PARTNER SERWISU
yhbvmepa
31 32 33 34 35
1ketjoW
PREMIUM
922
Dołączył: 2012-08-02
Wpisów: 5 243
Wysłane: 3 kwietnia 2025 17:21:03 przy kursie: 15,28 zł
Dix22 napisał(a):
Glapiński dzisiaj mówił o możliwych dwóch obniżkach stóp procentowych po ok. 50pb.

Jak to się będzie miało na PKP Cargo? Przy ich zadłużeniu, to może pozytywnie wpłynąć na strukturę finansowania. Mam racje?


Co powiedział Glapiński:

Cytat:

"Jestem za działaniem stopniowym, ostrożnym, konserwatywnym. Nagłej, dużej decyzji bym nie podjął, zważywszy, że to wszystko jest niepewne (...) Ale gdyby rząd jednoznacznie jakieś decyzje podjął prawne, że ceny gazu, prądu nie wzrosną, to byłbym skłonny do bardziej odważnej decyzji, np. 0,5 pkt. proc., a nawet potem zaraz, na początku przyszłego roku, powtórzyć 0,5 pkt. proc. Takie dostosowanie znaczące, ale to już stop byłby" - powiedział Glapiński.


biznes.pap.pl/wiadomosci/gospo...

1ketjoW
PREMIUM
922
Dołączył: 2012-08-02
Wpisów: 5 243
Wysłane: 3 kwietnia 2025 22:08:34 przy kursie: 15,28 zł
bginvest,

dzięki za zwrócenie uwagi na czaty. Przeczytałem i odsłuchałem. Istotny cytat:

Cytat:
Zarząd PKP CARGO SA w restrukturyzacji: Zakończenie zatrudnienia na koniec października dla ok. 4 tysięcy pracowników PKP Cargo nie przyniesie natychmiastowej poprawy sytuacji płynnościowej. Jest to związane ze świadczeniami, które będą przysługiwały pracownikom z tytułu zakończenia stosunków pracy, a które wynikają z zapisów Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy. Dla niektórych osób będzie to oznaczało uprawnienie do otrzymania wynagrodzenia za 15 miesięcy. Takie wypłaty będą stanowiły istotne obciążenie dla płynności Spółki.


Koszty pewnie zaksięgowali w 2024 r. ale w 2025 r. będą dalej płacić. Ostatni kwartał będzie moim zdaniem również na sporym minusie.

www.stockwatch.pl/czat-inwesto...

Odsłuchałem chat - zadałeś pytanie. Pani Monika Starecka odpowiedziała, że większość zobowiązań jest od spółek z udziałem SP, ale bez podania procentów - zdecydowana większość jeżeli chodzi o zobowiązania handlowe, mniejszy procent jak rozumiem dotyczy banków i firm leasingowych (start 43 min. i 15 sek - link poniżej). Zrobiła również zastrzeżenie, że nie ma co liczyć na jakąkolwiek taryfę ulgową od tych spółek, ponieważ to spółki prawa handlowego i że powodowałoby to odpowiedzialność członków zarządu (wierze jej - ewentualna zmiana władzy na pewno pociągnie za sobą analogiczne działania do obecnych - zalecana jest więc spora ostrożność). Żadnej pomocy czy ulgi nie należy się spodziewać (od tych spółek) - to dosłowny cytat Pani Moniki.

www.youtube.com/watch?v=Cd-Pag...

Generalnie moim zdaniem, proces powrotu do rentowności będzie długo trwał. Takie mam wrażenie po tym czacie.

Przy okazji DB Cargo Polska również nie jest rentowna. Za 2023 r. strata netto wyniosła 35,5 mln zł, ale mieli zysk na działalności operacyjnej całe 8,1 mln zł.
Spółka planuje w roku 2024 osiągnąć przychody ze sprzedaży rzędu 1 374 mln PLN oraz zysk operacyjny EBIT w kwocie 6,3 mln PLN. Danych finansowych za 2024 r. nie mam.

kolejowyportal.pl/ponad-35-mln...

Na transport na Ukrainę można liczyć, ale trzeba pamiętać o konkurencji Ukrainian Railways Cargo Poland.

Cytat:
PKP Cargo ma nowego konkurenta. Polska wydała licencję ukraińskiemu przewoźnikowi


businessinsider.com.pl/wiadomo...

Zakładam również, że inwestycje na wielu trasach kolejowych w Polsce mają negatywny wpływ na ten biznes.

Nie będę pisał o tej spółce w najbliższym czasie.

Realista7201
16
Dołączył: 2017-05-17
Wpisów: 172
Wysłane: 4 kwietnia 2025 09:51:23 przy kursie: 14,97 zł
zapytalem sie PKP Cargo relacji inwestorskich co ze sprzedaza dzialek mostostalowi. Odpowiedzieli, ze jest ciagle w procesie i zebym obserwowal raporty biezace.

pozdrawiam inwestorow



bginvest
161
Dołączył: 2012-03-18
Wpisów: 380
Wysłane: 4 kwietnia 2025 10:51:19 przy kursie: 14,97 zł
Hej 1ketjoW,

Generalnie, po tym czacie, rozpocząłem intensywne analizy. Postawiłem tezę, że PKP Cargo zostanie uzdrowione.
Nie mam podstaw, żeby ją odrzucić, a próbuję codziennie :).

Nie oszukujmy się, case PKP Cargo to sprawa także mocno polityczna.
Są dwie możliwości udana restrukturyzacja albo nie.
Każdy z tych scenariuszy będzie pożywką dla jednej z politycznych opcji.

Cargo było już raz trupem w 2009 r., wówczas Balczun zdecydowanymi działaniami wyprowadził spółkę na prostą.

Odnośnie p. Wojewódki.
Rzadko zdarza się, żeby osoba pełniąca funkcje zarządcze/nadzorcze w spółce SP inwestowała w jej akcje.
Nie wiem jaki Wojewódka ma majątek, ale wiem, że zainwestowana na tą chwilę bańka bo tyle gdzieś wpakował, zawsze jest poprzedzona solidnymi analizami.

Starecka, nie mogła powiedzieć inaczej. Wszystko musi być zgodne z prawem, ale jestem pewien, że jest wola polityczna.

Raport za IV kw. to będzie wielki śmietnik, ale będzie można próbować szukać pierwszych efektów sanacji.
Pierwszego normalnego raportu oczekuję od III kw.

1ketjoW
PREMIUM
922
Dołączył: 2012-08-02
Wpisów: 5 243
Wysłane: 4 kwietnia 2025 11:33:57 przy kursie: 14,97 zł
bginvest,

Odpowiem polemicznie.

Rynek przewozów transportowych kolejną ma w Polsce wyższy udział niż w innych krajach UE.

Cytat:
Udział transportu kolejowego w śródlądowych przewozach ładunków w Polsce wydaje się wciąż relatywnie wysoki w porównaniu z innymi państwami członkowskimi Unii Europejskiej.


Cytat:
W roku 2022 udział transportu kolejowego w śródlądowych przewozach ładunków w Polsce wyniósł 23,2%, rosnąc tym samym o niemal jeden punkt procentowy w porównaniu z 2021 rokiem. To znacznie wyższy poziom niż w przypadku 27 państw członkowskich Unii Europejskiej ogółem, w których wskaźnik ten osiągnął poziom 17,1%. Co ciekawe, w 2022 roku nieco niższy poziom niż Polska odnotowały takie państwa, jak Czechy (22,1%), czy Niemcy (19,8%).


Prócz spadku transportu węgla dochodzi jeszcze przewidywany spadek transportu kruszyw po zakończeniu budowy dróg. Do tego dochodzą złe perspektywy dla hutnictwa. W dłużej perspektywie również dla transportu paliw w związku z rozwojem elektromobilności.

Cytat:

Transport kolejowy w Polsce jest bowiem silny głównie w przypadku schyłkowych grup towarów.


Cytat:
Dotychczas największym źródłem przychodów dla kolejowego cargo w Polsce były przewozy węgla kamiennego. Według informacji Urzędu Transportu Kolejowego w 2023 roku aż 33,1% towarów przewiezionych koleją stanowiły węgiel kamienny i brunatny. Tymczasem jeszcze w najbliższych kilku lat duża część konwencjonalnych bloków energetycznych zostanie wyłączona z użytkowania.


Cytat:
Transformacja energetyczna przyszła szybciej niż się spodziewaliśmy – powiedział z kolei Marek Staszek, prezes zarządu DB Cargo Polska, wskazując, że wyzwaniem dla kolejowych przewozów towarowych będzie nie tylko dekarbonizacja elektroenergetyki i ciepłownictwa, ale także zielona transformacja hutnictwa, która wzbudza duże obawy w zakresie perspektyw przewozu kolejnej istotnej grupy ładunków, jaką jest koks.


Cytat:
Tymczasem jest to również jedna z największych grup towarów obsługiwanych przez kolejowe cargo. Czynnikiem ryzyka dla pozycji transportu kolejowego w śródlądowych przewozach towarowych wydaje się także fakt, iż proces budowy sieci dróg szybkiego ruchu w Polsce znalazł się już daleko za półmetkiem, co implikuje wysokie prawdopodobieństwo spadku popytu na przewozy kruszywa.


Cytat:
Jednym z największych mankamentów kolejowych przewozów towarowych w Polsce są bardzo niskie prędkości handlowe i ograniczona przewidywalność. Główną przyczyną tego stanu rzeczy jest przepustowość infrastruktury kolejowej, która pozostawia dużo do życzenia zwłaszcza na podejściach do największych aglomeracji, czy portów morskich. Ponadto na wielu trasach istotnych w ruchu towarowym prędkości szlakowe wciąż pozostają niskie. Priorytetem inwestycyjnym PKP Polskich Linii Kolejowych powinna być zatem realizacja projektów, które przyczynią się do rozwiązania wyżej wymienionych problemów.


Szanuje determinację p.o prezesa, ale on mówi o przetrwaniu, a nie o prowadzeniu istotnie rentownego biznesu ( co uważam, za mało prawdopodobne - a to ma wpływ na wycenę). Kolejowe spółki cargo mają generalnie słabe wyniki finansowe w Polsce. Poza ten rynek ma słabe perspektywy i będzie malał. Konkurencja jest duża i będzie rosła. To implikuje niskie marże i walkę o klienta. Zapewne w wyniku one offów wynik PKP Cargo może się poprawić, ale nie widzę szansy na to aby ta spółka miała trwale wysoką rentowność z powodu zacytowanych powyżej perspektyw rynkowych i wysokiej konkurencji.

Cytat:
Wojewódka: Poszukujmy możliwości poprawy efektywności wewnątrz organizacji

Marcin Wojewódka podkreślił, że w obliczu znacznej niepewności dotyczącej perspektyw finansowania rozwoju sektora kolejowego przez państwo i kształtu jego polityki transportowej należy poszukiwać wewnętrznych możliwości poprawy efektywności, do czego pogrążone w problemach PKP Cargo ma szczególny potencjał. – Musimy przetrwać – powiedział p.o. prezesa zarządu PKP Cargo, wskazując na to, że cel ten musi zostać zrealizowany niezależnie od polityki transportowej państwa i finansowania sektora kolejowego.



www.rynekinfrastruktury.pl/wia...

Przejrzałem również statut PKP Cargo. Nie widzę w nim ograniczeń dla emisji akcji.

www.pkpcargo.com/wp-content/up...

Jestem całym sercem za tym aby spółka przetrwała i uważam, że jest to możliwe i potrzebne dla Polski. W przyszłości spodziewam się niskiej rentowności.
Jeżeli masz argumenty przemawiające za tym, że będzie inaczej proszę podziel się nimi.
Edytowany: 4 kwietnia 2025 11:48

MODERATOR
80
Dołączył: 2014-02-12
Wpisów: 211
Wysłane: 4 kwietnia 2025 14:25:03 przy kursie: 14,97 zł
1ketjoW napisał(a):
Przejrzałem również statut PKP Cargo. Nie widzę w nim ograniczeń dla emisji akcji.

Realista7201 napisał(a):
nie je jest to najbardziej prawdobny scenariusz, statut nie pozwala na emisje akcji (abstrahujac juz od kwestii ceny nominalnej)

To jaki jest stan faktyczny?

bginvest
161
Dołączył: 2012-03-18
Wpisów: 380
Wysłane: 4 kwietnia 2025 15:01:18 przy kursie: 14,97 zł
1ketjoW

Wojewódka mówiąc o przetrwaniu miał na myśli teraźniejszość, w przyszłości zakłada zdrowe i konkurencyjne PKP Cargo.
"Make Cargo Great Again" .

Odnośnie kruszyw i końca budowy dróg to temat za 15 lat, prędzej nastąpi duży bodziec od CPK.

Konsumpcja paliw płynnych jest rekordowa, baza z której rusza dynamika aut elektrycznych jest tak niska, jeśli w ogóle elektryki będą w PL zauważalne miną lata.

Chemia będzie stabilna
Rozwój portów
Odbudowa Ukrainy
Cła amerykańskie/chińskie jeśli zostaną będą miały duży na wymianę handlową na całym świecie (szansa na rozwój Intermodalu)


Odnośnie emisji.

Statut spółki nie daje uprawnienia do emisji akcji, daje uprawnienie do emisji obligacji.
Nie ma też w statucie informacji o maksymalnej możliwej ilości akcji.
Emisja akcji to zmiana umowy spółki więc musi być poprzedzona zmianą w statucie.

1ketjoW, moje założenie jest takie, że udana restrukturyzacja będzie miała bardzo duży wpływ na wycenę.

1ketjoW
PREMIUM
922
Dołączył: 2012-08-02
Wpisów: 5 243
Wysłane: 4 kwietnia 2025 15:04:01 przy kursie: 14,97 zł
WZ może obniżyć wartość nominalną akcji, to operacja czysto techniczna z prawnego punktu widzenia i nie jest skomplikowana.
Brak zapisów dotyczących emisji akcji w statucie nie jest przeszkodą. Stosuje się regulacje z KSH, która jest aktem prawnym wyższego rzędu. Statut można zmienić w tym punkcie, to nie jest skomplikowane.

bginwest,

Podałem Ci cytaty ludzi z branży. Wpływ na hutnictwo już jest. Wpływ na węgiel podobnie. Chemia moim zdaniem leży i kwiczy. Sam p.o. prezesa uznał, że utrzymanie masy przewozów to będzie sukces w publikacji jaką cytowałem dzisiaj.

Cytat:

Wojciech Jurkiewicz, prezes zarządu Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych, przyznał, że w obliczu trudnej konkurencji z transportem drogowym i perspektywy spadku przewozów węgla kamiennego sukcesem dla kolejowego cargo byłoby utrzymanie udziałów w rynku. Z kolei Marcin Wojewódka, p.o. prezesa zarządu PKP Cargo, wskazał, że sukcesem może być nawet utrzymanie przewozów na poziomie 230 mln ton, jak ma to miejsce dziś.


Marże konkurencji są niskie, ale PKP Cargo ma być wyjątkiem. Zobaczymy.
Edytowany: 4 kwietnia 2025 15:19

Realista7201
16
Dołączył: 2017-05-17
Wpisów: 172
Wysłane: 4 kwietnia 2025 17:54:58 przy kursie: 14,97 zł
MODERATOR napisał(a):
1ketjoW napisał(a):
Przejrzałem również statut PKP Cargo. Nie widzę w nim ograniczeń dla emisji akcji.

Realista7201 napisał(a):
nie je jest to najbardziej prawdobny scenariusz, statut nie pozwala na emisje akcji (abstrahujac juz od kwestii ceny nominalnej)

To jaki jest stan faktyczny?



to moze napisze prostym jezykiem, statut pozwala na emisje obligacji, obligacje to nie akcje. W statucie nie ma mozliwosci emisji akcji.

Nastepnie pewnie tu Kolega napisze ze zawsze mozna zmienic statut :) Troche mi szkoda czasu na takie dyskusje.

1ketjoW
PREMIUM
922
Dołączył: 2012-08-02
Wpisów: 5 243
Wysłane: 4 kwietnia 2025 18:35:44 przy kursie: 14,97 zł
Kolego Realista7201

Cytat:

Brak zapisów dotyczących emisji akcji w statucie nie jest przeszkodą. Stosuje się regulacje z KSH, która jest aktem prawnym wyższego rzędu. Statut można zmienić w tym punkcie, to nie jest skomplikowane.


Dyskusja jest faktycznie trudna jak ktoś nie przyjmuje argumentów. Nawet jak nie ma teraz zapisów o emisji akcji w statucie to jedyne co musisz zrobić to zmienić w statucie wysokość kapitału zakładowego i zastosować przepisy KSH w sprawie emisji akcji.

Art. 430. [Zmiana statutu]
§ 1.
Zmiana statutu wymaga uchwały walnego zgromadzenia i wpisu do rejestru.

Zgodnie z art. 431 § 1 Kodeksu spółek handlowych (KSH):

Uchwała o podwyższeniu kapitału zakładowego wymaga kwalifikowanej większości 3/4 głosów na Walnym Zgromadzeniu.

Twierdzenie, że statutu nie można zmienić albo, że skoro nie jest coś uregulowane w statucie to znaczy, że nie działają zapisy w KSH to fantazja nie z tej ziemi.


Dix22
143
Dołączył: 2020-03-19
Wpisów: 743
Wysłane: 5 kwietnia 2025 16:45:35 przy kursie: 14,97 zł
Cytat:
Jestem całym sercem za tym aby spółka przetrwała i uważam, że jest to możliwe i potrzebne dla Polski. W przyszłości spodziewam się niskiej rentowności.
Jeżeli masz argumenty przemawiające za tym, że będzie inaczej proszę podziel się nimi.

Moim zdaniem rentowność wcale taka niska nie będzie.

Po pierwsze: spadki cen prądu oraz paliw (spójrz: ujemne ceny prądu w Polsce w niektórych godzinach stabilizacja na niskich poziomach cenowych w innych godzinach, spadek cen ropy naftowej.) -> NIŻSZE KOSZTY
Po drugie: Mniejsza ilość pracowników, to mniejsza kwota na wynagrodzenia --> NIŻSZE KOSZTY
Po trzecie: Wzrost udziału na rynku przewozów w najbliższych trzech latach do 35%. (źródło: https://stooq.pl/n/?f=1672240) --> WYŻSZE PRZYCHODY
Po czwarte: reorganizacja przedsiębiorstwa, zmniejszenie ilości aktywów niepracujących i redukcja pozycji zobowiązań --> NIŻSZE KOSZTY
Po piąte: obniżka stóp procentowych w najbliższym okresie w Polsce, co wpłynie na niższe koszty odsetkowe z tytułu zobowiązań (źródło: https://stooq.pl/n/?f=1672659) --> NIŻSZE KOSZTY

To jest w scenariuszu bazowym u mnie. Na dodatek, rząd planuje wprowadzić opłaty dla transportu drogowego. (źródło: bezprawnik.pl/podroz-koleja-ba...). To zmieni sytuację na rynku. Wszak transport kolejowy to jest przyszłość - niższa emisja zanieczyszczeń do środowiska, pod wieloma względami bardziej eko. (źródła:
www.cire.pl/artykuly/transport...
www.money.pl/gospodarka/transp...)

Więc PKP Cargo jako kluczowy przewoźnik kolejowy na polskim i europejskim rynku ma szansę zaistnieć. Ale najpierw plan restrukturyzacyjny. Działania już zostały podjęte.
Edytowany: 5 kwietnia 2025 16:49

krewa
PREMIUM
1 362
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2009-05-01
Wpisów: 11 957
Wysłane: 5 kwietnia 2025 17:21:40 przy kursie: 14,97 zł
Dix22 napisał(a):

Po trzecie: Wzrost udziału na rynku przewozów w najbliższych trzech latach do 35%. (źródło: https://stooq.pl/n/?f=1672240) --> WYŻSZE PRZYCHODY

Z tym punktem nie mogę się zgodzić - wzrost udziału w kurczącym się rynku nie musi oznaczać wzrostu przychodów. Dodatkowo, wzrost udziału, na który się powołujesz, jest na razie zwykłym myśleniem życzeniowym prezeski. A od dążenia do osiągnięcia droga daleka.

kliknij, aby powiększyć


1ketjoW
PREMIUM
922
Dołączył: 2012-08-02
Wpisów: 5 243
Wysłane: 5 kwietnia 2025 21:17:01 przy kursie: 14,97 zł
Jeżeli chodzi o przychody to proponuję poszukać informacji jaki jest udział transportu węgła w przychodach jakie realizuje PKP Cargo. Czytałem gdzieś że około 40%. Chyba w Parkiecie - publikacja z 2024 r. Według mnie to dużo, a ten rynek będzie malał nie tylko z uwagi na zmiany w energetyce (główny powód - choćby program Czyste powietrze dla osób fizycznych czy zamykanie EC i elektrowni na węgiel) ale i na zmiany klimatyczne.

Wyniki za 1h25 powinny być na plus. Resztę będzie można lepiej prognozować po wynikach 1q25r. Spora niewiadomą jest plan restrukturyzacji.

Cytat:

Popyt na węgiel kamienny będzie zaspokajany przez wydobycie krajowe, zaś import będzie pełnił rolę wyłącznie uzupełniającą. Ważne jest więc racjonalne ekonomicznie wydobycie w sytuacji prognozowanego słabnącego popytu na ten surowiec (ok. 22,5 mln t w 2030 r.)"- napisano w streszczeniu dokumentu.


Cytat:

W 2022 r. wydobycie węgla kamiennego wyniosło 46,5 mln ton.


Wychodzi, że zużycie węgla spadnie o 24 mln ton w ciągu 5 lat. 4,8 mln ton średniorocznie rocznie.

biznes.pap.pl/wiadomosci/energ...

Warto również pamiętać, że mimo braku spłaty odsetek, spółka miała kłopoty, aby terminowo płacić pracownikom wynagrodzenia.

Cytat:

W pierwszej połowie miesiąca spłacono wszystkie zaległe pensje pracowników, którzy odeszli z firmy.


dorzeczy.pl/ekonomia/678575/pk...

Na wypłaty zaciągnęli pożyczkę z GFŚP.

Cytat:

Zarząd przewoźnika przekazał, że wartość wnioskowanych do FGŚP świadczeń nie przekroczy 100 mln zł.


kolejowyportal.pl/pkp-cargo-zl...

Jeżeli chodzi o umowę z wojskiem nie jest przesadzona jak rozumiem z poniższej publikacji.

Cytat:

Rząd pracuje nad przekazaniem PKP Cargo pieniędzy na zakup takich pojazdów, jednak proponowana kwota jest – według praktyków branżowych – zbyt niska. Przedstawiciel jednego z pooli taborowych zaproponował tymczasem wojsku... wynajęcie takich pojazdów.


www.rynek-kolejowy.pl/wiadomos...

Niższych kosztów prądu nie jestem pewny. Mają dwuletnią umowę.

Cytat:

Umowa obowiązuje od 1 stycznia 2025 r. do 31 grudnia 2026 r. Model wyznaczania ceny energii obowiązującej w poszczególnych latach określony został w ofercie sprzedaży energii elektrycznej, która stanowi integralną część umowy.


pgeenergetykakolejowa.pl/aktua...

Na paliwo mają umowę z Orlen Paliwa. Nic nie wiem o tej umowie.
Edytowany: 5 kwietnia 2025 21:30

1ketjoW
PREMIUM
922
Dołączył: 2012-08-02
Wpisów: 5 243
Wysłane: 5 kwietnia 2025 21:47:08 przy kursie: 14,97 zł
Przewidywana wartość umowy na energię elektryczną
to 967 757 713,36 zł netto (1 190 341 987,43 zł brutto).
Umowa dotyczy dwóch lat.

kolejowyportal.pl/pge-energety...

Dix22
143
Dołączył: 2020-03-19
Wpisów: 743
Wysłane: 7 kwietnia 2025 12:36:50 przy kursie: 15,07 zł
1ketjoW napisał(a):
Przewidywana wartość umowy na energię elektryczną
to 967 757 713,36 zł netto (1 190 341 987,43 zł brutto).
Umowa dotyczy dwóch lat.

kolejowyportal.pl/pge-energety...

Ważne zdanie "wielkość mocy umownej w okresie rozliczeniowym i prognozowaną wielkość zużycia Energii Trakcyjnej." oraz drugie ważne zdanie "Model wyznaczania ceny energii obowiązującej w poszczególnych latach określony został w ofercie sprzedaży energii elektrycznej, która stanowi integralną część Umowy."

Jak znam dobrze takie umowy, to ceny są ustalane na podstawie indeksów cen prądu na rynku. Nie jest to przecież cena stała, która będzie obowiązywać 2 lata. Spadek cen energii wpłynie znacząco to niższe koszty. Zresztą, koszty emisji CO2 i ceny węgla są obecnie jednymi z najniższych od wielu miesięcy.

Dix22
143
Dołączył: 2020-03-19
Wpisów: 743
Wysłane: 9 kwietnia 2025 13:50:29 przy kursie: 15,04 zł
Wzrost kursujących pociągów wg strony PKP Cargo, przekroczyli wartość 300 pociągów. Zmierza to w dobrą stronę, moim zdaniem - ale to nie jest pełny wpływ nowych umów jeszcze pewnie.

Jak sądzicie - cła USA-Chiny będą sprzyjać zwiększonemu tranzytowi przez Europę?

krewa
PREMIUM
1 362
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2009-05-01
Wpisów: 11 957
Wysłane: 9 kwietnia 2025 14:53:25 przy kursie: 15,04 zł
Tranzyt, czyli z Chin do ...?

Dix22
143
Dołączył: 2020-03-19
Wpisów: 743
Wysłane: 9 kwietnia 2025 14:56:45 przy kursie: 15,04 zł
krewa napisał(a):
Tranzyt, czyli z Chin do ...?

Z Chin do USA, ale przez Europę. W końcu cła nałożone przez USA na Europę są jedynymi z niższych. A zapotrzebowanie na towary w USA i tak przez następne lata będzie. Cła nie spowodują, że zapotrzebowanie spadnie, tylko import bezpośredni z Chin spadnie.
biznes.interia.pl/gospodarka/n...
Cytat:
W ocenie Arkadiusza Filipowskiego, prezesa zarządu Fulfilio, już teraz widać "zwiększone zainteresowanie chińskich operatorów rozbudową łańcuchów dostaw z wykorzystaniem polskich centrów logistycznych oraz lokalnych partnerów". Według niego, wzrośnie znaczenie Polski jako bufora w handlu transkontynentalnym. W konsekwencji może to pociągnąć za sobą boom na rynku magazynowym i kurierskim.

W związku z tym Polska może stać się kluczowym hubem tranzytowym dla chińskich towarów kierowanych na rynek amerykański.
Edytowany: 9 kwietnia 2025 14:57

krewa
PREMIUM
1 362
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2009-05-01
Wpisów: 11 957
Wysłane: 9 kwietnia 2025 15:07:20 przy kursie: 15,04 zł
Przecież cła nakładane są wg kraju pochodzenia towaru a nie wg kraju eksportera.
A całe zainteresowanie Chińczyków dotyczy usług związanych z e-commerce, który nie zastąpi wolumenów importu bezpośredniego.

1ketjoW
PREMIUM
922
Dołączył: 2012-08-02
Wpisów: 5 243
Wysłane: 9 kwietnia 2025 15:29:39 przy kursie: 15,04 zł
Cytat:
Ważne zdanie "wielkość mocy umownej w okresie rozliczeniowym i prognozowaną wielkość zużycia Energii Trakcyjnej." oraz drugie ważne zdanie "Model wyznaczania ceny energii obowiązującej w poszczególnych latach określony został w ofercie sprzedaży energii elektrycznej, która stanowi integralną część Umowy."

Jak znam dobrze takie umowy, to ceny są ustalane na podstawie indeksów cen prądu na rynku. Nie jest to przecież cena stała, która będzie obowiązywać 2 lata. Spadek cen energii wpłynie znacząco to niższe koszty. Zresztą, koszty emisji CO2 i ceny węgla są obecnie jednymi z najniższych od wielu miesięcy.


Ja nie znam umów na zakup energii o takim wolumenie. Znalazłem za to informację dotyczące poprzedniej umowy. Z uwagi na fakt, że ceny kontraktowe na energię na TGE spadają możesz mieć rację, że koszty energii elektrycznej będzie niższy w 2025 r. niż w 2024 r.

Cytat:
Umowa została zawarta na okres od dnia 1 stycznia 2023 r. do dnia 31 grudnia 2024 r. Przewidywana wartość umowy w okresie jej obowiązywania, nie przekroczy kwoty 1.874.595.991,65 zł netto (2.305.753.069,72 zł brutto). Jak podało PKP CARGO wartość umowy oraz zmiany kosztów energii będą uzależnione od cen kontraktów notowanych na Towarowej Giełdzie Energii.


www.nakolei.pl/pkp-cargo-akcep...

Rozumiem, że z jednej strony uważasz, że PKP wozi więcej (ponad 300 pociągów), a z drugiej strony zapłaci mniej za energię w związku ze spadkiem cen na TGE.
Nie wiem, jak wyliczyć potencjalne oszczędności? Czy możesz pomóc, skoro znasz umowy o takim wolumenie i podesłać wyliczenia.
Edytowany: 9 kwietnia 2025 15:30

Użytkownicy przeglądający ten wątek Gość
WIADOMOŚCI O SPÓŁCE pkpcargo



31 32 33 34 35

Na silniku Yet Another Forum.net wer. 1.9.1.8 (NET v2.0) - 2008-03-29
Copyright © 2003-2008 Yet Another Forum.net. All rights reserved.
Czas generowania strony: 0,185 sek.

zbawocns
nxfzxsez
etcjqqcw
Portfel StockWatch
Data startu Różnica Wartość
Portfel 4 fazy rynku
01-01-2017 +75 454,67 zł +377,27% 95 454,67 zł
Portfel Dywidendowy
03-04-2020 +60 637,62 zł 254,44% 125 556,00 zł
Portfel ETF
01-12-2023 +4 212,35 zł 20,98% 24 333,09 zł
wvifazyq
exsmdoml
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat