Analiza wyników spółki BORYSZEW za 2 kwartał 2012 roku
Niestety moje spojrzenie na Boryszewa potwierdza nienajlepsze wnioski z poprzedniego kwartału. Spółka rośnie i puchnie ale jakoś nie przekłada się to na wartość dla akcjonariuszy. I niestety mówienie, że wyniki przejęć, połączeń i restrukturyzacji będą widoczne już niedługo nie sprawdza się niestety.
www.stockwatch.pl/gpw/boryszew... – w monitorze spółki wskaźniki mówią o niedowartościowaniu, którego kurs Boryszewa wykorzystać nie chce.
Wydaje mi się, że najważniejsze dla oceny możliwości dalszych wzrostów tej spółki jest analiza jej segmentów. Grupa jest rozbudowana i nie można zapominać, że nie tylko motoryzacją stoi.
Od razu przejdę do aktualnych wyników, które prezentuję na poniższym wykresie:

kliknij, aby powiększyćWidać, że wzrost przychodów powoli hamuje. Nie jest już tak skokowy jak w poprzednich kwartałach. Faktem jest, że mamy efekt dużej bazy, bo wiele przejęć zostało już zamkniętych i spółki są konsolidowane. Teraz muszą one po prostu rosnąć organicznie.
Problem jest taki, że praktycznie nie rośnie tutaj zysk. Linie przychodów i zysku rozjeżdżają się coraz bardziej i nie jest to dobry wynik. Po raz kolejny porównam Borka do Asseco: ACP przynajmniej rosną zyski wraz z kolejnymi przejęciami i z biegiem czasu. W Borku rentowność regularnie spada:

kliknij, aby powiększyćZdaję sobie sprawę z tego, że etap przejęć nie został tak do końca zamknięty. Niektóre spółki pewnie dalej są przeliczane (Ymos), ustawiane pod konsolidację no i przede wszystkim restrukturyzowane. I wiele osób skomentuje, że na wyniki restrukturyzacji należy poczekać. Ale niestety historia całej tej grupy kapitałowej pokazuje, że do restrukturyzacji się te spółki nie garną. Zarówno Hutmen jak Impexmetal od dawna mają z tym problem. Segment Automotive musi poradzić sobie z trudną sytuacją na rynku ale przecież to właśnie teraz powinny się wszelkie bolesne zmiany dziać.
W każdym razie rachunek segmentowy prezentuje się tak:

kliknij, aby powiększyćDane segmentowe za 2 kwartał 2012 zostały uzyskane przez odjęcie danych z raportu za 1q2012 od danych półrocznych. Uznajemy więc, że nie wprowadzono żadnych zmian w danych za 1q2012.
Część analityki w zakresie przychodów jest lepiej widoczna na wykresie, więc przedstawiam poniżej:

kliknij, aby powiększyćNajważniejszy wniosek jest jeden: wzrost przychodów na przestrzeni jednego kwartału zanotował tylko segment motoryzacyjny. Reszta spada. Cała grupa Impexmetalu zanotowała spadki tłumaczone trudniejszą niż poprzednio sytuacją makroekonomiczną (ceny metali, kursy walutowe). Automotive jeszcze przejmuje, więc rośnie. Choć mam nadzieję, że nie tylko dlatego.

kliknij, aby powiększyćJako pojedynczy segment, działalność motoryzacyjna stała się największą siłą napędową Boryszewa. Grupa Kapitałowa Impexmetal odgrywa jednak cały czas ważną rolę. Jej średnia rentowność jest niższa niż Automotive, więc tym bardziej nie należy o niej zapominać. Sama motoryzacja – nawet jeśli świetnie by się rozwijała – nie stanowi o wyniku i ratingach Boryszewa. Impex może w tym zakresie i bez przeprowadzenia restrukturyzacji stanowić obciążenie dla całej grupy. Proszę o tym pamiętać, że nie sama motoryzacja tworzy tutaj wynik.
Nie spodziewam się, aby tak wielka spółka mogła mieć problemy z pozyskaniem kapitału na finansowanie bieżącej działalności, jednak muszę podkreślić rosnące krótkoterminowe zadłużenie odsetkowe oraz zaangażowanie w kapitał obrotowy. To pogarsza wskaźniki rotacji i powoduje, że rosną koszty finansowe (odsetki) od zapotrzebowania na kapitał.
Także ze w względu na wielkość i rozmiar spółki nie widzę dla niej innych zagrożeń poza wcześniej opisanymi. Ponawiam stwierdzenie, że całość potrzebuje głębokiego oczyszczenia ale dotychczasowy track record nie pozwala mi na nie liczyć.
Pod tym linkiem znajduje się pełne półroczne sprawozdanie Boryszewa:
www.stockwatch.pl/komunikaty-s... Jeśli macie jeszcze jakieś pytania, to zapraszam uprzejmie.
>> Więcej analiz najnowszych
raportów finansowych jest tutajPowyższa treść przez 60 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.