PARTNER SERWISU
rmrycfcx

Wartości niematerialne i prawne

LUno
0
Dołączył: 2009-01-24
Wpisów: 120
Wysłane: 1 lipca 2011 21:43:12
Witam, mam pytanie dot. wartości niematerialnych i prawnych. Generalnie mam liczne wątpliwości w jaki sposób powyższe aktywa są wyceniane i czy podlegają jakiejkolwiek amortyzacji. Rozumiem, że o ile oprogramowanie komputerowe ew. licencje, patenty można jakoś wycenić, to już co do znaków towarowych mam spore wątpliwości. Moim zdaniem sama wartość znaków towarowych może podlegać dużym zmianom, wszystko zależy od działalności marketingowej, nowych produktach etc. Czy istnieją jakieś zasady według których znaki towarowe są wyceniane? czy może spółki mają tutaj dowolność w ich wycenie?

Jako przykład posłużę się JTZ, gdzie suma aktywów z ostatniego raportu to około 804 mln z czego wartości niematerialne to 270 mln. (znaki towarowe około 255 mln). Widać zatem, że wycena tych aktywów ma w przypadku tej spółki zasadniczy wpływ na wycenę majątkową.
Będę wdzięczny za wszelkie wyjaśnienia, sugestie.
Czy masz z górki, czy pod górkę, patrz na ciastko nie na dziurkę.

Kasia Stefanska
4
Dołączył: 2009-05-05
Wpisów: 1 251
Wysłane: 5 lipca 2011 13:48:13
Hej,

Poruszyłeś temat, na który ekipa SW zawsze zwraca uwagę przy omówieniach sprawozdań finansowych. Jest to temat ciężki, drażliwy i dla spółek dość niewygodny.

Zasadniczo wszelkie metody wyceny WNiP opisane są przez spółki w zasadach rachunkowości publikowanych w rocznych i półrocznych sprawozdaniach finansowych. Na początku tych sprawozdań jest długi fragment tekstu i to właśnie tam znajdziesz potrzebne informacje.

Do tego polecam szukać w MSR, czyli Międzynarodowych Standardach Rachunkowości. Musisz znaleźć te odpowiadające wycenom majątku, WNiP oraz ewentualnie trwałej utraty wartości aktywów. Tam opisane są generalne wskazówki dla spółek.

Dla mnie zawsze WNiP stanowią słabą podstawę majątku. Generalnie uznaje się, że są to aktywa niesprzedawalne: licencje komputerowe na przykład. Są one amortyzowane (stawki znajdziesz także w zasadach rachunkowości).

Są natomiast takie WNiP, które amortyzowane nie są. Dotyczy to właśnie różnych znaków towarowych, które na koniec każdego roku powinny mieć przeprowadzony tzw. test na utratę wartości. Spółka powinna sprawdzić, czy dany znak będzie dalej generował oczekiwaną wartość. Wszelkie zmiany tej wartości księgowane są w koszty, więc jak się domyślasz, dokonywanie odpisów tych wartości jest dla spółek szczególnie bolesne.

Na szkoleniach przytaczam case Sygnity, która ma kupę WNiP a ujemną rentowność i cash flow.

W razie pytań pisz.

Pozdrawiam,
Kasia
wave

LUno
0
Dołączył: 2009-01-24
Wpisów: 120
Wysłane: 6 lipca 2011 10:46:15
Cytat:
Do wartości niematerialnych zaliczane są aktywa spełniające następujące kryteria:
- można je wyłączyć lub wydzielić z jednostki gospodarczej i sprzedać, przekazać, licencjonować lub oddać do odpłatnego użytkowania osobom trzecim, zarówno indywidualnie, jak też łącznie z powiązanymi z nimi umowami, składnikami aktywów lub zobowiązań lub
- wynikają z tytułów umownych lub innych tytułów prawnych, bez względu na to, czy są zbywalne lub możliwe do wyodrębnienia z
jednostki gospodarczej lub z innych tytułów lub zobowiązań.
Wartości niematerialne nabyte w ramach oddzielnej transakcji są ujmowane w bilansie według ceny nabycia. Wartości niematerialne nabyte w ramach transakcji przejęcia jednostki gospodarczej są ujmowane w bilansie według wartości godziwej na dzień przejęcia.
Po początkowym ujęciu wartości niematerialne i prawne wycenia się wg ceny nabycia lub kosztu wytworzenia po pomniejszeniu o umorzenie i odpisy aktualizujące z tytułu utraty wartości.Okres użytkowania wartości niematerialnych w zależności od ich rodzaju jest oceniany i uznawany za ograniczony lub nieokreślony. Z wyjątkiem prac rozwojowych, wartości niematerialne wytworzone przez jednostkę we własnym zakresie nie są ujmowane w aktywach, a nakłady poniesione na ich wytworzenie są ujmowane w kosztach okresu, w którym zostały poniesione. Wartości niematerialne o nieokreślonym okresie użytkowania oraz te, które jeszcze nie są użytkowane poddaje się, co roku weryfikacji pod kątem ewentualnej utraty wartości, w odniesieniu do poszczególnych aktywów lub na poziomie ośrodka wypracowującego środki pienięŜne. W przypadku pozostałych wartości niematerialnych dokonywana jest coroczna ocena, czy wystąpiły przesłanki, które mogą świadczyć o utracie ich wartości. Okresy użytkowania są poszczególnych wartości niematerialnych i prawnych poddawane są corocznej weryfikacji, a w razie konieczności, korygowane od początku następnego roku obrotowego.

