PARTNER SERWISU
ihkksngd
51 52 53 54
rosso
PREMIUM
7
Dołączył: 2024-01-14
Wpisów: 34
Wysłane: 2 października 2025 22:07:35 przy kursie: 17,13 zł
Czy uchwała Rady Wierzycieli w sprawie zmiany Zarządcy masy sanacyjnej może bardzo skomplikować sprawę planu restrukturyzacji? Czy to oznacza tylko tyle, że zmieni się osoba, ale nie przesunie to terminu o kolejne miesiące?

Psi1978
22
Dołączył: 2021-10-04
Wpisów: 88
Wysłane: 3 października 2025 00:33:07 przy kursie: 17,13 zł
Na razie PKP Cargo zawnioskował o odrzucenie uchwały Rady Wierzycieli jako niezgodnej z prawem i niekorzystnej dla Wierzycieli.
To samo uważa główny akcjonariusz PKP S.A.

Ogólnie to nic nie zmienia. I tak po zaopiniowaniu przez Radę Wierzycieli planu restrukturyzacji będzie musiało odbyć się głosowanie - w praktyce to zaopiniowanie jest najważniejsze, bo w skład Rady Wierzycieli wchodzą najważniejsi wierzyciele:

Banku Gospodarstwa Krajowego (BGK)

Banku PKO BP

Newag S.A.

PETROJET Sp. z o.o.

Skinest Rail Polska Sp. z o.o.

Mamy 9 grup wierzycieli. Teoretycznie większość musi być za planem, żeby został zatwierdzony muszą oni reprezentować 2/3 sumy wierzytelności, ale jest coś takiego jak cramdown - zatwierdzenie układu mimo sprzeciwu . Jest to mechanizm z prawa restrukturyzacyjnego i prawa upadłościowego, który pozwala sądowi zatwierdzić układ, nawet jeśli część wierzycieli lub całe grupy wierzycieli go odrzucą.


1ketjoW
PREMIUM
953
Dołączył: 2012-08-02
Wpisów: 5 378
Wysłane: 3 października 2025 00:49:57 przy kursie: 17,13 zł
Ja widzę konflikt spowodowany rozbieżnymi interesami.

Nie wiem jakie to może mieć konsekwencje.

Może ktoś zna prawnika który poda ryzyka.


bginvest
169
Dołączył: 2012-03-18
Wpisów: 405
Wysłane: 3 października 2025 08:32:37 przy kursie: 17,13 zł
1ketjoW

Noty 2.2 -2.4. tam jest wrzucona część.

O zmianie zarządcy sanacyjnego decyduje ostatecznie sędzia komisarz.
Dla mnie ewidentnie widać, że proponowana jest duża redukcja u największych wierzycieli.

Sytuacja jest prosta spółki SP to 80 % długu, wiec kryterium kapitałowe spełnione decyzyjna większość , potrzeba jest jeszcze 67 % głosów, czyli najmniejsi spłaceni w 100 %.
Taki jest mój scenariusz bazowy od początku.

1ketjoW
PREMIUM
953
Dołączył: 2012-08-02
Wpisów: 5 378
Wysłane: 3 października 2025 10:03:18 przy kursie: 16,82 zł
Sytuacja konfliktu wskazuje na to, że możesz mieć rację w sprawie tego, że redukcja zobowiązań ma być istotna.

Skoro Rada Wierzycieli podjęła taką uchwałę, to może to wskazywać, że nie wszystkim stopień umorzenia zobowiązań się podoba, w moim odczuciu. Stąd uchwała RW. Oczywistym dla mnie jest, że każda decyzja o umorzeniu części zobowiązań zostanie odebrana pozytywnie przez rynek.

Zarząd musi się spieszyć z restrukturyzacją z uwagi na inwestycje w akcje oraz ryzyko polityczne. Nie wiadomo, czy obecna ekipa wygra następne wybory, a to rodzi ryzyko dla ich inwestycji.

Sąd podejmuje decyzję, jak rozumiem, na podstawie uchwały Rady Wierzycieli. Skoro obecny zarządca wykazuje skuteczność (np. zwolnienia, cięcia kosztów, realne działania naprawcze - a tak jest moim zdaniem - i wynik finansowy dzięki rozwiązaniu rezerwy w2q25 r. jest dodatni), to sędzia będzie miał chyba podstawy, by utrzymać go mimo sprzeciwu części wierzycieli.

Obecnie jednak przychody spadają, udział w rynku również, ale obecny okres kalendarzowy z uwagi na strukturę przewozów powinien odwrócić tendencję. Choć wypowiedzi CFO o tym, że w przetargach na transport węgla jeden z oferentów zaoferował 47% ceny wyjściowej wskazują na ostrą walkę cenową na kurczącym się rynku.

Widać, że PKP Cargo nie może odzyskać klientów w takim stopniu jak by chcieli w związku z liberalizacją rynku i zwiększającą się liczbą małych firm, które są bardziej efektywne kosztowo.

Zapowiadają, że podwoją EBIDTA z 1h25 r. w br. Trzymam kciuki. Plany EBIDTA na poziomie 1 mld zł w 2031 r. oceniam jak obarczone nie tylko ryzykiem politycznym, ale i gospodarczym.

Edytowany: 3 października 2025 10:02

bginvest
169
Dołączył: 2012-03-18
Wpisów: 405
Wysłane: 3 października 2025 10:13:36 przy kursie: 16,82 zł
1ketjoW

Z tymi małymi firmami to nie jest takie fajne i łatwe. Pierwsze aktualnie ciężki rynek, znam spółkę z branży z udziałem 1-2 % , która zrezygnowała z zakupu 4 lokomotyw ze względu na sytuację rynkową i czas dostawy za ponad 30 miesięcy..... Znam tez jej wycenę stworzoną na potrzeby finansowania tej inwestycji.
Próg wejścia czy zwiększania taboru to ogromne nakłady kapitałowe.

Moim zdaniem paradoksalnie obecna sytuacja może stworzyć szanse na szybsze zatwierdzenie układu, tj. sędzia komisarz włącza się cały proces.
Skoro Zarząd twierdzi, że nie widzi ryzyka niepowodzenia układu, jedynym argumentem dla takiego założenia, to gwarancja z MAP-u.
Edytowany: 3 października 2025 10:14

1ketjoW
PREMIUM
953
Dołączył: 2012-08-02
Wpisów: 5 378
Wysłane: 3 października 2025 10:29:19 przy kursie: 16,82 zł
Ja opieram się na wywiadzie Pani prezes:

Cytat:
Budimex otwarcie przyznaje, że dla nich oznaczało to decyzję o zakupie lokomotywy i wagonów do przewozu kruszywa tak, żeby w pewnym zakresie samodzielnie obsługiwać przynajmniej część kluczowych dostaw. I to nie był tylko Budimex. Część klientów postawiła na własny transport, część przerzuciła się na drogi, a część uznała, że konieczna jest dywersyfikacja i że na przykład wszystkich kontraktów kolejowych nie może już realizować jeden przewoźnik. Wiemy, że w niektórych przypadkach firmy wprowadziły zasadę, że jeden przewoźnik może realizować tylko konkretny wolumen, i wpisały to w swoje polityki zarządzania ryzykiem operacyjnym.

Z tej sytuacji skorzystali bardzo szybko mali przewoźnicy kolejowi, którzy byli w stanie szybko i sprawnie przejąć obszar, który spółka PKP Cargo zostawiła. Wielu z nich urosło na kontraktach porzuconych przez PKP Cargo i teraz nie zamierza tego obszaru oddawać. Widać to bardzo dobrze po statystykach i na przykład porównaniu udziału w rynku PKP Cargo na przestrzeni ostatnich dwóch lat w korelacji ze wzrostem liczby aktywnych przewoźników.


Słowo mały ma szerokie znaczenie.

www.rynek-kolejowy.pl/wiadomos...
Edytowany: 3 października 2025 10:29

bginvest
169
Dołączył: 2012-03-18
Wpisów: 405
Wysłane: 3 października 2025 10:36:54 przy kursie: 16,82 zł
Jasne. Mi chodzi o aktualną sytuację. Spółka o której piszę także skorzystała z porzuconego przez PKP Cargo rynku.

1ketjoW
PREMIUM
953
Dołączył: 2012-08-02
Wpisów: 5 378
Wysłane: 3 października 2025 10:57:58 przy kursie: 16,82 zł
Obecnie konkurencja rośnie i dlatego ceny spadają. Nowi przewoźnicy wchodzą na rynek. Mali przewoźnicy urośli. To, że wstrzymują inwestycje wskazuje na konkurencyjny rynek. Ciekawe co zrobi PKP Cargo ze swoją nadpodażą lokomotyw w stosunku do popytu w tej sytuacji?

1ketjoW
PREMIUM
953
Dołączył: 2012-08-02
Wpisów: 5 378
Wysłane: 5 października 2025 08:24:43 przy kursie: 16,82 zł
To może być powód uchwały Rady Wierzycieli.

Cytat:

PKP Cargo w ogóle nie mogło przeprowadzić zwolnień grupowych


www.tysol.pl/a147266-sad-uznal...


bginvest
169
Dołączył: 2012-03-18
Wpisów: 405
Wysłane: 5 października 2025 10:51:12 przy kursie: 16,82 zł
1ketjoW,

Ten tysol to jakiś związkowy portal, weryfikowałbym wszystko w innych źródłach.

Serio uważasz, że po rzekomym wyroku, do tego nieprawomocnym, opierając się na relacji jakiegoś prawnika dotyczącą słownego uzasadnienia wyroku, po 2 dniach zbiera się Rada Wierzycieli, żeby odwołać Zarządcę sanacyjnego:):):):):)???????

1ketjoW
PREMIUM
953
Dołączył: 2012-08-02
Wpisów: 5 378
Wysłane: 5 października 2025 10:57:59 przy kursie: 16,82 zł
Dla mnie ta informacja jest istotna.

Cytat:

Zwolnienia grupowe w PKP Cargo zostały przeprowadzone wbrew przepisom prawa – takie wnioski płyną z wyroku wydanego 29 września przez Sąd Rejonowy Katowice–Zachód. Złamany został art. 314 prawa restrukturyzacyjnego, który stanowi, że planowane zwolnienia grupowe powinny zostać uwzględnione w planie restrukturyzacyjnym.


Jeżeli wierzyciele byli świadomi ryzyka wcześniej, a zakładam że mają swoje działu prawne to 2 dni nie mają znaczenia.

Widać, że konflikt jest i ta publikacja to potwierdza ponieważ podkopuje kompetencje obecnego zarządcy.
Wyrok jest nieprawomocny ale istotna jest kwestia czy podjęte działania były zgodne z prawem. Jeżeli nie to oznacza to kłopoty np. konieczność modyfikacji planu restrukturyzacji w wyniku pozwów zwolnionych pracowników o przywrócenie do pracy itd.

Ciekawe jaką decyzję podejmie sąd apelacyjny i kiedy w tej sprawie.

Poza tym nie wierzę w przypadkową zbieżność zdarzeń.
Edytowany: 5 października 2025 11:09

bginvest
169
Dołączył: 2012-03-18
Wpisów: 405
Wysłane: 5 października 2025 11:31:40 przy kursie: 16,82 zł
Na start już opierasz się na informacjach z portalu o ciężkim do określenia poziomem wiarygodności, już kiedyś cytowałeś te filarybiznesu.pl czy jakoś tak.

Na podstawie tych "informacji" tworzysz swoją wersję. Masz fantazję.
Edytowany: 5 października 2025 11:34

bginvest
169
Dołączył: 2012-03-18
Wpisów: 405
Wysłane: 5 października 2025 12:07:09 przy kursie: 16,82 zł
Zwolnienia grupowe podlegają nadzorowi sędziego-komisarza. Sędzia komisarz chciał wpakować Zarządcę i spółkę na minę i nic nie powiedział. To moja wersja. Wszystko pasuje. Dziad wiedział, nie powiedział.

Zwolnienia mogą być przeprowadzone w trybie przyspieszonym, przed zatwierdzeniem planu. Oczywiście sędzia komisarz musi być powiadomiony i ma mozliwość zakazania tego procesu. Fakt czytając tysola, sędzia z wieloletnim stażem nie popisał się, a związkowy prawnik teraz ma prime time:):)

krewa
PREMIUM
1 383
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2009-05-01
Wpisów: 12 061
Wysłane: 5 października 2025 12:29:04 przy kursie: 16,82 zł
W serwisie SW pojawiło się omówienie SF spółki. Wg mnie lektura obowiązkowa, zwłaszcza dla inwestorów, patrzących na spółkę przez różowe okulary.

1ketjoW
PREMIUM
953
Dołączył: 2012-08-02
Wpisów: 5 378
Wysłane: 5 października 2025 12:50:36 przy kursie: 16,82 zł
Przejrzałem przepisy. Moim zdaniem ten wyrok nie przejdzie, ponieważ PKP Cargo powoła się na stan wyższej konieczności a prawo to dopuszcza.

Portal na którym została opublikowana informacja jeżeli jest prawdziwa nie ma znaczenia. Liczy się wyrok sądu w tym wypadku nieprawomocny i ryzyko jakie generuje. Sędzia zakładam nie dał wyroku z d..y. A nawet jeżeli dał to trzeba mieć pretensje do sędziego a nie do portalu
Edytowany: 5 października 2025 13:08

MelbaDoobs
0
Dołączył: 2015-02-16
Wpisów: 44
Wysłane: 6 października 2025 06:47:28 przy kursie: 16,82 zł
Tyg. Solidarność ma swój format - kłótliwy, prawicowy, ekonomia nie jest tam na pierwszym miejscu.

Z czerwca jeszcze taki wpis:
www.facebook.com/share/1Gy2WpV...

Nie spodziewałabym się podważenia decyzji sądu, układu ze ZZ i odkręcania tego, co dla Spółki jest ewidentnie korzystne.

A prawnik tygsolu gada to, za co mu płacą

micmak
109
Dołączył: 2011-02-18
Wpisów: 1 571
Wysłane: 6 października 2025 09:36:15 przy kursie: 16,78 zł
Związki to położą każdą spółkę...
ujeżdżam byki ===>>

--=75-lat UNIBEP =--


bginvest
169
Dołączył: 2012-03-18
Wpisów: 405
Wysłane: 6 października 2025 09:47:11 przy kursie: 16,78 zł
Jak nowotwór złośliwy.

W PKP Cargo ze względu na specyfikę spółki (działalność operacyjna w całej Polsce) związkom trudniej było blokować zmiany.

1ketjoW
PREMIUM
953
Dołączył: 2012-08-02
Wpisów: 5 378
Wysłane: 6 października 2025 16:25:10 przy kursie: 16,78 zł
To operacyjnie ciekawa informacja szczególnie w kontekście rozbudowy floty wagonów. Rozumiem, że są podstawy ekonomiczne do takich zakupów.

Cytat:
PKP Cargo rozpoczęło rozbudowę floty wagonów do przewozu kruszyw. Spółka wynajęła pierwsze 42 z planowanych 400 jednostek typu Eamnos, które mają zwiększyć jej konkurencyjność na rynku przewozów budowlanych.


www.stockwatch.pl/wiadomosci/p...

Użytkownicy przeglądający ten wątek Gość
WIADOMOŚCI O SPÓŁCE pkpcargo



51 52 53 54

Na silniku Yet Another Forum.net wer. 1.9.1.8 (NET v2.0) - 2008-03-29
Copyright © 2003-2008 Yet Another Forum.net. All rights reserved.
Czas generowania strony: 0,313 sek.

ushjqhwg
mihamupg
Portfel StockWatch
Data startu Różnica Wartość
Portfel 4 fazy rynku
01-01-2017 +75 696,44 zł +378,48% 95 696,44 zł
Portfel Dywidendowy
03-04-2020 +57 011,41 zł 230,07% 121 929,79 zł
Portfel ETF
01-12-2023 +4 814,24 zł 23,97% 24 934,98 zł
gftbufgk
fltsxdxq
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat