178 Dołączył: 2020-08-12 Wpisów: 1 414
Wysłane:
7 listopada 2023 14:26:06
Właśnie EDP zawiera całościowe dane a PDP ich nie zawiera. I nie ma czegoś takiego jak budżet EDP i PDP. Te pojęcia odnoszą się jedynie do długu. Ogólnie aż do 2019 roku różnica pomiędzy PDP i EDP byla minimalna. Główną różnicę stanowiły zobowiązania wzajemne pomiędzy jednostkami sektora finansów publicznych, głównie zadłużenie Krajowego Funduszu Drogowego. Ale zgrubsza w obu sposobach liczenia wychodziło mniej wiecej to samo. Problem pojawił się w 2020 roku gdzie z powodu Covidu było duże ryzyko przekroczenia konstucyjnego progu zadłużenia. Rozwiązano to w ten sposób, że część długu wypchnieto do instytucji takich PFR. I ten właśnie dług nie wlicza się do PDP ale jest już wliczany do EDP. Czyli w ten sposób można "oszukać" krajowe limity zadłużenia, ale nie podziała to już na te unijne. Tu masz wykres co prawda nie deficytu w poszczególnych latach a przyrostu długu ale myślę, że to powinno wyjaśnić sprawę:  kliknij, aby powiększyć(źródło: www.gov.pl/attachment/a65c8fe9...)
Edytowany: 7 listopada 2023 14:40
|
|
PREMIUM
1 364 Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2009-05-01 Wpisów: 11 970
Wysłane:
7 listopada 2023 14:54:28
szarlej81 napisał(a):Problem pojawił się w 2020 roku gdzie z powodu Covidu było duże ryzyko przekroczenia konstucyjnego progu zadłużenia. No właśnie, ten problem pojawił się u wszystkich - sąsiedzi zawieszali konstytucyjne limity. Dlatego posługiwanie się danymi EPD ma większy sens.
Edytowany: 7 listopada 2023 14:54
|
|
178 Dołączył: 2020-08-12 Wpisów: 1 414
Wysłane:
7 listopada 2023 15:03:56
Zgadza się. Dosć fajnie widać to na wykresie, który wkleiłeś wcześniej, na którym widać zależność pomiędzy zadłużeniem Polski a strefy Euro, który pokazuje, że politycy odnośnie zadłużenia tak grają jak im światowa koniunktura gospodarcza pozwala. A to, że w oficjalnej narracji jak jest dobrze to wyłącznie ich zasługa, ale jak jest źle to już winny wyłącznie kryzys, covid czy wojna to już inna sprawa.
|
|
|
|
168 Dołączył: 2021-04-25 Wpisów: 1 289
Wysłane:
15 listopada 2023 18:54:23
szarlej81 napisał(a):yanek z hor napisał(a): Dla gimnastyki umysłowej wpisz deficyt budżetowy w latach 2009-15 jako procent PKB
A co sam nie potrafisz znaleść?  kliknij, aby powiększyćŹródło ( ec.europa.eu/eurostat/web/gove...) Wnioski jak to wyglądało w 2015 a jak wygląda obecnie 2023 z perspektywy objęcia Polski procedurą nadmiernego deficytu sam wyciagniesz, czy też mam to zrobić za Ciebie? 2023 - to chyba jeszcze trwa ??? czy mi się wydaje ??? Wiesz jaka jest róznica kiedy masz deficyt i musisz pożyczac aby były wypłacane emerytury a deficyt wynikający z dotacji dla przedsiębiorstw czy zakupu uzbrojenia ??? KOLOSALNA - więc przestac biadolić kolejne strony bo to jest zwyczjnie bezsensu
|
|
168 Dołączył: 2021-04-25 Wpisów: 1 289
Wysłane:
15 listopada 2023 18:57:36
NEO KRS stał się KRS-em. Czyli dostaniemy KPO bo jednak jest praworządnośc w Polsce. Wystarczyło wprowadzić pionki z PO do KRS....
|
|
178 Dołączył: 2020-08-12 Wpisów: 1 414
Wysłane:
16 listopada 2023 08:10:57
yanek z hor napisał(a): 2023 - to chyba jeszcze trwa ??? czy mi się wydaje ???
ec.europa.eu/eurostat/web/gove...To zostało wysłane przez polskie ministerstwo finansów w październiku 2023 czy mi się wydaje? Cytat: Wiesz jaka jest róznica kiedy masz deficyt i musisz pożyczac aby były wypłacane emerytury a deficyt wynikający z dotacji dla przedsiębiorstw czy zakupu uzbrojenia ??? KOLOSALNA - więc przestac biadolić kolejne strony bo to jest zwyczjnie bezsensu
Z punktu widzenia procedury nadmiernego deficytu nie ma znaczenia czy kasa została pożyczona na leczenie chorych dzieci czy też na wille dla fundacji przyjaciół ministra. Liczy się przekroczenie progu. Jeżeli na poziomie EU uda się wynegocjować wyłączenie wydatków na zbrojenia, na co są szanse, to być może będzie nieco łatwiej, chociaż i tak raczej nie będzie szans na pozostanie poniżej progu 3%.
Edytowany: 16 listopada 2023 08:30
|
|
PREMIUM
928 Dołączył: 2012-08-02 Wpisów: 5 266
Wysłane:
16 listopada 2023 09:11:24
Poniżej ciekawa publikacja w tym temacie. Jest sporo krajów w UE jakie mają deficyt powyżej 3%. To głównie kraje z Europy Środkowo Wschodniej plus Włochy (powyżej 5%). Hiszpania i Francja mają powyżej 3%, ale mniej niż 5%. Po zmienia władzy w Polsce KE nie zrobi realnie nic. Cytat:Duży deficyt, wysoka inflacja. Komisja Europejska prezentuje prognozy dla Polski 300gospodarka.pl/news/duzy-def...
|
|
19 Dołączył: 2020-04-12 Wpisów: 266
Wysłane:
16 listopada 2023 09:32:43
A tutaj ciekawe "Polska nie wydaje dużo na socjal": forsal.pl/swiat/unia-europejsk...Dla mnie to ciekawe, bo narracja (nie wiemo dokładnie czyja, ale obiła mi się o uszy) była taka, że za dużo wydajemy na socjal, na co nas nie stać.
|
|
168 Dołączył: 2021-04-25 Wpisów: 1 289
Wysłane:
16 listopada 2023 14:17:07
Już scenariusz jest realizowany jak to za kld uw ud po... Euro 4.37. przy 4.1 będzie ciepła woda a poniżej upadek przedsiębiorstw i brak rozwoju...
|
|
168 Dołączył: 2021-04-25 Wpisów: 1 289
Wysłane:
16 listopada 2023 14:29:17
szarlej81 napisał(a):yanek z hor napisał(a): 2023 - to chyba jeszcze trwa ??? czy mi się wydaje ???
ec.europa.eu/eurostat/web/gove...To zostało wysłane przez polskie ministerstwo finansów w październiku 2023 czy mi się wydaje? Cytat: Wiesz jaka jest róznica kiedy masz deficyt i musisz pożyczac aby były wypłacane emerytury a deficyt wynikający z dotacji dla przedsiębiorstw czy zakupu uzbrojenia ??? KOLOSALNA - więc przestac biadolić kolejne strony bo to jest zwyczjnie bezsensu
Z punktu widzenia procedury nadmiernego deficytu nie ma znaczenia czy kasa została pożyczona na leczenie chorych dzieci czy też na wille dla fundacji przyjaciół ministra. Liczy się przekroczenie progu. Jeżeli na poziomie EU uda się wynegocjować wyłączenie wydatków na zbrojenia, na co są szanse, to być może będzie nieco łatwiej, chociaż i tak raczej nie będzie szans na pozostanie poniżej progu 3%. Z punktu widzenia logiki piszesz banały. Budżet rodzinny ktoś pożycza na chleb w porównaniu do rodziny która zadłużyła się na Porsche. Rozumiesz coś czy znowu zaczniesz biadolić?
|
|
|
|
PREMIUM
35 Dołączył: 2023-04-09 Wpisów: 283
Wysłane:
16 listopada 2023 16:47:06
yanek z hor napisał(a):NEO KRS stał się KRS-em. Czyli dostaniemy KPO bo jednak jest praworządnośc w Polsce. Wystarczyło wprowadzić pionki z PO do KRS.... Jak zwykle manipulujesz. Sześciu nowo wybranych członków parlament nie tylko może ale musi wprowadzić do KRS. Sprawa rozchodzi się o tych piętnastu, których pis tam wcisnął na chama.
|
|
PREMIUM
928 Dołączył: 2012-08-02 Wpisów: 5 266
Wysłane:
16 listopada 2023 19:10:26
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 29 marca 2022 roku uznał, że sama ocena okoliczności powoływania sędziów nie wystarcza do oceny ich bezstronności i niezależności. Konstytucja RP: Cytat:Art. 187. [Skład i kadencja Krajowej Rady Sądownictwa] 1. Krajowa Rada Sądownictwa składa się z: 1) Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego, Ministra Sprawiedliwości, Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego i osoby powołanej przez Prezydenta Rzeczypospolitej, 2) piętnastu członków wybranych spośród sędziów Sądu Najwyższego, sądów powszechnych, sądów administracyjnych i sądów wojskowych, 3) czterech członków wybranych przez Sejm spośród posłów oraz dwóch członków wybranych przez Senat spośród senatorów. 2. Krajowa Rada Sądownictwa wybiera spośród swoich członków przewodniczącego i dwóch wiceprzewodniczących. 3. Kadencja wybranych członków Krajowej Rady Sądownictwa trwa cztery lata. 4. Ustrój, zakres działania i tryb pracy Krajowej Rady Sądownictwa oraz sposób wyboru jej członków określa ustawa. Skoro wybór sędziów do KRS-u reguluje ustawa zgodnie z Konstytucją, to o czym mówimy. Wyrok TSUE jasno wskazuje na to, że dopiero ocena działań sędziów może prowadzić do wniosku, że nie są bezstronni i niezawiśli. Te kryteria dotyczą każdego sędziego.
Edytowany: 16 listopada 2023 19:11
|
|
PREMIUM
35 Dołączył: 2023-04-09 Wpisów: 283
Wysłane:
16 listopada 2023 19:38:50
Skoro Konstytucja wyraźnie mówi, że Sejm wybiera czterech członków, to wybiera czterech. Nie trzech, nie pięciu, nie piętnastu, tylko dokładnie czterech i ustawa może co najwyżej doprecyzować w jaki sposób będzie to robić.
|
|
PREMIUM
131 Dołączył: 2009-09-04 Wpisów: 579
Wysłane:
16 listopada 2023 22:12:23
Byłoby prościej, gdyby poseł Budka uchwalił uchwałą kto ma wybierać członków KRS w zw. z art. 187.1.2 skoro zapomniano tego dodać w konstytucji.
|
|
PREMIUM
928 Dołączył: 2012-08-02 Wpisów: 5 266
Wysłane:
16 listopada 2023 22:33:06
Trifolium napisał(a):Skoro Konstytucja wyraźnie mówi, że Sejm wybiera czterech członków, to wybiera czterech. Nie trzech, nie pięciu, nie piętnastu, tylko dokładnie czterech i ustawa może co najwyżej doprecyzować w jaki sposób będzie to robić. Nie jest tak napisane. Mieszasz prawo wyboru z gronem z jakiego następuje wybór. To dwie różne kwestie.
|
|
PREMIUM
35 Dołączył: 2023-04-09 Wpisów: 283
Wysłane:
17 listopada 2023 08:14:01
1ketjoW napisał(a):Trifolium napisał(a):Skoro Konstytucja wyraźnie mówi, że Sejm wybiera czterech członków, to wybiera czterech. Nie trzech, nie pięciu, nie piętnastu, tylko dokładnie czterech i ustawa może co najwyżej doprecyzować w jaki sposób będzie to robić. Nie jest tak napisane. Mieszasz prawo wyboru z gronem z jakiego następuje wybór. To dwie różne kwestie. Nic nie mieszam. Skoro Konstytucja mówi " czterech członków wybranych przez Sejm spośród posłów", to mamy wyraźnie określone ile i z jakiego grona Sejm może sobie wybrać. To, że tych piętnastu nie ma określonej instytucji wybierającej, nie znaczy że Sejm może od tak się tą instytucją mianować, bo mają już swój ściśle określony przydział. Ale mogą np. zorganizować wybory powszechne do KRS, bo to nie jest nijak zakazane.
|
|
PREMIUM
928 Dołączył: 2012-08-02 Wpisów: 5 266
Wysłane:
17 listopada 2023 09:06:56
Cytat:Nic nie mieszam. Skoro Konstytucja mówi "czterech członków wybranych przez Sejm spośród posłów", to mamy wyraźnie określone ile i z jakiego grona Sejm może sobie wybrać. To, że tych piętnastu nie ma określonej instytucji wybierającej, nie znaczy że Sejm może od tak się tą instytucją mianować, bo mają już swój ściśle określony przydział. Ale mogą np. zorganizować wybory powszechne do KRS, bo to nie jest nijak zakazane. Ten przepis dotyczący wyboru mówi, że do KRS z spośród posłów są wybierane 4 osoby. Konstytucja nie mówi nic o tym kto wybiera członków KRS-u spośród sędziów Sądu Najwyższego, sądów powszechnych, sądów administracyjnych i sądów wojskowych. Dlatego odniesienie do ustaw w punkcie 4 jest zasadne, bo tej kwestii nie reguluje Konstytucja i stąd odnośnik. Cytat: 4. Ustrój, zakres działania i tryb pracy Krajowej Rady Sądownictwa oraz sposób wyboru jej członków określa ustawa.
Poniższy przepis reguluje kogo wybiera KRS zgodnie z Konstytucją: Cytat:2. Krajowa Rada Sądownictwa wybiera spośród swoich członków przewodniczącego i dwóch wiceprzewodniczących.
Edytowany: 17 listopada 2023 09:08
|
|
PREMIUM
35 Dołączył: 2023-04-09 Wpisów: 283
Wysłane:
17 listopada 2023 09:19:26
Owszem i nie reguluje, kto wybiera. Ale skoro Sejm, Senat i Prezydent mają ściśle określoną liczbę członków w pozostałych punktach, to nie mogą sobie w drodze ustawy przyznać wyboru jeszcze tych piętnastu.
Poza tym w jaki sposób rada wybrana przez Sejm miałaby gwarantować zachowanie Art.186 pkt.1?
|
|
PREMIUM
928 Dołączył: 2012-08-02 Wpisów: 5 266
Wysłane:
17 listopada 2023 09:26:25
Skoro Konstytucja nie reguluje kto wybiera piętnastu członków wybranych spośród sędziów Sądu Najwyższego, sądów powszechnych, sądów administracyjnych i sądów wojskowych to reguluje to ustawa. A ustawa może ustanowić, że 15 członków wybranych spośród sędziów Sądu Najwyższego, sądów powszechnych, sądów administracyjnych i sądów wojskowych wybiera Sejm Prezydent etc. liczy się z jakiego gremium ci sędziowie są wybierani, a nie przez kogo bo organ wybierający nie jest expressis verbis wymieniony w Konstytucji.
Edytowany: 17 listopada 2023 09:26
|
|
PREMIUM
35 Dołączył: 2023-04-09 Wpisów: 283
Wysłane:
17 listopada 2023 09:40:03
Ale organy które wymieniłeś mają już przyznane limity. Przykładowo Prezydent ma określonego jednego przedstawiciela i nie ma określone skąd go bierze, więc jeśli chce to może go sobie powołać z dowolnego sądu. Czy więc dorzuceniu mu dodatkowych piętnastu nie stanowiłoby oczywistej sprzeczności?
I dalej nie napisałeś jak Rada wybierana przez Sejm miałaby gwarantować niezawisłość.
|
|
Czy na pewno chcesz przesłać zgłoszenie do moderatora?
Poniżej potwierdź lub anuluj swój wybór.