Analiza wyników spółki BORYSZEW za 3 kwartał 2012 roku
Wycena Boryszewa nie jest prosta. Istotne znaczenie ma tutaj historia, czyli przejęcia w segmencie Automotive, które kurs mocno rozruszały. Potem nastąpiły liczne emisje, które te przejęcia miały ułatwić. Dołączenie kolejnego podmiotu do grupy kapitałowej – w zależności od jego wielkości, medialności i generowanych możliwości – może jeszcze wpłynąć na wycenę ale moim zdaniem w niewielkim już stopniu. Poniżej wyjaśnię dlaczego.
Przede wszystkim po przesłuchaniu podlinkowanego wyżej wywiadu nie mam jasności, czy będzie to huta oraz czy podmiot zostanie kupiony. Jeśli dobrze zrozumiałam, to cały czas rozważana jest własna inwestycja typu greenfield, wejście w kooperację strategiczną z kimś, kto może surowiec dostarczać oraz oczywiście przejęcie. Od tego, jaki model transakcji zostanie wybrany, zależeć będzie jej wpływ na wycenę.
Biorąc pod uwagę to, że planowana transakcja pozostawać będzie w obszarze dotychczasowej działalności spółek z grupy kapitałowej, to nie spodziewam się znacznego wpływu na kształt całej grupy. To nie będzie spektakularna transakcja w stylu Maflow, więc kurs nie zaszaleje. Ale z drugiej strony może okazać się to dla całej grupy korzystniejsze w długim okresie. Dzięki włączeniu do grupy kolejnego (a raczej wcześniejszego) stadium na łańcuchu kreowania wartości, istnieje szansa na podwyższenie rentowności działalności, bo więcej zysku pozostanie w strukturach grupy.
Mimo wszystko dalej uważam, że taka transakcja nie będzie miała istotnego wpływu na ostateczny kształt grupy kapitałowej. Dlatego nie spodziewam się znaczących zmian kursu. Z resztą wystarczy spojrzeć na strukturę segmentów sprzedaży, żeby zobaczyć, że jedna spółka niewiele tutaj zmieni.

kliknij, aby powiększyćSpółka jest na tyle duża zdywersyfikowana, że ciężko ją przeanalizować. Ilość czynników wpływających na poszczególne branże jest zbyt duża, aby można to było śledzić. Dlatego przedstawiam wykres, może będzie łatwiej zauważyć trendy:

kliknij, aby powiększyćPrzede wszystkim widać dużą zmienność w przychodach w segmencie motoryzacji – tym razem spadły po wcześniejszym wzroście. Pozostałe istotne segmenty zachowują się stabilnie. Na przestrzeni ostatnich kwartałów spadła całkowita zakumulowana wartość przychodów, co lepiej widać na poniższym wykresie:

kliknij, aby powiększyćPodobnie nieznaczny spadek zanotowały zyski operacyjne. Na to składa się pogorszenie rentowności w grupie kapitałowej Impexmetal i segmencie Automotive. Spółka tłumaczy to negatywnym wpływem czynników zewnętrznych. Skrytykowałam to podejście w analizie Impexu, tutaj jednak sytuacja jest nieco inna. Tak naprawdę to zarząd Impexu odpowiada za część wyników, więc nie będę się powtarzać. A segment motoryzacyjny chyba potrzebuje się jeszcze w nowych strukturach rozwinąć. Z resztą komunikacja spółki a propos nadchodzących „wielkich i rentownych” kontraktów zdaje się to potwierdzać.
Boryszew opublikował prognozy dotyczące przychodów i zysku roku 2012. Mamy już znaczące zaawansowanie roku, więc można pokusić się o zestawienie i komentarz:

kliknij, aby powiększyćRealizacja przychodów postępuje zgodnie z planem. Natomiast wynik jest dużo poniżej oczekiwań. Spółka podaje jednak, że nie odwołuje prognoz, ponieważ na 4 kwartał roku przewidziała zdarzenia jednorazowe, które podniosą wynik do oczekiwanego. Trochę się uśmiałam czytając to, bo brzmi to wręcz jak przyznanie się do manipulacji wynikiem zdarzeniami nieoperacyjnymi. Szkoda tylko, że zarząd nie pochwali się co dokładnie ma zamiar zrobić i w jakiej wartości i czy będzie to operacja gotówkowa. Na pewno należy więc oczekiwać podniesienia wyniku netto zdarzeniem jednorazowym.
www.stockwatch.pl/gpw/boryszew... – zapraszam do zapoznania się z wyceną, wskaźnikami oraz do komentarzy.
>> Więcej analiz najnowszych
raportów finansowych jest tutajPowyższa treść przez 60 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.