A co ja Ci tu napiszę, nie jestem ani prawnikiem ani konstytucjonalistą. Tyle rozumiem ile w googlach wyczytam. Jeden ekspert powie tak inny siak. Technicznie rzecz biorąc wybór sędziów przez polityków znacząco zwiększa możliwość ich zależności od środowisk politycznych. Ale tutaj należałoby spojrzeć po pierwsze na całość systemu prawnego i to czy istnieją dodatkowe zabezpieczenia w systemie prawnym po drugie na kulturę i tradycję prawną w danym państwie. W kraju X może ona powodować, że politycy wybierają sędziów faktycznie niezależnych w kraju Y politycy będą wybierać sędziów podatnych na ich wypływy. Polsce niestety bliżej do tego drugiego modelu. I żadnej ze stron za bardzo nie zależy aby ten system zmienić tylko po prostu chcą wymienić sędziów na swoich.
Co więcej przeciętnego zjadacza chleba tymczasem nie obchodzi czy będzie go sądził sędzia "POwski" czy "PISowski". Przeciętny zjadacz chleba chce aby jego sprawę rozpatrzono sprawnie, szybko i uczciwie. A tymczasem nikt nic w tym kierunku nie robi.
Jak dla mnie idealnie byłoby aby ten system do zera zaorać i stworzyć coś nowego od podstaw. Być może z zasadą, że członkowie najwyższego szczebla sądowego jak na przykład Sąd Najwyższy czy też TK są wybierani w wyborach powszechnych spośród kandydatów spełniających restrykcyjne i wyśrubowane normy, które są możliwe do zweryfikowania na podstawie obiektywnych kryteriów. Ale tu trzeba by jakiegoś porozumienia pomiędzy partiami pozwalającego na zmianę konstytucji. Więc pomysł realny tak samo jak polska załogowa misja na Marsa.
Jeżeli chodzi o TK to owszem można mu zarzucać upolitycznienie - tak temu staremu jak i nowemu. Tylko, że jak ten stary chociaż starał się zachowywać pozory, to mam wrażenie, że ten nowy klepnąłby, że rude włosy u premiera nie są zgodne z Konstytucją gdyby tego wymagała "mądrość etapu".
A wracając do tematu w tytule wątku: