Omówienie wyników finansowych 11Bit Studios SA po 2 kwartale 2015 r.Zanim przejdziemy do omówienia, skądinąd dobrych wyników za 2 kwartał najpierw proponuję powrót do raportu rocznego, który może w pewnych kwestiach powiedzieć więcej niż dwa późniejsze.
Względem raportowanych danych za IV kwartał trochę się zmieniło. O ile przychody i równe z nimi różniły się nieznacznie (21 tys.) to zmieniła się znacząco ich struktura. Sprzedaż zafakturowana była wyższa o 135 tys. zł, natomiast zmiana stanu zapasów niższa o 114 tys. Na poziomie zysku ze sprzedaży mamy 12,68 mln wobec 12,98 przed rokiem. Oznacza to ni mniej ni więcej jak koszty okresu zaniżone o 300 tys. W zasadzie korekta tak naprawdę dotyczy całego roku. Zysk netto jest mniejszy o prawie 0,5 mln. Oczywiście dane mogą się różnić i wielkiego „halo” o RZIS robić nie będziemy. Za to zmiany w zakresie bilansowym są już powodem do niepokoju. Proszę zwrócić uwagę, że saldo zapasów spadło o 1 mln zł. Owszem ono mogło się zmniejszyć, ale tylko o kwotę 152 tys., bo takiej kwoty dotyczy odpis na dwie spisane gry. Z czego zatem wynika korekta na 850 tys.? Z tego, że spółka nieprawidłowo skapitalizowała koszty, w tym wspomniane 300 tys. które zamiast pójść na wynik poszło na zapas. Drugi czynnik to kapitalizowanie prac rozwojowych w tym przede wszystkim projektu w ramach Innotech – 560 tys, które znalazły się ostatecznie w rozliczeniach międzyokresowych. To dwa poważne błędy księgowe, co oznacza że w spółce pod względem kontroli finansów dzieje się źle.
Jeszcze bardziej to widać, gdy weźmiemy pod uwagę komunikat o zaprzestaniu realizacji projektu. Proszę zwrócić uwagę, że w sprawozdaniu rocznym jest mowa o kosztach na poziomie 560 tys., natomiast w raporcie bieżącym i raporcie za II kwartał o 400 tys. Która kwota jest prawidłowa? Dlaczego się zmieniła? Próbowałem te kwestię wyjaśnić ze spółką, ale niestety odpowiedzi w końcu nie otrzymałem. Biorąc pod uwagę, że 11Bit wybrał na jako audytora (drogiego audytora)renomowanego Deloitte, to większą wiarygodność przypisuję danym w raporcie. Pachnie niezłym bałaganem i problemem z księgowością.
Raport roczny przynosi także kolejną ważna informację – podział zapasów na produkty w toku i produkty gotowe. Na koniec 2014 r. saldo zapasów dzieliło się na 2,05 mln produkcji w toku i 2,25 mln produktów gotowych. Biorąc pod uwagę informacje od spółki i zasady rachunkowości na produktach gotowych nie powinno być już TWOM, bo sprzedaż rozlicza się z zerową marżą do pokrycia kosztów produkcji. Czym zatem są skapitalizowane i nierozliczone koszty? Raczej nie jest to TWOM na iOS, czy Androida. Prawdopodobnie to nierozliczone jeszcze koszty (czytaj - nieudane projekty którejś z poprzednich gier – Anomalny 2 na konsole, Spacecom?). Teoretycznie jest na to 5 lat. W drugiej części (2,25 mln) są koszty pisania TWOM na tablety i konsole, a także pewnie część Industriala, przy czym pamiętajmy, że to stan na koniec 2014r.
Drugi kwartał był dla spółki zaskakująco dobry, także z punktu widzenia zarządu, dzięki świetnemu wynikowi na Steam Summer Sales. Jak pisaliśmy w czerwcu dziale newsowym spółka zgarnęła 1,35 mln USD:
www.stockwatch.pl/wiadomosci/1... Przy kursie dolara w czerwcu na poziomie około 3,7 mamy tylko z tego miesiąca 5 mln przychodów. W sumie drugi kwartał spółka zamknęła przychodem 6,2 mln zł, który został powiększony o 400 tys. zmiany salda zapasów.

kliknij, aby powiększyćZysk ze sprzedaży wyniósł 4,97 mln zł, co oznacza że koszty operacyjne utrzymały się na poziomie poprzedniego kwartału i były niższe niż w IV. W sumie nie może to dziwić, skoro w IV kwartale spółka ponosiła istotne wydatki na promocję TWOM. Przypomnę, że chociażby w Warszawie były reklamy w środkach komunikacji miejskiej. Kwartał wcześniej spółka zaraportowała 4,82 mln zł.

kliknij, aby powiększyćJednak już wynik operacyjny były słabszy niż w poprzednim kwartale – 4,35 mln zł wobec 4,83. W raporcie napisano, że jest to efektem:
Cytat:utworzenia rezerwy (0,39 mln zł) na zaniechany projekt realizowany w ramach programu Innotech. Do zakończenia II kwartału projekt nie został jeszcze finalnie rozliczony z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju. Rezultaty prac, czyli nowe elementy technologii własnej do tworzenia gier, będę rozliczane w kolejnych okresach w trakcie jej eksploatacji a rezerwa zostanie rozwiązana. Na pozostałą kwotę pozostałych kosztów operacyjnych złożyła się darowizna na rzecz fundacji War Child (0,18 mln zł) i nakłady (prawie 0,1 mln zł) na grę Jameson the Pilot, której produkcja (realizowana w ramach 11 bit launchpad) została zaniechana
No i w tym miejscu znów jest zagwozdka. W normalnym toku realizacji projektów dotowanych, koszty kapitalizuje się na rozliczeniach międzyokresowych, a po ukończeniu przenosi albo na aktywa trwałe albo wnip. Po stronie pasywach dotacje księguje się w RM przychodów. Po oddaniu projektu dotacje pojawiają się w pozostałych przychodach operacyjnych jako rekompensata poniesionych kosztów. Z finansowego punktu widzenia nie powinno być mowy o żadnych rezerwach. Po prostu koszty poszły przez wynik, a nie zostały skapitalizowane – tak to chyba trzeba nazwać. Pozostaje pytanie czemu poszły przez wynik? Czy projekt nie jest zakończony i został spisany? Przeczy temu wyjaśnienie w raporcie. Przez rozwiązanie rezerwy należy chyba rozumieć po prostu wpływ potencjalnej dotacji z programu Innotech. Wydaje się, że jest jakiś problem z jej rozliczeniem po prostu… Tę kwestię także próbowałem wyjaśnić ze spółką, ale nie doczekałem się przynajmniej na razie żadnej odpowiedzi.
Wynik netto zamknął się kwotą 3,4 mln zł, wobec 4,2 kwartał wcześniej. Powtarzalny, oczyszczony ze zdarzeń jednorazowych wynik jest jednak większy. I nie chodzi tutaj wcale o pozostałą działalność, bo darowizna dla War Child to nic innego jak koszty marketingowe, a spisanie kosztów James de Pilot to także normalny element działalności. Proszę zwrócić uwagę, że stopa podatkowa w tym kwartale wyniosła 23 proc. wobec 18 w poprzednim kwartale.
Jak na zaraportowany wynik, to dość mizernie za to wyglądają przepływy -1,9 mln zł przy zysku netto w kwocie 3,4 mln. Do pewnego stopnia efekt jest oczekiwany, bo duża sprzedaż na SSS mogła być opłacona dopiero w lipcu, a rozkład w pierwszym kwartale mógł być bardziej równomierny. Jednak tak się nie stało. Należności spadły z 5,6 mln zł do 4,8 mln zł., a więc oddały do przepływów około 800 tys. Za to mocno spadły zobowiązania krótkoterminowe – 3,1 mln zł. Prawdopodobnie spółka zapłaciła podatek dochodowy.

kliknij, aby powiększyćKwartał pod względem wyniku był naprawdę bardzo dobry, jednak gotówkowo znacznie słabszy niż poprzedni, kiedy do spółki wpłynęło 6,9 mln zł. O ile sukces TWOM jest niepodważalny, to wątpliwości budzi bałagan w rachunkowości i finansach. Porzucenie 3 projektów także oceniam pozytywnie. Lepiej stracić małe kwoty niż podważyć zbudowany hitem wizerunek. Jednocześnie widzimy, że spółka szuka kolejnych pomysłów na gry.
Choć przychody Games Republic znacząco przyśpieszyły w II kwartale względem pierwszego, czym chwali się spółka, to proszę zerknąć na dane finansowe. GRL miał po półroczu niecałe 74 tys. EUR przychodów czyli o 30 więcej r/r. Przyrost niby spory, ale… ale serwis uruchomiono 8 kwietnia 2014 r., czyli sprzedaż porównywalna dotyczy niecałych 2 miesięcy a nie 6 jak obecnie. W całym zeszłym roku GRL wygenerował sprzedaż na poziomie 80 tys. EUR, czyli w kwartale premierowym miał taki przychód jak w całym drugim półroczu. W pierwszym półroczu był także nierentowny operacyjnie.
Przy obecnej liczbie użytkowników dostajemy miesięczny przychód 0,6 eurocenta na użytkownika, a słabo radząca sobie Zynga ma 9 centów dziennie.
Mimo, że dwie nowe nogi biznesowe(GRL i Launchpad) na których próbuje stanąć 11B przędą narazie słabo to perspektywy na kolejne kwartały są obiecujące. Mamy za sobą premierę TWOM na tablety, a przed sobą smartfony i konsole oraz przede wszystkim Industriala.
>> Wyceny automatyczne są tutaj>> Więcej analiz najnowszych raportów finansowych jest tutajPowyższa treść przez 120 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.