vyxvufof
Advertisement
PARTNER SERWISU
szrwxoby
67 68 69 70 71

Możliwy Pat wyborczy i jego wpływ na giełdę.

szarlej81
178
Dołączył: 2020-08-12
Wpisów: 1 398
Wysłane: 10 lipca 2024 21:17:47
Akurat duże projekty infrastrukturalne w latach 2007-2015 szły znacznie lepiej niż w latach 2015-2023. Co do kolei dużych szybkości do CPK to jestem tu dość sceptyczny, krytykujący ten pomysł mają dużo racji. A tak poza tym to osobiście zamiast CPK chętniej bym widział jeszcze jedną atomówkę za tą kasę lub nawet dwie. Zysk dla gospodarki byłby chyba większy bo tak czy siak będziemy mieli olbrzymie problemy z cenami energii.

Co do spadających wpływów z VAT to całkiem możliwe, że skończy się to tak, że deficyt na koniec roku będzie jeszcze większy. Ale pamiętajmy, że spadek dochodów z VAT w stosunku do budżetowych założeń miał już miejsce w 2023 roku. (ostatecznie 40 mld mniej niż pierwotna wersja budżetu na 2023)
Edytowany: 10 lipca 2024 21:25

1ketjoW
PREMIUM
922
Dołączył: 2012-08-02
Wpisów: 5 243
Wysłane: 10 lipca 2024 23:00:05
Projektu infrastrukturalne szły mniej więcej tak samo. nie widzę tu wyraźnego faworyta.

Co do cen energii to wystarczy popatrzeć jaki procent ceny stanowią prawa do emisji CO2 i jakieś dopłaty do OZE aby wiedzieć w jakim kierunku będzie szedł rozwój energetyki w Polsce.

Moc elektrowni konwencjonalnych to około 36,200 MW. Reszta z 61,500 MW to już teraz OZE.

Jeżeli chodzi o duże elektrownie atomowe to był plan wybudowania trzech o mocy od 9 do 12 MW. PO chciało nawet elektrownię atomową jaka mają budować Amerykanie utopić. Nie dało się, to utopili projekt Solorza.

Co do CPK. Obecnie lotnisko w Dreźnie odbiera więcej towarów w CARGO niż wszystkie polskie lotniska łącznie. To pokazuje że projekt ma sens ekonomiczny. Drezno 59 ton. Polskie lotniska 9,6 ton. Koncentrowanie się na przewozach pasażerskich w tej dyskusji to absurd.

Co do kolejki szybkiej prędkości. Na pewno sieć takich kolei ułatwia komunikację i mobilność społeczeństwa. Czy projekt ma ekonomiczne uzasadnienie? Nie wiem, ale gdyby powstało lotnisko, z którego można byłoby lecieć do każdego kraju na świecie bez przesiadek np. w Amsterdamie gdy lecisz do Chin, to projekt miałby większe szanse powodzenia. Partnerzy prywatni do inwestycji podobno byli, a to wskazuje na to, że projekt miał podstawy ekonomiczne. Na pewno aby enumeratynie stwierdzić, czy projekt miał sens potrzeba wielu ekspertyz i wątpię patrząc jak to wyglądało w przypadku CPK, aby takie ekspertyzy były.

Ta inwestycja tj szybka kolej w procesie realizacji na pewno zapewniała wzrost gospodarczy na lata.

Dziś wiadomo że reparacji nie będzie w sensownej skali od Niemców więc z finansowaniem jest krucho.


szarlej81
178
Dołączył: 2020-08-12
Wpisów: 1 398
Wysłane: 11 lipca 2024 08:54:38
1ketjoW napisał(a):


Co do CPK. Obecnie lotnisko w Dreźnie odbiera więcej towarów w CARGO niż wszystkie polskie lotniska łącznie. To pokazuje że projekt ma sens ekonomiczny. Drezno 59 ton. Polskie lotniska 9,6 ton. Koncentrowanie się na przewozach pasażerskich w tej dyskusji to absurd.



Sens ekonomiczny CPK z pewnością ma. Chodzi mi po prostu o to, że wydaje mi się, iż przeciętny "zjadacz chleba" który popiera ten projekt znacznie przecenia jego wpływ na gospodarkę.

Kolej dużych prędkości to fajna sprawa, ale jak zauważyłeś wszystko rozbija się o sens ekonomiczny. No a dla przeciętnego człowieka o ceny biletów. Już obecnie jak porównuję ile musze zapłacić za pendolino w porównaniu do zwykłego pośpiesznego to średnio mi się to kalkuluje. Żeby nie wyszło tak, że za pociąg do CPK będę musiał zapłacić więcej niż za bilet na samolot ;) Jeżeli chodzi o kolej to wydaje mi się, że projekt w wersji PIS miał więcej sensu.
Edytowany: 11 lipca 2024 08:55


1ketjoW
PREMIUM
922
Dołączył: 2012-08-02
Wpisów: 5 243
Wysłane: 11 lipca 2024 09:41:18
Cytat:
Żeby nie wyszło tak, że za pociąg do CPK będę musiał zapłacić więcej niż za bilet na samolot ;) Jeżeli chodzi o kolej to wydaje mi się, że projekt w wersji PIS miał więcej sensu.


To już demagogia. Infrastruktura linii kolejowych amortyzuje się przez lata. Czy znasz kraj gdzie bilety kolejowe są droższe od lotniczych?

Ten projekt ma duże początkowe koszty, podobnie jak autostrady.

Osobiście zakładam, że np. budowa elektrowni atomowych będzie się ślimaczyć w Polsce, a to projekty strategiczne, które zwiększyłyby konkurencyjność naszej gospodarki na świecie.

szarlej81
178
Dołączył: 2020-08-12
Wpisów: 1 398
Wysłane: 11 lipca 2024 10:03:21
1ketjoW napisał(a):
[Czy znasz kraj gdzie bilety kolejowe są droższe od lotniczych?



Hmmm ... w lutym leciałem z Warszawy do Neapolu. Gdybym chciał dotrzeć do Warszawy z mojego miasta Pendolino to zapłaciłbym więcej niż zapłaciłem za bilet na samolot do Włoch :) Nawet na ten moment bilet na Pendolino do Warszawy w dwie strony to około 380 złotych. Taniej z Warszawy poleciałbym do Gdańska, Oslo, Rygi i Sztokholmu. W obu sytuacjach mówię o kupowaniu biletów od ręki a nie szukaniu okazji na kilka miesięcy do przodu. Znajomy natomiast kilka razy leciał z Krakowa do Gdańska bo wychodziło go to taniej niż pociągiem (chociaż nie jest to reguła bo ceny biletów są zmienne)
Edytowany: 11 lipca 2024 10:06

1ketjoW
PREMIUM
922
Dołączył: 2012-08-02
Wpisów: 5 243
Wysłane: 11 lipca 2024 10:38:27
Chyba się nie rozumiemy. CPK to nie ma być lotnisko tylko do krajów europejskich. Jak polecisz do Australii, USA, Brazylii Daleki Wschód, to wtedy koszt biletu na pociąg nie będzie miał dużego znaczenia. Na krótkich trasach pewno będzie tak jak piszesz tj. jakieś małe różnice w cenie na korzyść lokalnych połączeń lotniczych mogą się zdarzyć. Zapewne lot z Krakowa do Gdańska ma sens z powodów czasowych, ale z Warszawy do Poznania już nie.

Pociąg ma swoje plusy. Wsiadasz i jedziesz. Na lotnisku musisz być minimum godzinę wcześniej przed odlotem. Opóźnienia to norma, a nie wyjątek.
Poza tym nie wszędzie są lokalne lotniska. W Polsce jest ich raptem 15 lotnisk np. z Białegostoku, Bielska Białej, Konina etc nie polecisz. W małych i średnich miastach mieszka ponad 12 mln ludzi w Polsce.

Edytowany: 11 lipca 2024 10:38

szarlej81
178
Dołączył: 2020-08-12
Wpisów: 1 398
Wysłane: 11 lipca 2024 10:50:19
Ok. Tylko, że budowa kolei dużej szybkości głównie po to aby dowoziła ludzi na loty międzykontynentalne tak na oko ma średni sens ekonomiczny. Ja wcale nie jestem wrogiem pociągów. Wręcz przeciwnie gdyby był wybór tylko pomiędzy pociągami a lotniskiem CPK to wybrałbym same pociągi. Tylko niekoniecznie uważam, że kluczowe są tutaj szybkości 300km/h plus. Niech te pociągi jeżdżą te 160- 220 km na godzinę ale niech sieć połączeń będzie odpowiednio gęsta a pociągi niech przyjeżdżają punktualnie. I będzie ok.
Edytowany: 11 lipca 2024 10:59

krewa
PREMIUM
1 362
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2009-05-01
Wpisów: 11 957
Wysłane: 11 lipca 2024 11:05:41
1ketjoW napisał(a):
CPK to nie ma być lotnisko tylko do krajów europejskich.

Wojtek, obawiam się, że samo lotnisko nie wystarczy. Kto miałby latać na Daleki Wschód, Australii czy Brazylii? LH? Ta lata z FRA i MUC. KLM? AIR FRANCE? BA? Bo LOT nie ma czym latać.
Kolejna sprawa - czy nasz region jest w stanie zapewnić potoki pasażerskie, skoro nawet loty do hubów niekiedy są w połowie puste?

1ketjoW
PREMIUM
922
Dołączył: 2012-08-02
Wpisów: 5 243
Wysłane: 11 lipca 2024 11:18:33
szarlej81 napisał(a):
Ok. Tylko, że budowa kolei dużej szybkości głównie po to aby dowoziła ludzi na loty międzykontynentalne tak na oko ma średni sens ekonomiczny. Ja wcale nie jestem wrogiem pociągów. Wręcz przeciwnie gdyby był wybór tylko pomiędzy pociągami a lotniskiem CPK to wybrałbym same pociągi. Tylko niekoniecznie uważam, że kluczowe są tutaj szybkości 300km/h plus. Niech te pociągi jeżdżą te 160- 220 km na godzinę ale niech sieć połączeń będzie odpowiednio gęsta a pociągi niech przyjeżdżają punktualnie. I będzie ok.


Rozumiem, że Twoim zdaniem ma sens ekonomiczny ma latanie z przesiadką z Polski np. do Niemiec, Holandii czy UK w przypadku lotów na dłuższe trasy. Mam inne zdanie.

Zresztą dla mnie w dyskusji celowo pomija się temat CARGO, który jest decydujący dla opłacalności tego projektu.

Jeżeli CPK będzie dobrze skomunikowane z transportem kolejowym będzie to plus. Chodzi o bezpośrednie połączenie jak np. w Monachium gdzie możesz wsiąść w S-Bahn niemal na lotnisku i pojechać do centrum w Monachium.

szarlej81
178
Dołączył: 2020-08-12
Wpisów: 1 398
Wysłane: 11 lipca 2024 14:22:19
Ale kolej dużych szybkości ma się nijak do obsługi CARGO przez CPK. Kolej dużych szybkości jest robiona ściśle pod ruch pasażerski.


1ketjoW
PREMIUM
922
Dołączył: 2012-08-02
Wpisów: 5 243
Wysłane: 11 lipca 2024 16:16:00
szarlej81 napisał(a):
Ale kolej dużych szybkości ma się nijak do obsługi CARGO przez CPK. Kolej dużych szybkości jest robiona ściśle pod ruch pasażerski.


Ja traktuje ruch pasażerski jako uzupełnienie oferty lotniska. Decydujący dla opłacalności tej inwestycji jest ruch CARGO z koleją szybkich prędkości czy bez tej kolei. Publikowane dane mówią o 200 mld zł wpływów z CARGO do 2060 r. co wynika z raportu EY. Całkowite nakłady miały się zwrócić po 12 latach.

Cytat:
Prawie 200 mld zł wpływów z przeładunków towarów wygeneruje do 2060 roku infrastruktura Centralnego Portu Komunikacyjnego. Całkowite nakłady budżetu państwa na budowę lotniska CPK zwrócą się już po 12 latach tylko z dodatkowych dochodów z cła i VAT. Takie są wnioski z raportu analitycznej firmy EY.


www.rynek-lotniczy.pl/wiadomos...

Kolej szybkich prędkości miała kosztować 60 mld zł. Te koleje (HSR) miały obsługiwać również przewozy towarowe.

Edytowany: 11 lipca 2024 16:21

_olo_
30
Dołączył: 2014-05-08
Wpisów: 690
Wysłane: 12 lipca 2024 07:43:57

Cytat:
Kolej szybkich prędkości miała kosztować 60 mld zł. Te koleje (HSR) miały obsługiwać również przewozy towarowe.
Coś mi się nie zgadza, za PiS CPK miało kosztować ok. 150 mld, a cześć lotniskowa (z tego artykułu ok 41 mld)
Cytat:
Spółka CPK zakłada, że nakłady budżetu państwa związane z budową i uruchomieniem lotniska CPK wyniosą ok. 9 mld zł (szacowana całkowita kwota lotniskowej części inwestycji to ok. 41 mld zł, z czego ponad 32 mld zł to wkład inwestorów prywatnych i finansowanie dłużne).
Zatem kolej wychodzi mi, ale tylko tzw "Y", ok. 100mld.

szarlej81
178
Dołączył: 2020-08-12
Wpisów: 1 398
Wysłane: 12 lipca 2024 08:24:38
Bo to zależy kto liczy i jak liczy. Widziałem szacunki od 60 do 200 mld złotych.

1ketjoW
PREMIUM
922
Dołączył: 2012-08-02
Wpisów: 5 243
Wysłane: 12 lipca 2024 10:45:14
szarlej81 napisał(a):
Bo to zależy kto liczy i jak liczy. Widziałem szacunki od 60 do 200 mld złotych.


Zakładając, że wybudowane byłoby 2000 km nowych linii kolejowych koszt 1 km przy 100 mld zł to 50 mln zł.

Koszt budowy KSP szacuje się na 5-6 mln EUR za 1 km. Dlatego 100 mld zł to za dużo.

Nawet zakładając, że cały projekt CPK wraz z HSR (pol. KSP) bez inwestorów zewnętrznych kosztowałby 180 mld zł, to przy zwrocie inwestycji do 2060 r. masz roczną stopę około 3%.
Edytowany: 12 lipca 2024 10:52

_olo_
30
Dołączył: 2014-05-08
Wpisów: 690
Wysłane: 12 lipca 2024 10:58:20
"Y" wg PiS miał kosztować 100mld, bo jest to zupełnienie nowa trasa, a nie modernizacja istniejących, czyli mamy m.in. wykup gruntów. Być może wliczono też zakup taboru, a podobno obecny rząd przekłada to do PKP Intercity.

Ale zgodzę się chyba z kimś kto pisał wyżej, że chyba teraz kwestie prądu są ważnejsze. Wczoraj była debata dot. dopłat i p.Ścigaj zwróciła uwagę, że PO podczas swoich poprzednich rządów w 8 lat nie była w stanie wskazać nawet lokalizacji przyszłej elektrownii.
Edytowany: 12 lipca 2024 11:12

1ketjoW
PREMIUM
922
Dołączył: 2012-08-02
Wpisów: 5 243
Wysłane: 12 lipca 2024 12:31:19
Dla mnie modernizacja lotniska Chopina w Warszawie do 2035. r. i uruchomienie CPK w 2032 r. wskazuje na braki przewidywania. Te lotniska będą się kanalizować jeżeli chodzi o ruch pasażerski. Poza tym wystarczy przypomnieć sobie jak wyglądała ostatnia rozbudowa tego lotniska. Opóźnienie wyniosło 4 lata jeżeli mnie pamięć nie myli. W publikacji jest mowa o wzroście obsługi pasażerów z 25 mln do 35 mln rocznie. Po co skoro równolegle ma powstać inwestycja w Baranowie? Jaki ma to sens ekonomiczny? Do tego ma zostać rozbudowane lotnisko w Modlinie. O ile rozbudowa Modlina ma sens, bo teraz to małe lotnisko, to rozbudowa Chopina patrząc na poziom zabudowy terenów stricte miejskich wokół lotniska, nie ma sensu.

Na świecie powszechny jest trend przemieszczania lotnisk poza miasto. U nas odwrotnie. Z ciekawości sprawdziłem jaka jest odległość lotniska Chopina od centrum Warszawy - 8 km.

Zapewne jak zmniejszy się skalę projektu to koszty będą mniejsze.

Co do Laska. Zwrócę uwagę tylko na jeden aspekt:

Samoloty cargo, takie jak Boeing 747-8F czy Boeing 777F, mają znacznie większe możliwości przewozowe, często przekraczające 100 ton ładunku na lot. W takim przypadku liczba 36 lotów dziennie wydaje się bardziej realistyczna, ale zgodzę się, że to ogromne wyzwanie logistyczne.

Co do braku MRO. Brak planów na budowę infrastruktury MRO może wpłynąć negatywnie na konkurencyjność lotniska. Inne lotniska, które już posiadają takie zaplecze, mogą przyciągnąć więcej przewoźników. Opóźnienie w realizacji tego elementu może skutkować długoterminowym utraceniem potencjalnych przychodów od przewoźników, którzy zdecydują się na korzystanie z usług innych lotnisk. Kompleksowość usług powoduje zwiększenie potencjału przychodowego a nie jego zmniejszenie. Jeżeli konkurencja oferuje coś taniej to trzeba dostosować swoje oczekiwania do warunków rynkowych. Oni powinni rozważyć inne modele finansowania MRO - może sales and lease back.

Brak pełnej gotowości infrastruktury cargo od samego początku może wpłynąć zdolność lotniska do generowania dochodów - mniejsze wolumeny obsługi. To jest pewny negatywny wpływ na przychody i rozwój lotniska w krótkim i średnim okresie.

Moim zdaniem z wywiadu wyłania się obraz braku jasnej długoterminowej strategii na rzecz elastyczności z której nie wynika zbyt wiele. Co moim zdaniem wskazuje na brak wiedzy jak projekt ma wyglądać w końcowym rozrachunku. To będą eksperyment na żywym organizmie. Słabo to wygląda.



Edytowany: 12 lipca 2024 12:47

Trifolium
PREMIUM
35
Dołączył: 2023-04-09
Wpisów: 283
Wysłane: 12 lipca 2024 20:36:02
Na pierwszy rzut oka widać, że tam nie było żadnych analiz tylko pojawiła się potrzeba uspokojenia nastrojów wokół CPK. Nie po to Niemcy finansowały Donkowi KLD, żeby ten teraz podkopywał parametry ekonomiczne lotniska w Berlinie.
To też w ramach wspierania Niemców?
www.money.pl/gospodarka/wiadom...
Pierwsza odsłona rządów Tuska zwana polityką ciepłej wody w kranie doprowadziła do załamania się finansów państwa w połowie drugiej kadencji.
[/quote]
Kryzys zadłużeniowy w całej UE to też wina polityki Tuska?
007 napisał(a):

Przy okazji dodam, że stan polskich sił zbrojnych zarządzanych przez psychiatrę był w podobnej kondycji jak i budżet.

Armia w całości zawodowa to faktycznie tragedia.
Cytat:

Teraz mamy jakąś wersję turbo i już w połowie pierwszej kadencji będziemy mieli kolizję z konstytucyjnym bezpiecznikiem dług do PKB.

I rozbuchany socjal poprzedników nijak się do tego nie przyczynił?
Cytat:

Po pół roku rządów z Ministerstwa Finansów płyną informację że wpływy z VAT w ostatnich dwóch miesiącach są niższe od zakładanych. Pojawiają się już wyliczenia, że deficyt będzie wyższy o ok 25-30 mld.

Luka VAT narasta od 2021. Miło, że w końcu zauważyłeś.
obserwatorgospodarczy.pl/2023/...


007
007
PREMIUM
131
Dołączył: 2009-09-04
Wpisów: 578
Wysłane: 12 lipca 2024 23:45:41
Wrzucasz artykuł o jakimś pseudo ekonomiście, który nawet nie zauważył, że PIS uszczelnił system. Z czego w takim razie sfinansowali 500 skoro dług do PKB zmniejszał się aż do pandemii COVID?

Szczurek rzeczywiście pracował nad wprowadzeniem JPK ale Donek z jakiegoś powodu nie pozwolił mu na wdrożenie. Czy zastanawiałeś się dlaczego Donek nie pozwolił Szczurkowi na wprowadzenie JPK???

Ubiegły rok był rokiem wyborczym, a każdy średnio rozgarnięty obywatel wie, że w takim roku wydaje się więcej. Uwzględniając przesunięcie w VAT pomiędzy grudniem a styczniem na kilkanaście mld deficyt w 2023 był w okolicach 70 mld. W bieżącym roku prawdopodobnie będzie tego z 220 mld. Z czego Twoim zdaniem wynika różnica na ok. 150 mld?

szarlej81
178
Dołączył: 2020-08-12
Wpisów: 1 398
Wysłane: 13 lipca 2024 16:36:46
007 napisał(a):
Wrzucasz artykuł o jakimś pseudo ekonomiście, który nawet nie zauważył, że PIS uszczelnił system.


Zgadza się, w 2015 PIS uszczelnił system i ciężko z tym dyskutować. Ale pod koniec 2021 najwyraźniej coś się znowu rozszczelniło.
Wg ministerstwa finansów w 2023 luka wynosiła 15,8% czyli wróciliśmy gdzieś do stanu z połowy 2016


kliknij, aby powiększyć


Edytowany: 13 lipca 2024 16:37

007
007
PREMIUM
131
Dołączył: 2009-09-04
Wpisów: 578
Wysłane: 13 lipca 2024 21:48:49
Problem ze ściągalnością VAT’u będzie wracał, bo kasa jest na tyle duża, że chętnych do szukania dziur w systemie jest sporo. W takiej sytuacji oczekiwałbym szukania nowych rozwiązań, a nie opowiadania głupot, że to wina poprzedników. Rozmontowywanie CBA i prokuratury też z pewnością nie pomaga.

Miał być wdrożony KSeF, ale jak wiadomo start został przesunięty na 2026. Żeby się nie okazało jak z JPK, że cały czas pracują nad rozwiązaniami, ale ich nie wdrażają. Z drugiej strony mają przecież całą bazę transakcji VAT w JPK, więc wystarczy popracować nad ulepszeniem oprogramowania, żeby lepiej wyszukiwać nieścisłości. Temat wręcz idealny dla AI i big data, tylko najpierw komuś musiałoby się chcieć coś z tym zrobić.

Użytkownicy przeglądający ten wątek aurora80, Gość


67 68 69 70 71

Na silniku Yet Another Forum.net wer. 1.9.1.8 (NET v2.0) - 2008-03-29
Copyright © 2003-2008 Yet Another Forum.net. All rights reserved.
Czas generowania strony: 0,326 sek.

icjgagjn
gsfwtmfj
opavnuhw
Portfel StockWatch
Data startu Różnica Wartość
Portfel 4 fazy rynku
01-01-2017 +75 454,67 zł +377,27% 95 454,67 zł
Portfel Dywidendowy
03-04-2020 +60 637,62 zł 254,44% 125 556,00 zł
Portfel ETF
01-12-2023 +4 212,35 zł 20,98% 24 333,09 zł
wnewvwdc
mdhwsmvh
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat