Omówienie wyników oraz sytuacji finansowej i rynkowej Grupy Kapitałowej ABC DATA S.A. (dalej ABC DATA) za okres od 1 stycznia do 31 marca 2016 roku (sprawozdanie kwartalne) ABC DATA rozczarowała wynikami za 1 kwartał. Zysk kwartalny wyraźnie spadł, w dodatku pojawiają się wątpliwości związane z dużym udziałem w wyniku zdarzeń jednorazowych. Jakie wnioski płyną z lektury sprawozdania spółki?
Analiza sprawozdania finansowego
kliknij, aby powiększyćABC DATA zanotowała wyraźnie mniejsze przychody niż rok wcześniej. W każdym z ostatnich 4 kwartałów (od 2015Q2 do 2016Q1) sprzedaż była niższa niż w analogicznym kwartale rok wcześniej. Głównym winowajcą (według spółki) tego stanu rzeczy jest wprowadzenie od 1 lipca 2015 "odwróconego VAT" na artykuły elektroniczne. Sprzedaż w Polsce w ostatnim kwartale była na takim samym poziomie jak rok wcześniej (618 i 613 mln zł), natomiast drastycznie spadł eksport poza kraje Unii Europejskiej - z 201 do 40 mln zł. Mocno spadła również sprzedaż w pozostałych krajach unijnych (z 530 mln zł do 378 mln zł).
Niestety spadek sprzedaży widoczny u wszystkich dystrybutorów IT pokazuje, że branża ta była w mocny (choć zapewne nie bezpośredni i świadomy) sposób uwikłana w praktyki związane z wyłudzeniami podatku VAT.

kliknij, aby powiększyćPozytywnym zjawiskiem są rosnące marże na sprzedaży - widać, że trend spadkowy widoczny w latach 2012-2015 został zahamowany. Niestety, wzrost marży handlowej nie jest w stanie zrekompensować spadku wolumenu sprzedaży - zysk brutto na sprzedaży w 1 kwartale 2016 spadł do 55 mln zł z 65 mln zł rok wcześniej.

kliknij, aby powiększy棹cznie w 1 kwartale 2016 ABC DATA wypracowała 7,3 mln zł zysku netto, podczas gdy rok wcześniej był to 12,9 mln zł. Trzeba mocno podkreślić fakt, że zdecydowana większość zysku w 1 kwartale 2016 (6,4 mln zł) wynika z transakcji nabycia udziałów w spółce Bizneslink i ma charakter jednorazowy, a do tego bezgotówkowy. Po oczyszczeniu wyniku z zysk za 1 kwartał spada do około 2 mln zł.
Trzeba przy tej okazji zwrócić uwagę na wyraźny wzrost kosztów zarządu i sprzedaży. Wzrosły one z 46,6 mln zł w 1 kwartale 2015 do 51,1 mln zł. Wzrost kosztów przy jednoczesnym spadku wypracowanej marży handlowej (zysku brutto na sprzedaży) zaowocował erozją zysku do symbolicznej wartości, nieznacznie przekraczającej zero. Spółka ratowała wynik za pomocą transakcji jednorazowych.

kliknij, aby powiększyćCykl konwersji gotówki w ostatnim kwartale wyraźnie się wydłużył. Główną przyczyną jest wzrost zapasów (z 422 mln na koniec 2015 do 505 mln zł na 31 marca 2016), przy jednoczesnym spadku przychodów i kosztów zakupu towarów. Spółka tłumaczy to zjawisko poszerzaniem oferty i budowaniem zapasów pod kątem nowych grup produktowych. Miejmy nadzieję, że tak faktycznie jest - jest to lepszy scenariusz niż wzrost zapasów wynikający z braku możliwości ich sprzedania klientom. W branży IT tempo spadku cen towarów jest bardzo wysokie (nawet 1% tygodniowo) i duże, nietrafione zakupy mogą zaowocować dużymi stratami.

kliknij, aby powiększyćW przepływach finansowych z działalności nie widać jakichś nietypowych zjawisk. Tradycyjnie widać duże zmiany przepływów z działalności operacyjnej, związane z dużymi, w porównaniu do zysku operacyjnego, wahaniami poszczególnych składnikach kapitału obrotowego. Tak jak widać dla wielu wcześniejszych okresów - zwiększone zapotrzebowanie na kapitał obrotowy w ostatnim kwartale jest pokryte przez dodatnie przepływy z działalności finansowej (krótkterminowe pożyczki bankowe).

kliknij, aby powiększyćABC DATA zwiększyła zadłużenie odsetkowe z 96 (koniec 2015) do 127 mln zł mln zł na koniec 1 kwartału 2016. Stopień zadłużenia spółki i zdolność do obsługi zadłużenia pozostają na podobnym, wysokim poziomie jak we wcześniejszych okresach. Potwierdza to wskaźnik Altmana, który dalej pozostaje na poziomie BBB, przy czym wartość Z-Score nieznacznie wzrosła.
PodsumowanieWynik ABC DATA rozczarowują. Spadek sprzedaży i wzrost kosztów działania zaowocowały spadkiem zysków do minimalnego poziomu, który musiał być "ratowany" za pomocą jednorazowych operacji. Bez uwzględnienia zysku wykreowanego na zakupie udziałów w spółce Bizneslink (wynikającego zresztą z oszacowania wartości domeny internetowej i znaku towarowego) zysk brutto osiągnąłby około 3 mln zł, a zysk netto kształtowałby się w okolicach 2 mln zł. To bardzo niewiele przy obrotach rzędu miliarda złotych.
Regres sprzedaży jest bardzo duży - przychody za ostatnie 12 miesięcy (2015Q2 do 2016Q1) spadły o 21% w porównaniu do wcześniejszego okresu (2014Q2 do 2015Q1). Jeśli spółka nie będzie w stanie zwiększać marży brutto na sprzedaży to inwestorzy będą musieli zaakceptować niższy poziom zysków, niż ten do którego przyzwyczaiła nas ABC DATA do tej pory. Spółka może się oczywiście ratować jakąś inżynieria finansową, ale jest to prosta droga do utraty zaufania inwestorów indywidualnych oraz instytucji.
Spółka realizuje swoja strategię na lata 2016-2018. Ma ona na celu długoterminowe zwiększanie wartości spółki poprzez koncentrację na produktach o wyższej rentowności niż handel produktami IT, gdzie konkurencja jest bardzo wysoka, a marże bardzo niskie. Trudno oprzeć się wrażeniu, że w aktualnej sytuacji zamiast wysublimowanej strategii przydałaby się "kuracja odchudzająca", redukcja kosztów stałych i odbudowanie wyniku z podstawowej działalności do wcześniejszych poziomów.
Poszerzanie oferty (RTV, zabawki, materiały biurowe, elektronarzędzia) jak na razie przynosi zamierzone skutki w postaci wzrostu marży brutto na sprzedaży (+0,50%) ale wymaga również zwiększonych inwestycji w kapitał obrotowy. Poziom kapitału obrotowego netto (zapasy + należności - zobowiązania handlowe) w stosunku do sprzedaży wzrósł do poziomu 8% sprzedaży z poziomu 4-6% rok wcześniej. Powoduje to zapotrzebowanie na dodatkowy kapitał i konieczność jego sfinansowania. Spółka tłumaczy duży wzrost zapasów zmianą struktury sprzedaży - niestety na razie nie widać namacalnego efektu tych działań w postaci zwiększenia przychodów.
Akcjonariuszom humor może poprawić lektura prezentacji dla inwestorów, gdzie spółka stara się raczej pokazać pozytywne efekty swojej działalności. Niestety w 1 kwartale 2016 o takie informacje było trudno - głównym faktem o pozytywnym wydźwięku, jaki jest eksponowany, jest wzrost sprzedaży na rynku rumuńskim o 82%. Pozostała część prezentacji jest poświęcona tuszowaniu wrażenia, że wyniki są wyraźnie gorsze niż rok wcześniej.
Warto odnotować, że spółka toczy 2 sprawy sądowe, których wartość jest wysoka w stosunku do generowanych zysków:
- spór z organizacją zbiorowego zarządzania prawami autorskimi (typu ZAIKS), gdzie wysokość roszczeń sięga 19,2 mln zł.
Cytat:Zdaniem Spółki kalkulacje audytora zawierają liczne błędy, a oparte na nich roszczenia są bezpodstawne.
- spór z firmą doradczą, od której ABC DATA żąda 21,7 mln za niedbalstwo przy przeprowadzaniu badania nabywanej spółki zależnej. Spółka nie zdradza o jaką spółkę chodzi (ISource, SCOP?)
Żeby nie popaść w całkowicie pesymistyczny ton - ABC DATA w dalszym ciągu ma mocną pozycję rynkową w Polsce i Europie Środkowej, ścigając się o miejsce lidera z ACTION i AB. Spółka działa na rynku, który w długim okresie rośnie, a dodatkowo w 2016 i 2017 roku powinien dostać impuls w postaci zwiększenia popytu klientów krajowych z powodu programu 500+.
>> Porównanie na tle sektora hurtowegoABC DATA planuje po raz kolejny bardzo wysoką dywidendę (39 groszy na akcję), co przy aktualnej cenie akcji daje stopę dywidendy na poziomie 11,4%. Dodatkowo po wypłacie dywidendy za 2015 spółka dołączy do grona emitentów, które wypłacają dywidendę od co najmniej 5 lat. To powinno zwiększyć atrakcyjność spółki dla wybranych grup inwestorów.
Wycena spółki po ogłoszeniu wyników za 1 kwartał spadła o około 10%. Podstawowe wskaźniki są w dalszym ciągu atrakcyjne - cena/zysk jest na poziomie 10. Kluczowe dla dalszego rozwoju notowań jest rozstrzygnięcie wątpliwości związanych z kontynuacją spadku sprzedaży i zysków.
>> Wyceny, wskaźniki oraz inne informacje dotyczące spółki - tutaj>> Więcej analiz najnowszych raportów finansowych - tutajPowyższa treść przez 120 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.