Utrata wartości aktywów niefinansowych
MSR 36 wymaga testowania: wartości firmy, wartości niematerialnych o nieokreślonym okresie użytkowania i takich, które nie są jeszcze gotowe do użytkowania - co rok, zaś pozostałych składników aktywów - gdy występują do tego przesłanki. Identyfikacja ta jest pierwszym krokiem testowania pod kątem utraty wartości posiadanych przez Grupę aktywów niefinansowych. Testowanie odbywa się na minimalnym poziomie pojedynczego składnika aktywów bądź ośrodka wypracowującego środki pieniężne. Wartość firmy testuje się na poziomie pogrupowanych ośrodków wypracowujących środki pieniężne, lecz nie może to
być poziom wyższy niż poziom segmentu operacyjnego, będącego częścią składową jednostki zaangażowanej w działalność gospodarczą, w związku z którą może uzyskiwać przychody i ponosić koszty. Z utratą wartości aktywów mamy do czynienia, gdy wartość aktywów wykazana w bilansie jest niezgodna z ich faktyczną wartością, a ściślej kiedy wartość odzyskiwalna jest niższa niż wartość bilansowa. Wartość odzyskiwalna jest równa wartości godziwej
pomniejszonej o koszty sprzedaży lub wartości użytkowej, w zależności od tego, która z nich jest wyŜsza. Wartość godziwa to wartość rynkowa składników majątku, bądź też wartość tych składników, nierzadko wyznaczana przez biegłego rzeczoznawcę
majątkowego. Ze względu na trudności z pozyskaniem informacji z rynku, często łatwiejsze jest wyznaczenie wartości użytkowej. Wartość użytkową ustala się w wartości netto planowanych przepływów pieniężnych oczekiwanych z użytkowania aktywów.
Komponentami, wpływającymi na wartość użytkową są: przepływy pieniężne, stopa dyskontowa oraz wartość końcowa. Składniki aktywów prezentowane w sprawozdaniu finansowym nie mogą przyjmować wartości wyższych niż odzyskiwalne.


To jest treść ze sprawozdań Jutrzenki. Z tego co widzę, tak jak się obawiałem, spółki mają to stosunkowo dużą dowolność w wycenie WNiP, a zwłaszcza znaków towarowych. Generalnie nie wiadomo, czy stosują wycenę według wartości godziwej (a jeżeli tak, to w oparciu o co), czy wartość użytkową. Zakładam, że tą drugą. Z tego co widzę JTZ przez cały 2010 r. zrobiła odpisy aktualizacyjne znaków towarowych na kwotę 190 tys. zł przy łącznej sumie bilansowej tych aktywów na poziomie 256 mln. (sic!). W dużym skrócie - tak długo jak długo generują cash, tak długo nie będą aktualizować wartości znaków towarowych.

Cytat:
Wszelkie zmiany tej wartości księgowane są w koszty, więc jak się domyślasz, dokonywanie odpisów tych wartości jest dla spółek szczególnie bolesne.


A co z ewentualnym zwiększeniem wartości znaków towarowych? Rozumiem, że wartość można zwiększyć poprzez nabycie nowych znaków, a czy można też ją zwiększyć poprzez przeszacowanie wartości? Czy w związku z tym będzie to gdzieś ujęte w rachunku zysków i strat (pozostałe przychody operacyjne?), czy tylko w bilansie?

Dzięki za dużą cierpliwość względem mojej niewiedzy :)




Czy masz z górki, czy pod górkę, patrz na ciastko nie na dziurkę.


Kasia Stefanska
4
Dołączył: 2009-05-05
Wpisów: 1 251
Wysłane: 7 lipca 2011 20:36:11
Hej,

Oto jedno zdanie z Twojego cytatu:

Wartości niematerialne o nieokreślonym okresie użytkowania oraz te, które jeszcze nie są użytkowane poddaje się, co roku weryfikacji pod kątem ewentualnej utraty wartości, w odniesieniu do poszczególnych aktywów lub na poziomie ośrodka wypracowującego środki pieniężne.

Wydaje mi się, że to zdanie odnosi się właśnie do znaków towarowych. Czyli jednak wartość godziwa aktualizowana co roku. Zasadniczo nie występuje w rachunkowości pojęcie wartości użytkowej.

Raczej nie dokonuje się przeszacowania takich wartości w górę. Uzasadnienie wzrostu możliwych przyszłych korzyści z tytułu posiadania znaku towarowego byłoby bardzo trudne. Teoretycznie jednak taka pozycja mogłaby powiększyć przychody lub bezpośrednio kapitał.

Co do wartości odpisów - cieszyłabym się, że są jakiekolwiek. Tak jak wcześniej wspomniałam są one szalenie uznaniowe i nie wiadomo nawet, czy generują jakikolwiek cash.

Pozdrawiam!
wave

genoniusz
0
Dołączył: 2009-05-22
Wpisów: 14
Wysłane: 8 lipca 2011 22:52:05
O rany... deja vu po tylu latach :) jednym z "subtematów" mojej pracy magisterskiej (to czasy kiedy dinozaury radośnie baraszkowały wśród wielkich paproci zasłaniających słońce) był właśnie "goodwill" i metody jego wyceny. Chyba pójdę odkopać to wiekopomne dzieło. Nie przypominam sobie za to (ale to może ułomność wieku) żebym coś pisał o testach na utratę wartości - mogę prosić o przybliżenie tematu (może casus?)
Z góry dziękuję
Pozdrawiam

LUno
0
Dołączył: 2009-01-24
Wpisów: 120
Wysłane: 9 lipca 2011 10:22:17
Cytat:
O rany... deja vu po tylu latach :) jednym z "subtematów" mojej pracy magisterskiej (to czasy kiedy dinozaury radośnie baraszkowały wśród wielkich paproci zasłaniających słońce) był właśnie "goodwill" i metody jego wyceny. Chyba pójdę odkopać to wiekopomne dzieło. Nie przypominam sobie za to (ale to może ułomność wieku) żebym coś pisał o testach na utratę wartości - mogę prosić o przybliżenie tematu (może casus?)
Z góry dziękuję
Pozdrawiam


A co tu przybliżać? :) W dużym skrócie chodzi o określenie w jaki sposób jest wyceniana część aktywów tj. wartości niematerialne i prawne, a konkretnie znaki towarowe.
Czy masz z górki, czy pod górkę, patrz na ciastko nie na dziurkę.

LUno
0
Dołączył: 2009-01-24
Wpisów: 120
Wysłane: 9 lipca 2011 17:50:19
Pogrzebałem trochę głębiej w omówieniach sprawozdań finansowych i znalazłem taki oto fragment dotyczący WNiP, a konkretnie znaków towarowych. Co prawda dotyczy to JTZ, ale zasady w moim przekonaniu są uniwersalne. Pozwolę sobie wkleić fragment wypowiedzi Watchdoga z lutego 2010

Cytat:
Wartość księgowa spółki to 558 mln zł, ale aż 272 mln zł to wartości niematerialne i prawne. Na str. 54 raportu wyszczególnione są wyceny poszczególnych znaków towarowych, główne dwie pozycje to Grześki (182 mln zł) i Goplana (40 mln zł). Upatruję tutaj drobnego dysonansu: wartość dochodowa przedsiębiorstwa nie uzasadnia aż tak dużej wartości tych znaków. Abstrahując od wyceny rynkowej, bo taka jest trudna do przeprowadzenia (choć nie niemożliwa do oszacowania - wg rankingu Rzeczpospolitej 'Najcenniejsze polskie marki' np. Orlen jest wart 3,6 mld zł czyli 5,5% rocznych przychodów, TPSA 3 mld zł czyli 17% rocznych przychodów, marki Jutrzenki to 47% rocznych przychodów - trochę za dużo. Całość m.in. na stronie www.tvn24.pl/12692,1632942,0,1... ).
Dla mnie problem z markami jest taki, że najlepiej, by ich wartość pochodziła z transakcji, albo żeby jej w ogóle nie było. Inaczej otwiera się pole do przeszacowań, wycen i papierowych zysków z tego tytułu. Tak jak wspomniałem, przez półtora roku Jutrzenka utrzymała wartość księgową, czyli wyszła na zero, a przez ten czas marki pracowały. Gdyby przyjąć tylko 6% (poziom bardzo taniego kredytu bankowego, albo poziom opłat licencyjnych płaconych przez AmRest za KFC i inne znaki) jako koszt ich użytkowania, to mamy 25 mln zł do tyłu w sensie ekonomicznym. Marki powinny dawać wartość dodaną, premię cenową, a tutaj jest ona moim zdaniem zbyt mała w porównaniu do księgowej wartości tychże marek. Zresztą nie każda nazwa to od razu marka. Zatrzymuję się nad tym tematem, gdyż w wywiadzie dla Rynku Spożywczego prezes podkreślał, że chce budować marki, po czym wymienił szereg nic nie mówiących nazw. Budowanie wartości tą drogą tylko wtedy jest uzasadnione i działa, gdy marki są markami i dają zysk, a nie nazwami, pod którymi idą produkty pierwszocenowe.


www.stockwatch.pl/forum/wpisy-...
Czy masz z górki, czy pod górkę, patrz na ciastko nie na dziurkę.

Kasia Stefanska
4
Dołączył: 2009-05-05
Wpisów: 1 251
Wysłane: 11 lipca 2011 22:03:15
Tak, to jest waśnie przykład podejścia StockWatch w tym zakresie.

Wynika ono właśnie z tego, że tego typu WNiP dają istotne pole do manipulacji. Do tego trudno potwierdzić ich wartość w bieżącym biznesie i generowaniu gotówki.

MSR nie pomagają inwestorom tworząc kategorię "wartości godziwej". Szczegółowo omawiamy ją na naszych szkoleniach i mocno narzekamy blackeye Zasadniczo stworzono pojęcie idealnej wartości godziwej, która ma oddawać dokładnie wartość danego aktywa. Problem w tym, że ciężko ją oszacować, uzasadnić, zweryfikować i potwierdzić.

Jeśli macie jakieś bardziej szczegółowe pytania, to proszę bardzo. Ciężko mi pisać ogólnie binky

Pozdrawiam!

mindek
0
Dołączył: 2009-09-03
Wpisów: 1 107
Wysłane: 30 września 2011 12:23:46
mam pytanie czy w WNiP widać także nadwyżkę jaką spółka A zapłaciła za spółkę B?

np spółka A kupuje 100%spółki B za 100mln, ale kapitały własne spółki B to tylko 60mln. Gdzie w skonsolidowanym będą brakujące 40mln?

A gdzie będą te 40mln w sytuacji, że spółka B zostanie potem wchłonięta?

Kasia Stefanska
4
Dołączył: 2009-05-05
Wpisów: 1 251
Wysłane: 3 października 2011 10:39:51
Różnica jest widoczna we WNIP w pozycji "wartość firmy". To taka pozycja, której bardzo nie lubimy.

Tylko nie jest to różnica do kapitałów własnych ale do wartości godziwej przejętych aktywów (przejmuje się także zobowiązania spółki). Czyli nie będzie to wyliczone przez Ciebie 40 mln ale jakaś inna kwota.

Nawet jak jest wchłonięta (choć nie wiem dokładnie, jaką formę tego wchłonięcia masz na myśli), to "wartość firmy" pozostaje na bilansie. Można ją zmniejszyć po przeprowadzeniu testu na trwałą utratę wartości.

wave


WatchDog
50
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-07-25
Wpisów: 8 588
Wysłane: 3 października 2011 11:11:15
Na potrzeby konferencji Kapitał Intelektualny w Firmach powstał raport - zobacz jak WNIP rozkładają się w sektorach i co dają (jeśli dają).

Cytat:
W badanej grupie spółek suma wszystkich Wartości niematerialnych i prawnych wyniosła 63,4 mld zł, co stanowi tylko 4,2 proc. aktywów ogółem. Oznacza to, że z całego majątku wszystkich badanych spółek giełdowych, z każdego tysiąca złotych aż 958 zł zainwestowano w maszyny, urządzenia, grunty, budynki, udziały i akcje, towary, należności, a tylko 42 złote we wszelkie formy własności niematerialnej. Kwota 63,4 mld zł stanowi jednocześnie 14,9 kapitałów własnych badanej grupy spółek. Dla porównania, łączny stan gotówki wynosił 101,5 mld zł, tak więc spółki bardziej cenią sobie poduszkę płynnościową niż wartości niematerialne.

www.stockwatch.pl/wiadomosci/r...

Użytkownicy przeglądający ten wątek Gość



Na silniku Yet Another Forum.net wer. 1.9.1.8 (NET v2.0) - 2008-03-29
Copyright © 2003-2008 Yet Another Forum.net. All rights reserved.
Czas generowania strony: 0,243 sek.

mkpdasfw
sjsmixvp
dvmqlfwr
Portfel StockWatch
Data startu Różnica Wartość
Portfel 4 fazy rynku
01-01-2017 +75 454,67 zł +377,27% 95 454,67 zł
Portfel Dywidendowy
03-04-2020 +60 637,62 zł 254,44% 125 556,00 zł
Portfel ETF
01-12-2023 +4 212,35 zł 20,98% 24 333,09 zł
fjpfhike
ohgqkpwo
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat