@Wloczykij
Getin już teraz ma na rynku długu bardzo słabą opinię, wystarczy spojrzeć na rentowności obligacji na Catalyst. Senior bonds jeszcze jakoś się trzymają, ale rentowności papierów podporządkowanych są w kosmosie. Instytucje widzą, jaka jest sytuacja, a formalne ogłoszenie procesu za dużo nie zmieni. Jest pewne ryzyko paniki deponentów, ale trzeba pamiętać, że świadomość kondycji finansowej banku u jego klientów detalicznych jest raczej niska. W BPH proces naprawczy nie spowodował runu - pewnie mało kto go w ogóle zauważył. Nie sądzę, żeby w Getinie było inaczej.
@topfacet
Nie widzę miejsca na wprowadzenie ustawy frankowej w najbliższym czasie. Prezydent pewnie zamarkuje jakąś aktywność, a projekt utknie co najmniej do 2017 roku. Powodem jest budżet państwa.
Jak zauważył @Wloczykij, proces naprawczy zwalnia bank z obowiązku płacenia podatku od aktywów. W Q4 '15 i Q1 '16 kilka instytucji może wykazać stratę w związku z SK Bankiem / FWK / składką na BFG. Zgodnie z prawem bankowym rodzi to konieczność przedstawienia planu naprawczego.
Jeżeli rządzący dowalą jeszcze obowiązkowe przewalutowanie CHF, to nagle okaże się, że stratę wykaże spora część sektora. Programem naprawczym mogłyby zostać objęte PKO, BZ WBK, mBank, Millennium i Raiffeisen. Wpływy z podatku bankowego spadłyby wtedy o kilkadziesiąt procent. Jeszcze ważniejsza jest kwestia CIT. Przewalutowanie kredytów stworzy gigantyczną stratę podatkową u banków, a to z kolei zmniejszy ich zobowiązanie podatkowe.
Wprowadzenie ustawy frankowej sprawiłoby, że w budżecie, który już teraz się nie spina, powstałaby dziura na kilka miliardów złotych. Nie sądzę, żeby rząd zdecydował się na taki ruch - zwłaszcza, że frankowcy nie stanowią (już) elektoratu PiS-u.
Sporo informacji można znaleźć w dwóch grudniowych raportach, przygotowanych przez PKO i NWAI. Linki poniżej:
www.nwai.pl/e-cms/ob.php/Rapor...www.dm.pkobp.pl/analizy-i-reko...