11 czerwca ruszyła tegoroczna letnia wyprzedaż gier na Steam – największym cyfrowym sklepie z grami – czyli The Steam Monster Summer Sale. Przez 11 dni na platformie należącej do Valve można było kupić znane tytuły z upustem sięgającym 80-90 proc. Lista gier w obniżonej cenie zmieniała się codziennie, a niektóre pozycje nawet co kilkanaście godzin. Dwa dni przed zakończeniem letniej wyprzedaży Steam ruszył z tzw. sale encore. Wszystkie przecenione tytuły, które wzięły udział w promocji ponownie były dostępne po niższych cenach. Akcja potrwa jeszcze do wieczora czasu polskiego. Podczas letniej wyprzedaży nie zabrakło też polskich akcentów, w tym tytułów pochodzących z giełdowych spółek. Dla producentów gier letnia wyprzedaż to po premierze i wyprzedaży świątecznej trzecia największa okazja do generowania przychodów.
Pierwsze polskie produkcje pojawiły się na stronie głównej już drugiego dnia wyprzedaży. Na listę daily deals trafiły: This War of Mine z 11 bit studios oraz seria gier o Wiedźminie autorstwa CD Projektu. W kolejnych dniach do listy z 60-proc. upustem dołączył Lords of the Fallen wydany przez CI Games oraz Dying Light z 25-proc. obniżką od nienotowanego na GPW Techlandu. Niezłą pozycję ma też Vanishing of Ethan Carter małego polskiego studia The Astronauts.
Tytułem, który wygenerował najwyższe przychody okazał się ARK: Survival Evolved. Jak podaje branżowy serwis Steam Spy, monitorujący sprzedaż i szacujący przychody z tej platformy, gra survivalowa w otwartym świecie dinozaurów przyniosła 9,2 mln USD i wyprzedziła sztandarowy tytuł Valve – Counter-Strike: Global Offensive (drugie miejsce z wynikiem 4,75 mln USD). W sumie ARK w obniżonej cenie sprzedało się w blisko 370 tys. egzemplarzy, a CS:GO w 635 tys. Pierwsza polska produkcja w zestawieniu wartości sprzedaży to oczywiście Wiedźmin 3: Dziki Gon. Podczas letniej wyprzedaży tytuł zarobił 4,34 mln USD brutto – sprzedano 80.353 egzemplarzy. Od cen końcowych trzeba odliczyć 30 proc. prowizji pobieranej przez Steam. Przy okazji Wiedźmina 3 warto podkreślić, że obniżka wyniosła jedynie 10 proc. względem ceny pierwotnej (59,99 USD). I co ciekawe, polski gracz mimo przeceny na platformie Steam wciąż mógł kupić grę taniej poprzez należący do CD Projektu konkurencyjny sklep GOG.com. Różnica w przeliczeniu na PLN wynosiła blisko 36 zł, czyli ok. 18 proc. obniżonej ceny gry na Steam. W ten sposób giełdowa spółka promuje swój sklep i walczy o udziału w rynku z Valve. Należący do niego Steam to branżowy gigant. Obecnie gracze na całym świecie mają ponad 100 mln kont na platformie, a w godzinach szczytu jest zalogowanych blisko 10 mln użytkowników.
CD Projekt mógł liczyć na tak wysoki wynik. Tytuł jest świeży na rynku i został bardzo pozytywnie odebrany przez media i graczy, osiągając na Metacritic średnią powyżej 90 na każdej z obsługiwanych platform sprzętowych. Gra CD Projektu ukazała się 19 maja 2015 r. i już na starcie sprzedała się w 1,5 mln egzemplarzy. W pierwszej połowie czerwca spółka pochwaliła się, że przez pierwsze dwa tygodnie sprzedaży gracze kupili 4 mln kopii Wiedźmina 3 Warto dodać, ze 1 mln USD przyniosła tez sprzedaż poprzedniej części gry. Wiedźmin 2 sprzedał się w 334.585 egzemplarzach.
Kolejne dwie polskie produkcje są dopiero w czwartej dziesiątce. Mowa tu o wydanym na początku tego roku Dying Light oraz ubiegłorocznym Lords of the Fallen. Obie gry zarobiły podczas wyprzedaży po 1,4 mln USD brutto. Gra CI Games z upustem sięgającym nawet 60 proc. sprzedała się w 57 tys. egzemplarzy.
W piątej dziesiątce pojawił się natomiast This War of Mine z wynikiem 1,35 mln USD i sprzedanym 170 tys. egzemplarzy. Maksymalny rabat sięgnął 60 proc. Gra na rynek trafiła w listopadzie 2014 roku i szybko okazała się hitem. Przez długi czas TWoM okupował listy bestsellerów w sklepach online takich jak Steam, GOG, Gamers Gate czy Games Republic, a o grze oprócz mediów branżowych pisały też m.in. Newsweek, Der Spiegel, The Guardian czy The New York Times. Podczas majowych targów Digital Dragons This War of Mine otrzymała dwie prestiżowe nagrody Najlepszy Design oraz Najlepsza Polska Gra 2014 Roku.

The Steam Monster Summer 2015