PARTNER SERWISU
gabihhwx
533 534 535 536 537
Utnapisztim
63
Dołączył: 2017-08-01
Wpisów: 914
Wysłane: 28 marca 2018 08:32:00 przy kursie: 211,50 zł
Rif napisał(a):
Termin marcowy SM pojawił się bodajże ostatniego stycznia, albo na samym początku lutego, gdy 11bit zaczął na poważnie promować FP. Wcześniej podawali termin "na wiosnę".

Oficjalnie tak, wcześniej podawali tylko że wydadzą SM 2018 bez precyzowania kiedy dokładniej. Ale w sklepach internetowych już w I połowie stycznia widniała data premiery odległa o 1 dzień od ostatecznej - czyli była ona już z wydawcami uzgodniona wcześniej.
Edytowany: 28 marca 2018 08:32

baks
152
Dołączył: 2011-03-02
Wpisów: 3 436
Wysłane: 28 marca 2018 08:52:26 przy kursie: 211,50 zł
Nie zdziwi mnie jak Paradox wypuści na dniach preordera do Battletecha.
Sądzę, że znów spróbują wcisnąć możliwie dużo egzemplarzy jeszcze przed premierą ....Angel

Preorder pewnie będzie nawet wcześniej niż do FP ....
Ciekawe czy spółka uruchomi pre dla FP. Szkoda, że nie padło takie pytanie wczoraj ... może byłaby odpowiedź ..
Parkiet weryfikuje naszą wiedzę i czujność przy każdym zleceniu (:
a każdy jest mądralą ....po fakcie... :) :)

Rekinek
0
Dołączył: 2014-12-23
Wpisów: 652
Wysłane: 28 marca 2018 09:47:09 przy kursie: 207,50 zł
Trochę tego nie rozumiem zapewne dlatego że nie jestem graczem. Ale jak to jest? Mam zamiar kupić FP i to że jakaś gra wychodzi tego samego dnia nie ma dla mnie znaczenia. Przecież w miesiącu wychodzi zwykle kilka gier i jak ktoś ma kupić FP to czy to się zbiega w dniu z inną grą nie powinno mieć znaczenia.


lelo-pakero
12
Dołączył: 2009-11-14
Wpisów: 698
Wysłane: 28 marca 2018 10:52:32 przy kursie: 207,50 zł
Pomyśl o trzech grupach graczy - tych, którzy mieli zamiar kupić Frostpunka i Battletecha, tych graczach, którzy nie wyczekiwali z wypiekami na twarzy na premierę żadnej z tych gier, ale mogliby je kupić, gdy przeczytają pozytywne opinie po premierze oraz tych, którzy nigdy nie słyszeli o żadnej z tych gier, ale usłyszą w dniu premiery i pomyślą wtedy o kupnie. Sprzedaż Frostpuna może ucierpieć we wszystkich wymienionych grupach. Gracze nie mają portfeli bez dna. Jeżeli wybiorą na premierę Battletecha to kupno Frostpunka mogą przełożyć dopiero na większą przecenę lub zupełnie z niej zrezygnować. Oczywiście tak samo ucierpieć może sprzedaż Battletecha, ale jak widać Paradox zupełnie się tego nie obawia.

baks napisał(a):
@lelo
jak zwykle jesteś "niedoinformowany" ....Angel

Jak zwykle zamiast komentować wpis to komentujesz samego użytkownika, a potem wielkie zdziwienie, że żółta kartka i ostrzeżenie o czerwonej puke_l

rubik
56
Dołączył: 2015-02-21
Wpisów: 738
Wysłane: 28 marca 2018 11:03:52 przy kursie: 207,50 zł

Społeczność Battletech to 50k vs. 75k FP

steamcommunity.com/search/grou...

Będzie można porównać kampanie marketingowe obu gier przed premierą i ich późniejszy efekt.


Wywiad Prezesa jest "stonowany" - jest ryzyko i nie można być pewnym jaką popularność zdobędzie FP.

Utnapisztim
63
Dołączył: 2017-08-01
Wpisów: 914
Wysłane: 28 marca 2018 12:07:39 przy kursie: 207,50 zł
Z kolei wielkość waitlisty Battletech na isthereanydeal dorównuje wielkością waitliście FP, więc to mogą być dwie równie udane duże premiery. Wydaje się że FP jest skierowany do zupełnie innego rodzaju klienta, ale część najbardziej namiętnych graczy będzie pewnie chciała zagrać w obie te gry. Lepiej by było gdyby obie premiery były przynajmniej o paręnaście dni od siebie oddalone, ale stało się jak się stało. Zapowiada się ciekawa rywalizacja w rankingu steam.

Lukasz Konopko
PREMIUM
42
Grupa: Bus Driver, Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2011-06-22
Wpisów: 679
Wysłane: 28 marca 2018 17:49:40 przy kursie: 207,50 zł
Zgodnie z zapowiedzą, prezes przesłał odpowiedzi na pytania, na które zabrakło czasu podczas czatu na żywo.

Można je znaleźć na stronie z zapisem czatu:
>> Link

aircanada15
PREMIUM
289
Dołączył: 2014-12-15
Wpisów: 1 947
Wysłane: 28 marca 2018 22:41:50 przy kursie: 207,50 zł
Czyli zrezygnowali z preorders na Steam.
Dopiero w momencie premiery będzie wiadomo czy z tego Frostpunka coś będzie.

anty_teresa
PREMIUM
523
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 11 191
Wysłane: 29 marca 2018 00:31:37 przy kursie: 207,50 zł
Make War, not FX – omówienie sprawozdania finansowego 11Bit Studios po IV kw. 2017 r.

Trzeba przyznać, że w IV kwartale warszawski deweloper pokazał naprawdę niezły wynik. This War of Mine po trzech latach od premiery wciąż całkiem dobrze się monetyzuje, w czym (co trzeba przyznać) spółka mocno mu pomaga. Na 3 rocznicę ukazało się DLC: Father’s Promise w cenie regularnej 1,99 USD, a cena podstawowej gry została obniżona w listopadzie do 3,99 USD, co mocno wsparło kwartalną sprzedaż.

Przychody w IV kwartale wyniosły 7,75 mln zł i były o 18,5 proc. niższe niż przed rokiem, ale równocześnie o 0,5 mln zł wyższe niż zaraportowane w IV kw. 2015 r. To był 3 najlepszy kwartał w historii spółki!


kliknij, aby powiększyć


Według danych steamspy.com podstawowa wersja znalazła w IV kw. 270-370 tys. nabywców z pikiem sprzedażowym w listopadzie. Przychody z wersji podstawowej TWOM można szacować na 2,3-3,1 mln zł. Beat Cop, znalazł 35-55 tys. nabywców, co powinno dać kwotę 300-450 tys. zł. Razem daje to sumkę na poziomie 2,6-3,5 mln zł.

Z rachunku segmentowego wiadomo, że spółki zarejestrowane w Chinach i w Polsce dały w tym kwartale 0,9 mln zł przychodów.


kliknij, aby powiększyć


A zatem na konsole i mobilki (poza Chinami) oraz DLC przypada łącznie sprzedaż na poziomie 3,3-4,3 mln zł. Z analizy należności można wnioskować, że wersje mobilne przyniosły ok. 1,6 mln zł przychodów (3x należności z miesiąca), a tantiemy od wersji konsolowej ca 250 tys. zł. Do tego dochodzi sprzedaż do spółki Wildeframe media. Niestety nie do końca wiadomo jaki charakter miały te transakcje i czego właściwie dotyczyły. Tak czy owak należność wynosi 230 tys. zł.


kliknij, aby powiększyć


Jeśli kwotę tę potraktować jako sprzedaż licencji (jednorazową) to dostaniemy łączne przychody na poziomie 5,5 mln zł – 6 mln zł. A zatem jedno DLC mogło przynieść spółce w samym IV kw. nawet ponad 2 mln zł, przy koszcie produkcji wynoszącym nie więcej niż 400 tys. zł. Potencjalne szacowane zwroty z inwestycji w markę TWOM są zatem naprawdę potężne. W minimalnym szacunku dodatek Father’s Promise mógł przynieść ok. 1 mln zł, co i tak nie jest wynikiem złym. Brawo.

Amortyzacja będąca odzwierciedleniem kosztów produkcji sprzedawanych gier wyniosła w IV kw. tylko 0,37 mln zł. To dość niska kwota biorąc pod uwagę, że do zakończonych prac rozwojowych wpadło w IV kw. 640 tys. zł., a w całym roku 1,45 mln zł, które implikuje amortyzację na poziomie 180 tys. kwartalnie.

W ogóle saldo kosztów może dziwić. W IV kwartale spółka pokazała tylko 2,1 mln zł w porównaniu do 3,1 mln zł kwartał wcześniej, czy 4,2 mln w okresie porównawczym. W ujęciu r/r różnicę robią usługi obce – koszty były o ok. 1,2 mln zł niższe. Podobnie z wynagrodzeniami – spadek o 745 tys. zł. W ujęciu kwartalnym spadek kosztów zawdzięczamy już głównie niższym o 438 tys. wynagrodzeniom. Jeśli wczytać się w szczegółowe noty, to spadek wynagrodzeń jest zasługą rozwiązania rezerw na premie dla zarządu spółki w kwocie ok. 0,4 mln zł (na samych pracowników spółka zawiązała w IV kw. ok. 160 tys. rezerw na premie. Spadek premii dla zarządu nie powinien dziwić i można wręcz powiedzieć, że jest uczciwy. Premiera kluczowego tytułu została przesunięta na 2017 r. a do tego spółka zanotowała spore straty na forexie.

Ostatecznie EBIT wyniósł 5,3 mln zł i był o 0,7 mln zł (15 proc.) wyższy r/r. Niestety wynik pogrążyły różnice kursowe. Nie dość, że spółka ma niższe przychody w związku z niższym kursem dolara, to jeszcze wystawia na ryzyko kursowe zgromadzony majątek generując dodatkowe straty. W samym IV kw. różnice kursowe zabrały ok. 0,4 mln zł. Przed rokiem osłabienie złotego dało 1,5 mln zł ekstra.

Co ciekawe, pomimo niskiego kursu USD, był to 3 najlepszy kwartał (pod względem operacyjnym) w historii spółki a wynik jest tak dobry głównie z powodu rozczarowania… wynikami. Należy pamiętać, że w tym roku zarząd na spekulacji walutami umoczył 3,15 mln zł, czyli 1/3 budżetu Frostpunka lub całe koszty pisania TWOM na PC i konsole. Przy tym stanie gotówki jest to oczywiście niebolesne dla spółki, ale nie najlepiej świadczy o zarządzaniu. Skoro zarząd się zna na pisaniu gier, to właśnie tym powinien się zając, a nie spekulowaniem na walutach.

Od strony bilansowej mamy ponad 28 mln zł gotówki i historycznie najwyższe prace rozwojowe – 11,5 mln zł. Kwartalne nakłady wyniosły 2,2 mln zł, czyli o 0,5 mln zł (32 proc.) więcej r/r. Spółka najwyraźniej przyspiesza z produkcją, choć należy także pamiętać, że w okresie przedpremierowym wydatki są największe. To wtedy ludziom każe się pracować po godzinach, zatrudnia nowe zasoby aby zdążyć z terminami (co się niestety nie udało). Z informacji przekazanych na czacie wynika, że budżet produkcyjny zamknie się w 8 mln zł. To oznacza, że na WNiP leży skapitalizowane 3,5 mln zł kosztów innych gier i silnika. Zakładając, że budżety Children of Morta i Moonlightera to ok. 1 mln zł dostaniemy 1,5 mln zł wydatków na silnik i Projekt8. Innymi słowy kolejna gra jest mocno w powijakach, czego z resztą sam prezes na czacie nie ukrywał – jest dopiero prototyp. >> Pełny zapis czatu znajduje się tutaj

W IV kwartale miały miejsce dwie premiery, czyli wspomniany dodatek Father’s Promise i Tower 57, w związku z czym z niezakończonych prac przeszło do zakończonych 0,6 mln zł. Z wypowiedzi na czacie wiadomo, że koszty pisania rozłożyły się mniej więcej 50:50. A zatem koszt dodatku to 300-400 tys.


