Nie ma wątpliwości, że zaczyna się ostre słodzenie debiutu.
Spodziewam się na maksa wylukrowanych sprawozdań w prospekcie. Ostrzę sobie zęby na analizę i wycenę, więc przyjrzałem się już teraz, co tam gada prezes. I podrzucam trochę uwag - to nie jest analiza, tylko wybiórczy komentarz do rzeczy, w których mam odmienne zdanie.
Cytat:"Nasza strategia zakłada wzmocnienie pozycji lidera w Polsce i w Europie Środkowo-Wschodniej. W tym celu zamierzamy rozszerzyć obszar działania" - powiedział na wtorkowej konferencji Marek Sadowski, prezes ABC Data.
Logika to tu leży. Wejść na nowe rynki, żeby wzmocnić się na starych? Eeee?
Cytat:"Jesteśmy w Czechach i Na Słowacji. Myślimy o innych krajach naszego regionu leżących w Unii Europejskiej" - dodał.
Każdy kraj to osobny temat. AB dwa lata lizało rany po przejęciu czeskiej spółki. Wiele firm giełdowych z różnych sektorów wchodziło na Ukrainę, na Węgry, do Niemiec, do Pribałtyki. I teraz właśnie w większości wychodzą. Na to trzeba mieć konkretny plan oraz pokazać kompetencje, inaczej nie uwierzę, że w Słowenii, Bułgarii czy Szwajcarii czekają w kolejkach aż przyjdzie ABC Data i zrobi im raj na ziemi. Trzeba pamiętać, że Polska jest ogromnym krajem, a większość europejskich państw to kraiki, stąd doświadczenia zdobyte u nas nie przydają się, a są potrzebne inne, których nie mamy.
Cytat:Sadowski poinformował, że spółka rozważa zarówno ekspansję poprzez przejęcia jak i rozwój organiczny.
Każdy tak zawsze mówi i nic to nie znaczy - nie mają planu.
Cytat:"Nasz model działalności jest bardzo elastyczny, umożliwia szybkie wejście na nowe rynki. Nie wykluczamy też jednak akwizycji" - powiedział, zaznaczając, że spółkę interesują kraje, które możnaby obsługiwać z magazynów w Warszawie i Sosnowcu.
To nie dowóz towarów jest kluczowy w tym biznesie - i tak robią to kurierzy. Już bardziej zarządzanie stockiem, ale też nie do końca. Klucz to komunikacja z rynkiem, zbudowanie bazy odbiorców i zarządzanie ofertą i cennikiem. Przecież jak zamawiają to i tak sami z BiznesLinka.
Cytat:Na pytanie, czy spółka rozważa przejęcia na rynku polskim, odpowiedział:
"Nie jest to wykluczone. Nie przejmowalibyśmy jednak dystrybutorów IT, ale firmy zajmujące się czymś innym, działające w innej części rynku informatycznego, czy telekomunikacyjnego, może z rynku elektroniki użytkowej" - powiedział dziennikarzom.
Tak, każdy dystrybutor od zawsze chce mieć markę własną. Ale to osobna kompetencja, poza tym konkuruje się z własnymi dostawcami. Co jest realne do przejęcia? Nic co zrobi różnicę. Nie przejmą Samsunga, LG ani Philipsa, a Vedia, Lark czy Manta to nie to, o co chodzi.
Cytat:Sadowski poinformował, że spółka zamierza też usprawnić procesy logistyczne, automatyzując wynajmowane przez siebie magazyny. Chce również rozszerzyć portfolio produktowe.
Action to zrobił trzy lata temu.
Cytat:"Chcieliśmy uprościć naszą strukturę, by była bardziej czytelna. Wpłynie to też na poprawę efektywności działania i ograniczenie kosztów" - powiedział prezes Sadowski.
Czyli kogo przy tej okazji zwolnią?
Cytat:Prezes poinformował, że w 2009 roku sprzedaż spółki była nieco niższa niż w 2008 roku, kiedy wyniosła 2,7 mld zł.
"To jedyny wskaźnik, który zanotował spadek. Zanotowaliśmy z kolei dużo większy wynik EBITDA i wynik netto. W jednym z najlepszych lat mieliśmy około 18 mln zł zysku netto, a w 2009 roku ten wynik był lepszy" - powiedział prezes, nie chcąc podać szczegółów.
To ja podam: ceny są w zasadzie kwotowane w walucie obcej, bo wszystko jest z importu. Jeśli sprzedaż w złotych nie wzrosła, to w euro czy dolarze spadła o 20-30%. A zysk wzrósł bo marża efektywnie też jest w walucie obcej, a koszty stałe ponoszone są w złotych.
Cytat:Grupa MCI, w tym Tomasz Czechowicz mają 82,2 proc. akcji spółki. 11,2 proc. należy do Artur Holding GmbH, 3,5 proc. do założyciela spółki Krzysztofa Musiała, a reszta, czyli 3,1 proc. do zarządu i pracowników firmy.
Ten debiut jest pod wyjście MCI, a nie pod jakieś inwestycje w rzekomy rozwój. Ten biznes od dawna działa na zasadzie Pull. Jak będzie rósł rynek, to będą rośli dystrybutorzy.