0 Dołączył: 2015-03-13 Wpisów: 127
Wysłane:
29 września 2016 09:21:30
Bo tabelka zawiera błędy i uproszczenia mogące wprowadzać w błąd, szczególnie osoby nie orientujące się w środowisku gier. Ale jak analiza opiera się na innych przesłankach/założeniach to w żaden sposób nie krytykuję czegoś czego nie czytałem.
|
|
PREMIUM
522 Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24 Wpisów: 11 191
Wysłane:
29 września 2016 10:20:09
Przyznam, że jestem autorem tej tabelki. Jakie Twoim zdaniem zawiera błędy?
|
|
PREMIUM
522 Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24 Wpisów: 11 191
|
|
|
|
0 Dołączył: 2015-03-13 Wpisów: 127
Wysłane:
29 września 2016 13:49:15
PlayWay(PW) jest producentem jedynie 2 tytułów wymienionych w tabelce. Pod tabelką napisane jest, że oparta jest na steamspy, ich dane, ze względu na kilka względów są obarczone błędem i zmiennością (ot, taki pierwszy w tabelce CMS2014 ma wartość 386 tyś., a steamspy obecną wartość podaje 356 tyś. :) ). I jak sam twórca zresztą zaznacza, posiadacze ≠ sprzedaż, przekładanie takie może znacznie zawyżać wyniki, bez wchodzenia w szczegóły, PW też to dotyczy (weryfikowalne). Co ciekawe steamspy również rozróżnia deva od wydawcy :) I, aż odpaliłem prospekt, żeby sprawdzić, może PW jest właścicielem Reddot'a - nie, tylko wymienieni jako dostawca. Za to w przypadku Hard West jest jeszcze inaczej, developerem jest spółka zależna, a wydawcą miał być PW, a była spółka nie powiązana. Przewinąłem lekko do góry, zaraz nad dostawcami jest konkurencja, totalny misz masz małych (relatywnie) spółek rzeczywiście konkurujących z PW oraz gigantów branży (na marginesie wymienione Konami, od zeszłego roku poza jednym tytułem wycofało się z branży gier PC - mogą co prawda konkurować w grach mobilnych, ale nie znam portfolio, więc nie stwierdzam nic na pewno) robiąc zresztą błędy w tych tabelkach (możliwe, że edycyjne, ale i tak świadczy to o profesjonalności i raczej treści dla treści). Dalej są wymienieni producenci gier symulujących farmerstwo, a wyżej stwierdzenie, że w sumie rynek gier nie jest konkurencyjny, bo można zaleźć niszę, gdzie jest się samemu (sic!). Ale wracając do tabelki - aktualna cena zakładam, również pochodzi ze steamspy - w przypadku platformy Steam nie jest to miarodajne, bo Steam dzieli świat na regiony cenowe - jako przykład https://steamdb.info/app/320300/ , który na chwilę obecną działa na korzyść PW zresztą, ale rok, dwa lata temu kurs walut był inny, ba, istniały dwa regiony EU. Gry (również z pod znaku PW) są często bundlowane oraz rozdawane za darmo, co wpływa m.in. na aktualność ceny, jak choćby i wartości w steamspy. Oceny gier (pomijając ich adekwatność, sam Steam próbował zmienić system oceniania u siebie, co użytkownicy szeroko krytykują i chyba powracają do starego systemu, który jest wysoce ''niesprawiedliwy'') nie wpływają w znaczący sposób na dochodowość produkcji - ot wystarczy spojrzeć w tabelce na Hard West i Prof. Farmer i ilość posiadaczy. Dodatkowym argumentem, ale to już jest zdecydowanie bardziej subiektywne odczucie, jest mało adekwatne porównanie TWoM do reszty - tak jakby IMO porównywać właścicieli Subaru Impreza WRC do Toyoty Prius - niby oba samochody, oba z rodowodem Japońskim, ale jednak to nie to :) Wybacz za ścianę tekstu, byłem żywo zainteresowany ich IPO (o czym zresztą świadczą choćby wpisy już jakiś czas temu choćby tutaj), bo branża potrafi być zyskowna, nawet pomimo dużej spekuły i rosnącej bańki. Ale 55pln?
|
|
PREMIUM
522 Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24 Wpisów: 11 191
Wysłane:
29 września 2016 15:22:33
Jak to 2 gry? Przecież PW wraz ze spółkami zaleznymi brał udział we wszystkich tych projektach. Owszem sama jednostka dominującą nie wszędzie była deweloperem, ale chyba każdy się zorientuje, że chodzi o grupę. Fakt steamspy nie jest narzędziem idealnym, ale jednak mniej lub bardziej potrafi oddać sukces lub jego brak. Jeśli zaś chodzi o porównanie do 11B to spółka sama pokazuje go jako konkurencję. Model tez jest podobny - głównie sprzedaż cyfrowa gier indy z podobnymi budzetami . Z resztą do czego innego można porównać? Do Wiedzmina? :)
|
|
0 Dołączył: 2010-10-10 Wpisów: 13
Wysłane:
30 września 2016 12:28:13
Dzień dobry, z tej strony Krzysztof Kostowski, prezes zarządu PlayWay
Dziękuję za zainteresowanie PlayWay SA. Jestem podczas road show, spotkań z inwestorami, ale postaram się na szybko napisać kilka spostrzeżeń odnośnie analizy StockWatch oraz komentarzy pojawiających się na forum.
Przez 5 lat w ciszy budowałem silną strukturę wielu podmiotów, które łączą się w PlayWay SA. Jest to obecnie firma która moim zdaniem nie ma swojego odpowiednika na świecie, jeśli idzie o liczbę zespołów deweloperskich.
Autor analizy rzadko wspomina o wersjach konsolowych gier, które planujemy wydać w 2017 roku, a z reguły gry konsolowe stanowią 60-70% przychodów firm produkujących gry. U nas gry na konsole pojawią się pierwszy raz i wierzymy, że mogą wyraźnie poprawić wyniki.
W opracowaniu została pominięta gra Agony, która wzbudza ponadprzeciętne zainteresowanie, tworzona przez zespół z doświadczeniem w grach na PC i konsole Tak jak wskazujemy w prospekcie Agony to gra, która może być wielki driverem 2017 roku na PC i konsole.
Warto zauważyć jak dużym kontem jest nasze konto mobile, jak wiele gier jest tam dostępnych z wynikiem powyżej 1 mln pobrań. Widzimy wielki potencjał rozwoju tego kanału sprzedażowego, także w kontekście wykorzystania F2P. Obecnie skupiamy się w pozyskaniu jak największego ruchy w aplikacjach aby z czasem zacząć go mocniej monetyzować. Facebook też na początku dbał bardziej o ruch niż o silną monetyzację.
Chcę też wyraźnie podkreślić – nie jesteśmy, nie byliśmy i nie będziemy funduszem venture capital. Gdyby tak było sprzedawalibyśmy najbardziej zyskowne zespoły i pewnie w latach 2014-15-16 realizowalibyśmy ponadprzeciętne zyski, inwestując w kolejne zespoły deweloperów. Jednak tego nie robiliśmy, nie robimy i nie planujemy robić
Pozdrawiam Krzysztof
|
|
7 Dołączył: 2008-07-26 Wpisów: 40
Wysłane:
30 września 2016 13:35:04
Witam Panie Prezesie. Czy dobrze widzę że w prospekcie nie ma prognoz finansowych? Więc o czym my mówimy. My inwestorzy kupujemy przyszłe wyniki. A nie gry, te są dla graczy. Więc jak mamy kupić przyszłość spółki skoro (a) zarząd nie ma commitmentu do dowiezienia określonego wyniku, (b) właściciel i założyciel sprzedaje swój pakiet akcji w tejże "unikatowej na świecie" spółce. BTW ileż razy słyszałem to samo przy iluż okazjach.
|
|
PREMIUM
12 Dołączył: 2012-10-10 Wpisów: 486
Wysłane:
30 września 2016 14:18:25
Wypisałem sobie kilka danych finansowych w porównaniu do 11 bit studios: PlayWay Zyski netto 2014 - 2,9 mln zł 2015 - 5,9 mln zł 20161H - 2,8 mln zł Kapitalizacja* - 363 mln C/Z* - 67,2 gotówka* - 38,8 mln zł 11bit Studios Zyski netto 2014 - 9,2 mln zł 2015 - 11,6 mln zł 20161H - 6,1 mln zł Kapitalizacja - 282 mln C/Z - 29,1 gotówka - 24,6 mln zł *- przy cenie 55 zł w ofercie publicznej i sprzedaży wszystkich akcji nowej emisji Ewidentnie jest drogo. Z ciekawostek zwróciło moją uwagę, że dynamika zysku w pierwszej połowie 2016 jest ujemna (-17%). To trochę podkopuje tezę o stabilności wyniku finansowego, który miałby wynikać z innego modelu działania (Playway dużo gier - 11 bit studios - rzadkie premiery). Oczywiście w IPO kupujemy przyszłość, ale wyniki historyczne to jednak jedna z przesłanek na podstawie której można wnioskować jak spółka może działać w przyszłości.
|
|
PREMIUM
522 Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24 Wpisów: 11 191
Wysłane:
30 września 2016 14:22:16
kriswawa napisał(a): Autor analizy rzadko wspomina o wersjach konsolowych gier, które planujemy wydać w 2017 roku, a z reguły gry konsolowe stanowią 60-70% przychodów firm produkujących gry. U nas gry na konsole pojawią się pierwszy raz i wierzymy, że mogą wyraźnie poprawić wyniki.
Nie wspomina gdyż do tej pory spółka nie ma sukcesów na tym polu, a doświadczenie podpowiada, że stosunkowo małe produkcje często kończą się klapą przy porcie na konsole. Zauważmy, że przytaczany w analizie konkurent (11B), osiągnął znacznie mniejszy przychód z TWOM na konsole niż na PC. Podobnie było w przypadku wcześniejszej produkcji czyli Anomaly. Gracz konsolowy ma znacznie inny profil niżeli gracz PC, czy gracz mobilny. Prawdopodobnie poprawią wyniki, ale w jakim stopniu? kriswawa napisał(a): W opracowaniu została pominięta gra Agony, która wzbudza ponadprzeciętne zainteresowanie, tworzona przez zespół z doświadczeniem w grach na PC i konsole Tak jak wskazujemy w prospekcie Agony to gra, która może być wielki driverem 2017 roku na PC i konsole.
Choć z nazwy nie została wymieniona, to nie można powiedzieć, żeby została pominięta. Jest przecież odwołanie i statystyczna ocena prawdopodobieństwa sukcesu. Jest to jeden z Państwa projektów, który ma SZANSE stać się dobrze sprzedającą grą, ale pewności takiej przecież nie ma. Znów, gra innego konkurenta czyli Vividu - Godfire też zapowiadała się bardzo dobrze i miała szanse na sukces, ale pomimo to sprzedaż czy pobrania były poniżej oczekiwań. kriswawa napisał(a): Warto zauważyć jak dużym kontem jest nasze konto mobile, jak wiele gier jest tam dostępnych z wynikiem powyżej 1 mln pobrań. Widzimy wielki potencjał rozwoju tego kanału sprzedażowego, także w kontekście wykorzystania F2P. Obecnie skupiamy się w pozyskaniu jak największego ruchy w aplikacjach aby z czasem zacząć go mocniej monetyzować. Facebook też na początku dbał bardziej o ruch niż o silną monetyzację.
Nie zmienia to jednak faktu, że na razie efektów monetyzacji brak. Tym niemniej w opracowaniu wyceniono potencjał z liczby posiadanych użytkowników i pobrań. Warto także zauważyć, że nawet tutaj na forum zdradzał Pan cele wynikowe na kolejne lata i co trzeba przyznać uzyskany wynik się zmieścił w zakładanym przedziale. Dlaczego teraz spółka nie zdecydowała się na prognozę, albo przynajmniej publikację celów sprzedażowych?
Edytowany: 30 września 2016 14:32
|
|
PREMIUM
12 Dołączył: 2012-10-10 Wpisów: 486
Wysłane:
30 września 2016 15:33:32
"Antyteresa" napisał(a):"kriswawa: napisał(a):
Warto zauważyć jak dużym kontem jest nasze konto mobile, jak wiele gier jest tam dostępnych z wynikiem powyżej 1 mln pobrań. Widzimy wielki potencjał rozwoju tego kanału sprzedażowego, także w kontekście wykorzystania F2P. Obecnie skupiamy się w pozyskaniu jak największego ruchy w aplikacjach aby z czasem zacząć go mocniej monetyzować. Facebook też na początku dbał bardziej o ruch niż o silną monetyzację.
Nie zmienia to jednak faktu, że na razie efektów monetyzacji brak. Tym niemniej w opracowaniu wyceniono potencjał z liczby posiadanych użytkowników i pobrań. Warto także zauważyć, że nawet tutaj na forum zdradzał Pan cele wynikowe na kolejne lata i co trzeba przyznać uzyskany wynik się zmieścił w zakładanym przedziale. Dlaczego teraz spółka nie zdecydowała się na prognozę, albo przynajmniej publikację celów sprzedażowych? Trzeba też pamiętać, że żeby uzasadnić wycenę na poziomie 57,7 zł DM TRIGON założył w 2017 zysk netto na poziomie 27 mln (tak podają portale informacyjne - nie mam dostępu do rekomendacji). To skok w górę o kilka poziomów, bo mimo sukcesów wydawniczych Playway zarabia ostatnio około 3 mln zł w ciągu półrocza (20151H, 20152H i 20161H). Taki zysk wymagałby prawdziwego hitu albo i nawet kilku, bo na razie z jednej gr spółka wyciąga około 150 tys. zł (2015 rok - 5,9 mln zł zysku, około 40 gier). Nie twierdzę, że to niemożliwe do realizacji, ale raczej niemożliwe do przewidzenia.
|
|
|
|
19 Dołączył: 2013-02-19 Wpisów: 242
Wysłane:
30 września 2016 16:15:13
DM Trigon tą analizą się po prostu kompromituje. To żenujący dokument i nie ma co komentować. Nikt o zdrowych zmysłach nie uwierzy,że spółka, jak dotąd bez żadnego rynkowego hiciora, nagle w 2017r wyprodukuje ich kilka i zgarnie ...ponad 27 mln zysku netto. Mam nadzieje,że analitycy z DM Trigon juz ustawiają się w kolejce po akcje?
|
|
0 Dołączył: 2015-11-03 Wpisów: 65
Wysłane:
30 września 2016 16:38:26
Gdzie trigon schował ten raport? Wstydzą się czy co?
|
|
7 Dołączył: 2008-07-26 Wpisów: 40
Wysłane:
30 września 2016 16:44:23
Deogracias napisał(a):Trzeba też pamiętać, że żeby uzasadnić wycenę na poziomie 57,7 zł DM TRIGON założył w 2017 zysk netto na poziomie 27 mln (tak podają portale informacyjne - nie mam dostępu do rekomendacji). To skok w górę o kilka poziomów, bo mimo sukcesów wydawniczych Playway zarabia ostatnio około 3 mln zł w ciągu półrocza (20151H, 20152H i 20161H). Taki zysk wymagałby prawdziwego hitu albo i nawet kilku, bo na razie z jednej gr spółka wyciąga około 150 tys. zł (2015 rok - 5,9 mln zł zysku, około 40 gier). Nie twierdzę, że to niemożliwe do realizacji, ale raczej niemożliwe do przewidzenia. Wtedy się robi inną rzecz. Wchodzi na NewConnect i notuje istniejące akcje. Bez emisji albo z jakąś typu 2-5% dla pracowników. Wycena może być dowolna: - niska i wtedy jak zyski rosną to i kurs rośnie - wysoka i wtedy jak zyski rosną to kurs stoi, a jak nie rosną to leci na papę tylko przy małych obrotach - nie ma komu i czym sypać Najgorzej to obiecywać gruchy na wierzbie i potem lamentować jak tych bajdurzeń nikt słuchać nie chce. Rynek zaraz sam odpowie jak widzi cenę ofertową.
|
|
297 Dołączył: 2008-11-23 Wpisów: 7 675
Wysłane:
30 września 2016 18:15:07
przy tak rozgrzanej branży CDR, 11bit,
całkiem możliwe ze znajda sie chetni w tej cenie. i całkiem możliwe ze debiut bedzie udany
tanio nie jest. ale czy to ma jakies znaczenie?
Edytowany: 30 września 2016 18:16
|
|
45 Dołączył: 2015-01-03 Wpisów: 859
Wysłane:
30 września 2016 21:52:34
Vox napisał(a):całkiem możliwe ze znajda sie chetni w tej cenie. i całkiem możliwe ze debiut bedzie udany Mam podobne zdanie, ale przyczepię się do przykładu 11bit, tutaj oczekiwania mają spore szanse potwierdzenia w najbliższych tytułach - proponuję zwrócić uwagę na Ifun4all, gdzie chyba żaden dotychczasowy tytuł nie zwrócił się w kosztach a świeży debiut wypada blado - przy tym kapitalizacja na poziomie ok 20 mln ??? ekhm
|
|
19 Dołączył: 2013-02-19 Wpisów: 242
Wysłane:
1 października 2016 09:31:29
Może sie znajdą i tacy,ktorzy kupią po oferowanej cenie ale ryzyko wtopy jest ogromne. Rynek gier jest mocno przegrzany i w każdej chwili ten balon może pęknąć. To inwestycja b.wysokiego ryzyka dla graczy o silnych nerwach i mających nadmiar kasy.
|
|
0 Dołączył: 2010-10-10 Wpisów: 13
Wysłane:
2 października 2016 14:52:13
Drodzy Forumowicze Stockwatch. Zapewne rozumiecie, że w tym gorącym dla Spółki okresie nie mogę śledzić na bieżąco forum i odpowiadać na każdy wpis.
Panie Pawle (@anty_teresa), proponuję by zebrał Pan wszystkie pytania, także od Forumowiczów – umówmy się na bezpośrednią rozmowę lub nawet czat. Postaram się w planie jutrzejszego lub kolejnego dnia (poniedziałek 3.10, wtorek 4.10) wygospodarować 1-1,5 godziny na bezpośrednią rozmowę. Dzięki takiemu wywiadowi Użytkownicy Stockwatch uzyskają wyczerpujące odpowiedzi na swoje pytania, i mam nadzieję, będę mógł wyjaśnić przynajmniej część najbardziej interesujących Was kwestii.
Czekam na sygnał. Z wyrazami szacunku, Krzysztof Kostowski, prezes Zarządu PlayWay S.A.
|
|
19 Dołączył: 2013-02-19 Wpisów: 242
Wysłane:
2 października 2016 16:56:20
A o czym tu jeszcze rozmawiać? Znamy już Pana argumenty. Sam jestem ciekaw frekwencji w zapisach i ilu inwestorów uwierzy w Pana kosmiczne wizje. No nie. Do tej pory nie mogę zrozumieć jak Pan chce osiągnąć w przyszłym roku ponad 27 mln zysku netto. To wręcz irracjonalizm biznesowy.
|
|
PREMIUM
522 Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24 Wpisów: 11 191
Wysłane:
2 października 2016 18:52:21
kriswawa napisał(a): Panie Pawle (@anty_teresa), proponuję by zebrał Pan wszystkie pytania, także od Forumowiczów – umówmy się na bezpośrednią rozmowę lub nawet czat. Postaram się w planie jutrzejszego lub kolejnego dnia (poniedziałek 3.10, wtorek 4.10) wygospodarować 1-1,5 godziny na bezpośrednią rozmowę. Dzięki takiemu wywiadowi Użytkownicy Stockwatch uzyskają wyczerpujące odpowiedzi na swoje pytania, i mam nadzieję, będę mógł wyjaśnić przynajmniej część najbardziej interesujących Was kwestii.
Czekam na sygnał. Z wyrazami szacunku, Krzysztof Kostowski, prezes Zarządu PlayWay S.A.
Panie Krzysztofie, Pan z pewnością nie ma teraz czasu na lekturę forum i ja to doskonale rozumiem, ale na wątku od momentu upublicznienia prospektu nie pojawiło się ani jedno pytanie, a dla mnie też w zasadzie wszystko wydaje się jasne. Model biznesowy jest klarowny, podobnie jak plany i strategia. Jedyne co intryguje naszych użytkowników to kwestia ceny, a ona jest jaka jest. Na jej temat Pan się już wypowiadał i albo ta wypowiedź przekonała inwestorów albo nie. Jedyne ważne pytanie jakie mógłbym zadać dotyczące tej kwestii to szacunki/oczekiwania sprzedaży dla konkretnych tytułów, które mają zadebiutować. Niestety, jak sądzę nie będzie Pan mógł odpowiedzieć w sposób jednoznaczny - konkretną liczbą, bo nie ma ich w prospekcie, a zatem teraz już raczej czas na słowo tzw. rynku.
Edytowany: 2 października 2016 18:52
|
|
0 Dołączył: 2015-03-13 Wpisów: 127
Wysłane:
3 października 2016 11:38:28
odpowiem tylko pokrótce, PW był producentem bezpośrednio 1 produkcji z tabelki, pośrednio kilku. Reddot nie jest podmiotem zależnym (a przynajmniej tak wynika z prospektu, bo KRSu firma nie posiada), a jest deweloperem gry sztandarowej. Steamspy nie jest w żadnym wypadku wyznacznikiem sukcesu - mogę podać przykłady gier z dziesiątkami, ba, setkami tysięcy na liczniku w zakresie ''owners'', a dev/producent sukcesu nie odnosi...brak odniesienia do mojego stwierdzenia odnośnie cen - zwykły inwestor, nie znający rynku, przemnoży podane wartości w tabelce w celu uzyskania powiedzmy średniej sprzedaży w dolarach, co z rzeczywistością ma tyle wspólnego co nic. To że PW w prospekcie sam porównuje się do 11bit ma usprawiedliwiać fakt porównywania w profesjonalnej analizie? Czyli jak powiedzmy Bank spółdzielczy z Koziegłów porówna się w prospekcie do 'elyty' z Londynu to SW w swojej analizie zrobi podobnie? Prospekt PW zawiera wiele życzeniowych i propagandowych stwierdzeń i porównań (ale to nie dziwi, wiele prospektów jest tak budowanych z wiadomych względów). A to tylko odnośnie tabelki. Inni użytkownicy przedstawili argumenty odnośnie obecnej wyceny i co się musi stać aby była uzasadniona. W analizie IPO rzetelnie przedstawione ryzyka. A podnoszone przez prezesa kwestie zarobków z rynku konsol to o kant...Monetyzacja rynku mobilnego obecnie też nie jest łatwa, ale potencjalnie, przy pewnej dozie szczęścia może pomóc. Prezes szuka pytań, proszę bardzo: Cytat:W opracowaniu została pominięta gra Agony, która wzbudza ponadprzeciętne zainteresowanie Na jakiej podstawie jest to stwierdzenie i co w rozumieniu PW oznacza ponadprzeciętne? Nie natknąłem się jeszcze na wzmiankę o tym tytule, ale z tego co teraz sprawdziłem, od razu jest ''in app purchases'' do których gracze podchodzą sceptycznie o ile nie jest to marka już znana na rynku. (Po raz kolejny można podać wiele przykładów gier które były zapowiadane jako hit, a skończyło się na klapie)
|
|