PARTNER SERWISU
brgcoczn
1 2 3
Kamil Gemra
0
Dołączył: 2009-12-09
Wpisów: 3 001
Wysłane: 1 września 2010 19:53:05
W najbliższym czasie dojdzie do debiutu dosyć interesującej spółki na GPW. Produkują słodycze, jednak ich model biznesowy jest nieco inny niż np. Jutrzenka czy Mieszko. Zajmują się produkcją a nie dystrybuowaniem i budowa marki. Wszystko jest w komunikacie prasowym. trochę długie ale wyczerpujące informacje:

Cytat:
Publikacja prospektu emisyjnego

Zakładów Przemysłu Cukierniczego OTMUCHÓW SA
• Publiczna oferta akcji o wartości kilkudziesięciu milionów złotych zostanie przeprowadzona we wrześniu.
• Zapisy na akcje:
o w transzy Inwestorów Indywidualnych 8-10 września
o w transzy Inwestorów Instytucjonalnych 14-16 września
• Środki finansowe z emisji zostaną przeznaczone na rozwój
i umocnienie pozycji ZPC Otmuchów na pozycji lidera wśród producentów prywatnych marek spożywczych
• Strategia zakłada akwizycje i konsolidację producentów marek prywatnych, inwestycje w zwiększenie mocy produkcyjnych, wejście w nowe segmenty rynku oraz rozwój eksportu

ZPC Otmuchów SA jest największym w Polsce producentem prywatnych marek
w wybranych kategoriach: tradycyjne słodycze, wyroby śniadaniowe i słone przekąski dla międzynarodowych koncernów spożywczych i sieci handlowych. Otmuchów produkuje także pod własnymi brandami słodycze Love Sweets, ptasie mleczko Love Milk, żelki Gumbole, chrupki Bingo i Tip Top oraz płatki kukurydziane i zbożowe.
Otmuchów efektywnie wykorzystuje tendencje polskiego rynku FMCG podążającego za zmianami następującymi w Europie Zachodniej, gdzie marki prywatne szybko zwiększają swój udział w rynku, głównie kosztem marek lokalnych. Trend ten jest również obecny w Polsce i wskazuje na duży potencjał rozwoju segmentu marek prywatnych.
„Chcemy zostać największym producentem marek prywatnych nie tylko w Polsce, ale
i regionie Europy Środkowej i Wschodniej. W tym celu będziemy aktywnie
uczestniczyć w konsolidacji tego rynku, który w naszej ocenie jest rozdrobniony i bardzo perspektywiczny.” – mówi Bernard Węgierek, prezes zarządu ZPC Otmuchów S.A. „Jesteśmy jednym z nielicznych przedsiębiorstw na rynku polskim mogącym sprostać dużym zamówieniom sieci dyskontowych, około 80% naszej produkcji kierowanej jest do klientów B2B. W celu zwiększenia mocy produkcyjnych i jeszcze większej elastyczności produkcji będziemy kontynuować inwestycje w nowoczesny park maszynowy i logistykę.” – dodaje.
Jak wynika z danych firmy badawczej Nielsen, udział private labels w rynku spożywczym w Polsce sięga już 11% w ujęciu wartościowym za ostatnie 12 miesięcy do maja 2010 roku. Dla porównania w tym samym okresie roku ubiegłego było to 9,8%. Ponadto sprzedaż produktów pod markami własnymi sieci handlowych rośnie szybciej niż pod markami producentów.
W krajach Europy Zachodniej udział marek prywatnych w sprzedaży produktów spożywczych jest nieporównywalnie większy niż w Polsce. W Szwajcarii sięga 56%,
w Wlk. Brytanii 43%, a w Niemczech 40%. Ponadto konsumpcja niektórych produktów spożywczych w Polsce jest dużo niższa niż w innych krajach Unii Europejskiej.
Na przykład przeciętna roczna konsumpcja płatków śniadaniowych w Wlk. Brytanii wynosi 6 kg/osobę, w Niemczech 2 kg/osobę, a w Polsce zaledwie 1 kg/osobę.
ZPC Otmuchów zajmuje pozycję lidera na rynku producentów private labels w wybranych kategoriach produktów spożywczych w Polsce. Na rynku słodyczy, w kategorii „ptasie mleczko” Otmuchów ilościowo ma 31,3% rynku. W kategorii „wyroby żelkowe” udział Otmuchowa to 16,4% ilościowo. Na rynku słonych przekąsek, w kategorii „chrupki
i prażynki” Otmuchów ma 15,9% udziału ilościowo. Na rynku „płatków śniadaniowych” Otmuchów zajmuje pozycję z udziałem 13,6% ilościowo.

SZCZEGÓŁY OFERTY
Komisja Nadzoru Finansowego, w dniu 11 sierpnia zatwierdziła prospekt emisyjny sporządzony przez Zakłady Przemysłu Cukierniczego Otmuchów S.A. w związku z ofertą publiczną akcji serii B, D oraz zamiarem ubiegania się o dopuszczenie do obrotu na rynku regulowanym akcji serii A, B, C, D, praw do akcji serii D. Prospekt emisyjny ZPC Otmuchów S.A. dostępny jest na stronie spółki http://www.zpcotmuchow.com.pl oferującego http://www.investors.pl oraz http://www.millenniumdm.pl
Oferta publiczna obejmuje łącznie akcje oferowane w liczbie 5 590 000 sztuk, w tym:
• 4 250 000 nowych akcji serii D oferowanych przez Emitenta (ZPC Otmuchów)
• 1 340 000 akcji serii B oferowanych przez Wprowadzającego (XARUS Holdings Ltd.)
Wartość całej oferty publicznej ZPC Otmuchów, przy założeniu ceny emisyjnej na poziomie 14 zł za akcję, wyniesie 76,01 mln zł netto. Szacunkowa wartość netto wpływów z emisji do spółki ZPC Otmuchów wynosi 57,2 mln zł.
Środki finansowe pozyskane ze sprzedaży nowych akcji zostaną przeznaczone na rozwój organiczny - rozbudowę i zakup nowych linii produkcyjnych. Spółka planuje przeznaczyć na wyżej wymieniony cel do 39,5 mln zł ze środków z emisji akcji. Drugim celem emisyjnym są akwizycje, które zwiększą dywersyfikację sprzedaży, umożliwią wejście na nowe rynki zbytu, zwiększenie skali działalności jak również wsparcie ekspansji eksportowej. Spółka planuje przeznaczyć na ten cel około 17,5 mln zł ze środków z emisji akcji.
„Większość pieniędzy od nowych inwestorów przeznaczymy na rozwój organiczny - rozbudowę mocy produkcyjnych, które chcemy podwoić. Zamierzamy rozszerzyć ofertę
w segmencie wyrobów śniadaniowych, planujemy też zautomatyzować produkcję ptasiego mleczka. Zamówiliśmy już najnowocześniejszą w Polsce linię do produkcji żelek. Kontrakt z dostawcą maszyn został podpisany. Przewidujemy, że linia produkcyjna zacznie działać wiosną przyszłego roku.” – mówi Bernard Węgierek, prezes zarządu ZPC Otmuchów S.A.
„Jeśli chodzi o akwizycje mamy wytypowaną konkretną firmę, którą chcemy przejąć.
Do transakcji może dojść na przełomie roku. W grę wchodzą też kolejne akwizycje. Obserwujemy trzy inne firmy. Interesują nas tylko te podmioty, dzięki którym możemy stać się liderem w produkcji prywatnych marek w danym segmencie rynku spożywczego. Oprócz środków pozyskanych z oferty sprzedaży akcji możemy dodatkowo przeznaczyć na akwizycje około 27 mln zł ze środków własnych i kredytów bankowych”– mówi prezes.

HARMONOGRAM OFERTY

Inwestorom indywidualnym oferowanych jest około 20% sprzedawanych akcji, pozostałe 80% akcji będzie oferowanych w transzy inwestorów instytucjonalnych. Decyzja odnośnie wielkości poszczególnych transz zostanie podjęta przez Zarząd ZPC Otmuchów
w porozumieniu z Oferującym po zakończeniu budowy księgi popytu i względem zgłoszonego przez inwestorów instytucjonalnych popytu na akcje z zastrzeżeniem, że transza inwestorów indywidualnych obejmować będzie wyłącznie akcje serii D, a transza inwestorów instytucjonalnych akcje serii D oraz akcje serii B.
Zapisy na akcje dla inwestorów indywidualnych przyjmowane będą w POK biur maklerskich: Millennium Dom Maklerski S.A., Dom Inwestycyjny BRE Banku S.A., Dom Maklerski Banku Ochrony Środowiska S.A. i Dom Maklerski BZ WBK S.A. – w dniach
od 8 do 10 września br. W tym samym czasie przeprowadzony będzie proces budowy księgi popytu wśród inwestorów instytucjonalnych. Po zakończeniu budowy księgi popytu, do dnia 13 września zostanie ustalona i podana do publicznej wiadomości ostateczna cena emisyjna.
Harmonogram oferty
/źródło: prospekt emisyjny ZPC Otmuchów/
Do 07 września 2010 r. Podanie do publicznej wiadomości przedziału cenowego
Od 08 września do 10 września 2010 r., do godziny 15.00 Budowa księgi popytu
Od 08 września do 10 września 2010 r. Przyjmowanie zapisów na akcje serii D w Transzy Inwestorów Indywidualnych
Do 13 września 2010 r. Ustalenie i podanie do publicznej wiadomości Ceny Emisyjnej i ceny sprzedaży Akcji Oferowanych w poszczególnych transzach
Od 14 września do 16 września 2010 r. Przyjmowanie zapisów na Akcje Oferowane w Transzy Inwestorów Instytucjonalnych
Najpóźniej 17 września 2010 roku Planowany Przydział Akcji w transzy Inwestorów Indywidualnych za pośrednictwem GPW
Najpóźniej 17 września 2010 roku Przydział Akcji w transzy Inwestorów Instytucjonalnych

WYNIKI I PROGNOZY FINANSOWE

Spółka ZPC Otmuchów rozwija się znacznie szybkiej niż rynek spożywczy. W 2008 r. wypracowała 117 mln zł przychodów ze sprzedaży oraz ponad 4,9 mln zł zysku netto.
W 2009 roku było to odpowiednio: 140,5 mln zł oraz 9,6 mln zł.
Prognoza wyników finansowych w zestawieniu z historycznymi danymi finansowymi /źródło: prospekt emisyjny ZPC Otmuchów/
Dane w tys. PLN 2008 2009 2010* 2011*
przychody 116 815 140 547 160 811 191 232
EBITDA 9 615 15 068 18 096 23 724
EBIT 6 017 10 581 14 442 18 430
zysk brutto 6 263 11 931 15 751 19 993
zysk netto 4 968 9 621 12 758 16 194
marża EBITDA 8,23% 10,72% 11,25% 12,41%
marża
zysku netto 4,25% 6,84% 7,93% 8,46%
* prognoza
Dynamika wzrostu przychodów w latach 2007-2009 była na poziomie około 24% rocznie. Prognozy przewidują dalszy wzrost przychodów o 16,7% średniorocznie w latach 2010-2011. Wzrost sprzedaży realizowany będzie dzięki rosnącemu popytowi na marki prywatne i związany z tym wzrost popytu na produkty ZPC Otmuchów, którego realizacja będzie możliwa dzięki podwojeniu mocy produkcyjnych do końca 2011 roku.
Zysk netto i zysk EBITDA w latach 2007-2009 rósł średnio na poziomie około 95% rocznie. Według prognoz dalszy wzrost EBITDA i zysku netto, średniorocznie w latach 2010-2011 wyniesie 28%.
„Efektem podwojenia mocy produkcyjnych, optymalizacji kosztów
produkcji i zmniejszenia kosztów zamówień, będzie zwiększenie marży EBITDA i zysku netto w następnych dwóch latach.” – mówi Krzysztof Dziewicki, wiceprezes zarządu – dyrektor finansowy ZPC Otmuchów S.A. „Inwestycja w nowe linie produkcyjne spowoduje oszczędności około 2 mln zł tylko w 2011 roku. Dalsza poprawa rentowności spodziewana jest także w wyniku przeprowadzenia planowanych akwizycji.” – dodaje.

AKCJONARIAT
Obecnie głównym akcjonariuszem spółki ZPC Otmuchów jest Xarus Holdings Limited, spółka z grupy kapitałowej Warsaw Equity, do której należy 92,6% udziału w kapitale.
Po emisji akcji, przy założeniu objęcia wszystkich akcji oferowanych, udział w kapitale Xarus Holdings Limited spadnie do 50,92%. Natomiast nowi akcjonariusze będą posiadali 43,85% udziału w kapitale spółki ZPC Otmuchów S.A.

Informacje o Zakładach Przemysłu Cukierniczego Otmuchów S.A.
ZPC Otmuchów to największy w Polsce producent prywatnych marek w kategoriach: tradycyjne wyroby cukiernicze, wyroby śniadaniowe i słone przekąski dla międzynarodowych koncernów spożywczych i sieci handlowych. Otmuchów produkuje także wyroby spożywcze pod własnymi brandami. Firma powstała w 1952 roku i rozpoczęła działalność jako producent słodyczy. ZPC Otmuchów specjalizuje się w produkcji płatków kukurydzianych i innych zbożowych produktów śniadaniowych do spożywania z mlekiem oraz chrupek kukurydzianych i prażynek, należących do grupy tzw. przekąsek. Otmuchów produkuje także tradycyjne wyroby cukiernicze takie jak: ptasie mleczko LOVE MILK, produkowane w trzech smakach: waniliowym, czekoladowym i cappuccino,
a także galaretki, śliwki w czekoladzie, landryny w trzech smakach: owocowym,
lodowym i miętowym, galaretki owocowe w cukrze, żelki, bananki w czekoladzie, pianka w polewie w dwóch smakach: waniliowym i śmietankowym oraz chrupki zbożowe w polewie kakaowej i mlecznej.
Produkcja odbywa się w trzech zakładach w Otmuchowie, Nysie i Gorzyczkach. ZPC Otmuchów jest jednym z nielicznych producentów wyrobów spożywczych w Polsce, który ma wdrożony jakościowy standard BRC, określający najwyższe wymagania dotyczące bezpieczeństwa i jakości w zakładach produkujących żywność. W 2008 roku spółka Otmuchów przejęła firmę Victoria Sweet Sp. z o.o. wyspecjalizowaną w produkcji żelek i galaretek. Ogółem w zakładach produkcyjnych Otmuchowa pracuje ponad 800 osób.
Więcej informacji o firmie i produktach na stronie http://www.zpcotmuchow.com.pl


Źródło: ZPC Otmuchów
Edytowany: 30 września 2010 09:55

Kamil
0
Dołączył: 2008-11-17
Wpisów: 637
Wysłane: 1 września 2010 21:35:52
Patrząc na zysk netto, spółka wpisuje się w średnią branży cukierkowej. Zarząd liczy, żeuda się sprzedać akcje za 14zł, co oznacza C/Z netto 14. Czyli gorzej niż mieszko, tyle co wawel i lepiej niż jutrzenka. Spółka prezentuje też dość precyzyjną prognozę zysku na 2011 (16,5mln wobec 12,75 w 2011), która zakłada wzrost. Jeśli wierzyć tym prognozom, to cena 10-12zł mogłaby mnie zaciekawić:) Jako że spółka produkuje głównie na zlecenie supermarketów, jej marki są słabo rozpoznawalne (żelki gumbolelaughing6 ). Orientujecie się jakie produkty i dla jakich supermarketów produkują? Wydaje mi się że podobne widziałem w biedronce ale pewności nie mam. Trza sie wybrać na słodki zwiad:)
Aktualnie: MRB(100%)

Kamil
0
Dołączył: 2008-11-17
Wpisów: 637
Wysłane: 1 września 2010 21:38:21
Yyy nie mogę edytować: W 2010 ma być 12,75mln zysku, w 2011 ma być 16,2mln.
Aktualnie: MRB(100%)


Bigben
0
Dołączył: 2010-05-12
Wpisów: 37
Wysłane: 1 września 2010 23:08:49
Dzieki SW za rozpoczęcie wątkuhello1, WD nie zapomniałeś o mniesalute dla zainteresowanych wklejam link do wywiadu z prezesem z 24.08 w tvncncbc dotyczący debiutu i opisu działalności spółki

www.tvncnbc.pl/zpc-otmuchow-wc...

Pozd
Cytat:
Sięgaj gdzie wzrok niesięga

WatchDog
50
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-07-25
Wpisów: 8 588
Wysłane: 1 września 2010 23:26:13
Pamiętam, zostawiłem to sobie na piątek. Krwawimy z uszu, jak to mówią bracia Angole.

Milek
0
Dołączył: 2010-06-07
Wpisów: 110
Wysłane: 3 września 2010 09:48:15
ZPC robią dla Biedronki na duzą skalę...



Kamil napisał(a):
Patrząc na zysk netto, spółka wpisuje się w średnią branży cukierkowej. Zarząd liczy, żeuda się sprzedać akcje za 14zł, co oznacza C/Z netto 14. Czyli gorzej niż mieszko, tyle co wawel i lepiej niż jutrzenka. Spółka prezentuje też dość precyzyjną prognozę zysku na 2011 (16,5mln wobec 12,75 w 2011), która zakłada wzrost. Jeśli wierzyć tym prognozom, to cena 10-12zł mogłaby mnie zaciekawić:) Jako że spółka produkuje głównie na zlecenie supermarketów, jej marki są słabo rozpoznawalne (żelki gumbolelaughing6 ). Orientujecie się jakie produkty i dla jakich supermarketów produkują? Wydaje mi się że podobne widziałem w biedronce ale pewności nie mam. Trza sie wybrać na słodki zwiad:)

Kamil Gemra
0
Dołączył: 2009-12-09
Wpisów: 3 001
Wysłane: 6 września 2010 18:37:04
Jeżeli ktoś chciałby się więcej dowiedzieć to polecma kilka filmików o spółce:
www.inwestortv.pl/kanal/zpc_ot...


Kamil Gemra
0
Dołączył: 2009-12-09
Wpisów: 3 001
Wysłane: 8 września 2010 16:14:34
Informacja ze strony oferującego:

Cytat:

Szanowni Inwestorzy,

Informujemy, że został ustalony przedział cenowy akcji ZPC Otmuchów oferowanych w ramach emisji IPO na poziomie od 12,00 zł do 14,50 zł. Jest to przedział ceny obowiązujący Inwestorów Instytucjonalnych w ramach procesu budowy Księgi Popytu. Jednocześnie górna granica przedziału cenowego (14,50 zł) stanowi ostateczną cenę maksymalną, po której będą nabywane oferowane akcje przez Inwestorów w ramach IPO.

wasilewski
0
Dołączył: 2009-08-20
Wpisów: 324
Wysłane: 8 września 2010 20:09:36
14,50 to niemało... ale zaryzykuję niewielki pakiet.
Zapraszam do mojego blogbook'a który jest tutaj
"Unfortunately the English weather is harder to manipulate than Libor." (Anonim)
"Gdy sprzedaje się marzenia, cena/zysk jest bez znaczenia" (R. Beleson)
"Nikt nie zarabia co miesiąc 1 procent. To niemożliwe." (M. Covel)

matrix_blue
0
Dołączył: 2010-05-15
Wpisów: 42
Wysłane: 9 września 2010 10:30:20
Czy posiadacie informację jakie zadłużenie ma spółka ?
"Ludzie winią za wszystko okoliczności. Ci, którzy nie narzekają, wstają rano i szukają takich okoliczności, jakie są im na rękę. Jeśli ich nie znajdują, sami je tworzą. Reszta idzie do pracy”


plynacyzrynkiem
0
Dołączył: 2009-08-01
Wpisów: 1 344
Wysłane: 9 września 2010 10:41:51
zawsze mnie zastanawialo jak ludzie analizuja ipo blah5

ogladales prospekt?
www.zpcotmuchow.com.pl/relacje...

ZielonY
0
Dołączył: 2009-04-18
Wpisów: 200
Wysłane: 9 września 2010 17:47:08
Skłonny jestem trochę kasy w to wrzucić, tylko brakuje mi jednej informacji jeszcze - KIEDY DEBIUT?

Vox
Vox
297
Dołączył: 2008-11-23
Wpisów: 7 675
Wysłane: 9 września 2010 17:59:26
tutaj macie raport analityczny z wyceną

www.zpcotmuchow.com.pl/pliki/p...

wydaje mi się że tanio nie jest a dyskonta brak
Edytowany: 9 września 2010 18:00

addison
190
Dołączył: 2009-01-06
Wpisów: 3 286
Wysłane: 9 września 2010 18:07:05
Proszę, raport sporządzony przez obsługującego emisję :-)
Edytowany: 3 listopada 2010 08:55

wasilewski
0
Dołączył: 2009-08-20
Wpisów: 324
Wysłane: 9 września 2010 19:53:21
matrix_blue napisał(a):
Czy posiadacie informację jakie zadłużenie ma spółka ?


W prospekcie znajdziesz, wygrzebując z pamięci, mniej niż 30 mln, głównie kredyty krótkoterminowe.
Zapraszam do mojego blogbook'a który jest tutaj
"Unfortunately the English weather is harder to manipulate than Libor." (Anonim)
"Gdy sprzedaje się marzenia, cena/zysk jest bez znaczenia" (R. Beleson)
"Nikt nie zarabia co miesiąc 1 procent. To niemożliwe." (M. Covel)

WatchDog
50
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-07-25
Wpisów: 8 588
Wysłane: 9 września 2010 21:11:44
Kończę gryźć cukierki. Jakie spółki wziąć do porównań wskaźnikowo/wycenowych?

addison
190
Dołączył: 2009-01-06
Wpisów: 3 286
Wysłane: 9 września 2010 21:32:46
W sumie nie ma nic dokładnie w tej samej półce. Bowiem mieszko, wawel i jutrzenka to w miarę jedna liga, sprzedają pod swoimi markami, tutaj gro sprzedaży to private label. Pod tym względem pasowałyby makarony :-)

Najbliżej do mieszka, ale w produkty nie wgłębiałem się(słodycze).

Przychody za ostatnie 4kw wstecz.
jutrzenka: 600mln
wawel: 340mln
mieszko: 250

Otmuchów: 160(2009)

Znam tę firmę sprzed 15lat, wtedy to był skansen z jednym hitem(chrupki arachidowe czy jakoś tak). Na półce widuję często i miło wspominam. Lato kwiatów(pierwszy weekend lipca)- polecam :-)
Edytowany: 9 września 2010 21:33

tmsglc
PREMIUM
45
Dołączył: 2009-04-01
Wpisów: 381
Wysłane: 9 września 2010 21:56:53
Jutrzenkę i Mieszko proszę, a jakże


WatchDog napisał(a):
Kończę gryźć cukierki. Jakie spółki wziąć do porównań wskaźnikowo/wycenowych?

hotstock
0
Dołączył: 2009-05-20
Wpisów: 29
Wysłane: 9 września 2010 22:20:33
Sporo do private label (głównie w karmie dla zwierząt i konserwach/pasztetach) sprzedaje Mispol. Wiem że jednak inny asortyment, ale do porównania się chyba nada. Inne podobne spółki podali koledzy (Jutrzenka, Wawel, Mieszko)
Edytowany: 9 września 2010 22:20

WatchDog
50
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-07-25
Wpisów: 8 588
Wysłane: 9 września 2010 23:56:33
Przedstawiam omówienie prospektu emisyjnego oraz podsumowanie oferty zimnym okiem finansisty.
Na podstawie danych w prospekcie oraz maksymalnej ceny ofertowej 14,50 wyliczyłem wskaźniki cenowe oraz wyceny, jakie byłyby realne przy założeniu pełnego powodzenia emisji. Jest więc to wariant optymistyczny. Dodatkowo zestawiłem wskaźniki biznesowe spółki w porównaniu do Mieszka, Jutrzenki i Wawela, oraz średniej sektora spożywczego.

Tak cukierkowego i najeżonego przymiotnikami, wręcz superlatywami prospektu, dawno nie widziałem. Przesłodzone. Z przejęcia autor zapomniał o ortografii (czeski, rosyjski pisze się małą literą, inaczej odmienia się też liczebniki niż jest to w dokumencie).
ZPC Otmuchów ma jak dotąd świetne wyniki, bardzo silną pozycję na rynku i jest na ścieżce wzrostu. O szczegółach dalej, natomiast jest to firma stricte produkcyjna, która tak właśnie się pozycjonuje. Niestety wartość dodana w produkcji jest znacznie mniejsza niż w handlu, co potwierdza się przy porównaniu parametrów biznesowych. Biznes jest kapitałochłonny, inwestycje długoterminowe, a znaczące pieniądze zarabia się dopiero przy dużym wzroście skali działalności. Zarazem są negatywne czynniki, takie jak ciągła presja odbiorców na ceny, której się nie da ominąć przez brak własnej marki konsumenckiej. Ciążą też własne aktywa: to co z jednej strony jest przewagą, czyli hale i linie technologiczne, może stać się kulą u nogi gdy zmieni się moda i pojawi się popyt na inne produkty, na które fabryka będzie się długo przestawiać. Z takich czysto zarządczych i biznesowych czynników trzeba zdać sobie sprawę przy analizie tego biznesu. Warunkiem dobrej przyszłości jest utrzymanie bardzo ścisłego reżimu kosztowego oraz zrównoważony wzrost. To co widzę w prospekcie, potrzegam jako chaotyczne: firma chce jednocześnie robić nowe produkty dla nowych klientów oraz przejmować mniejsze podmioty. Skala komplikacji, jaką zwykle powodują te ruchy, może być nie do opanowania przez kilka lat. Życzę jednak żeby poszło gładko.

Pomału przechodzę do liczb. Swoją rolę postrzegam jako beznamiętnego liczykrupy, który nie czuje smaku ani zapachu. Nie przeczę, że istnieją plany rozwojowe, na tapecie jest szereg możliwych do pozyskania klientów, dla których firma stara się zacząć produkować. Duże inwestycje są więc już zaplanowane, a nawet od dwóch lat prowadzone, zaś emisja ma je pomóc sfinansować do końca. Z przewidywanej kwoty 57 mln zł, niecałe 40 mln zł ma być zainwestowane we własne moce produkcyjne, a 17,5 mln zł ma pójść na przejęcia. Jeśli już w ogóle mają być te przejęcia, to struktura jest zdrowa, tj. w razie czego zmarnuje się na tyle niedużo, że nie zachwieje stabilnością spółki. Warto przejrzeć opis ryzyk od str. 28 prospektu aby stwierdzić, że tak naprawdę szansa kryje także zagrożenia. Dla mnie najważniejszym czynnikiem jest uzależnienie od Biedronki, która w 2009 r. generowała 2/3 biznesu spółki. Cała reszta to udziały nie przekraczające 2%, a więc żadne. Umowy z innymi odbiorcami są póki co bardzo świeże, ale trzeba też pamiętać, że zupełnie inna półka jest w Carrefour niż w Biedronce. Otmuchów pozycjonuje się niskocenowo, jako polska kopia wiodących słodyczy, i w hipermarkecie ma szansę zaistnieć tylko jako pierwsza cena (tj. najniższa). Jeśli nie będzie odsprzedaży, pozbędą się takiego dostawcy. Biedronka to inny asortyment, nie ma tam wiodących marek, tylko produkty najwyżej średniocenowe. Może więc być kłopot z dostosowaniem oferty do nowych kanałów.
Biedronka jako taka ma bardzo ambitne plany rozwojowe, szczegóły łatwo znaleźć w internecie, np.
wiadomoscihandlowe.pl/content/...
ale co by się nie działo, uzależnienie od jednego odbiorcy w tak poważny sposób jest niewskazane i strategicznie błędne. Tu jest bardzo duża trudność, działania dywersyfikacyjne zostąły podjęte bardzo późno.

Dotychczasowa sprawność biznesowa
Zestawiłem wskaźniki operacyjnej i rentowność podobnych spółek oraz średnią sektora. Bazujemy w wypadku ZPC na całym roku 2009, w pozostałych na okresie od lipca 2009 do czerwca 2010 r. Mimo że nie przystające, jest to porównywalne, bo łapie całą sezonowość roczną, zaś półroczne przesunięcie w wypadku danych porównawczych nie jest w tej branży aż tak istotne, żeby nie można było wyciągnąć wniosków.


kliknij, aby powiększyć


Na cyklach widać bardzo wyraźnie, jak różni się model biznesowy od producentów, którzy są jednocześnie marketerami. Oni utrzymują dużo większe stoki, napełniając kanały sprzedaży. Otmuchów sprzedaje praktycznie prosto z linii, ma dwutygodniowy hotstock, prawdopodobnie surowca. Należności spływają podobnie, wszak w większości są to ci sami odbiorcy. Za to Otmuchów dużo później płaci dostawcom, widać ma wypracowane relacje i kredyty kupieckie. Dzięki temu pracuje na lekko ujemnej konwersji gotówki, czyli dostaje pieniądze zanim je wyda. Przepiękna optymalizacja i wyciśnięcie wartości z łańcucha dostaw. Zagrożenie: rozjechanie cykli będzie wymagać dużego zasilenia kapitału obrotowego.

Praca na obcym kapitale oznacza większe ogólne zadłużenie - sięga ono 58% - oraz gorszą płynność od innych spółek. Tutaj wskaźniki są nieznacznie pogorszone, natomiast doskwiera brak gotówki. Przynajmniej na koniec każdego roku przez ostatnie trzy lata, spółka miała w kasie około pół miliona złotych. Nie znamy wartości średniorocznych.

Dużo gorzej niż u innych podmiotów wygląda rentowność sprzedaży. Potwierdza się dogmat, iż marka daje premię cenową. Chociać pracując dla cudzych marek, spółka jest w stanie generować ponad 23% marży na sprzedaży, czyli więcej niż się spodziewałem. Jej struktura rentowności jest o wiele lepsza niż Jutrzenki czy Mieszka. Wymaga to jednak głębszego komentarza: te spółki silnie konkurują i inwestują w marketing, natomiast Otmuchów uprawia niemal monokulturę dla Biedronki i skupia się wyłącznie na produkcji, przez co prawie nie ma kosztów rozwoju rynku, gdyż podczepił się pod wzrostowego partnera. Bardzo dobra strategia, ale działa tak długo, jak długo partner rośnie i jest zdrowy. Uniezależnienie się od niego powinno być ważnym elementem nowej strategii - i jest.

Wskaźniki cenowe
Korzystając z danych finansowych z prospektu oraz zakładając maksymalną cenę 14,50 oraz pełne powodzenie emisji, przygotowałem sprawozdania pro-forma i na ich podstawie zestawiłem wskaźniki. Spółki porównawcze na podstawie dzisiejszych kursów zamknięcia.


kliknij, aby powiększyć


Spółka oferowana jest drogo, ale nie z przesadną premią. Wskaźniki utrzymują się w ramach 'chmurki' porównawczych wartości. Na pewno nie ma tutaj dyskonta, a zważywszy iż wskaźniki oparte są o bardzo dobre dane za rok 2009, oferta wydaje się nieco agresywna. Nie martwiłbym się tym wcale, o ile będzie utrzymana rentowność, bo spółki drogie wskaźnikowo, przynoszące zysk i rosnące przychodowo, mają to do siebie, że stają się jeszcze droższe.

Wyceny
Zestaw wycen na akcję wg teoretycznych danych po emisji, potwierdza niewielką premię w ofercie.


kliknij, aby powiększyć


Wyceny dochodowe bazują na wartości wewnętrznej, zaś mnożnikowe oparte są o średnie sektora, w których jest dużo innych spółek, a mnożniki są generalnie wyżej niż w porównywanych spółkach słodyczowych. Mimo to wychodzi raczej umiarkowanie, tj. maksymalna cena ofertowa jest ewidentnie wyciśnięta. Nie za bardzo, aby emisja poszła, ale spółka się ceni.

Do tego wszystkiego trzeba dodać zwykłe zjawisko debiutu. Prospekt miejscami wygląda tak, jakby był przygotowywany pod wejście na giełdę rok temu. Spółkę sprzedaje fundusz, który wie jak maksymalizować wyceny. Wykazane wyniki są tak dobre, że dla bezpieczeństwa zdjąłbym im ze 20%. Mimo wszystko jestem spokojny o tę spółkę i o emisję, tyle że to towar wybitnie długoterminowy. Zapłaconą premię będzie musiał dopiero dogonić wzrostem wartości wewnętrznej. A w tym celu trochę zbyt wiele musi się jednocześnie udać.

Powyższa treść przez 30 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.
Edytowany: 10 września 2010 16:37

Użytkownicy przeglądający ten wątek Gość
WIADOMOŚCI O SPÓŁCE OTMUCHOW
  • Grupa Otmuchów poszerza biznes o produkcję pianek Marshmallow
    Grupa Otmuchów poszerza biznes o produkcję pianek Marshmallow

    Zakłady Przemysłu Cukierniczego Otmuchów realizują kolejny etap strategii biznesowej opartej na produkcji żelek i produktów pochodnych – w marcu ruszyła linia do produkcji pianek Marshmallow.

  • Grupa Otmuchów zawarła przedwstępną umowę sprzedaży ZCP PWC Odra do ZPC Śnieżka
    Grupa Otmuchów zawarła przedwstępną umowę sprzedaży ZCP PWC Odra do ZPC Śnieżka

    Zakłady Przemysłu Cukierniczego Otmuchów jeden z największych producentów słodyczy w Polsce oraz jeden z wiodących producentów żelków w Europie, zawarł umowę przedwstępną na sprzedaż zorganizowanej części przedsiębiorstwa PWC Odra S.A. do ZPC Śnieżka S.A. Założeniem transakcji jest zwiększenie możliwości produkcyjnych obu producentów, w tym koncentracja Grupy Otmuchów na podstawowej działalności związanej z produkcją żelków.




1 2 3

Na silniku Yet Another Forum.net wer. 1.9.1.8 (NET v2.0) - 2008-03-29
Copyright © 2003-2008 Yet Another Forum.net. All rights reserved.
Czas generowania strony: 1,200 sek.

zwbxknjx
yhfntpuh
otsgcxsu
Portfel StockWatch
Data startu Różnica Wartość
Portfel 4 fazy rynku
01-01-2017 +75 454,67 zł +377,27% 95 454,67 zł
Portfel Dywidendowy
03-04-2020 +60 637,62 zł 254,44% 125 556,00 zł
Portfel ETF
01-12-2023 +4 212,35 zł 20,98% 24 333,09 zł
arwadlmz
ongshjry
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat