Omówienie sprawozdania finansowego GK Mediacap SA za rok 2015Choć grupa poprawiła wyniki r/r to jednak miniony okres sprawozdawczy ciężko uznać za pełny sukces. Grupa ma problemy z realizacją strategii przez co nieco przyhamował rozwój.
Strategia spółki zakłada konsolidację rozdrobnionego rynku, co wiąże się oczywiście z nabywaniem innych branżowych podmiotów. Jeszcze w marcu 2015 r. prezes spółki zapowiadał 2 akwizycje, które miały zwiększyć EBITDA o co najmniej 3 mln zł każda. Rozmowy na ten temat potwierdził w maju 2015 r. w wywiadzie dla PAP.
Dodatkowo spółka miała zmienić rynek i przenieść się na główny parkiet, czemu miała towarzyszyć emisja akcji. W lutym 2015 złożono wniosek o zatwierdzenie prospektu emisyjnego, po czym w czerwcu na wniosek samej spółki postępowanie zostało zawieszone. Emitent poinformował, że złożenie wniosku spowodowane było między innymi koniecznością dokonania
pogłębionej analizy zapisów prospektu emisyjnego w związku ze sprawami poruszonymi na prezydium Komisji Nadzoru Finansowego. Mimo wszystko debiut był planowany na 2015 r, a w październiku spółka złożyła wniosek o wznowienie postępowania.
Z listopadowej prezentacji dla inwestorów wynika już, że debiut na rynku regulowanym ma się odbyć w ciągu 12 miesięcy (już bez emisji akcji), choć oceniano iż jest szansa na debiut na przełomie roku. Dodatkowo mowa była już o jednej akwizycji zamiast dwóch. Obecnie mamy połowę kwietnia, a prospekt spółki nie został zatwierdzony, ani nie doszło do żadnego istotnego przejęcia. Tak długie procedowanie prospektu z pewnością nie zwiększa wiarygodności spółki.
Mimo braku akwizycji spółce jednak udało się poprawić wyniki. Jednostka dominująca poprawiła sprzedaż o 39 proc. Dynamika co prawda robi wrażenie, ale wzrost był okupiony utratą rentowności.
Przychody Mediacap SA wyniosły 17,2 mln zł i były o 4,8 mln wyższe r/r, ale zysk na sprzedaży spadł z 800 tys. zł do 79 tys. zł. Spółka wyjaśnia, że wynik okresu obciążyły koszty IPO i analizy potencjalnych przejęć kwotą 409 tys. zł. Mimo wszystko nawet po wyłączeniu tej wartości dostajemy spadek wyniku na sprzedaży o 315 tys. zł co daje w ujęciu względnym regres na poziomie 39 proc.!
Odwrotne procesy zaszły na poziomie skonsolidowanym. Grupa uzyskała przychody na poziomie 71,5 mln zł, czyli raptem o 6 proc. wyższe r/r. Za to poprawiła się rentowność i dzięki temu na poziomie skonsolidowanym wynik na sprzedaży zwiększył się o 1 mln zł (20 proc.)i wyniósł ostatecznie 6 mln zł.
Przy czym podobnie jak na poziomie jednostkowym tak naprawdę powinniśmy skorygować go o koszty IPO i akwizycji. W takim ujęciu mamy wzrost zysku ze sprzedaży o 29 proc. EBIT zamknął się kwotą 6,5 mln zł i był o 1,4 mln wyższy r/r.
Dzięki przejściu spółki na MSR mamy do dyspozycji rachunek segmentowy. Wynika z niego że w poprawie wyników partycypowały wszystkie prowadzone aktywności.
Segment Reklama zwiększył sprzedaż do klientów zewnętrznych o 23,4 proc. i osiągnął przychody na poziomie 30,7 mln zł. Z nieco większą dynamiką rósł wynik segmentu -26,9 proc.
Segment Data poprawił obroty o 16,2 proc., natomiast zysk ze sprzedaży zwiększył się aż 69 proc. Nominalny wzrost wyniku w kwocie 0,5 mln zł odpowiada za połowę wzrostu na poziomie skonsolidowanym.
Najsłabiej w 2015 r. zachowywał się segment Digital w którym spółka raportuje wyniki realizacji marketingu interaktywnego i projektowania dedykowanych rozwiązań softwareowych (Realizowane głównie przez spółkę The Digitals). Obroty wyniosły 18,9 mln zł i były o 20,6 proc. niższe r/r, a przecież segment Digital jest segmentem nowoczesnym i teoretycznie powinien być jednym z mocniej rosnących. Za to podobnie jak w innych segmentach poprawiała się rentowność dzięki czemu wynik na sprzedaży udało się nawet poprawić o 5,8 proc. Z opublikowanych danych wynika, że segment ten ma ponad trzykrotnie wyższą rentowność (16,3 proc.) od segmentu Data (5,6 proc.) czy segmentu reklamowego (5,5 proc.)
Uzyskane wyniki należy ocenić pozytywnie. Przychody w dwóch segmentach rosną znacznie szybciej niż rynek, a spółka poprawia marże. Uzyskany wynik jest potwierdzony przepływami i nie pochodzi ze zdarzeń jednorazowych. Natomiast pewnego niepokoju dostarcza segment Digital i brak zapowiadanych na początku roku działań – akwizycje i debiut na głównym rynku.
Wycena spółki może wydawać się relatywnie niska. Przy skorygowanym wyniku netto na poziomie 5,6 mln zł kapitalizacja spółki wynosi niecałe 50 mln. To dość spore dyskonto patrząc na takie spółki jak K2I, czy Sare, które przynajmniej na razie osiągały przy zbliżonej kapitalizacji niższy wynik (w szczególności K2I). Z drugiej strony Sare ma dwa razy lepszą rentowność netto i mocno poprawiało wynik organicznie za co z pewnością należy jej się premia. Sprzedaż Mediacap SA jest za to dość płaska i bez przejęć nie rośnie znów tak dynamicznie. Same przejęcia rodzą ryzyko przeszacowania synergii, a przecież do tej pory towarzyszyła im najczęściej emisja akcji. Patrząc na spółkę przez prostego DCFa jakim jest renta wieczysta można powiedzieć, że rynek zakłada brak dalszego wzrostu. Jeśli chodzi o sprzedaż to są do tego podstawy, natomiast potencjalny upsiade kryje się w poprawie rentowności. Pytanie tylko czy uda się ją faktycznie uzyskać.
Warto także zauważyć, że większość majątku spółki to obietnica przyszłych zysków. Wartość księgowa wynosi 19 mln zł, ale aż 14 mln z tego stanowią WNIP, w tym około 10 wartość firmy. W przypadku Sare jest to 11 mln na 18, ale wartość firmy to tylko 400 tys.
>> Wyceny automatyczne są tutaj>> Więcej analiz najnowszych raportów finansowych jest tutajPowyższa treść przez 120 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.