pixelg
Gamedev dot.com(pl) 2020 - Branże i sektory - Forum StockWatch.pl
Witamy Gościa Szukaj | Popularne Wątki | Użytkownicy | Zaloguj | Zarejestruj

1 2

Gamedev dot.com(pl) 2020

Spin
11
Dołączył: 2010-07-21
Wpisów: 363
Wysłane: 24 lutego 2020 00:19:12
Wiele się dzieje na rynkach, spółki SP są na papierze nic(gówn#) warte przez nasze władze, dalej nie widać dna, ani światełka w tunelu. Spoglądając na większość dochodowych spółek(fundamentalnie) z energetyki, ciężkiego przemysłu, budownictwa rolnictwa, one teraz nie są w modzie - wyceny są śmieszne, a obrotych na nich jeszcze bardziej... Banksterka dalej walczy ze swoimi aferami, konća nie widać - kiedy wróci zaufanie. Nieważne ile mają w kasie, jak są stabilne, liczy się moda.. teraz liczy się OZE oraz sytuacja na rynkach zagarnicznych(czyataj, Chinach, które grają na skrzpycach). Moda w Polsce teraz i na kolejne lata to sektory OZE/Gamedev, IT, biomed.

W tym roku bryluje oderwana gałąź gamedev/oze, ale skupić chcę się na produkcji gier. Korzenie zaczynają się od Optisuma ala CD RED, kiedy nikt się nie spodziewał. 2020 to jest ten rok - niczym Tesla dla świata, Cyberpunk jest dla Polskiej giełdy. Nie jestem tu długo, ale takiego "hype'u" to nie doświadczyłem przez te xx lat.

Przyglądam się wielu spółkom(gamedev), cieszyłem się, że "moje" urosły ale patrząc na inne, odniosłem jedno wrażenie, wszystko rośnie. Akcje CDR niczym Bitcoin, 11BIT/PLW jak młodszy brat litecoin, a reszta podąża tą samą drogą - kiedy nastąpi rozjazd?.

Moim zdaniem, jeśli CP2077 osiągnie sukces na poziomie GTA i tak to będzie szczyt, szczytów, który wyciągnie cały sektor bardzo wysoko. Tylko co nastąpi później, pewnie wahania i seperacja udanych projektów, od nieudanych. Jeżeli HF: Alyx nie okaże się rewolucją sprzedażową, to w która stronę pójdzie cała branża? Esport ma dobre perspektywy ale to nie dla spółek z GPW/NC(na tem moment nic się nie zapowiada).

Jak długo cały sektor pojedzie na sukcesie CDR? Jakie macie przewidywania na 2021/2022?

sasky
sasky PREMIUM
33
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2011-11-29
Wpisów: 2 661
Wysłane: 24 lutego 2020 10:10:41
O tym, że rynek producentów gier jest przegrzany mówi wprost prezes PlayWaya, czyli drugiej największej półki w branży.

twitter.com/TrysteroBlog/statu...
Edytowany: 24 lutego 2020 10:12

chris_martin
35
Dołączył: 2013-01-21
Wpisów: 860
Wysłane: 5 marca 2020 03:28:10
Energetyka?
Paliwa?
Banki o matko boska?
Retail szmelcu z Chin? Brak dostaw


Game dev..... Pracownicy home office i gracze home leave! Wwow
Everything you know is wrong.........


resor
23
Dołączył: 2009-03-18
Wpisów: 395
Wysłane: 5 marca 2020 09:54:12
najgorzej maja zagraniczne fundusze, ciągle im ten cdr podsuwaja i podnoszą wyceny a oni muszą kupować bo jak beda chcieli kupić później to będzie juz drożej.

a poważnie juz, hype na gamedev moze nie minie ale sie znormalizuje bo wciąż dobry pieniądz z tego jest i nie ma ryzyk ekologicznych, wirusologicznych, geopolitycznych czy co tam jeszcze jest
sa za to ryzyka związane z dynamika rynku, jest cala masa świetnych gier które sie nie sprzedały i świetnych firm ktore na tym zbankrutowały

byl taki punkt moim zdaniem kulminacyjny w pseudobance budowlanej w poprzedniej dekadzie, konkretnie debiut lc corp. wszystko ma swoj początek i koniec

chris_martin
35
Dołączył: 2013-01-21
Wpisów: 860
Wysłane: 5 marca 2020 11:42:55
Lc nie był budowlanka.......
Everything you know is wrong.........

resor
23
Dołączył: 2009-03-18
Wpisów: 395
Wysłane: 5 marca 2020 11:59:22
jasne, nie w budowlance tylko developerce. budowlanka sprzedaje mieszkania a developerka apartamenty

Cytat:


LC Corp działający w branży deweloperskiej jest największą prywatną spółką, która zadebiutowała na warszawskiej giełdzie od początku jej istnienia. Wartość oferowanych akcji sięgnęła aż 1 mld zł.
Edytowany: 5 marca 2020 12:00

krewa
krewa PREMIUM
433
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2009-05-01
Wpisów: 8 107
Wysłane: 5 marca 2020 12:09:58
Budowlanka buduje głównie infrastrukturę a nie mieszkania - Budyń, Elbudowa, Polimex, Mostostale różne

resor
23
Dołączył: 2009-03-18
Wpisów: 395
Wysłane: 5 marca 2020 12:20:54
nie będę się spierać, czy developerka to podgrupa budowlanki i czy budowlanka miala banke czy developerka. pierwszy z brzegu link gdzie budowlanka i developerka uzyte sa wymiennie
gazetakrakowska.pl/budowlanka-...

Gry tez sie developuje i zaraz ktoś wyciągnie mylne wnioski.
poza tym szczegółem zachęcam do dyskusji szerszej a nie na poziomie wiedzy wikipedystycznej
Edytowany: 5 marca 2020 12:28

chris_martin
35
Dołączył: 2013-01-21
Wpisów: 860
Wysłane: 6 marca 2020 09:21:38
spolki z tej stajni do .....get me back to normal
Everything you know is wrong.........

resor
23
Dołączył: 2009-03-18
Wpisów: 395
Wysłane: 6 marca 2020 11:16:04
jeśli to do mnie to wstyd się przyznać ale zupełnie nie rozumiem ;)


VeRtO
3
Dołączył: 2011-08-11
Wpisów: 122
Wysłane: 9 maja 2020 12:05:18
GAMING - dzieje się! hello1

Nie trzeba być ekspertem aby zauważyć że jest ogromny hype na gaming, a wzrost od dołka koronawirusowego (16.03.2020 r.) są dawno za nami i większość spółek z tego sektora osiąga już szczyty, a część wzrosła w tym okresie o ponad 200%. Dzieje się dużo, obroty na spółkach z gamingu nawet z NC robią ogromne wrażenie. Problem jest taki że oprócz spółek które wydaje się że są w stanie zarabiać prawdziwe pieniądze (np. Creepy Jar - wyniki lada moment - polecam się przyjrzeć) mamy też szereg takich małych dziwnych gamingowych bączków które czasem załapały się na wzrost, wydaje się że dzięki samemu "Games" w nazwie spółki. Ogromny hype na gaming był super uzasadniony na początku kryzysu (lockdown pokazał że wzrosła sprzedaż gier - ludzie siedzieli w domach i z nudów grali), pytanie jak długo gaming może rosnąć w oderwaniu od wskaźników typu C/Z które momentami są bardzo wysokie.

Niewątpliwie gaming ma przyszłość. W mojej ocenie warto pamiętać, że:
1. Następuje cyfryzacja społeczeństwa. Ludzie rodzą się prawie z komputerem/smartfonem/tabletem, i granie to dla nich naturalne środowisko. Powoduje to że liczba graczy powinna rosnąć. Ludzie więcej żyją i komunikują się online, również przez gry.
2. Gaming w odróżnieniu od wielu innych sektorów GPW pozwala sprzedawać polskim spółkom gry na całym świecie bez ograniczeń. Tymczasem większość spółek z GPW ma ograniczony rynek zbytu. Przy Gamingu - world is the limit bo nikt nie robi gier tylko na polski rynek. Jeden dobry tytuł może być maszynką do zarabiania pieniędzy na lata i to prawie bezobsługowo + kurą znoszącą złote jaja (nowe dodatki itp.).
3. Po koronie część ludzi która kupiła konsolę/sprzęt do gry i zaczęła grać może pozostać na rynku gracza.
4. Rekorodową sprzedaż notuje sprzęt do gier np. Nintendo Switch, ja które wiele polskich spółek robi gry.
5. Duża część polskiego gamingu pomimo dużych obrotów nadal jest notowana na NC (np. Creepy Jar, Jujubee). Ich przejście na parkiet główny może spowodować napływ kapitału, również zza granicy.

Zachęcam zatem do dyskusji bo temat jest super ciekawy. Co myslicie?
1. Czy gaming będzie dalej rosnął?
2. Czy przy gaminu wycena spółek fundamentalna, korzystanie ze wskaźników C/Z ma w ogóle sens?
3. Czy łatwo przewidzieć losy tych spółek skoro część z nich bazuje na 1-2 tytułach które mogą być klapą (ostatnio głośno było o drift21)?
4. Czy widzicie jakieś konkretne tytuły które mogą zrobić taki szum jak Wiedźmin albo Green Hell?
5. Czy mamy bańkę na gamingu, albo czy ona zaczyna rosnąć? Jeśli pęknie to jak będziemy rozróżniać dobre spółki od złych, czy wracając do tradycyjnych metod wyceny?

Będę wdzięczny za ciekawą dyskusję. Polskie studia gamingowe rozwijają się super i profesjonalizują się i to jest fakt. Już teraz możemy być dumni z polskiego gamedev. Gaming ma szansę stać się prawdziwą siłą polskiej gospodarki i towarem eksportowym. Oby tak było.

anty_teresa
anty_teresa PREMIUM
249
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 10 651
Wysłane: 10 maja 2020 10:41:47
1. Tak z powodów które wymieniłeś
2. Nie, bo to merytorycznie niepoprawne
3. Przewidywanie przyszłości jest trudne i stanowi ryzyko, które powinno być odzwierciedlone w wycenie. W przypadku Driftu oczekiwania budowane były na podstawie Wishlisty.
5. Mamy bańkę, ale nie klasyczną. Po prostu rynek od razu dyskontuje sukcesy bez odpowiedniego uzasadnienia, bo prawie wszystko daje dodatnie stopy zwrotu. Nie uwzględnia ryzyka niepowodzenia tak jak napisałem w pkt 3.

Scarry
184
Dołączył: 2011-02-28
Wpisów: 4 920
Wysłane: 10 maja 2020 19:01:34
VeRtO napisał(a):
GAMING - dzieje się! hello1

Zachęcam zatem do dyskusji bo temat jest super ciekawy. Co myslicie?
1. Czy gaming będzie dalej rosnął?
2. Czy przy gaminu wycena spółek fundamentalna, korzystanie ze wskaźników C/Z ma w ogóle sens?
3. Czy łatwo przewidzieć losy tych spółek skoro część z nich bazuje na 1-2 tytułach które mogą być klapą (ostatnio głośno było o drift21)?
4. Czy widzicie jakieś konkretne tytuły które mogą zrobić taki szum jak Wiedźmin albo Green Hell?
5. Czy mamy bańkę na gamingu, albo czy ona zaczyna rosnąć? Jeśli pęknie to jak będziemy rozróżniać dobre spółki od złych, czy wracając do tradycyjnych metod wyceny?
.


