0 Dołączył: 2015-02-16 Wpisów: 35
|
|
16 Dołączył: 2017-05-17 Wpisów: 172
Wysłane:
29 kwietnia 2025 16:58:28
przy kursie: 16,29 zł
Dzisiaj po wynikach rocznych mielismy bardzo dynamiczna sesje. Wyrazna byla dynamika analizy raportu, ktory pokazal zysk operacyjny, a strata wyniknela z odpisow na wartosci.
Apropos tabela o ktorej tu wielokrotnie pisalem: 5.10 zostala takze uaktualniona. Teraz mozna zakladac wartosc majatku juz po deprecjacji jest aktualna.\
pozdrawiam akcjonariuszy
|
|
143 Dołączył: 2020-03-19 Wpisów: 743
Wysłane:
29 kwietnia 2025 17:03:47
przy kursie: 16,29 zł
Czyli wszystko już dawno było w cenach, ponieważ popyt na akcje był naprawdę duży. 224K wolumen, większość to w sumie szło z pozycji kupna (kurs szedł w górę od rana).
Wniosek? PKP Cargo jest na dobrej drodze do uzyskania trwałej rentowności. Dobrze, że pojawiły się informacje o nowych kontraktach i pozyskaniu 40 nowych umów przez ostatnie kilka miesięcy. Jestem ciekaw co będzie dalej z węglarkami - muszą je wykorzystać w przewozach infrastrukturalnych, czyli kruszywa, materiały budowalne itd. Pod rozejm na Ukrainę idealnie.
|
|
|
|
PREMIUM
1 362 Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2009-05-01 Wpisów: 11 957
Wysłane:
29 kwietnia 2025 20:28:11
przy kursie: 16,29 zł
|
|
143 Dołączył: 2020-03-19 Wpisów: 743
Wysłane:
30 kwietnia 2025 12:54:02
przy kursie: 15,88 zł
To jest historia. Jak krewa prognozujesz kształtowanie się EBITDA w następnych 3 latach?
Edytowany: 30 kwietnia 2025 12:59
|
|
PREMIUM
922 Dołączył: 2012-08-02 Wpisów: 5 243
Wysłane:
30 kwietnia 2025 15:38:24
przy kursie: 15,88 zł
Moim zdaniem zaprognozowanie 3 lat dla EBIDTA może być obarczone sporym błędem w szczególności w 3 roku. Rynek jest spadkowy półki co. Cytat:W marcu 2025 r. koleją przewieziono ponad 17,9 mln ton ładunków – to o 0,7 mln ton mniej niż w tym samym miesiącu rok wcześniej, co oznacza spadek o 3,9%. W całym pierwszym kwartale 2025 r. masa przewiezionych towarów wyniosła przeszło 52,2 mln ton, czyli niemal 2 mln ton mniej niż w analogicznym okresie 2024 r. (spadek o 3,6%). Udział PKP Cargo w rynku 26,9% za 1q25 r. kolejowyportal.pl/trudny-pocza...Planują sprzedać 10 tys. węglarek. Zapewne sporo z tych na jakie zrobili odpis w 2024 r. Jeżeli sprzedaż się powiedzie poprawi wyniki w 2025 r. Poza tym w 2025 r. dzięki odpisowi będą mieli niższe koszty amortyzacji taboru (bez wpływu na EBIDTA). Możliwe, że sprzedadzą jakieś grunty deweloperom. Pisali też o luce gotówkowej. Można więc wnioskować, że ryzyko nowej emisji spadło, ponieważ gdyby poinformowali audytora o planach emisji akcji kwestia luki nie byłaby tematem. EBIDTA na ten rok pewno wyniesie około 500 mln zł (licząc na szybko), o ile nie będzie jakiś znacznych one offów.
|
|
143 Dołączył: 2020-03-19 Wpisów: 743
Wysłane:
30 kwietnia 2025 15:43:51
przy kursie: 15,88 zł
Będą one-offy w tym roku na pewno.
Mają sprzedać w tym roku PKP Cargotor. Do 31 lipca 2025 jest aneks podpisany. Druga sprawa to sprzedaż tych wagonów - szacuję, że to może być okolice 200-300 mln zł.
Pytanie jak się sprawa z ARP/PFR tutaj domknie i MON.
|
|
PREMIUM
922 Dołączył: 2012-08-02 Wpisów: 5 243
Wysłane:
30 kwietnia 2025 16:25:29
przy kursie: 15,88 zł
Twój szacunek jak rozumiem bazuje na cenie złomu jeżeli chodzi o tabor. Jeżeli tak, to może być poprawny. Mi bliżej do 250 mln zł.
Edytowany: 30 kwietnia 2025 16:28
|
|
143 Dołączył: 2020-03-19 Wpisów: 743
Wysłane:
30 kwietnia 2025 16:32:44
przy kursie: 15,88 zł
1ketjoW napisał(a):Twój szacunek jak rozumiem bazuje na cenie złomu jeżeli chodzi o tabor. Jeżeli tak, to może być poprawny. Mi bliżej do 250 mln zł. Wiesz co - pytanie jaki jest stan tych wagonów. Raczej liczę po cenie zlomu, ale większość z nich nadają się do transportu - więc w biedniejszych krajach bez problemu je wykorzystają typu Afryka lub Ukraina.
|
|
PREMIUM
922 Dołączył: 2012-08-02 Wpisów: 5 243
Wysłane:
30 kwietnia 2025 16:50:16
przy kursie: 15,88 zł
Ukraina to inny rozstaw osi. Wątpię aby je kupili, chyba, że będą wozić węgiel po Polsce na granicę z Ukrainą.
|
|
|
|
PREMIUM
922 Dołączył: 2012-08-02 Wpisów: 5 243
Wysłane:
30 kwietnia 2025 18:15:10
przy kursie: 15,88 zł
Co do spółki CARGOTOR. To mała spółka, której wyniki po wprowadzeniu embarga na Rosję i Białoruś drastycznie spadły (strata za 2023 r.). Z tego kokosów nie będzie. Na 31.12.2023 r. suma bilansowa to 45,7 mln zł, a kapitały własne 25,8 mln zł.
|
|
16 Dołączył: 2017-05-17 Wpisów: 172
Wysłane:
2 maja 2025 12:50:57
przy kursie: 17,24 zł
1ketjoW napisał(a):Co do spółki CARGOTOR. To mała spółka, której wyniki po wprowadzeniu embarga na Rosję i Białoruś drastycznie spadły (strata za 2023 r.). Z tego kokosów nie będzie. Na 31.12.2023 r. suma bilansowa to 45,7 mln zł, a kapitały własne 25,8 mln zł. Przyjrzyj sie majatkowi spolki, tereny i ilosc torow i magazynow. Cytuje za strona spolki, zebysmy wiedzieli o czym mowimy: Cargotor: CARGOTOR W LICZBACH 21 punktów ekspedycyjnych 180km długość torów 243ha
Edytowany: 2 maja 2025 12:53
|
|
16 Dołączył: 2017-05-17 Wpisów: 172
Wysłane:
2 maja 2025 12:52:27
przy kursie: 17,24 zł
Weekend majowy a obroty rosna i wlasnie przeszlismy SMA 200, szansa na wyjscie z dlugoterminowego trojkata (oczywscie nie dzisiaj). Ktos korzysta z tego, z gracze instytucjonalni zajadaja sie kielbaskami na Mazurach? Tu wykres: https://imgur.com/75vtSC6
|
|
143 Dołączył: 2020-03-19 Wpisów: 743
Wysłane:
2 maja 2025 14:51:15
przy kursie: 17,24 zł
Tak zresztą jak pisałem. PKP Cargo jest w najlepszej pozycji do tego, aby uzyskać trwałą rentowność. Restrukturyzacja się do tego przyczyni, więc duże prawdopodobieństwo moim zdaniem, że PKP Cargo pójdzie ścieżką CCC. Informacje z zarządu spółki, że nie ma możliwości bankructwa w przeciągu 12 miesięcy również dodaje otuchy kupującym. Pozdrawiam z majówki!
|
|
80 Dołączył: 2014-02-12 Wpisów: 211
Wysłane:
2 maja 2025 17:01:12
przy kursie: 17,24 zł
Warto cytować
|
|
PREMIUM
922 Dołączył: 2012-08-02 Wpisów: 5 243
Wysłane:
2 maja 2025 19:33:21
przy kursie: 17,24 zł
Cytat: Przyjrzyj sie majatkowi spolki, tereny i ilosc torow i magazynow.
Cytuje za strona spolki, zebysmy wiedzieli o czym mowimy:
Cargotor:
CARGOTOR W LICZBACH
21 punktów ekspedycyjnych 180km długość torów 243ha
Głównie chodzi o terminal Małaszewicze teoretycznie wart więcej. Problemem dla mnie jest to że wartość inwestycji jest liczona w mld zł. Poza tym jedynym oferentem za udziały Cargotor jest PKP PLK SA. Nie wierzę, że będą z tego setki mln zł. Liczba kontenerów które obsługuje terminal spadła. Ta inwestycja ma tylko sens jeżeli Europa będzie kupować towary z Chin, bo transport kolejowy jest dużo szybszy niż morski. Mamy jednak wojnę.
|
|
16 Dołączył: 2017-05-17 Wpisów: 172
Wysłane:
4 maja 2025 08:17:06
przy kursie: 17,24 zł
wartosc majatku uzasadnia cene, a pkp cargo nie musi go sprzedawac. Cargo zamowilo niezalezna wycene i od tej pory negocjuja. Nie moze sprzedac go za tanio, bo ryzykowali by prawnie. Kupujacy wlasnie dostal dofinansowanie biznes.pap.pl/wiadomosci/firmy... a Jedwabny Szlak jest priorytetem.
|
|
PREMIUM
922 Dołączył: 2012-08-02 Wpisów: 5 243
Wysłane:
4 maja 2025 15:15:40
przy kursie: 17,24 zł
Wartość majątku można liczyć różnymi metodami. Różne metody implikują różna wartość. Jeżeli wyciągną ze sprzedaży więcej niż 100 mln zł będzie super.
|
|
16 Dołączył: 2017-05-17 Wpisów: 172
Wysłane:
4 maja 2025 20:21:29
przy kursie: 17,24 zł
no to dla zabawy podam za wujkiem guglem (NIE JESTEM RZECZOZNAWCA< TO TYLKO WUJEK GUGIEL)
"Według danych GUS za rok 2022 (najnowszych dostępnych w czasie publikacji tego artykułu), średnia cena powierzchni ewidencyjnej gruntu pod zabudowę mieszkaniową wyniosła 915,5 tys. zł/ha, pod zabudowę przemysłową – 1 mln 917 tys. zł/ha, pod zabudowę handlowo-usługową – 1 mln 923 tys.23 Oct 2024
Cargotor ma 243ha, zakladamy polowa pod zabudowe przemyslowa czyli jakies 240M PLN i polowa za polowe ceny czyli jakies 120M PLN. Razem 360 M PLN.
Teraz 180 km torow, znowu wujek Gugiel
"Normalna kwota to okolo 2 miliony brutto za 1 kilometr pojedynczego toru, na nowych materialach, bez ingerencji w siec trakcyjna, srk i ssp. maksymalny 22,5t/os. >terenie gdzie nie było linii kolejowej" Linia stara, to pojdzie po pol ceny? Czyli 180M PLN?
Razem mamy juz 540 M PLN.
Teraz 21 punktow ekspedycyjnych? Po ile zalozymy? Jesli zwykly dom kosztuje z 2-3 M PLN, to jak? 5 MLN za sztuke bedzie konsterwatywnie? 105M PLN? To juz mamy 645M PLN
A teraz trzeba by wycenic utracony biznes, w poprzednich latach sredni zysk 10M rocznie, przyjmujemy x10 co jest chyba normalna wycena czyli jakies 100M?
Razem 745 M PLN.
Nawet PISowski zarzad i RN bali sie podpisac sprzedania Cargotoru za 70M PLN i nie podpisali pomimo przeglosowania KARTY GRUPY PKP ktora w teorii pozwalala na sprzedaz majatku ponizej wartosci. Jednak nikt nie chcial sie wystawic.
Tak wiec, zabawa zabawa, ale pewnie juz sie domyslacie dlaczego negocjacje trwaja tak dlugo.
|
|
PREMIUM
922 Dołączył: 2012-08-02 Wpisów: 5 243
Wysłane:
4 maja 2025 22:47:12
przy kursie: 17,24 zł
Decydujące dla wyceny jest to, że Cargotor nie ma środków na inwestycje i jest tylko jeden kupujący z uwagi na znaczenie strategiczne projektu jaki ma zostać zrealizowany. Bez wielomiliardowej inwestycji ten majątek jest dużo mniej wart.
Szlak kolejowy przez Rosję i Białoruś stracił na znaczeniu w związku z wojną na Ukrainie. Po wprowadzeniu sankcji na Rosję i Białoruś kierunek jest nieatrakcyjny z gospodarczego punktu widzenia ( widać to po znacznie niższym wolumenie w 2023 r. wobec 2022 r. - patrz SF Cargotor). To znaczy, że obecnie ten projekt jest obarczony istotnym ryzykiem politycznym, a przez to i gospodarczym. Jeżeli (podkreślam jeżeli) import z Chin wróciłby na poziomy sprzed wojny i rósł. Projekt byłby bardzo ciekawy. Dziś jednak nikt tego nie zagwarantuje. To ma negatywny wpływ na wycenę. Innymi słowy nie uważam aby zainwestowanie setek milionów w projekt, który jest obarczony powyższymi ryzykami, było realne. Dla jasności piszę tylko o kupnie gruntu i infrastruktury bez patrzenia na przyszły projekt.
Robienie wycen na bazie średnich cen to błąd metodologiczny. Nikt wycen majątkowych tak nie robi. Tego typu szacunki jakie zrobiłeś są obarczone dużym błędem. Operaty szacunkowe dla gruntu robi się zwykle metoda porównawczą tj. patrzy się na analogiczne transakcje najlepiej dotyczące Małaszowic. Terminal można wycenić metodą dochodową. Jako że obecnie przynosi straty wartość nie będzie duża. Potem wycenia się infrastrukturę kolejową i tu może być potencjał bo zwykle stosuje się metodę odtworzeniową. Zakładam jednak, infrastruktura kolejowa jest znacznie zamortyzowana, co ma negatywny wpływ na wycenę.
Temat wycen nieruchomości nie jest mi obcy z uwagi na kwestie zawodowe choć sam biegłym rzeczoznawcą nie jestem.
|
|
Czy na pewno chcesz przesłać zgłoszenie do moderatora?
Poniżej potwierdź lub anuluj swój wybór.