Kto sprzedawał w piątek oczywiście nie wiemy, natomiast myślę, że wiadomo kto nie powinien sprzedawać. W mojej ocenie nie powinni sprzedawać inwestorzy patrząc na spółkę przez pryzmat budowania wartości bo fundamentalnie nie pojawiły się negatywne informacje. Prawdopodobnie wychodził akcjonariat spekulacyjny który liczył że np. umowa z Applem zostanie ogłoszona na WZA.
Miałem okazję być na WZA i poniżej wklejam swoje podsumowanie tego spotkania - być może komuś się przyda :)
Apple - największy producent elektroniki użytkowej z USA
Tajemnicą poliszynela jest fakt, że NCL ma NDA z Apple i negocjuje MTA. Na targach #DisplayWeek2023 spółka przeprowadziła dedykowane wielogodzinne seminarium techniczne dla zespołu Apple. Komunikowana w ostatnich miesiącach potrzeba wynegocjowania praw do podziału IP została już zaadresowana i między dwoma firmami istnieje konsensus co do dalszej współpracy. Elementem który opóźnia współpracę są działy prawne Apple, które nie podpisały formalnych dokumentów.
Biorąc pod uwagę fakt, jak dużą korporacją jest Apple (i że pewne procesy w korporacji potrafią trwać długo) nie widzę powodów by nie wierzyć zarządowi NCL. W mojej ocenie umowa z Apple nadal pozostaje jedynie kwestią czasu.
Współpraca z LG Display i strategia budowania wartości dla akcjonariuszyNCL konsekwentnie poprawia parametry niebieskiego i jest w ciągłej pętli modyfikacja-feedback z LG Display. Współpraca z LG Display jest nierozerwalnie powiązania ze strategią budowania wartości dla Spółki, i tak co do zasady spółka ma dwie drogie jak do tego podejść:
1) cały focus na LG licząc na szybkie przejście do JDP i sprzedaży/licencji IP ignorując pozostałych partnerów biznesowych (case Cynory)
2) współpraca z LG jako istotna natomiast nie na wyłączność (a na pewno nie w obecnej formie) kosztem współpracy z mniejszymi podmiotami, które to wciąż są wstanie generować konkretne przychody
Strategią obraną przez zarząd jest opcja mniej ryzykowna (), w której nie uzależnia się swojej wartości od jednej korporacji. Koneksje z wieloma partnerami zwiększają również pozycję negocjacyjną w przypadku dojścia do etapu sprzedaży lub licencjonowania IP. Spółka uzależnia przejście do kolejnej fazy współpracy (JDP) korzyściami biznesowymi:
„
Pogłębienie relacji i potencjalna praca zespołu Noctiluca na wyłączność musi się Spółce opłacać, dlatego przejście na dedykowane JDP z LG będziemy rozważać w układzie, gdzie będzie to połączone z realnym cash-flow dla Noctiluca”
Chodzi o uniknięcie sytuacji w której LG (z pozycji dominującej) będzie przedłużał testy bez korzyści finansowych dla NCL. W pewnym momencie obecny model współpracy będzie musiał ewualuwać.
Podejście to wiąże się z rozwojem pozostałych nóg biznesowych czyli syntezy na zlecenie oraz chemicznego CRO. Dzięki współpracy z LG, NCL zdobywa cenne doświadczenia które może monetyzować w relacjach z innymi podmiotami: „
Wyniki które opracowujemy prezentujemy całemu spektrum podmiotów – monetyzujemy wysiłek włożony w bliską relację z LG na wielu innych relacjach, gdyż cała branża poszukuje wydajnego niebieskiego.”
NCL pracuje zatem nad rozwojem biznesu na wzór hybrydy podmiotów już przejętych. Z jednej strony priorytetem pozostają prace nad własnym IP tj. niebieski emiter TADF (model Cynora) nie zapominając jednak o transferowaniu zdobytego doświadczenia z prac nad własnym IP do działaności Chemical CRO i syntezy na zlecenie (Novaled) oraz tuszu do druku (IJP) w których również jest dużo wartości do podniesienie.
Współpraca z META – gogle VR/ARWymagania techniczne co do emiterów używanych z goglach są szacowane przez NCL jako dzisiejszy standard rynkowy + 5-7 lat developmentu. Wg zarządu partnerowi z USA zależy na współpracy, bo nie mają kompetencji materiałowych u siebie – trwają negocjacje w jakiej formule dalsza współpraca powinna być prowadzona (docelowo płatne usługi R&D w formule cCRO).
Podejście rynkowe – czy wiesz czego nie wiesz?Od początku działalności NCL charakteryzowała się podejściem rynkowym polegającym na dogłebnej analizie branży oraz interakcji i kontakcie z jej liderami (doradcą spółki jest Sri z ponad 20 letnim obyciem rynkowym). Każdy biznes (a zwłaszcza nowych technologii!) musi przejść pewną scieżkę z wieloma niewiadomymi ucząc się przy tym po drodze. Idealnie jest korzystać z doświadczenia innych, którzy już przeszli część tej drogi. Im szybsze zaadresowanie obszarów o których się nie wie, tym mniej czasu i środków się zmarnuje po drodze: „wiedzieć, że się wie, co się wie i wiedzieć, że się nie wie, czego się nie wie – oto prawdziwa wiedza” (Konfucjusz).
NCL bardzo sprytnie adresuje to czego nie wie, przez nawiązywanie kontaktów z bardzo doświadczonymi ekspertami – zespół business advisory został powiększony o 3 eksperów:
- ex- zarząd Cynora ️
- ex lead Quality Control z 30-letnim doświadczeniem w LG ️
- ex-dyrektor Novaled ️
PozostałeWątków jest dużo i zapewnie nie każdy opiszę w podobny sposób jak powyżej. Poniżej przedstawiam jednak pozostałe, w mojej ocenie również ważne:
BEP – spółka celuje w osiągnięcie Break Even Point w 2024 roku. Rozpoczecie dostaw do Inuru oraz rozwój cCRO (patrz współpraca ze spin-offem MIT - Ikbit) powinny zdecydowanie przybliżyć spółkę do celu.
NCL nie informowała w ESPI, natomiast potwierdzono że
podpisano umowę z Fraunhofer. Na jej mocy współpraca ze szwajcarską grupą od zegarków powinna nabrać tempa.
Dystrybucja znanych związków. Oprócz japoński dystrybutora, NCL współpracuje z dystrybutorami z UK oraz USA. Obecnie pracują nad zawęzeniem zakresu materiałów na które jest popyt.
Mój komentarz aktualnej wyceny oraz piątkowej sesji (-15.8%, 190 mln PLN mCap na zamknięciu 23.06):Teza pojawiająca się po walnym: „
cCRO oraz usługa na zlecenie nie są w stanie generować znaczących wpływów” – niemiecki Novaled nie posiadał własnego IP, pracował w modelach cCRO i syntezy na zlecenie osiagając wielomilionowe przychody – w momencie wykupienia ok 110 mln PLN przychodów. Rozwój nóg cCRO oraz usług na zlecenie nie przekreśla prac nad własnym niebieskiem, który wciąż pozostaje priorytetem dla Spółki.
Benchmark – Cynora/Kyulux mCap ok 200m USD (800+ mln PLN). Oba podmiototy nie generowały przychodów z usług syntezy oraz cCRO – wycena bazujące na modelu opartym jedynie na własnym IP. Ktoś spyta na ile to jest realne porównanie? Odpowiedzią niech będą ostatnie targi DisplayWeek na których odbyło się
5 seminarium technicznych dotyczących postępu prac nad niebieskim emiterem w całej branży wyświetlaczy w 2023. 3 na 5 prelegentów były autorstwa koreańskiego zespołu NCL z KHU. Zarząd spółki twierdzi, że jest w światowym top prac nad niebieskim i potwierdzenie tego widać targach.
Przedstawiony postęp który Spółka osiągnęła w minionych 12-mscach, perspektywy rozwoju oraz zdroworozsądkowe i logiczne podejście rynkowe oceniam pozytywnie. Fundamentalnie spółka idzie w dobrym kierunku.
Pozdrawiam