PREMIUM
101 Dołączył: 2009-03-11 Wpisów: 916
Wysłane:
6 marca 2025 10:48:58
przy kursie: 18,24 zł
Realista7201 napisał(a):Oczywiscie: spolka posiadala w Q3 2024 1524 lokomotywy i 52,000 wagonow (wg jej danych) Na torach mamy srednio 300 lokomotyw, zalozmy ze jest potrzeba na 500-600 maks, poniewaz zmienia sie zapotrzebowanie jak sam piszesz. To by oznaczalo ze mamy okolo 700 lokomotyw i 25000 zbednych wagonow liczac konserwatywnie. Lokomotywa jezdzaca to jakies 1M-2M EUR za 30 letnia, czyli 4-8M PLN x700 = .... Wagony w zaleznosci od stanu jakies 500-100.000 PLN x2500 PLN.
A mógłbyś dodać że ta profesjonalna "wycena" jest TWOJA - niczym nie podparta? Poszukaj jakiś danych rynkowych na podparcie takich a nie innych założeń. Ja znalazłem.. cyt.: PKP Intercity sprzedaje na wagę stare wagony. Cena wywoławcza to 450 zł za tonę. Do kupienia jest 158 wysłużonych wagonów. Niestety artykuł z 2013 r. ale bynajmniej nie umniejsza to jego wartości poznawczej.
Edytowany: 6 marca 2025 10:49
|
|
PREMIUM
922 Dołączył: 2012-08-02 Wpisów: 5 244
Wysłane:
6 marca 2025 11:04:06
przy kursie: 18,24 zł
Realista7201 napisał(a):Oczywiscie:
spolka posiadala w Q3 2024 1524 lokomotywy i 52,000 wagonow (wg jej danych) Na torach mamy srednio 300 lokomotyw, zalozmy ze jest potrzeba na 500-600 maks, poniewaz zmienia sie zapotrzebowanie jak sam piszesz.
To by oznaczalo ze mamy okolo 700 lokomotyw i 25000 zbednych wagonow liczac konserwatywnie.
Lokomotywa jezdzaca to jakies 1M-2M EUR za 30 letnia, czyli 4-8M PLN x700 = ....
Wagony w zaleznosci od stanu jakies 500-100.000 PLN x2500 PLN. Prosiłem o źródła cen sprzedaży dotyczące zbędnego taboru. Ponawiam prośbę. Zakładając zbliżający się koniec wojny na Ukrainie. Czy uważasz, że redukcja taboru jaką prognozujesz jest wskazana, skoro w ciągu najbliższych kliku lat po zakończeniu wojny transport kolejowy może odgrywać znaczącą rolę w transporcie towarów z Europy na Ukrainę (oczywiście uwzględniając przeładunek z uwagi na inną szerokość torów kolejowych na granicy polsko-ukraińskiej)?
Edytowany: 6 marca 2025 11:15
|
|
PREMIUM
1 362 Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2009-05-01 Wpisów: 11 957
Wysłane:
6 marca 2025 11:27:37
przy kursie: 18,24 zł
Punktem odniesienia mogą być dane za rok 2017. Cytat:PKP Cargo dokonało wyceny posiadanego taboru kolejowego. Na jej podstawie uznano, że jego wartość zwiększyła się ze względu na wzrost cen złomu. Wynik finansowy za rok 2017 wzrośnie dzięki temu o ponad 22 mln zł. Dokonana aktualizacja odpisu ma charakter niepieniężny i pozostaje bez wpływu na sytuację płynnościową PKP Cargo Rok 2016 zakończono z cenami złomu (średnia W2 i W7) 201 € za tonę, 2017 z cenami 253 €. Rok 2024 zakończono z cenami 291 €. Nie mam danych za rok 2013, ale 2015 zakończono z cenami 139 €, czyli jakieś 581 PLN wg średniego kursu.
|
|
|
|
77 Dołączył: 2010-08-04 Wpisów: 329
Wysłane:
6 marca 2025 11:35:14
przy kursie: 18,24 zł
Te ceny to oczywiście żart. Tabor który jest zdrowy sprawny i przydatny nie będzie sprzedawany. Sprzedają złom stojący w krzakach, co sami przyznają. W zeszłym roku były dwie takie licytacje z pkp intercity (tzn. dwa newsy w google znalazłem) gdzie pchano taki złom (niektore sprawne, bo wzięły jakies żwirownie itp., a większość kupili złomiarze, w tym znany z tv piotro stal ;)). Srednia cena (wg danych w artykule) 160k za lokomotywe. 8mln za 30 letnie pruchno wyjęte z krzaków, jak nowoczesne lokomotywy kosztuja po 25 mln :D
Stare zeżarte wagony też będą w cenie złomu, nie ma w ogóle o czym tutaj dyskutować - również i takich przetargów w google nie brakuje.
|
|
16 Dołączył: 2017-05-17 Wpisów: 172
Wysłane:
6 marca 2025 12:05:47
przy kursie: 18,24 zł
Ten sprzet jest niepotrzebny i nie bedzie potrzebny. Zostanie sprzedany, bo jest go 2 razy za duzo. Spolka nie powroci do czasu 1000 przewozow na raz. Ten sprzet jest warty miliardy. Zadne proby szejmingu tego mie zmienia.
Kurs spolki jest jak bankruta poniewaz jest rozgrywany przez grwczy technicznych w oderwaniu od rzeczywistosci. Fundusze juz alumuluja, insajderzy tez. Ja juz moja akumulacje zakonczylem.
Policzymy sie za rok lib dwa.
|
|
77 Dołączył: 2010-08-04 Wpisów: 329
Wysłane:
6 marca 2025 12:14:57
przy kursie: 18,24 zł
Szejming :D takie wyceny podyktował rynek, w kontrze do miliardów, które sobie wymyśliłeś.
|
|
PREMIUM
101 Dołączył: 2009-03-11 Wpisów: 916
Wysłane:
6 marca 2025 12:16:44
przy kursie: 18,24 zł
Realista7201 napisał(a): Kurs spolki jest jak bankruta poniewaz jest rozgrywany przez grwczy technicznych w oderwaniu od rzeczywistosci. Fundusze juz alumuluja, insajderzy tez. [....]
Kolejne newsy bez pokrycia.
|
|
PREMIUM
922 Dołączył: 2012-08-02 Wpisów: 5 244
Wysłane:
6 marca 2025 12:25:06
przy kursie: 18,24 zł
Realista7201 napisał(a):Ten sprzet jest niepotrzebny i nie bedzie potrzebny. Zostanie sprzedany, bo jest go 2 razy za duzo. Spolka nie powroci do czasu 1000 przewozow na raz. Ten sprzet jest warty miliardy. Zadne proby szejmingu tego mie zmienia.
Kurs spolki jest jak bankruta poniewaz jest rozgrywany przez grwczy technicznych w oderwaniu od rzeczywistosci. Fundusze juz alumuluja, insajderzy tez. Ja juz moja akumulacje zakonczylem.
Policzymy sie za rok lib dwa.
Twój powyższy wpis w takiej formie ma merytoryczną wartość równą zero. Mam nadzieję, że zdajesz sobie z tego sprawę.
|
|
PREMIUM
1 362 Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2009-05-01 Wpisów: 11 957
Wysłane:
6 marca 2025 13:16:07
przy kursie: 18,24 zł
Dzisiaj hossa stalowa, a PKP ze złomem wartym ponoć więcej niż wynosi kapitalizacja Cognoru, nie bierze w niej udziału. Why?
|
|
16 Dołączył: 2017-05-17 Wpisów: 172
|
|
|
|
77 Dołączył: 2010-08-04 Wpisów: 329
Wysłane:
6 marca 2025 13:50:17
przy kursie: 18,24 zł
Ale nie trzeba nic rozważać, wszystkie dane na temat wartości taboru pkp cargo są dostępne. Ogólnie uważam że dorośli ludzie powinni umieć znaleźć info w necie więc linków nie wrzucam, ale kolega w naganianiu przechodzi granice i ktoś może sie dać nabrać więc wrzucam ku rozwadze czy faktycznie te 500 zalegających lokomotyw da miliardy spółce: news.forumkolejowe.pl/2021/08/...radiokielce.pl/988967/lokomoty...www.rynek-kolejowy.pl/wiadomos...kolejowyportal.pl/wiemy-kto-ku...Gdyby mieli nadwyżkę porządnych, nadajacych się do użytku (dla kogoś innego niż złomiarz lub żwirownia) lokomotyw to nie zamawialiby nowych (a robią to). Wypychają złom i przychód z tego co najwyżej lekko obniży koszty odnowienia taboru, a nie zaleje firmy milirdami gotówki.
|
|
PREMIUM
101 Dołączył: 2009-03-11 Wpisów: 916
Wysłane:
6 marca 2025 13:57:45
przy kursie: 18,24 zł
krewa napisał(a):Dzisiaj hossa stalowa, a PKP ze złomem wartym ponoć więcej niż wynosi kapitalizacja Cognoru, nie bierze w niej udziału. Why? Dla niektórych wpis podszyty ironią nie będzie czytelny. Raczej stawiam na pożywkę spiskowych teorii.
|
|
16 Dołączył: 2017-05-17 Wpisów: 172
Wysłane:
6 marca 2025 14:24:22
przy kursie: 18,24 zł
niesamowite dla mnie jak demokratyczny jest internet. Dopuszczonych do eksploatacji jest 870 lokomotyw, te wszystkie sa w dobrym stanie.fzzk.pl/2024/08/23/pismo-zarza...Do tego sa jeszcze lokomotywy w dobrym stanie nie dopuszczone do uzycia poniewaz nie ma na nich zapotrzebowania. Sami znajdziecie sobie reszte linkow, prawda?
Nie odpowiadam na zaczepki, szejming i temu podobne rzeczy. Jestem powaznym czlowiekiem i jest to czysta strata czasu.
|
|
16 Dołączył: 2017-05-17 Wpisów: 172
Wysłane:
6 marca 2025 14:36:32
przy kursie: 18,24 zł
a tu dowod na to, ze jest duzo sprawnych lokomotyw niedopuszczonych (czyli powyzej tego 870 sztuk)
<<<<Wojsko powinno przejąć od PKP Cargo 19 szt, zmodernizowane lokomotywy ST45 Są one 6 osiowe i mają stosunkowo niski nacisk osiowy, co pozwala im wjeżdżać nawet na linie o słabszej nawierzchni. Lokomotywy te zmodernizowano około 10-12 lat temu z zabudową nowoczesnych silników spalinowych, więc z pewnością jeszcze z 20 lat mogłyby posłużyć np. właśnie wojsku, zapewniając mobilność odpowiednią do ich potrzeb. ST45 mają ponadto homologację na Czechy, dokąd regularnie wjeżdżały z pociągami jeszcze z 5 lat temu. Co istotne, ich dostawa w stanie sprawnym, czyli po naprawie P4 np. w Pesie, która je modernizowała, mogłaby nastąpić pewnie już za rok, a może nawet szybciej, podczas gdy na nowe lokomotywy wojsko by musiało by czekać pewnie z 3-5 lat i robić im homologację do jazdy w PL · PKP Cargo posiada 19 sztuk lokomotyw spalinowych serii ST45, powstałej w wyniku modernizacji SU45 w latach 2009-13 przez PESA Bydgoszcz. Jak wynika z odpowiedzi wiceministra aktywów państwowych Macieja Małeckiego na interpelację złożoną przez posłankę Paulinę Matysiak (Razem, KKP Lewica), PKP Cargo obecnie nie wykorzystuje lokomotyw spalinowych ST45 w działalności operacyjnej, ponieważ zostały wyłączone z eksploatacji wobec wygaśnięcia świadectwa sprawności technicznej P4. Wiceminister Małecki wskazał także, że PKP Cargo nie skierowało tej serii do naprawy okresowej na poziomie P4.
|
|
PREMIUM
922 Dołączył: 2012-08-02 Wpisów: 5 244
Wysłane:
6 marca 2025 14:57:47
przy kursie: 18,24 zł
Cytat:Dopuszczonych do eksploatacji jest 870 lokomotyw, te wszystkie sa w dobrym stanie. Dane na dzień 31.12.2023 r. Wcześniej pisałeś: Cytat:spolka posiadala w Q3 2024 1524 lokomotywy i 52,000 wagonow (wg jej danych) Tylko z tych danych jakie podałeś wynika, że 654 lokomotywy są zbędne i że spółka może je sprzedać. Te lokomotywy to zarówno lokomotywy jakie nadają się do wykorzystania jak i do zezłomowania. Zakładam, że więcej jest w 654 szt lokomotyw jakie powinny zostać zezłomowane. Zakładanie, że spółka utrzymuje setki lokomotyw sprawnych i z nich nie korzysta wydaje mi się mało prawdopodobne z racjonalnego punktu widzenia. Poza tym PKP Cargo o ile pamiętam planuje wymianę taboru. Po co spółka miałaby inwestować w nowy tabor mając setki sprawnych lokomotyw, z których nie korzysta?
|
|
16 Dołączył: 2017-05-17 Wpisów: 172
Wysłane:
6 marca 2025 15:08:12
przy kursie: 18,24 zł
bo sa roznego typu lokomotywy do roznych celow. Przed chwila tu postowalem informacje o sprawnych lokomotywach niedopuszczonych do uzytku bo nie ma zapotrzebowania - byl to przyklad. Sprawdz prosze, sa dwa wpisy wyzej.
Dziekuje
Dane sa te same, kwestia ile lokomotyw jest w tej chwili dopuszczona (to kosztuje) podalem zebyscie mieli dodatkowe rozeznanie. Te wszystkie sa sprawne. Czesc z reszty tez jest sprawna (postowalem przyklad) ale nie jest dopuszczona, bo nie ma sensu placic za badania jak nie jezdzi.
|
|
PREMIUM
922 Dołączył: 2012-08-02 Wpisów: 5 244
Wysłane:
6 marca 2025 15:40:27
przy kursie: 18,24 zł
Jeżeli dobrze rozumiem, PKP Cargo ma 870 sprawnych lokomotyw i inwestuje w tabor mając 654 sprawne lokomotywy, ponieważ lokomotywy służą do różnych celów i w tych 654 jakiej mają, nie ma takich jakie spełniają aktualne wymagania. Taka sytuacja powoduje konieczność inwestowania w nowy tabor.
Z 1524 lokomotyw 870 jest dopuszczonych do eksploatacji i wszystkie są sprawne, natomiast wśród pozostałych 654 sztuk tylko jakaś część również nadaje się do użytku, ale nie jest dopuszczona ze względu na brak zapotrzebowania.
To rodzi kilka pytań:
1. Ile z tych 654 lokomotyw faktycznie jest sprawnych, a ile wymaga naprawy lub modernizacji? 2. Czy PKP Cargo planuje zwiększyć wykorzystanie sprawnych, ale nieeksploatowanych lokomotyw, czy raczej dąży do ich sprzedaży? 3. Jeśli spółka planuje zakup nowego taboru, to czy oznacza to, że część obecnie posiadanych lokomotyw nie spełnia już wymagań technologicznych lub ekonomicznych? Jaka część?
Nie zajmuje się tą spółką, ale jeżeli masz informacje jakie pozwalają odpowiedzieć na powyższe pytania to poproszę o podanie źródeł. To że wśród 654 lokomotyw cześć jest w rezerwie to oczywiste, gdyż używane lokomotywy mogą ulec awarii. Te 19 sztuk jakieś podałeś to potwierdza. Pozostaje jednak jeszcze większość lokomotyw, co do których status jest niewiadomy dla mnie.
|
|
1 Dołączył: 2019-03-11 Wpisów: 266
Wysłane:
6 marca 2025 16:04:35
przy kursie: 18,24 zł
Tu jest straszne mylenie pojęć.
Podam na przykładzie omawianej lokomotywy ST45, która tu była na górze przytaczana.
Lokomotywa dopuszczona do ruchu = posiadająca świadectwo dopuszczenia na tory w PL i Czechach (nie wiem gdzie jeszcze, natomiast jeśli tam jeździła to ma to dopuszczenie). Ale to nie znaczy, że jest to lokomotywa sprawna - bo jeśli nie przeszła badania na poziomie P4 to nie jest sprawna, tj. nie można jej wykorzystać do ruchu, najpierw trzeba zrobić przegląd poziomu 4, żeby mogła kursować.
Jeżeli dany typ lokomotywy został dopuszczony w 1980 roku to nadal jest dopuszczony (to nie kosztuje), kosztuje natomiast utrzymanie sprawności technicznej poprzez realizowanie przeglądów. Przeglądy P4 i P5 potrafią kosztować znaczne wartości lokomotyw, np. przetarg na naprawę poziomu P4 15 lokomotyw serii EP09 w PKP Intercity w tamtym roku był wyceniany na 73 mln złotych, a to są lokomotywy obecnie kursujące - a nie odstane w krzakach jak w przypadku PKPC.
|
|
16 Dołączył: 2017-05-17 Wpisów: 172
Wysłane:
6 marca 2025 16:07:33
przy kursie: 18,24 zł
w tej chwili nie jest to ujawnione publicznie wiec nikt sie tym dzielic nie moze, powinno byc w spisie syndyka wiec juz niedlugo. W kazdym bardz razie jak spojrzysz jaka jest wartosc tego majatku ruchomego vs wartosc w bilansie, to na prawde sa miliardy, moze nie 7,8MM :) ale 2MM nie brzmi nierealnie biorac pod uwage ze ta flota srednio nie jest tak stara. Mozna z tego prawdopodobnie splacic wiekszosc zadluzenia firmy. Z tych dopuszczonych az tylu tez nie trzeba. Co do rezerw, rozumiem ze MON zaplaci za te 19 zeby byly do wylacznego uzytku i bedzie je trzeba trzymac dopuszczone.
Edytowany: 6 marca 2025 16:17
|
|
16 Dołączył: 2017-05-17 Wpisów: 172
Wysłane:
6 marca 2025 16:16:25
przy kursie: 18,24 zł
h3rlitz napisał(a):Tu jest straszne mylenie pojęć.
Podam na przykładzie omawianej lokomotywy ST45, która tu była na górze przytaczana.
Lokomotywa dopuszczona do ruchu = posiadająca świadectwo dopuszczenia na tory w PL i Czechach (nie wiem gdzie jeszcze, natomiast jeśli tam jeździła to ma to dopuszczenie). Ale to nie znaczy, że jest to lokomotywa sprawna - bo jeśli nie przeszła badania na poziomie P4 to nie jest sprawna, tj. nie można jej wykorzystać do ruchu, najpierw trzeba zrobić przegląd poziomu 4, żeby mogła kursować.
Jeżeli dany typ lokomotywy został dopuszczony w 1980 roku to nadal jest dopuszczony (to nie kosztuje), kosztuje natomiast utrzymanie sprawności technicznej poprzez realizowanie przeglądów. Przeglądy P4 i P5 potrafią kosztować znaczne wartości lokomotyw, np. przetarg na naprawę poziomu P4 15 lokomotyw serii EP09 w PKP Intercity w tamtym roku był wyceniany na 73 mln złotych, a to są lokomotywy obecnie kursujące - a nie odstane w krzakach jak w przypadku PKPC. Tak oczywiscie, chcialem to uproscic, bo zbyt duzo informacji rozjezdza przekaz. Tak jak pisalem, nie ma sensu placic za dopuszczenie na poziomie P4 (tego nie napisalem) jesli nie maja jezdzic. Pozdrawiam
|
|
Czy na pewno chcesz przesłać zgłoszenie do moderatora?
Poniżej potwierdź lub anuluj swój wybór.