ad. 1
wg mnie tak, i to możliwe że wręcz skokowo ze względu na to co sam wspomniałeś i co wszyscy obserwujemy, wymuszoną, trochę sztuczną, bardzo intensywną digitalizację społeczeństwa, które coraz szerzej zwróci się ku takiej rozgrywce jaka wiąże się z ich narzędziami do pracy, komunikacji, zachowań socjalnych.

ad. 2
antyteresa wałkował to na SW naście razy, gaming ze względu na gwałtowność przyrostu sprzedawanego towaru nie jest klasycznym przemysłem, to przykład na część rewolucji Przemysłu 4.0, gdzie małe paru lub parunastoosobowe studio może stworzyć produkt sprzedawany w nawet dziesiątkach milionów sztuk. Zaplecze, kompetencje, wcześniejsze dokonania firmy mogą inwestora naprowadzić tyle tylko że ma on większe trochę szanse trafienia na firmę której uda się trafić w "strumień świadomości graczy" , w aktualne gusta i w aktualne trendy hype-u.

3. Drift21
Luuuuuudzie - widzieliście grafikę tej gry? Jak to się miało sprzedać? Abstrahując od tego że po bardzo BARDZO długim okresie pisania, dopracowywania i szlifowania fizyka gry jest bardzo słaba, to graficznie gra wygląda SO SO 2008. Serio ktoś z Was łudzi się ze to ma prawo się udać oglądając jak ta gra wygląda ?

4. Tak. Ja widzę dwa pewniaki (to jest moja subiektywna opinia, a słowo pewniak w gamingu oznacza tylko trochę większe szanse ;p ). Druga gra Creepy Jarów i pierwsza (pewnie i druga) gra Starwarda. mam i swoje inne typy, ale to nie na ten wątek, żeby nie wyszło że naganiam ;)

5. Bańka jest i jej nie ma. Taka trochę bańka Schrödingera ;p
Bańkę to widzę na modelu produkcji setek małych gierek-symulatorków pojedynczych czynności, w tym co robi PlayWay. Dla mnie firma osiąga sufit i bez większych produkcji już go nie przebije. Jeśli inne polskie firmy pójdą jej drogą to ze wzrostów będzie dupka zbita, i potężne odreagowanie.

Druga rzecz to CDR nie ma prawa zrobić fuck-upu z Cyberpunkiem... jeśli tak by się stało jak widzi to Autor tego tekstu to będzie to miało bardzo złe konsekwencje dla całego polskiego gamingu. Może nawet nie dla samego gamingu a dla inwestorów w gaming na giełdzie.

Cytat:
Jeśli włodarze CD Projektu testowali zeszłoroczne hity – a robili to na pewno – prawdopodobnie odkryli, że przygotowywany przez nich od lat produkt jest co najmniej spóźniony. Dotychczasowe trailery dowodzą jasno: wunderwaffe Cyberpunk 2077 nie przyniesie warszawiakom ostatecznego zwycięstwa, a formuła tej anachronicznej rozgrywki będzie musiała prawdopodobnie „naprawiać się” latami, jak w przypadku Diablo 3, które wpędziło swojego czasu hegemoniczny Blizzard w wielkie kłopoty.

* "Diversification is protection against ignorance, it makes little sense for those who know what they’re doing." W. Buffet.
* "The market can remain irrational longer than you can remain solvent"
* "scared money don’t make money"
aktualny portfel szacunkowo: 75% CRJ, 20% PDG, 5% THD
Edytowany: 10 maja 2020 19:13

Utnapisztim
31
Dołączył: 2017-08-01
Wpisów: 775
Wysłane: 11 maja 2020 15:39:33
anty_teresa napisał(a):
W przypadku Driftu oczekiwania budowane były na podstawie Wishlisty.

