tomhead napisał(a):Naszym problem jako graczy i inwestorów jest to, że tak naprawdę nie wiemy co w trakcie preprodukcji zostało zrobione. Musimy chociażby wziąć pod uwagę zmianę procesu z waterfall na agile gdzie zespoły pracują nad danym obszarem(zadaniem) od początku do końca i to co wytworzą ma działać więc myślę, że etap alfy i bety powinien się znacznie skrócić. Wcześniej jeden zespół coś wymyślił, zrobił i szło dalej, a kolejny zespół dokonał zmian albo coś odrzucał i wracało do początku. Teraz całe zagadnienie jest w rękach jednego zespołu co pokazali podczas prezentacji podsumowującej premierę Widma Wolności w październiku zeszłego roku. Jedyne co interesuje zespoły to punkty styku ich zadań i konsekwencji które z nich wypływają, ale to mają również ogarnięte przy pomocy matrycy interakcji.
W kwietniu/maju Vavra w czeskim podcaście powiedział, że CDPR mają zrobione tereny, a to już jest coś. Po udostępnieniu oficjalnej informacji o pracach nad kolejnymi Wiedźminami Grysław powiedział, że on wie że prace już jakiś czas trwały. Ponadto coraz więcej twórców mówi, że UE5 znacznie przyspiesza prace nad grami. Podczas ostatniej konferencji dotyczącej UE pochwalili się, że udało im się we współpracy z Epiciem poprawić wydajność. Wsparcie ze strony twórcy silnika uważam, że bardzo duży plus ponieważ od wieków każdy wspominał że praca na RedEngine była koszmarem pod kątem jego możliwości i optymalizacji. Możliwe zatem, że etap preprodukcji i produkcji jest rozmyty i umowny więc nie do końca powinniśmy patrzeć na to moim zdaniem. Bardziej opierałbym się na całościowym czasie produkcji gry od koncepcji do premiery niż na czasie poszczególnych etapów.
Jakiś czas temu CDPR wrzucili na insta post z sesji motion capture co też już jednak jakimś procesem produkcyjnym jest.
Stan CP2077 wynikał z ułomności RedEngine który miał problem zdaje się z buforowaniem danych oraz generowaniem obiektów wertykalnych. A CP2077 był znacznie bardziej skomplikowany pod kątem ilości danych niż W3. Ale tak - gra nie powinna wyjść w takim stanie.
I to pojawia się UE 5.4 który wydaje się nie mieć już problemów z generowaniem tekstur, właśnie dzięki współpracy CDPR i Epic. Ponadto UE5 ma system Nanite który sam zajmuje się generowaniem ilości poligonów w zależności od odległości kamery, wcześniej deweloper musiał stworzyć kilka obiektów w różnej jakości który ładowały się w zależności od odległości kamery od niego. I tu już mamy ogromny zysk czasowy, ponieważ te kilka obiektów musi zostać stworzonych oraz odpowiednio zaimplementowanych do silnika, aby pojawiały się w odpowiednim momencie. Jest też MetaHuman który również przyspiesza pracę nad tworzeniem postaci, system Lumen...
Wracając do wypowiedzi Vavry - w ramach preprodukcji nie robi się czegoś takiego jak tereny. Może być koncepcja terenów, mapy. A tu padły słowa, że tereny są gotowe. Motion capture również nie robi się podczas preprodukcji tylko tworzy się listę co jest potrzebne.
I tu wchodzi właśnie agile który zmienia całkowicie podejście do tworzenia. Bo np. cześć rzeczy jest zrobionych, ale inne nie do końca i stąd nie mogą oficjalnie powiedzieć, że gra jest w fazie produkcji. Mogą mieć już część scenariuszy kompletnych, gotowe prototypy ale brakuje im dokumentacji do jednego modułu albo dokumentu. Zespoły są interdyscyplinarne, jest scenarzysta, level designer, quest designer, QA....więc robią wszytsko od A do Z.
Nie upieram się na premierę w Q4 2026, ale biorąc pod uwagę powyższe plus oczekiwane zyski z programów motywacyjnych które jasno wskazują gigantyczny zysk, który może wygenerować jedynie świeża premiera. CP2077 sprzedał się w 25mln egzemplarzy i nie wiem czy możliwe jest aby, w ciągu 2-3 lat sprzedali tyle żeby zapewnić wystarczający zysk. Szczególnie, że gra raczej teraz już będzie sprzedawana podczas obniżek cen. W latach 2023-2026 jest to zysk 2mld, a 2024-2027 3mld ZYSKU nie przychodu. CDPR za 2020 rok gdy była premiera CP2077 miał 1,154 mld, a w 2021 już tylko 0,220 mld zysku, 2022 to 0,347mld, a 2023 z premierą (udaną) Widma Wolności - 0,481 mld. Myślę, że po nie spełnieniu warunków 6mld zysku z ostatniego programu motywacyjnego te już by chcieli spełnić.
Masz jakiś pomysł jak to można zrobić bez jakiejkolwiek premiery w 2026?