PARTNER SERWISU
fdflagbm
1 2

Branża motoryzacyjna

anty_teresa
PREMIUM
522
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 11 191
Wysłane: 1 sierpnia 2010 17:37:52
Na naszym rynku spółek z tytułowej branży jest niewiele i są to tylko poddostawcy, ale na świecie, także w Polsce to jedna z bardziej znaczących dla gospodarki gałęzi przemysłu. Powszechnie dużo się pisze o nadprodukcji aut i po części pewnie słusznie, ale czy to oznacza koniec tej branży i kłopoty? Wydaje się, że nie do końca. Kraje rozwijające się, w szczególności azjatyckie mogą stać się największym rynkiem zbytu dla motoryzacji. Ciekawy raport o rynku w Chinach opublikował JPM:

www.scribd.com/doc/35181462/JP...">China Autos
Edytowany: 1 sierpnia 2010 17:39

siekoo
0
Dołączył: 2009-07-16
Wpisów: 1 746
Wysłane: 1 sierpnia 2010 19:52:29
patrzac z mojej perspektywy branza automotive ma sie coraz lepiej, poniewaz widac ze:
- firmy znowu szukaja specjalistow, wielu specjalistow,
- jest jest sierpien 2010, kto przetrwal 2009 i pierwsze miesiace 2010 ma zamowienia na nastepnych kilka lat,
- czolowi gracze rozdali wiekszosc zamowien na nastepnych kilka lat (grupa VW, BMW, mercedes), wiec obie strony wiedza na czym stoja,
- nie ma juz wizji pracy na pol etatu, atmosfera wraca powoli do normy.

tyle z rynku niemieckiego. teraz o Azji - m.in. w firmie dla ktorej pracuje nastapily istotne roszady na wiekszosci stanowisk i wiele kluczowych osob zostalo przesunietych wlasnie do Azji, glownie projekty dla Chin. Chiny to olbrzymi rynek zbytu, Chinczycy sa coraz bogatsi, do tego juz potrafia produkowac wzglednie tanio i dobrze, ale co najwazniejsze: oni mysla perspektywicznie - jak Airbus chcial im sprzedac A380-tki to postawili warunek, ze kupia jak w Airbus czesc produkcji bedzie prowadzil na miejscu. to samo jak Alstom zaproponowal swoje elektrownie, czy pociagi blackeye

idzmy dalej: usa - przeboj motoryzacyjny tego roku? Fiesta 1.6l blackeye malo pali, latwo zaparkowac w miescie, tanie.

co ciekawe, malo sie slyszy o Indiach - jesli juz, to zazwyczaj w kontekscie outsourcingu - uslugi, czesto bardzo wyspecjalizowane jak CAD'owskie analizy wytrzymalosciowe, ale nie produkcji. przynajmniej mi sie nic o uszy nie obilo. ale to tez ogromny rynek zbytu, tyle ze oni jak maja swoje bollywood, tak i marki i wymogania dla aut maja swoje.

a Afryka? coraz bogatsza, a dalej traktowana po macoszemu. poki co, Hiluxy rzadza blackeye

ogolnie branze automotive czekaja wkrotce duze zmiany, ktorych uniknac sie nie da, ale to chyba kazdy wie. down-sizing powoli dochodzi do sciany. kazda marka chcaca pozostac na rynku ma wlasne R&D dla silnikow elektrycznych i innych alternatyw. po niektorych niemieckich miastach (np. Hamburg) juz jezdza w ramach testow autobusy komunikacji publicznej na wodor (Mercedes). sa tez auta produkowane na gaz ziemny.

az zal, ze produkujemy dla Niemcow, Wlochow, Francuzow, Koreanczykow, a sami nie potrafimy nic stworzyc (wyjtek Solarisy). ja o autach, a nawet motorynek juz nie potrafimy robic - reanimacja kultowej marki Junak, majacej spore szanse na mega sukces, skonczyla sie zanim jeszcze sie zaczela.

dobra, chyba na razie wystarczy moich wypocin salute
Zawżdy znajdzie przyczynę, kto zdobyczy pragnie...

v3nom
0
Dołączył: 2009-03-06
Wpisów: 3 042
Wysłane: 3 sierpnia 2010 21:45:43
Cytat:
Zysk netto BMW, największego na świecie producenta samochodów luksusowych, wzrósł ponad sześciokrotnie w II kwartale 2010 rdr i wyniósł 831 milionów euro - podała firma w komunikacie we wtorek.


motoryzacja.wnp.pl/bmw-zanotow...
Klika się i sprzedaje ;-)


Kasia Stefanska
4
Dołączył: 2009-05-05
Wpisów: 1 251
Wysłane: 5 sierpnia 2010 15:22:26
Zasadniczo branża motoryzacyjna uznawana jest za dojrzałą. Marże są coraz niższe a presja na ograniczanie kosztów coraz wyższa. Dlatego w długim okresie oczekiwałabym raczej rozszerzania kontroli firm motoryzacyjnych nad łańcuchem wartości sektora.

v3nom
0
Dołączył: 2009-03-06
Wpisów: 3 042
Wysłane: 6 sierpnia 2010 14:51:46
Cytat:
Toyota zanotowała wyższy od oczekiwań zysk kwartalny

Zysk operacyjny Toyoty w II kwartale 2010 wyniósł 211,7 miliardów jenów, czyli 2,47 miliardów USD i był najwyższy od dwóch lat - podała firma w komunikacie w środę.


motoryzacja.wnp.pl/toyota-zano...
Klika się i sprzedaje ;-)

daab007
0
Dołączył: 2010-11-27
Wpisów: 449
Wysłane: 15 stycznia 2011 02:12:02
Sądząc po ilości zleceń, które dostajemy w mojej firmie, Automotive zaczyna mieć się coraz lepiej od jakiegoś czasu..
I never think of the future - it comes soon enough.
A. Einstein

siekoo
0
Dołączył: 2009-07-16
Wpisów: 1 746
Wysłane: 15 stycznia 2011 08:33:20
pol roku temu pisalem o tym, ze w automotive jest dobrze, a bedzie jeszcze lepiej. jak jest teraz? nie bede sie rozpisywac, wiec ujme to w kilku slowach: specjalisci moga przebierac w ofertach pracy, a firmy wola zatrudniac na stale niz na kontrakt.
Zawżdy znajdzie przyczynę, kto zdobyczy pragnie...

daab007
0
Dołączył: 2010-11-27
Wpisów: 449
Wysłane: 15 stycznia 2011 14:31:35
siekoo napisał(a):
(..)specjalisci moga przebierac w ofertach pracy(..)


Nie jest tak do końca (TRW - ucieczka, Delphi - wegetacja, VALEO - nic wielkiego się nie dzieje; przynajmniej na naszym rodzimym rynku). Ale na pewno jest znacznie lepiej niż rok temu.

siekoo napisał(a):
(..) a firmy wola zatrudniac na stale niz na kontrakt.


Zawsze wolą, wbrew pozorom.. Kontraktorzy (zwłaszcza specjaliści wysokiej klasy) kosztują :)

I never think of the future - it comes soon enough.
A. Einstein
Edytowany: 15 stycznia 2011 14:32

siekoo
0
Dołączył: 2009-07-16
Wpisów: 1 746
Wysłane: 15 stycznia 2011 21:36:40
mowia z perspektywy jaka jest za Odra. tutaj sprawy wygadaja dobrze, o czym zreszta pisalem juz pol roku temu. Niemcy to potega motoryzacyjna, od maja beda mogli bez problemow zatrudniac polskich inzynierow, wiec wydaje mi sie, ze bedzie dobrze.
co do kontraktorow - uwierz mi, wiekszosc firm wolala kontraktora specjaliste na rok-dwa kiedy jest natlok pracy, bo potem jak juz nie ma tyle pracy, to po prostu nie przedluzaja kontraktu i tyle. zatrudnionego trzeba trzymac, zwolnic nie mozesz, chyba ze za sowita odprawa. a ze taka polityka szybko sie msci, to inna rzecz blackeye
Zawżdy znajdzie przyczynę, kto zdobyczy pragnie...

daab007
0
Dołączył: 2010-11-27
Wpisów: 449
Wysłane: 15 stycznia 2011 23:46:00
Cytat:
co do kontraktorow - uwierz mi, wiekszosc firm wolala kontraktora specjaliste na rok-dwa kiedy jest natlok pracy, bo potem jak juz nie ma tyle pracy, to po prostu nie przedluzaja kontraktu i tyle. zatrudnionego trzeba trzymac, zwolnic nie mozesz, chyba ze za sowita odprawa. a ze taka polityka szybko sie msci, to inna rzecz


Qcze, no nie mogę się zgodzić. Co prawda daleko mi jest do HR, ale zarówno w obecnej korporacji, jak i w poprzednich firmach preferowany były nawet jałowe przebiegi (rzadko się z nimi spotykałem) inżynierów niż zatrudnianie kogoś na kontrakt..

Być może wynika to też ze specyfiki pracy - bardzo często, na wdrożenie do projektu potrzeba dużo czasu (który de facto nie jest przeznaczony na pracę). Dodatkowo specjaliści się cenią (mają świadomość, że po skończonym projekcie będą na oucie).


Nie mam tutaj na myśli kontraktorów typu pracownik podnajęty z firmy outsourcingowej. W takiej sytuacji jak najbardziej sytuacja jest komfortowa dla pracodawcy (z powodów, które przedstawiłeś)..

I never think of the future - it comes soon enough.
A. Einstein


siekoo
0
Dołączył: 2009-07-16
Wpisów: 1 746
Wysłane: 16 stycznia 2011 00:04:28
ja pisze o rynku niemieckim.

oczywiscie, ze specjalisci sie cenia, ale lepiej miec jednego fachowca, niz 5 partaczy - po prostu taniej wychodzi. taki kontraktor jest caly czas rozliczany z efektow i czasu pracy, osoby zatrudnione nie. jak myslisz, kto lepiej pracuje? kto ma wieksza motywacje, wydajnosc?
takie osoby bierze sie na poczatku projektu, w fazie tzw. tworczej. po design freeze wystarczy ktos, kto tylko bedzie czuwal, by projekt nie wypadl z torow. a po tym jak juz jest sie out - nastepny projekt. a mozna tak latami... a wiem, bo sam tak pracuje Shhh
wave
Zawżdy znajdzie przyczynę, kto zdobyczy pragnie...

daab007
0
Dołączył: 2010-11-27
Wpisów: 449
Wysłane: 16 stycznia 2011 00:51:47
Cytat:
ale lepiej miec jednego fachowca, niz 5 partaczy - po prostu taniej wychodzi.


Lepiej jest mieć 5 speców ;)

Pytanie czym różni się fachowy kontraktor od reszty regularnych pracowników?
Jak dla mnie sensowne jest zatrudnić takiego pracownika tyko w przypadku 'jednorazowej' potrzeby. Jeżeli firmie potrzebny jest specjalista na dłużej, wezmą go na regularny etat.



Ogólnie wszystko się zgadza; pisałem jak to wygląda(ło) w moim doświadczeniuAngel


Jedno jest pewne, Automotive ma się całkiem nieźle i idzie ku lepszemu king
I never think of the future - it comes soon enough.
A. Einstein

siekoo
0
Dołączył: 2009-07-16
Wpisów: 1 746
Wysłane: 18 stycznia 2011 09:18:17
jasne, ze specjalistow lepiej jest trzymac. tak samo lepiej miec dostawce 5% drozszego, ale pewnego niz pozniej placic kary za opoznienia blackeye
dla nas logiczne, dla niektorych nie do pojecia. z drugiej strony sam system prowadzi do pewnych degeneracji, bo jesli pracownik ma bonus za zaoszczedzenie kasy na jakims produkcie, to wali producentem z Chin - cena wychodzi powiedzmy 5% taniej za identyczna jakosc, ale jest to bez kosztow logistycznych. ostatecznie okazuje sie, ze kosztuje to tyle samo, lub wiecej niz jakby kupic od drozszego producenta, ktorego mamy pod nosem. a to tylko pod warunkiem, ze nie ma obsuwy.

nie wiem czy czytales, ale Toyota ma plan wypuszczenia na rynek aut elektrycznych z nowej generaji silnikami i nowej generacji aku. z drugiej strony, branza spalinowa tez bedzie sie rozwijac jeszcze z 30 lat (ceramika) - jak by nie patrzec, sytuacja win-win blackeye
Zawżdy znajdzie przyczynę, kto zdobyczy pragnie...

daab007
0
Dołączył: 2010-11-27
Wpisów: 449
Wysłane: 18 stycznia 2011 19:01:23
To raczej jako ciekawostka:

- GOOGLE i ich testy z autami bez kierowcy o_O

- VisLab w akcji (projekt Uniwersytetu w Parmie)
I never think of the future - it comes soon enough.
A. Einstein

sigo
0
Dołączył: 2009-02-02
Wpisów: 90
Wysłane: 30 stycznia 2011 14:16:19
dla potwierdzenie tego, że w branży motoryzacyjnej dobrze się dzieje jest poniższy artykuł

Cytat:
Azja winduje popyt na auta
Danuta Walewska 28-01-2011, ostatnia aktualizacja 28-01-2011 20:17

W ostatnich dniach Volkswagen został zmuszony do zatrzymania produkcji, gdyż producenci części przestali nadążać z dostawami
źródło: Bloomberg
źródło: Rzeczpospolita

Najwięksi producenci samochodów w Niemczech rezygnują z trzeciej zmiany i nie są w stanie nadążyć za wzrostem popytu na auta. Powodem są niewystarczające dostawy komponentów.

Volkswagen jest zmuszony do wstrzymania produkcji 31 stycznia w swojej fabryce w Wolfsburgu, bo brakuje mu silników i innych części. W podobnej sytuacji są BMW, Porsche i Mercedes-Benz. Prezes Daimlera Dieter Zetsche powiedział, że w tej chwili sytuacja przypomina bitwę i to na wielu frontach jednocześnie. Brakuje i skomplikowanych układów, i prostych części mechanicznych.

Jak powiedział Lars Holmqvist, przewodniczący europejskiej organizacji dostawców komponentów dla motoryzacji Clepa, najbardziej brakuje systemów elektrycznych i elektroniki. – To już naprawdę poważny problem. Sytuacja pogarsza się z dnia na dzień – dodaje.

Główny powód to stale rosnący popyt na produkowane w Niemczech auta w Chinach i Stanach Zjednoczonych.

Na tym wzroście korzystają producenci części i komponentów w Polsce. W pierwszych dziesięciu miesiącach 2010 roku eksport segmentu zwiększył się w porównaniu z rokiem 2009 o jedną piątą. – W roku 2011 planujemy zwiększenie produkcji o ponad 30-proc. – zapowiada prezes FA Krosno Leszek Waliszewski. Ruszyły także inwestycje. Kirchoff Polska, która w ubiegłym roku zwiększyła wartość produkcji o 15 proc., a na ten rok planuje wzrost 20-procentowy, buduje halę produkcyjną w Mielcu. – W branży znowu rośnie zatrudnienie – mówi Rafał Orłowski z firmy doradczej AutomotiveSuppliers.pl.

Producenci zasypywani są zamówieniami na części i komponenty, zwłaszcza dla aut segmentu premium, które teraz mają na globalnym rynku szczególnie duże powodzenie. – Zdarza się, że zaczyna brakować nam stali – przyznaje Roman Dziuba, dyrektor generalny polskiej spółki koncernu GKN Driveline, produkującej półosie i przeguby m.in. dla audi Q&, porsche i volkswagena touarega. Niemieckie oddziały tej firmy zatrudniają dodatkowych pracowników.

Jak wynika z raportu Fitch Ratings i brytyjskiego banku inwestycyjnego HSBC, ta sytuacja w najbliższym czasie nie ulegnie zmianie. Wprawdzie rynek europejski nadal będzie rósł niemrawo, ale popyt w Chinach i USA z nawiązką wynagrodzi producentom słabszą sprzedaż na kontynencie. Zdaniem analityków Fitcha wyraźny wzrost popytu będzie odnotowany także w Indiach. Rynek będzie wspierany sytuacją na rynkach kredytów konsumpcyjnych przede wszystkim w krajach rozwijających się, ale i w USA.

Zagrożeniem mogą okazać się rosnące ceny surowców. Coraz droższa ropa naftowa skłoni producentów do poszukiwania bardziej ekonomicznych silników.
Rzeczpospolita

www.rp.pl/artykul/9211,601617_...

siekoo
0
Dołączył: 2009-07-16
Wpisów: 1 746
Wysłane: 30 stycznia 2011 19:39:53
taka ciekawostka - nowa generacja dwusuwa, tzw. OPOC (oposite pistons, oposite cylinders). pracuje nad tym EcoMotors, GM, ale... Chinczycy maja zamiar uruchomic produkcje ciezarowek z tym typem silnika (o mocy 240 lub 480KM) juz w 2013, a nastepnie osobowe (moc ok. 100KM - 600k sztuk rocznie).
o odmlodzeniu 2-suwow slyszalem juz z 10 lat temu, wowczas Australijczycy cos przy tym majstrowali, ale widocznie rynek jeszcez nie byl gotow. teraz, skoto Chinczycy sie za to biora, rynek (firmy motoryzacyjne) nie ma wyboru blackeye

ponizej dwa linki, pierwszy do artykulu (po niemiecku), drugi do opisu samego silnika OPOC z EcoMotors (po angielsku).

www.zeit.de/auto/2011-01/zweit...

http://www.ecomotors.com/technology
Zawżdy znajdzie przyczynę, kto zdobyczy pragnie...

siekoo
0
Dołączył: 2009-07-16
Wpisów: 1 746
Wysłane: 8 lutego 2011 19:29:59
co prawda nie branza moto, lecz aerospace, ale artykul ciekawy:

www.reuters.com/article/2011/0...
Zawżdy znajdzie przyczynę, kto zdobyczy pragnie...

siekoo
0
Dołączył: 2009-07-16
Wpisów: 1 746
Wysłane: 9 lutego 2011 17:59:48
a dzisiaj zgodnie z tytulem:

www.bloomberg.com/news/2011-02...
Zawżdy znajdzie przyczynę, kto zdobyczy pragnie...

sigo
0
Dołączył: 2009-02-02
Wpisów: 90
Wysłane: 15 lutego 2011 13:37:38
Firmy takie jak BMW i Mercedes będą miały rekordowe zyski a jedynymi ograniczeniami w tym roku będą mały moce produkcyjne, a nie brak popytu na auta. W tej chwili oba te koncerny mają rekordowe zamówienia.
www.autonewseurope.com/apps/pb...

Elmer
0
Dołączył: 2010-09-01
Wpisów: 70
Wysłane: 24 lutego 2011 20:58:10
biznes.onet.pl/koda-wstrzymuje...

Z tekstu można wnioskować, że branża automotive ma się bardzo dobrze. Produkcja u naszych podwykonawców idzie pełną parą.
I trzeba sobie postawić najważniejsze pytanie w kontekście giełdy: Ile to jeszcze będzie trwało? Think

Użytkownicy przeglądający ten wątek Gość


1 2

Na silniku Yet Another Forum.net wer. 1.9.1.8 (NET v2.0) - 2008-03-29
Copyright © 2003-2008 Yet Another Forum.net. All rights reserved.
Czas generowania strony: 0,220 sek.

eyfehcce
stdliinx
rjfiahzs
Portfel StockWatch
Data startu Różnica Wartość
Portfel 4 fazy rynku
01-01-2017 +75 454,67 zł +377,27% 95 454,67 zł
Portfel Dywidendowy
03-04-2020 +60 637,62 zł 254,44% 125 556,00 zł
Portfel ETF
01-12-2023 +4 212,35 zł 20,98% 24 333,09 zł
rcocohaj
geclnmby
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat