Jakiś czas temu (kilka lat) pojawił się zachwyt nad wielkością rynku developerów growych. Mówiło się o ilościach spółek większych niż w Japonii. Od tego czasy przybyło ich jeszcze. Fakt ok 500 podmiotów to szokująca liczba.
cytaty z mediów
Cytat:W maju 2023 roku w Polsce działało około 494 producentów i wydawców gier, którzy zatrudniają ponad 15 tys. osób. Łącznie branża co roku wypuszcza ponad 530 nowych wydań gier na kilkunastu platformach.
Cytat:
19 lipca 2023 r.
Raport PARP: w ciągu 5 lat przychody branży gier wzrosły o 250%
W 2022 roku przychody polskiej branży gier wyniosły 1286 mln euro – podaje raport „The Game Industry of Poland – report 2023”. Polska jest jednym z liderów w Europie pod kątem zatrudnienia w sektorze gamedev, a krajowe gry cieszą się zainteresowaniem graczy w Ameryce Północnej, Europie i Azji. Kompleksowy raport na temat branży gier w Polsce przygotowała Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości we współpracy z Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych, Ministerstwem Rozwoju i Technologii oraz przy wsparciu eksperckim Game Industry Conference.
.......
Międzynarodową promocję polskiej branży gier wideo będzie wspierał Sektorowy Program Promocji Sektora Kreatywnego, który w latach 2024-2029 będzie realizowany przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii wspólnie z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości – komentuje Dariusz Budrowski, prezes PARP.
Branża dopiero się rozkręca
W maju 2023 roku w Polsce działało około 494 producentów i wydawców gier, którzy zatrudniają ponad 15 tys. osób. Łącznie branża co roku wypuszcza ponad 530 nowych wydań gier na kilkunastu platformach. Wśród statystyk finansowych najbardziej napawające optymizmem są wskaźniki wzrostu przychodów rok do roku, nawet pomimo jednorazowego – 8-procentowego spadku w 2021 r. Łączne przychody branży w ciągu ostatnich pięciu lat wzrosły o 250% (głównie dzięki eksportowi). Jednakże, jak zwracają uwagę twórcy raportu, przed nami cały czas dużo pracy, aby w kategorii przychodów doścignąć europejską czołówkę. Wyprzedzają nas kraje wysoko rozwinięte, takie jak Wielka Brytania i Francja, Niemcy, Finlandia czy Szwecja.
www.parp.gov.pl/component/cont...:raport-parp-w-ciagu-5-lat-przychody-branzy-gier-wzrosly-o-250
Chyba nie jest jednak aż tak różowo ... skoro coraz częściej pojawiają się komunikaty o przeglądach strategicznnych .... czyli braku kasy i/lub perspektyw.
Wcześniej takowe komunikowały TSG, PCF a ostatnio Jujubee.
Jak wiemy w przypadku PCF zakończyło się to oddaniem kontroli nad spółką w zamian za pozostawienie jakiś czas na stanowisku prezesa. Duże spółki mają łatwiej w negocjacjach.
11bit komunikował, że rozkręca się karuzela poszukiwań mocnych i znanych partnerów z zapleczem finansowym.
Takie spółki jak Jujubee na pewno będzie miała trudniej bo wartość spółki śladowa - kilka mln a i wyniki prac żadne przepalono ponad 1,7mln kasy z emisji.
Porównując 11bit zyskało około 500tyś.
Widać porównanie efektywności.
Zdecydowana większość spółek ma podobne efekty jak Jujubee.
Nawe samo PLW zakomunikowało, że wolało by mieć mniej zespołów ale aby zwiększyć ilość rentownych. Sam od dawna się dziwiłem, że mają wyle i nie konsolidują ich.
W procesie konsolidacji rynku podmioty z silną pozycją będą przejmować lepsze zespoły z tych bez perspektyw fiskalnych a gorsze rozpadną się. Można oczekiwać, że samo 11bit zainwestuje w kilka innych podmiotów.
Doświadczenie ze współpracy i środki pozwalają na to a pozycja fiskalna niebawem powinna zauważalnie wzrosnąć.
Parkiet weryfikuje naszą wiedzę i czujność przy każdym zleceniu (:
a każdy jest mądralą ....po fakcie... :) :)