PARTNER SERWISU
vpakzrpz
33 34 35 36 37
szco
22
Dołączył: 2020-04-18
Wpisów: 109
Wysłane: 20 maja 2021 11:44:55 przy kursie: 57,55 zł
Ale wydaje się, że pieniądze z tantiemów powinny już płynąć od maja? O ile Square Enix nie sprzedał się zbyt tanio Microsoftowi.

Ciekawi mnie jak Xbox Game Pass wpłynie na sprzedaż na przestrzeni kilku lat. Gdybyśmy wiedzieli, że po prostu sprzedało się 3.5mln kopii to możemy to jakoś próbować oszacować na podstawie podobnych gier - i wtedy zaryzykowałbym, że 10mln kopii w 4 lata jest możliwe. W obecnym wypadku zastanawiam się po prostu jakie liczby longtermowo są możliwe.
Edytowany: 20 maja 2021 11:46

Vox
Vox
297
Dołączył: 2008-11-23
Wpisów: 7 675
Wysłane: 20 maja 2021 13:45:50 przy kursie: 57,55 zł
Problemem liczby 3.5 mln jest game pass... I jak to policzyc.
To nie do konca prawdziwe 3.5 mln sprzedane samodzielnie, lecz mniej.

anty_teresa
PREMIUM
522
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 11 191
Wysłane: 20 maja 2021 15:50:29 przy kursie: 57,55 zł
szco napisał(a):
Ale wydaje się, że pieniądze z tantiemów powinny już płynąć od maja? O ile Square Enix nie sprzedał się zbyt tanio Microsoftowi.

Ciekawi mnie jak Xbox Game Pass wpłynie na sprzedaż na przestrzeni kilku lat. Gdybyśmy wiedzieli, że po prostu sprzedało się 3.5mln kopii to możemy to jakoś próbować oszacować na podstawie podobnych gier - i wtedy zaryzykowałbym, że 10mln kopii w 4 lata jest możliwe. W obecnym wypadku zastanawiam się po prostu jakie liczby longtermowo są możliwe.


Ja nie jestem tego w stanie stwierdzić. Dużo negatywnych komentarzy utrudnia ocenę samej sprzedaży na PC. Na PC pewnie koło miliona poszło. Ale ile poszło na PS4? 2,5 mln userów mogło się podzielić 2 na XBOX i 0,5 płatnych na PS4. Bloober dostał od MS 12-20 mln zł za Medium, natomiast jak było w tym przypadku? Nie wiem.


pszort
5
Dołączył: 2021-03-03
Wpisów: 28
Wysłane: 20 maja 2021 17:29:35 przy kursie: 57,55 zł
Ja bym szacował na bazie sprzedaży PC, a rozkład na konsole wziąłbym z proporcji recenzji na Metacriticu.
Na koniec kwietnia wszystkich recenzji na Steamie było ok. 40k (klienci Steam + inne), do tego mnożnik x25. Alternatywnie można użyć łącznego czasu gry (na koniec kwietnia było to ok 31 mln godzin według SteamCharts) / średnią liczbę godzin spędzonego przez gracza, którą podał SqEnix 30h. Wychodzi około miliona.

Rozkład recenzji na Metacritic:
PC: 28%
PS5+PS4: 39%
Xbox: 33%

Zakładając, że łącznie było 3,5mln graczy z czego PC około 1 miliona to rozkład mógł wyglądać tak:
PC: 1,0mln
PS: 1,35mln
Xbox: 1,15mln

Więc zakładałbym, że sprzedaż gry na PC + PS to ok: 2,4mln. Teraz pytanie o Xbox i GamePass.
Baza konsol to PS: 122mln vs Xbox: 55mln, więc recenzji na PS powinno być zwyczajowo zdecydowanie więcej niż na Xboxa (jakies 2-2,2x więcej) - tu mamy GamePass więc wychodzą podobne proporcje. Jeżeli recenzji na PS tak modelowo powinno być 2x tyle co na Xbox, to może to oznaczać, że połowa szacowanej wartość dla Xbox to GamePass. Dodatkowo patrząc na raport NPD za marzec w US to Outriders zajęło na obu platformach (PS i Xbox) 3 miejsce w rankingu sprzedaży. Akurat w US baza obu konsol jest bardzo zbliżona (PS 40mln, Xbox 35mln), więc sprzedaż na Xboxa powinna być w miarę materialna. Dlatego szacowałbym GamePass na około 600k.

Dlaczego akurat posługję się rozkładem na Metacritic. Dla kilku tytułów dał on w miarę dobre proporcje sprzedaży:
Monster Hunter World
Rozkład recenzji na Metacritic:
PS: 61%
PC: 25%
Xbox: 15%
Realna sprzedaż
PS: 53%
PC: 36%
Xbox: 11%

Monster Hunter World: Iceborn
Rozkład recenzji na Metacritic:
PS: 54%
PC: 34%
Xbox: 13%
Realna sprzedaż
PS: 61%
PC: 33%
Xbox: 6%

Cyberpunk 2077
Rozkład recenzji na Metacritic:
PS: 23%
PC: 68%
Xbox: 9%
Realna sprzedaż
PS: 28%
PC: 56%
Xbox: 17%

To takie moje luźne przemyślenia.

anty_teresa
PREMIUM
522
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 11 191
Wysłane: 20 maja 2021 21:02:59 przy kursie: 57,55 zł
Faktycznie jest to jakieś podejście. Ale zobacz, że Ten podział 2:1 pomiędzy konsolami się nie sprawdza na realnych danych:
Dla Monster Hunter w rzeczywistości masz 5:1, dla Iceborn 10:1, a dla CP jest więcej, ale tam przecież wstrzymano sprzedaż na PS4.

Do tego na Amazonie liczba recenzji dla pudełek to 300:60 -> też nie jest to taki podział jaki wynika z rynku.
Z tego powodu ja bym wolumen sprzedaży normalnej szacował na jakieś 2,5 mln sztuk, z czego 1 mln na PC, 1,3 PS i w końcu 0,15 na Xbox. Z tego wychodziłoby, że teraz gra osiągnęła próg na którym sprzedaż gier pozwala na podział tantiem, plus oczywiście tantiemy od MS za game passa






pszort
5
Dołączył: 2021-03-03
Wpisów: 28
Wysłane: 20 maja 2021 23:40:15 przy kursie: 57,55 zł
Oczywiście - podział na 2:1 na konsolach jest umowny. Jedne gry bedą dużo lepiej sprzedawały się na PS, inne na Xbox.
Wiadomo, że gry Capcomu bardzo dobrze sprzedają się w Japonii, gdzie Xbox praktycznie nie istnieje.
Te przykłady odnosiły się do zastosowania rozkładu recenzji wynikającego z Metacritic jako dobrego estymatora rozbicia sprzedaży na poszczególne platformy, a nie do odniesienia logiki dlaczego Xboxa powinno być 2 razy mniej w przypadku Outriders.

Xboxa uzasadniałbym danymi z raportu NPD o sprzedaży w USA za marzec (do 3 kwietnia).

1. Baza konsol w USA to mniej więcej PS 40mln, Xbox 35mln - rynek powinien być mniej więcej zbliżony wartościowo, z lekką przewagą PS.
2. Na obu platfromach Outriders w tym raporcie było na 3 miejscu w sprzedaży. Mając na uwadze punkt pierwszy sprzedaż w USA wartościowo na obu platformach powinna być zbliżona przynajmniej za te kilka dni.
3. USA to około aż 63%-65% bazy konsol Xboxa.
4. Jeżeli notujesz 3 miejsce na prawie 2/3 rynku Xboxa (z preoderami i 3 dniami po premierze) to ciężko mi sobie wyobrazić sprzedaż na poziomie 150k kopii.

I takie jeszcze dwa przemyślenia na koniec.
Oczywiście mogło być tak, że raport NPD jeśli chodzi o Xboxa jest nieprawdziwy - bo zamiast sprzedaży cyfrowej Square Enix zaraportował liczbę pobrań - jest to bardzo możliwe.

A drugie to takie, że dynamicznie rosnąca liczba subskrybentów Xbox Game Pass to efekt Xbox Game Pass on PC. Dokładnego rozbicia pomiędzy Xbox Game Pass na konsole i Xbox Game Pass na PC nie znamy. Ale przy bazie konsol Xbox 55mln ciężko sobie wyobrazić żeby 23mln osób płaciły abonamenty. Stąd być może efekt GamePassa bez PC nie był taki imponujący - jeżeli np. z tych 23 mln połowa to konsole, to dostajemy 11,5mln subskrybentów. Jeżeli co 20 subskrybent zagrałby w Outriders to byłoby ok 600k. Ludziom się wydaje, że jak coś jest w abonamencie to od razu wszyscy użytkownicy się na to rzucają. Każdy ma inny gust i to tyczy się także gier/filmów/muzyki. Ciekawe jak jest np na Netflixie - jaki procent subskrybentów ogląda poszczególne tytuły np w pierwszym miesiącu?

baks
152
Dołączył: 2011-03-02
Wpisów: 3 436
Wysłane: 21 maja 2021 18:05:34 przy kursie: 58,00 zł
szco napisał(a):
Jestem przekonany, że nie mogą ujawniać tej liczby, albo nawet jej nie znali. Przecież to sprawa Square Enix, a nie PCF. Wg mnie wiadomość bardzo dobra, biorąc pod uwagę że ludzie zastanawiali się, czy zaczną zarabiać na tantiemach w Q3 czy Q4. Niestety kurs dalej leci.

@anty_teresa czy mógłbyś się odnieść do tej liczby w odniesieniu do szacunków z analizy IPO? To ciekawy case, bo Xbox Game Pass trochę miesza.

Żarty sobie z nas robisz czy nie znasz jak firmy funkcjonują w biznesie ?
Każdna "normalna" firma podpisując umowę musi mieć wgląd w realizację kontraktu.
Przed premierą z tego co pamiętam było już znane, że mają tantiemy w umowie od sprzedaży powyżej kosztów.
W każdym biznesie istnieje ograniczone zaufanie i normalne wydaje się to, że bez kontroli wielu kontrahentów oszukiwało by. Wyobraź sobie sytuację, że wszyscy widzę, że gra sprzedaje się rewelacyjnie przez 6 miesięcy .... a wydawca mówi, że koszty się nie zwróciły ... to ludzka natura - w wielu przypadkach.
Spółka ma na bieżąco podgląd ilości sprzedaży to standardowe w umowach. Oczywiście może nie znać szczegółów cen i podatków na dany moment jednak globalna sprzedaż jest raportowana na bieżąco lub mają dostęp do narzędzi monitorujących. Inna sprawa to ujawnianie informacji - na to może być embargo zastrzeżone dla właściciela praw do gry.
Mi wydaje się, że powinni ujawnić zwrot kosztów. Być może jednak w Japonii się tego nie praktykuje.

Dla mnie najciekawsze jest, że ujawniono, że niedługo można się spodziewać jakiś dodatków. Choć co do tego można było mieć pewność.
Powstanie tylko pytanie jak długo PCF ma wspierać grę.
Tema tantiem wyjaśni się po części pewnie dopiero w raporcie za q2.
Nie ulega wątpliwości, że spółka do końca roku ma na pewno źródło przychodów nie tylko z tantiem ale z dalszej produkcji dodatków do gry - a pewnie nawet dłużej.
Parkiet weryfikuje naszą wiedzę i czujność przy każdym zleceniu (:
a każdy jest mądralą ....po fakcie... :) :)

aircanada15
PREMIUM
289
Dołączył: 2014-12-15
Wpisów: 1 947
Wysłane: 21 maja 2021 23:10:06 przy kursie: 58,00 zł
"Spółka ma na bieżąco podgląd ilości sprzedaży to standardowe w umowach. Oczywiście może nie znać szczegółów cen i podatków na dany moment jednak globalna sprzedaż jest raportowana na bieżąco lub mają dostęp do narzędzi monitorujących"

Niezupełnie baks.
Wgląd w bieżącą sprzedaż ma tylko właściciel IP i wydawca, czyli Square Enix.
Natomiast w przypadku podobnych jak PCF-SE umów, wykonawca ma pewnie zagwarantowane prawo do np. dwukrotnego w ciągu roku wglądu w raporty drugiego podmiotu. To oczywiście na wypadek, gdyby uważał, że dane przekazywane przez drugą stronę są nierzetelne.

anty_teresa
PREMIUM
522
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 11 191
Wysłane: 21 maja 2021 23:50:13 przy kursie: 58,00 zł
Dokładnie rzecz biorąc to według mojej wiedzy podstawą rozliczeń są raporty sprzedażowe. Jeśli jednak coś nie pasuje to sięga się po mocne działo jakim w kontrakcie jest najczęściej arbitraż, czyli weryfikacja danych przedstawianych przez wydawcę. Oczywiście na podstawie dostępnych danych, a także zewnętrznych doradców można szacować bieżąca sprzedaż. Są firmy które się w tym specjalizują.Negatywne doświadczenia z wydawcami ma choćby The Farm 51, więc osoby będące w tym czasie w spółce można próbować pytać. Być może nawet Mielu coś powie jak go zaczepicie na TT

Mat88
0
Dołączył: 2020-07-24
Wpisów: 1
Wysłane: 25 maja 2021 18:00:51 przy kursie: 57,60 zł
Witam! Czy ktoś - w prostych słowach - jest w stanie wyjaśnić mi - laikowi, co się tutaj dziś stało?


Wilk z T29
67
Dołączył: 2011-01-02
Wpisów: 1 254
Wysłane: 25 maja 2021 18:34:19 przy kursie: 57,60 zł
Po wolumenach wygląda jakby wczoraj była podbitka, a dzisiaj nastąpiła dystrybucja.

MrBlue2
91
Dołączył: 2019-11-24
Wpisów: 830
Wysłane: 17 sierpnia 2021 07:54:53 przy kursie: 55,30 zł
Zarząd PCF Group S.A. („Spółka”) informuje, że do dnia 16 sierpnia 2021 r. Spółka nie otrzymała od wydawcy gry „Outriders”, Square Enix Limited, wynagrodzenia w formie tantiem (royalties), płatnego przez wydawcę na rzecz Spółki, jeśli wpływy netto ze sprzedaży gry „Outriders” (zdefiniowane w umowie produkcyjno-wydawniczej zawartej przez Spółkę z wydawcą w dniu 16 lutego 2016 r. ze zmianami) zapewnią wydawcy zwrot, na określonym poziomie, kosztów poniesionych przez wydawcę w związku z produkcją, dystrybucją i promocją gry.
Mając na uwadze, że określony w umowie produkcyjno-wydawniczej 45-dniowy termin wypłaty ewentualnych tantiem na rzecz Spółki liczony od zakończenia kwartału kalendarzowego upłynął z końcem dnia 14 sierpnia 2021 r., a Spółka w pierwszym dniu roboczym po tym dniu, nie otrzymała wynagrodzenia, Spółka przyjęła, że brak jest podstaw po stronie wydawcy do wypłaty tantiem na rzecz Spółki za okres od 1 kwietnia 2021 r. do 30 czerwca 2021 r.

SilnyBelwas
1
Dołączył: 2021-02-13
Wpisów: 12
Wysłane: 17 sierpnia 2021 08:07:13 przy kursie: 55,30 zł
Czy ten powyższy komunikat nie jest kuriozalny?

Sprowadza się do stwierdzenia, że skoro nie dostaliśmy przelewu to znaczy, że nam się nie należał. Ten komunikat kończył się jeszcze zdaniem, że
Cytat:
PCF Group podało, że nie otrzymał od wydawcy żadnych informacji dotyczących sprzedaży, wpływów ani kosztów związanych z produkcją i wydaniem gry "Outriders". (PAP Biznes)


Czyli w zasadzie PCF nie weryfikuje jak idzie sprzedaż i koszty promocji Outriders za to z góry deklaruje brak roszczeń mimo braku wiedzy co do tego jak idzie dystrybucja.
Edytowany: 17 sierpnia 2021 08:11

Utnapisztim
63
Dołączył: 2017-08-01
Wpisów: 914
Wysłane: 17 sierpnia 2021 10:44:48 przy kursie: 47,88 zł
To nie jest żadne kuriozum, to jest niestety raczej smutna norma w trudnych realiach współpracy z globalnymi wydawcami. Miał z nimi swego czasu problemy F51, miał BLO który praktycznie co gra to ma nowego wydawcę (umowy z poprzednimi powypowiadane), CIG swego czasu sądownie wydusił od swego wydawcy parę milionów USD należnego wynagrodzenia, jak wygladaja efekty współpracy OML z wydawcami to najlepiej widać po kursie i wynikach, a prezes PLW stwierdził ostatnio w wywiadzie że miał dosyć wycierania kolan przed wydawcami i dlatego sam zajął sie tym biznesem. Moim zdaniem nie ma takiej możliwości żeby zwrot nakładów nie nastąpił jeszcze w I kwartale - a jednak, wydawcy wyszło inaczej. Ku przestrodze.
Edytowany: 17 sierpnia 2021 11:05

SilnyBelwas
1
Dołączył: 2021-02-13
Wpisów: 12
Wysłane: 17 sierpnia 2021 11:29:06 przy kursie: 47,88 zł
To, że wydawca jest jaki jest to jedno, ale to że spółka z góry przesądza o tym, że kasa jej się nie należy nie mając twardych danych to jednak świadczy marnie o spółce.

Wolałbym spółkę walczącą o swoje pieniądze niż taką, która publicznie deklaruje, że skoro przelew nie przyszedł to nic jej się nie należy. Z takim podejściem to sądy gospodarcze i arbitraże nie miałyby żadnych spraw :)

Rif
Rif
166
Dołączył: 2016-01-17
Wpisów: 1 141
Wysłane: 17 sierpnia 2021 11:31:27 przy kursie: 47,88 zł
Przypuszczam, że ta gra miała ogromne nakłady marketingowe i to one w dalszym ciągu ciążą na wynikach i zwrocie nakładów dla SE. Tylko faktycznie kuriozalnym jest, że partner nie ma najmniejszej wiedzy, jakie te nakłady były i czy nie są robieni w przysłowiowe bambuko.

sslaw
4
Dołączył: 2017-07-30
Wpisów: 30
Wysłane: 17 sierpnia 2021 12:43:04 przy kursie: 47,88 zł
Zastanawiające jest to że po publikacji wyników za Q2 SE urósł o 10%. W tym okresie bez wątpienia dominowała sprzedaż Outriders.

Nie rozumiem też czemu miał służyć komunikat z przypuszczeniami prezesa w ESPI. Czy to podlega obowiązkowi informacyjnemu?

aircanada15
PREMIUM
289
Dołączył: 2014-12-15
Wpisów: 1 947
Wysłane: 17 sierpnia 2021 13:08:16 przy kursie: 47,88 zł
sslaw: spółka wypuściła komunikat, gdyż minął umowny termin na przelew tantiem za raportowany kwartał, gdyby takowe się należały.
To chyba dość istotna informacja ? Rozumiem, że podobnie jak część ulicy wietrzysz spisek i zaniżanie przed odpałem ?

sslaw
4
Dołączył: 2017-07-30
Wpisów: 30
Wysłane: 17 sierpnia 2021 13:28:41 przy kursie: 47,88 zł
Próbuję zrozumieć skąd się bierze u prezesa taki lekceważący stosunek do komunikacji z wydawcą skoro wyciąga wnioski na podstawie tego czy dostał przelew.
To że kontrahenci opóźniają płatności nie jest nowością. Nie zakładam że tak jest i tutaj, ale moim zdaniem prezes powinien uzyskać potwierdzenie od wydawcy zanim napisze w ESPI:
"Spółka w pierwszym dniu roboczym po tym dniu, nie otrzymała wynagrodzenia, Spółka przyjęła, że brak jest podstaw po stronie wydawcy do wypłaty tantiem"

sslaw
4
Dołączył: 2017-07-30
Wpisów: 30
Wysłane: 17 sierpnia 2021 21:14:17 przy kursie: 47,88 zł
Zagraniczna prasa zastanawiająco szybko napisała o komunikacie z ESPI. Ciekawe skąd mieli cynk...
www.ign.com/articles/outriders...

Cytat:
People Can Fly suggests the game may not have been profitable due to Square Enix's choices.


Coraz bardziej skłaniam się ku wersji, że prezes jednak nie jest aż taki głupi aby podtapiać własny okręt i tym sposobem chciał wywrzeć presję na SE aby rozliczyć tantiemy.
Podesłałem też tego linka z pytaniem do IR SE. Jeśli ten wystrzał +10% na SE miał uzasadnienie w sprzedaży Outriders, to SE powinno szybko się ustosunkować do ESPI.

Użytkownicy przeglądający ten wątek Gość
WIADOMOŚCI O SPÓŁCE PCFGROUP



33 34 35 36 37

Na silniku Yet Another Forum.net wer. 1.9.1.8 (NET v2.0) - 2008-03-29
Copyright © 2003-2008 Yet Another Forum.net. All rights reserved.
Czas generowania strony: 0,246 sek.

wnfigabf
vwjohmmj
yklotqis
Portfel StockWatch
Data startu Różnica Wartość
Portfel 4 fazy rynku
01-01-2017 +75 454,67 zł +377,27% 95 454,67 zł
Portfel Dywidendowy
03-04-2020 +60 637,62 zł 254,44% 125 556,00 zł
Portfel ETF
01-12-2023 +4 212,35 zł 20,98% 24 333,09 zł
reqeuqqm
dzsrlubf
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat