pixelg
CREEPYJAR - Spółki od A do Z - NewConnect - Forum StockWatch.pl
AD.bx ad0a2
StockWatch.pl
AD.bx ad0b
Witamy Gościa Szukaj | Popularne Wątki | Użytkownicy | Zaloguj | Zarejestruj

1 2 3 4 5

CREEPYJAR [CRJ]

AKTUALNY KURS: 208,00 zł (-0,48%) 15-10-2019 17:00
anty_teresa
anty_teresa PREMIUM
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 9 776
Wysłane: 5 września 2019 20:26:48 przy kursie: 224,00 zł
Na tle polskiej historii exitów z EA to z pewnością sukces. Parę poprzednich jakie widziałem było w zasadzie niezauważalnych. Wygląda także na to, że jako jedna z nielicznych polskich gier dowiozą prognozę sprzedaży z dokumentu informacyjnego. To co mnie martwi to peak graczy. Tam przecież nabywców w EA było prawie 200k. Druga rzecz jaka mnie dziwi to mała liczba recenzji na metacritic - na razie jest jedna. To trochę mało aby zrobić hype...

To czy wycena jest atrakcyjna czy wręcz przeciwnie zależy od tego jakie wolumeny i ceny sprzedaży się zakłada w kolejnych kwartałach - nie ma żadnego absolutu w tej kwestii. W 150 mln market value jest oczekiwanie na 10-15 mln powtarzalnego średniorocznego zysku netto. Gra sprzedawana jest w cenie 25 USD, co oznacza, że efektywnie w ciągu roku do spółki z każdej kopii spłynie ok. 10 USD, czyli 40 zł.

Smutny
Dołączył: 2017-03-01
Wpisów: 7
Wysłane: 5 września 2019 21:23:40 przy kursie: 224,00 zł
Biorąc pod uwagę zerowy marketing.... nigdzie nie wyskoczył mi banner, filmików na yt tyle co kot napłakał to ja odbieram premierę bardzo pozytywnie. -> Graczy pond 2x więcej niż BW (choć wiadomo, że część z nich już mogła mieć grę jednak wczoraj graczy było ok 200 to ja zakładam, że te 2500 które gra to są 100% nowi.
W dodatku dzisiaj czwartek... zobaczy się jutro i w sobotę.
OBstawiam, że nie będzie skoku na kursie.. a jak trochę spadnie to możę dobiore.... coś mi sie wydaje, że mamy podobny scenariusz co przy House Flipper.... i będzie długo się dobrze sprzedawało..

Utnapisztim
Dołączył: 2017-08-01
Wpisów: 369
Wysłane: 5 września 2019 21:31:52 przy kursie: 224,00 zł
anty_teresa napisał(a):
Gra sprzedawana jest w cenie 25 USD, co oznacza, że efektywnie w ciągu roku do spółki z każdej kopii spłynie ok. 10 USD, czyli 40 zł.

Czyzby? W early access otrzymywali średnio 38 zł z kopii czyli 10 USD w tamtym czasie to po podwyżce ceny i umocnieniu USD nie będzie więcej??? Średnia powinna być ok. 20-25% wyższa niż w EA czyli w okolicach 45-48zł. (zależnie od skali przecen)
Edytowany: 5 września 2019 21:35


FlyingRat
Dołączył: 2018-09-08
Wpisów: 3
Wysłane: 5 września 2019 21:39:49 przy kursie: 224,00 zł
Survivale mają bardzo płaski wykres sprzedaży, trochę jak symulatory PLW. Gra powinna się długo monetyzować, a największy boost do sprzedaży czyli coop o którego każdy pyta dopiero przed nami. Póki co czołówka na steamie jest mocna, bardzo dużo preorderów. GH obecnie znajduje się przed CoM który miał szczytowy peak 3k(jeszcze przed weekendem), gry PLW w około miesiąc z takim peakiem sprzedawały +100k sztuk. Liczę że yt trochę odpali marketing i GH do końca tygodnia utrzyma się na 1 stronie.
Edytowany: 5 września 2019 21:40

Daimyo
Dołączył: 2013-03-08
Wpisów: 88
Wysłane: 6 września 2019 00:16:47 przy kursie: 224,00 zł
Jeśli chodzi o peak to bardzo ciężko go porównywać z zupełnie nową premierą, tu mamy wyjście gry z EA, gdzie baza graczy wynosiła ponad 200k, jaki % z tych, którzy zakupili grę w wersji EA wlicza się do peaku ciężko stwierdzić.

anty_teresa
anty_teresa PREMIUM
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 9 776
Wysłane: 6 września 2019 07:51:59 przy kursie: 224,00 zł
Utnapisztim napisał(a):
anty_teresa napisał(a):
Gra sprzedawana jest w cenie 25 USD, co oznacza, że efektywnie w ciągu roku do spółki z każdej kopii spłynie ok. 10 USD, czyli 40 zł.

Czyzby? W early access otrzymywali średnio 38 zł z kopii czyli 10 USD w tamtym czasie to po podwyżce ceny i umocnieniu USD nie będzie więcej??? Średnia powinna być ok. 20-25% wyższa niż w EA czyli w okolicach 45-48zł. (zależnie od skali przecen)

Napisałem wyżej średnio w ciągu roku - dałem 20 proc. dyskonto względem ceny maksymalnej pod promocje. Może to i nieco za dużo, ale wyliczenie jest bardzo zgrubne. Może to być i 45 zł.

kmsc2
kmsc2 PREMIUM
Dołączył: 2014-02-16
Wpisów: 83
Wysłane: 6 września 2019 12:10:19 przy kursie: 216,00 zł
może zamiast polemizować kupilibyście grę i sami zobaczyli ile jest warta? Ja mam akcje i jestem spokojny o przyszłość. Tryb fabularny, który wprowadzili jest świetny. Sama gra z początku jest ciężka i nie wszyscy zrozumieją o co kaman. Jednak później już się świetnie gra. Są dwie gry z ostatnich polskich premier, których nie zwróciłem ostatnimi laty na steam- Są to Frost Punk i Green Hell. Reszta od Agony, Realpolitiks, Goldrush, poprzez Blair Witch i World War 3 poszło refund.
Gra sprzedaje się na pierwszej stronie bez żadnych zniżek. Ci, którzy oczekiwali wyższych miejsc w rankingu bestów otrzymaliby je gdyby gra miała przecenę -20% w dniu premiery. Tyle, że znacznie skróciło by to żywotność gry, a widać zespół myśli nie co będzie dziś, ale o przyszłości ( nie goni ich brak gotówki w kasie a to już raz pokazało jak ważna jest dobra płynność finansowa i związany z tym brak czasu na dokończenie gry- Sniper Ghost Warrior3)
Na promocje przyjdą jeszcze okazje.

Vox
Vox PREMIUM
Dołączył: 2008-11-23
Wpisów: 5 505
Wysłane: 6 września 2019 12:39:42 przy kursie: 216,00 zł
Cytat:
Frost Punk i Green Hell. Reszta od Agony, Realpolitiks, Goldrush, poprzez Blair Witch i World War 3 poszło refund.


Sprobój 'We. The Revolution'

bronex16
Dołączył: 2016-08-25
Wpisów: 5
Wysłane: 6 września 2019 20:51:41 przy kursie: 216,00 zł
anty_teresa napisał(a):
Na tle polskiej historii exitów z EA to z pewnością sukces. Parę poprzednich jakie widziałem było w zasadzie niezauważalnych. Wygląda także na to, że jako jedna z nielicznych polskich gier dowiozą prognozę sprzedaży z dokumentu informacyjnego. To co mnie martwi to peak graczy. Tam przecież nabywców w EA było prawie 200k. Druga rzecz jaka mnie dziwi to mała liczba recenzji na metacritic - na razie jest jedna. To trochę mało aby zrobić hype...

To czy wycena jest atrakcyjna czy wręcz przeciwnie zależy od tego jakie wolumeny i ceny sprzedaży się zakłada w kolejnych kwartałach - nie ma żadnego absolutu w tej kwestii. W 150 mln market value jest oczekiwanie na 10-15 mln powtarzalnego średniorocznego zysku netto. Gra sprzedawana jest w cenie 25 USD, co oznacza, że efektywnie w ciągu roku do spółki z każdej kopii spłynie ok. 10 USD, czyli 40 zł.


a można wiedzieć skąd 10-15 mln dla kapitalizacji 150 mln?

6 mln przy c/z = 25 lub 7 przy c/z = 20
Zysk z jednej sztuki spokojnie wyniesie ~50 pln

anty_teresa
anty_teresa PREMIUM
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 9 776
Wysłane: 6 września 2019 23:48:29 przy kursie: 216,00 zł
Panowie, na każdym wątku spółki gamingowej naprawdę muszę to tłumaczyć? Ehh

Patrzenie na wskaźniki takie jak C/Z nominalny do wyceny jest zupełnie bez sensu. Dlaczego? Dlatego, że kapitalizacja patrzy w przód, natomiast zysk do tyłu. Część drobnych próbuje "poprawiać" wskaźnik podstawiając do wzoru przyszły zysk. Problem w tym, że porównują taki wskaźnik do... do danych obecnych innych spółek, lub wskaźników z przeszłości i to jest bez sensu podwójnie. Jeśli weźmiesz jakąkolwiek rekomendację do ręki to zobaczysz, że analityk prognozuje przyszłe wskaźniki C/Z dla spółki, ale także PRZYSZŁE dla spółek porównawczych. Nigdy do obecnych. Ale i to do końca mądre, więc znacząca część anali waży wycenę metodami 20-30 proc. dla porównawczej i 70-80 proc. dla DCF.

C/Z obecne pokazuje tylko i wyłącznie to czego oczekuje się w PRZYSZŁOŚCI, ale nie na mnożniku 20, 30 czy więcej, tylko na 8-12. Dlaczego? Jeśli oczekuje się, że spółka zarobi w przyszłości 10 razy więcej niż zarabia obecnie mając C/Z=50 to jest tania. Jeśli natomiast oczekuje się, że będzie molochem, który tylko będzie płacił dywidendę i zysków poprawiać nie bedzie to przy C/Z=20 będzie drogo.

Zobacz jak tworzy się DCF. To suma WSZYSTKICH PRZYSZŁYCH strumieni pieniężnych zdyskontowanych o wartość pieniądza w czasie. Dla uproszczenia powiedzmy, że to zdyskontowana suma przyszłych zysków do nieskończoności. Ciężko powiedzieć co będzie za 10 lat, więc dyskontowanie do nieskończoności wydaje się głupotą, ale nie do końca. Można przecież dość racjonalnie założyć, że skoro spółce udało się osiągnąć już jakiś poziom zysków to będzie co najmniej go w stanie powtórzyć w przyszłości i tak się najczęściej zakłada - prognozuje się fazę wzrostową (parę lat do przodu) i fazę stałą. Nie dlatego, że spółka w tej fazie będzie, tylko dlatego, że racjonalnie nie da się przewidzieć co będzie dalej. Jak osiągnie za parę lat zyski uważane obecnie za te w fazie stałej, to prognozy zostaną najprawdopodobniej zweryfikowane.

Napisałem, wyżej że to suma zysków zdyskontowanych. Wiadomo, że bańka dziś jest warta mniej niż bańka za rok. Na w miarę bezpiecznych obligacjach masz przecież często 5 proc. Co to oznacza? Że bezpieczna obligacja ze stałym oprocentowaniem ma jaki C/Z? Zysk 5 proc. kapitał 100 proc. - C/Z=20. Inaczej mówiąc dla bezpiecznego instrumentu, który powtarza zyski C/Z nie może być większy niż 20. Jeśli byłby to znaczy, że przepłacasz. No, ale rynek akcyjny i akcje są instrumentami o znacznie większym ryzyku, więc racjonalnie jest oczekiwać że premia czyli oczekiwany zysk będzie większy. To tzw. koszt kapitału, albo utracony koszt inwestycji alternatywnych. Jak spółka jest mega bezpieczna to znajdzie amatorów na poziomie 8 proc. zwrotu. Jak jest niebezpieczna, to i 15 proc. będzie za mało. Czas+ryzyko

I tak dochodzimy do sedna. Rozsądnym jest dyskontować stopą nie większą niż 8 proc. dla spółek o bardzo przewidywalnych wynikach, niezależnych od koniunktury itd. oraz znacznie powyżej 10 proc. dla spółek, bardziej ryzykownych. Średnia rynkowa kosztu własnego kapitału (stopy dyskontowej) to ponad 10 proc., a jak napisałem 10 proc. kosztu kapitału oznacz C/Z=10 Jak mamy spółkę, która nie rośnie, ale od lat płaci dywidendę na poziomie 8 proc. to kosztem będzie 8 proc. a to da C/Z=12,5 Dla gamingu, który jest branżą mocno nieprzewidywalną należałoby przyjąć znacznie większą stopę dyskontową. Dajmy na to 12 proc. to daje C/Z=8

A zatem racjonalne wartości C/Z w fazie stałej to są poziomy 8-12. Na rynkach zagranicznych, gdzie dług jest tańszy można sobie wyobrazić nawet C/Z=20, ale u nas 12 nie mniej.
Tylko jeszcze raz podkreślę, to nie oznacza, że ten C/Z ma być równy 12 (dla gamingu 8-10) z dzisiejszych zysków, tylko zysków na horyzoncie i zysku powtarzalnym. Powtarzalnym w długim cyklu produkcji (a taki mamy w gamingu) oznacza uśrednionym za cykl. Czyli jak mamy grę co dwa lata i w pierwszym roku jest 20 mln zł, a w drugim 10, to powtarzalny zysk będzie 15 i taki należy zdyskontować stopą 10 proc. co da nam 150 mln wartości spółki. Oczywiście tę wartość można powiększać o gotówkę, którą spółka posiada i tak naprawdę w ten sposób się robi.

Wiemy już mniej więcej, a w zasadzie wyobrażamy sobie na co stać Creepy w tej chwili. Można sobie wyobrazić, że kolejna gra będzie nawet lepsza, choćby ze względu na marketing. Można przypuszczać, że da zarobić te 20 czy 30 proc. więcej. Ale tak powstały zysk trzeba znormalizować do cyklu i.... zdyskontować stopą procentową. Można też podejść odwrotnie - na podstawie kapitalizacji oszacować jakiego strumienia pieniędzy oczekuje rynek. To właśnie zrobiłem w swoim wpisie.
To wytłumaczenie jest pewnym uproszczeniem, ale pokazuje jak się powinno podchodzić do tematu. Może nie jest w pełni zgrabne, ale oddaje o co w tym wszystkim chodzi.
Edytowany: 6 września 2019 23:49


bronex16
Dołączył: 2016-08-25
Wpisów: 5
Wysłane: 7 września 2019 08:50:43 przy kursie: 216,00 zł
dzięki za wyjaśnienie, ale kompletnie to się nie sprawdza na gamedev, a przykładów jest kilkanaście.

Pozdrawiam

anty_teresa
anty_teresa PREMIUM
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 9 776
Wysłane: 7 września 2019 15:16:24 przy kursie: 216,00 zł
Właśnie odwrotnie - sprawdza się doskonale... CDProjekt, 11bit, Ten Square Games - na każdym watku dawałem wyraz tego czego w danym momencie oczekiwał rynek i sie to później sprawdzało. Na mniej płynnych walorach, gdzie nie ma instytucji są oczywiście możliwe aberacje, ale wtedy nie mówimy już o wartości fundamentalnej spółki, tylko o wycenie oderwanej od fundamentów napedzanej emocjami i hypem.


kmsc2
kmsc2 PREMIUM
Dołączył: 2014-02-16
Wpisów: 83
Wysłane: 7 września 2019 18:42:59 przy kursie: 216,00 zł
Ciągle 16.-17. miejsce w global. Właściwie nie drgnie. Ostatnimi czasy jakby na steam znacznie zmniejszyły się obroty. Tytuły top1 steam nie osiągają już tak wysokich sprzedaży jak w zeszłym roku. Albo mi się wydaje...
Edytowany: 7 września 2019 18:43

bronex16
Dołączył: 2016-08-25
Wpisów: 5
Wysłane: 8 września 2019 09:23:38 przy kursie: 216,00 zł
nie jesteś w stanie ocenić top1, bo wolumen może być 100k/dobe jaki i 20k.
Nie wiem skąd takie wnioski, że wolumen się zmniejszył. Jest wiele czynników, które powodują, że ruch jest mniejszy tj. np. lipiec. Reasumując pozycjonowanie w lipcu, a we wrześniu może mieć całkiem inną sprzedaż niż w niskim sezonie. Tak samo bycie w top25 w weekend, a w tygodniu to duża różnica.

Percances
Dołączył: 2011-02-23
Wpisów: 145
Wysłane: 10 września 2019 11:10:14 przy kursie: 212,50 zł
anty_teresa napisał(a):
Właśnie odwrotnie - sprawdza się doskonale... CDProjekt, 11bit, Ten Square Games - na każdym watku dawałem wyraz tego czego w danym momencie oczekiwał rynek i sie to później sprawdzało. Na mniej płynnych walorach, gdzie nie ma instytucji są oczywiście możliwe aberacje, ale wtedy nie mówimy już o wartości fundamentalnej spółki, tylko o wycenie oderwanej od fundamentów napedzanej emocjami i hypem.



Jeśli zakładasz,że C/Z 10- 12 sprawdzało się na gamedevie i podajesz 3 mocno rosnące spółki w ostatnich latach , to zawsze w jakimś momencie miałeś rację. Problemem jest horyzont czasowy.
CDR miał wycenę 5mld w 2016 , czyli antycypował zyski na poziomie ok.500mln, które już wiemy,że jeśli się pojawią , to dopiero w 2020, czyli był do przodu o 4 lata. Teraz 3 lata później antycypuje 2,5mld zysków Whistle
11bit antycypował 40mln zysku netto dopiero w 2017 roku, teraz antycypuje 90 mln, które z kolei najwcześniej mogą pojawić się za 2 lata.
a TEN antycypował 50mln zysku netto w 2018, potem antycypował 80mln, a potem znowu 50mln Anxious

Creepy Jar Twoim zdaniem antycypuje zyski na poziomie ok. 15mln zł.
Problem z tym antycypowaniem jest taki ,że w momencie kiedy dane zyski się pojawiają, a na CRJ mogą pojawić się już po II kwartale 2020, to wycena rośnie o kolejne xxx % i antycypuje dalsze wyniki, więc nie wiem do końca jaki jest sens podawania takich wskaźników C/Z skoro jest prawie pewne ,że wskaźnik ten będzie uciekał do góry zrównując się ze średnią rynkową na poziomie ok. 25.
To tyle.

bronex16
Dołączył: 2016-08-25
Wpisów: 5
Wysłane: 10 września 2019 15:18:54 przy kursie: 212,50 zł
nic dodać, nic ująć. Właśnie o to mi chodzi...

anty_teresa
anty_teresa PREMIUM
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 9 776
Wysłane: 11 września 2019 18:39:18 przy kursie: 207,00 zł
Percances napisał(a):
Jeśli zakładasz,że C/Z 10- 12 sprawdzało się na gamedevie

Nie tylko w gamedevie - uzasadniłem liczbowo na czym opiera się to wyliczenie.

Percances napisał(a):

i podajesz 3 mocno rosnące spółki w ostatnich latach , to zawsze w jakimś momencie miałeś rację. Problemem jest horyzont czasowy.
CDR miał wycenę 5mld w 2016 , czyli antycypował zyski na poziomie ok.500mln, które już wiemy,że jeśli się pojawią , to dopiero w 2020, czyli był do przodu o 4 lata. Teraz 3 lata później antycypuje 2,5mld zysków Whistle
11bit antycypował 40mln zysku netto dopiero w 2017 roku, teraz antycypuje 90 mln, które z kolei najwcześniej mogą pojawić się za 2 lata.

Wierz lub nie (łatwo to sprawdzić zaglądając do jakiejkolwiek rekomendacji), ale wyceny giełdowe patrzą nie na pół roku do przodu, nie na rok, ale na 5-10 lat do przodu. Ale w jednym masz rację - wycena czy mnożnik jest pochodną tego jak daleko się patrzy w przód. [/quote]

Percances napisał(a):

a TEN antycypował 50mln zysku netto w 2018, potem antycypował 80mln, a potem znowu 50mln Anxious

Może to wydawać Ci się śmieszne, ale zastanów się... Brak wzrostu MAU, czy spadek konwersji UA na przychody ma znacznie dla wyceny czy nie ma? Jeśli na skutek raportowanych danych rynek zaczyna się obawiać o realność wzrostu/powtarzalności to koryguje prognozy. Korekta prognoz objawia się spadkiem wartości. W zasadzie to się super spina z emocjami. Jak jest dobrze, to są tendencje do przeszacowywania możliwego wzrostu, jak jest źle to antycypuje się dalsze pogorszenie i na skutek tych emocji zmienia się wycena.

Percances napisał(a):

Creepy Jar Twoim zdaniem antycypuje zyski na poziomie ok. 15mln zł.
Problem z tym antycypowaniem jest taki ,że w momencie kiedy dane zyski się pojawiają, a na CRJ mogą pojawić się już po II kwartale 2020, to wycena rośnie o kolejne xxx % i antycypuje dalsze wyniki, więc nie wiem do końca jaki jest sens podawania takich wskaźników C/Z skoro jest prawie pewne ,że wskaźnik ten będzie uciekał do góry zrównując się ze średnią rynkową na poziomie ok. 25

Duże zmiany w wycenie najczęściej zdarzają się przed pokazaniem zysków, a nie w trakcie lub po niezależnie czy patrzysz do przodu na 2 lata, czy 5.

Sens jest taki, że patrząc na oczekiwany przez rynek zysk jesteś w stanie stwierdzić, że jest on realny do uzyskania (wtedy spółka jest wyceniana właściwie), nierealny (wtedy jest przeszacowana), albo niemal pewny (wtedy jest tania). I o to przecież chodzi.

BTW - bardzo jestem ciekaw jak policzyłeś tę średnią rynkową na poziomie 25. Bo jeśli ważymy kapitalizacją to wyjdzie prawie 200 ze względu na wycenę CDR. Jeśli to suma zysków i kapitalizacji, to też przez CDR wyjdzie bliżej 100. A jeśli to średnia ze wskaźników C/Z, to dla polskich spółek wynosi 48 licząc dla C/ZO, więc C/Z znacznie większa.

Użytkownicy przeglądający ten wątek Gość
1 2 3 4 5

Nie możesz tworzyć nowych wątków.
Nie możesz odpowiadać w wątkach.
Nie możesz usuwać swoich wpisów.
Nie możesz edytować swoich wpisów.
Nie możesz tworzyć ankiet.
Nie możesz głosować w ankietach.

Kanał RSS głównego forum : RSS

Forum wykorzystuje zmodfikowany temat SoClean, autorstwa J. Cargman'a (Tiny Gecko)
Na silniku Yet Another Forum.net wer. 1.9.1.8 (NET v2.0) - 2008-03-29
Copyright © 2003-2008 Yet Another Forum.net. All rights reserved.
Czas generowania strony: 0,429 sek.

AD.bx ad3a
AD.bx ad3b
AD.bx ad3c
AD.bx ad3d