W ramach odświeżenia wątku poniżej zamieszczam kilka informacji, które udało mi się zebrać o spółce i rynku na którym działa.
Sama
specyfika polskiego rynku agregatorów muzyki cyfrowej jest dość dobrze opisana w artykule „Agregatorzy, cisi dostawcy” opublikowanym w Rynku Muzycznym 5/2015 (str 46-47). Link do tego czasopisma zamieszczam poniżej:
issuu.com/rynek_muzyczny/docs/...Perspektywy rozwoju rynku na świecie:Dość powszechna jest opinia, iż streaming wyprze sprzedaż muzyki na nośnikach fizycznych. Jak szybko to nastąpi, to już zależy od indywidualnych rynków. Przykładowe linki do tego zagadnienia w odniesieniu do rynków globalnych:
www.spidersweb.pl/2016/04/stru...http://pclab.pl/news68998.htmlUdział E-muzyki w Rynku Polskim:Przychody za Emuzyki za 2015 rok wyniosły blisko 20 mln PLN. W 2015 ZPAV raportował łączną sprzedaż muzyki cyfrowej (streaming, pobrania, mobilne, inne) w wysokości 54 mln PLN. Oznaczałoby to, że E-Muzyka ma ok 37% udziału w rynku. Jest to sporo, biorąc pod uwagę fakt, iż przez polskich Agregatorów (Emuzyka, Independent Digital) w odniesieniu do usług streaming’owych, przechodzi jedynie muzyka polskich twórców. Poniżej zamieszczam link do statystyk z Polskiego rynku w roku 2015:
www.zpav.pl/aktualnosc.php?ida...Potencjał rozwoju rynku Polskiego:Obecnie sprzedaż muzyki cyfrowej stanowi zaledwie 23% sprzedaży muzyki łącznie. Patrząc na sytuację z innych ryków, wydaje się, że potencjał wzrostu sprzedaży muzyki cyfrowej jest istotny. Ciekawie też prezentuje się sama struktura sprzedaży: streaming stanowi ok 73% podczas gdy pobrania zaledwie 18%.
Przychody ze streamingu wygenerowane są głównie przez usługi abonamentowe. I tu ciekawie wygląda promocja Play oferującego darmowy dostęp do Tidal przez pierwsze dwa lata użytkowania. Promocja została wprowadzona w listopadzie 2015. Po dwóch miesiącach obowiązywania promocji Play pozyskał 150 tys. użytkowników dal Tidala, względem 110 tys. płatnych użytkowników Spotify:
www.spidersweb.pl/2016/01/tida...po kolejnych 2 miesiącach (marzec 2016) liczba użytkowników Tidal przekroczyła już 300 tys.,
www.spidersweb.pl/2016/03/tida...Promocja trwa zdaje się do końca czerwca, więc na początku lipca można się spodziewać kolejnych statystyk.
Spodziewałbym się, że oferta Play może mieć następujący wpływ na sytuację E-Muzyki:
1. Negatywny wpływ w krótkim terminie, jeżeli część płatnych użytkowników Spotify przeniosła się na Tidal ( tego typu przenosin spodziewałbym się pod koniec 2015 i na początku 2016, w okresach tych E-muzyce udało się utrzymać przychody i zyski na poziomie kwartałów poprzednich)
2. Skokowy wzrost przychodów po wygaśnięciu 2-ledniej promocji (1-wsze półrocze 2018), kiedy część użytkowników zdecyduje się na kontynuację użytkowania Tidal’a w ramach płatnego abonamentu.
3. Generalnie spopularyzowanie streamingu powinno przyspieszyć przejście w Polsce sprzedaży z nośników fizycznych na sprzedaż cyfrową.
Struktura właścicielska:W sierpniu i październiku 2015 EMF odkupił od Prezesa spółki łącznie 7,3% akcji po cenie 3,72 PLN za akcję, zwiększając udziały do 80,25%. Przy ostatniej transakcji EMF poinformował, iż na przestrzeni 12 miesięcy nie planuje nabywać kolejnych akcji Spółki. Jeśli dobrze pamiętam przepisy, kolejne transakcje w okresie 12 miesięcy po zakupie akcji od Prezesa, musiałyby być dokonane na warunkach nie gorszych od tej transakcji (czyli cena 3,72).
Powstaje pytanie, czy nowy właściciel EMF zadowoli się obecnym udziałem, czy może będzie chciał wycofać firmę z giełdy stosując przymusowy wykup już po upływie 12 miesięcy od ostatniej transakcji.
W kontekście tego pytanie ciekawie wygląda ostatnia decyzja Walnego dotycząca dywidendy. Stan gotówki stanowi obecnie ok 30% rynkowej wartości całej spółki (ponad 4 mln PLN). W takiej sytuacji naturalnym byłaby dystrybucja części środków do akcjonariuszy, chyba że EMF najpierw planuje kolejny skup akcji (po cenie już niższej niż 3,72) i dopiero po zwiększeniu udziałów podejmie decyzję o dywidendzie.
Główne ryzyka:• Obecny spory udział w rynku może maleć na skutek konkurencji z innymi podmiotami działającymi na rynku agregatorów muzyki (np. Independance Digital)
• Stopniowy spadek przychodów z rynku pobrań (Muzodajnia)
• Możliwość wycofania spółki z rynku (np. przymusowy wykup?) jeszcze przed skokowym wzrostem przychodów ze streamingu na rynku Polskim (początek 2018?)
• Wzrost skali rynku może w przyszłości powodować wzrost konkurencji, co może mieć przełożenie na poziom realizowanych marż.