W związku z Pana pytaniem dotyczącym konieczności wyrażenia zgody przez Prezesa Urzędu
Ochrony Konkurencji i Konsumentów (dalej jako: Prezes Urzędu) na konwersję
wierzytelności na akcje GetBack Spółki Akcyjnej w restrukturyzacji z siedzibą we Wrocławiu
uprzejmie wyjaśniam co następuje.
Konwersja wierzytelności na akcje lub udziały spółki może prowadzić do przejęcia kontroli
przez wierzyciela nad spółką ale nie musi.
Przejęcie kontroli jednego lub więcej przedsiębiorców nad jednym lub więcej
przedsiębiorcami jest bowiem jednym z rodzajów koncentracji, których zamiar dokonania
podlega obowiązkowi zgłoszenia Prezesowi Urzędu, po spełnieniu progów obrotowych
wskazanych w art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i
konsumentów (t.j. z 2018 r., poz. 798 ze zm. – dalej „ustawa o ochronie konkurencji”) i
braku wyłączeń wskazanych w art. 14 tej ustawy.
Niektóre koncentracje mogą podlegać zgłoszeniu do Komisji Europejskiej (zamiast zgłoszenia
Prezesowi Urzędu) – dotyczy to transakcji, których uczestnicy osiągają obroty wskazane w
Rozporządzeniu Rady WE nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2014 r. w sprawie kontroli
koncentracji przedsiębiorstw (m.in. obroty przekraczające 5 mln euro).
Aby zatem w przypadku konwersji wierzytelności na akcje zaistniał obowiązek zgłoszenia
takiej koncentracji Prezesowi Urzędu niezbędne jest łączne spełnienie następujących
przesłanek:
1) koncentracja musi mieć miejsce pomiędzy przedsiębiorcami (tzn. wierzyciel lub
wierzyciele muszą mieć status przedsiębiorcy, w rozumieniu art. 4 pkt 1 ustawy o ochronie
konkurencji, co do statusu spółki nie ma wątpliwości, że jest przedsiębiorcą),
2) objęty w wyniku konwersji pakiet akcji musi prowadzić do uzyskania przez wierzyciela
kontroli (lub współkontroli przez co najmniej dwóch wierzycieli) nad spółką (zgodnie z
definicją przejęcia kontroli zawartą w art. 4 pkt 4 ustawy o ochronie konkurencji przez
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1 < 00-950 Warszawa
tel. 22 826 34 14 < faks 22 826 61 25
doik@uokik.gov.pl <
http://www.uokik.gov.plprzejęcie kontroli należy rozumieć wszelkie formy bezpośredniego lub pośredniego uzyskania
przez przedsiębiorcę uprawnień, które umożliwiają wywieranie decydującego wpływu na
innego przedsiębiorcę – ustawa zawiera wskazanie przykładowych sytuacji, które prowadzą
do przejęcia kontroli m.in. dysponowanie większością głosów na wza lub w zarządzie innego
przedsiębiorcy),
3) łączne obroty przedsiębiorców uczestniczących w koncentracji tj. w przypadku przejęcia
kontroli łączne obroty podmiotu przejmującego kontrolę i grupy kapitałowej, do której
należy oraz w odpowiednim zakresie obroty podmiotów współkontrolowanych lub
współkontrolujących tego przedsiębiorcę , a także obroty spółki, nad którą jest przejmowana
kontrola i jej spółek zależnych przekraczają w roku poprzedzającym zgłoszenie na świecie
równowartość 1 mld euro lub równowartość 50 mln euro na terytorium Polski,
4) spółka, nad którą ma zostać przejęta kontrola i jej spółki zależne uzyskały w co najmniej
jednym z dwóch lat poprzedzających zgłoszenie koncentracji łączne obroty przekraczające
równowartość 10 mln euro na terytorium (art. 14 pkt 1 ustawy o ochronie konkurencji).
Jeżeli zatem spełnione zostaną łącznie wskazane powyżej przesłanki, na przedsiębiorcy
(wierzycielu) obejmującym akcje spoczywa obowiązek zgłoszenia Prezesowi Urzędu takiej
koncentracji na etapie jej zamiaru, zgodnie bowiem z art. 13 ust. 1 ustawy o ochronie
konkurencji zgłoszeniu podlega zamiar koncentracji, a nie fakt jej dokonania. W takiej
sytuacji zgodnie z art. 118 ustawy z dnia 15 maja 2015 r. prawo restrukturyzacyjne
głosowanie nad układem może zostać przeprowadzone tylko w przypadku, gdy na
zgromadzeniu wierzycieli zostanie przedłożona zgoda Prezesa Urzędu albo Komisji
Europejskiej. Jeżeli natomiast którakolwiek z ww. przesłanek nie została spełniona na
zgromadzeniu wierzycieli należy wykazać, że zgoda taka nie jest wymagana.
Jednocześnie uprzejmie informuję, że do Prezesa Urzędu nie wpłynął wniosek o wyrażenie
zgody na ww. konwersję.