PREMIUM
248 Dołączył: 2009-06-08 Wpisów: 1 258
Wysłane:
12 kwietnia 2024 13:32:55
przy kursie: 118,50 zł
@Rif Wg mojej oceny, popartej np. wyliczeniami z rekomendacji BOŚ'a oraz historią wcześniejszych premier W3 i Cp2077, zakładam w latach premier ok. 1,5 mld zysku netto z samej premierowej gry oraz 0,7 mld zł w roku po premierze, do tego (po premierze W4) z backkatalogu 0,5 mld zł w kolejnych latach. Licząc premiery w latach 2026 (W4.1), 2027(Sirius), 2028 (W Remake), 2029 (W4.2), 2030(CP2), 2032(W4.3), 2033(Hadar), sądze, że spokojnie można założyć 2 mld zysku netto rocznie. A to daje przy c/z 20 kurs 400 zł, przy c/z 25 kurs 500 zł oraz przed premierą Hadara c/z 30 da kurs 600 zł. Uważam te kalkulacje za powściągliwe. Nie wziąłem pod uwagę animacji sprzedaży poprzez rozszerzenia do wydanych gier.
Edytowany: 12 kwietnia 2024 13:42
|
|
PREMIUM
248 Dołączył: 2009-06-08 Wpisów: 1 258
Wysłane:
12 kwietnia 2024 13:41:22
przy kursie: 118,50 zł
baks napisał(a):Tyle, że jeśli nie poradzili sobie z pojedynczymi (W2 i CP) to nie ma żadnej pewności, że teraz wypadnie to lepiej a poziomy po premierze CP widzimy do dziś ... a historyczne po rezygnacji z wersji na PS można sobie wygooglować. Historia pokazuje, że nawet wydając gry niedokończone i wadliwe w momencie premiery, CDR potrafi sprawić, żeby kasa się zgadzała. Nie zgodzę się, że Redzi nie wykorzystali potencjału Wiedźmina a szczególnie, że nie poradzili sobie z CP2077, który ostatecznie okazał się gigantycznym sukcesem (nigdy nie wierzyłem w megalomańskie zapowiedzi zarządu z programu motywacyjnego, czy szalone prognozy niektórych analityków). To, w jaki sposób gracze rzucili się na Cyberpunka 2.0 oraz Phantom Liberty dowodzi, że gracze czekają na gry CDR i dalej kochają Redów mimo wpadki z 2020 roku.
Edytowany: 12 kwietnia 2024 13:44
|
|
152 Dołączył: 2011-03-02 Wpisów: 3 436
Wysłane:
12 kwietnia 2024 14:15:22
przy kursie: 118,50 zł
tgolik napisał(a):@Rif Wg mojej oceny, popartej np. wyliczeniami z rekomendacji BOŚ'a oraz historią wcześniejszych premier W3 i Cp2077, zakładam w latach premier ok. 1,5 mld zysku netto z samej premierowej gry oraz 0,7 mld zł w roku po premierze, do tego (po premierze W4) z backkatalogu 0,5 mld zł w kolejnych latach. Licząc premiery w latach 2026 (W4.1), 2027(Sirius), 2028 (W Remake), 2029 (W4.2), 2030(CP2), 2032(W4.3), 2033(Hadar), sądze, że spokojnie można założyć 2 mld zysku netto rocznie. A to daje przy c/z 20 kurs 400 zł, przy c/z 25 kurs 500 zł oraz przed premierą Hadara c/z 30 da kurs 600 zł. Uważam te kalkulacje za powściągliwe. Nie wziąłem pod uwagę animacji sprzedaży poprzez rozszerzenia do wydanych gier. W części zgadzam się - ale terminy premier nierealne. Nie widzę szans na co do premier z 2026 i 2027. Stawiam na 2H 2027 W4, 2028 W1 remake , q1 2029 CP2, 2031 W4.2. Nie widzę szans na 3 letni odstęp dla W4 - choć chciałbym aby to się ziściło. Nie twierdzą, że spółka nie zarobiła sowicie a gracze skreślili CDP. Jednak doszło przy okazji premiery CP do 3 poważnych kompromitacji. 1. oszustwo co do jakości gry a wersja na PS to już "kryminał" za coś takiego Zarząd powinien polecieć..... 2. kompromitacja na premierze 3. kompromitacja w szacowaniu przychodów i zysków 1,5mld zysków zamiast 6mld - to jakby drastyczna różnica Mam nadzieję, że wykorzystali limit porażek na dwie dekady do przodu. Parkiet weryfikuje naszą wiedzę i czujność przy każdym zleceniu (: a każdy jest mądralą ....po fakcie... :) :)
|
|
|
|
PREMIUM
289 Dołączył: 2014-12-15 Wpisów: 1 947
Wysłane:
12 kwietnia 2024 20:04:09
przy kursie: 118,50 zł
tgolik napisał(a): (...)sądze, że spokojnie można założyć 2 mld zysku netto rocznie. A to daje przy c/z 20 kurs 400 zł, przy c/z 25 kurs 500 zł oraz przed premierą Hadara c/z 30 da kurs 600 zł. Uważam te kalkulacje za powściągliwe. Za powściągliwe uznałbym przyszłe C/Z 10 czy 15, a nie 20 i więcej. Rif napisał(a): Co do wskazywanych przez nas wielkości wzrostów (...) to całkiem realny poziom, bo w podobnych okolicznościach przyrody osiągnięty.
Sęk w tym, że okoliczności przyrody są zupełnie inne. Pominę już nawet sentyment rynkowy. Płace w CDR odleciały w kosmos, a wraz nimi zaniknęła przewaga konkurencyjna w kwestii nadzwyczaj wysokiej rentowności (budżety gier CDR dogoniły Zachód).
|
|
PREMIUM
248 Dołączył: 2009-06-08 Wpisów: 1 258
Wysłane:
12 kwietnia 2024 20:07:57
przy kursie: 118,50 zł
@aircanada15 A który ze światowych liderów gamedevu notowany jest na tak niskim c/z? Nawet EA jedzie ostatnio na wskaźniku 32, choć zwykle, jako już dojna krowa mieli c/z 22 No i najważniejsze: Przez ostatnie 13 lat średnioroczne zyski CDR wzrosły 20-krotnie. Kolejne lata zapowiadają kolejny 4-krotny wzrost zysku. Wybacz, ale to nie są warunki na wyceny poniżej c\z 20. Co do kosztów pracy, jeszcze przez wiele lat CDR będzie je miał 2 razy niższe niż firmy ze Stanów.
Edytowany: 12 kwietnia 2024 20:23
|
|
PREMIUM
1 362 Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2009-05-01 Wpisów: 11 957
Wysłane:
12 kwietnia 2024 20:23:24
przy kursie: 118,50 zł
A który ze "światowych liderów" jest na takim samym etapie cyklu produkcyjnego co CDR i monetyzuje tyle samo IP co CDR? Jak porównywać, to brzoskwinie z brzoskwiniami - pomijam już fakt, że anty tyle razy przestrzegał przed stosowaniem tego wskaźnika w gamedev, że nawet do mnie dotarło.
|
|
PREMIUM
248 Dołączył: 2009-06-08 Wpisów: 1 258
Wysłane:
12 kwietnia 2024 20:29:47
przy kursie: 118,50 zł
Obecnie TTWO jest na podobnym etapie co CDR ale on jedzie na stracie. W okresie wielkich premier CDR będzie w zbliżonej sytuacji do Capcomu, którego p/e oscyluje wokół 20-30.
|
|
PREMIUM
289 Dołączył: 2014-12-15 Wpisów: 1 947
Wysłane:
12 kwietnia 2024 20:48:13
przy kursie: 118,50 zł
Take Two jest teraz na podobnym etapie jak CDR ? Oni już oficjalnie ogłosili, że chcą wydać GTA 6 w 2025 (a w plotkach pojawiają się obawy przesunięcia debiutu na 2026), pokazując trailer. Biorąc pod uwagę, że dotychczasowy koń pociągowy (GTA 5) jest monetyzowany od ponad 10 lat, to można by wręcz powiedzieć, że następcę widać już tuż za rogiem. Podsumowując: w Take Two szykują się już do największego od dawien dawna skoku wyników liczonego w wartościach bezwględnych (a niewykluczone, że przebiją GTA5). Tymczasem W4 (realnie patrząc) nie będzie wcale łatwo wyraźnie pobić premiery Cyberpunka (czyli osiągnąć np. +20 mln kopii sprzedanych w pierwszym roku).
|
|
PREMIUM
248 Dołączył: 2009-06-08 Wpisów: 1 258
Wysłane:
12 kwietnia 2024 21:03:38
przy kursie: 118,50 zł
Obie spółki są przed wielkimi premierami: GTA za 1,5-2 lata (plotki mówią o premierze na początku 2026 r), W4 za 2,5-3 lata. Gigantyczne koszty GTA VI sprawią, że pierwsze 25-30 mln kopii pójdzie na pokrycie kosztów produkcji. W4 zamknie się pewnie w 10 mln na pokrycie kosztów. Sprzedaż "na czysto" obu gier może być więc podobna w pierwszym roku. To oczywiście uproszczenie, bo TTWO już księguje koszty i zysk netto w roku premiery może być gigantyczny, natomiast CDR pewnie tradycyjnie pierwszy rok obciąży 40% kosztów produkcji.
Edytowany: 12 kwietnia 2024 21:09
|
|
68 Dołączył: 2010-10-30 Wpisów: 164
Wysłane:
12 kwietnia 2024 21:14:13
przy kursie: 118,50 zł
aircanada15 napisał(a):Tymczasem W4 (realnie patrząc) nie będzie wcale łatwo wyraźnie pobić premiery Cyberpunka (czyli osiągnąć np. +20 mln kopii sprzedanych w pierwszym roku). Nie musi wcale być skokowy wzrost sprzedaży w przypadku W4 porównując do CP żeby rok premiery był lepszy, wystarczy że CDP podąży za obecnymi trendami i W4 puszczą na premierę w cenie 249/289zł (69/79usd) a nie jak w przypadku CP 199zl (59usd) + backcatalog, który teraz jest powiększony o cyberka i powinno być dobrze :). I wcale nie uważam takiej ceny za zaporową bo światowe hity w takich cenach rozchodzą się jak ciepłe bułeczki, a przecież chcemy postawić W4 w tym samym szeregu.
|
|
|
|
PREMIUM
248 Dołączył: 2009-06-08 Wpisów: 1 258
Wysłane:
12 kwietnia 2024 21:15:48
przy kursie: 118,50 zł
Ja uważam za pewne, że gra będzie w cenie 79 USD/350 zł - za 3 lata ta cena będzie standardem. Cyberpunk Ultimate już jest w cenie 299 zł na STEAMie.
Edytowany: 12 kwietnia 2024 21:20
|
|
PREMIUM
289 Dołączył: 2014-12-15 Wpisów: 1 947
Wysłane:
12 kwietnia 2024 22:51:11
przy kursie: 118,50 zł
Ten wzrost standardowej ceny AAA o którym wspominacie, jest za mały by zrekompensować skok kosztów pracowniczych. Tylko w okresie dwóch lat, między 2020 a 2022, średnia płaca w CDR wzrosła o 56%. A prezes zapowiadał w 2023 roku kontynuację tego trendu (być może w mniejszej skali, jeśli wyłączyć premie).
|
|
PREMIUM
248 Dołączył: 2009-06-08 Wpisów: 1 258
Wysłane:
12 kwietnia 2024 23:38:51
przy kursie: 118,50 zł
Kosztów pracowniczych raczej powinny obawiać się zachodnie zespoły nie mające tak silnych marek jak CD Projekt. Dopóki Redzi sprzedają gry latami, w dziesiątkach milionów, jestem spokojny o ich marże.
|
|
PREMIUM
289 Dołączył: 2014-12-15 Wpisów: 1 947
Wysłane:
12 kwietnia 2024 23:52:20
przy kursie: 118,50 zł
A dlaczego ktoś tu ma się przejmować zachodnimi zespołami ? To wątek CDR i fakty są takie, że nie są już w stanie produkować gier AAA wyraźnie taniej niż konkurencja. Fundusze nie są ślepe, koszty wypuszczenia Phantom Liberty dały wielu do myślenia. Jeśli produkcja dodatku i naprawianie Cyberpunka kosztowały aż tyle, to jaki będzie finalny budżet W4 ? Strach się bać ;]
|
|
11 Dołączył: 2021-04-14 Wpisów: 19
Wysłane:
14 kwietnia 2024 10:03:13
przy kursie: 118,50 zł
Cytat:A dlaczego ktoś tu ma się przejmować zachodnimi zespołami ? To wątek CDR i fakty są takie, że nie są już w stanie produkować gier AAA wyraźnie taniej niż konkurencja. Fundusze nie są ślepe, koszty wypuszczenia Phantom Liberty dały wielu do myślenia. Jeśli produkcja dodatku i naprawianie Cyberpunka kosztowały aż tyle, to jaki będzie finalny budżet W4 ? Strach się bać ;] Myślę, że ciężko teraz patrzeć na koszty produkcji kolejnych gier CDR ze względu na to, że wymieniają silnik na taki, który jest przyjęty przez ogólnoświatowy biznes gamedev i musi nastąpić proces aklimatyzacyjny. Podczas produkcji Cyberpunka zespół prawdopodobnie nie spodziewał się napotkać tak wielu problemów, które wyniknęły czysto z faktu, iż silnik ten nie był dostosowany do produkcji gry typu FPS z dużo szybszym tempem rozgrywki niż W3. Bardzo możliwe, że koszta produkcji W4 nawet przewyższą koszta stworzenia C77 i większości nadchodzących konkurencyjnych produkcji AAA ale należy zwrócić uwagę na późniejszy etap adaptacji obsługi UE 5 przez zespół. Podczas tworzenia kolejnych produkcji z trylogii Wiedźmina, a także tych remake'ów może się okazać, że zaskoczą nas pozytywnie ilością powtórnego wykorzystania wielu aspektów produkcji W4 celem prostszej i tańszej implikacji rozwiązań do kolejnych gier z serii. Co oczywiście przełożyłoby się na istotne obniżenie kosztów produkcji tychże gier. Pozdrawiam
Edytowany: 14 kwietnia 2024 10:04
|
|
161 Dołączył: 2012-03-18 Wpisów: 380
Wysłane:
14 kwietnia 2024 11:37:58
przy kursie: 118,50 zł
Tworzenie retoryki, że wzrost kosztów wynagrodzeń jest problemem, zagrożeniem dla CDPR jest dla mnie manipulacją.
Historia wyników finansowych, konkretnie rentowność EBIT które od 10 lat w zależności od momentu cyklu produkcyjnego wynosi 30-50 % pokazuje, że koszty CDPR trzyma od 10 lat pod pełną kontrolą.
W branży jest to benchmark.
Wynagrodzenia rosną wszędzie, nie tylko w CDPR.
Jeśli liczymy, że sprzedaż gier CDPR będzie wynosić pow. 20 mln tytuł, to w zasadzie 5 $ droższa gra pokryje wzrost kosztów produkcji.
Z Phantom Liberty do dzisiaj nie rozumiem szoku rynkowego z powodu kosztów produkcji. Przepływy pieniężne, nakłady na produkcje w raportach kwartalnych pokazywały koszt Phantom Liberty na 240-300 mln zł.
W samym IV kw. 2023 zakładam nakłady poniesione na Polaris na ok. 40 mln zł. Cała produkcja bez marketingu zakładam 600-700 mln zł.
Dla mnie koszty nie są zagrożeniem. Przychody dla mnie są problemem, natomiast jestem przekonany, że to się niedługo zmieni. Zresztą 2021-->2022----->2023 mamy ich systematyczny wzrost, bez premiery pełnej gry.
Edytowany: 14 kwietnia 2024 11:39
|
|
PREMIUM
289 Dołączył: 2014-12-15 Wpisów: 1 947
Wysłane:
14 kwietnia 2024 15:25:51
przy kursie: 118,50 zł
Tekstu o manipulacji nawet nie będę komentował, bo szkoda nerwów... Koszt produkcji Cyberpunka wyniósł około 600 mln zł, oczywiście nie wliczając w to dużych wydatków na naprawianie gry po premierze. Jak już wcześniej wspomniałem, w przeciągu zaledwie dwóch lat po wydaniu C2077 średnia płaca w CDR wzrosła o 56%. Prezes mówił wówczas, że w 2023 ten trend zostanie utrzymany. Wobec takich danych liczbowych, nie widzę praktycznie możliwości by budżet produkcyjny W4 zamknął się w kwocie 600-700 mln zł. Podobny budżet oznaczałby, że gra zostanie stworzona kosztem 1/2 nakładu pracy włożonego w stworzenie Cyberpunka.
|
|
161 Dołączył: 2012-03-18 Wpisów: 380
Wysłane:
14 kwietnia 2024 16:10:58
przy kursie: 118,50 zł
Cyberpunk 2077 jest jedną z najdroższych gier w historii gamingu, moim subiektywnym zdaniem IP Cyberpunk 2077 było zdecydowanie trudniejsze w stworzeniu od IP Witcher. Adam Kiciński wielokrotnie też powtarzał, że Cyberpunk to zdecydowanie największa produkcja w historii spółki.
Produkcja W3 kosztowała 150 mln zł.
W necie są informacje dot. produkcji BG3 szacowanej na 400 mln zł (100 mln $). Przepraszam za słowo manipulacja, chce je zastąpić tym, że zdecydowanie się z Tobą nie zgadzam.
Podtrzymuję swoje założenia.
|
|
152 Dołączył: 2011-03-02 Wpisów: 3 436
Wysłane:
15 kwietnia 2024 11:47:08
przy kursie: 115,50 zł
rudygonzalez napisał(a):
Myślę, że ciężko teraz patrzeć na koszty produkcji kolejnych gier CDR ze względu na to, że wymieniają silnik na taki, który jest przyjęty przez ogólnoświatowy biznes gamedev i musi nastąpić proces aklimatyzacyjny. Podczas produkcji Cyberpunka zespół prawdopodobnie nie spodziewał się napotkać tak wielu problemów, które wyniknęły czysto z faktu, iż silnik ten nie był dostosowany do produkcji gry typu FPS z dużo szybszym tempem rozgrywki niż W3. Bardzo możliwe, że koszta produkcji W4 nawet przewyższą koszta stworzenia C77 i większości nadchodzących konkurencyjnych produkcji AAA ale należy zwrócić uwagę na późniejszy etap adaptacji obsługi UE 5 przez zespół. Podczas tworzenia kolejnych produkcji z trylogii Wiedźmina, a także tych remake'ów może się okazać, że zaskoczą nas pozytywnie ilością powtórnego wykorzystania wielu aspektów produkcji W4 celem prostszej i tańszej implikacji rozwiązań do kolejnych gier z serii. Co oczywiście przełożyłoby się na istotne obniżenie kosztów produkcji tychże gier. Pozdrawiam
Jest jeszcze jeden aspekt który nie został wymieniony. Koszty produkcji W4 i czas produkcji zauważalnie się zwiększą co jedno wynika z drugiego a są związane właśnie ze zmiany silnika. Dobrze, że następuje to na etapie uruchamiania nowych produkcji. Nie ulega wątpliwości, że UE5 jest w tej chwili najnowocześniejszym silnikiem na rynku i dającym największe możliwości. W pewnym stopniu ułatwiającym i zwiększającym tempo prac - jeśli już się bardzo dobrze go opanuje. Na pewno wydłuży nieco prace nad CP 2. Jednak już po opanowaniu i wydaniu pierwszych gier przez zespoły można oczekiwać, że kolejne gry powstaną już relatywnie szybciej i to nie tylko przez możliwość wykorzystania pewnych elementów. Nie trzeba będzie czekać na nowe możliwości silnika a praca będzie bardziej efektywna. Przez co i same koszty przestaną rosnąć liniowo. Pomimo dalszego wzrostu kosztów pracy i innych przez relatywne skrócenie produkcji mogą niemal przestać rosnąć. Parkiet weryfikuje naszą wiedzę i czujność przy każdym zleceniu (: a każdy jest mądralą ....po fakcie... :) :)
|
|
PREMIUM
248 Dołączył: 2009-06-08 Wpisów: 1 258
Wysłane:
15 kwietnia 2024 11:51:47
przy kursie: 115,50 zł
Słusznie, @baks . Jeśli Nową Trylogię Wiedźmińską oraz Wiedźmin Remake potraktujemy łącznie, to średni koszt pojedynczej produkcji może nie być przesadnie duży właśnie ze względu na skrócenie czasu produkcji. Sądzę też, że prace nad UE5, które prowadzi CDR+Epic dla CD Projektu zaowocują także w przypadku Cyberpunka 2. Myślę, że znaczną część narzędzi RPG-owych rozwijany przy poprzednich produkcjach, Redzi wprowadzili już do UE5.
Edytowany: 15 kwietnia 2024 11:56
|
|