PARTNER SERWISU
rtaeveco
1 2 3
bankrucik
140
Dołączył: 2011-03-26
Wpisów: 4 899
Wysłane: 10 marca 2014 23:50:09
"Prime Car Management, spółka dominująca Grupy Masterlease, ogłosił dziś, że spółka Fleet Holdings S.A. z siedzibą w Luksemburgu, będąca jedynym akcjonariuszem spółki (akcjonariusz sprzedający) - zamierza przeprowadzić pierwszą ofertę publiczną akcji spółki (oferta) i ubiegać się o dopuszczenie i wprowadzenie akcji spółki do obrotu na rynku regulowanym prowadzonym przez Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie"

Spółka Prime Car Management, której akcje mają być przedmiotem planowanej oferty, jest jednostką dominująca grupy kapitałowej działającej na rynku flotowym pod marką Masterlease. W skład grupy kapitałowej spółki wchodzą także spółki: Futura Leasing, Masterlease oraz Futura Prime.




pulsinwestora.pb.pl/3592168,92...

ciekawy podmiot w ciekawej branży, teraz wszystko zależy od wycenyThink


Brak kary w przeszłości rozzuchwala na przyszłość..

teraz również na twitter.com
Edytowany: 10 kwietnia 2015 16:34

Rince
0
Dołączył: 2013-08-25
Wpisów: 13
Wysłane: 20 marca 2014 12:34:55
Cena maksymalna została ustalona na 53 zł:

www.pb.pl/3604428,40148,cena-m...

Tanio to czy drogo? Czy jest jakaś spółka z tej samej branży na GPW z którą można by tą wycenę porównać?

Michał R
0
Dołączył: 2013-03-29
Wpisów: 21
Wysłane: 23 marca 2014 22:50:03
Cytuję informację z prospektu w związku z częstymi pytaniami o to zagadnienie przy każdym IPO

W przypadku złożenia zapisów przez Inwestorów Indywidualnych łącznie na liczbę Akcji Oferowanych większą
niż Liczba Akcji Oferowanych Przeznaczonych do Przydziału Inwestorom Indywidualnym, wówczas Akcje
Oferowane zostaną przydzielone zgodnie z zasadą proporcjonalnej redukcji. W przypadku części ułamkowych
dokonane zostaną zaokrąglenia zgodnie z zasadami przydziału stosowanymi na GPW.

Akcje Oferowane, które pozostały po dokonaniu zaokrągleń i nie zostały przydzielone Inwestorom
Indywidualnym zgodnie z zasadą proporcjonalnej redukcji, zostaną przydzielone Inwestorom Indywidualnym,
poczynając od zapisów, które opiewały na największą liczbę Akcji Oferowanych, przydzielając dodatkowo po
jednej Akcji Oferowanej do każdego zapisu aż do wyczerpania Liczby Akcji Oferowanych Przeznaczonych do
Przydziału Inwestorom Indywidualnym. Jeżeli nie będzie możliwe dokonanie przydziału według zasady opisanej
powyżej dla zapisów opiewających na tę samą Liczbę Akcji Oferowanych Przeznaczonych do Przydziału
Inwestorom Indywidualnym, wówczas pozostałe Akcje Oferowane będą przydzielane według czasu złożenia
zapisu, w ten sposób, że w pierwszej kolejności będą uwzględniane te zapisy, które zostały wcześniej
przekazane do systemu GPW.


wojtas07
0
Dołączył: 2008-11-17
Wpisów: 210
Wysłane: 10 kwietnia 2015 13:46:02 przy kursie: 51,50 zł
Jest decyzja Walnego o dywidendzie. 5,26zł na szt, a dzień dywidendy ustalony na dzisiaj!

stopa dywidendy 10,2%!!

gpwinfostrefa.pl/espi/pl/repor...
Edytowany: 10 kwietnia 2015 13:46

Marc0101
0
Dołączył: 2011-03-24
Wpisów: 237
Wysłane: 16 kwietnia 2015 12:24:35 przy kursie: 43,61 zł
www.stockwatch.pl/komunikaty-s...

No i już wiadoma dlaczego ktoś sprzedawał.
No i jak zwykle na bananowej ktoś wiedział wcześniej co się szykuje.
puke_l puke_l puke_l puke_l bootyshake bootyshake bootyshake

federer
0
Dołączył: 2011-01-07
Wpisów: 263
Wysłane: 16 kwietnia 2015 13:32:11 przy kursie: 43,61 zł
Ale co takiego się zadziało? Właściciel ma inny pomysł na swoje pieniądze. Rynek leasingu i CFM się rozwija w tempie nastu procent, firma zdrowa z dobrymi wycenami to i się sprzeda (pewno dużo lepiej niż spółki ze stajni Czarneckiego). Może przestraszyli się rosnącej siły bankowych spółek leasingowych...(że niby taniej mają pieniądze)? ...ale pieniądz ogólnie tani, a flota CFM chyba największa na rynku (więc kompetencje na pewno są).
nie ma tego złego, co by na dobre nie wyszło
jeśli lubisz miód, nie powinieneś bać się pszczół

Marc0101
0
Dołączył: 2011-03-24
Wpisów: 237
Wysłane: 16 kwietnia 2015 13:50:15 przy kursie: 43,61 zł
Zadziało się to że ktoś wiedział wcześniej że będzie sprzedaż i wykorzystał to wiedzę upychając akcje drobnicy.
Teraz odkupi sobie to co sprzedał w cenie około 38-40 PLN sztuka i będzie nieźle zarobiony.
W normalnym kraju takie coś jest karalne a na bananowej nie.puke_l

Szlak mnie trafia na takie zagrywki, jedno dobre że nie zdecydowałem się dokupić więcej po info o wyższej dywidendzie. d'oh! d'oh! d'oh!

No i jeszcze te dwie ustawione rekomendacje.

I oczywiście nikt za to nie odpowie karnie.
Nawet skargi do KNF nie ma co pisać - szkoda klawiatury.d'oh!

federer
0
Dołączył: 2011-01-07
Wpisów: 263
Wysłane: 16 kwietnia 2015 14:07:30 przy kursie: 43,61 zł
Cała ta ostatnia zwiększona podaż, zwiększenie dywidendy i o ile się nie mylę zmiany w radzie nadzorczej zwiastowały zamiar wyjścia kogoś większego. Rekomendacje mają swoje podstawy, choć pewnie i one dałoby radę podpiąć pod tą całą akcję. Nie zmienia to jednak faktu, że o ile trupa gdzieś nie ma, to dalej może to być ciekawa okazja inwestycyjna. Rosną szybciej od rynku, stanowią jego dużą część i wypłacają z zysku dywidendę, bo i w tym interesie nie za bardzo opłaca się trzymać kasę. Jak rośnie szybciej niż innym, to w co tu inwestować skoro to zawsze ryzyko.. lepiej niech się dzielą.
nie ma tego złego, co by na dobre nie wyszło
jeśli lubisz miód, nie powinieneś bać się pszczół

Marc0101
0
Dołączył: 2011-03-24
Wpisów: 237
Wysłane: 16 kwietnia 2015 14:28:50 przy kursie: 43,61 zł
Tak już wierzę że sypacz nie wiedział o sprzedaży.
Wiedział że sprzedaż będzie i że odkupi taniej hurtem.
A takie zagrywki powinny być karalne.
Gdyby ta wiedza była powszechnie dostępna nie było by takiego popytu przed dywidendą i sypacz by nie zarobił.

federer
0
Dołączył: 2011-01-07
Wpisów: 263
Wysłane: 16 kwietnia 2015 15:14:56 przy kursie: 43,61 zł
a propos Abrisa który sprzedaje akcje PCM

www.pb.pl/4048209,16002,czescy...

Niedawno wydali 200mln Euro na dystrybutora aut, który wchodzi do Polski. Za akcje PCM dostaną kilkadziesiąt mE.

Z jednej strony pewnie potrzebna im jest jakaś gotówka, ale z drugiej biznesy mogły poziomo się zintegrować... i flotę mogliby uzupełniać jakimiś używkami z AAA Auto, albo na odwrót.
nie ma tego złego, co by na dobre nie wyszło
jeśli lubisz miód, nie powinieneś bać się pszczół
Edytowany: 16 kwietnia 2015 15:16


kikan123
0
Dołączył: 2009-06-16
Wpisów: 66
Wysłane: 16 kwietnia 2015 16:05:36 przy kursie: 43,61 zł
3 rekomendacje kupna (ING, Wood, mBank) tuż przed końcem lock-up i... sprzedaż 60%. Pozostawię bez komentarza :)

federer
0
Dołączył: 2011-01-07
Wpisów: 263
Wysłane: 21 kwietnia 2015 13:34:19 przy kursie: 45,50 zł
nowy gracz

...jedni wychodzą, inni przychodzą. Ujawnił się Templeton

Aviva zwiększyła stan

aviva
nie ma tego złego, co by na dobre nie wyszło
jeśli lubisz miód, nie powinieneś bać się pszczół
Edytowany: 21 kwietnia 2015 13:35

federer
0
Dołączył: 2011-01-07
Wpisów: 263
Wysłane: 21 kwietnia 2015 16:04:55 przy kursie: 45,50 zł
tradycyjnie już poproszę o omówienie ostatnich wyników :)
nie ma tego złego, co by na dobre nie wyszło
jeśli lubisz miód, nie powinieneś bać się pszczół

Tomasz Nawrocki
PREMIUM
7
Dołączył: 2010-04-22
Wpisów: 739
Wysłane: 28 kwietnia 2015 10:39:35 przy kursie: 46,76 zł
OMÓWIENIE WYNIKÓW I SYTUACJI FINANSOWEJ GRUPY KAPITAŁOWEJ PRIME CAR MANAGEMENT (GKPCM) NA PODSTAWIE RAPORTU ROCZNEGO ZA 2014 ROK

Zmiany z zakresie rachunku zysków i strat oraz sprawozdania z przepływów pieniężnych
W zależności od rozpatrywanego okresu (4kw / całe 12m) dokonania wynikowe GK Prime Car Management przedstawione w rachunku zysków i strat prezentowały się różnie (wykresy poniżej, jednostka tys. zł oraz %). W całym 2014 roku nie licząc nieznacznego (-3%) spadku przychodów z działalności podstawowej Grupa odnotowała r/r poprawę na poszczególnych poziomach wynikowych. Zysk netto na sprzedaży wzrósł o 4%, zysk operacyjny o 27%, zysk brutto o 28%, a netto o 42%. Należy jednakże zauważyć, że wyraźne przyśpieszenie poprawy na poziomie operacyjnym to w dużym stopniu zasługa zdarzenia o charakterze jednorazowym – rozwiązanie rezerwy na VAT od ubezpieczeń (ok 15 mln zł) w 2kw.
W samym 4kw sytuacja nie prezentowała się już jednak równie korzystnie. Co prawda w odniesieniu do przychodów spadek w ujęciu r/r był mniejszy (-1%), ale regres odnotowano także w przypadku pozostałych poziomów wynikowych. Zysk netto na sprzedaży spadł o 10%, zysk operacyjny o 20% (odpisy aktualizujące wartość należności leasingowych i nie leasingowych), a zysk brutto i netto o 22%.


kliknij, aby powiększyć

kliknij, aby powiększyć


W sprawozdaniu finansowym GKPCM nie wyodrębnia rachunku segmentowego, jednakże podział marż w ujęciu kwotowym, uzyskanych z różnych obszarów działalności Grupy, jest prezentowany w sprawozdaniu zarządu (wykres poniżej, ujęcie narastające za 12m; jednostka – tys. zł). Trzeba tu jednak zaznaczyć, że są to wartości nie podlegające weryfikacji przez audytora i niekoniecznie korespondują z pozycjami wykazywanymi w sprawozdaniu finansowym.


kliknij, aby powiększyć


Z zestawienia tych marż za ostatnie okresy sprawozdawcze wynika, że głównym źródłem dochodu Grupy jest oczywiście marża finansowa (w uogólnieniu różnica między przychodami a kosztami odsetkowymi), która jednakże w ostatnim czasie (w związku z coraz niższymi stopami procentowanymi oraz względnie stabilnym stanem środków transportu w najmie) wykazuje lekką tendencję spadkową. Na drugim miejscu występuje marża serwisowa (stanowi różnicę pomiędzy przychodami Grupy wynikającymi z otrzymanych opłat serwisowych a kosztami ponoszonymi w związku z usługami serwisowymi świadczonymi na rzecz klientów w tym m.in. przeglądy techniczne i naprawy pojazdów, wymiana opon, samochody zastępcze, karty paliwowe i inne). W jej przypadku również widać pewien regres w 4kw, jednakże w skali całego 2014r Grupa odnotowała tu poprawę. Warto w tym miejscu odnotować, że zarząd GKPCM wiąże z tym obszarem w kolejnych okresach sprawozdawczych spore nadzieje w związku z przejściem z modelu biznesowego opartego wyłącznie na finansowaniu pojazdów na model opierający się na świadczeniu usług finansowania łącznie ze świadczeniem usług zarządzania flotą (CFM), którego istotnym elementem są usługi serwisowe. W przypadku pozostałych marż, które mają już mniejsze znaczenie w ogólnym zestawieniu, zauważalna jest pewna stabilizacja na poziomie dodatnim w zakresie działalności ubezpieczeniowej oraz poprawa po okresie pogorszenia w odniesieniu do amortyzacji (różnica między przychodami kapitałowymi z rat umów leasingu operacyjnego oraz kosztami amortyzacji przedmiotów leasingu operacyjnego) i remarketingu (nadwyżka przychodów Grupy związanych ze sprzedażą pojazdów, które po zakończeniu umowy leasingu nie zostały nabyte przez klientów, nad kosztami ich sprzedaży odpowiadającymi ich wartości bilansowej).

Biorąc pod uwagę ogólne tendencje w zakresie wyników finansowych i wskaźników rentowności GKPCM (wykresy poniżej; ujęcie narastające za 12m; jednostki kolejno – tys. zł oraz %) można zauważyć w ostatnim czasie lekki spadek przychodów z działalności podstawowej, przy jednoczesnej względnej stabilizacji na poziomie poszczególnych wyników finansowych. Jednocześnie warto przypomnieć, że widoczna w 2kw 2014r wyraźniejsza poprawa wyników operacyjnego, brutto i netto oraz opartych o nie wskaźników rentowności to efekt rozwiązania rezerwy na VAT od ubezpieczeń.


kliknij, aby powiększyć

kliknij, aby powiększyć


Jeśli chodzi o perspektywy rozwoju GKPCM to sprawozdaniu Zarządu można przeczytać iż oczekuje on dalszego wzrostu znaczenia usług finansowania pojazdów poprzez leasing z usługami i spodziewa się kontynuacji trendu w zakresie dostosowania struktury metod finansowania zakupu pojazdów na polskim rynku do typowej struktury metod finansowania na dojrzałych rynkach europejskich (zgodnie z danymi Corporate Vehicle Observatory za rok 2013 – dane dotyczą firm zatrudniających powyżej 100 osób – w Polsce z finansowania leasingiem z usługami korzystało 12% podmiotów korzystających z flot samochodowych, podczas, gdy średnia w wybranych krajach UE wynosi 36%; dane zbiorcze: średnia z 3 lat dla Francji, Niemiec, Włoch, Portugalii, Szwajcarii, Polski, Belgii, Republiki Czeskiej, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii). Zarząd oczekuje, że również w Polsce nastąpi wzrost udziału leasingu z usługami w strukturze metod finansowania zakupu pojazdów, co będzie, między innymi, skutkiem tendencji do zwiększania outsourcingu usług CFM przez polskie przedsiębiorstwa.

Jeśli chodzi o sprawozdanie z przepływów pieniężnych GKPCM to w 4kw mimo iż na poziomie salda ogólnego odnotowano znaczącą poprawę (dopływ 7 mln zł gotówki wobec odpływu 0,3 mln zł przed rokiem) ze względu na strukturę trudno uznać je za specjalnie korzystne. Gotówka na poziomie ogólnym to głównie efekt finansowych wpływów netto (przed rokiem było tu saldo ujemne), które pokryły nadwyżkowo nieznaczne wydatki inwestycyjne (dużo mniejsze aniżeli przed rokiem) i znaczący odpływ gotówki w ramach działalności operacyjnej (-49,1 wobec +8,8 mln zł przed rokiem), będący w decydującym stopniu skutkiem wzrostu należności leasingowych i stanu przedmiotów leasingu operacyjnego (regres odnotowano przy tym również w zakresie nadwyżki finansowej netto – 38,2 wobec 43,6 mln zł przed rokiem). Tym samym w ujęciu narastającym za 12m w porównaniu ze stanem na koniec poprzedniego okresu sprawozdawczego mamy pewne pogorszenie sytuacji w zakresie struktury przepływów pieniężnych (głównie operacyjnych) oraz poprawę ogólnego salda gotówkowego (wykres poniżej po prawej, jednostka – tys. zł). Na uwagę zasługuje trwała zdolność Grupy do wypracowywania nadwyżki finansowej netto, która jednakże w ostatnich okresach w związku ze wzrostem należności leasingowych i nakładów na przedmioty leasingu zaczęła być przygniatana ujemnymi korektami przepływów operacyjnych.


kliknij, aby powiększyć

kliknij, aby powiększyć


Ocena sytuacji finansowej
Z punktu widzenia stosowanego w serwisie modelu Altmana sytuacja finansowa GKPCM utrzymuje się względnie korzystnym poziomie – serwisowy rating to BBB. Ze wskaźnikowego punktu widzenia można zwrócić uwagę na zachowaną równowagę finansową (nadwyżkowe pokrycie aktywów trwałych kapitałami stałymi), znaczący aczkolwiek bez przesady poziom zadłużenia (ok 57% aktywów), względnie korzystną sytuację w zakresie zdolności do obsługi długu (kilkukrotne przebicie kosztów odsetek wynikami EBIT i EBITDA oraz relację dług netto/EBITDA ok 3) oraz nadwyżkowe pokrycie zobowiązań krótkoterminowych aktywami obrotowymi (płynność w ujęciu statycznym). Jednocześnie dość słabo Grupa prezentuje się pod względem płynności w ujęciu dochodowym (pokrycie zobowiązań bieżących przepływami gotówkowymi) oraz strukturalnym (deficyt w zakresie kapitału obrotowego netto w ujęciu statycznym i czasowym – cykle), choć akurat w tym drugim przypadku można to zrzucić na specyfikę działalności podstawowej.

W odniesieniu do zmian bilansowych GKPCM należy odnotować, że w relacji do końca poprzedniego okresu sprawozdawczego suma bilansowa wzrosła o 6%. W przypadku aktywów wiązało się to z wzrostem w zakresie składników trwałych o 3% (głównie w zakresie należności leasingowych, ale również i przedmiotów leasingu operacyjnego) i obrotowych o 9% (generalnie w odniesieniu do wszystkich podstawowych pozycji). Z kolei w ramach pasywów kapitał własny wzrósł o 2%, a zobowiązania ogółem o 9% (dług krótkoterminowy wzrósł o 5%, a długoterminowy o 15%; przy tym zadłużenie oprocentowane wzrosło o 11%). Zmiany w zakresie aktywów i pasywów oraz ich strukturę w ostatnich okresach sprawozdawczych przedstawiono na wykresach poniżej (aktywa po lewej, pasywa po prawej, jednostka – tys. zł).


kliknij, aby powiększyć

kliknij, aby powiększyć


Szczegóły dot. wskaźników finansowych można znaleźć pod linkiem: www.stockwatch.pl/gpw/pcm,wykr...

Ocena sytuacji rynkowej
Serwisowe automaty wyceny wskazują na dzień analizy na niedowartościowanie akcji GK Prime Car Management na GPW. Wskazania powyżej wyceny rynkowej dotyczą głównie metod dochodowych i mieszanych (mniejszy potencjał wzrostu) oraz mnożnikowych (większy potencjał wzrostu). Wyceny majątkowe są trochę poniżej wartości rynkowej. Biorąc jednakże pod uwagę dość stabilny w ostatnich okresach poziom floty w posiadaniu GKPCM znacząca poprawa jej wyników finansowych, a tym samym notowań rynkowych, wydają się ograniczone. W obecnej sytuacji pewnego potencjału wzrostu można upatrywać jedynie w odniesieniu do wspomnianego wcześniej przejścia z usług finansowania pojazdów na usługi finansowania łącznie ze świadczeniem usług dodatkowych.

Link do wskaźników www.stockwatch.pl/gpw/pcm,wykr... oraz... wycen www.stockwatch.pl/gpw/pcm,wykr...

>> …więcej analiz najnowszych raportów finansowych innych spółek jest tutaj
Powyższa treść przez 60 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.

federer
0
Dołączył: 2011-01-07
Wpisów: 263
Wysłane: 12 grudnia 2015 11:20:40 przy kursie: 32,00 zł
Prośba o update wyników.
nie ma tego złego, co by na dobre nie wyszło
jeśli lubisz miód, nie powinieneś bać się pszczół

anty_teresa
PREMIUM
522
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 11 191
Wysłane: 14 grudnia 2015 09:55:50 przy kursie: 31,98 zł

federer
0
Dołączył: 2011-01-07
Wpisów: 263
Wysłane: 14 grudnia 2015 12:04:15 przy kursie: 31,98 zł
;) byłem nieprecyzyjny, chodziło mi o omówienie ostatnich wyników
nie ma tego złego, co by na dobre nie wyszło
jeśli lubisz miód, nie powinieneś bać się pszczół

funkster
PREMIUM
8
Dołączył: 2009-09-21
Wpisów: 61
Wysłane: 15 grudnia 2015 17:54:06 przy kursie: 31,39 zł
Ja również z chęcią przeczytałbym o zaktualizowaną analizę wyników finansowych.

Spółka zainteresowała mnie niedawno, zwróciłem uwagę na relatywnie niskie wskaźniki wyceny, zwłaszcza po ostatnim spadku kursu i atrakcyjną politykę dywidendową.

Negatywne czynniki - w ostatniej rekomendacji Haitong nie przewiduje wysokiej dynamiki wyników (cenę docelową akcji spółki obniżono do 36,8 zł z 57 zł), m.in. z uwagi na niskie stopy procentowe i możliwość ich dalszego spadku.

Z drugiej strony postawiłbym pytanie jak długo stopy mogą jeszcze spadać i czy w takich momentach nie jest właśnie warte rozważenie zakupu spółek, których wyniki będą się poprawiały z ich wzrostem. Chociażby PCM, ale również np. Magellana, czy z szerszego sektora finansowego.
Publikuję opinie na temat spółek i giełdy na http://www.x.com/MarcinMarkiewix i www.facebook.com/MarcinMarkiew...

anty_teresa
PREMIUM
522
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 11 191
Wysłane: 27 grudnia 2015 14:49:31 przy kursie: 38,00 zł
Omówienie sprawozdania finansowego GK PCM SA po 3 kw. 2015 r.

Działalność grupy kapitałowej jest mocno związana z zachowaniem całego rynku leasingu pojazdów i to owo zachowanie w dużej mierze determinuje wyniki grupy. Nie może to oczywiści e nikogo dziwić, skoro to PCM jest jednym z głównych graczy.

Choć sama działalność spółki wydaje się jednorodna, to prowadzony biznes jest dość skomplikowany. Na początek mamy dwa rodzaje leasingów: operacyjny i finansowy, które mają różne formy prezentacji. W leasingu finansowym uznajemy, że własność przedmiotu leasingu przechodzi na leasingobiorcę i w bilansie mamy niejako czystą formę finansową, czyli spłaty kapitału i rozpoznanie odsetek. W przypadku leasingu operacyjnego własność pozostaje po stronie spółki, wobec czego to spółka amortyzuje przedmiot leasingu, natomiast w wyniku rozpoznaje całe opłaty z najmu, a nie tylko odsetki jak ma się to w przypadku leasingu finansowego, przy czym opłaty leasingowe także mają część odsetkową i kapitałową. Skoro nie wszyscy leasingodawcy decydują się wykupić przedmiot leasingu to spółka zajmuje się także handlem samochodami używanymi. Do tego wszystkiego dochodzi cała otoczka związana z pośrednictwem ubezpieczeniowym i obsługą techniczną, czyli przeglądy, naprawy, wymiana opon.

Wobec powyższego PCM prezentuje swoje sprawozdania w dość oryginalny sposób, choć trzeba przyznać, że taka prezentacja jest dość klarowna. Wśród udostępnianych danych można wyróżnić:

1. marżę odsetkową, czyli wynik z leasingu finansowego i części odsetkowej leasingu operacyjnego ( a także udzielonych pożyczek i naliczonych odsetek karnych za nieterminowe spłaty)
2. marżę na amortyzacji, czyli różnicę pomiędzy częścią kapitałową rat leasingu operacyjnego i naliczoną amortyzacją (jeszcze raz przypomnę, że w leasingu operacyjnym własność pozostaje po stronie spółki
3. marże serwisową, czyli wynik na sprzedaży usług serwisowych, wymiany opon, czy samochodów zastępczych
4. marże na ubezpieczeniach
5. marżę na remarketingu, czyli wynik na sprzedaży samochodów, które nie zostały wykupione przez leasingobiorców

Na poniższych wykresach znajdą Państwo zobrazowanie zachowania w czasie poszczególnych rodzajów marż, kosztów ogólnego zarządu oraz wyniku rozumianego jako suma poszczególnych marż i kosztów zarządu.


kliknij, aby powiększyć


kliknij, aby powiększyć


Jak widać, cały czas spada wynik odsetkowy, przy czym spadek ten w przeliczeniu na samochód jest znacznie bardziej dynamiczny niżeli wynikałoby to tylko z porównania liczb ponieważ flota pojazdów finansowana przez PCM systematycznie rośnie:


kliknij, aby powiększyć

Spółka w informacji prasowej wyjaśnia, że spadek marży finansowej to efekt spadku stóp procentowych na rynku. Na pierwszy rzut oka, stwierdzenie to stoi niejako w sprzeczności ze stwierdzeniem zawartym w sprawozdaniu zarządu do raportu rocznego:

Cytat:
W związku z powyższym, zarówno poziom stóp procentowych, jak i tendencje w zakresie ich zmian mają istotny wpływ na przychody Grupy z tytułu odsetek oraz na koszty odsetkowe ponoszone przez Grupę. Wzrost poziomu stóp procentowych, ma, w ocenie Zarządu, neutralny wpływ na marżę finansową Grupy, ponieważ wzrost przychodów odsetkowych Grupy wynikający ze zwiększonego oprocentowania należności leasingowych Grupy (z zastrzeżeniem omówionej powyżej polityki Grupy w zakresie nie korzystania, w określonych sytuacjach, z uprawnienia do podwyższenia oprocentowania należności z umów leasingowych) jest kompensowany wzrostem kosztów odsetkowych Grupy.


Powyższe twierdzenie byłoby prawdziwe, gdyby spółka cały portfel finansowała długiem opartym na zmiennej stopie procentowej, a tak nie jest. PCM udziela Lessingów zarówno ze stałą i zmienną stopą procentową. Na koniec 2014 r. udział w aktywach tych drugich wyniósł 55 proc., co daje kwotę 535 mln zł, przy zobowiązaniach odsetkowych w wysokości 618 mln zł. Umowy o stałym oprocentowaniu spółka finansuje głównie kapitałem własnym. Problem w tym, że jak umowy się kończą to na ich miejsce wchodzą nowe także ze stałym oprocentowaniem, ale niższym! Wobec tego efekt spadku stóp procentowych (przy ich hipotetycznym dalszym stałym poziomie) może być widoczny nawet przez okres równy najdłuższym umowom leasingowym – do 5 lat. To oczywiście efekt odwracalny. Przy wzroście stóp, stare umowy z niższym stałym oprocentowaniem będą zastępowane przez umowy z wyższym oprocentowaniem.

To jednak tylko część prawdy. Zauważmy, że spada marża realizowana na ubezpieczeniach, natomiast choć marża serwisowa jest w przybliżeniu stała co do kwoty, to w przeliczeniu na obsługiwany samochód spada. Można zatem sądzić iż następuje erozja marż na skutek wzrostu konkurencyjności, czy efektu skali – coraz większej siła przetargowa klientów. A takie zjawisko już nie jest odwracalne.

Dość ciekawym i negatywnym zjawiskiem jest wzrost straty realizowanej na różnicy raty kapitałowej i amortyzacji. W tym miejscu trzeba dodać, że spółka dokonuje przeglądu posiadanej floty i zmienia okresy ekonomicznej użyteczności, co potem rzutuje na naliczaną amortyzację. Ujemny wynik może świadczyć o tym, że dokonano rewizji co do wspomnianego wyżej czasu, czyli samochody tracą więcej na wartości niżeli wynikało to z początkowego szacunku. Jednak w pewien sposób przeczy temu co raz wyższy wynik realizowany na sprzedaży wspomnianych samochodów – marża na remarketingu.
W tym miejscu spółka wyjaśnia, że to efekt coraz wyższej sprzedaży detalicznej zamiast hurtowej. Per saldo wynik ten (łącznie na amortyzacji i sprzedaży) jest cały czas dodatni, a do tego kwartału nawet rosnący.

Pomimo wzrostu floty samochodowej w obsłudze leasingowej koszty ogólnego zarządu pozostają pod kontrolą. W ostatnich kwartałach spółka pokazuje powtarzalny wynik (bez pozostałej działalności) w okolicy 11 mln zł, co przy anualizacji da nam 44 mln rocznego zysku brutto (a więc około 36 mln netto). Za ostatnie 12 miesięcy mamy w tej chwili wynik na poziomie 40 mln zł.

Przy takich poziomach zysków spółka może nie wydawać się tania, ale warto zwrócić uwagę na dwa aspekty. Po pierwsze PCM cały czas rośnie i w świetle danych o rejestracji samochodów w Polsce na razie nic nie wskazuje na to, że tempo tego wzrostu mogłoby zmaleć, czy tym bardziej ulec odwróceniu. Według notowań FRA można powiedzieć, że w 2016 r. nie należy się spodziewać wzrostu poziomu stopy procentowej. Rynek spodziewa się raczej obniżki w ciągu najbliższych 6 miesięcy, a potem ewentualnie wzrostu, ale zarówno po stronie bid jak i ask mamy na razie oczekiwanie co do niższego poziomu niż obecnie. To się oczywiście może jeszcze zmienić, ale na razie na czynnik pro-wzrostowy ze strony stopy procentowej chyba nie ma co liczyć.

Przy wycenie należy także pamiętać o tym, że choć wynik spada na skutek spadku stóp, to także powinny spadać oczekiwania inwestorów – niższa stopa wolna od ryzyka przy takiej samej premii za ryzyko daje niższy koszt kapitału własnego. Warto także pamiętać, że spółka obniża Wacc przez wzrost udziału kredytów. Z tego powodu sam spadek wyników czy rentowności nie wpływa wprost na wycenę.

PCM jest dość ciekawą spółką, tym bardziej, że dzieli się dywidendą ze swoimi akcjonariuszami. W najbliższym okresie nie należy się jednak spodziewać fajerwerków w wynikach, przy czym mowa o wyniku powtarzalnym. Za to przy odbudowie gospodarki i wzroście inflacji budowana obecnie baza kliencka może dać spory boost. Zagrożeniem jest oczywiście potencjalne spowolnienie branży Automotive.


>> Wyceny automatyczne są tutaj
>> Więcej analiz najnowszych raportów finansowych jest tutaj

Powyższa treść przez 120 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.

mrk
mrk
26
Dołączył: 2008-08-30
Wpisów: 1 968
Wysłane: 29 grudnia 2015 10:10:54 przy kursie: 37,90 zł
No właśnie branża dosyć młoda, wciąż dynamicznie rośnie (w poprzednim roku blisko 10% r/r), a erozja marż postępuje. Przypuszczalnie muszą zmagać się z tym wszystkie przedsiębiorstwa działające w branży, ale wydaje mi się, że w przypadku Masterlease negatywnie oddziałują dwa czynniki.
PCM działa jako niezależny dostawca, który musi konkurować ze spółkami leasingowymi/CFM za którymi stoją banki (mLeasing, PKO Leasing, Pekao Leasing, Arval, Athlon, itd.) i które mają dostęp do taniego i nieograniczonego finansowania oraz spółkami CFM będącymi własnością producentów (Alphabet, VW Leasing, Toyota, Nivette, itd.), które z kolei mogą mieć tańsze auta.
Kolejnym czynnikiem jest to, że PCM działało do tej pory w swego rodzaju niszy finansując małych klientów. Na podstawie danych ze sprawozdania wynika, że średnia flota na klienta wynosiła na koniec 2014 r. niecałe 3 pojazdy, z kolei dla branży jest to około 7 pojazdów (źródło tutaj). Z tych podlinkowanych raportów wynika również, że więksi gracze coraz bardziej skupiają się na segmencie mniejszych klientów, który jest mniej spenetrowany niż duże korporacje, co mogłoby wyjaśniać coraz mniejszą rentowność PCM.

Użytkownicy przeglądający ten wątek Gość


1 2 3

Na silniku Yet Another Forum.net wer. 1.9.1.8 (NET v2.0) - 2008-03-29
Copyright © 2003-2008 Yet Another Forum.net. All rights reserved.
Czas generowania strony: 0,397 sek.

dcvlmzlv
tjavpivf
stwazyje
Portfel StockWatch
Data startu Różnica Wartość
Portfel 4 fazy rynku
01-01-2017 +75 454,67 zł +377,27% 95 454,67 zł
Portfel Dywidendowy
03-04-2020 +60 637,62 zł 254,44% 125 556,00 zł
Portfel ETF
01-12-2023 +4 212,35 zł 20,98% 24 333,09 zł
qpasokqg
psnxrvfv
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat