PARTNER SERWISU
xhnizjrd
20 21 22 23 24
kmsc2
12
Dołączył: 2014-02-16
Wpisów: 295
Wysłane: 1 września 2019 14:57:31 przy kursie: 80,00 zł
przydałaby się analiza stockwatch rzeczowa, nie zmanipulowana. Negatywna, czy neutralna, ale napisana fachowo, bez trollingu.
Poproszę o analizę.

kmsc2
12
Dołączył: 2014-02-16
Wpisów: 295
Wysłane: 1 września 2019 15:12:02 przy kursie: 80,00 zł
Ciężko stwierdzić czy opinie z gamepassa wliczają się do ogólnej liczby
Z listy top paid games mamy giganta PUBG w gamepassie z liczbą tylko 47k komentarzy?
Albo Dead by Daylight: Special Edition w gamepass z tylko 7K komentarzy ?
A na chwilę obecną 730 komentarzy dla BW
www.microsoft.com/en-us/store/...


spinor1
11
Dołączył: 2017-04-25
Wpisów: 201
Wysłane: 1 września 2019 15:12:22 przy kursie: 80,00 zł
Z invest journey czasem można się nie zgadzać w niektórych kwestiach, np. gdy polecał farmę, ale w tym wypadku ma rację, nie widzę manipulacji, radzę szerzej spojrzeć na premierę a nie przez pryzmat posiadacza akcji.
Anty_teresa nie pozostawi suchej nitki na Blooberze po tej premierze, więc nie masz na co czekać.

kmsc2 napisał(a):
Ciężko stwierdzić czy opinie z gamepassa wliczają się do ogólnej liczby
Z listy top paid games mamy giganta PUBG w gamepassie z liczbą tylko 47k komentarzy?
Albo Dead by Daylight: Special Edition w gamepass z tylko 7K komentarzy ?
A na chwilę obecną 730 komentarzy dla BW
www.microsoft.com/en-us/store/...



Nie ciężko stwierdzić, jeśli mi nie wierzysz to wystarczy kupic gamepassa za 6 zł i sam się przekonasz, że recki się wliczają.
Edytowany: 1 września 2019 15:14


kmsc2
12
Dołączył: 2014-02-16
Wpisów: 295
Wysłane: 1 września 2019 15:18:55 przy kursie: 80,00 zł
Poproszę o rzeczową obiektywną analizę.

anty_teresa
PREMIUM
522
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 11 191
Wysłane: 1 września 2019 16:28:45 przy kursie: 80,00 zł
Na rzeczową analizę brakuje danych, ale poniżej parę zdań:

Jak napisałem na Twitterze za marketing daje 5, za samą grę 3,5 i za gotowość techniczną 2. Przy takim marketingu wypuszczenie niedorobionej gry to strzał w kolano. Oceniam surowo, bo mnie gra się podoba średnio. Z resztą rozstrzał opinii w samych serwisach gamingowych jest spory. Na metacritic IGN dał aż 88, natomiast Gameinfromer tylko 70.

Gra znajdzie swoich fanów, ale ograniczenie narzucane przez Bloobera (horror), i sam świat Blair Witch sprawia, że o duży sukces byłoby tutaj trudno. Opinie się poprawiają, to fakt. Ale niesmak pozostaje. Komentarzy na Steam jest w tej chwili 770. Dając 50 sprzedanych gier na komentarz dostaniemy sprzedaż na poziomie 35 tys. sztuk.

Peak graczy dla tej gry jest dwa razy mniejszy niż w przypadku Coocking Simulator, a wiemy, że ten sprzedał się w liczbie 150 tys. egzemplarzy w ciągu miesiąca. Z prostej arytmetyki wynika, że tutaj będzie w miesiąc 75 tys. Z podobnym wynikiem po miesiącu (60 tys.) mieliśmy do czynienia w grze 911 operator. Po roku sprzedaży było ok. 160 tys. sztuk. Proporcjonalnie więc można liczyć w Blair Witch na 200 tys. egzemplarzy w ciągu roku.

Zakładając że średnia geograficzna cena będzie stanowić 80 proc. ceny podstawowej, że w ciągu roku w wyniku promocji średnia cena spadnie o 20 proc., uwzględniając prowizję i podatki można liczyć na jakieś 50 zł ze sprzedanej sztuki. Daje to kwotę 10 mln przychodów, którą trzeba podzielić jeszcze z współudziałowcem w grze. Niestety nie wiemy w jakich proporcjach, ale zakładam, że ok. 30 proc. będzie trzeba oddać Lions Gate. Daje to 7 mln przychodów w ciągu roku bez uwzględniania kosztów. Nie można nie brać także pod uwagę tego, że część wynagrodzenia mogła już do Bloobera wpłynąć wcześniej od Lions Gate.

Oczywiście mowa tylko o sprzedaży na PC. Ile może dać sprzedaż na Xbox? Nie wiem. Myślę, że dużym ograniczeniem jest tutaj fakt dostępności gry w game pass. Ile dostanie spółka od Microsoftu za pass'a? Nie wiadomo. A od tego zależy to jak spółkę wycenić. Istotnym jest, że oceny graczy na Xbox wg metacritic są znacznie lepsze niż na PC. To teoretycznie potencjalna szansa na sprzedaż po wyjściu gry z game passa. Jednak jeśli wziąć pod uwagę, że w tę grę można zagrać już za 40 zł (pass), to racjonalnym jest, że większość zainteresowanych kupiła właśnie passa. Tym bardziej ważna jest kwota od MS. Może to 1 mln USD, może 2. Netflix na koniec 2018 r. miał średnio w kraju ok. 3 tys. pozycji. Koszt własny sprzedaży to 2,7 mld USD kwartalnie. Daje to potencjalnie niecały 1 mln USD na pozycję. Model Microsoftu jest podobny, ale wynagrodzenie może być inne. Filmy w bibliotece są chyba dłużej niż w game passie, przez co inaczej rozkłada się to na kwartał.
Przy założeniu 2 mld USD mamy dodatkowe 8 mln zł. Ale czy moje obliczenia są poprawne? Nie wiem. Nie wiem też ile w barterze wziął Microsoft za marketing tego tytułu. i znów ile zabierze z tego Lions Gate.

No jeszcze jedna ważna kwestia - Medium. Najdroższy projekt w historii, robiony od 7 lat. To on a nie Blair Witch powinien rzutować na wycenę. I tutaj jest kolejny problem. Czy gra, która kosztowała kilkanaście milionów złotych (a może już powyżej 20?) będzie hitem? Bo poprzeczka kosztowa ustawiona jest wysoko.

Bloober dzięki dealowi z Microsoftem miał szanse wyrobić sobie markę dzięki której łatwiej sprzedawałoby się mu kolejne projekty. Z tej szansy nie w pełni skorzystał na własne życzenie. Jeśli wierzymy, że Medium w końcu wyjdzie to zarząd skutecznie podpiłował gałąź marketingową.

Jak widać niewiadomych jest bardzo wiele i nie sposób określić od strony fundamentalnej wartości spółki - muszą być do tego dane. Na razie kurs spółki to czyste emocje i od tych emocji będzie zależeć wycena. Blair Witch wypadł gorzej od oczekiwań, szybko spadł na dalsze miejsca na Steamie, więc spodziewam się negatywnych emocji i spadków

Powyższa treść przez 365 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.

Utnapisztim
63
Dołączył: 2017-08-01
Wpisów: 914
Wysłane: 1 września 2019 21:20:37 przy kursie: 80,00 zł
kmsc2 napisał(a):
Pojawił się artykuł z Invest Journey, ale na kilometr śmierdzi manipulacją. Ani słowa o pozytywach(wzrost opinii na steam do 67%, metacritic 74, IGN 8.8, dobra sprzedaż na Xbox połowa pierwszej strony top paid games), a za to mnóstwo hejtu(opieranie się na ocenach osób oglądającyh twitch "4.4", niskim peaku dla 4-5 godzinnej gry, opieraniu się na top 3 steam a ani słowa o 2tygodniowej sprzedaży preorder)
820 opinii na steam,a Ci piszą że sprzedaż na obie platformy wyniesie 75tys sztuk w tydzień.
To nie artykuł, to trolling.


Przecież to nie jest żaden artykuł prasowy tylko refleksje autorów na ich blogu inwestycyjnym. Wyrazili swoją opinię przed premierą, wyrazili także po premierze, bo mają do wyrażania własnych opinii prawo. Broni ich podejmowanie przemyślanych i dobrych decyzji inwestycyjnych co do posiadanego pakietu BLO: sprzedali wszystko idealnie po 54 przed premierą LOF2 bo trafnie spodziewali sie słabej premiery, odkupili po 36 po premierze dzięki przewidzeniu zasięgu spadku, sprzedali część pakietu po dużych przekraczających 100% przedpremierowych wzrostach, a reszty pozbyli się przed samą premierą pod wpływem wątpliwości co do potencjału gry po obejrzeniu gameplaya. Same bardzo dobre decyzje inwestycyjne, minimalizacja ryzyka inwestycyjnego i maksymalizacja zysku połączona z jego realizacją, dzięki czemu mogą teraz z chłodną głową, stojąc z boku bez emocjonalnego zaangażowania widocznego u niektórych na tym forum (powodowanego zapewne posiadanym pakietem akcji) oceniać premierę, która akurat na steam wypadła słabo, o czym świadczą nienajwyższe miejsca, noty i opinie graczy, ważniejsze niż odsobnione noty portali, choćby i najbardziej znaczących.

Space Cowboy
PREMIUM
61
Dołączył: 2018-12-27
Wpisów: 292
Wysłane: 2 września 2019 11:01:40 przy kursie: 54,60 zł
Straszna tutaj huśtawka nastrojów, wydaje się, że jak pokażą się twarde dane, to może być ona kontynuowana... ale oczywiście zobaczymy. Do jednego wątku jednak chciałbym się odnieść.

Cytat:
Bloober dzięki dealowi z Microsoftem miał szanse wyrobić sobie markę dzięki której łatwiej sprzedawałoby się mu kolejne projekty. Z tej szansy nie w pełni skorzystał na własne życzenie. Jeśli wierzymy, że Medium w końcu wyjdzie to zarząd skutecznie podpiłował gałąź marketingową.


Szkoda, że dziś nie wiemy więcej, ale wydaje się że na tej współpracy Bloober powinien dobrze wyjść finansowo - natomiast jakimś jej kosztem (ze względu na obu partnerów) na pewno musiała być dość sztywna data premiery. Nie sądzę, żeby tutaj było pole manewru i możliwość wytargowania przesunięcia terminu, co pokazuje też jak wielki asset ma tutaj np. CDR i jak dobrą dla inwestora decyzją może być... opóźnienie premiery.

No cóż Spółka ma na koncie świetnego Observera, który nie odniósł sukcesu na jaki zasłużył... może pora na odwrotną sytuację.

kmsc2
12
Dołączył: 2014-02-16
Wpisów: 295
Wysłane: 2 września 2019 13:30:38 przy kursie: 54,60 zł
dziękuję wszystkim za sprowadzenie mnie spowrotem na ziemię. Pozbyłem się dzisiaj akcji i nareszcie mogę na chłodno wszystko analizować. Cenię forum stockwatch za obiektywność i walkę z trollingiem. Nie raz forum stockwatch i obiektywne analizy już mnie wyratowały z fatalnej inwestycji. Jeszcze raz dziękuję.

rlx
rlx
2
Dołączył: 2018-05-30
Wpisów: 50
Wysłane: 6 listopada 2019 11:29:29 przy kursie: 62,00 zł
Czy ktoś się wczytał we wczorajsze uchwały? Mógłby to prosto wytłumaczyć?

Chodzi o zabezpieczenie przed ewentualnym wrogim przejęciem?

Pan Paweł Duda specjalizujący się w fuzjach przejęciach i restrukturyzacjach, kandydat do RN.

Z góry dziękuje za objaśnienie.

Utnapisztim
63
Dołączył: 2017-08-01
Wpisów: 914
Wysłane: 8 listopada 2019 11:50:44 przy kursie: 59,70 zł
Cytat:
Mógłby to prosto wytłumaczyć?

Papier wszystko przyjmie


Małgosia
2
Dołączył: 2019-03-06
Wpisów: 7
Wysłane: 8 listopada 2019 13:41:46 przy kursie: 59,70 zł
Będą obecni na targach dla inwestorów i konferencji Gaming na Giełdzie : https://evenea.pl/event/840651-4/

lesgs
38
Dołączył: 2012-07-19
Wpisów: 907
Wysłane: 14 listopada 2019 09:36:38 przy kursie: 61,20 zł
W ostatnim sprawozdaniu zainteresowała mnie kwestia dotacji (ok. 2 Mln zł), która znakomicie podniosła zyski ponieważ została od razu doliczona do zysku w całości. Bez dotacji cash flow byłby także mocno ujemny (zabrakłoby gotówki w kasie). Czy może ktoś uważnie obserwujący spółkę mógłby skomentować kwestię dotacji (kto i dlaczego).

Utnapisztim
63
Dołączył: 2017-08-01
Wpisów: 914
Wysłane: 14 listopada 2019 10:39:10 przy kursie: 61,20 zł
Dla mnie dziwne jest co innego: duży ubytek środków pieniężnych na koniec kwartału w raporcie jednostkowym przy jednoczesnym dużym przyroście środków pieniężnych w raporcie skonsolidowanym. Wydawcą BW jest spółka zależna BlooberTeam NA - naprawdę był problem żeby przekazać odpowiednie dane o sprzedaży wrześniowej na steam do spółki matki przed raportem?

anty_teresa
PREMIUM
522
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 11 191
Wysłane: 1 grudnia 2019 18:22:12 przy kursie: 60,00 zł
W czarnym lesie – omówienie sprawozdania finansowego GK Bloober Team po III kw. 2019 r.

Trzeba przyznać, że raport jak na spółkę kierowaną przez prezesa Babieno jest tyle dobry co mocno zaskakujący. Przychody ze sprzedaży grupy kapitałowej wyniosły 6,7 mln zł w porównaniu do 4,2 mln zł przed rokiem, który do tej pory był wynikiem rekordowym za sprawą płatności milestona za Layers of Fear 2 i debiutem pierwszej części tej gry na konsoli Nintendo Switch. Wzrost przychodów o 60 proc. może i robi wrażenie, ale to nadal tylko niecałe 7 mln zł po premierze najważniejszej gry w historii, a kapitalizacja spółki wynosi przecież ponad 100 mln zł.

W notce prasowej czytamy wypowiedź Prezesa:
Cytat:
Chcę jednak podkreślić, że w wynikach minionego kwartału widać tylko znikomą część z nich, a nie powiedzieliśmy jeszcze ostatniego słowa jeśli chodzi o promocję gry i potencjał sprzedażowy w 2019 r.


Dodatkowo w samym raporcie finansowym napisano, że:
Cytat:
Na bardzo dobre wyniki spółki przedstawione w tym raporcie składa się tylko część płatności stałych i sprzedaż wyłącznie zamówień przedpremierowych gry Blair Witch.
Większość przychodów z okresu premiery gry będzie zaliczona na poczet wyników za 4 kwartał tego roku


No niby wszystko jest jasne – na razie przychody są małe i dopiero za chwilę poznamy pełnię sukcesu finansowego wygenerowanego przez Blair Witch. Jeśli jednak zerknąć na te słowa z boku, to wypowiedzi są co najmniej… dziwne.

Do tej pory Bloober i jego spółki zależne wydawały gry przez wydawcę. Z tego powodu otrzymywały płatności i wykazywały przychody jeszcze przed premierą gier, a w kwartałach premiery przychody rzadko kiedy miały istotny wpływ na wynik – najpierw wydawca musiał sfinansować swoje koszty.
W przypadku Blair Witch Bloober wydał grę samodzielnie, choć oczywiście istotną częścią tego biznesu jest umowa z Microsoftem i dostępność Blair Witch w programie Game Pass. Mimo wszystko należałoby się spodziewać, że spółka pokaże dużą masę sprzedaży i zysku, wszak premiera miała miejsce 30 sierpnia, a więc gra była cały miesiąc w sprzedaży i efekt tejże sprzedaży inwestorzy powinni poznać.


kliknij, aby powiększyć


Ewentualną przeszkodą mógłby być raport sprzedażowy od dystrybutora. Mogę jeszcze uwierzyć, że takiego raportu spółka nie posiadała za październik, ale to nie jest przecież miesiąc raportowanego kwartału. Na 99,9 proc. przed publikacją raportu okresowego Bloober dysponował raportem sprzedażowym od Steam za miesiąc wrzesień. Prawdopodobnie takowy raport wpłynął też z Microsoftu. Samo otrzymanie raportu jest już powodem do wykazania sprzedaży – spółka nawet nie musiała wystawiać za tę sprzedaż faktury, co z resztą sama mówi swoim akcjonariuszom w raporcie:

Cytat:
Za przychody i zyski Spółka uznaje uprawdopodobnione powstanie w okresie sprawozdawczym korzyści ekonomicznych, o wiarygodnie określonej wartości, w formie zwiększenia wartości aktywów, albo zmniejszenia wartości zobowiązań, które doprowadzą do wzrostu kapitału własnego lub zmniejszenia jego niedoboru w inny sposób niż wniesienie wkładów przez udziałowców lub właścicieli


Jeśli raport dotyczy sprzedaży we wrześniu, to jasnym jest że korzyści ekonomiczne powstały właśnie w tym miesiącu, czyli w okresie sprawozdawczym. Jasnym też jest, że skoro to raport od dystrybutora, to spółka odniesie korzyść w postaci przepływu gotówki lub działań barterowych. Koniec i kropka.

Jak zatem można wytłumaczyć brak zaraportowania co najmniej sprzedaży ze Steam za wrzesień? Raport ze Steama mógł do spółki nie trafić. Mogło się tak stać jeśli przez dwa miesiące nie byłoby w Krakowie Internetu, ale z tego co mi wiadomo to taka sytuacja nie miała miejsca. Pozostałe dwa scenariusze są bardziej prawdopodobne, ale znacznie mniej korzystne dla obrazu spółki i akcjonariuszy. Prezes może po prostu mieć w nosie interes akcjonariuszy. Skoro on wie ile się sprzedało sztuk tej gry i jaki jest przychód to wystarczy – będzie więcej czasu na ruch akcjami z własnego portfela, a reszta niech czeka. Mogło być też tak, że przez błędy techniczne i niską sprzedaż postanowiono nie pokazywać jej w ogóle, choć to jest niezgodne z zasadami rachunkowości i dobrymi praktykami – nie mamy pańskiego płaszcza i co nam Pan zrobi? Inne rozwiązania nie przychodzą mi w tej chwili do głowy.

Osobną kwestią jest wynagrodzenie z Game Pass’a. Rozliczenie przychodów w miarę czasu jaki gra przebywa w programie byłoby całkowicie uzasadnione rachunkowo, choć obawiam się, że po prostu na razie spółka dostała tylko upfront payment, a kolejne raty (na przykład proporcjonalne wynagrodzenie za czas spędzony przez graczy) przypadną na inne okresy. W tym momencie już bardzo mocno spekuluję, przyjmijmy więc wersję, że w aspekcie rozliczania umowy za wyłączność mamy wzorowe podejście.

6,7 mln zł wydaje się samo w sobie kwotą niską jak na okres premiery, ale większość z tej sumy pochodzi najprawdopodobniej z innych projektów. Przypomnę, że w poprzednim kwartale swoją premierę miał LOF2. Przychody w II kw. z tej gry mogły być znikome, bo wydawca pokrywał swoje koszty, natomiast w III kw. mogło już dochodzić do podziału wpływów z tej gry. Proszę zauważyć, że wydawcą Blair Witch był Bloober Team NA. To oznacza, że przychody ze sprzedaży Blair Witch’a mamy w sprawozdaniu skonsolidowanym, ale nie ma ich w raporcie jednostkowym, gdzie obroty w III kw. wyniosły 4,08 mln zł. Wiadomo też, że spółka zależna Draw Distance (dawne iFun4All) zrobiła w III kw. obroty na poziomie 0,24 mln zł. Z tego wynika, że przychody z Blair Witch rozpoznane przez grupę wyniosły co najwyżej 2,5 mln zł…

Można się oczywiście zastanawiać jaką część przychodów Bloober schował przed inwestorami. Blair Witch dość szybko wypadł z czołowych miejsc w bestsellerach Steam, a peak graczy wyniósł w tym okresie ok. 1,7 tys. osób w porównaniu do nieco ponad 700 dla LOF2.


kliknij, aby powiększyć


Spółka poinformowała w tym drugim przypadku, że w ciągu pierwszego tygodnia sprzedało się ok. 50 tys. egzemplarzy. Na podstawie tej proporcji można by szacować sprzedaż Blair Witch na ok. 115 tys. sztuk, co powinno przynieść przychody na poziomie 7 mln zł. Problem w tym, że LOF2 był sprzedawany przez wydawcę od razu w pudełkach i na wszystkie platformy. W przypadku BW mamy tylko sprzedaż online z X1 (hamowaną przez Game Passa) oraz PC. Z tego powodu wolumen ze Steam wyniósł może i 100 tys. sztuk, ale do tej pory (3 miesiące), a nie w pierwszym tygodniu – tak przynajmniej wynika z danych steamdb.info (50-100 tys. sztuk). Biorąc pod uwagę, że gra dopiero w ostatnim czasie zaczęła mieć korzystniejsze recenzje to na wrzesień mogło przypaść raczej kilkadziesiąt niskich tysięcy. W zakresie 20-30 tys. otrzymalibyśmy przychody na poziomie 1,4 – 2 mln zł. Kwoty raczej nie rzucające na kolana biorąc pod uwagę rozgłos jaki miała ta gra. Być może ktoś wpadł na pomysł, że większy „efekt wow” uzyska się komasując przychody w IV kw. zamiast rzetelnie podejść do tematu.

Oczywiście wynik finansowy to rezultat sprzedaży i kosztów przypadających na okres. Koszty operacyjne poniesione w III kw. były rekordowe i wyniosły 7 mln zł. Wzorem poprzednich kwartałów rozliczono mniej kosztów produkcji LOF2 czy BW niż wydano na produkcję nowych gier, dzięki czemu przychody i równe z nimi zwiększyły się o 2,4 mln zł i spółka pokazała 2,5 mln zł zysku na sprzedaży. Wbrew temu czego się obawiałem nie mamy istotnego obciążenia z tytułu podziału wpływów pomiędzy Bloobera i Lionsgate – usługi obce były tylko o 20 proc. wyższe niż w poprzednim kwartale, a przecież w tamtym okresie musiano ponosić wzmożone wydatki marketingowe.

Wynik operacyjny zamknął się kwotą 3,2 mln zł, bo spółka rozpoznała ponad 0,8 mln zł przychodów z tytułu dotacji.
Relatywnie niskie były także wpływy gotówkowe do spółki. Choć premierę miał Blair Witch i spółka pokazała wskazaną kwotę zysku operacyjnego to cashflow operacyjny zamknął się jedynie kwotą 1,2 mln zł. Większe wpływy notowano już w IV kw. 2018 r.


kliknij, aby powiększyć


Jak wspomniałem wcześniej, pomimo premiery BW zapasy w spółce wzrosły i osiągnęły poziom 39,9 mln zł, z czego na produkty gotowe przypada 5,5 mln zł. To oznacza, że budżet BW wynosił ok. 5 mln zł (wzrost produktów gotowych o 2,67 mln zł, przychody i rozpoznane w związku z tym koszty 2,49 mln zł). Poziom skapitalizowanych wydatków na gry w produkcji wyniósł 34,4 mln zł. To kwota porównywalna z tą raportowaną kwartał wcześniej, ale oczywiście nie ma w niej BW na X1 i PC.
Największą pozycją zgodnie z raportem rocznym jest medium, które jak poinformowała spółka zadebiutuje w 2020 r. na nowych konsolach. Dla mnie to bardzo zaskakująca informacja, bo przecież medium znajduje się w produkcji od 2012 r. i projektowane było raczej na początku na obecne konsole. To potencjalnie groźba odpisów – bo jak napisałem w poprzednim omówieniu w 2017 r. zaawansowanie prac prezes spółki określał jako znaczne, a premiera miała mieć miejsce w zeszłym roku, czyli w okresie kiedy zakończy się dotacja do projektu.


kliknij, aby powiększyć


Spółka pokazała także wzrost salda dotacji - rozliczenia międzyokresowe wzrosły o 1,5 mln zł i wyniosły 15,7 mln zł na koniec kwartału, przy czym w tym kwartale rozliczono 836 tys. zysków. Do spółki prawdopodobnie wpłynęło 2,3 mln zł. Trzeba dodać, że dotacje do prac badawczych i rozwojowych są rozliczane razem z pokazywanymi kosztami. W przypadku prac badawczych koszty pokazywane są od razu (a zatem i wpływy z dotacji), natomiast w przypadku dotowania prac rozwojowych mamy kapitalizowanie kosztów na aktywach i z drugiej strony "trzymanie" w pasywach otrzymanych dotacji. Dotacje które do spółki wpłynęły na prace badawcze też tam się znajdują, o ile wpłynęły jako zaliczki pod przyszłe prace badawcze.

Bloober raportuje niechlujnie i jego raporty kwartalne pozostawiają bardzo dużo do życzenia, a to jest ryzyko dla inwestorów. Zagadką pozostaje jak wysokie mogą być wpływy z tytułu BW, bo nie wiemy jak duży będzie przychód z Game Passa. W tej chwili spółka jest wyceniana na ok. 100 mln zł, co dla mnie oznacza oczekiwanie na powtarzalny zysk netto w okolicy 8-10 mln zł. Biorąc pod uwagę, że zgodnie z deklaracjami nie rozliczono jeszcze większości przychodów z BW takie zyski można sobie wyobrazić. W II kw. dostaliśmy powtarzalne 2,6 mln zł (EBIT po opodatkowaniu), więc zostaje jeszcze do zrobienia 5,4-7,4 mln zł. Trzeba jednak pamiętać, że część przychodów ze sprzedaży powinna wpłynąć do Lionsgate. Jeśli udział tej spółki w projekcie BW jest duży, to wcale nie musi być tak prosto zrobić oczekiwany wynik. Więcej odpowiedzi poznamy prawdopodobnie dopiero z raportem rocznym.

>> Wyceny automatyczne są tutaj
>> Więcej analiz najnowszych raportów finansowych jest tutaj

Powyższa treść przez 365 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.
Edytowany: 15 grudnia 2019 16:58

anty_teresa
PREMIUM
522
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 11 191
Wysłane: 1 grudnia 2019 18:24:05 przy kursie: 60,00 zł
Utnapisztim napisał(a):
Dla mnie dziwne jest co innego: duży ubytek środków pieniężnych na koniec kwartału w raporcie jednostkowym przy jednoczesnym dużym przyroście środków pieniężnych w raporcie skonsolidowanym. Wydawcą BW jest spółka zależna BlooberTeam NA - naprawdę był problem żeby przekazać odpowiednie dane o sprzedaży wrześniowej na steam do spółki matki przed raportem?

Przepływ raportu sprzedażowego pomiędzy Blooberem i Bloober Team NA nie wpływu na wyniki, bo ta druga spółka jest konsolidowana metodą pełną - jej wynik się dodaje do wyniku skonsolidowanego.

Analityk Fundamentalny
PREMIUM
375
Dołączył: 2011-12-27
Wpisów: 995
Wysłane: 5 grudnia 2019 18:00:19 przy kursie: 58,30 zł
"Jak zatem można wytłumaczyć brak zaraportowania co najmniej sprzedaży ze Steam za wrzesień? Raport ze Steama mógł do spółki nie trafić. Mogło się tak stać jeśli przez dwa miesiące nie byłoby w Krakowie Internetu, ale z tego co mi wiadomo to taka sytuacja nie miała miejsca. "

Jakby co to ja Prezesowi Babieno mogę zafundować taką kartę z 10GB - w każdym sklepie z kartami można ją kupić ;)
Analityk fundamentalny z zawodu, ale przede wszystkim z pasji. Miłośnik GPW - #giełdamojapasja.
Twitter - @AnalitykF

anty_teresa
PREMIUM
522
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 11 191
Wysłane: 6 lutego 2020 08:47:59 przy kursie: 97,00 zł
W dniu wczorajszym miała na Twitterze gorąca wymiana zdań pomiędzy mną a paroma innymi osobami. Postanowiłem swoje stanowisko opisać szerzej na forum i zrzucić kajdany w postaci maksymalnej liczby znaków. W dniu wczorajszym Bloober poinformował, że zamierza robić gru AAA gdzie sprzedaż będzie liczona w milionach egzemplarzy: www.stockwatch.pl/wiadomosci/b...

Standardowo mianem gier AAA określa się produkcje o najwyższych budżetach produkcyjnych i reklamowych, nad którymi pracują duże zespoły. Definicja ta jest niedookreślona, ale takim mianem określano gry, których budżet produkcyjno-marketingowy przekracza grubo 100 mln zł i to ładnych kilkanaście lat temu, natomiast sprzedaż liczy się milionach egzemplarzy. Na polskim rynku grą AAA był Witcher 3 i do takiego określenia aspirował SGW3. Pozostałe gry należą do segmentu Indie i część z nich spełnia definicję III – gry jakościowe, ale produkowane przez mniejsze zespoły z nakładami mniejszymi o rząd wielkości.

Według mnie określenie AAA wśród polskich inwestorów robi bardzo duże wrażenie – wystarczy zerknąć co stało się z kursem CI Games po zapowiedzi SGW3. Użycie tego sformułowania napędza oczekiwania wynikowe i sprzedażowe, a za tym i kursy. Bloober Team nie ma (i nie zapowiada się na to, żeby miał) budżetów gier choćby zbliżonych do 100 mln zł, więc określenie AAA wprowadza inwestorów w błąd. Zarzucono mi, że czepiam się nazewnictwa, ale w historii Bloobera nie raz i nie dwa zdarzało się, że prezes Babieno rozbudził oczekiwania zbyt mocno, co skutkowało potem tym, że przed premierami kurs rósł, a po premierowej weryfikacji spadał. Tak było choćby i w przypadku Blair Witch. Rynek oczywiście lubi przereagować, ale nie ma sensu tej reakcji jeszcze podsycać.

To przeciwieństwo tego co robi zarząd 11bit, czy CD Projekt. O swoich aspiracjach finansowych można powiedzieć w programie motywacyjnym uzależniając liczbę akcji od konkretnych liczb, albo można powiedzieć, że idziemy w segment AAA. W mojej opinii do tej pory Bloober nie przykładał należytej staranności do jakości i produkował gry raczej przeciętne, poza Blair Witch w większości publikował je we współpracy z wydawcami i to niekoniecznie najwyższej marki. Budżety też raczej kwalifikowały się do segmentu AA. I w tym segmencie spółka pozostanie, choć zamierza zwiększyć potencjalne grono odbiorców i jak rozumiem wydatki.

No właśnie, skoro mówimy o tym, że coś jest tanie lub drogie to bez DCFa pozostaje nam metoda porównawcza, gdzie kluczem jest dobór spółek. Pod względem kapitalizacji mamy na GPW w zasadzie 4 segmenty. W pierwszym jest CD Projekt – kapitalizacja 30 mld zł, w drugim PlayWay, 11bit, TSGames – kapitalizacja w okolicy 1-2 mld zł, w trzecim 4 spółki wyceniane na 100-200 mln zł i w czwartym wszystko mniejsze. Jeśli porównywać będziemy Bloobera do 11bit to wyjdzie, że spółka jest tania, jeśli do spółek ze swojego segmentu wyceny, to że droga. Które są więc bardziej podobne?

W celu wybrania spółek porównawczych wybrałem parę istotnych cech jak dotychczasowy największy sukces, liczba gier w sprzedaży, oceny graczy itd. To wybór nieco subiektywny, ale starałem się aby był jak najbardziej umożliwiający opis rozwoju i osiągnięć spółki. Można się z nim nie zgadzać, można zaproponować inny zbiór cech. Z poniższego zestawienia wynika, że Bloober powinien być 5 spółką na rynku pod względem wartości i ja się z taką tezą zgadzam. Pozostaje pytanie jaka jest właściwa kapitalizacja? Połowa dystansu między 11b i F51? Nie i to zdecydowanie nie. Biorąc pod uwagę spółki najbardziej porównywalne i ważąc wycenę podobieństwem mamy kapitalizację na poziomie ponad 250 mln zł.


kliknij, aby powiększyć


W poniższym zestawieniu pominąłem jednak jeden dla mnie bardzo istotny argument – wiarygodność. Bloober najczęściej i na największe okresy opóźniał premiery w tym zestawieniu, Bloober miał istotne różnice pomiędzy raportami badanymi przez biegłego i publikowanymi przed badaniem, Bloober często zapowiadał zyski, których potem nie było. To niestety zwiększa wagę i stopień porównywalności do takich spółek jak Farm51 czy CI Games i tego efektem jest obecna kapitalizacja spółki. Jeśli uda się odbudować wiarygodność, albo Medium zrobi sukces to warunki brzegowe się zmienią, na razie jednak w kapitalizacji mamy oczekiwania kilkunastu milionów powtarzalnego wyniku rocznie, a na takie szybko się nie zanosi.




Edytowany: 6 lutego 2020 08:58

Utnapisztim
63
Dołączył: 2017-08-01
Wpisów: 914
Wysłane: 6 lutego 2020 21:08:18 przy kursie: 87,40 zł
Idą w koszty przy pogarszającej się jakości gier, a niszowość gatunku który eksploatują raczej skłaniałaby do ostrożności i ścisłej kontroli kosztów. Na CIG próba rzucenia się na format AAA zaowocowała zapaścią i powrotem do mniej okazałych budżetów, trudno zrozumieć dlaczego ryzykują powieleniem tego błędu, zwłaszcza że nie posiadają wystarczających zasobów finansowych (może raport kwartalny 14.02 pokaże coś innego - o ile przelew od Valve w końcu dotarł) i nawet nie są w stanie osiągać porównywalnych przychodów ze sprzedaży jakie generował CIG. Można przecież przy mniejszym ryzyku robić stosunkowo tanie wysokiej jakości gry które się świetnie sprzedają.

Trudno powiedzieć na czym spółka opiera przeświadczenie co do realności planów z nowej strategi, chyba że aż tak mocno przekonani są o finansowym sukcesie i mocnym rynkowym przyjęciu premiery Medium - weryfikacja nastąpi już na jesieni. Zeszłoroczne dokonania spółki raczej jednak nie skłaniają do nadmiernego optymizmu.
Edytowany: 6 lutego 2020 21:11

del-22072024v2
0
Dołączył: 2019-08-10
Wpisów: 5
Wysłane: 7 lutego 2020 20:52:20 przy kursie: 88,00 zł
Czy ktoś, kto był na spotkaniu z akcjonariuszami 5 lutego, może powiedzieć:

- czy pokazywano Medium?
- jakie zrobiło na nim wrażenie to, co zaprezentowano o tej grze?

Z góry dzięki.

spinor1
11
Dołączył: 2017-04-25
Wpisów: 201
Wysłane: 15 lutego 2020 13:20:52 przy kursie: 88,60 zł
Pojawił się raport za IV kwartał, dość ciekawy. Co sądzicie? Spełnił wasze oczekiwania? Na bankierze jak to zawsze ambiwalentne odczucia.
Edytowany: 15 lutego 2020 13:21

Użytkownicy przeglądający ten wątek Gość
WIADOMOŚCI O SPÓŁCE bloober



20 21 22 23 24

Na silniku Yet Another Forum.net wer. 1.9.1.8 (NET v2.0) - 2008-03-29
Copyright © 2003-2008 Yet Another Forum.net. All rights reserved.
Czas generowania strony: 0,292 sek.

xlrkrdlc
vpfeuefb
dhcznnms
Portfel StockWatch
Data startu Różnica Wartość
Portfel 4 fazy rynku
01-01-2017 +75 454,67 zł +377,27% 95 454,67 zł
Portfel Dywidendowy
03-04-2020 +60 637,62 zł 254,44% 125 556,00 zł
Portfel ETF
01-12-2023 +4 212,35 zł 20,98% 24 333,09 zł
mxvzhjrc
isheyqxx
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat