Omówienie wyników oraz sytuacji finansowej i rynkowej Grupy Kapitałowej ABC DATA S.A. (dalej ABC DATA) za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2015 roku (sprawozdanie roczne ) Kurs akcji ABC DATA w okresie publikacji wyników za 2015 nieznacznie wzrósł. Same wyniki są dość niejednoznaczne - zyski wprawdzie wzrosły, ale sprzedaż spadła. Jak spółka poradziła sobie w trudnym dla branży 2015 i jakie rysują się przed nią perspektywy?
Analiza sprawozdania finansowego
kliknij, aby powiększyćSprzedaż ABC DATA w 2015 roku spadła o 12,9% w porównaniu do 2014 roku. Załamanie wysokiego tempa wzrostu sprzedaży miało miejsce w 2 kwartale 2015, kiedy sprzedaż w odniesieniu do analogicznego okresu rok wcześniej spadła. Podobnie było w również w ostatnich 2 kwartałach 2015.
W najlepszym dla spółki ostatnim kwartale roku sprzedaż wyniosła 1 490 mln zł i spadła o 9% w porównaniu do 4 kwartału 2014. Co ciekawe, głównie spadła sprzedaż zagraniczna (-22,4%), niż krajowa (-4%). Może to potwierdzać wpływ zmian w VAT na zmniejszenie się fikcyjnej sprzedaży za granicę.
Ale są i dobre informacje z tego obszaru sprawozdania finansowego. Spółka wyraźnie podniosła rentowność sprzedaży do poziomu 5,52%, w porównaniu do 4,79% w 2014. Przy tej wielkości sprzedaży jaką notuje ABC DATA każde 0,1% poprawy na marży to około 5 mln zł dodatkowego dochodu, więc jest to zmiana znacząca. W samym 4 kwartale 2015 poprawa rentowności na sprzedaży była jeszcze wyraźniejsza - z 4,87% w 2014 do 5,83% (+0,96%).
Spadek sprzedaży nie jest zbyt dobrą informacją, ale ostatecznie jego negatywne skutki udało się spółce zatrzymać poprzez poprawę rentowności. Zysk brutto na sprzedaży (w dużym uproszczeniu różnica pomiędzy ceną netto sprzedanego produktu a kosztem jego zakupu) na poziomie całej grupy kapitałowej spadł z 271 do 268 mln zł (-1,3%). Tak więc wynik handlowy ostatniego roku był praktycznie na takim samym poziomie jak rok wcześniej. Jeszcze lepiej wygląda to dla ostatniego kwartału roku - mimo spadku wolumenu sprzedaży wynik handlowy zwiększył się z 79 do 87 mln zł (+9,6%).
Podsumowując - widać efekty działań, które zapowiadała spółka w ramach nowej strategii, czyli koncentracji na produktach o wyższej rentowności. Do spadku sprzedaży przyczyniły się również efekty zewnętrzne, czyli przede wszystkim wprowadzenie odwróconego VAT na niektóre kategorie produktowe.

kliknij, aby powiększyćZysk netto w 2015 roku był wyraźnie lepszy niż rok wcześniej, a przyczynił się do tego wyraźny spadek kosztów w porównaniu do 2014. Koszty finansowe spadły z 12 do 7 mln zł, koszy sprzedaży ze 175 do 166 mln zł a koszty zarządu z 37 do 34 mln zł.
W efekcie wynik brutto wzrósł z 48,5 do 59,2 mln zł, a wynik netto z 33,3 do 46,8 mln zł. Co ciekawe - wyraźnie spadła efektywna stawka podatkowa - z 31,5% do 20,7%, co pozwoliło na wzrost zysku netto o prawie 41% w porównaniu do 2014.

kliknij, aby powiększyćCykl konwersji gotówki nieznacznie się wydłużył, ale warto zwrócić uwagę, że wyraźnie zwiększyły się się wszystkie jego elementy składowe. Mimo spadku sprzedaży zaangażowany kapitał obrotowy się nieznacznie zwiększył. Spółka tłumaczy to zmianą struktury sprzedaży i wejściem w nowe obszary produktowe.

kliknij, aby powiększyćDziałalność operacyjna w 2015 była na plusie pod względem gotówkowym. W poszczególnych kwartałach wygląda to różnie i zależy głównie od wahań zaangażowanego kapitału obrotowego. W 2015 spółka wydała wypracowaną gotówkę głównie na wypłatę dywidendy oraz na zmniejszenie zadłużenia odsetkowego (ujemne przepływy z działalności finansowej).

kliknij, aby powiększyć
kliknij, aby powiększyćSuma bilansowa na koniec 2015 roku wzrosła mimo spadku sprzedaży w porównaniu do 2014. Wyraźnie zwiększyły się kwoty zaangażowane w należności od klientów i zapasy po stronie aktywów oraz w zobowiązania handlowe po stronie pasywów.
Nie ma jednak symptomów wskazujących na problemy ze spłatą należności przez klientów spółki - wzrost należności od kontrahentów spółki wynika raczej ze zmiany struktury sprzedaży.
Sama ABC DATA nie ma też problemów ze swoją wypłacalnością, mimo wydłużenia czasu regulowania zobowiązań i wzrostu ich łącznej sumy do kwoty 650 mln zł.
Zadłużenie odsetkowe na koniec 2015 wynosiło 96 mln zł, a zadłużenie netto (po uwzględnieniu posiadanej gotówki) wynosiło 64 mln zł. Spółka posiada otwarte linie kredytowe w kilku bankach na kilkukrotnie większe kwoty.
PodsumowanieWyniki ABC DATA za 2015 zasługują na uznanie. 2015 był trudnym rokiem dla dystrybucji IT, ale ABC DATA przeszła go w bardzo dobrym stylu odnotowując wyraźny wzrost zysków w porównaniu do 2014 (+40,7%). Spółce nie trafił się w 2015 żaden słabszy kwartał, tak jak to miało miejsce w 2014 roku, kiedy w 3 kwartale zyski wyniosły niecałe 2 mln zł.
Mimo spadku sprzedaży działalność handlową należy ocenić pozytywnie. Dzięki otwarciu się na nowe kategorie produktów spółce udało się wyraźnie podnieść rentowność sprzedaży. Te działania powinny być kontynuowane - ABC DATA planuje dalszy rozwój oferty (zabawki, elektronarzędzia, artykuły samochodowe, sportowe i związane z wyposażeniem domu).
Spółka chce wykorzystać posiadane doświadczenie i kompetencje do rozwoju handlu innymi produktami, co jest słuszną strategią. Handel hurtowy artykułami przemysłowymi nie różni się bardzo od siebie w różnych grupach produktowych i przyjęty przez spółkę kierunek działań pozwala liczyć zarówno na zwiększenie sprzedaży, jak i na poprawę jej rentowności.
Z większą rezerwą trzeba podejść do innych elementów strategii (oferowanie usług i oprogramowania). Są to segmenty o wyższej rentowności niż handel hurtowy, ale wymagające innych kompetencji niż do tej pory prezentowane przez spółkę. Dodatkowo może się pojawić aspekt potencjalnej konkurencji z dotychczasowymi klientami, co może się odbić na podstawowej działalności. Handel hurtowy, który jest specjalnością ABC DATA jest wymagającą branżą i próba chwycenia dwóch srok za ogon niekoniecznie musi się powieść.
W najbliższym czasie pojawia się szansa, że spółka skorzysta na pobudzeniu popytu wewnętrznego w wyniku Programu 500+. Zarówno produkty IT, jak i oferowane od niedawna zabawki, powinny być kierunkiem w którym popłyną przekazywane przez państwo środki.
Otoczenie "strategiczne" spółki się nie zmieniło. MCI ciągle poszukuje chętnego do jej przejęcia - jak na razie bez sukcesów. Wyjście ze inwestycji przez MCI jest realizowane stopniowo przez hojną politykę dywidendową, co skutkuje jedną z wyższych stóp dywidendy na GPW.

kliknij, aby powiększyćABC DATA zapowiada wypłatę dywidendy za 2015 rok, co nie jest zaskoczeniem. Stopa wypłaty powinna ponownie przekraczać 10%. Jak widać na wykresie - wyniki spółki w kategoriach zysku na akcję się poprawiły, choć jeszcze trochę brakuje do rekordowych poziomów z 2013 roku.
>> Porównanie na tle sektora handlu hurtowegoABC DATA pod względem wskaźnika cena/zysk prezentuje się atrakcyjnie (9,2 vs 14,1 dla WIG), ale takie dyskonto w stosunku do szerokiego rynku utrzymuje się już długo. Na razie nie widać czynników, które mogłyby w jakiś radykalny sposób wpłynąć na odbiór i wycenę przez inwestorów. Choć jeśli spółka będzie w stanie systematycznie poprawiać wyniki działalności, kurs akcji powinien za nimi podążyć. Na razie od 2,5 roku możemy mówić od dryfowaniu w trendzie bocznym.
>> Wyceny, wskaźniki oraz inne informacje dotyczące spółki - tutaj>> Więcej analiz najnowszych raportów finansowych - tutajPowyższa treść przez 120 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.