kliknij, aby powiększyć


Wiadomo także, że gry z nogi wydawniczej przyniosły ok. 10 proc. przychodów w tym roku, czyli ok. 2 mln zł. Biorąc pod uwagę, że koszty Beat Copa i Tower 57 to łącznie ok. 1,1 mln zł mamy w sumie pewnie ok. 1 mln zł zysku na produkcji. Na produkcji, bo kwotę tą trzeba dociążyć kosztami reklamy i tantiem dla studia.

Ale to nie wyniki determinują aktualną wycenę spółki, a spodziewany sukces Frostpunka, jego DLC i kolejnych produkcji. W końcu poznaliśmy ostateczny termin Frostpunka i sukces lub jego brak zdeterminuje kapitalizację spółki.

Kolejna premiera według szacunków analityków ma się odbyć w roku 2020, co jest moim zdaniem bardzo optymistycznym założeniem. Zauważmy, że budżet tej gry ma wynieść ok. 8 mln zł. W tym roku czeka nas tak naprawdę port Frostpunka na konsolę, który będzie pewnie kosztował ze 2 mln zł (koszty 2 kwartałów, koszty portu TWOM). W 2019 i 2020 mamy jeszcze teoretycznie co najmniej po 2 gry z budżetami ok. 1 mln zł, więc nakłady w latach 2019-2020 miałyby wynieść 12 mln zł, czyli 6 mln zł rocznie. Teoretycznie jest to do zrobienia, ale bezpieczniej chyba jest jednak założyć, że będzie to raczej początek 2021 r. niż koniec 2020.

Czekamy na kwiecień!


>> Wyceny automatyczne są tutaj
>> Więcej analiz najnowszych raportów finansowych jest tutaj

Powyższa treść przez 120 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.
Edytowany: 29 marca 2018 01:27

Rif
Rif
166
Dołączył: 2016-01-17
Wpisów: 1 141
Wysłane: 29 marca 2018 09:19:41 przy kursie: 209,00 zł
aircanada15 napisał(a):
Czyli zrezygnowali z preorders na Steam.
Dopiero w momencie premiery będzie wiadomo czy z tego Frostpunka coś będzie.


Na tej zasadzie peak nie będzie dla nas wymierną wartością przy określaniu szacunku sprzedaży, przynajmniej na starcie. Będziemy musieli czekać parę dni na dane spływające ze Steamspy i oczywiście śledzić miejsce na liście. Może chcą mocniej wystartować ze sprzedażą niż Battletech, który ma przedsprzedaż od dłuższego czasu?
W ogóle na ruch Paradoxu robię "grr", bo to było ta cholernie prostackie i bijące we własną grę.


Utnapisztim
63
Dołączył: 2017-08-01
Wpisów: 914
Wysłane: 29 marca 2018 10:02:52 przy kursie: 209,00 zł
Cytat:
Na tej zasadzie peak nie będzie dla nas wymierną wartością przy określaniu szacunku sprzedaży, przynajmniej na starcie.

Wprost przeciwnie, peak nie będzie sztucznie zaburzony przez preordery, można więc będzie wprost porównywać pierwsze godziny sprzedaży FP do TWOM czy They Are Billions. To dużo klarowniejsza sytuacja. Zresztą zobacz takie porównanie:
Surviving Mars peak 23k sprzedaż po 2 tygodniach 150k
Cuphead peak 19k sprzedaż po 2 tygodniach 600k

Moim zdaniem właśnie to peak przy preorderach ma bardzo ograniczoną wartość dla szacowania sprzedaży, ludzie zamawiają grę wcześniej w ciemno, odpalają po premierze, gra okazuje się średniawa i sprzedaż siada (o możliwych zwrotach w ciągu 14 dni nie wspominając) a cała para (wysoki peak) idzie w gwizdek.
Edytowany: 29 marca 2018 10:06

aircanada15
PREMIUM
289
Dołączył: 2014-12-15
Wpisów: 1 947
Wysłane: 29 marca 2018 10:45:06 przy kursie: 209,00 zł
Tylko, że to nie jest jest żadne sztuczne zawyżanie peaku grających. To są ludzie już od dłuższego czasu przekonani do kupna tytułu.
Porównywanie premiery na Steam do TWOM będzie mocno zwodnicze, obecnie panują zupełnie inne realia rynkowe.
Gdyby preorders były dostępne, już w dzień premiery możnaby oszacować minimalny rząd wielkości.
Co do sprzedaży w długim terminie, to ciężko prognozować czy brak/obecność przedpremierowych zamówień cokolwiek zmieni.

Rif
Rif
166
Dołączył: 2016-01-17
Wpisów: 1 141
Wysłane: 29 marca 2018 10:56:29 przy kursie: 209,00 zł
Ok, materiału do analiz w takim razie nam nie zabraknie.
Oczywiście najważniejszym w pierwszych paru dniach będzie pozycja na liście bestsellerów, najlepiej w TOP3, a już w ogóle mega dłużej niż kilka godzin jak jedynka.
W drugą stronę brak sensownym pozycji na starcie może okazać się kłopotliwy :)

lelo-pakero
12
Dołączył: 2009-11-14
Wpisów: 698
Wysłane: 29 marca 2018 10:58:13 przy kursie: 209,00 zł
Cytat:
Czy Pana zdaniem istnieją jakiekolwiek wiarygodne metody prognozowania skali sukcesu danej gry przed premierą? Wishlista, społeczność na Steam, wyświetlenia YT, zainteresowanie branży?

Grzegorz Miechowski: Bardzo byśmy chcieli, żeby takie narzędzia/metody prognozowania były dostępne na rynku i żeby były wiarygodne. Gry komputerowe są częścią rynku rozrywki (show-business’u) , na którym prognozowanie czasami przypomina wróżenie z fusów.


Co zupełnie nie przeszkadza forumowiczom w prognozowaniu dużych setek tysięcy sprzedanych kopii w kwartale premiery na podstawie wishlisty king .

anty_teresa
PREMIUM
523
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 11 191
Wysłane: 29 marca 2018 11:03:13 przy kursie: 209,00 zł
@Lelo
To, że prognozy na podstawie wishlisty, yt, itp są obarczone sporym ryzykiem i dużym błędem jest wiadome, wiec prezes nie może takiej metodologii potwierdzić jako wiarygodną. Ale od tego są inwestorzy, żeby przewidzieć przyszłość i robią to na podstawie dostępnych danych. W rekomendacjach używa się nawet google trends i jeszcze mniej wiarygodnych narzędzi. Ja sobie bardzo cenię krytyczne opinie ws spółek, bo do lizania się po siusiakach zawsze znajdzie się grono kawalerów, ale trzeba mieć w tej krytyce obiektywizm i umiar.

rubik
56
Dołączył: 2015-02-21
Wpisów: 738
Wysłane: 29 marca 2018 11:24:26 przy kursie: 209,00 zł

Brak pre-orederów wzmacnia znaczenie peaku graczy w ocenie sukcesu sprzedażowego gry w ciągu 24-48 godzin po premierze. Pozostaje tylko wyznaczyć granice porażki/sukcesu pierwszego wieczoru.

W mojej subiektywnej ocenie peak (wtorek wieczór):
<4k porażka
>7k sukces

Kolejne dni to w głównej mierze ocena rankingu steam i obserwacja przyrostów peaku - do końca pierwszego weekendu FP powinien się utrzymać TOP3

Bez udanej premiery można zapomnieć o udanych wyprzedażach.

Utnapisztim
63
Dołączył: 2017-08-01
Wpisów: 914
Wysłane: 29 marca 2018 11:25:33 przy kursie: 209,00 zł
Cytat:
To, że prognozy na podstawie wishlisty, yt, itp są obarczone sporym ryzykiem i dużym błędem jest wiadome, wiec prezes nie może takiej metodologii potwierdzić jako wiarygodną.

Prezes Playwaya nie ma takich zahamowań, przy jego grach się to jak dotąd dobrze sprawdza. Osobiście nie sądzę żeby przy takiej cenie startowej jaką ma Frostpunk (dużo wyższej niż gry PLW) udało się sięgnąć w kwartale premierowym 3-krotności wishisty (nawet biorąc pod uwagę SummerSale), ale >2-krotność myślę że jak najbardziej jest w zasięgu przy spełnieniu warunku wysokich not gry.

ggn
ggn
0
Dołączył: 2017-08-25
Wpisów: 22
Wysłane: 29 marca 2018 13:25:51 przy kursie: 209,00 zł
.
Wish(list)ful thinking.

-via SteamDB

Battletech - liczba graczy i posiadaczy gry na ponad trzy tygodnie przed premierą. Widać długi czas przygotowań i końcowych testów.
Wykres obejmuje czerwiec '17 do dzisiaj.
.
.

kliknij, aby powiększyć

.

kliknij, aby powiększyć

.
.
.
Dla porównania Surviving Mars. "A" - premiera.
Przed premierą tracker pokazuje 100 graczy, gra przed premierą też jest szerzej ograna/przetestowana, co nie uchroniło jej przed oczywistymi popremierowymi bugami - oceny mieszane na Steam.
Jak widać - "owners" - preordery to niezły pomysł (jak przy Battletech), pod warunkiem, że znamy stan ukończenia gry i jesteśmy pewni daty premiery.
.
.
.

kliknij, aby powiększyć

.

kliknij, aby powiększyć

.
.
.
Frostpunk. Lekko ponad trzy tygodnie do premiery i w porównaniu do powyższych gier można zaobserwować minimalną aktywność. Testy jak rozumiem ograniczone we własnym zakresie.
Steamdb nie wykazuje pozycji "owners" bo brak danych/preorderów.
Jak dla mnie dwie powyższe gry (SM i BT) są lepiej od Frostpunka (testy) przygotowane do wejścia na rynek.
.

kliknij, aby powiększyć

.
.

Frey
115
Dołączył: 2010-01-27
Wpisów: 1 082
Wysłane: 29 marca 2018 13:29:49 przy kursie: 209,00 zł
Jak była przygotowana SM do wejścia na rynek to widać po ocenach...

Utnapisztim
63
Dołączył: 2017-08-01
Wpisów: 914
Wysłane: 29 marca 2018 13:40:36 przy kursie: 209,00 zł
ggn napisał(a):
.
.
Frostpunk. Lekko ponad trzy tygodnie do premiery i w porównaniu do powyższych gier można zaobserwować minimalną aktywność. Testy jak rozumiem ograniczone we własnym zakresie.
Steamdb nie wykazuje pozycji "owners" bo brak danych/preorderów.
Jak dla mnie dwie powyższe gry (SM i BT) są lepiej od Frostpunka (testy) przygotowane do wejścia na rynek.
.

A oto kolejny przykład totalnie nieprzygotowanej i zbugowanej premiery: max 7 graczy jeszcze na 2 tygodnie przed premierą http://steamcharts.com/app/282070
Czy ten dramat się w tym roku powtórzy??

Czy przypadkiem BT nie jest grą turową i rozgrywka sieciowa nie wymaga zatem zaangażowania większej ilości graczy do testów?
Edytowany: 29 marca 2018 13:45

Użytkownicy przeglądający ten wątek Gość
WIADOMOŚCI O SPÓŁCE 11BIT



533 534 535 536 537

Na silniku Yet Another Forum.net wer. 1.9.1.8 (NET v2.0) - 2008-03-29
Copyright © 2003-2008 Yet Another Forum.net. All rights reserved.
Czas generowania strony: 0,528 sek.

rnndyhkc
jxsqdass
etttndsm
Portfel StockWatch
Data startu Różnica Wartość
Portfel 4 fazy rynku
01-01-2017 +76 429,91 zł +382,15% 96 429,91 zł
Portfel Dywidendowy
03-04-2020 +60 637,62 zł 254,44% 125 556,00 zł
Portfel ETF
01-12-2023 +4 212,35 zł 20,98% 24 333,09 zł
mjbzlduv
qzabatcj
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat