
Trzeba po prostu (banał) usprawnić proces tworzenia gier i jeszcze je lepiej monetyzować (więcej dodatków!)

A nowe IP, jak wiemy, i tak. nadchodzi.

Masz rację też tak uważam. Spółka za mało wykorzystuje eksploatację gier. Choć z drugiej strony można się spodziewać, że CP-2 będzie czymś w rodzaju dużego DLC jak Widmo Wolności tylko w wyższej cenie. Chciałbym się mylić. Jeśli będzie inaczej to oczekiwałbym aby CP-2 miał co najmniej 3 takie DLC jak WW. Brak ich będzie dużą stratą. Dużo szybciej tworzy się DLC niż nową grę. W czasie produkcji jest dużo materiałów które mogą być wykorzystane w DLC. Oczywiście WW było sporym ewenementem co do czasu tworzenia. Jednak duże piętno odcisnęła jakość premierowa gry co opóźniło WW o jakieś 1,5 roku lub więcej.
W normalnym przypadku w czasie 4 lat można wypuścić 3 duże DLC a jaki miały wpływ duże DLC na sprzedaż W3 chyba nikogo nie trzeba przekonywać. Brak ich to spora strata potencjału. Oczywiście może koncepcja o skróceniu wspoarcia CP w kontekście produkcji kolejne gry jest może i zasadna. Jednak w miarę wyeksploatowania uniwersum druga i być może trzecia gra powinny mieć dużo większe wsparcie w firmie DLC niż pierwowzór.
Parkiet weryfikuje naszą wiedzę i czujność przy każdym zleceniu (:
a każdy jest mądralą ....po fakcie... :) :)

tgolik
PREMIUM
248
Dołączył: 2009-06-08
Wpisów: 1 258
Wysłane: 30 listopada 2023 13:14:41 przy kursie: 108,85 zł
Myślę, @baks że nie masz racji pisząc, że CDR zbyt słabo animuje sprzedaż Cyberpunka. CP: Edgerunners + aktualizacja 2.0 + Widmo Wolności wpłynęły na sprzedaż jak 3 DLC klasy tych wiedźmińskich.
Natomiast, co do Cyberpunka 2 - spodziewałbym się podobnej konstrukcji jak w przypadku wiedźmina 4 - pierwsza część Sagi + dwie kolejne robione na lekko tylko modyfikowanym silniku.
Edytowany: 30 listopada 2023 13:17

asganis
68
Dołączył: 2010-10-30
Wpisów: 164
Wysłane: 30 listopada 2023 15:05:50 przy kursie: 108,85 zł
komentując sytuację na kursie za wczorajsze gaszenie wzrostów odpowiadał min. Point72 Asset Management, który zwiększył shorta z 0,51% na 0,76% czyli odpowiadał za prawie 1/4 całego wczorajszego obrotu

z innej beczki CDR na premierę Cyberpunk 2077: Ultimate Edition wyda patcha 2.1, który doda kolejną darmową zawartość dla już posiadających grę

www.ppe.pl/news/331371/cyberpu...

Cytat:
5 grudnia, tego samego dnia, w którym Cyberpunk 2077: Ultimate Edition trafi na półki sklepowe, wydamy darmową aktualizację 2.1 wprowadzającą nowe i gorąco oczekiwane elementy rozgrywki.

Aby dowiedzieć się więcej o aktualizacji, dołącz do @AlicjaKozera i @Lilayaah (starsze menadżerki społeczności) w #REDstreams z gośćmi: @PaweSasko (reżyser zadań) i @Ayanosaur (producent), 1 grudnia o 16:00.

Do zobaczenia na Twitchu - https://twitch.tv/cdprojektred

MarekPtrl
24
Dołączył: 2016-11-09
Wpisów: 68
Wysłane: 2 grudnia 2023 13:37:30 przy kursie: 111,00 zł
Mamy kolejny update 2.1 z nowymi funkcjonalnościami. Podawanie kroplówki trwa.


bginvest
161
Dołączył: 2012-03-18
Wpisów: 380
Wysłane: 3 grudnia 2023 12:39:11 przy kursie: 111,00 zł
Niezła ta kroplówka.
Zawodnik wyleczony w 100 %.

Za chwilę miną 3 lata od premiery, a całe IP aktualnie w pełnej cenie 12. miejsce na Steam bez podziałów na kategorie.


tgolik
PREMIUM
248
Dołączył: 2009-06-08
Wpisów: 1 258
Wysłane: 3 grudnia 2023 14:46:08 przy kursie: 111,00 zł
Cyberpunk znowu pnie się w górę na listach bestsellerów STEAM. Wygląda na to, że aktualizacja 2.1 rozwali system. A Ultimate zdominuje STEAMa do końca roku.

MarekPtrl
24
Dołączył: 2016-11-09
Wpisów: 68
Wysłane: 4 grudnia 2023 14:09:39 przy kursie: 106,70 zł
Jutrzejsza premiera trailera i być może zapowiedź terminu wydania GTA6, pozwoli oszacować ile piasku jeszcze w klepsydrach się przesypie, zanim zobaczymy W4. Jeśli wierzyć przeciekom, które miały miejsce, GTA6 było w fazie produkcji od 2015 roku. Dzięki przeciekom z weekendu (Rockstar pięknie czyści reddita) gra obecnie jest ukończona i jedyne co im zostało to usuwanie błędów. Zazwyczaj Rockstar publikował trailery na rok przed premierą, ale nie zdziwiłbym się, jeśli jutro zobaczę 2025 na końcu filmu. Take Two zapowiadało w roku fiskalnym 2024/2025 znaczne przychody, więc prawdopodobna jest premiera wczesną jesienią 2025 roku. To by oznaczało 9-10 lat produkcji dla tytułu tej skali.
Edytowany: 4 grudnia 2023 14:10

CSharpBeginner
45
Dołączył: 2017-09-26
Wpisów: 333
Wysłane: 4 grudnia 2023 14:48:16 przy kursie: 106,70 zł
MarekPtrl napisał(a):
Jutrzejsza premiera trailera i być może zapowiedź terminu wydania GTA6, pozwoli oszacować ile piasku jeszcze w klepsydrach się przesypie, zanim zobaczymy W4. Jeśli wierzyć przeciekom, które miały miejsce, GTA6 było w fazie produkcji od 2015 roku. Dzięki przeciekom z weekendu (Rockstar pięknie czyści reddita) gra obecnie jest ukończona i jedyne co im zostało to usuwanie błędów. Zazwyczaj Rockstar publikował trailery na rok przed premierą, ale nie zdziwiłbym się, jeśli jutro zobaczę 2025 na końcu filmu. Take Two zapowiadało w roku fiskalnym 2024/2025 znaczne przychody, więc prawdopodobna jest premiera wczesną jesienią 2025 roku. To by oznaczało 9-10 lat produkcji dla tytułu tej skali.


To też są brednie wyssane z palca, co to znaczy "w fazie produkcji od 2015 roku"? Ile osób liczył zespół w 2015 i co robił, a ile liczył i co robil od 2020 np. Takiej wiedzy nie masz, więc wypisujesz głupoty. Prace nad Cyberpunkiem też zaczęły się w 2012 roku oficjalnie i co twierdzisz, że realnie ta gra była tworzona 10 lat? Trzeba trochę takie tezy urzeczywistnić, bo to że przez 4-5 lat jakiś mały zespół robił jakieś szkice itp. rzeczy do GTA6 nie znaczy, że ta gra była w realnej produkcji. W realnej produkcji to jest aktualnie W4, gdzie zespół nad nim pracujący to połowa studia (parę set deweloperów). GTA6 realne prace deweloperskie zaczął na przełomie 2020.

MarekPtrl
24
Dołączył: 2016-11-09
Wpisów: 68
Wysłane: 4 grudnia 2023 16:02:44 przy kursie: 106,70 zł
Tak, do okresu tworzenia gry wliczam również etap pre-production.

I polecam Melisę.

baks
152
Dołączył: 2011-03-02
Wpisów: 3 436
Wysłane: 4 grudnia 2023 23:45:09 przy kursie: 106,70 zł
CSharpBeginner napisał(a):

To też są brednie wyssane z palca, co to znaczy "w fazie produkcji od 2015 roku"? Ile osób liczył zespół w 2015 i co robił, a ile liczył i co robil od 2020 np. Takiej wiedzy nie masz, więc wypisujesz głupoty. Prace nad Cyberpunkiem też zaczęły się w 2012 roku oficjalnie i co twierdzisz, że realnie ta gra była tworzona 10 lat? Trzeba trochę takie tezy urzeczywistnić, bo to że przez 4-5 lat jakiś mały zespół robił jakieś szkice itp. rzeczy do GTA6 nie znaczy, że ta gra była w realnej produkcji. W realnej produkcji to jest aktualnie W4, gdzie zespół nad nim pracujący to połowa studia (parę set deweloperów). GTA6 realne prace deweloperskie zaczął na przełomie 2020.

Sugerujesz innym brednie jeśli jakieś informacje Ci nie pasują a nie zauważasz własnych bredni powstałych na podstawie własnego chciejstwa.
Może zapoznaj się z tym co spółka informowała.
Można założyć, że nad W4 pracuje sporo więcej niż 100 osób. Tyle, że nie można nazwać pełnym cyklem produkcyjnym. Poczytaj sobie kiedy spółka pisała o pracach koncepcyjnych.
Przypominam, że W4 ma być początkiem nowej sagi i prace koncepcyjne w takim przypadku trwają dość długo u zakładają to co ma być w kolejnych grach aby były one koncepcyjnie tożsame.
Nie wyklucza, że już rozpoczęli preprodukcję a nawet jeśli ruszyli z produkcją to na pewno nie jest to połowa załogi. Jak pamiętamy produkcją zajmowało się tylko ok 60-65% załogi. To daje coś ok 700 osób
Warto przypomnieć także, że spółka pracuje nad kilkoma projektami. Nie śledzę na bieżąco ale nie sądzę aby nad grę pracowało dużo więcej niż 250 osób.
Parkiet weryfikuje naszą wiedzę i czujność przy każdym zleceniu (:
a każdy jest mądralą ....po fakcie... :) :)
Edytowany: 4 grudnia 2023 23:46

tgolik
PREMIUM
248
Dołączył: 2009-06-08
Wpisów: 1 258
Wysłane: 5 grudnia 2023 00:06:18 przy kursie: 106,70 zł
Wg informacji z telekonferencji wynikowej, obecnie nad Wiedźminem 4 pracuje 330 osób. W połowie przyszłego roku planują dobić do 400 osób i ma to być z grubsza docelowy stan ekipy od Polarisa.
Dowiedzieliśmy się też, że pewna grupa deweloperów wspomaga Fools Theory w produkcji Wiedźmina Remake a także The Molasses Flood w produkcji Siriusa. Cyberpunk jest we wczesnej fazie koncepcyjnej - 10 osób, za rok 40-50 w Bostonie i drugie tyle w Polsce. Wiedźmin Remake powstaje z wykorzystaniem narzędzi a może i assetów przygotowanych dla Polarisa. Z Dnia Inwestora wiemy, że w Polarisie istnieją już grywalne elementy gry, które da się skompilować i uruchomić na wszystkich platformach docelowych.
W 2024 roku dowiemy się czegoś więcej na temat projektów filmowo-serialowych, w ogóle przyszły rok ma być bogaty w ciekawe informacje.

Jutro będzie premiera aktualizacji 2.1 która w mojej opinii dołoży do wyniku Q4 minimum 20 mln zł zysku netto. Już dzisiaj natomiast Redzi wykonują na STEAMie ruchy cenowe przygotowujące jutrzejszą premierę CP2077 UltEd.
Edytowany: 5 grudnia 2023 00:15

CSharpBeginner
45
Dołączył: 2017-09-26
Wpisów: 333
Wysłane: 5 grudnia 2023 00:11:21 przy kursie: 106,70 zł
baks napisał(a):
CSharpBeginner napisał(a):

To też są brednie wyssane z palca, co to znaczy "w fazie produkcji od 2015 roku"? Ile osób liczył zespół w 2015 i co robił, a ile liczył i co robil od 2020 np. Takiej wiedzy nie masz, więc wypisujesz głupoty. Prace nad Cyberpunkiem też zaczęły się w 2012 roku oficjalnie i co twierdzisz, że realnie ta gra była tworzona 10 lat? Trzeba trochę takie tezy urzeczywistnić, bo to że przez 4-5 lat jakiś mały zespół robił jakieś szkice itp. rzeczy do GTA6 nie znaczy, że ta gra była w realnej produkcji. W realnej produkcji to jest aktualnie W4, gdzie zespół nad nim pracujący to połowa studia (parę set deweloperów). GTA6 realne prace deweloperskie zaczął na przełomie 2020.

Sugerujesz innym brednie jeśli jakieś informacje Ci nie pasują a nie zauważasz własnych bredni powstałych na podstawie własnego chciejstwa.
Może zapoznaj się z tym co spółka informowała.
Można założyć, że nad W4 pracuje sporo więcej niż 100 osób. Tyle, że nie można nazwać pełnym cyklem produkcyjnym. Poczytaj sobie kiedy spółka pisała o pracach koncepcyjnych.
Przypominam, że W4 ma być początkiem nowej sagi i prace koncepcyjne w takim przypadku trwają dość długo u zakładają to co ma być w kolejnych grach aby były one koncepcyjnie tożsame.
Nie wyklucza, że już rozpoczęli preprodukcję a nawet jeśli ruszyli z produkcją to na pewno nie jest to połowa załogi. Jak pamiętamy produkcją zajmowało się tylko ok 60-65% załogi. To daje coś ok 700 osób
Warto przypomnieć także, że spółka pracuje nad kilkoma projektami. Nie śledzę na bieżąco ale nie sądzę aby nad grę pracowało dużo więcej niż 250 osób.


Polecam zatem zacząć przeglądać informacje jakie spółka pokazuje w raportach, zwłaszcza alokacje pracowników w projektach niż pisać jakieś głupoty o moich "chciejstwach" ...

MarekPtrl
24
Dołączył: 2016-11-09
Wpisów: 68
Wysłane: 5 grudnia 2023 00:39:08 przy kursie: 106,70 zł
Premiera GTA VI - 2025. A co do dat (w tym przypadku) polecam zainteresowanym zapoznać się z twórczością Jasona Schreiera. Link do tekstu na Bloombergu jest na Wiki. Dla mnie chwilowo EOT.

tgolik
PREMIUM
248
Dołączył: 2009-06-08
Wpisów: 1 258
Wysłane: 5 grudnia 2023 01:02:25 przy kursie: 106,70 zł
Schreier to historia. Przecież Wiedźmin 3 powstał w 250 osobowym składzie przez zaledwie 3,5-4 lata licząc od premiery Wiedźmina 2 (tworzonego w 100 osobowym składzie więc nawet nie miałby kto zajmować się trójką na zakładkę) do maja 2015.
A Cyberpunk powstawał (licząc od początku 2016 roku w okolicach premiery Krew i Wino) 4,5-5 lat co jest bardzo krótkim czasem jak na nowe IP. Błędy w grze, których doświadczyliśmy na premierę wynikały raczej z problemów z silnikiem niż z braku czasu na dopracowanie.
Nie sądzę, żeby ktokolwiek z graczy pragnął gigantycznego Wiedźmina 4 tworzonego przez 10 lat.
Edytowany: 5 grudnia 2023 01:06

Użytkownicy przeglądający ten wątek Gość
WIADOMOŚCI O SPÓŁCE CDPROJEKT
  • Sesja pod znakiem decyzji RPP i danych z USA, w grze Allegro, Vercom i Asseco
    Sesja pod znakiem decyzji RPP i danych z USA, w grze Allegro, Vercom i Asseco

    We wtorek giełda w Warszawie wykonała zdecydowany zwrot w górę i wybroniła się przed 5. spadkową sesją z rzędu. W środę strona popytowa idzie za ciosem i ale finalnie o losach całej sesji i tak najprawdopodobniej zdecyduje reakcja na decyzję RPP i na dane z rynku pracy w USA. W centrum uwagi są dziś Allegro, Vercom i Asseco Poland.

  • 10 mocnych spółek na wrzesień wg BM BNP Paribas
    10 mocnych spółek na wrzesień wg BM BNP Paribas

    We wrześniowej odsłonie portfela BM BNP Paribas analitycy stawiają na dotychczasowe spółki, czyli liderów i czołowych graczy w swoich branżach. Oto jak oceniają wyniki za II kwartał poszczególnych top picks i ich perspektywy.




561 562 563 564 565

Na silniku Yet Another Forum.net wer. 1.9.1.8 (NET v2.0) - 2008-03-29
Copyright © 2003-2008 Yet Another Forum.net. All rights reserved.
Czas generowania strony: 0,197 sek.

kjlujexs
ozcztycf
hdmmvdmi
Portfel StockWatch
Data startu Różnica Wartość
Portfel 4 fazy rynku
01-01-2017 +75 454,67 zł +377,27% 95 454,67 zł
Portfel Dywidendowy
03-04-2020 +60 637,62 zł 254,44% 125 556,00 zł
Portfel ETF
01-12-2023 +4 212,35 zł 20,98% 24 333,09 zł
nbodoxwm
rqzojyns
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat