Witam Państwa serdecznie,
Pozwolę sobie odnieść się do kilku kwestii, które Państwo omawiacie na ostatnich stronach. Mam nadzieję, że to pomoże nieco rozwiać niektóre wątpliwości:) Przy okazji podzielę się również z Państwem ogólnymi informacjami tyczącymi się naszych najbliższych planów produkcyjnych.
Get EvenW 2015 roku The Farm 51 będzie kontynuować prace nad Get Even. Na dzień dzisiejszy pracujemy z bardzo dużym wydawcą (absolutny światowy top), który jest bardzo zaangażowany w proces tworzenia gry. Zatem, nawet jeśli ktoś nie ma do końca zaufania do naszych metod zarządzania projektem, to na dzień dzisiejszy mogę poinformować, że wydawca również sprawuje pieczę nad timelinem, zadaniami i ewaluacją projektu. Średnio co dwa tygodnie mamy spotkania mające na celu superwizję projektu. Mamy nadzieję, że doświadczenie tego wydawcy sprawi, że praca nad grą będzie przebiegać jeszcze sprawniej i w 100% profesjonalnie.
Na dzień dzisiejszy nie mogę jeszcze zdradzić nazwy wydawcy, ale jestem świeżo po wczorajszym spotkaniu z teamem marketingowym naszego partnera i wstępnie zostało uzgodnione, że oficjalny announcement na temat naszej współpracy powinien pojawić się na początku przyszłego roku (stawiam na luty po wstępnych rozmowach, ale nie jest to jeszcze potwierdzone i termin ten może ulec zmianie).
Myślę, że informacja o współpracy z tak dużym wydawcą jest również istotna z punktu widzenia przyszłej promocji gry, która z pewnością zyska na zasięgu względem tego, co The Farm 51 mogłoby osiągnąć wydając grę samodzielnie.
W kwestii technologii:
Scarry napisał(a):
A na marginesie - wiesz może dlaczego Thorscan zewnętrznej firmy pana Krzysztofa Płonki nagle stał się wewnętrzną sprawą Farmy?
1. Podpatrzyli jak to robi, olali gościa i skończy się procesem?
2. Kupili prawa do technologii ?
3. Dzielą się zyskiem z firmą Better Reality ?
Uściślijmy jedną rzecz. Technologia skanowania terenów/lokacji, czy tzw. fotogrametria, nie są niczyją własnością. Korzysta z nich wiele firm na świecie. W branży gier ostatnio błysnął zespół The Astronauts z Polski robiąc grę „The Vanishing of Ethan Carter”. The Farm 51 współpracowało przez pewien czas z firmą Better Reality i to wszystko. Na chwilę obecną uznaliśmy, że jesteśmy w stanie sami zająć się wykonaniem większości potrzebnych nam assetów. Doprecyzowując, opracowaliśmy samodzielnie narzędzia do efektywnego wykorzystania fotogrametrii w grach, symulacjach i projektach komercyjnych. Nie jest wykluczone, że jeszcze będziemy współpracować z Better Reality w ramach samego skanowania, natomiast znacznie szerszy obszar działania, jakim jest produkcja aplikacji VR, realizujemy całkowicie wewnątrz studia.
Mówiąc o technologii przechodzimy do kolejnego tematu, o którym w najbliższym czasie, mamy nadzieję, będzie głośno.
Reality 51Tak nazywa się nasza innowacyjna technologia, którą zamierzamy promować w 2015 roku. Jej oficjalne ogłoszenie nastąpi prawdopodobnie w styczniu. Mogę tylko powiedzieć, że chodzi o coś więcej niż technologię skanowania. Samo skanowanie, to na dzień dzisiejszy za mało. Reality 51 zawiera w sobie elementy skanowania, ale jej możliwości i przeznaczenie rynkowe będą znacznie szersze. Zamierzamy wyjść z nią daleko poza rynek gier jest to zupełnie nowy pomysł na rozwój firmy, równoległy do prac nad grą Get Even.
Po raz pierwszy w historii spółki wydzielamy dwa odrębne zespoły produkcyjne, z których jeden zajmie się grami, a drugi projektami komercyjnymi, które wykorzystywać będą naszą technologię. Mamy za sobą bardzo intensywny wyjazd na organizowany przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych Polsko-Amerykański Tydzień innowacji, na którym prezentowaliśmy technologię właśnie, a nie grę. W tygodniowym evencie (Los Angeles i San Francisco) brali udział przedstawiciele administracji amerykańskiej oraz biznesu. Byliśmy jedną z pięciu polskich firm, którym Ministerstwo dało możliwość zaprezentowania się na scenie głównej eventu, ze względu na zawartość naszych prezentacji.
Jesteśmy też po pierwszych spotkaniach biznesowych mających na celu pozyskiwanie klientów dla tej technologii. Na tych spotkaniach spółkę reprezentuje m.in. Łukasz Rosiński, nowy Wiceprezes The Farm 51. Więcej informacji na jego temat można znaleźć w ostatnim newsie na stronie internetowej spółki.
Na samym końcu chciałbym odnieść się do następującej kwestii:
Scarry napisał(a):Tu jest dokładnie odwrotnie - masz firmę, która 5 razy pod rząd pokazała że nie ma pojęcia nawet o średnich produkcjach.
Staramy się wyciągać wnioski z naszych sukcesów i porażek. Gry takie jak Painkiller Hell & Damnation (szczególnie wersja na PC) czy Necrovision to porządne tytuły, biorąc pod uwagę ich niewielki budżet. Mamy za sobą udaną współpracę z CD Projekt przy Wiedźminie oraz wiele innych projektów, które sprawiły, że jesteśmy rozpoznawalni w środowisku polskiego gamedevu. Wojciech Pazdur jest regularnie zapraszany na prelekcje branżowe w kraju i za granicą, co też daje jakiś obraz miejsca The Farm 51 w rodzimej branży gier.
Prawdę mówiąc, jest tylko kilka zespołów w Polsce, które wydały gry na tzw. duże konsole (platformy firm Sony czy Microsoft), a teraz pracują na platformach nowej generacji (np. PS4). My do nich należymy. Takiej pracy nie robią ludzie bez doświadczenia. Mamy w zespole weteranów polskiej sceny gamedev, kilku z nich ma staż kilkunastoletni przy tworzeniu gier. Wojciech Pazdur i Kamil Bilczyński, którzy prowadzą zespół deweloperski, są na rynku od lat, a takich osób jest w The Farm 51 więcej.
Jak pokazują ostatnie sukcesy polskich gier, This War of Mine czy Lords of the Fallen (szczególnie ten drugi przypadek to dobrze obrazuje), nie trzeba mieć na koncie samych hitów, by móc stworzyć dobrą grę:)
Get Even to pierwszy projekt, który zaplanowaliśmy sami, sami go wdrażamy. I już pierwsze jego zapowiedzi wywołały zainteresowanie, które prawdopodobnie było większe niż w przypadku poprzednich gier The Farm 51 razem wziętych. To świadczy, że wizja stojąca za naszym nowym projektem jest ciekawa i przekonująca. Taka też ma być sama gra.
Pozdrawiam,
Łukasz Mach
The Farm 51