UNIMOT - Spółki od A do Z - GPW - Forum StockWatch.pl
AD.bx ad0a2
StockWatch.pl
AD.bx ad0b
Witamy Gościa Szukaj | Popularne Wątki | Użytkownicy | Zaloguj | Zarejestruj

1 2 3 4 5 6 7 8 9

UNIMOT [UNT]

AKTUALNY KURS: 18,40 zł (+1,10%) 17-07-2019 13:32
saturas
Dołączył: 2009-07-15
Wpisów: 116
Wysłane: 30 kwietnia 2017 15:18:28 przy kursie: 46,49 zł
Przecież był już raport za IV kwartał, roczny raport niewiele zmienia, dane sie nieznacznie różnią, tak więc to już na pewno jest w cenie.

anty_teresa
anty_teresa PREMIUM
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 9 673
Wysłane: 30 kwietnia 2017 17:36:30 przy kursie: 46,49 zł
Aven napisał(a):
Prawie 2x większy przychód, ponad 2x większy zysk netto. Jak czytać taki raport? Jak obliczyć czy ten wynik jest już w kursie czy dopiero będzie miał na niego wpływ, czy wynik jest powyżej/poniżej oczekiwań?

Parę postów wyżej jest odpowiedź na to pytanie...

underground
underground PREMIUM
Dołączył: 2012-04-25
Wpisów: 305
Wysłane: 24 maja 2017 15:53:07 przy kursie: 44,34 zł
Ciekawa sytuacja. Kurs zjechał do ceny ostatniej emisji akcji. Wczoraj rekordowy wolumen obrotu. Dzisiaj spore wahania kursu przy całkiem solidnym obrocie. Wyniki m/m w I kw. pokazywały spory wzrost. Za kilka dni wyniki I kw. - już w cenach czy jeszcze nie?


gandalfp
Dołączył: 2017-01-02
Wpisów: 112
Wysłane: 24 maja 2017 16:33:12 przy kursie: 44,34 zł
Oczywiście, że jest w cenach. W pierwszym kwartale pierwszy raz od bardzo długiego czasu widoczne było spowolnienie, dlatego kurs jest taki jak widać.

underground
underground PREMIUM
Dołączył: 2012-04-25
Wpisów: 305
Wysłane: 31 maja 2017 18:33:00 przy kursie: 42,11 zł
No to po naglym i mocnym spadku na zamknieciu jutro moze byc testowana linia trendu. Zrobilo sie bardzo ciekawie bo wynikowo spolka rosnie dalej.

anty_teresa
anty_teresa PREMIUM
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 9 673
Wysłane: 1 czerwca 2017 23:33:27 przy kursie: 43,94 zł
Pakiet paliwowy napędza wzrost sprzedaży – omówienie sprawozdania GK Unimot SA po 1 kw. 2017 r.

Kurs Unimotu od debiutu na głównym rynku niestety spada. Poniżej postaram się wyjaśnić dlaczego tak się stało i jaka przyszłość rysuje się przed nowymi akcjonariuszami spółki.

Przychody spółki w 1 kw. roku wyniosły 642 mln zł i były o 70 proc. wyższe r/r. Dynamika wzrostu nadal jest imponująca, choć warto zauważyć, że już nie tak wysoka jak w III i IV kwartale zeszłego roku. Skok obrotów to w dużej mierze zasługa pakietu paliwowego, który został wprowadzony w drugiej połowie roku. Wprowadzone regulacje prawne ograniczają szarą strefę dzięki czemu rośnie legalna sprzedaż paliw w Polsce. Przykładowo rynkowa sprzedaż ON w pierwszym kwartale wzrosła o 15 proc. r/r, natomiast Unimot odnotował ponad 16 proc. wzrost wolumenu sprzedaży tego paliwa.

Teoretycznie poziom przychodów jest zgodny z prognozami DM BOŚ zawartymi w najnowszej rekomendacji dla spółki – prognoza na poziomie 650 mln zł, wykonanie o 12 mln wyższe. Jednak tak naprawdę nie wiemy czy wyniki były zgodne z oczekiwaniami szerokiego rynku. Proszę zauważyć, że prognoza została wydana już po raportach miesięcznych, z których poznaliśmy szacunkowe dane jednostkowe. Niby to nie to samo co sprzedaż skonsolidowana, ale historyczne ujęcie pokazuje, że tak naprawdę informacja ta jest niemal kompletna:


kliknij, aby powiększyć


W ujęciu r/r mamy dynamiczne wzrosty, ale już w relacji kwartał do kwartału jest spadek, co może być zaskoczeniem dla niektórych inwestorów. Nominalnie obroty spadły o 34 proc. q/q. Gdy jednak wyłączymy przetargową sprzedaż biopaliw na kwotę 200 mln zł z IV kwartału (i 80 mln w z 1 kw.) to spadek sprzedaży wyniesie 28 proc. To więcej niż sezonowy spadek w konsumpcji paliw (-10 proc. dane POPHiN)


kliknij, aby powiększyć


Należy jednak pamiętać, że Unimot prowadzi także działalność w innych obszarach jak paliwa gazowe, gdzie sezonowy rozkład może być inny. Tak czy owak wzrost rynku paliw w 1 kw. (r/r) wyniósł 12,9 proc. a Unimot zwiększył przychody o 70 proc. Spadkiem względem IV kwartału nie należy się raczej przejmować - zjawisko sezonowego spadku sprzedaży wystąpiło także na przełomie 2015 i 2016 r.

Przyrost masy zysku na najwyższym poziomie rachunku wyników niestety nie miał już tak rewelacyjnej dynamiki jak przychody. Wynik brutto na sprzedaży wyniósł 26,2 mln zł i był o 23,7 proc. wyższy r/r. Marża brutto spadła z poziomu 5,6 proc. w 1 kw. 2016 r. do obecnych 4 proc. Spółka wyjaśnia, że:
Cytat:
Spadek marż w I kwartale 2017 roku wynikał głównie z ogólnego obniżenia się poziomu marż na rynku hurtowym oleju napędowego.


Wydawać się mogło, że ograniczenie szarej strefy i większy popyt powinny sprzyjać podwyżce marż ze względu na mniejszą konkurencję. Jeśli jednak zerkniemy w raporty finansowe Orlenu czy Lotosu, to okazuje się, że segment detaliczny tych spółek poprawił w jednym i drugim przypadku znacząco wynik r/r. Można zatem mniemać, że zwiększyły się marżę detaliczne na paliwach. Dodatkowo wzrosły także marże rafineryjne (cracki). Innymi słowy marża hurtowa która mogła być beneficjentem wzrostu popytu została „nadgryziona” od dołu (wyższa cena zakupu) i od góry (niższa cena sprzedaży).


kliknij, aby powiększyć


Spadek marży przeciwnie do przychodów nie był już tak oczywisty do prognozowania, przynajmniej dla osób, które na co dzień nie śledzą informacji z rynku paliw. DM BOŚ w raporcie analitycznym ze stycznia zakładał rentowność brutto na sprzedaży w tym roku na poziomie 5,5 proc. Obecne 4 proc. w 1 kw. jest znacznie poniżej tego poziomu. Z drugiej jednak strony prognozowana rentowność operacyjna miała wynieść 1,66 proc. a spółka zaraportowała w 1 kw. tego roku 1,68 proc. czyli nieco wyżej. Za to z majowej rekomendacji BOŚ wynika, że analityk biura spodziewał się w 1 kw. 10 mln zł zysku EBITDA, a spółka „zrobiła” wynik o 22 proc. wyższy - 12,2 mln zł. A zatem o ile nie do końca wiemy, czy sprzedaż spotkała się z prognozami, to spadek marzy nie był raczej dla rynku zaskoczeniem.

EBIT w 1 kw. roku wyniósł 11,1 mln zł i był o 774 tys. zł (7,5 proc.) wyższy od raportowanego przed rokiem. Na poziomie netto mamy wynik w kwocie 7,94 mln zł, czyli o 104 tys. (1,3 proc.) wyższy r/r.


kliknij, aby powiększyć


Po przejściu na główny parkiet Unimot zaczął pokazywać rachunek segmentowy. Dowiadujemy się z niego, że marża brutto spadła przede wszystkim w najważniejszym i największym segmencie czyli obrocie paliwami płynnymi (5,3 proc. w 1 kw. 2016 r. i 3,8 proc. w 1 kw. 2017 r.). Na poziomie operacyjnym dywizja paliw płynnych pokazała 12,7 mln zysku, czyli o 1 mln zł więcej r/r.

W segmencie obrotu paliwami gazowymi spadek marży nie był aż tak dotkliwy – 10,6 proc. w 1 kw. 2017 r. w stosunku do 12,9 proc. w analogicznym okresie czasu 2016 r. Segment ten niestety pokazał operacyjną stratę na poziomie 660 tys. zł, co prawdopodobnie ma związek z kosztami ponoszonymi przy okazji inwestycji. W 2016 r. strata tego segmentu wyniosła 3,1 mln zł. Być może coś się zmieni w drugiej połowie roku, bo:

Cytat:
Spółka Unimot System Sp. z o.o. kontynuuje inwestycję rozbudowy sieci do docelowej długości ponad 130 km w północnej części woj. mazowieckiego. Istotne zwiększenie przychodów ze sprzedaży gazu ziemnego z nowych odcinków planowane jest w II połowie 2017 roku.


Cytat:
Spółka Blue Lng Sp. z o.o. realizuje inwestycję w stację regazyfikacji LNG w miejscowości Białowieża (woj. podlaskie). Przewidywany termin uruchomienia stacji i rozpoczęcia sprzedaży gazu to II kwartał 2017 roku.



kliknij, aby powiększyć



Stosunkowo młody (bez danych porównawczych) segment energetyczny dostarczył 400 tys. dodatkowego zysku operacyjnego, natomiast segment pozostałych zmniejszył stratę o 172 tys. zł.

Choć na poziomie wyniku operacyjnego czy zysku netto nie mamy fajerwerków, to spółka odnotowała znaczącą poprawę w zakresie przepływów pieniężnych. Wypływ gotówki zmniejszył się z ponad 99 mln zł raportowanych przed rokiem do obecnych niecałych 38 mln zł. Kapitał operacyjny pochłonął tylko połowę tego co przed rokiem (46 mln zł wobec 92 mln zł). Oczywiście ma to związek ze znacznie mniejszym sezonowym spadkiem sprzedaży w spółce, z drugiej ze znacznie mniejszym przyrostem (w tym kwartale spadły o prawie 8 mln zł w stosunku do stanu na koniec roku) zapasów – spółka zwiększyła znacząco magazyn już w 4 kw. ubiegłego roku.


kliknij, aby powiększyć


W zakresie aktywów w ciągu ostatnich 3 miesięcy nie zaszły znaczące zmiany poza spadkiem poziomu gotówki (obecnie w kasie jest 36 mln zł, natomiast na koniec roku było 48 mln zł). Jak wspomniałem wyżej, o 8 mln zł spadły zapasy, a o ponad 9 mln zł zmniejszyły się należności


kliknij, aby powiększyć


Znacznie więcej działo się po pasywnej stronie bilansu. W wyniku emisji akcji i w mniejszej części zaraportowanego zysku kapitały własne wzrosły o 102 mln zł, a z pozyskanej gotówki spółka spłaciła prawie 70 mln zł zobowiązań odsetkowych.


kliknij, aby powiększyć


Kwartał był umiarkowanie udany. Spółka zwiększyła udział w rynku i poprawiła wyniki. Patrząc na wzrost przychodów apetyty pewnie mogły być większe, ale na drodze do dynamicznej zwyżki zysków stanął wzrost konkurencji. Jak wynika z prognoz nie było to zaskoczeniem dla instytucji, natomiast dla części drobnych inwestorów prawdopodobnie tak. Ale to raczej nie był główny powód spadku kursu.

Cena emisyjna akcji (45 zł) była zgodna z wartością wewnętrzną spółki policzoną metodą DCF przez analityka z DM BOŚ. Według prognoz użytych do konstrukcji DCFa w raporcie analitycznym przychody Unimotu w 2017 roku mają wzrosnąć o 27 proc., natomiast wynik operacyjny o 17 proc. Kluczowe będzie zachowanie wyników w drugiej części roku, kiedy impuls popytowy wynikający z pakietu paliwowego zaniknie. Można się spodziewać, że znacznie wyższe tempo przyrostu będzie miało w pierwszej połowie roku i mniejsze w drugiej.

Wyższa wycena spółki niż 45 zł za akcję oznaczała, że rynek dyskontował już rozwój sieci detalicznej, albo wyższe tempo wzrostu niż analityk DM BOŚ. W pierwszym kwartale dynamika sprzedaży była wyższa od przyrostu rocznego, natomiast wzrost EBIT okazał się mniejszy. Nie przekreśla to oczywiście w żaden sposób osiągnięcia przez spółkę wyników z prognozy w raporcie analitycznym. Tym niemniej spadek kursu w okolice ceny emisyjnej oznacza tak naprawdę dostosowanie scenariusza wzrostu do prognoz i tym samym ceny akcji do wyceny z modelu DCF. Można się domyślać, że instytucje wykorzystały wyższe notowania akcji spółki do zmniejszenia pozycji, bo na dany moment akcje były przewartościowane.
Jeśli spółka będzie uzyskiwać założone dynamiki wyników to zgodnie z modelem finansowym kurs w trakcie roku powinien wzrosnąć w przybliżeniu o wymaganą stopę zwrotu z kapitału własnego, czyli o ca 10 proc. Szansę na zwyżkę kursu daje także coraz bardziej prawdopodobna budowa sieci sprzedaży detalicznej. Na prognozy jeszcze chyba za wcześnie, ale jeśli rynek „uwierzy” w sukces nowej aktywności to wycena powinna rosnąć, oczywiście przy założeniu poruszania się bieżących wyników po nakreślonej w prognozie ścieżce wzrostu.

>> Wyceny automatyczne są tutaj
>> Więcej analiz najnowszych raportów finansowych jest tutaj



Edytowany: 2 czerwca 2017 08:26

obs
Dołączył: 2011-05-23
Wpisów: 486
Wysłane: 2 czerwca 2017 09:05:54 przy kursie: 43,88 zł
Jedna uwaga - liczenie marży tylko na podstawie zysku brutto na sprzedaży daje niepełny obraz.
Jak popatrzymy w RZiS to w pozycji pozostałe przychody w I kw. jest +8 mln zł. Jest to zysk z tytułu różnic kursowych, które zgodnie ze słowami prezesa Unimotu (wczorajszy czat) powinno się traktować jako część marży. Podobnie w IV kw. było w pozostałych kosztach - 8 mln zł (nota 8 w raporcie rocznym - strata na różnicach kursowych z działalności operacyjnej).
Zatem powinno się o te kwoty skorygować ZBNS i wychodzi inny obraz marży.

Skąd słaba reakcja rynku? Rynek przy tak wysokiej dynamice sprzedaży oczekiwał podobnej dynamiki zysku i się zawiódł.

Ale trzeba też zwrócić uwagę, że rok temu w I kw. 2016 r. zaksięgowane było 4,1 mln zł dodatkowego zysku w pozostałych przychodach, co zostało skorygowane już w II kw. (wspomina o tym również analityk DM BOŚ w rekomendacji). Gdy skoryguje się EBIT o te 4 mln zł to EBIT rośnie z 6,1 mln do 11,1 mln zł, co odpowiada wzrostowi sprzedaży.
Edytowany: 2 czerwca 2017 09:25

anty_teresa
anty_teresa PREMIUM
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 9 673
Wysłane: 2 czerwca 2017 15:45:22 przy kursie: 43,88 zł
Nie można zjeść ciastka i mieć ciastka. Uwaga jest chybiona.

Cytat:
Jedna uwaga - liczenie marży tylko na podstawie zysku brutto na sprzedaży daje niepełny obraz.
Jak popatrzymy w RZiS to w pozycji pozostałe przychody w I kw. jest +8 mln zł. Jest to zysk z tytułu różnic kursowych, które zgodnie ze słowami prezesa Unimotu (wczorajszy czat) powinno się traktować jako część marży. Podobnie w IV kw. było w pozostałych kosztach - 8 mln zł (nota 8 w raporcie rocznym - strata na różnicach kursowych z działalności operacyjnej).
Zatem powinno się o te kwoty skorygować ZBNS i wychodzi inny obraz marży.


Cytat:
Ale trzeba też zwrócić uwagę, że rok temu w I kw. 2016 r. zaksięgowane było 4,1 mln zł dodatkowego zysku w pozostałych przychodach, co zostało skorygowane już w II kw. (wspomina o tym również analityk DM BOŚ w rekomendacji). Gdy skoryguje się EBIT o te 4 mln zł to EBIT rośnie z 6,1 mln do 11,1 mln zł, co odpowiada wzrostowi sprzedaży.

Podzieliłem tę wypowiedź na dwie części.

W pierwszej mówimy o pozycji pozostałe zyski straty netto - to tam są wspomniane różnice kursowe:
Z raportu rocznego:
Cytat:
t) Pozostałe zyski/straty netto
Za pozostałe zyski/straty netto uważa się m.in:
- zyski/straty netto z tytułu zbycia rzeczowych aktywów trwałych i wartości niematerialnych i prawnych,
- zyski/straty netto z tytułu różnic kursowych dotyczących działalności operacyjnej.

W drugiej części (tej w której przywołujesz analityka BOŚ) też jest de facto mowa o tej pozycji... 4 mln zł, na 4,1 mln zł wszystkiego razem poza kosztami sprzedaży i zarządu.
Albo więc zgodnie z wypowiedzią Prezesa jest to część marży, albo zgodnie z wypowiedzią analityka jest to zdarzenie jednorazowe/niepowtarzalne. Według mnie raczej rację ma prezes Unimotu. Nie zmienia to jednak faktu, że marża operacyjna też spadła i dlatego pokazuję zarówno marżę na poziomie brutto ze sprzedaży i na poziomie operacyjnym.

Edytowany: 2 czerwca 2017 15:55

gandalfp
Dołączył: 2017-01-02
Wpisów: 112
Wysłane: 13 czerwca 2017 15:39:40 przy kursie: 45,10 zł
Wywiad z wiceprezesem Unimot:

www.stockwatch.pl/przeglad-pra...

anty_teresa
anty_teresa PREMIUM
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 9 673
Wysłane: 20 lipca 2017 15:47:33 przy kursie: 39,47 zł
Z długoterminowego punktu widzenia (wykres tygodniowy) kurs Unimotu właśnie dociera powoli do zniesienia 61,8 proc. fali wzrostowej mające swój początek w jeszcze w 2015 r. (liczonego z kursów zamknięcia). Poziom 38,50 – 38,90 wydaje się dobrym miejscem do rozpoczęcia ewentualnej korekty spadków, które trwają od już ponad pół roku. Problem w tym, że tak samo dobrym miejscem na korektę był poziom 47,60 stanowiący 50 proc. zniesienia fali spadkowej, a jak widać na poniższym wykresie poziom ten tylko chwilowo pozwolił wyhamować zniżki. Jeśli poziom 38,70 zostanie przebity to będzie to oznaczało definitywny koniec długoterminowego trendu wzrostowego.


kliknij, aby powiększyć


Gdyby krótkoterminowy trend spadkowy miał odreagować to z technicznego punktu widzenia w ramach korekty wzrosty mogłyby sięgnąć poziomu nawet 56,5 zł – 57 zł (choć pierwszy ważny opór na poziomie górnego ograniczenia konsolidacji z okresu sierpień-październik 2016 znajduje się na poziomie ok. 52,5) i nie zmieniłoby to nadal negatywnego wydźwięku sytuacji technicznej. Dopiero wyjście poza wskazany poziom oznaczałoby powrót do nadrzędnego cały czas jeszcze trendu wzrostowego. W interwale tygodniowym nie ma przynajmniej na razie żadnych przesłanek do tego, że obecne spadki okażą się tylko korektą trendu nadrzędnego, a nie jego zmianą. Jednak długoterminowe ujęcie może być w tym wypadku bardzo zwodnicze, bo po emisji nowych akcji znacząco zmieniły się wolumeny i płynność waloru.

W dziennym i krótkoterminowym interwale sytuacja jest nico inna. Dominuje trend spadkowy, ale do lipca wydawało się, że następuje akumulacja waloru – kurs poruszał się przez chwilę w kanale 40-44 zł przy rosnącym oscylatorze Chaikina. Niestety kurs z konsolidacji wyszedł dołem. Na możliwe zbliżające się odreagowanie waloru i powrót do obszaru konsolidacji wskazują ADX, gdzie linia DI - spadła pod ADX, a on sam znajduje się na wysokim poziomie - przekracza 40. Dodatkowo RSI utworzyło z kursem pro wzrostową dywergencje.


kliknij, aby powiększyć


Na razie więcej argumentów przemawia niestety za kontynuacją zniżki. Żeby zmienić krótkoterminowy obraz kurs musiałby wyjść ponad poziom 44,67 zł. Wsparcie znajduje się w rejonie 38,5-38,9, a jego utrzymanie wydaje się kluczowe do oceny w dłuższym terminie. Po ewentualnym przełamaniu trzeba się liczyć ze spadkiem nawet do poziomu 25,60 zł.

Edytowany: 20 lipca 2017 16:05


anty_teresa
anty_teresa PREMIUM
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 9 673
Wysłane: 29 września 2017 19:56:51 przy kursie: 36,78 zł
Zyski na niższej liczbie oktanów – omówienie sprawozdania finansowego GK Unimot SA po II kw. 2017 r.

Wyniki Unimotu za II kwartał nie zachwyciły. Notowania na sesji po publikacji rezultatów otworzyły się 8,5 proc. spadkiem kursu i sporą luką, która ma pewne uzasadnienie w raportowanych kwotach

Pod względem przychodów Unimot nadal błyszczy. Obroty spółki w II kw. wyniosły 758 mln zł i były o 59,7 proc. wyższe r/r. W kluczowej dywizji paliw ciekłych wzrost sięgnął 64 proc. (+289 mln zł), co oczywiście ma związek z wprowadzeniem pakietu paliwowego i transportowego. Według POPiHN konsumpcja paliw w całym pierwszym półroczu wzrosła o 15 proc., natomiast w przypadku spółki obroty na paliwach płynnych w pierwszym półroczu zwiększyły się o 68 proc.


kliknij, aby powiększyć


Jak widać w powyższej tabeli najmocniej rośnie popyt na olej napędowy, którego konsumpcja zwiększyła się o 19 proc. W przypadku Unimotu zwyżka przychodów ze sprzedaży (w ujęciu półrocznym) oleju napędowego sięgnęła 44,5 proc. Z tego płyną dla inwestorów dwa ważne wnioski. Po pierwsze Unimot w zakresie diesla i wszystkich paliw płynnych rośnie szybciej niż rynek. Warto jednak także zauważyć, że dynamika wzrostu diesla była mniejsza niż całego segmentu paliw ciekłych, a to oznacza, że wzrosła sprzedaż innych produktów ofertowanych w tym segmencie, w szczególności biopaliw.

Niestety skala wzrostu sprzedaży nie do końca przekłada się na wzrost marż. Marża brutto wyniosła w II kw. roku tylko 2,6 proc. w porównaniu do 6 proc. przed rokiem. Zysk brutto na sprzedaży spadł z 28,3 mln zł do 20 mln zł.

W tym miejscu należy się jednak dłuższa uwaga. Biznes spółki jest mocno narażony na zmiany kursowe. Przede wszystkim zmianę kursu oleju napędowego w dolarze i kurs walutowy USD/PLN. Proszę zauważyć, że już samo kupno paliwa (a przecież Unimot jest obarczony utrzymywaniem minimalnych zapasów obowiązkowych) rodzi wrażliwość wyniku na zmianę ceny. Gdyby nie rachunkowość zabezpieczeń to przy każdym mocniejszym spadku cen diesla spółka byłaby zmuszona zawiązywać i pokazywać w wyniku odpis na zapasach, a przy wzrostach cen ten odpis rozwiązywać.

Żeby uniknąć takiego „machania” wynikami spółka stosuje zabezpieczenia i ma wprowadzoną rachunkowość zabezpieczeń. Z jednej strony Unimot zabezpiecza wartość godziwą zapasów, z drugiej przepływy pieniężne. Efekt zabezpieczenia ujawnia się w trzech miejscach. Po pierwsze wpływa na zmianę zysku brutto prze korektę przychodów z tytułu zmiany wartości instrumentów zabezpieczających sprzedaż, po wtóre w linii pozostałe zyski pokazywanej osobno w rachunku zysków i strat, gdzie najprawdopodobniej mamy prezentowany komponent walutowy zabezpieczenia – różnice kursowe, po trzecie w linii całkowitego dochodu, gdzie pokazywana jest zmiana wyceny instrumentów zabezpieczających dotyczących przyszłych okresów sprawozdawczych (nie wpływa na bieżący wynik). Z tego powodu marżę brutto można, a nawet powinno się rozpatrywać łącznie z korektą o wskazaną pozycję – pozostałe zysku straty. W takim ujęciu marża brutto na sprzedaży wyniosła 4 proc. w relacji do 4,9 proc. w II kw. 2016 r. A zatem też mamy istotny spadek rentowności, ale już nie tak dramatyczny jak zysku brutto niekorygowanego.


kliknij, aby powiększyć


Koszty sprzedaży spółki wzrosły o 4 mln zł, czyli 25,9 proc. Znacznie niższa dynamika tej pozycji niż wzrost obrotów powinna cieszyć akcjonariuszy, przeciwnie do kosztów ogólnego zarządu, które powiększyły się o 2 mln zł, ale prawie 73 proc. (wzrost ten prawdopodobnie związany jest z budową własnej franczyzowej sieci detalicznej Avia i rozwojem nowych segmentów). Tym niemniej całkowity udział kosztów operacyjnych w przychodach wyniósł 3,2 proc. i był mniejszy 0,7 punktu procentowego niż przed rokiem.

EBITDA w II kwartale ostatecznie wyniosła 7,6 mln zł w stosunku do 10,9 mln zł przed rokiem i ok. 10 mln zł oczekiwanych przeze mnie: wiadomosci.stockwatch.pl/progn...

Ostatecznie EBIT zamknął się kwotą 6,5 mln zł, czyli o 23,9 proc. wyższą niż w porównywalnym kwartale. Mamy wzrost wyniku, ale marża operacyjna wyniosła tylko 0,85 proc. i była najniższa w rozpatrywanym okresie.


kliknij, aby powiększyć



kliknij, aby powiększyć


Powodów spadku marży i niższej dynamiki wyników względem oczekiwań możemy poszukać w rachunku segmentowym. Okazuje się, że wynik segmentu paliw płynnych w drugim kwartale dał wynik na poziomie 115 proc. (6 mln zł) wyższym r/r, przy marży operacyjnej na poziomie 1,5 proc. To poniżej rentowności z pierwszego kwartału, ale mamy wzrost w stosunku do II kw. 2016 r. kiedy marża wyniosła 1,2 proc. Segment gazu ziemnego (paliw gazowych) nadal generuje straty, w tym kwartale o 260 tys. wyższe niż przed rokiem, co prawdopodobnie po części wynika z realizowanych procesów inwestycyjnych, których efekt sprzedażowy ma przyjść w drugiej połowie roku.

Niespodziewanie stratę pokazał także segment energii – 431 tys. zł, w porównaniu do 149 tys. zł zysku w okresie porównawczym i 300 tys. zł zysku w I kw. tego roku. Uwagę zwraca znaczący spadek marzy brutto na sprzedaży – spółka obecnie uzyskała 1,8 proc. w porównaniu do 5,1 proc. w poprzednim kwartale i 6,8 proc. w całym 2016 r.

Dużym obciążeniem okazał się za to segment pozostałej działalności, który zabrał 3,3 mln zł w porównaniu do 600 tys. zł zysku przed rokiem. Zgodnie z raportem rocznym segment ten obejmuje działalność w zakresie prowadzenia stacji paliw, działalność usługową, finansową oraz inną. Można się zatem domyślać, że na wynikach tego kwartału odcisnęła piętno budowa sieci detalicznej Avia. A skoro tak, to powtarzalny wynik okresu jest wyższy.


kliknij, aby powiększyć


Za to kwartał był dość udany jeśli chodzi o generowaną gotówkę. Na działalności operacyjnej Unimot pokazał dodatni przepływ na kwotę 31,3 mln zł. Stało się to głównie za sprawą uwolnienia kapitału obrotowego i to pomimo wzrostu sprzedaży w ujęciu kw/kw. Z poszczególnych korekt wynika, że spółka przede wszystkim uwolniła gotówkę z zapasów (+54,5 mln zł), ale spłaciła część zobowiązań (-9 mln zł) i wzrosły jej należności (+18,6 mln zł). Spadek zapasów jest do pewnego stopnia zaskakujący.


kliknij, aby powiększyć


Potwierdzenie tych zmian znajdziemy oczywiście w bilansie.


kliknij, aby powiększyć


kliknij, aby powiększyć


Wyniku Unimotu są istotnie lepsze niż w analogicznym okresie poprzedniego roku, ale rynek spodziewał się najprawdopodobniej jeszcze większej skali i taką uwzględniał w wycenie rynkowej spółki. Niższe dynamiki zysków od oczekiwań to przede wszystkim efekt inwestycji (tak można wnioskować z rachunku segmentowego) i być może zakładanych wyższych marż w paliwie. Jak wspomniałem wyżej r/r mamy wzrost rentowności segmentu paliw, ale na tle innych kwartałów marża jest relatywnie niska (spadła względem 1 kw.)

>> Wyceny automatyczne są tutaj
>> Więcej analiz najnowszych raportów finansowych jest tutaj
Edytowany: 29 września 2017 19:58

gared
Dołączył: 2008-11-12
Wpisów: 22
Wysłane: 2 października 2017 21:23:14 przy kursie: 32,00 zł
Przepraszam, ale Twoja analiza słabo tłumaczy dlaczego kurs osunął się o 29% względem ceny emisyjnej. Nie przekonuje mnie samo suche stwierdzenie, że rynek spodziewał się więcej. To ile się spodziewał?

anty_teresa
anty_teresa PREMIUM
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 9 673
Wysłane: 3 października 2017 00:31:00 przy kursie: 32,00 zł
Zobaczmy na przykładzie DM BOŚ - oni zakładają na 2017 r. 3,4 mld zł przychodów, 57 mln zł EBITDA, 54 mln EBIT i 40 mln zysku netto (wycena DCF 54 zł). Po pół roku jest wykonanie na poziomie 41 proc., 35 proc. 33 proc., 40 proc.

W 2016 r. wykonanie mocno się nie różniło - przychody 34 proc., EBIT 37 proc. zysk netto 34 proc. Problem w tym, że w drugiej części zeszłego roku rynek dostał kopa w postaci pakietu paliwowego, a teraz trzeba ten wzrost zrobić operacyjnie, co takie proste już może nie być bez dalszej presji na marżę.

Inna sprawa, że marża netto zakładana w 2017 to 1,2 proc., a mamy na razie 0,9 proc. i wcale nie ma pewności, że się w drugiej połowie poprawi (w zeszłym roku była taka sama w 1 i 2 półroczu). Już sam fakt spadku marży z 1,2 do 0,9 proc. powoduje spadek wyników i w konsekwencji wyceny o 30 proc. czyli do poziomu 38 zł (liczone względem raportu IPO) W ujęciu kwartalnym q2/q1 mamy spadek marży, więc rynek antycypuje prawdopodobnie dalsze pogorszenie marż, a to oznacza także i wyceny - w konsekwencji spadek kursu.


LuckyTony
Dołączył: 2010-05-20
Wpisów: 27
Wysłane: 3 października 2017 23:45:26 przy kursie: 32,00 zł
Wydaje się, że ta wypowiedź z czatu wiele wyjaśnia: "Robert Brzozowski: Marże na rynku paliw były w II kwartale pod dużą presją największych operatorów tego rynku." Czyli walka o klientów trwa w najlepsze i niestety śmiem twierdzić, że w tej nierównej walce UNIMOT jest skazany na pożarcie. Jak nie w uczciwej rywalizacji to poprzez regulacje prawne...

Danielek
Dołączył: 2017-04-05
Wpisów: 44
Wysłane: 4 października 2017 09:18:54 przy kursie: 33,55 zł
Wtrącę się do dyskusji bo ktoś moim zdaniem mija się z prawdą odnośnie spadku marży na rynku oleju napędowego. OBS stworzył "Model kalkulacji szacunkowej premii lądowej" który wylicza aktualną premię lądową (podobne modele stosują TFI i OFE) www.gazetagieldowa.pl/2017/06/.... Model ten zawiera dane od 2016 i wygląda na to że się sprawdzał a wnioskuje to patrząc na wielkości premii w różnych kwartałach 2016 i odniesienie ich do osiąganych wyników. Wg wyliczeń na podstawie stworzonego modelu premie w 2 kw były wyższe niż w 1 kw a po przełożeniu tego na osiągnięte przychody w poszczególnych miesiącach zysk powinien w 2 kw być kilkanaście % wyższy niż w 1 kw. Jak dla mnie wynik zawaliły wyższe koszty otwarcia stacji Aviaa, koszty aplikacji Tankuj24 oraz możliwe przeszacowanie zapasów (choć mają krótką rotację zapasów) i kursu dolara które w końcówce 2 kw mocno spadły.
Wg
kliknij, aby powiększyć

anty_teresa
anty_teresa PREMIUM
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 9 673
Wysłane: 4 października 2017 10:35:46 przy kursie: 33,55 zł
1.Taka prosta kalkulacja jest opatrzona znacznymi błędami. Po pierwsze jest liczona na podstawie benczmarku na w Nowym Yorku, czyli w USA. Cena w portach ARA może się znacząco różnić, a przecież Unimot importuje paliwo ze wschodu. Kolejna sprawa to brak uwzględnienia w kalkulacji dodatku bio, które muszą być dodawane do paliwa w Polsce. Także marża liczona z notowań diesla na rynku amerykańskim bez biokomponentu może się znacząco różnić od rzeczywistej. Dodatkowo jest to marża spotowa, a spółka może i pewnie wykorzystuje także zjawiska backwardation czy contango blogi.bossa.pl/2009/01/22/cont...

2. Kalkulacja powyższej marży dotyczy tylko ON. A najwyższa raportowana "rozdzielczość" to ujęcie wspólne dla ON, LPG, Benzyn i przede wszystkim biopaliw. Nie znamy różnic pomiędzy marżami na poszczególnych oferowanych towarach, ani tak naprawdę mixu sprzedażowego. Biopaliwo miało bardzo istotny wpływ na wolumen i przychody w IV kw. poprzedniego roku i w I kw. obecnego - vide komunikaty bieżące.

3.Liczby w raporcie nie kłamią - skorygowana marża brutto była niższa niż w poprzednim kwartale. Weź pod uwagę, że raport był przeglądany przez biegłego rewidenta i to bardzo uznanego rewidenta - Deloitte.

4.Avia i Tankuj24 to segment detaliczny, a ten jest ujęty w rachunku segmentowym w pozycji działalność pozostała. Mamy w nim wzrost kosztów o 3,5 mln zł i kwoty te oddają to co przeszło przez rachunek wyników w związku z projektami rozwojowymi. Koszty sprzedaży i zarządu w tym segmencie wyniosły w 1 kw. 2 mln zł, natomiast w drugim 4 mln zł. Już z samego faktu tego wzrostu wynik tego kwartałów jest niższy o 2 mln zł.

Dodam tylko, że Avia i Tankuj24 nie były uwzględniane w kalkulacjach BOŚ. A te projekty teraz obciążają wynik, bo nie generują jeszcze przychodów, ale w przyszłych latach będą ten wynik budować. Pozyskanie stacji czy klienta do aplikacji ma swoje koszty początkowe i w wynikach Unimotu to wyraźnie widać.

5.Problem niższych marż może mieć miejsce w kolejnym kwartale. Generalnie różnica pomiędzy ceną ropy naftowej na świecie a ceną diesla na stacji obejmuje 3 marże. Detaliczną, rafineryjną i hurtową-handlową. Zerknij jaką marżę miał Lotos: wiadomosci.stockwatch.pl/model...
To się musi odbić albo na detalu, albo na hurcie.



Danielek
Dołączył: 2017-04-05
Wpisów: 44
Wysłane: 4 października 2017 11:07:39 przy kursie: 33,55 zł
W pełni się zgadzam, Twoja wiedza mnie poraża :-) dlatego jeszcze chciałbym dopytać bo czat z Prezesem nie dał wielu odpowiedzi.
Chodzi o stacje Avia, wiemy że otwarcie jednej kosztuje Unimot około 200.000zł i zastanawia mnie jakie koszty na to się składają ? Raczej nie są to aktywa trwałe bo Unimot nie jest właścicielem stacji i nie widać tego w Capexie, czy są to jakieś koszty marketingu (banery, ulotki, reklama itp) a może biznes na kształt Żabki ? I najważniejsze pytanie dla każdego pewnie inwestora: ile Unimot może zarabiać w przyszłości na jednej stacji ? Czy są to opłaty stałe miesięczne czy od obrotu? Czy z jednej stacji miesięcznie przychód dla Unimot będzie bliżej 1.000zł, 10.000zł czy 50.000zł (jak możesz to podaj jakąś liczbę oczywiście bez żadnych konsekwencji :-)?

anty_teresa
anty_teresa PREMIUM
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 9 673
Wysłane: 4 października 2017 13:01:28 przy kursie: 33,55 zł
Na kwotę 200 tys. pozyskania (to nie jest otwarcie) stacji składają się wydatki na aktywa trwałe (inwestycje w obce środki trwałe) w postaci obrandowania stacji i jej wspólnego konceptu wyglądu (półki, lady, system rozliczeń itd.), ale także:

-koszty reklamy sieci (ulotki, prasa lokalna, radio lokalne)
-pracowników marketingu Unimotu
-spotkania biznesowe
-analizy finansowe

Myślę, że pierwsza część może być większa niż grupa druga, która przechodzi w całości przez rachunek wyników.

Jeśli chodzi o stawkę to ciężko powiedzieć. Spółka nie ujawnia takich danych, a w mediach nie ma na ten temat informacji, bo to wrażliwe dane handlowe. Osobiście widziałbym sens takiej inwestycji gdyby zwracała się średnio w 3-4 lata. To oznaczałoby zysk ze stacji na poziomie 50 tys. - 75 tys. zł rocznie, czyli parę tysięcy miesięcznie. Niestety ciężko powiedzieć jaki będzie finalny koszt utrzymania dla Unimotu takiej stacji w sieci i ile w związku z tym przychodów powinna generować stacja dla Unimotu. Stawiam, że opłaty będą najbliżej 10 tys. miesięcznie.

lukfol
Dołączył: 2017-09-10
Wpisów: 1
Wysłane: 18 października 2017 09:41:02 przy kursie: 27,22 zł
1. Czy UNIMOT ma wyłączność na markę Avia w Polsce?
2. Jak mniemam, główna korzyść z tworzenia przez Unimot sieci stacji Avia, a de facto zrzeszania stacji pod tą marką, polega na tym, że będą one kupować paliwo w Unimocie. Pytanie czy firma zawiera tego rodzaju umowy z właścicielami stacji?
3. Pytanie czy nie lepszą strategią byłoby jednak przejmowanie tych stacji na własność- dziki czemu Unimot miałby gwarancję przejęcia 100% marży detalizcznej ze sprzedaży w takiej stacji...

Salak
Salak PREMIUM
Dołączył: 2012-10-31
Wpisów: 542
Wysłane: 16 listopada 2017 23:33:39 przy kursie: 27,79 zł
z wiadomosci.stockwatch.pl/kurs-...
Cytat:
Prezes Unimotu zaznaczył, że sprzedaż produktów zgodnie z nowymi przepisami przekłada się zarówno na niższe marże oraz wolumeny, jak też na wyższe koszty z tytułu konieczności blendowania paliw

Czy ktos kumajacy moglby mi to wylozyc jak krowie na rowie...dlaczego zgodnie z nowymi przepisami spada marza i wolumen?
Dzieki

Użytkownicy przeglądający ten wątek Gość
1 2 3 4 5 6 7 8 9

Nie możesz tworzyć nowych wątków.
Nie możesz odpowiadać w wątkach.
Nie możesz usuwać swoich wpisów.
Nie możesz edytować swoich wpisów.
Nie możesz tworzyć ankiet.
Nie możesz głosować w ankietach.

Kanał RSS głównego forum : RSS

Forum wykorzystuje zmodfikowany temat SoClean, autorstwa J. Cargman'a (Tiny Gecko)
Na silniku Yet Another Forum.net wer. 1.9.1.8 (NET v2.0) - 2008-03-29
Copyright © 2003-2008 Yet Another Forum.net. All rights reserved.
Czas generowania strony: 1,072 sek.

AD.bx ad3a
AD.bx ad3b
AD.bx ad3c
AD.bx ad3d