W przypadku Driftu nie było żadnych oczekiwań sukcesu, była tylko ordynarna podbitka przez kapitał spekulacyjny na fali sukcesów innych gier (Green Hell, Drug Dealer Simulator) trwająca 3 tygodnie w celu sprawniejszej dystrybucji akcji przed premierą (typowe dla wielu spółek z gamedevu). To że gra poniesie klapę było wiadomo począwszy od pierwszych beznadziejnie wyglądających trailerów, poprzez porzucenie projektu przez Playway po przeprowadzonych testach. Wishlista czy kupony rabatowe dla graczy CMS nie mogły być prognostykiem oczekiwanej dobrej sprzedaży co najmniej po tym jak wypadła premiera Diesel Brothers rok wcześniej. Słaba gra po prostu nie znajdzie wielu nabywców.
Edytowany: 11 maja 2020 15:41

anty_teresa
anty_teresa PREMIUM
249
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 10 651
Wysłane: 11 maja 2020 17:11:57
Zgoda. Ja niespecjalnie tej spółce i grze się przyglądałem, ale szef konkurencyjnego serwisu typował Drifta jako grę roku :) Wycena w PreIPO była fajna, a w spółce była świadomość budowania marketingu, był potencjał w crosspromo z CMSem. Po debiucie jak rynek to wycenił na więcej niż 50 mln zł przestałem się spółką interesować.

Utnapisztim
31
Dołączył: 2017-08-01
Wpisów: 775
Wysłane: 11 maja 2020 19:58:46
Cytat:
szef konkurencyjnego serwisu typował Drifta jako grę roku :)

Chyba coś przegapiłem - a na jaką literę zaczyna się nazwa tego serwisu?

anty_teresa
anty_teresa PREMIUM
249
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 10 651
Wysłane: 11 maja 2020 20:34:15
Edytowany: 11 maja 2020 20:34

DonG
57
Dołączył: 2020-04-14
Wpisów: 78
Wysłane: 13 sierpnia 2020 21:16:27
Nie wspominam o tym po raz pierwszy, ale trudno nie zgodzić się ze stwierdzeniem, że mamy bańkę na gamingu.

Mam problem z astronomicznymi wycenami spółek gamingowych w odniesieniu do ich przeszłych, a także aktualnych, bieżących wyników, zarówno tych spółek, które debiutowały dawno temu i odniosły od tamtego czasu spore sukcesy, tych, które są długo obecne na giełdzie i ponosiły same porażki, jak i tych, które niedawno debiutowały lub dopiero będą debiutować i dopiero oferują same obietnice. Od czasu do czasu rynek oferuje dobrą okazję inwestycyjną (w ostatnim czasie według mnie był taką np. CreepyJar tuż po debiucie trybu coop Green Hell, gdy spółka wskoczyła na wyższy poziom, a początkowo rynek nie odwzorował tego w wycenie), ale takie okazje trafiają się coraz rzadziej.

Mówi się o tym, że bieżące (czy to jednoletnie, czy uśrednione z kilku lat) C/Z nie ma znaczenia w wycenie. Pozwolę się z tym nie zgodzić, zwłaszcza w przypadku spółek, które już od dawna są obecne na giełdzie. Oczywiście na giełdzie zawsze wyceniamy przyszłość (nie tyczy się to wyłącznie gamingu, przy czym i tak wyceniając przyszłości wyceniamy zyski), w wycenie powinno brać się pod uwagę potencjał konkretnych projektów, zainteresowanie rynku konkretnymi przyszłymi pozycjami, kompetencje zespołu itd, ale jednak przeszłość (wyniki oraz tempo wzrostu) sporo mówią o potencjale spółki (i częściowo świadczą o wspomnianych kompetencjach).

Mówi się też o tym, że dzięki rewolucji internetowej nawet małe podmioty z branży mają dostęp do globalnego rynku i masowej sprzedaży swoich produktów. Chciałbym zwrócić uwagę na to, że jest to miecz obosieczny. Małe studia gamingowe muszą rywalizować o klienta z dziesiątkami, setkami innych małych firm z całego świata. O sukcesie rynku jako całości ostatecznie zadecyduje, czy będzie wystarczający popyt - gracze skłonni wydać wystarczającą ilość pieniędzy na konkretne gry.

Według dostępnych danych globalne przychody z gier rosną w tempie 10% rocznie. Tymczasem na polskim rynku spółki gamingowe wyrastają jak grzyby po deszczu, co chwilę na giełdzie debiutuje podmiot bez zysków lub minimalnymi zyskami, oferujący póki co jedynie obietnice i wishlisty na Steamie, a dojrzałe, zyskowne firmy są wyceniane tak, jakby miały co najmniej podwoić swoje przychody i zyski w ciągu 2-3 lat.

Czy w świetle wzrostu globalnego rynku o 10% rocznie realistyczne jest założenie, że każda nowa spółka odniesie sukces, albo że każda zyskowna spółka podwoi swoje zyski w 2 lata? Czy średnia wycena spółki gamingowej z GPW / NC z P/E na poziomie 40-50 jest racjonalna? Śmiem wątpić.

Oczywiście niektóre spółki zapewne nadal będą mocno rosnąć, ale zdrowy rozsądek wskazuje, że wiele dobrych firm nie utrzyma tempa wzrostu oczekiwanego przez rynek, a wiele "perełek" z potencjałem nie będzie w stanie go wykorzystać. Nie znaczy to oczywiście, że wyceny zaczną mocno spadać - zapewne będą wysokie, dopóki będzie utrzymywać się pozytywny sentyment, a niejedna słaba spółka po raz kolejny przedłuży swój żywot dzięki kolejnej emisji. Myślę, że taki stan nie będzie jednak trwać wiecznie.

Dlatego nie dziwią mnie masowe debiuty spółek gamingowych na GPW i NC (stojące w kontraście do coraz częstszych wezwań na spółkach przemysłowych i podmiotów niezwiązanych z branżą technologiczną). Rozsądnie jest się scashować, gdy rynek oferuje bardzo dobre ceny w stosunku do potencjału (i rozsądnie, aczkolwiek nieuczciwie wobec inwestorów, jest wyjść z giełdy, gdy sentyment jest negatywny, a fundusze oddają akcje za grosze).
Edytowany: 13 sierpnia 2020 21:22

Wieled
Wieled PREMIUM
0
Dołączył: 2013-02-05
Wpisów: 48
Wysłane: 2 września 2020 08:40:04
Anglojęzyczny raport nt. sektora gamingowego w Polsce, przygotowany przy wsparciu Ministerstwa Rozwoju, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Fundacji Indie Games Polska i Game Industry Conference, do ściągnięcia na stronie: www.een.org.pl/component/conte...:raport-nt-branzy-gamingowej-w-polsce-the-game-industry-of-poland

anty_teresa
anty_teresa PREMIUM
249
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 10 651
Wysłane: 6 września 2020 22:18:46
Jeśli chodzi o gaming to zapraszam od jutra na naszą edukacyjną konferencję online. Mam nadzieję, że dzięki niej czegoś się o branży dowiecie.

www.stockwatch.pl/wiadomosci/i...

Użytkownicy przeglądający ten wątek Gość
1 2

Nie możesz tworzyć nowych wątków.
Nie możesz odpowiadać w wątkach.
Nie możesz usuwać swoich wpisów.
Nie możesz edytować swoich wpisów.
Nie możesz tworzyć ankiet.
Nie możesz głosować w ankietach.

Kanał RSS głównego forum : RSS

Forum wykorzystuje zmodfikowany temat SoClean, autorstwa J. Cargman'a (Tiny Gecko)
Na silniku Yet Another Forum.net wer. 1.9.1.8 (NET v2.0) - 2008-03-29
Copyright © 2003-2008 Yet Another Forum.net. All rights reserved.
Czas generowania strony: 1,435 sek.

PORTFEL STOCKWATCH
Data startu Różnica (%) Różnica (zł) Wartość
01-01-2017 +168,77% +33 753,53 zł 53 753,53 zł
Logowanie

Zaloguj
Zapamiętaj | Rejestruj | Aktywuj | Odzyskaj hasło