Czy drogo, czy tanio to zawsze jest kwestia subiektywna i wynika m.in. z preferencji danego inwestora (np. wolącego spółki wzrostowe lub dochodowe) – chcemy jednak zwrócić uwagę, że Emitent starał się przeprowadzić wycenę rzetelnie.
Cały proces ustalenia ceny emisyjnej, w oparciu o metodę porównawczą, można znaleźć w prezentacji inwestycyjnej na stronach 20-21 pod adresem:
crowdconnect.pl/files/attachme... Emitent zwraca w materiale uwagę, że odniósł poziom skali biznesu (przychody ze sprzedaży) oraz zysku do obecnych wskaźników wyceny wśród małych i średnich spółek, a także wskaźników wyceny porównywalnego producenta zegarków lifestylowych.
Do oceny wysokości wskaźników P/E proponujemy zastosować popularną miarę PEG (Price/Earnings to growth), która bierze pod uwagę także tempo wzrostu zysku.
PEG dla danych za rok 2018 wynosi 0,03x. Przy czym przyjmuje się, że wskaźnik PEG powyżej 1 wskazuje na przewartościowanie, a wskaźnik poniżej 1 na niedowartościowanie.
(
www.investopedia.com/ask/answe... ).
Wyznaczając PEG dla roku 2019 wzięliśmy pod uwagę średnioroczną liczbę akcji w Spółce (suma liczby akcji z początku roku i liczby akcji po emisji podzielona przez dwa). Wynika to z faktu, że spółka jest w trakcie emisji (planowany koniec w maju, rejestracja akcji zapewne nie wcześniej niż w czerwcu), a zatem pozyskany kapitał nie będzie pracował pełnych 12 miesięcy, a liczba akcji w pierwszym półroczu 2019 nie ulegnie zmianie względem roku 2018. Tak obliczony wskaźnik PEG kształtuje się na poziomie 0,60x.
Dodatkowo powyższe wartości PEG pokazują, że Plantwear jest spółką wzrostową (growth stocks), a te historycznie notowane są po wyższych wskaźnikach wyceny, względem spółek dochodowych (income, value stocks). Wynika to m.in. z oczekiwań inwestorów co do przyszłej poprawy wyników finansowych takiej spółki (
www.longtermtrends.net/growth-... )
W przypadku Plantwear nie należy przykładać zbyt wielkiej wagi do wskaźników P/BV. Emitent ten dopiero od lutego 2019 funkcjonuje w formie spółki akcyjnej, dlatego ma niskie kapitały własne. W latach 2011-2018 działalność prowadzona była w formie jednoosobowej działalności gospodarczej, dlatego nie było czegoś takiego jak „kapitał własny” a zysk zawsze stanowił dochód właściciela (można to porównać do corocznej wypłaty 100% zysku na dywidendę).
Prognozowana wartość P/BV nadal jest większa niż 1, ale pamiętajmy, że Plantwear nie posiada wycenionego w bilansie znaku towarowego – który może mieć istotną wartość (ponad 515 tys. fanów na facebook), natomiast same zyski dopiero będą się kapitalizować.