boyuaakr
Advertisement
PARTNER SERWISU
jgybepxo
1 2 3
anty_teresa
PREMIUM
522
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 11 191
Wysłane: 3 grudnia 2017 01:09:12
R22 – omówienie prospektu emisyjnego

Grupa R22 jest podmiotem stosunkowo młodym (zawiązanie spółki miało miejsce 26 czerwca tego roku) i powstała wskutek wniesienia spółek H88, Vercom i Oxylion, które działają w 3 segmentach biznesowych.

Największym pod względem przychodów jest „Omnichannel Communication” czyli wielokanałowa komunikacja elektroniczna (między innymi SMS, email) w zakresie marketingu i transakcyjnym realizowana w modelu SaaS, świadczona przez podmiot zależny Vercom. Usługi oferowane w tym segmencie dotyczą czterech głównych obszarów:
-Email marketing & automation to prowadzenie akcji promocyjnych z wykorzystaniem
zautomatyzowanych kampanii za pomocą wiadomości email oraz podnoszenie wskaźnika
dostarczalności emaili transakcyjnych (czyli związanych z określoną transakcją lub działaniem klienta
końcowego), realizowane w zakresie wysyłki masowej.
-Masowa wysyłka marketingowych oraz transakcyjnych komunikatów mobilnych (SMS, MMS, VMS, Push). Poprzez komunikaty mobilne o charakterze transakcyjnym należy rozumieć takie, które są pochodną transakcji gospodarczej zrealizowanej przez klienta spółki i służą przekazaniu informacji związanych z transakcją np. przesyłaniu haseł, informacji o dostawie, nadchodzącej płatności, niedokonanej płatności etc. Dotyczy to w szczególności dynamicznie rosnącej branży e-commerce
-Performance Marketing, czyli dostarczanie rozwiązań powstałych w oparciu o bazy zachowań użytkowników Internetu i ich preferencje zakupowe oraz wysyłka korespondencji w formie wiadomości do podmiotów znajdujących się w tych bazach.
-Big Data, czyli gromadzenie, przetwarzanie i analiza bardzo dużych zbiorów danych w celu realizacji
skutecznych działań marketingowych i sprzedażowych realizowanych z wykorzystaniem Internetu. Jest to obszar znajdujący się we wczesnej fazie rozwoju biznesowego.

Za to najszybciej rosnącym segmentem jest Hosting i sprzedaż domen, który realizuje Grupa H88. R22 poprzez swoja spółkę zależną oferuje hosting współdzielony, VPS (hosting w chmurze) oraz fizyczne serwery dedykowane do wyłącznego korzystania przez klienta. W segmencie tym spółka prowadzi także sprzedaż domen internetowych, certyfikatów SSL i rozwiązań anty DDoS.

Emitent prowadzi także działalność telekomunikacją – Internet,VoIP,transmisja danych - Oxylion

Grupa R22 rozwija się w dużej mierze przez akwizycje. Od 2014 r. kiedy Oxylion przejął Yureco do końca ostatniego roku obrotowego zakończonego w czerwcu przejęto 7 spółek z segmentu internetowego, 2 podmioty z Omnichannel Communication i 8 spółek hostingowych. Dodatkowo w listopadzie nabyto kolejne 2 - Serveradmin (Linuxpl.com) oraz Bright Group (FutureHost.pl), których refinansowanie zakupu jest jednym z celów emisji. W roku 2015/2016 (spółka ma przesunięty rok obrotowy względem roku kalendarzowego o 6 miesiecy) na przejęcia wydano prawie 27 mln zł, w roku 2016/2017 ponad 43 mln zł, a w obecnie trwającym już 35 mln zł.

W związku z tym, że inwestorom oferowane są akcje bardzo młodej spółki w prospekcie zaprezentowano połączone sprawozdanie finansowe jednostek znajdujących się pod wspólną kontrolą i wniesionych do R22 za ostatnie dwa pełne lata działalności i kwartał zakończony we wrześniu tego roku.
Według zaprezentowanych danych przychody w ostatnim zakończonym roku obrotowym wzrosły o 75 proc. i wyniosły 74 mln zł. Jednak należy pamiętać, że wartość ta wynika z objęcia konsolidacją spółek od dnia ich przejęcia. Gdyby przejęte podmioty przez cały rok były w grupie R22 to przychody wyniosłyby 96 mln zł (mowa o danych łącznie z nabytymi spółkami w listopadzie). W pierwszym kwartale roku obrotowego 2017/2018 sprzedaż zamknęła się kwotą 23,1 mln zł, co oznacza wzrost o 25 proc. r/r.


kliknij, aby powiększyć


W ujęciu rocznym najszybciej rośnie segment hostingu. Obroty w roku obrotowym 2016/2017 wyniosły 26,5 mln zł i były o 139 proc. wyższe r/r, co w dużej mierze wynika z przejęć, lecz nie tylko.
W prospekcie zamieszczono dane LFL, czyli takie jak gdyby grupa funkcjonowała w obecnym kształcie od roku 2014/2015. Z zestawienia wynika, że rośnie liczba klientów hostingu i sprzedanych domen, choć ARPU (średni przychód na jednego klienta) w hostingu spadło ze 173 zł do 167 zł, czyli o 3,5 proc. Mimo to dzięki wzrostowi skali można szacować, że przychody wzrosłyby o ok. 6 proc.


kliknij, aby powiększyć


Za to w pierwszym kwartale tempo wzrostu wyniosło 4 proc., ale trzeba dodać, że dane kwartalne zostały przedstawione w ujęciu LFL, czyli tak jakby wszystkie podmioty które znajdowały się w grupie na koniec roku 2016/2017 zostały przejęte na początku tego roku.

W segmencie Omnichannel Communication (dalej OC) przychody w roku obrotowym 2016/2017 wyniosły 32,8 mln zł i były o 125 proc. wyższe r/r. Za ok. 1/3 wzrostu odpowiada przejęcie spółki SerwerSMS natomiast reszta pochodzi ze wzrostu organicznego tego segmentu, w szczególności wzrostu ARPU na dużych klientach.


kliknij, aby powiększyć


Wzrostowa tendencja kontynuowana jest także w trwającym już następnym okresie rachunkowym. Przychody w 1 kw. roku obrotowego 2017/2018 wyniosły 12,2 mln zł i były o 56 proc. wyższe r/r. przy czym są to dane LFL.

W telekomunikacji sprzedaż ma za to tendencję malejącą. W 2016/2017 przychody spadły o 6 proc., natomiast w 1 kw. tego roku pozostały na tym samym poziomie jak w analogicznym okresie poprzedniego roku.


kliknij, aby powiększyć


Niestety EBITDA a także EBIT rosną w zadecydowanie niższym tempie niż przychody. EBITDA w roku 2016/2017 wyniosła 19,5 mln zł i była o 32 proc. wyższa r/r, co oznacza, że rosła w tempie dwukrotnie niższym od przychodów. Rentowność na poziomie EBITDA wyniosła 26 proc. i była o 9 punktów procentowych niższa niż w roku 2015/2016. Spadek rentowności to częściowo efekt kosztów jednorazowych jakie poniosła spółka w kwocie 2,3 mln zł. Po normalizacji dostaniemy EBITDA na poziomie 21,8 mln zł i rentowność 29 proc. w porównaniu do 36 proc. rok wcześniej(0,4 mln zł jednorazowych kosztów w roku 2015/2016).
Docelowa/powtarzalna EBITDA (uwzględniając wynik przejętych w 2016/2017 r. za cały okres a nie od dnia przejęcia bez kosztów jednorazowych) jest oczywiście wyższa i wynosi 23,3 mln zł. Natomiast z przejętymi spółkami w listopadzie 25,5 mln zł.

Kontrybucja wszystkich segmentów w jakich działa spółka do EBITDA jest dość zrównoważona. W roku 2016/2017 segment hostingowy wygenerował 5,5 mln zł EBITDA, segment OC 7 mln zł, natomiast telekomunikacja 6,9 mln zł. W 1 kwartale 2017/2018 r. odpowiednio 2,3 mln zł, 2,8 mln zł i 1,7 mln zł.


kliknij, aby powiększyć


O ile znormalizowany EBIT (po korekcie o zdarzenia jednorazowe) urósł w 2016/2017 r. o 4,6 mln zł (40 proc.) i wyniósł 16,2 mln zł, a EBIT wzrósł o 2,7 mln zł i wyniósł 13,8 mln zł, to na poziomie zysku brutto mamy stagnację (9,5 mln zł vs. 9,2 mln zł), a po normalizacji o jednorazowe koszty operacyjne przyrost jedynie o 2,1 mln zł czyli 21 proc. (9,5 mln zł w 2016/2017 wobec 9,3 mln zł w 2017). Spowodowane jest to z jednej strony wyższymi o ok. 1 mln zł odsetkami od zobowiązań (2,5 mln kosztów), z drugiej zdarzeniami jednorazowymi w postaci przedterminowego wykupu obligacji (dodatkowy koszt 0,75 mln zł) i stratą ze zbycia inwestycji (0,86 mln zł) – pożyczek udzielonych byłym akcjonariuszom Oxylion i H88. A zatem znormalizowany zysk brutto wynosi 13,4 mln zł zamiast raportowanych 9,5 mln zł, co oznacza rzeczywisty wzrost o 38 proc. r/r.

Według nominalnych danych raportowanych zysk netto grupy R22 za ostatni zamknięty rok obrotowy wyniósł 6,4 mln zł wobec 7,9 mln zł rok wcześniej. Wynika to z różnicy w kwocie 1,2 mln zł na działalności zaniechanej (planowana sprzedaż spółki Inotel Biznes „Spider”) oraz wyższego podatku (2,16 mln zł wobec 1,78 mln zł rok wcześniej).

Przy analizie danych finansowych warto jeszcze zwrócić uwagę na fakt, że spółka nie posiada 100 proc. udziałów w 3 kluczowych podmiotach, czyli H88 Holding, Vercom i Oxylion, gdzie proc. posiadanego kapitału wynosi odpowiednio 74,3 proc. 75,9 proc. i 99 proc. Z tego powodu dla akcjonariuszy liczy się zysk przynależny akcjonariuszom jednostki dominującej, który wynosi za ostatni pełny rok 4,3 mln zł na 6,4 mln całej grupy (6,6 mln zł na 7,9 mln zł rok wcześniej).

Na koniec roku obrotowego 2016/2017 zakończonego 30 czerwca wskaźnik ogólnego zadłużenia wynosił 71 proc. co należy uznać za wartość dość wysoką. Jeśli jednak wziąć pod uwagę, że wśród zobowiązań są także te dotyczące zakupu akcji własnych to skorygowany wskaźnik wyniesie 67 proc.
Dług finansowy netto wynosił na koniec roku 50,5 mln zł co w relacji do znormalizowanej EBITDA (skorygowanej o jednorazowe koszty i EBITDA przejętych jednostek za okres do dnia nabycia) daje wskaźnik na poziomie 2,15 czyli relatywnie nie taki wysoki. Nie dziwi fakt, że spółka dostała finansowanie pomostowe w kwocie 34 mln zł na nabycie Serveradmin w listopadzie.

Skoro mowa o finansowaniu to przejdźmy do celów emisji. Spółka z emisji akcji serii D zamierza pozyskać ok 75 mln zł które zamierza przeznaczyć na:
- spłatę kredytu pomostowego 34 mln zł
-akwizycje podmiotów z branży hostingu i OC -18 mln zł. Spółka rozmawia z 4 podmiotami które mogą wygenerować 8-10 mln zł zysku na poziomie EBITDA
-rozwój platform IT – 7 mln zł.

Poza akcjami z nowej emisji w liczbie 3 500 000 przedmiotem oferty są także akcje akcjonariuszy - nie więcej niż 1 701 596 akcji z 10 680 000 akcji już istniejących.

Cena maksymalna wynosi 23 zł za akcje, co daje wycenę spółki na poziomie 245 mln zł przed emisją i nominalne wskaźniki C/WK na poziomie 5,6 C/Z na poziomie 38, C/Z liczone z zysku akcjonariuszy jednostki dominującej 58 i EV/EBITDA równe 16,8

Jeśli jednak zamiast nominalnego EBITDA podstawimy EBITDA skorygowane (23,3 mln zł po korekcie o koszty jednorazowe i wynik przejętych spółek przed dniem akwizycji) to EV/EBITDA wyniesie 14. Niestety na GPW nie ma spółki, która byłaby bezpośrednio porównywalna z R22. Działalność hostingową i telekomunikacyjną prowadzi ATM (EV/EBITDA na poziomie 15), natomiast w zakresie marketingu cyfrowego mamy SARE (EV/EBITDA równe 7,3) Jeśli przyjąć wartość średnią to wycena przy cenie maksymalnej jest dość wysoka względem tak stworzonego mnożnika (11,1). Należy jednak wziąć pod uwagę, że:
Cytat:
Mając na uwadze zakres usług oferowanych przez spółki z Grupy H88, zwiększanie skali działalności, a tym samym dalsze umacnianie pozycji rynkowej, oraz ceny porównywalnych usług w podmiotach konkurencyjnych, w ocenie Emitenta ARPU w segmencie Hosting powinno w okresie dwóch, trzech lat systematycznie rosnąć w warunkach porównywalnych.

s także:
Cytat:
Biorąc pod uwagę, że znacząca liczba klientów Grupy Vercom to podmioty rozwijające się, działające
w obszarach nowych technologii oraz e-commerce, jest wysoce prawdopodobne, że obserwowany wzrost skali
działalności obecnych klientów będzie trwał i przekładał się pozytywnie na zwiększenie wartości usług
nabywanych od Grupy Vercom, a tym samym na wzrost generowanych przez nią przychodów.

Skoro mamy motory wzrostu wyników, to nie powinno dziwić, że spółka próbuje je sprzedać także inwestorom.


>> Wyceny automatyczne są tutaj
>> Więcej analiz najnowszych raportów finansowych jest tutaj

Powyższa treść przez 120 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.
Edytowany: 23 maja 2024 11:33

Zonag
0
Dołączył: 2017-07-16
Wpisów: 23
Wysłane: 8 grudnia 2017 23:32:21
Jakieś przewidywania co do przebiegu debiutu? Think

ratyn
0
Dołączył: 2013-01-25
Wpisów: 134
Wysłane: 11 grudnia 2017 13:23:19
www.pb.pl/oferujacy-wierza-w-r...

W roku finansowym zakończonym 30 czerwca 2017 r. (różni się od roku kalendarzowego) przyniosło to 19,5 mln zł EBITDA i 4,3 mln zł zysku netto. Spółka nie podaje prognoz. Według Trigonu DM zyski będą jednak szybko rosły. Już w roku finansowym 2017/ 2018 EBITDA osiągnie 36,6 mln zł, a zysk netto — 16,4 mln zł. Haitong Bank jest jeszcze bardziej optymistyczny. Zakłada, że EBITDA przekroczy 41 mln zł, a wynik netto sięgnie 16,8 mln zł. Na podstawie swoich prognoz na przyszłe lata wyceniają spółkę o 6-75 proc. (Trigon) i 22-62 proc. (Haitong) drożej, niż wycenia się sama.


czyżby dynamiczny wzrost...


Deogracias
PREMIUM
12
Dołączył: 2012-10-10
Wpisów: 486
Wysłane: 13 grudnia 2017 11:42:32
Cytat:
Na podstawie swoich prognoz na przyszłe lata wyceniają spółkę o 6-75 proc. (Trigon) i 22-62 proc. (Haitong) drożej, niż wycenia się sama.


Wyceny akcji ze strony oferujących trzeba traktować jako element marketingu. Są niejako w pakiecie z całą usługą i z natury rzeczy musza być powyżej ceny emisyjnej, bo inaczej by szkodziły emisji.
Choć czasami warto sprawdzić co zakładają dla spółki maklerzy i na ile te założenia są realistyczne.

Dzisiaj ostatni dzień zapisów.

Spółka ciekawa.
Nowe technologie itp, chociaż zastanawiam się ile można zarabiać na hostingu/domenach. To są raczej usługi infrastrukturalne i w długim okresie mają tendencje do konsolidacji i spadających marż. Jest duża presja cenowa ze strony klientów, a jednocześnie koszty rosną z uwagi na rozbuchany rynek pracy w IT.
Digital marketing to oczywiście wzrostowy sektor, ale tutaj w długiej perspektywie trzeba będzie umieć sobie poradzić z duopolem Google/Facebook, który przechwytuje coraz większą część tego rynku.


Z ciekawostek personalnych. Jacek Duch, główny akcjonariusz, jest jednocześnie przewodniczącym rady nadzorczej Asseco Poland.
Nowy wpis >>> Top 10 wpisów z 2020 roku
Zapraszam na bloga - https://dariuszgrupa.pl
https://twitter.com/DarekGrupa

Poproś analityków Stockwatch o analizę fundamentalną wybranej spółki >>> Przycisk w profilu spółki

ratyn
0
Dołączył: 2013-01-25
Wpisów: 134
Wysłane: 15 grudnia 2017 14:16:14
www.stockwatch.pl/wiadomosci/g...">www.stockwatch.pl/wiadomosci/g...

cena już znana i spora pula dla funduszy, no to będzie giełdowa przygoda

anty_teresa
PREMIUM
522
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 11 191
Wysłane: 15 grudnia 2017 15:13:11
ratyn napisał(a):

Według Trigonu DM zyski będą jednak szybko rosły. Już w roku finansowym 2017/ 2018 EBITDA osiągnie 36,6 mln zł, a zysk netto — 16,4 mln zł. Haitong Bank jest jeszcze bardziej optymistyczny. Zakłada, że EBITDA przekroczy 41 mln zł, a wynik netto sięgnie 16,8 mln zł. Na podstawie swoich prognoz na przyszłe lata wyceniają spółkę o 6-75 proc. (Trigon) i 22-62 proc. (Haitong) drożej, niż wycenia się sama.


Skoro spółka była wyśmienita i tania przy 23 zł, to dlaczego książka pokryła się dopiero po redukcji o 1/4?

bratekm
0
Dołączył: 2018-09-02
Wpisów: 4
Wysłane: 4 września 2018 09:10:37 przy kursie: 17,88 zł
Jestem początkującym inwestorem i szukam wyjaśnienia. Może tutaj ktoś będzie w stanie mi powiedzieć, dlaczego spółka po dobrych komunikatach, i ciekawych przejęciach nie idzie w górę? Powinien być przynajmniej kilkuprocentowy wzrost. Why not?

Walu-osp
0
Dołączył: 2011-07-22
Wpisów: 105
Wysłane: 4 września 2018 16:26:45 przy kursie: 17,88 zł
Nie wiem kolego i szukam powodów spadku, nic nie widzę poza mocnymi fundamentami. Na szczęście obrót niewielki. Myślę że do wyników trzeba poczekać.

kolega
PREMIUM
7
Grupa: SubskrybentP1
Dołączył: 2010-10-16
Wpisów: 295
Wysłane: 8 marca 2019 20:54:54 przy kursie: 18,04 zł
kiedy można się spodziewać analizy raportu

niedźwiedź
70
Dołączył: 2015-02-06
Wpisów: 637
Wysłane: 19 lipca 2019 17:24:20 przy kursie: 19,60 zł
ta spółka ma najdziwniejszy sposób raportowania jaki ostatnio widziałem


niedźwiedź
70
Dołączył: 2015-02-06
Wpisów: 637
Wysłane: 19 lipca 2019 17:49:35 przy kursie: 19,60 zł
mój błąd
oni po prostu mają przesunięcie w nazwach kwartałów
ciekawa spółka

anty_teresa
PREMIUM
522
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 11 191
Wysłane: 27 stycznia 2020 16:33:13 przy kursie: 24,10 zł
Lider hostingu na kredytowym dopingu – omówienie sprawozdania finansowego R22 po III kw. 2019 r.

Od debiutu spółki na rynku minęło już trochę czasu, więc wypada zerknąć jak sobie radzi obecnie podmiot kierowany przez Jakuba Dwernickiego.

Podczas omawiania prospektu emisyjnego wskazywałem, że R22 to podmiot rosnący i ten charakter został utrzymany. Przychody w III kw. ur. wyniosły 44,4 mln zł i były o 43 proc. wyższe r/r (dla spółki to pierwszy kwartał roku obrotowego, ale w tekście będę trzymał się nomenklatury kalendarzowej). Zysk operacyjny zamknął się kwotą 8,44 mln zł, co oznacza zwyżkę o 60 proc. r/r., natomiast zysk netto akcjonariuszy jednostki dominującej wyniósł 3,37 mln zł w porównaniu do 2,74 mln zł przed rokiem.

Drajwery wzrostu wyników są dwa. Pierwszym z nich jest segment hostingowy. Przychody tej dywizji wyniosły w III kw. ur. 20,7 mln zł i były o 6,84 mln zł (49 proc.) wyższe r/r. EBITDA wyniosła 6,6 mln zł (4,3 mln zł przed rokiem), natomiast EBIT 4,16 mln zł, co oznacza zwyżkę o 1,3 mln zł (45 proc.). Rentowność operacyjna w III kw. wyniosła 20 proc., co oznacza spadek o 1 pp. r/r.


kliknij, aby powiększyć


Wyniki zwiększyły się nominalnie najmocniej w segmencie Omnichannel. Przychody wykazały podobną dynamikę do segmentu hostingowego (+49 proc.), przy bardzo podobnym poziomie (20,7 mln zł), ale segment ten mocniej poprawił wynik. Na poziomie operacyjnym spółka pokazała 4,64 mln zł zysku, czyli o 2,65 mln więcej r/r. Marża EBIT wyniosła 23 proc. w porównaniu do 15 proc. przed rokiem. Jak widać poniżej w segmencie tym obecny rok cechuje się rosnącą rentownością.


kliknij, aby powiększyć


Kurczy się za to segment telekomunikacyjny. Przychody w III kw. ur. wyniosły 3,45 mln zł i były o 0,17 mln zł (5 proc.) niższe r/r. Mimo spadku przychodów udało się jednak utrzymać wynik operacyjny. W raportowanym okresie EBIT zamknął się kwotą 626 tys. zysku w porównaniu do 634 tys. rok wcześniej. Regres sprzedaży to przede wszystkim efekt spadku sprzedaży usług głosowych – 787 tys. zł obecnie vs. 1,05 mln zł w III kw. 2018 r. Sprzedaż dostępu do Internetu symbolicznie wzrosła – 2,4 mln zł przed rokiem i 2,47 mln zł obecnie.


kliknij, aby powiększyć


Po uwzględnieniu wyłączeń międzysegmentowych finalnie EBIT okresu zamknął się kwotą 8,4 mln zł zysku w porównaniu do 5,3 mln zł przed rokiem. Poprawa zysku operacyjnego to w dużej mierze efekt akwizycji, głównie w segmencie hostingowym. W segmencie Omnichannel w grupie pojawiły się spółki Appchance Group, Appchance i UserEngage, ale wszystkie są konsolidowane metodą praw własności i nie kontrybuują do wyniku operacyjnego – segment Omnichannel rósł organicznie. W segmencie hostingu do grupy dołączyły spółki: WebClass S.R.L., Net Design S.R.L., Rospot S.R.L, H88 Hosting d.o.o., Hostvision S.R.L., Top Level Hosting S.R.L., Avalon d.o.o. konsolidowane metodą pełną i stowarzyszona Bluegento SA.


kliknij, aby powiększyć


Skoro R22 rozwija się przez akwizycje to musi skądś brać kapitał. W tym przypadku są to kredyty, więc nie powinno nikogo dziwić, że odsetki zjadają istotną część wyniku operacyjnego. W dodatku finansowanie dla niektórych spółek jest dość drogie – H88 Holding S.R.L wzięła od PFR pożyczkę oprocentowaną na EURIBOR + 11 proc. marży, a H88 Hosting d.o.o. ma pożyczkę od PFR z premią 9,5 proc. ponad EURIBOR. Koszty finansowe netto zabrały 1,66 mln zł wobec 0,83 mln zł przed rokiem. Zysk brutto wyniósł 6,6 mln zł i był o 49 proc. wyższy r/r, natomiast zysk netto grupy kapitałowej zwiększył się o 32 proc. i wyniósł 4,87 mln zł.

Niestety R22 w wielu spółkach posiada tylko większościowe udziały i nie jest właścicielem 100 proc. akcji. W związku z tym część zysków należy do innych udziałowców spółek wchodzących w skład grupy, więc akcjonariusze powinni patrzeć przede wszystkim na zysk netto akcjonariuszy jednostki dominującej. Ten wyniósł w tym kwartale 3,36 mln zł i był o 23 proc. większy r/r.

Jak można zobaczyć poniżej, zysk netto i zysk netto akcjonariuszy jednostki dominującej wskoczył w tym roku na wyższy poziom, ale nie bardzo chce rosnąć pomimo wzrostu przychodów – te wyniosły w I kw. 37,3 mln zł, w II kw. 40,1 mln zł, natomiast w III kw. 44,4 mln zł. Choć pomiędzy I i III kw. mamy +8 mln zł na sprzedaży to zysk netto w zasadzie nie drgnął.


kliknij, aby powiększyć


Zyski spółki mają charakter gotówkowy co potwierdzają przepływy operacyjne – we wszystkich okresach są dodatnie i wyższe od raportowanego zysku netto. Nie oznacza to jednak, że spółka obrasta w gotówkę, bo znaczące środki są wydatkowane na inwestycje. Jako że gotówki operacyjnej byłoby zbyt mało na dokonywanie przejęć spółka posiłkuje się kredytami, które widoczne są jako dodatnie wpływy z działalności finansowej.


kliknij, aby powiększyć


Główną pozycją aktywów jest wartość firmy, czyli nadwyżka zapłaconej ceny ponad wartość majątku przy akwizycjach. Co ciekawe kapitał własny nie pokrywa wartości firmy – co to oznacza chyba nie trzeba tłumaczyć - połowa WNIP finansowana jest długiem. Kapitał obrotowy jest ujemny na kwotę ponad 30 mln zł. Aktywa obrotowe wynoszą ok. 32 mln zł, z czego 10,9 mln zł stanowi gotówka, natomiast 14,5 mln zł należności. W zobowiązaniach krótkoterminowych (62,15 mln zł) mamy ponad 19 mln zł zobowiązań finansowych i 17,4 mln zł zobowiązań wobec klientów – czyli zaliczek, które zostaną pokryte realizowanymi usługami. Po korekcie o te zaliczki niedobór kapitału obrotowego wynosi 12,8 mln zł, co oznacza dość ciężką sytuację płynnościową. Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę, że spółka w ciągu ostatniego roku wygenerowała 43 mln zł gotówki operacyjnej to powinna sobie z obsługą zobowiązań poradzić – środki, które napłyną prawdopodobnie pokryją lukę płynności.


kliknij, aby powiększyć


kliknij, aby powiększyć


Dług netto na koniec okresu sprawozdawczego wyniósł 125 mln zł, co w relacji do EBITDA z ostatnich 4 kwartałów daje dług netto/EBITDA na poziomie 3, natomiast do zanalizowanej EBITDA z ostatniego kwartału poziom 2,5.


kliknij, aby powiększyć


Wydaje się, że R22 jest zarządzane bardzo agresywnie bez poduszki na popełnienie błędów. Spółka rośnie bardzo szybko, ale finansowanie wzrostu odbywa się głównie kapitałem obcym i jak pokazałem w omówieniu często jest to dość drogi kapitał. Majątku rzeczowego w R22 nie jest dużo i w razie utraty płynności akcjonariusze zostają z okrągłym zerem – rzeczowych aktywów trwałych nie wystarczy nawet na pokrycie zobowiązań finansowych, nie mówiąc już o pozostałych wierzycielach.

W ciągu ostatnich 4 kwartałów R22 wygenerował 17,9 mln zł zysku netto, ale do akcjonariuszy jednostki dominującej należało tylko 12,2 mln zł. Po urocznieniu wyniku ostatniego kwartału dostaniemy 19,5 mln zł dla całej grupy i 13,5 mln zł dla akcjonariuszy jednostki dominującej. Kapitalizacja na poziomie 345 mln zł oznacza, że rynek spodziewa się potrojenia wyników w ciągu najbliższych lat. Nieco inne wnioski można wyciągnąć patrząc na wskaźnik EV/EBITDA. EV wynosi w tej chwili 482 mln zł, co w relacji do EBITDA nominalnej (41mln zł) daje wskaźnik na poziomie 12 – oczekiwanie wzrostu wyrażane jest już w dziesiątkach procent, a nie setkach jak przy zysku netto. W porównaniu do EBITDA zanalizowanej na podstawie ostatniego kwartału dostajemy wskaźnik EV/EBITDA na poziomie 10 i to prawdopodobnie on decyduje o wycenie rynkowej.


>> Wyceny automatyczne są tutaj
>> Więcej analiz najnowszych raportów finansowych jest tutaj

Powyższa treść przez 365 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.
Edytowany: 29 stycznia 2020 16:57

krewa
PREMIUM
1 362
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2009-05-01
Wpisów: 11 957
Wysłane: 25 kwietnia 2020 20:00:12 przy kursie: 26,70 zł
R22 - analiza techniczna na życzenie


Patrząc szeroko, R22 jest w długoterminowym trendzie wzrostowym, gdyż sekwencja coraz wyżej uplasowanych dołków nie została naruszona. Kurs akcji zbliża się w okolice historycznego szczytu, go którego brakuje jemu 6,37%. Powstaniu historycznego szczytu nie towarzyszyły wyróżniające się słupki wolumenu, a więc nie ma tam dużych pokładów podaży i opór może być na dobrą sprawę wyłącznie psychologiczny. Wybicie górnego ekstremum pozwoliłoby na rozwinięcie zwyżki w kierunku 34,50 zł (Fibonacci).
Problemem jest brak określonego trendu w węższym ujęciu czasowym - widać to chociażby po przebiegu linii ADX, która zanurzyła się poniżej poziomu kierunkowych. Warto jednak uważnie obserwować jej przebieg, gdyż zwyżka tej linii zasygnalizuje początek istotniejszego ruchu cen na wykresie cenowym.


kliknij, aby powiększyć


Powyższa treść przez 21 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.

ramirez1
13
Grupa: SubskrybentP1
Dołączył: 2020-03-16
Wpisów: 416
Wysłane: 19 maja 2020 15:09:33 przy kursie: 31,00 zł
czy mozna prosic o aktualizacje R22 ?

Moderator:

Przerzucam do wątku próśb o analizy:
www.stockwatch.pl/forum/wpis-n...

Analityk może przeoczyć prośbę na wątku spółki. Proszę o korzystanie z dedykowanego działu na forum.
Edytowany: 20 maja 2020 11:17

Wojetek
PREMIUM
503
Dołączył: 2011-08-17
Wpisów: 7 284
Wysłane: 30 czerwca 2020 17:40:01 przy kursie: 27,60 zł

R22
w. tygodniowy

kliknij, aby powiększyć


Mamy dopiero 2/5 świecy tygodniowej więc nie ma pewności czy kształtujący się młot zakończy spadki kursu, jednak już teraz można zauważyć wyraźną reakcję na okolice 26 zł przez notowania (tam również biegnie średnia 30-tygodniowa). Wyżej położone wsparcie na 28,38 zł nie wytrzymało i obecnie staje się oporem w krótkim terminie. Zakładając że kurs nie będzie już pogłębiał spadków i formacja młota się zachowa na świecy tygodniowej, obecnie możemy widzieć dołek korekty spadkowej przez powrotem do wzrostów. Aby się ten scenariusz spełnił oczywiście w ciągu kolejnych tygodni konieczne będzie pokonanie w/w oporu na 28,38 zł.


Powyższa treść przez 21 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających dostęp do portfela Cztery Fazy Rynku.
Edytowany: 30 czerwca 2020 17:42

Analityk Fundamentalny
PREMIUM
375
Dołączył: 2011-12-27
Wpisów: 995
Wysłane: 22 lipca 2020 11:59:37 przy kursie: 33,00 zł
Szybki rozwój na kredyt – omówienie sprawozdania finansowego R22 po I kw. 2020 r.

Od debiutu spółki na rynku minęło już ponad 2,5 roku i w tym czasie podmiot kierowany przez Jakuba Dwernickiego zwiększył swoją kapitalizację z 200 do ponad 450 mln zł w chwili obecnej. Oczywiście taka zwyżka nie byłaby możliwa bez poprawy wyników finansowych. Przypomnę tylko, że spółka ma zmieniony rok księgowy, który kończy się 30 czerwca. Tak więc przeanalizuję wyniki za trzeci kwartał roku obrachunkowego 2019/2020, czyli okres kończący się 31 marca 2020 roku.


R22 to spółka typu growth (wzrostowa) co potwierdzają ostatnio zaraportowane dane finansowe. Przychody w pierwszym kwartale bieżącego roku wyniosły 49,5 mln zł i były o 33 proc. wyższe r/r. Zysk operacyjny zamknął się kwotą 9,4 mln zł, co oznacza zwyżkę o 32 proc. r/r.

Na poziomie zysku przed opodatkowaniem mamy bardzo zbliżony wynik do zeszłorocznego 5,9 mln zł. Nadwyżka wypracowana operacyjnie została „zjedzona” przez koszty finansowe, które wyniosły 3,2 mln zł czyli o 2,0 mln więcej niż rok wcześniej. Spółka nie przedstawiła osobnej noty, ale po analizie sprawozdania można przyjąć, że jest to efekt rosnących odsetek (2,1 mln zł vs 1,0 mln rok wcześniej) jak i zapewne w części różnic kursowych. Spółka posiada część zadłużenia kredytowego w EUR, co przy skokowym osłabieniu złotówki na koniec analizowanego kwartału zapewne wpłynęło na ujemne przeszacowanie kredytów.

R22 w wielu spółkach posiada tylko większościowe udziały i nie jest właścicielem 100 proc. akcji. W związku z tym część zysków należy do innych udziałowców spółek wchodzących w skład grupy, więc akcjonariusze powinni patrzeć przede wszystkim na zysk netto akcjonariuszy jednostki dominującej. Ten wyniósł w tym kwartale 3,89 mln zł i był o 14,3 proc. większy r/r i o 3,0 proc. wyższy niż w poprzednim kwartale. Szybsza dynamika zysku netto dla akcjonariuszy jednostki dominującej niż zysku brutto jest związana z efektywną stopą podatkową, która wyniosła tylko 10,8 proc. czyli o 6,8 p.p. mniej niż rok wcześniej. Jest to przede wszystkim efekt zastosowania ulgi IP Box, co spowodowało obniżenie obciążenia podatkowego o 1,2 mln zł.
Omnichannelowy hosting to podstawa

Od ostatniego omówienia nie zmieniło się nic w zakresie segmentów, które przyczyniają się do szybkiego wzrostu grupy – są to wciąż segment hostingowy oraz omnichannel.


kliknij, aby powiększyć


Powyższy wykres jasno wskazuje jaką drogę spółka przebyła w ostatnich 3 latach. Jeszcze na początku 2017 roku segment telekomunikacyjny przynosił prawie 1/3 zysku operacyjnego całej grupy, podczas gdy w chwili obecnej jest to zaledwie 7-8 proc. Gdyby spółka nie wyszła z akwizycjami (ale również pracą organiczną) w dwóch najważniejszych obecnie segmentach, to zapewne wycena spółki byłaby zupełnie w innym miejscu niż obecnie.
Omówienie segmentów zacznijmy więc od hostingu, którego przedmiotem działalności jest zapewnienie przestrzenie serwerowej, świadczenie usług w celu utrzymania treści elektronicznych w internecie oraz sprzedaż domen.



kliknij, aby powiększyć


Przychody tej dywizji wyniosły w I kw. br. 23,1 mln zł i były o 5 mln zł (27 proc.) wyższe r/r. Wzrost sprzedaży wynikał ze wzrostu usług hostingowych oraz domen. Działo się to za sprawą pozyskania nowych klientów a także wzrost ARPU - dzięki optymalizacji cenników oraz dosprzedaży usług dodatkowych.
Nie można również zapominać o wpływie akwizycji przeprowadzonych w Rumunii oraz Chorwacji. Proszę pamiętać, że spółka w zeszłym roku w czerwcu nabyła mniejszościowe udziały w Blugento (Rumunia) i dokupiła je w ciągu roku osiągając obecnie 45 proc. udziałów. Podobna akwizycja nastąpiła również w czerwcu 2019 roku na rynku chorwackim, gdzie spółka przejęła za 1,85 ml EUR 100 proc. udziałów w Avalon, która jest wiceliderem chorwackiego rynku hostingu i domen (ponad 9 tys. klientów i 10 tys. domen). To również oznacza, że efekty obydwu akwizycji widoczne jako przyrosty klientów oraz sprzedaży rok do roku będą widoczne jeszcze przez jeden kwartał.


kliknij, aby powiększyć


Jak widać spółka istotnie rośnie na przestrzeni lat w kontekście liczy klientów hostingowych jak i liczby domen. Tutaj jedna uwaga, w ostatnim kwartale spółka podała informację, że w liczbie domen jest ujęte 29,6 tys. (o 6,1 tys. więcej niż rok wcześniej) domen w promocji za 0 zł. Z kolei przy liczeniu ARPU nie są one uwzględniane. Jak wspomniałem powyżej efekt akwizycji będzie za chwilę wygasał, choć z porównania liczb nie jest on obecnie specjalnie wysoki.
ARPU w domenach rośnie nieznacznie (68 vs 65 rok wcześniej) natomiast dynamika ARPU w hostingu (+13,5 proc. r/r i ponad 50 proc. w porównaniu do 2 lat wstecz) jest już zauważalna. Co ważne, zarząd w trakcie telekonferencji stwierdził, że widzi sporą przestrzeń do dalszego wzrostu tego wskaźnika. Gdyby się tak wydarzyło to oczywiście będzie to bardzo pozytywny sygnał, ponieważ powinno to mieć całkiem spore przełożenie na zyskowność ze względu na efekt dźwigni operacyjnej. Spółka ogłosiła zresztą kilka miesięcy temu uruchomienie nowej marki hostingowej cyber_Folks, co w zamiarze ma spowodować konsolidację brandów, większą rozpoznawalność na rynku oraz optymalizację cenników. Pod tym ostatnim sformułowaniem kryje się, tak przynajmniej zakładam, chęć zwiększenia ARPU czyli (choć nie tylko) również podwyżki. Warto wspomnieć, że historycznie spółka miała istotnie niższe ceny usług w porównaniu do liderów rynkowych (nazwy.pl praz home.pl). Jak widać na powyższym wykresie proces podwyżek cen jest realizowany, a pamiętać należy o pewnej specyfice tego rynku. Pierwszy okres (6-12 miesięcy) umowy często jest związany z promocjami lub wręcz świadczeniem usług za darmo, natomiast w kolejnych okresach cena rośnie. Biorąc pod uwagę taką specyfikę na pewno warto obserwować wskaźnik churn (odejścia klientów), którego rosnąca wartość mogłaby przeszkodzić w stałym zwiększaniu ARPU. Spółka podała, ze wskaźnik odejść dla hostingu wyniósł w analizowanym kwartale 18,8 proc. (+1,1 p.p. w odniesieniu do poprzedniego kwartału) oraz 28,5 proc. dla domen (-0,2 p.p.) i poinformował, że są to wartości stabilne poniżej średnich na rynku.
Patrząc na sprzedaż w zasadzie wszystko idzie jak po sznurku – rośnie liczba klientów, rośnie ARPU, ale zyski wzrosły r/r zauważalnie wolniej niż sprzedaż. EBITDA wyniosła 7,2 mln zł (6,2 mln zł przed rokiem co daje dynamikę na poziomie 16 proc.), natomiast EBIT 4,6 mln zł, co oznacza zwyżkę o 0,4 mln zł (11 proc.). Rentowność operacyjna w III kw. wyniosła 31 proc., co oznacza spadek o 2,9 pp. r/r. Spółka pośrednio tłumaczy ten wolniejszy wzrost zysków kosztami związanymi z uruchomieniem nowej marki cyber_Folks. Wyniosły one w analizowanym kwartale 612 tys. zł, a w całym 2020 roku mają się zamknąć w kwocie 2 mln zł. W jednym z chatów zarząd informował, że nie spodziewa się wyższych kosztów z tytułu wprowadzenia nowej marki ponieważ będzie to skompensowane innymi pozycjami marketingowymi. Jak widać tak się nie wydarzyło przynajmniej w tym segmencie i w analizowanym okresie.
Czas na drugi segment czyli Omnichannel, który oferuje kompleksową ofertę narzędzi i rozwiązań automatyzujących komunikację w postaci np. automatyzacji e-mail marketingu, czy sms/mms.


kliknij, aby powiększyć


Przychody tego segmentu rosną szybciej niż w hostingu, a dynamika kwartalna r/r wynosi +47 proc. przy bardzo zbliżonej (+45 proc.) narastająco za 3 kwartały roku obrachunkowego. Na poziomie zysku operacyjnego widać bardzo duży przyrost (+72,5 proc. r/r) i kwotę prawie 5 mln zł. Wykres jednak wyraźnie pokazuje, że o tak spektakularne dynamiki będzie w kolejnych kwartałach sporo trudniej, ponieważ wchodzi wyższa baza porównawcza. Spółka poinformowała o rekordowym ruchu w sms-ach oraz e-maliach co należy wiązać z efektem lockdown. W rezultacie sprzedaż pierwszego kwartału była wyższa niż rekordowe zazwyczaj obroty w ostatnim kwartale roku kalendarzowego. W tym wypadku rosnąca sprzedaż to efekt organicznego pozyskania nowych klientów oraz dosprzedaży nowych usług, ponieważ nie było akwizycji w tym segmencie.
Co ciekawe w wypadku tego segmentu również nie zadziałał efekt dźwigni operacyjnej i omnichannel zanotował delikatnie niższą rentowność operacyjną zarówno w ujęciu procentowym (-0,6 p.p.) jak i wartościowym (-0,1 mln zł) porównując do czwartego kwartału 2019 roku. Spółka poinformowała, że wzrosty sprzedażowe szczególnie widoczne były wśród większych (a co za tym idzie zazwyczaj niżej marżowanych) klientów, co zapewne może tłumaczyć brak poprawy rentowności. Oczywiście porównanie r/r wypada bezsprzecznie na korzyść obecnego kwartału - głównie za sprawą dynamicznie rosnącej sprzedaży.


kliknij, aby powiększyć

Przy takim porównaniu wpływ lockdown jest już mniej istotny i należy też zwrócić uwagę na rosnące ARPU oraz stały wzrost bazy klientów. Spółka zarówno pozyskuje klientów dużych (segment enterprise) gdzie w chwili obecnej miesięczne ARPU (liczone bez abonamentu i performance marketingu) zbliża się do 30 tys. zł (dynamika r/r 25,1 proc.) jak i mniejszych (grupa SME – dynamika r/r 22,6 proc. oraz wzrost kw/kw o ponad 8 proc.). W tym ostatnim przypadku trzeba zaznaczyć, że w drugim kwartale 2019/2020 spółka przejęła 200 klientów z Promosms (finalizacja zakupu tej spółki nastąpiła w listopadzie 2019 roku). Gdyby wyłączyć ten efekt to dynamika zwiększenia liczby klientów SME r/r spadłaby z 7,0 do 4,2 proc. W wypadku ARPU również można założyć, że to przejęcie przyczyniło się do wzrostu tego wskaźnika, choć zapewne powodów jest więcej.
Żeby nie było tak pięknie to omówić trzeba jeszcze segment telekomunikacyjny, który co tu dużo pisać w zasadzie stabilnie się kurczy. Przychody w I kw. br. wyniosły 3,5 mln zł i były o 0,1 mln zł (2,1 proc.) niższe r/r i aż o 12 proc. w porównaniu z analogicznym okresem sprzed dwóch lat.



kliknij, aby powiększyć


W raportowanym okresie EBIT zamknął się kwotą 716 tys. zysku w porównaniu do 719 tys. rok wcześniej. W wypadku tego segmentu mamy do czynienia z dwoma przeciwstawnymi tendencjami. Usługi ISP (Internet Service Provider – usługi dostępu do internetu (stałymi łączami bądź droga radiową) charakteryzowały się spadkiem liczy klientów (-3,4 proc. r/r) ale wzrostem ARPU (+5,4 proc.) co wpłynęło najprawdopodobniej na lekko wyższe przychody o ok. 1,8 proc. W wypadku oferowania usług VOiP liczba klientów pozostała na tym samym poziomie co rok wcześniej, ale ARPU spadło o ponad 12 proc. z 737 do 648 zł obecnie. W efekcie sprzedaż tej linii biznesowej zanotowała spadek r/r o ok. 12 proc. Na szczęście waży ona ok. 3 razy mniej niż ISP stad jej wpływ na całkowitą sprzedaż segmentu nie jest znaczący.
Nie ma co ukrywać, że trudno uznać ten segment za specjalnie rozwojowy zarówno patrząc na wyniki jak i oferowane usługi. Tym niemniej należy podkreślić, że rentowność operacyjna sięga narastająco prawie 20 proc., a gdybyśmy wzięli pod uwagę rentowność EITDA to rośnie ona do ponad 40 proc. Dodatkowo nakłady inwestycyjne narastająco w okresie obrachunkowym stanowiły tylko 2/3 amortyzacji, a segment generuje stabilnie (choć malejące) wyniki na poziomie sprzedaży i zysków.




kliknij, aby powiększyć


Jak można zobaczyć powyżej łatwo zaobserwować od wielu kwartałów pozytywną tendencję wzrostu zysku operacyjnego. W wypadku zysku netto oraz zysku netto akcjonariuszy jednostki dominującej nie jest to jednak takie oczywiste w szczególności od początku 2019 roku. Zysk ten rośnie ale, jednak w dość spokojny sposób, choć ostatnie dwa kwartały dają szansę na lepsze zachowanie. Trzeba jednak pamiętać, że koszty finansowe będą zapewne w przyszłości redukować zysk przed opodatkowaniem i jego dynamika nie musi być taka wysoka jak w wypadku zysku EBIT.
Generowanie cashu na działalności operacyjnej
Zyski spółki, co cieszy, mają charakter gotówkowy – potwierdzenie widzimy w przepływach operacyjnych, które są dodatnie i w dodatku wyższe od raportowanego zysku netto. Jeśli zrozumiemy specyfikę tego modelu biznesu to dojdziemy do wniosku, że przy wzroście sprzedaży oraz rentownej działalności tak właśnie musi być. Spółka nie angażuje kapitału w zapasy (po prostu ich nie ma) a należności są mniej więcej skorelowane z zobowiązaniami handlowymi. Dodatkowo R22 raportuje zobowiązania z tytułu umów z klientami (19,1 mln zł obecnie vs 14,1 mln zł rok wcześniej), które de facto są przedpłatami klientów (głównie z segmentu hostingu) za usługi zazwyczaj na okres roczny. Tak więc te zobowiązania przekształca się w kolejnych kwartałach w przychody ze sprzedaży (ale już bez wpływu środków pieniężnych). Ten model właśnie powoduje generację dość wysokiej gotówki z działalności operacyjnej oczywiście do momentu osiągania dodatnich dynamik sprzedażowych jak i rentowności sprzedawanych usług. O ryzykach z tym związanych będę pisał jeszcze za chwilę.
Dodatnie przepływy operacyjne oznaczają jednak, że spółka obrasta w gotówkę, ponieważ istotne środki są wydatkowane na inwestycje rozumiane jako przejęcia. Jako że gotówki operacyjnej byłoby zbyt mało na dokonywanie M&A spółka posiłkuje się kredytami, które widoczne są jako dodatnie wpływy z działalności finansowej.


kliknij, aby powiększyć


Główną pozycją aktywów jest wartość firmy (125,3 mln zł na koniec marca) oraz pozostałe wartości niematerialne i prawne (przede wszystkim relacje z klientami i znaki towarowe) o wartości 78,6 mln zł, czyli w sporej części jest to po prostu nadwyżka zapłaconej ceny ponad wartość majątku przy akwizycjach. Jak wspomniano podczas poprzedniej analizy kapitał własny nie pokrywa wartości firmy –a to oznacza, że mniej więcej 2/3 WNIP finansowana jest długiem.



kliknij, aby powiększyć

Kapitał obrotowy jest ujemny na kwotę ponad 38 mln zł w porównaniu do 19,2 mln zł rok wcześniej. Aktywa obrotowe wynoszą ok. 33 mln zł, z czego 8,7 mln zł stanowi gotówka, natomiast 18,9 mln zł należności. W zobowiązaniach krótkoterminowych (70,8 mln zł) mamy ponad 20,1 mln zł zobowiązań finansowych (kredyty, pożyczki i leasingi), 19,2 mln zł zobowiązań handlowych oraz 19,1 mln zł wspomnianych wcześniej zobowiązań wobec klientów. Po korekcie o te zaliczki niedobór kapitału obrotowego wynosi 18,9 mln zł, czyli luka płynnościowa powiększyła się w ciągu roku o 13,7 mln zł.
Spółka w ciągu ostatniego roku wygenerowała 45 mln zł gotówki operacyjnej więc powinna sobie z obsługą zobowiązań poradzić – środki, które napłyną prawdopodobnie pokryją lukę płynności. Nie można jednak nie zwrócić uwagi na zobowiązania długoterminowe, które obecnie wynoszą 175,6 mln zł i przyrosły kw./kw. o 54,8 mln zł, a w ciągu ostatnich 12 miesięcy aż o 96,1 mln zł.
Cóż takiego zatem się stało co spowodowało tak znaczny wzrost zadłużenia? Odpowiedź w zasadzie podobna do poprzednich kwartałów - to akwizycje finansowane głównie z długu. W ciągu ostatniego kwartału wydarzyły się dwie znaczące transakcje.
Po pierwsze inwestycje w jednostki stowarzyszone wzrosły z 13,9 mln zł do 38,4 mln zł co było efektem nabycia 29,42 proc. akcji spółki Profitroom za kwotę 25 mln zł. Dodatkowo w czerwcu 2020 spółka powinna dokupić za dodatkowe 5 mln zł kolejne 4 proc. głosów tak aby osiągnąć stan posiadania 33,3 proc. akcji w tym podmiocie. W zaraportowanej umowie mowa jest również o opcji wykupu 17 proc. w roku 2024. W chwili obecnej wartości te wskazują na wycenę przejmowanej spółki na poziomie 90 mln zł.
Zarząd R22 argumentuje, że nabywana spółka jest wiodącym dostawcą aplikacji w modelu SaaS dla hoteli i apartamentów, zarówno w Polsce, jak i zagranicą. Inwestycje w spółki bazujące na modelu SaaS (Software as a Service) są oczywiście „sexy” i potencjalnie interesujące. Ryzyko jest tutaj, w moim odczuciu, jednak wyższe niż w poprzednich akwizycjach. Jest to spowodowane zarówno dość wysoką (przynajmniej relatywnie) kwotą inwestycji finansowaną przecież długiem (mBank oraz ING), brakiem kontroli nad podmiotem, znakiem zapytania co do możliwych do uzyskania synergii z dotychczasowymi segmentami (Hosting i omnichannel). A dodatkowo przecież pandemia spowodował istotny spadek rynku turystycznego. R22 zresztą zaraportowało, że Profitroom obserwuje spadek rezerwacji wykonywanych za pomocą modułu Booking Engine, co wynika z istotnego spadku ruchu turystycznego i biznesowego w hotelach i ma wpływ na wysokość wynagrodzenia prowizyjnego Profitroom. Trzeba również pamiętać, że wyniki spółki są konsolidowane jako spółka stowarzyszona (jedna linijka w rachunku wyników – „Udział w zyskach/(stratach)jednostek wycenianych metodą praw własności). Zdaniem zarządu powyższe oraz fakt udziału na poziomie niecałych 30 proc. powoduje, że nie ma to istotnego przełożenia na skonsolidowane wyniki finansowe Grupy R22. Potwierdzenia tych słów będziemy szukać w raporcie rocznym. W chwili obecnej wartość skonsolidowanej straty (de facto za pierwszy kwartał 2020 roku) z tytułu wyników Profitroom została wykazana na poziomie 122 tys. zł czyli faktycznie w wartości pomijalnej.
Pod koniec stycznia 2020 roku wykonano również umowę nabycia kolejnej części akcji spółki H88 za łączną cenę 6,8 mln EUR. Środki na to nabycie pochodziły z kredytu akwizycyjnego. Grupa R22 posiadała już pakiet większościowy H88 i dlatego spółka ta była konsolidowana metoda pełną. To oznaczało, że skonsolidowane sprawozdania R22 zawierały już sumę aktywów i pasywów spółki H88. Dlatego też w obecnym momencie wykup (R22 posiada obecnie prawie 98 proc. akcji H88) akcjonariuszy mniejszościowych spowodował zmniejszenie kapitałów własnych w pozycji „zyski zatrzymane i pozostałe kapitały (20 mln zł) oraz kapitał przypadający na udziały niekontrolujące (12 mln zł). Głównie w efekcie tej operacji kapitały własne w ostatnim kwartale spadły o 28,2 mln zł.
Zadłużenie niskie nie jest
Dług netto na koniec okresu sprawozdawczego wyniósł 171 mln zł, co w relacji do EBITDA z ostatnich 4 kwartałów daje dług netto/EBITDA na poziomie 3,44 natomiast do zanalizowanej EBITDA z ostatniego kwartału poziom 3,14. Spółka w prezentacjach inwestorskich pokazuje wskaźnik na poziomie 2,8. Różnica jest całkiem spora i wynika zarówno z mianownika jak i licznika. W pierwszym wypadku spółka wyłącza z zadłużenia odsetkowego pożyczki od PFR TFI (ok. 3 mln EUR). Z kolei w wypadku zysku EBITDA koryguje go o koszty jednorazowe oraz odpisy niefinansowych aktywów trwałych.


kliknij, aby powiększyć


Dług netto oczywiście w ostatnim kwartale istotnie wzrósł za sprawą opisanych powyżej przejęć finansowych przede wszystkim z kredytów. Jak wspomniano podczas poprzedniej analizy część finansowania dłużnego jest po prostu droga – np. pożyczki z PFR oprocentowane EURIBOR 6M + 9,5-11 proc. marży! Na szczęście ich skala (3 mln EUR) nie jest duża. Reszta długu oprocentowanego jest dostępna z kredytów uzyskanych w mBanku oraz ING. W tym wypadku nie wiemy jaka jest marża, a niestety w kwartalnych sprawozdaniach mamy za mało szczegółów, aby postarać się chociaż wyszacować tę premię. W każdym razie koszty odsetek za 9 miesięcy bieżącego roku obrachunkowego wyniosły 5,2 mln zł (+2,3 mln zł więcej niż rok wcześniej) i stanowiły ponad ¼ zysku przed opodatkowaniem w tym okresie.

Generalnie należy powtórzyć wniosek z poprzedniej analizy o dość agresywnym zarządzaniu strukturą finansowania, która nie pozostawia dużo miejsca na popełnienie błędów. Spółka rośnie bardzo szybko, ale finansowanie wzrostu odbywa się przede wszystkim kapitałem obcym i jak widać powyżej czasami jest to drogi kapitał. Trzeba jednocześnie przyznać, że spółka w dość przejrzysty sposób informuje w każdym śródrocznym sprawozdaniu o nadwyżce zobowiązań bieżących nad aktywami obrotowymi. Dodatkowo w styczniu 2020 roku spółka zrefinansowała dotychczasowe zadłużenie (wydłużenie i wyrównanie okresów spłaty) a kowenanty bankowe liczone są obecnie na podstawie danych dla całej grupy R22. Zarząd spółki potwierdza, że zarówno na dzień bilansowy jak i dzień sporządzenia sprawozdania wszystkie kowenanty były spełnione.
Podsumowanie
R22 to spółka, która jest już obecna na GPW ponad 2,5 roku i wchodzi także w skład indeksu SWIG80. W momencie IPO właściciele chcieli sprzedać spółkę po cenie 23 zł za akcję a skończyło się na 17,50. W efekcie spółka pozyskała 61 mln zł kapitału a właściciele zarobili ok. 30 mln zł. Od momentu pierwszego notowania przez kolejne 20 miesięcy kurs nie mógł długotrwale przebić poziomów 20 zł. Natomiast ostatnie 3 kwartały notowań (poza COVID-owym dołkiem) są dość udane i kapitalizacja zwiększyła się o ponad 50 proc., w ślad za rosnącymi wynikami.
W ciągu ostatnich 4 kwartałów R22 wygenerował 20,6 mln zł zysku netto, ale do akcjonariuszy jednostki dominującej należało tylko 14,3 mln zł. Po urocznieniu wyniku ostatniego kwartału dostaniemy 21,2 mln zł dla całej grupy i 15,5 mln zł dla akcjonariuszy jednostki dominującej. Kapitalizacja na poziomie 450 mln zł oznacza, że rynek spodziewa się przynajmniej podwojenia wyników w ciągu najbliższych lat.
W chwili obecnej wskaźnik C/Z oparty na zysku dla akcjonariuszy spółki dominującej wynosi ponad 32 co jest mniej więcej spójne z dynamiką przychodową oraz zysku operacyjnego z ostatniego kwartału. A to oznacza, że wskaźnik PEG (więcej tutaj: edu.stockwatch.pl/wskaznik-c-z...) oscyluje wokół jedności. Taką wartość tego wskaźnika trudno uznać za zbyt wysoką. Dodatkowo odnieśmy się jeszcze do wskaźnika EV/EBITDA. EV wynosi ok. 640 mln zł, co w relacji do EBITDA nominalnej (49 mln zł) daje wskaźnik na poziomie prawie 13 – oczekiwanie wzrostu wyrażane jest już w procentach dwu a nie trzy cyfrowych jak przy zysku netto. W porównaniu do EBITDA zanalizowanej na podstawie ostatniego kwartału dostajemy wskaźnik EV/EBITDA na poziomie 11,8 a bazując na skorygowanej EBITDA prezentowanej przez spółkę 11,5.
Wydaje się, że w chwili obecnej część inwestorów stara się dyskontować już dość prawdopodobne zwiększenia zysków z tytułu rosnącego ARPU w segmentach hostingu oraz omnichannel jak i ogólny wzrost zainteresowania usługami świadczonymi przez spółkę również wzmocniony przez pandemię. O ile średni przychód na klienta będzie się zwiększał, a spółka utrzyma dyscyplinę kosztową to nie musi być koniec zwyżki kapitalizacji. Zarząd spółki zapowiedział plan zdobycia pozycji lidera w Europie Środkowo-Wschodniej w przeciągu 2-3 lat. To jednak wydaje się być powiązane z koniecznymi akwizycjami, które muszą być z czegoś finansowane. A jak pokazałem w analizie zadłużenia nie jest małe. Spółka poinformowała również, że widzi przestrzeń na 8-9 mln EUR na przejęcia i planuje to wykorzystać. Pytanie oczywiście o oprocentowanie takich pożyczek nasuwa się samo.

Oświadczam, że nie posiadam akcji R22 w moim portfelu w chwili obecnej oraz nie dokonywałem transakcje w ostatnich 30 dniach. Analizę przeprowadziłem starając się być maksymalnie obiektywnym tak jak tylko potrafię.

Wyceny automatyczne są tutaj
Więcej analiz najnowszych raportów finansowych jest tutaj



Powyższa treść przez 360 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.
Analityk fundamentalny z zawodu, ale przede wszystkim z pasji. Miłośnik GPW - #giełdamojapasja.
Twitter - @AnalitykF
Edytowany: 23 lipca 2020 11:50

krewa
PREMIUM
1 362
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2009-05-01
Wpisów: 11 957
Wysłane: 5 stycznia 2021 08:46:56 przy kursie: 36,20 zł
R22 - analiza techniczna na życzenie


Kurs akcji spółki znajduje się w umiarkowanym trendzie wzrostowym. Zarówno zmienność jak zainteresowanie inwestorów walorami spółki można uznać za przeciętne.
Na wczorajszej sesji kurs ustalił historyczne maksimum, otwierając drogę... no właśnie. Patrząc na zachowanie kursu akcji podczas pokonywania poprzednich szczytów, nie należy oczekiwać spektakularnych wzrostów. Kwietniowe wybicie sięgnęło zewnętrznego zniesienia 141,4%, sierpniowe zaledwie 127,2%. Mając taką podstawę, można założyć, że punkt zwrotny obecnego impulsu znajduje się w okolicy 38 zł. Szczególnie, że występuje tam kumulacja zniesień.


kliknij, aby powiększyć


Powyższa treść przez 21 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.

MrBlue2
91
Dołączył: 2019-11-24
Wpisów: 830
Wysłane: 5 stycznia 2021 09:43:06 przy kursie: 36,90 zł
Technicznie bardzo ładny wykres i rekord wszech czasów na kursie, do tego planowane wejście Vercom na GPW co będzie sprzyjać R22
Minusem ogromne zadłużenie 0,76.

Info z 30 grudnia
Należąca do notowanej na GPW grupy R22 spółka Vercom złożyła prospekt do Komisji Nadzoru Finansowego. Planuje debiut w pierwszym półroczu 2021 roku - podała spółka w komunikacie prasowym.

Vercom jest dostawcą technologii umożliwiającej integrację i automatyzację różnych kanałów komunikacji elektronicznej na polskim rynku. Działa na rynku usług komunikacji oferowanych w modelu CPaaS (Communication Platform as a Service).

W 2020 r. spółka rozpoczęła międzynarodowy rozwój, który chce kontynuować w kolejnych latach w oparciu o działania organiczne oraz akwizycje. Na przełomie września i października Vercom zrealizował pierwszą zagraniczną akwizycję, przejmując grupę ProfiSMS, działającą na czeskim rynku komunikacji SMS.

Jak podano w komunikacie, w grupie R22 grupa Vercom reprezentuje segment CPaaS (Communication Platform as a Service), który za ostatnie 12 miesięcy zakończonych 30 września 2020 r. wygenerował 96,0 mln zł przychodów oraz 23,1 mln zł EBITDA.

R22 posiada 70,51 proc. udziału w kapitale zakładowym Vercom.

Analityk Fundamentalny
PREMIUM
375
Dołączył: 2011-12-27
Wpisów: 995
Wysłane: 19 stycznia 2021 16:51:22 przy kursie: 37,20 zł
Organiczne wzrosty – omówienie sprawozdania finansowego R22 po III kw. 2020 r. (V kwartale roku obrachunkowego 2019/2020).


Na początku przypomnę, że do tej pory spółka miała rok obrotowy kończący się 30 czerwca. Jednak obecnie nastąpiła zmiana i rok obrotowy będzie zgodny z rokiem kalendarzowym. W efekcie rok obrotowy 2019/2020 wynosi 6 kwartałów czyli od 1 lipca 2019 roku do końca 2020 roku. R22 to spółka typu growth (wzrostowa) co potwierdzają raportowane dane finansowe z poprzednich okresów. Przychody w trzecim kwartale 2020 roku wyniosły 49,4 mln zł i były o 11,3 proc. wyższe r/r.



kliknij, aby powiększyć


Grupa R22 przyzwyczaiła nas do tej pory raczej do dynamik oscylujących wokół 30 lub nawet więcej procent. Nie można jednak zapominać, że dynamiki te były osiągane często również w sporej części dzięki akwizycjom, stąd porównywalność sprzedaży i wyników r/r była dość utrudniona. W chwili obecnej nie było istotnych zmian w grupie kapitałowej na przestrzeni ostatnich 4 kwartałów więc porównywalność jest tutaj zachowana. Do analizy szczegółowej wrócę przy segmentach, ale już tutaj trzeba podkreślić, że sprzedaż analizowanego kwartału jest niższa niż poprzedniego (Q2) co wcześniej, przynajmniej w ostatnich kilkunastu kwartałach, nie miało miejsca. Zarząd spółki zwraca uwagi, że jest to w części efekt sezonowości i niższej aktywności sprzedażowej w miesiącach letnich. Zobaczmy więc czy miało to przełożenie na zyski spółki.





kliknij, aby powiększyć


Jak można zobaczyć powyżej łatwo zaobserwować od wielu kwartałów pozytywną tendencję wzrostu zysku operacyjnego jak i w zasadzie pozostałych poziomów zyskowności, z małymi wyjątkami. To co może cieszyć to dość gwałtowne przyspieszenie zyskowności netto w dwóch ostatnich (Q2 i Q3) kwartałach. Zysk operacyjny wyniósł 10,7 mln zł i był o 26,5 proc. wyższy niż rok wcześniej. Patrząc na rentowność w ujęciu procentowym mamy 21,6 proc. w porównaniu do 19,0 proc. w poprzednim kwartale oraz rok wcześniej. Średnia rentowność EBIT za ostatnie 12 miesięcy wyniosła 19,5 proc. Tak więc widać wyraźnie, że w tym kwartale udało się osiągnąć bardzo dobre wyniki operacyjne zarówno w ujęciu wartościowym jak i procentowym.

Na poziomie zysku przed opodatkowaniem mamy wynik 9,8 mln zł czyli o prawie połowę wyższy niż rok wcześniej. Takie przyspieszenie dynamiki zysków między tymi dwoma poziomami ma dwie przyczyny. Po pierwsze saldo przychodów i kosztów finansowych było obecnie o 0,2 mln zł korzystniejsze. Po drugie spółka zaraportowała 0,6 mln zł udziałów w zyskach jednostek konsolidowanych metodą praw własności czyli o 0,8 mln zł więcej niż rok temu kiedy to była wartość ujemna. Pozycja ta reprezentuje w uproszczeniu kwartalne zwiększenie kapitałów własnych spółek, w których Grupa R22 ma udziały na poziomie poniżej 50 procent. Istotna poprawa w tej materii jest najprawdopodobniej związana z wykupem udziałów mniejszościowych w segmencie hostingu.

Jako, że grupa R22 w wielu spółkach posiada większościowe udziały, co oznacza, ze część zysków należy do innych udziałowców spółek wchodzących w skład grupy, to akcjonariusze R22 powinni patrzeć przede wszystkim na zysk netto akcjonariuszy jednostki dominującej. Ten wyniósł w analizowanym kwartale 6,84 mln zł w porównaniu do całkowitego (razem z częścią zysku przypadającego na udziały niekontrolowane) zysku netto na poziomie 8,73 mln zł. Zysk netto na tych poziomach odpowiednio był wyższy o 103 i 79 procent. Efektywna stopa podatkowa w tym kwartale była dość niska i wyniosła 11,0 proc. czyli o ponad 15 p.p. mniej niż rok wcześniej. Patrząc na skumulowaną stopę podatkową z 5 kwartałów widzimy 16,2 proc. Tak niska stopa częściowo związana jest z zastosowaniem ulgi IP Box za rok 2019 do wyników spółki zależnej Vercom SA.

Grupa R22 składa się z kilku dość interesujących segmentów, więc spójrzmy na to co w zasadzie przynosi pieniądze.



kliknij, aby powiększyć


Powyższy wykres jasno wskazuje jaką drogę spółka przebyła w ostatnich 4 latach. Jeszcze na początku 2017 roku segment telekomunikacyjny przynosił prawie 1/3 zysku operacyjnego całej grupy, podczas gdy w chwili obecnej jest to zaledwie 6 proc. Gdyby spółka nie wyszła z akwizycjami (ale również pracą organiczną) w dwóch najważniejszych obecnie segmentach, to zapewne wycena spółki byłaby zupełnie w innych miejscu niż obecnie.
Omówienie segmentów zacznijmy więc od hostingu, którego przedmiotem działalności jest zapewnienie przestrzenie serwerowej, świadczenie usług w celu utrzymania treści elektronicznych w internecie oraz sprzedaż domen.



kliknij, aby powiększyć


Przychody tej dywizji wyniosły w III kw. 23,0 mln zł i były o 2,3 mln zł (11,2 proc.) wyższe r/r. Jeśli spojrzymy na wykres przychodów to w zasadzie widać ich pewną stabilizację od początku 2020 roku. Przypomnę, że w połowie 2019 roku spółka zakupiła spółki w Rumunii (zwiększając potem udział do poziomów pozwalających na konsolidowanie wyników metodą pełną) jak i w Chorwacji (przejęcie 100 proc. udziałów w Avalon - wicelidera chorwackiego rynku hostingu i domen z ponad 9 tys. klientów i 10 tys. domen). Można więc przyjąć, ze ten 11-procentowy wzrost w analizowanym kwartale został głównie osiągnięty poprzez rozwój organiczny. Wzrost sprzedaży wynikał ze wzrostu ARPU usług hostingowych oraz domen.


kliknij, aby powiększyć


Jak widać spółka istotnie rośnie na przestrzeni lat w kontekście liczby klientów hostingowych jak i liczby domen. Tutaj jedna uwaga, w Q1 2020 spółka podała informację, że w liczbie domen jest ujęte 29,6 tys. (o 6,1 tys. więcej niż rok wcześniej) domen w promocji za 0 zł. Z kolei przy liczeniu ARPU nie są one uwzględniane. ARPU w domenach systematycznie rośnie (70 vs 67 rok wcześniej) choć rok do roku jest już prawie płasko. Tutaj trudno oczekiwać, że ARPU będzie rosło do wartości np. 3-cyfrowych.

Na pewno na pochwałę i zainteresowanie zasługuje dynamika liczby klientów (+8,6 proc.) jak i ARPU (+10,5 proc. r/r) w hostingu. Jeśli popatrzymy na zmianę kw./kw. to nie wygląda to już tak wyśmienicie – płaska liczba klientów oraz wzrost ARPU o 3,5 proc. Tym niemniej zarząd wciąż widzi możliwości wzrostu ARPU i perspektywa kontynuacji tego trendu w kolejnych kwartałach, w czym również powinien pomagać stabilny, niski churn jak i konsolidacja pod nowo wprowadzoną marką cyber_Folks. Warto przypomnieć, że historycznie spółka miała istotnie niższe ceny usług w porównaniu do liderów rynkowych (nazwy.pl czy home.pl).

Patrząc na sprzedaż tego segmentu w zasadzie wszystko idzie jak po sznurku – rośnie liczba klientów, rośnie ARPU a za tym idzie wzrost zysków. EBITDA wyniosła 8,0 mln zł (+20,1 proc. r/r) natomiast zysk operacyjny 5,3 (+27,9 proc. r/r). Rentowność operacyjna w III kw. wyniosła 23,1 proc., co oznacza wzrost o 3,0 pp. r/r i osiągnięcie maksymalnych pułapów w ostatnich kilkunastu kwartałach.

Czas na drugi segment czyli Omnichannel, który oferuje kompleksową ofertę narzędzi i rozwiązań automatyzujących komunikację w postaci np. automatyzacji e-mail marketingu, czy sms/mms. A tak w zasadzie to zapewne należałoby zmienić już (w tej analizie) nazwę tego segmentu na Communication Platform as a Service.


kliknij, aby powiększyć


Przychody tego segmentu rosną podobnie jak w hostingu, a dynamika kwartalna r/r wyniosła +11,8 proc. Na poziomie zysku operacyjnego widać szybszy przyrost niż sprzedaży (+15,8 proc. r/r) i kwotę prawie 5,4 mln zł. Podczas poprzedniej analizy (sprzed pół roku) wskazywałem, że o spektakularne dynamiki (wtedy sprzedaż rosła o 47 proc. a zysk EBIT o 72 proc.) będzie sporo trudniej ze względu na wchodzącą wyższą bazę porównawczą. To się potwierdziło, ale nadal wartości osiągnięte w tym kwartale należy oczywiście ocenić pozytywnie. Spółka podkreśla, że wzrosty sprzedaży zawdzięcza organicznemu pozyskaniu nowych klientów oraz dosprzedaży usług.


kliknij, aby powiększyć

Patrząc na powyższy wykres należy też zwrócić uwagę na stabilizację ARPU w Enterprise (wyłączywszy incydentalne zwiększenie sprzedaży kosztem marżowości w Q2 związane z Covid) jak i SME oraz nieznaczny, aczkolwiek stały wzrost bazy klientów. Spółka pozyskuje zarówno klientów dużych w segmencie Enterprise (+6,2 proc. r/r oraz +1,5 proc. kw./kw.) jak i mniejszych w grupie SME (+14,7 proc. r/r oraz +0,6 proc. kw./kw. W przypadku SME trzeba zaznaczyć, że w drugim kwartale 2019/2020 (czyli kalendarzowym Q4 2020) spółka przejęła 200 klientów z Promosms. Gdyby wyłączyć ten efekt to dynamika zwiększenia liczby klientów SME r/r spadłaby z 14,7 do 11,9 proc.

Przychody segmentu telekomunikacyjnego w III kw. wyniosły 3,46 mln zł i były o 0,3 proc. wyższe r/r i o 4,5 proc. niższe w porównaniu z analogicznym okresem sprzed dwóch lat. Patrząc na dane skumulowane za ostatnie 9 miesięcy mamy -0,2 proc. r/r oraz -8,8 proc. w porównaniu do sprzedaży sprzed dwóch lat.


kliknij, aby powiększyć


W raportowanym okresie EBIT zamknął się kwotą 674 tys. zysku w porównaniu do 626 tys. rok wcześniej, co przełożyło się na wyższą rentowność procentową o 1,4 p.p., która to osiągnęła poziom 19,5 procent. O ile więc sprzedaż w najlepszym wypadku jest płaska (jednak z pewnym ujemnym nachyleniem patrząc długoterminowo) to rentowność nadal pozostaje na zadowalającym poziomie. Zarząd podkreśla rosnącą rentowność dzięki działaniom optymalizacyjnym oraz wzroście ARPU w segmencie ISP (Internet Service Provider – usługi dostępu do internetu stałymi łączami bądź drogą radiową) wynikającego głównie ze wzrostu zapotrzebowania na wyższe pakietu internetowe. Warto podkreślić, że nakłady amortyzacyjne są poniżej amortyzacji co przy całkiem sporej rentowności operacyjnej (20,5 proc. za 9 miesięcy 2020 roku) daje całkiem spore dodatnie przepływy. Jest to segment, który nie będzie rozwijany (bez nowych akwizycji czy istotnych wydatków na pozyskanie klientów czy nowych niszy rynkowych) aczkolwiek przynosi całkiem zadowalające wyniki.

Generowanie cashu na działalności operacyjnej
Zyski spółki, co cieszy, mają charakter gotówkowy – potwierdzenie widzimy w przepływach operacyjnych, które w ostatnich 10 kwartałach były zawsze dodatnie i w dodatku wyższe od raportowanego zysku netto. Jeśli zrozumiemy specyfikę tego modelu biznesu to dojdziemy do wniosku, że przy wzroście sprzedaży oraz rentownej działalności tak właśnie musi być. Spółka nie angażuje kapitału w zapasy (po prostu ich nie ma), a należności są mniej więcej skorelowane z zobowiązaniami handlowymi. Dodatkowo R22 raportuje zobowiązania z tytułu umów z klientami (18,8 mln zł obecnie vs 17,6 mln zł rok wcześniej), które de facto są przedpłatami klientów (głównie z segmentu hostingu) za usługi zazwyczaj na okres roczny. Tak więc te zobowiązania przekształca się w kolejnych kwartałach w przychody ze sprzedaży (ale już bez wpływu środków pieniężnych). Ten model właśnie powoduje generację dość wysokiej gotówki z działalności operacyjnej oczywiście do momentu osiągania dodatnich dynamik sprzedażowych jak i rentowności sprzedawanych usług. O ryzykach z tym związanych będę pisał jeszcze za chwilę.
Dodatnie przepływy operacyjne nie oznaczają jednak, że spółka obrasta w gotówkę, ponieważ istotne środki są wydatkowane na inwestycje rozumiane jako przejęcia. Jako że gotówki operacyjnej byłoby zbyt mało na dokonywanie M&A spółka posiłkuje się kredytami, które widoczne są jako dodatnie wpływy z działalności finansowej.


kliknij, aby powiększyć


Główną pozycją aktywów jest wartość firmy (130,6 mln zł na koniec września w tym 110 mln zł w segmencie Hosting) oraz pozostałe wartości niematerialne i prawne (przede wszystkim relacje z klientami i znaki towarowe) o wartości 78,5 mln zł. Suma summarum jest to przede wszystkim po prostu nadwyżka zapłaconej ceny ponad wartość majątku przy akwizycjach. Tak wysokie wartości niematerialne powodują, że kapitały własne nie pokrywają wartości firmy – a to w praktyce oznacza, że w ponad 60 procentach WNIP finansowane są długiem.



kliknij, aby powiększyć


Kapitał obrotowy jest ujemny na kwotę ponad 34 mln zł w porównaniu do 30,2 mln zł rok wcześniej. Aktywa obrotowe wynoszą ok. 38,9 mln zł, z czego 17,8 mln zł stanowi gotówka. W zobowiązaniach krótkoterminowych (73,6 mln zł) mamy ponad 19,5 mln zł zobowiązań finansowych (kredyty, pożyczki i leasingi), 20 mln zł zobowiązań handlowych oraz 18,8 mln zł wspomnianych wcześniej zobowiązań wobec klientów. Po korekcie o te zaliczki niedobór kapitału obrotowego wynosi 16,0 mln zł, czyli luka płynnościowa powiększyła się w ciągu roku o ok. 3 mln zł, a podczas ostatniej analizy (pół roku temu) było to 13,7 mln zł. Piszę o tym, ponieważ trzeba mieć świadomość, że model finansowania spółki jest jednak oparty na istotnym korzystaniu z kapitału obcego. Oczywiście do momentu, gdy spółka jest zyskowna, a sprzedaż (więc i często również zaliczki) rosną to nie ma problemu. Jeśli jednak nastąpi stagnacja i spadnie marżowość to wtedy luka płynnościowa (niedobór aktywów bieżących na pokrycie zobowiązań krótkoterminowych) może mieć znaczenie i być obciążeniem dla spółki.

Z drugiej strony spółka wskazuje w swojej prezentacji inwestorskiej na wysoką zdolność do generowania gotówki. W ciągu 9 miesięcy R22, już po spłacie rat kredytów, pożyczek, leasingów i odsetek, wygenerował wolne przepływy w kwocie 14,2 mln zł czyli o 4 mln zł więcej niż rok wcześniej.



kliknij, aby powiększyć


Spółka w ciągu ostatniego roku wygenerowała prawie 77 mln zł gotówki operacyjnej więc powinna sobie z obsługą zobowiązań spokojnie poradzić – środki, które napłyną prawdopodobnie pokryją lukę płynności. Nie można jednak nie zwrócić uwagi na zobowiązania długoterminowe, które obecnie wynoszą 175,3 mln zł i przyrosły w ciągu ostatnich 12 miesięcy o 41,6 mln zł. Wzrost zadłużenia w porównaniu do poprzednich lat to w głównej mierze efekt transakcji nabycia kolejnych spółek lub wykupywania udziałowców mniejszościowych. Spółka w ciągu ostatnich 9 miesięcy zapłaciła 5,5 mln zł odsetek, czyli o 79 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego.

Zadłużenie niskie nie jest

Dług netto na koniec okresu sprawozdawczego wyniósł 161 mln zł (125 mln zł rok wcześniej), co w relacji do EBITDA z ostatnich 4 kwartałów daje dług netto/EBITDA na poziomie 2,9. Prezes spółki podczas jednego z webinarów poinformował, że spółka zamierza nie przekraczać poziomu 3,0 w wskaźniku DN / EBITDA. Wskaźnik zadłużenia ogólnego jest wysoki i obecnie wynosi prawie 76 proc., choć trzeba przyznać, że w sporej części jest to zadłużenie długoterminowe.


kliknij, aby powiększyć


Dług netto w ostatnich kwartałach spada w związku z brakiem kolejnych przejęć i koniecznością zaciągania długu na takowe. Warto jednak pamiętać, że w czwartym kwartale spółka poinformowała o transakcji przejęcia czeskiej spółki ProfiSM za ok. 40 mln zł przy zapewnieniu dodatkowego finansowania bankowego na poziomie 36 mln zł. Generalnie należy przypomnieć i powtórzyć wniosek z poprzednich analiz o dość agresywnym zarządzaniu strukturą finansowania. Spółka rośnie bardzo szybko, ale finansowanie wzrostu odbywa się przede wszystkim kapitałem obcym.

Hotelowa inwestycja

Po pierwsze inwestycje w jednostki stowarzyszone wzrosły z 12,1 mln zł do 40,7 mln zł co głównie było efektem nabycia 33,34 proc. akcji spółki Profitroom za kwotę 30 mln zł co daje wycenę całej spółki na poziomie 90 mln zł. W podpisanej umowie inwestycyjnej mowa jest również o opcji wykupu 17 proc. w roku 2024. Spółka jest wiodącym dostawcą aplikacji w modelu SaaS dla hoteli i apartamentów, zarówno w Polsce, jak i zagranicą. Efekt covid-u i załamanie rynku turystycznego był widoczny w pierwszym i zapewne będzie w czwartym kwartale 2020 roku w związku z lokcdownem. Należy pamiętać, że gro przychodów pochodzi ze współpracy z firmami oferującymi miejsca noclegowe w Polsce (góry, morze, jeziora) więc paradoksalnie Covid w okresie maj-wrzesień był nawet korzystny dla spółki.
Spółka przeprowadziła test utraty wartości na połowę 2020 roku i nie stwierdzono przesłanek uprawdopodabniających konieczność odpisania tej inwestycji. Profitroom uzyskał dofinansowanie z tarczy antykryzysowej co wg informacji od zarządu w całości zrekompensowało spadek zysku netto związanego z pandemią. Ustalona w teście na utratę wartości nadwyżka wartości odzyskiwalnej nad wartością księgową udziałów wyniosła 9 mln zł (przy wartości odzyskiwalnej ustalonej na poziomie 34 mln zł). Spółka podała również zmiany pojedynczych kluczowych założeń, które powodują zrównanie wartości odzyskiwalnych i wartości księgowej udziałów w porównaniu do założeń przyjętych do testu na utratę wartości. I tak byłby to spadek dynamiki wzrostu nowych klientów o 3,2 p.p., wzrost dynamiki churnu o 7,7 p. p lub spadek dynamiki wzrostu ARPU o 2,1 p. p. Nie znamy tutaj dokładnych założeń dotyczących np. wzrostu ARPU przyjętych do wycen. Jednak w/w parametry pokazują, że wcale aż tak dużo nie brakuje do osiągnięcia punktu, w którym może to być istotne zagadnienie dla biegłego rewidenta o ile założenia nie będą realizowane w przyszłości.

Podsumowanie

R22 poinformowała pod koniec roku o chęci sprzedaży pewnego pakietu akcji spółki zależnej Vercom. Firma ta odpowiada w grupie za segment CPaaS (czyli dawny omnichannel), który za ostatnie 12 miesięcy wygenerował 96,0 mln PLN przychodów oraz 23,1 mln PLN EBITDA. R22 w chwili obecnej posiada ok. 70 proc. udziału w tej spółce. Nie znamy dodatkowych danych finansowych (np. zadłużenia netto), ale przyjmując zbliżony mnożnik i strukturę finansowania jak ma grupa R22 to otrzymalibyśmy wycenę Vercom na poziomie 220 mln zł (przy EV/EBITDA 13-14)

R22 to spółka, która jest obecna na GPW już 3 lata i wchodzi także w skład indeksu SWIG80. W ciągu ostatnich 4 kwartałów R22 wygenerował 27,0 mln zł (20,6 mln zł było podczas ostatniej analizy sprzed dwóch kwartałów) zysku netto, ale do akcjonariuszy jednostki dominującej przynależy 20,3 mln zł. Kapitalizacja na poziomie 530 mln zł oznacza, że rynek spodziewa się wzrostu zysków w ciągu najbliższych lat.

W chwili obecnej wskaźnik C/Z oparty na zysku dla akcjonariuszy spółki dominującej wynosi ponad 26 co jest mniej więcej spójne z dynamiką zysku operacyjnego z ostatniego kwartału. A to oznacza, że wskaźnik PEG (więcej tutaj: edu.stockwatch.pl/wskaznik-c-z...) oscyluje wokół jedności. Taką wartość tego wskaźnika trudno uznać za zbyt wysoką. Dodatkowo odnieśmy się jeszcze do historii wskaźnika C/Z, który w ostatnich 3 latach przebywał w przedziale 20 (marcowy efekt pandemii)-35. Patrząc na wartości bezwzględne nie są one niskie, jednak porównując do historii czy tempa wzrostu przychodów i zysków nie wydaje się być na bardzo wysokich poziomach.

Oświadczam, że posiadam akcji R22 w moim portfelu w chwili obecnej oraz dokonywałem transakcji w ostatnich 30 dniach. Analizę przeprowadziłem starając się być maksymalnie obiektywnym tak jak tylko potrafię.


>> Wyceny automatyczne są tutaj
>> Więcej analiz najnowszych raportów finansowych jest tutaj


Powyższa treść przez 360 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.
Analityk fundamentalny z zawodu, ale przede wszystkim z pasji. Miłośnik GPW - #giełdamojapasja.
Twitter - @AnalitykF
Edytowany: 20 stycznia 2021 15:37

MrBlue2
91
Dołączył: 2019-11-24
Wpisów: 830
Wysłane: 16 kwietnia 2021 07:04:04 przy kursie: 56,50 zł
Granie pod debiut Vercomu okazało się bardzo dobrym posunięciem.Whistle


Użytkownicy przeglądający ten wątek Gość
WIADOMOŚCI O SPÓŁCE CYBERFLKS
  • Sesja pod znakiem decyzji RPP i danych z USA, w grze Allegro, Vercom i Asseco
    Sesja pod znakiem decyzji RPP i danych z USA, w grze Allegro, Vercom i Asseco

    We wtorek giełda w Warszawie wykonała zdecydowany zwrot w górę i wybroniła się przed 5. spadkową sesją z rzędu. W środę strona popytowa idzie za ciosem i ale finalnie o losach całej sesji i tak najprawdopodobniej zdecyduje reakcja na decyzję RPP i na dane z rynku pracy w USA. W centrum uwagi są dziś Allegro, Vercom i Asseco Poland.

  • cyber_Folks z historycznie wysokimi wynikami w II kwartale 2025
    cyber_Folks z historycznie wysokimi wynikami w II kwartale 2025

    Grupa cyber_Folks odnotowała rekordowe wyniki w II kwartale 2025 roku. Spółka poprawiła marże operacyjne i EBITDA mimo spadku zysku netto, co tłumaczy efektami synergii z przejęciami oraz inwestycjami w nowe technologie.




1 2 3

Na silniku Yet Another Forum.net wer. 1.9.1.8 (NET v2.0) - 2008-03-29
Copyright © 2003-2008 Yet Another Forum.net. All rights reserved.
Czas generowania strony: 0,517 sek.

dajrkdeg
tzjzgdqo
qraistlw
Portfel StockWatch
Data startu Różnica Wartość
Portfel 4 fazy rynku
01-01-2017 +75 454,67 zł +377,27% 95 454,67 zł
Portfel Dywidendowy
03-04-2020 +60 637,62 zł 254,44% 125 556,00 zł
Portfel ETF
01-12-2023 +4 212,35 zł 20,98% 24 333,09 zł
irpoinzw
dgvhpbag
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat