PREMIUM
1 Grupa: SubskrybentP1
Dołączył: 2022-03-03 Wpisów: 3
Wysłane:
13 maja 2023 00:18:38
przy kursie: 24,90 zł
@1ketjoW Ale to tak nie działa, że jak poświęcisz więcej czasu, to na bank dostaniesz lepszą jakość. Gra po 4 latach mogła być lepsza niż po 6. Tak, tak mogło być, bo pierwsza wersja była pewnie wizją szefa studia i jego ludzi, a ta finalna jakąś papką łączącą jego wizję z pomysłami KK i jego "testerów". Przy 6 latach produkcji ludzie, którzy tę grę tworzyli zmieniali się zapewne wiele razy. Kluczem jest obranie drogi i trzymanie się jej, a jeśli koncepcje są zmieniane pod wpływem jednego narcyza, to tak to właśnie może wyglądać. Rzut monetą, a potem zasłanianie się działem testerów, że "oni zawsze mają rację". Otóż właśnie nie zawsze mają. Testerzy zazwyczaj (nie zawsze) to najgorzej wykwalifikowana kadra w cały zespole deweloperskim. Oni dają sugestie i są nieocenieni przy pomocy, ale rację mają mieć liderzy programistów, grafików i szef studia, bo oni znają lepiej projekt i jego ograniczenia niż ktokolwiek inny. Nie testerzy PLW i nie Kostowski. Zespół tworzący grę. A jeśli ktoś chce ufać bardziej testerom PLW niż zespołom, to niech sobie zrobi research kto w tym zespole testerskim PLW sprawdza gry i na jakich warunkach. Z pewnością rozminie się z oczekiwaniami.
Poza tym chyba korzystamy z innej wersji Steama, bo obecna ocena wynosi 62%. Od dzisiaj rana waha się między 60 a 62, cały czas. Więc niestety nie "ponad 70". Jedynym ważnym wyznacznikiem jest rating na Steam (nie SteamDB i inne), bo jego widzą gracze wchodząc na stronę gry i na podstawie tego podejmują decyzję. Więc mamy 62%, a nie ponad 70%. I problem polega na tym, że przez tę małą ocenę można się spodziewać spadku zainteresowania u "randomów", można liczyć głównie na zakupy ze strony ludzi, którzy na grę oczekiwali, jak ja. I za tydzień po kilku patchach może byś nawet realne 72-74. Ale to nie będzie już miało takiego znaczenia. Może uratuje spółce tyłek, ale nie uratuje "marzeń", jeśli wiesz co mam na myśli.
@1ketjoW żebyś nie odebrał tego jako atak, rozumiem co chcesz przekazać. Po prostu uważam, że się mylisz. :)
|
|
PREMIUM
922 Dołączył: 2012-08-02 Wpisów: 5 244
Wysłane:
13 maja 2023 01:06:41
przy kursie: 24,90 zł
Tu masz stronę. Jest ponad 70% pozytywnych wszystkich recenzji. Trzeba zjechać na dół strony. Patrz na Store data. steamdb.info/app/758690/charts...Dalej nie chce wchodzić w dyskusję. Zdania nie zmieniam. Jest jeszcze inna statystyka z zakupami tylko na Steam. Tam jest 67% pozytywnych recenzji. store.steampowered.com/app/758...Nie mam jak zrobić cytatu więc proszę moderację o niekasowanie linków. Nie odbieram twojego wpisu jako atak. Testerzy są od testowania a nie od wyznaczania kierunku w jakim ma iść projekt gry. Oni sprawdzają czy gra jest grywalna czy nie. Ile ma bugów itd. To ich rola. Niczego więcej od nich nie oczekuję. Jeżeli mieli źle opinie o grze to jaki może być wynik takiej premiery. Błędy naprawiono dwoma patchami i oceny rosną. To chyba nie były więc poważne sprawy.
Edytowany: 13 maja 2023 01:20
|
|
5 Dołączył: 2020-03-24 Wpisów: 86
Wysłane:
13 maja 2023 10:34:49
przy kursie: 24,90 zł
Nie ma co się czarować, premiera położona i tyle w temacie. Można rozwijać grę, wydać miliony a potem wszystko się rozchodzi o pierwsze 24h na Steam i musisz być dobrze przygotowany i mieć dobry produkt, a nie wypuszczać EA i żyć na zasadzie "hope for the best". Ciekawe dane które się pokazują to analiza recenzji ze strony Steam, szczególnie średnia godzin spędzona w grze i jak to się przekłada na ocenę. I jeszcze hit z raportu, moim zdaniem nie trzeba czekać do przyszłego tygodnia z oceną premiery panie prezesie. Można już ocenić i premierę i pana decyzje. Cytat:Po pierwszych dwóch dobach na samej platformie Steam sprzedało się ponad 14 tys. egzemplarzy Gry co wraz z rosnącym Peak Players i poziomem ocen nastawia nas pozytywnie na nadchodzący weekend i dalszy długofalowy rozwój tytułu, choć z ocenami premiery zaczekamy do przyszłego tygodnia.
|
|
|
|
19 Dołączył: 2020-04-12 Wpisów: 266
Wysłane:
13 maja 2023 11:40:18
przy kursie: 24,90 zł
A jakie były oczekiwania co do sprzedaży w stosunku do tych 14tys?
Edytowany: 13 maja 2023 11:40
|
|
PREMIUM
922 Dołączył: 2012-08-02 Wpisów: 5 244
Wysłane:
13 maja 2023 16:59:17
przy kursie: 24,90 zł
Nikt nie zna odpowiedzi na to pytanie. Jak chcesz zmierzyć oczekiwania rynkowe?
Ja wiem że były wyższe co widać po reakcji kursu.
|
|
93 Dołączył: 2010-11-28 Wpisów: 1 574
Wysłane:
14 maja 2023 06:16:41
przy kursie: 24,90 zł
1ketjoW napisał(a):... Jak chcesz zmierzyć oczekiwania rynkowe... oczekiwany w roku premiery C/Z to ok 10 w obecnych dziwnych czasach pewnie trochę wyższy 15?
|
|
PREMIUM
922 Dołączył: 2012-08-02 Wpisów: 5 244
Wysłane:
14 maja 2023 08:30:06
przy kursie: 24,90 zł
Kurs akcji będzie dalej spadał jeżeli przyjąć powyższe założenia.
Edytowany: 14 maja 2023 08:30
|
|
31 Grupa: SubskrybentP1
Dołączył: 2020-10-02 Wpisów: 168
Wysłane:
15 maja 2023 08:41:11
przy kursie: 24,90 zł
po 72h - 18,5k sprzedaży na samym Steamie żródło: https://twitter.com/jacekwyszynskiobecnie oceny wyciągnięte na 70% peak graczy z dnia na dzień po premierze rośnie a nie spada do końca promocji zostały dwa dni i spodziewam się, że część osób z wishlisty skusi się jednak na kupno na promocji po wyciągniętych ocenach na mostly positive wg. mnie spokojnie do końca roku przebiją 100k kopii co da wg. mnie ok. 4mln zysku w tym roku z tego tytułu. Przy C/Z=15 fair value za akcję 47zł.
|
|
64 Dołączył: 2010-10-16 Wpisów: 374
Wysłane:
15 maja 2023 08:48:16
przy kursie: 24,90 zł
Kluczowe, że oceny rosną. Warto poczytać pozytywne i zobaczyć do jakiego gracza (w co grającego skierowany jest ten tytuł). Początek ocen to byli przypadkowi gracze, ktorych jestem w stanie zrozumieć - że ta gra może irytować, bo jest techniczna i trudna. Wishlista jest duża, gra jest w Early Access (tu też wystarczy przejrzeć oceny innych tytułów w tym trybie), jest jeszcze szansa się wybronić, a na razie postawa spółki wskazuje na to, że tytuł w EA prowadzą wzorowo. To be a rock and not to roll
|
|
87 Dołączył: 2020-01-06 Wpisów: 202
Wysłane:
15 maja 2023 09:34:28
przy kursie: 25,80 zł
Polecam by przeczytać ten wątek od samego początku - czyli od wyceny spółki w okolicach 150 pln za akcje i zobaczyć jakimi marzeniami kierowali się ludzie inwestujący w ten walor. Niektórzy pisali o 1 mln egzemplarzy w ciągu roku, inni o pół milionie. Po euforii na kursie od wejścia na giełdę późniejsza wycena 150 mln wydawała się niektórym tutaj zachowawcza. Pisane były mądre opracowania i wyceny. Pojawiały się teorie, że jak Elon Musk zagra w grę to dopiero będzie. Jeszcze inni naśmiewali się z The Medium, że co to w ogóle za obecność na Steam, śmieszna jakaś. Motywem przewodnim zawsze tego wszystkiego była mityczna lista życzeń Steam - Święty Graal polskich inwestorów. Oczywiście, pojawiały się głosy, że na te listy to trzeba uważać bo są mało wiarygodne, ale to był głos wołającego na puszczy.
Nie wiem co takiego musi się stać żeby te bzdury przestały wreszcie obowiązywać w myślach i kiedy w końcu ludzie zdadzą sobie sprawę, że tam już działa prawo Goodharta szczególnie w odniesieniu do niektórych spółek z polskiej giełdy. Ta lista jest oczywiście pomocna, ale musi być świeża bo w przeciwnym razie to najczęściej nasuwa na myśl pompowanie listy po to by zrobić wrażenie na inwestorach.
Teraz widzę pompowany jest tu i ówdzie temat szczytów. Otóż peak na Steam ma to do siebie, że najwyższy jest w weekendy, ale na grach singler player tendencja jest zawsze malejąca - poza anomaliami w postaci Wiedźmina 3. A więc szczytowanie na Steam dla Occupy Mars dzisiaj będzie znacząco mniejsze od tego wczorajszego.
|
|
|
|
PREMIUM
922 Dołączył: 2012-08-02 Wpisów: 5 244
Wysłane:
15 maja 2023 09:54:48
przy kursie: 25,80 zł
d2fan napisał(a):po 72h - 18,5k sprzedaży na samym Steamie żródło: https://twitter.com/jacekwyszynskiobecnie oceny wyciągnięte na 70% peak graczy z dnia na dzień po premierze rośnie a nie spada do końca promocji zostały dwa dni i spodziewam się, że część osób z wishlisty skusi się jednak na kupno na promocji po wyciągniętych ocenach na mostly positive wg. mnie spokojnie do końca roku przebiją 100k kopii co da wg. mnie ok. 4mln zysku w tym roku z tego tytułu. Przy C/Z=15 fair value za akcję 47zł. Na ile szacujesz koszt produkcji gry przez 6 lat? Ile według Ciebie spółka dostaje PLN z każdej sprzedanej kopii gry? Pamiętaj o prowizji Steam 30%, udziale inwestora 31% i o VAT np. 17% (średni).
|
|
17 Dołączył: 2011-11-16 Wpisów: 69
Wysłane:
15 maja 2023 11:25:24
przy kursie: 25,80 zł
d2fan napisał(a):(...) wg. mnie spokojnie do końca roku przebiją 100k kopii co da wg. mnie ok. 4mln zysku w tym roku z tego tytułu. Przy C/Z=15 fair value za akcję 47zł. przy Twoim i tak optymistycznym założeniu sprzedaży 100 tys zł kopii w bieżącym roku nie ma szansy na 4 mln zysku netto ... Moim zdaniem sprzedaż będzie z tygodnia na tydzień spadać i na koniec roku łącznie nie przekroczy 60 tys kopii. JQN - doceniam Twoją pracę i dzielenie się informacjami przed debiutem EA (także na konkurencyjnym forum) ale jqn napisał(a): (...) jest jeszcze szansa się wybronić tu nie chodziło o to by się wybronić ale aby gra zaskoczyła od początku wolumenem sprzedaży, Nie mam akcji i przy tym Zarządzie nie będę ich chciał mieć nawet jeśli kurs się podniesie . Granie pod nadzieję, że się wybronią i na koniec roku wyjdą na "zero" jest mało przekonujące.
Edytowany: 15 maja 2023 11:27
|
|
63 Dołączył: 2017-08-01 Wpisów: 914
Wysłane:
15 maja 2023 12:05:44
przy kursie: 25,80 zł
Oceny poprawiają się, powinni sprzedać w tym roku przynajmniej 150k kopii. Przy rozliczeniu kosztów produkcji i marketingu rzędu 6 mln PLN może wystarczy na symboliczny zysk z tej produkcji. Jako że koszty gry prawdopodobnie uda się w całości rozpoznać na przełomie tego i przyszłego roku to w 2024 zyski ponad bieżące koszty produkcyjne powinny już uzasadniać obecną kapitalizację. A jak wejdzie coop to może za rok-dwa kurs wróci na 50 PLN.
|
|
PREMIUM
922 Dołączył: 2012-08-02 Wpisów: 5 244
Wysłane:
15 maja 2023 12:51:55
przy kursie: 25,80 zł
Utnapisztim napisał(a):Oceny poprawiają się, powinni sprzedać w tym roku przynajmniej 150k kopii. Przy rozliczeniu kosztów produkcji i marketingu rzędu 6 mln PLN może wystarczy na symboliczny zysk z tej produkcji. Jako że koszty gry prawdopodobnie uda się w całości rozpoznać na przełomie tego i przyszłego roku to w 2024 zyski ponad bieżące koszty produkcyjne powinny już uzasadniać obecną kapitalizację. A jak wejdzie coop to może za rok-dwa kurs wróci na 50 PLN. Spółka przez 4 doby sprzedała 18.400 kopii na Steam. Zakładając 25% sprzedaży poza Steam mamy 23.000 sprzedanych kopii. Promocja kończy się 17 maja 2023 r. więc po niej sprzedaż w maju zapewne będzie niższa. Załóżmy że sprzedaż w maju 23 r. wyniesie 30.000 szt. Rozumiem, że zakładasz że przez 7 miesięcy spółka sprzeda 120 tys. sztuk gry tj. ca 17.000 sztuk. Czy to założenie nie jest optymistyczne? Jeżeli nie to dlaczego?
Edytowany: 15 maja 2023 12:52
|
|
63 Dołączył: 2017-08-01 Wpisów: 914
Wysłane:
15 maja 2023 13:02:22
przy kursie: 25,80 zł
Wiem jak się sprzedawał GH, Ch-lite czy Uboat w earlyaccess. Będą kolejne promocje w ciągu roku, będzie summer i wintersale, myślę że uciułają te 120k przez 7 kolejnych miesięcy. Peak popremierowy wygląda OK jak na EA, noty też się wyraźnie poprawiły. Nie jest łatwo oszacować sprzedaż za cały rok po kilku dniach od premiery, zazwyczaj trochę przeszacowuję prognozy sprzedaży, gry też sprzedają się oporniej niż 3-4 lata temu pomimo teoretycznie większego rynku. To może biorąc po uwagę zwroty na poziomie 8-10% bezpieczniej powinienem szacować na przedział 120-150k w tym roku ( i zwrot nakładów w I kw. 2024). Ale na pewno będzie dużo więcej niż podane powyżej 60k.
Edytowany: 15 maja 2023 13:04
|
|
PREMIUM
922 Dołączył: 2012-08-02 Wpisów: 5 244
Wysłane:
15 maja 2023 13:22:35
przy kursie: 25,80 zł
Jeżeli koszty produkcji i marketingu gry szacujesz na 6 mln zł, to uważasz, że spółka ma szansę na zarobienie zysku netto w 2024 r. Nie znam uzasadnienia a chciałbym wiedzieć nieco więcej w sprawie tej prognozy.
Edytowany: 15 maja 2023 13:24
|
|
56 Dołączył: 2015-02-21 Wpisów: 738
Wysłane:
15 maja 2023 13:29:06
przy kursie: 25,80 zł
Ocena premiery OM jest oczywista - rozczarowanie.
Kurs akcji będzie zależał od następujących kwestii: 1. deklaracji terminu wydania pełnej wersji gry - premiera za rok, dwa czy trzy lata? 2. oceny czy przychody z EA pozwolą na finansowanie bieżących kosztów funkcjonowania spółki w okresie produkcji pełnej wersji 3. oceny przyszłych przychodów z pełnej wersji OM
Wygląda na to, że kurs znalazł swój poziom równowagi. Promocja startowa na steam kończy się 17 maja - później to już spadek w "otchłań" rankingu steam.
|
|
63 Dołączył: 2017-08-01 Wpisów: 914
Wysłane:
15 maja 2023 13:35:57
przy kursie: 25,80 zł
@ 1ketjoW A gdzie niby napisałem że 4 mln netto będzie uzasadniać obecne 32 mln wyceny??? Spokojnie 2 mln zysku do tego wystarczy - tylko najpierw musi być pokrycie nakładów przychodami. Na więcej bez coopa na tej spółce bym nie liczył, w tym roku o zysku praktycznie nie ma mowy (może co najwyżej symbolicznym)
Edytowany: 15 maja 2023 13:38
|
|
PREMIUM
922 Dołączył: 2012-08-02 Wpisów: 5 244
Wysłane:
15 maja 2023 13:56:31
przy kursie: 25,80 zł
Utnapisztim napisał(a):@ 1ketjoW A gdzie niby napisałem że 4 mln netto będzie uzasadniać obecne 32 mln wyceny??? Spokojnie 2 mln zysku do tego wystarczy - tylko najpierw musi być pokrycie nakładów przychodami. Na więcej bez coopa na tej spółce bym nie liczył, w tym roku o zysku praktycznie nie ma mowy (może co najwyżej symbolicznym)
Poprawiłem wpis ale widać nie dość szybko.  Nie bardzo mi się chce wierzyć aby w 2024 r. spółka wykazała zysk netto. Nie jestem wstanie oszacować jak długo będą pracować nad trybem coop-a. Poza tym oni cały czas pod względem cashu balansują na krawędzi i premiera EA nie wygląda na przełom w tym zakresie. Nawet jak osiągną prognozowaną przez Ciebie sprzedaż w szt to na promocjach. To raczej nie poprawi ich sytuacji płynnościowej a to obecnie największe ryzyko.
|
|
64 Dołączył: 2010-10-16 Wpisów: 374
Wysłane:
15 maja 2023 14:39:08
przy kursie: 25,80 zł
@1ketjoW, a na ile prognozujesz ujemny cashflow rocznie w ich przypadku? Na 31/03/2023 mieli netto ok. 1.1 mln zł (cash+należności-zobowiązania). Za 2022 cashflow po wyłączeniu otrzymanej pożyczki to -0.5 mln zł, a premierę miał wyłącznie mało udany DFH. Obecnie do powyżej wskazanej kwoty 'startowej' na 31/03/2023 dojdą jakieś wpływy z OM oraz konsole DFH, więc przy ich zleceniach zewnętrznych (w tym jest jedna nieujawniona gra na zlecenie bezpośrednio PLW) i sprzedaży OM na poziomie choćby DFH, nie widać tu istotnego ryzyka płynnościowego do czasu premiery full release, nawet jeżeli miałoby to zająć 2 lata. To be a rock and not to roll
|
|
Czy na pewno chcesz przesłać zgłoszenie do moderatora?
Poniżej potwierdź lub anuluj swój wybór.