jsticwce
Advertisement
PARTNER SERWISU
ijsatewe
1 2 3
kmsc2
12
Dołączył: 2014-02-16
Wpisów: 295
Wysłane: 18 marca 2021 17:32:14 przy kursie: 90,00 zł
dzisiaj kurs zanotował historyczne maksima
Edytowany: 18 marca 2021 17:32

flesz
PREMIUM
78
Dołączył: 2009-12-10
Wpisów: 1 835
Wysłane: 23 marca 2021 10:06:49 przy kursie: 80,00 zł
jak Wy oceniacie raport? Bo rynek nie najlepiej.

sirland
1
Dołączył: 2010-07-11
Wpisów: 11
Wysłane: 23 marca 2021 11:30:00 przy kursie: 80,00 zł
Wyniki i tak były znane od miesiąca, więc ciężko się nad nim rozwodzić. Standardowo jak co kwartał zawiedzeni są Ci, którzy tego nie wiedzieli (tak, to zadziwiające). Mi się komentarze zarządu podobały, bo kilka rzeczy mi wyklarowały.

Spółka miałą ciężki rok ze względu na covid i póki co się to utrzymuje (mimo wszystko paczkomaty są preferowaną formą odbioru, bo bezkontaktową).

Natomiast powinni się rozwijać ponad średnią ecommerce, głównie ze względu na rozwój punktów i nowe umowy(chociaż chyba w tym roku od drugiego kwartału nie powinno być fajerwerków w tym segmencie po 2020 r).
Na rynku rządzi Allegro i InPost. Trochę ta ich współpraca zaczyna iśc równolegle, skoro Allegro będzie stawiać własne urządzenia, moim zdaniem to dobrze dla Pontpack, chociaż ma i wady.

PNT ma kilka dróg rozwoju jako integrator. Rosnąca ilosć punktów odbioru, współpraca z dostawcami terminali, punkty Parcel dla kurierów poczty polskiej, może większa współpraca z Cleveron, może jakieś nowe rozwiązania punktów odbioru z większym graczem, wreszcie jakieś pierwsze kroki zagraniczne. Które z tych dróg wybiorą, co nowego dorzucą, przyszłość pokaże.
Ja jestem spokojny o bazę, zagadką są dla mnie inwestycje w robotykę i nowe maszyny odbiorcze.
Edytowany: 23 marca 2021 11:31


Ammianus
52
Grupa: SubskrybentP1
Dołączył: 2011-12-05
Wpisów: 688
Wysłane: 23 marca 2021 11:41:40 przy kursie: 80,00 zł

" Wyniki i tak były znane od miesiąca, więc ciężko się nad nim rozwodzić. Standardowo jak co kwartał zawiedzeni są Ci, którzy tego nie wiedzieli (tak, to zadziwiające). Mi się komentarze zarządu podobały, bo kilka rzeczy mi wyklarowały "


Masz na myśli wynik netto, czy może rosnące wysokie koszty ?
To było Tobie znane?

sirland
1
Dołączył: 2010-07-11
Wpisów: 11
Wysłane: 23 marca 2021 12:22:07 przy kursie: 80,00 zł
Obraz przychodowy był mi znany i on mi wystarczy na tym etapie na którym jesteśmy.
Dopóki mają nowe wdrożenia, oraz r&d, to jestem w stanie zaakceptować dużą zmienność po stronie kosztowej jeśli jest uzasadniona.
Powiem więcej, przyjmuję nawet scenariusz wdrażania tej robotyki i nowych automatów powodujący straty, potrzeby pożyczkowe i nowe emisje, jeśli dzięki temu firma miałaby wprowadzić nowy format.
Dla mnie egzekucję planów mają dobrą, więc jako akcjonariusz wolę nie widzieć jeszcze dywidend, tylko nowe wdrożenia.
Edytowany: 23 marca 2021 12:22

Ammianus
52
Grupa: SubskrybentP1
Dołączył: 2011-12-05
Wpisów: 688
Wysłane: 23 marca 2021 13:24:21 przy kursie: 80,00 zł

Może część inwestorów nie wie czym i czy te wysokie koszty są uzasadnione i tym samym nie wie jak je ocenić bo spółka sama tego nie precyzuje ? Pole do domysłów spore, a walor charakteryzuje się sporą zmiennością notowań.

harry12
0
Dołączył: 2018-10-23
Wpisów: 53
Wysłane: 23 marca 2021 13:52:12 przy kursie: 80,00 zł
Wolumen przesyłek rośnie bardzo podobnie jak liczba punktów, ale to w ramach rynku jaki mają współpracujący kurierzy. Pełna integracja z DPD, który ma największy udział, ma na dynamikę chyba większy wpływ niż liczba partnerów handlowych. A to dopiero ten rok i kluczowe jak to postępuje.

Koszty usług obcych powinny być bardziej szczegółowo rozbite, ale spadek marży jeszcze nie przesądza, że coś złego się dzieje.

flesz
PREMIUM
78
Dołączył: 2009-12-10
Wpisów: 1 835
Wysłane: 23 marca 2021 15:44:56 przy kursie: 80,00 zł
sirland napisał(a):
Wyniki i tak były znane od miesiąca, więc ciężko się nad nim rozwodzić. Standardowo jak co kwartał zawiedzeni są Ci, którzy tego nie wiedzieli (tak, to zadziwiające). Mi się komentarze zarządu podobały, bo kilka rzeczy mi wyklarowały.

Spółka miałą ciężki rok ze względu na covid i póki co się to utrzymuje (mimo wszystko paczkomaty są preferowaną formą odbioru, bo bezkontaktową).

Natomiast powinni się rozwijać ponad średnią ecommerce, głównie ze względu na rozwój punktów i nowe umowy(chociaż chyba w tym roku od drugiego kwartału nie powinno być fajerwerków w tym segmencie po 2020 r).
Na rynku rządzi Allegro i InPost. Trochę ta ich współpraca zaczyna iśc równolegle, skoro Allegro będzie stawiać własne urządzenia, moim zdaniem to dobrze dla Pontpack, chociaż ma i wady.

PNT ma kilka dróg rozwoju jako integrator. Rosnąca ilosć punktów odbioru, współpraca z dostawcami terminali, punkty Parcel dla kurierów poczty polskiej, może większa współpraca z Cleveron, może jakieś nowe rozwiązania punktów odbioru z większym graczem, wreszcie jakieś pierwsze kroki zagraniczne. Które z tych dróg wybiorą, co nowego dorzucą, przyszłość pokaże.
Ja jestem spokojny o bazę, zagadką są dla mnie inwestycje w robotykę i nowe maszyny odbiorcze.


Znany był tylko przychód i nic więcej. Z jakiegoś powodu mimo rekordowego przychodu zysk jest najniższy od kilku kwartałów. I to wymaga analizy - co jest tego przyczyną. Czy schodzą z cen/marży czy jakieś jednorazowe koszty w 4 kwartale? Na koszty inwestycyjne trudno zwalać bo one w całości idą na WNiP - koszty prac rozwojowych.

Analityk Fundamentalny
PREMIUM
375
Dołączył: 2011-12-27
Wpisów: 995
Wysłane: 18 sierpnia 2021 15:09:56 przy kursie: 67,60 zł
Rozwój ze znakiem zapytania - omówienie sprawozdania finansowego Pointpack za II kw. 2021 r.

Pointpack.pl jest spółką technologiczną tworząca rozwiązania IT dla branży handlowej oraz kurierskiej w obszarze pierwszej i ostatniej mili logistyki miejskiej. Spółka jest operatorem systemu dostaw paczek, który integruje firmy kurierskie oraz sieci handlowe. Co do modelu biznesowego to odsyłam do poprzedniej analizy.


Sprzedaż i rynek

Proszę spojrzeć najpierw na wykres obrazujący kwartalne przychody i ich dynamikę kwartał do kwartału.


kliknij, aby powiększyć


Jeśli chodzi o przychody to widać rosnący trend z kwartału na kwartał, choć niewątpliwie warto podkreślić dwie rzeczy. Po pierwsze widać oczywistą sezonowość czyli mocny czwarty kwartał – przedświąteczne szaleństwo zakupowe w szczególności w grudniu. To zaś oznacza, że kolejny kwartał, czyli pierwszy w następnym roku, jest zazwyczaj słabszy. Nie jest to oczywiście niczym dziwnym w tej branży. Po drugie patrząc w ujęciu rocznym to dynamika sprzedaży w 2020 roku wyniosła 42,3 proc. Oczywiście porównywanie do dynamiki poprzedniej (2019/2018) nie ma sensu, ze względu na bardzo niską bazę w roku 2018.

Proszę teraz spojrzeć na dane z rocznych opracowań UKE dotyczących rynku przesyłek kurierskich w Polsce.



kliknij, aby powiększyć


Jak widać pandemia mocno pomogła temu rynkowi, który w 2020 roku zaliczył dynamikę wolumenową na poziomie + 45 proc., w porównaniu do 16-22 proc. w poprzednich 4 latach. Z kolei sama wartość rynku rosła zauważalnie wolniej na poziomie 33 proc. Oczywiście różnica jest dość duża, ale trudno być niezadowolonym z rynku, który wzrasta o 1/3. W efekcie średnia cena usługi dostarczenia 1 przesyłki spadła z 11,75 zł w 2019 roku do 10,8 zł. Oznacza to spadek średniej sprzedaży r/r o ponad 8 proc oraz aż 27 proc., gdybyśmy przyjęli jako bazę rok 2015. Spadek ceny sprzedaży to efekt rosnącej konkurencji i walki o klienta wśród firm kurierskich oraz paczkomatów. Warto o tym pamiętać, gdy widzimy rynek, który wolumenowo powinien rosnąć w kolejnych latach w wartościach dwucyfrowych. To po prostu może oznaczać, że wzrost w wartościach może być niższy niż ten wliczony w ilościach. Oczywiście zawsze jest pewien moment przegięcia. Nie da się redukować kosztów i obniżać cen w nieskończoność. Proszę zwrócić uwagę, że w tym biznesie podstawowymi kosztami są płace, a te (w szczególności płaca minimalna) cały czas rosną i zapewne będą rosły oraz koszty utrzymania floty dostawczej (benzyna, leasing, ubezpieczenia). Stąd Pointpack jako integrator może być interesującym partnerem dla firm kurierskich poszukujących optymalizacji kosztowych, aby być w stanie konkurować np. z paczkomatami. Po prostu szybciej i taniej jest przekazać kilka paczek do jednego punkty (np. sklepu żabka czy abc) niż próbować je dostarczyć do kilku mieszkań w kilku blokach nawet blisko siebie.

Jeśli porównamy wzrosty rynku z danymi osiągniętymi przez Pointpack to widzimy dwie przeciwstawne tendencje. Z jednej strony dynamika wolumenowa spółki była niższa aż o prawie 10 p.p. niż rynek. Z drugiej gdy spojrzymy na sprzedaż w zł to spółka wyprzedza rynek o 8,5 proc. – 42 do 34 procent. To zaś oznacza, że po prostu ceny realizowanej usługi w Pointpacku się zwiększyły i osobiście szacuję ten wzrost na niecałe 5 procent.

Niestety musimy opierać się tutaj na szacunkach, ponieważ zarząd spółki zaprzestał publikowania (nawet w sprawozdaniu rocznym) informacji wolumenowych. Mamy czasami informację na temat dynamiki wolumenu. Tak się zadziało w raportach za pierwszy i drugi kwartał 2021 roku. Jednak niestety w sprawozdaniach kwartalnych w roku 2020 (czyżby w pierwszych trzech okresach nie było się czym chwalić?) niestety dane się nie pojawiły stąd poruszamy się trochę w obszarze niepewności. I tutaj za to dość duży minus dla zarządu. Ja w każdym razie spróbowałem oszacować ilość przesyłek zrealizowanych przez spółkę i wyszło mi ok. 12,2 mln sztuk w 2019 oraz 16,5 mln szt. w roku 2020.

Wzrost średniej ceny sprzedaży nie wynika najprawdopodobniej z podniesienia cen (to nie nastąpiło) czy pozyskania nowych droższych odbiorców. Jest to również efekt jak to ładnie określił zarząd „realizacji przez spółkę usług innych niż obsługa przesyłek”. Niestety nie mamy jakiegokolwiek rozbicia sprzedaży (np. choćby na tę związaną z obsługa przesyłek i pozostałą) czy kosztów usług obcych w sprawozdaniu finansowym. Jedyną nadzieją pozostaje chyba zapowiadane przejście na rynek główny być może wtedy spółka będzie niejako zmuszona udostępnić trochę więcej informacji, choćby w działalności segmentowej.

Rachunek zysków i strat

Skoro sprzedaż r/r wzrosła o prawie 26 proc. oraz 13,2 proc. kw./kw. to powinniśmy oczekiwać istotnej poprawy wyników.



kliknij, aby powiększyć


Niestety tak się nie wydarzyło, ponieważ koszty operacyjne rosły szybciej odpowiednio +34,7 proc. r/r oraz 14,8 proc. kw./kw. Miało to przełożenie na zysk na sprzedaży, który wyniósł 1,75 mln zł w porównaniu do 1,93 rok wcześniej oraz 1,68 mln zł w poprzednim kwartale. Oznacza to odpowiednio dynamiki na poziomie -9,2 proc. r/r oraz +4,6 proc. kw./kw.

Zysk operacyjny zachował się dość podobnie jak zysk na sprzedaży co oznacza brak istotnych pozostałych przychodów bądź kosztów operacyjnych. Również działalność finansowa nie jest tutaj zauważalna. W efekcie zysk przed opodatkowaniem wyniósł 1,78 mln zł w porównaniu do 1,63 mln zł w poprzednim kwartale oraz 1,92 mln zł rok wcześniej. Jak widać pomimo wyższej sprzedaży r/r o ponad ¼ spółka wypracowała zysk przed opodatkowaniem niższy r/r o 7,4 proc. O powodach utraty rentowności spróbuję pogłówkować za chwilę.

Zysk netto wyniósł 1,48 mln zł co było wartością wyższą o 16,5 proc. kw./kw. oraz niższą o 7,56 proc. niż w analogicznym okresie roku poprzedniego.
Proszę zerknąć teraz na rentowności procentowe, które trochę pomogą nam zrozumieć gdzie spółka zarabia pieniądze.


kliknij, aby powiększyć


Driverem rentowności jest niewątpliwie rentowność usługowa. Jak widać powyżej od kilku kwartałów istnieje korelacja między rentownością na tym poziomie, a tymi osiąganymi poniżej (na sprzedaży, operacyjną, brutto czy netto). Warto podkreślić, że spółka uzyskuje przychody od firm kurierskich, bazując na ilości nadanych i/lub odebranych przesyłek w skali miesiąca. Można szacować, że jest to ok. 2,00 zł (+/- 0,30 zł) za 1 paczkę. W tym wypadku koszty najmocniej związane z sprzedażą to usługi obce. Zawierają się tam przede wszystkim opłaty ponoszone na rzecz sieci handlowych, również kalkulowane od ilości paczek w skali miesiąca. W tym wypadku koszt ten wynosi ok. 1,39 (+/- 0,30 zł) również za paczkę. I w zasadzie to właśnie stanowi podstawową marżę generowaną przez spółkę. Dodatkowym kosztem bezpośrednim Pointpack są koszty ubezpieczenia przesyłek.

Rentowność usługowa jest to po prostu pierwsza marża (policzona jako sprzedaż pomniejszona o usługi obce). Oczywiście jest to dość uproszczone (ale jedyne obecnie dostępne dla analityków nie będących wewnątrz spółki) podejście, ponieważ w skład usług obcych, oprócz typowych kosztów zmiennych związanych bezpośrednio ze sprzedażą, wchodzić mogą również inne standardowe usługi. Tym niemniej zakładam, że ich wartość nie jest obecnie specjalnie istotna. Jak widać na wykresie rentowność ta wahała się od 19 do 27,0 proc. przy średniej na poziomie 22,6 proc. W analizowanym kwartale rentowność liczona w ten sposób wyniosła 20,7 proc. i była niższa aż o 4,8 p.p. niż rok wcześniej oraz 0,8 p.p. niższa niż w poprzednim kwartale. To jednak powinno nieco martwić lub przynajmniej zastanawiać inwestorów. W 2019 roku rentowność liczona w ten sposób wyniosła 24,2 proc., rok później 22,2 proc. Patrząc na pierwsze półrocze 2021 roku otrzymujemy rentowność na poziomie 21,1 proc., czyli tendencja jest jednak zauważalnie spadkowa.

Zarząd oczywiście uspokaja, że jest to efekt inwestowania w rozwój nowych produktów czy projektów zwiększania np. zatrudniania w IT, a do tego jest to ciągle start-up. Ja również się zastanawiam czy częściowo nie jest to efekt ponoszenia pewnych kosztów związanych z przyłączaniem nowych punktów (np. prowizje dla pośredników za podpisanie umowy, szkolenia czy instalacje oprogramowania),które jeszcze nie generują wystarczająco wysokich przychodów. Patrząc bardziej filozoficznie można się również zastanowić czy moje oczekiwania co do notorycznego skokowego zwiększania zysków nie są zbyt ambitne. W końcu spółka jest wciąż start-upem, choć takim „fajnym” - generującym zauważalne zyski od 2019 roku.

Usługi obce w analizowanym kwartale wyniosły 9,59 mln zł i były o 2,44 mln zł wyższe niż rok wcześniej. W zasadzie ich wzrost był tożsamy z wzrostem sprzedaży, który wyniósł 2,48 mln zł. Biorąc pod uwagę fakt, że usługi obce stanowią ok. 93 proc. całości kosztów w działalności operacyjnej już w tym wypadku można założyć, że wynik na sprzedaży będzie r/r niższy. Po prostu ich udział w całości kosztów jest na tyle istotny, że jest trudno nadrobić to innymi pozycjami.

Przy okazji warto zaznaczyć dość szybki wzrost wynagrodzeń, które w obecnym kwartale wyniosły 513 tys. zł (+58 proc. r/r oraz +22 proc. kw./kw.).


kliknij, aby powiększyć


Tutaj jedna uwaga średnia płaca jest policzona bazując na wynagrodzeniach z układu rodzajowego kosztów. jednak warto pamiętać, że spółka prowadzi również projekty rozwojowe kapitalizowane na aktywach (początkowo na długoterminowych RMK, a później na kosztach zakończonych prac rozwojowych), które tutaj nie są istotne. Projekty takie, ze swojego założenia, są oparte przede wszystkim na pomyśle realizowanym przez pracowników spółki czyli istotną ich część stanowią wynagrodzenia, które nie są tutaj ujęte, ponieważ nie mamy szczegółowych danych. Stąd warto pamiętać, że w rzeczywistości średnie wynagrodzenie w spółce jest z pewnością wyższe. Jak widać liczba osób związanych ze spółką w ramach umowy o pracy, umów zlecenia/dzieło czy umów o współprace dynamicznie rośnie i zwiększyła się w ciągu roku o prawie połowę. Ponieważ sprzedaż urosła o około 1/4, to sprzedaż na pracownika spadła o ponad 20 proc. licząc r/r do poziomu ok. 61 tys. zł miesięcznie.

Aktywa to należności, gotówka oraz rozwój kapitalizowany na bilansie

Często spotykaną praktyką w spółkach nowych technologii jest kapitalizowanie ogromnej wartości kosztów na bilansie w pozycji prac rozwojowych czy rozliczeń międzyokresowych. W wypadku tej spółki również natykamy się na takie praktyki, choć wartości nie są aż tak znaczące. Spójrzmy zresztą na strukturę bilansu w ostatnich kilku kwartałach.


kliknij, aby powiększyć


W chwili obecnej wartość należności oraz środków pieniężnych stanowi ok. 62 proc. całości aktywów, czyli o 13 proc. mniej niż podczas ostatniej analizy. Z kolei wartości niematerialne i prawne oraz pozostałe aktywa trwałe (przede wszystkim długoterminowe RMKC – kapitalizowane koszty prac rozwojowych) dodają około 27 proc. aktywów i obecnie wynoszą ok. 6,5 mln zł. Wciąż brakuje około 10 proc. aktywów i są to uwaga nowość – zapasy, które wynoszą w chwili obecnej o. 2,35 mln zł co stanowi prawie 10 proc. aktywów. Patrząc na wykres jest to w zasadzie różnica między zieloną linią (pokazuje wartość aktywów) a sumą słupka z wymienionych części aktywów w danym kwartale. Można domniemywać, że zapasy w tym momencie są związane z pilotażowym projektem uruchomienia paczkomatów oraz umowy dystrybucyjnej zawartej z Cleveronem dotyczącej urządzeń nadawczo-odbiorczych i roboty tej marki.

Wartości niematerialne i prawne składają się ze skapitalizowanych w latach 2012-2016 kosztów poniesionych na opracowanie systemu teleinformatycznego do obsługi przesyłek kurierskich w kwocie 1.68 mln zł, które będą amortyzowane przez okres 20 lat. W chwili obecnej wartość netto to ok. 1,3 mln zł. W kolejnych dwóch latach spółka realizowała kolejne projekty (moduł rozliczeniowy oraz portal internetowy dla ŻABKA), które w 2019 roku zostały zakwalifikowane jako "Koszty zakończonych prac rozwojowych" w kwocie ok. 0,45 mln zł. Te projekty są z kolei amortyzowane w okresie 2 lat i na wartości netto zostało obecnie ok. 110 tys. zł. Sumaryczna wartość netto kosztów zakończonych prac rozwojowych wynosi obecnie 1,4 mln zł.

Pod koniec 2018 roku spółka podpisała umowę z NCBiR na realizację projektu mającego na celu rozwój technologii w kierunku inteligentnych algorytmów optymalizujących wydajność i efektywność infrastruktury logistyki miejskiej. Projekt o wartości 6,3 mln zł ma być realizowany do końca 2001 roku. Główne nakłady inwestycyjne to prace rozwojowe w obrębie technologii oprogramowania i w związku z tym nakłady związane z kosztami wynagrodzeń zespołu programistów i analityków. Spółka zawiesza koszty tego projektu na długoterminowych rozliczeniach międzyokresowych, które na koniec czerwca 2021 roku wyniosły już 5 mln zł.


Pasywa to rosnące kapitały własne, zobowiązania handlowe oraz dotacje

Proszę spojrzeć na strukturę pasywów w ujęciu kwartalnym.


kliknij, aby powiększyć


Szary stabilnie i zauważalnie rosnący łupek z kwartału na kwartał na wykresie reprezentuje kapitały własne dzięki oczywiście wykazywanym zyskom i braku wypłacania dywidendy. To pozwoliło w chwili obecnej uzyskać stabilną strukturę finansowania 53/47 (kapitały własne do obcych). Gdybyśmy podeszli bardziej biznesowo, a mniej formalnie-księgowo to struktura mogłaby być nawet bardziej bezpieczna. Rozliczenia międzyokresowe przychodów (3,5 mln zł obecnie) to dotacje z NCBiR, która spółka otrzymała na finansowanie projektu o którym pisałem powyżej.

Znikająca gotówka

Wyniki od roku 2019 są pozytywne a pomimo tego wartość gotówki w chwili obecnej nie jest jakaś oszałamiająca i wynosi obecnie 4,2 mln zł czyli o ok. 0,5 mln zł mniej niż rok wcześniej.


kliknij, aby powiększyć



Patrząc na wykres rzuca się w oczy w ostatnim kwartale istotny spadek operacyjnych przepływów (-3,86 mln zł) co przy wydatkach inwestycyjnych (1,0 mln zł) spowodowało spadek gotówki o prawie 5 mln zł. Podstawowe przyczyny takiego stanu rzeczy można wymienić w 3 punktach:
a) Wzrost zapasów – 1,2 mln zł
b) Wzrost należności o 1 mln zł oraz
c) Spadek zobowiązań krótkoterminowych o 3,4 mln zł z czego głównym powodem (3,2 mln zł) był spadek zobowiązań handlowych.
W wypadku wzrostu należności wydaje się to być całkiem normalne patrząc na wskaźniki rotacji jak i rosnącą sprzedaż kw./kw. Również trudno stawiać zarzuty jeśli chodzi o zapas, choć tutaj przydałyby się szczegóły w kontekście kolejnych inwestycji w tym zakresie oraz planów sprzedażowych tego zapasu. Zastanawiać może spadek zobowiązań handlowych, które obecnie wynoszą 7,0 mln zł w porównaniu do 10,3 mln zł kwartał wcześniej jeśli jednak obecny stan zobowiązań handlowych porównamy z zeszłorocznym (5,9 mln zł) lub z tym na koniec 2020 roku (7,2 mln zł) to nie widać tak drastycznych różnic. To raczej wartość na koniec pierwszego kwartału 2021 była dość znacząca, być może spowodowana częściowo zakupami zapasu paczkomatów.

Przyszłość i podsumowanie

W poprzednim omówieniu wskazywałem na ryzyko uzależnienia od jednej sieci (Żabka) oraz kuriera (DHL). Spółka w ciągu ostatniego roku pokazała jednak, że jest w stanie pozyskać nie tylko nowych graczy po dwóch stronach, ale również rozszerzyć (potencjalnie przynajmniej) pole i zakres swoich zainteresowań biznesowych. Poniżej mamy informację na temat podpisanych umów w ostatnich 12 miesiącach.



kliknij, aby powiększyć


Trzeba przyznać, że liczba nowo zawartych umów robi wrażenie i jest raczej pozytywnym prognostykiem na przyszłość. Oczywiście samo podpisanie umowy to jeszcze nie przychody – trzeba umowę wdrożyć w życie, podpiąć nowe punkty z obydwu stron i zacząć je efektywnie obsługiwać. Tym niemniej mamy dwie informacje, moim zdaniem, które płyną z powyższego zestawienia. Po pierwsze Pointpack pozyskuje do swojego biznesu kolejnych kurierów (DPD, GLS czy rozszerzenie współpracy z Pocztą Polską), co powinno zasilać stroną wejściową tego biznesu. Po drugie również podpisał umowy z Eurocash czy Stokrotką co z jednej strony zmniejsza ryzyko uzależnienia sieci punktów odbioru od Żabki jak i zwiększa jej pokrycie, co w oczywisty sposób zwiększa jej atrakcyjność. Dodatkowo zwróciłbym uwagę na inne kontrakty, które poszerzając potencjalne spektrum działalności jak umowę dystrybucyjną czy również jeszcze wcześniejsza umowa z Philip Morris. To wszystko pokazuje, ze spółka stara się eksplorować nowe pomysły biznesowe, co oceniam pozytywnie.

Zarząd zakłada, że „liczba realizowanych projektów będzie rosnąć” oraz liczy na „utrzymanie w 2021 r. tempa wzrostu, zarówno pod względem sprzedaży, jak i zysków”. Co prawda nie wiemy czy tempo liczone jest w stosunku 2020/2019 czy H1 2021/2020 lub też może Q2 21/Q2 20. Ale bazując na takim założeniu można próbować estymować roczną (2021) sprzedaż pomiędzy 45 – 50 mln zł.



kliknij, aby powiększyć


Jak widać przy założeniach przyjętych w tabeli powyżej na koniec 2022 roku moglibyśmy zejść z wskaźnikiem C/Z w okolice 10, co wydaje się być dość atrakcyjne. Największym zagrożeniem tej analizy jest to czy za rosnącym trendem sprzedaży podąży również trend zyskowności. W chwili obecnej (H1 2021) tak się nie dzieje, ponieważ sprzedaż rok do roku wzrosła o 22 proc., podczas gdy zysk EBIT i netto odpowiednio o 1,9 proc. oraz 3,5 proc. Z drugiej jednak strony baza wynikowa drugiego półrocza nie jest bardzo wymagająca – zysk netto wyniósł wtedy 2,4 mln zł w porównaniu do 2,7 mln zł z pierwszego półrocza 2020 oraz 2,8 mln zł z bieżącego okresu 6-miesięcznego. Nawet gdybyśmy założyli, że spółka nie poprawi zysku netto w 2021 roku (vs rok poprzedni) to i tak wycena na poziomie 15-17 C/Z z możliwością wzrostu sprzedaży nie wydaje się być przeszacowana.

Pointpack to niewątpliwie jedna z ciekawszych spółek na rynku New Connect, która zresztą wybiera się na rynek główny. Firma wprowadziła ciekawy produkt i wykazuje rosnące przychody oraz zyski. Bieżąca kapitalizacja spółki (80 mln zł) w zasadzie od roku jest na podobnym (+/- 10 mln zł) poziomie co zaś oznacza, że inwestorzy mają wątpliwości co do dalszego rozwoju. Patrząc na zysk netto za ostatnie 12 miesięcy w kwocie 5,15 mln zł otrzymujemy wskaźnik C/Z 15. To dla spółki działającej w dość „sexy” sektorze, w końcu powiązanym mocno z e-commerce, wydaje się nie być wysokim poziomem. Również prognozy mówiące o przynajmniej kilkunastoprocentowym wzroście rynku w najbliższych latach wydają się być całkiem realistyczne. Do tego Pointpack przecież cały czas może zdobywać zarówno nowe punkty (pozostałe sieci handlowe) jak i innych kurierów. Z drugiej jednak strony widać, że poprawa zysków jest obecnie pewną barierą i być może to jest powód małego entuzjazmu inwestorów w ocenie tej spółki.

Oczywiście mamy też dużo ryzyk jak chociażby jednak nadal istotne (choć już mniejsze) uzależnienie od Żabki z jednej strony czy DHL-a z drugiej. Należy też wskazać jako ryzyko agresywne zdobywanie rynku przez paczkomaty Inpostu, które odbierają jednak zlecenia kurierom będącymi naturalnymi kooperantami dla Pointpacka. Z tyłu głowy należy mieć również możliwość budowy alternatywnej dla Inpostu sieci paczkomatów (np. Orlen czy Poczta) co może być również potencjalnym kłopotem dla Pointpack. Ja jeszcze bym wspomniał o zakazie handlu w niedzielę. Podpisanie umowy z takim integratorem jak Pointpack dawało sieciom handlowym, oprócz zarobku na tej umowie i przyciąganiu klientów do sklepu, również możliwość działalności jako placówka pocztowa. Jak widać coraz więcej sieci zaczyna to wykorzystywać i moment przegięcia jest już blisko. Więc albo rządzący udadzą, że nic się nie dzieje i prawo jest de facto martwe, albo też pójdą w drugą stronę i zaostrzą przepisy, co spowoduje brak tej korzyści dla sieci. A wtedy powstaje pytanie czy będą one nadal zainteresowane obsługiwaniem przesyłek.

P.S. Oświadczam, że posiadam akcje Pointpack w moim portfelu w chwili obecnej i nie dokonywałem transakcji w ostatnich 30 dniach. Analizę przeprowadziłem starając się być maksymalnie obiektywnym tak jak tylko potrafię.

>> Wyceny automatyczne są tutaj
>> Więcej analiz najnowszych raportów finansowych jest tutaj
Powyższa treść przez 365 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.
Analityk fundamentalny z zawodu, ale przede wszystkim z pasji. Miłośnik GPW - #giełdamojapasja.
Twitter - @AnalitykF
Edytowany: 20 sierpnia 2021 11:56

Wilk z T29
67
Dołączył: 2011-01-02
Wpisów: 1 254
Wysłane: 1 września 2021 00:34:27 przy kursie: 69,80 zł
www.stockwatch.pl/komunikaty-s...
Dzień bez nowej umowy dniem straconym, kolejna spora sieć podejmuje współpracę z Piontpackiem.


mm1001
53
Dołączył: 2010-09-23
Wpisów: 84
Wysłane: 7 września 2021 17:13:32 przy kursie: 75,00 zł
Dzisiaj pojawiła się nowa rekomendacja sugerująca naprawdę duży potencjał wzrostu:

Ipopema rekomenduje zakup akcji Pointpacku

2021-09-07 Warszawa (PAP) - Analitycy Ipopema Securities, w raporcie z 7 września, rozpoczęli wydawanie rekomendacji dla Pointpacku od zalecenia "kupuj" i ceny docelowej 125 zł. Raport wydano przy kursie 69 zł.

Broker oczekuje, że Pointpack skorzysta na wzroście rynku przesyłek w Polsce i dodawaniu kolejnych punktów odbioru do swojej sieci. Jak dotąd w 2021 firma podpisała lub rozszerzyła umowy z grupą Eurocash, Carrefourem, Lidlem i Martes Sport, podczas gdy Poczta Polska ogłosiła pilotażowy program w Biedronce przy użyciu platformy Pointpack.

"Naszym zdaniem te umowy powinny pozwolić spółce utrzymać szybkie tempo powiększania sieci. Prognozujemy, że osiągnie próg 20 tys. punktów w 2024 roku w porównaniu do ponad 11 tys. obecnie i 8,3 tys. na koniec 2020 r." - napisano.

Ipopema prognozuje, że przychody firmy wzrosną w tym roku do 48,6 mln zł oraz do 63,7 mln zł w 2022 r. Tegoroczny wynik netto analitycy szacują na 5,8 mln zł, a w przyszłym roku spodziewają się 7,6 mln zł.

Autorami rekomendacji są Marcin Nowak i Zuzanna Barzyk.

longterm
27
Dołączył: 2010-11-09
Wpisów: 176
Wysłane: 21 marca 2022 17:18:59 przy kursie: 42,70 zł
Wycena niemiłosiernie ucierpiała na wyjściu EFF, aż prosi się o mocniejszy zwrot

Wyniki przyzwoite

Wilk z T29
67
Dołączył: 2011-01-02
Wpisów: 1 254
Wysłane: 16 listopada 2022 21:47:28 przy kursie: 32,20 zł
Prośba o omówienie ostatniego raportu.

Analityk Fundamentalny
PREMIUM
375
Dołączył: 2011-12-27
Wpisów: 995
Wysłane: 27 listopada 2022 15:14:13 przy kursie: 32,50 zł
Automaty pocztowe szansą lub obciążeniem - omówienie sprawozdania finansowego Pointpack po 3 kw. 2022 r.

Pointpack.pl jest spółką technologiczną tworząca rozwiązania IT dla branży handlowej oraz kurierskiej w obszarze pierwszej i ostatniej mili logistyki miejskiej. Spółka jest operatorem systemu dostaw paczek, który integruje firmy kurierskie oraz sieci handlowe. Dodatkowo spółka również działa jako dystrybutor automatów paczkowych, popularnie zwanych paczkomatami. Proszę wrócić uwagę, że w tym biznesie podstawowymi kosztami są płace, które(w szczególności płaca minimalna) cały czas rosną i zapewne będą rosły oraz koszty utrzymania floty dostawczej (benzyna, leasing, ubezpieczenia). Stąd Pointpack jako integrator może być interesującym partnerem dla firm kurierskich poszukujących optymalizacji kosztowych, aby być w stanie konkurować np. z paczkomatami. Po prostu szybciej i taniej jest przekazać kilka paczek do jednego punkty (np. sklepu „Żabka” czy abc) niż próbować je dostarczyć do kilku mieszkań w kilku blokach nawet blisko siebie.


Sprzedaż i rynek

Proszę spojrzeć najpierw na wykres obrazujący kwartalne przychody ze sprzedaży produktów i ich dynamikę kwartał do kwartału. Przychody pochodzą od firm kurierskich i kalkulowane są na podstawie liczy nadanych lub odebranych przesyłek w skali miesiąca. To zaś prowadzi do prostej konkluzji – im więcej obsługiwanych firm kurierskich i im więcej wolumenu tym większa szansa na wyższe przychody.


kliknij, aby powiększyć


Jeśli chodzi o przychody to na wykresie widzimy rosnący trend, choć procentowe dynamiki niekoniecznie muszą zachwycać. Na pierwszy rzut oka wyglądają one całkiem dobrze patrząc rok do roku, ponieważ mamy wzrost o 24,7 proc. Natomiast na poziomie zmiany sprzedaży kwartał do kwartału mamy tutaj tylko 1,5 proc. To jest biznes wzrostowy, a spółka powinna zwiększać swoje udziały w rynku wraz z podpisywaniem nowych umów z sieciami sklepów lub firmami kurierskimi. W trzecim kwartale sprzedaż wyniosła 15,16 mln zł i porównując do poziomu sprzed trzech lat mamy podwojenie. Jest to dobry wynik, choć szczerze mówiąc biorąc pod uwagę rozwój rynku i zawarcie od tego czasu wielu umów, ja oczekiwałem więcej. Zwracam uwagę na dość oczywistą sezonowość, czyli mocny czwarty kwartał – przedświąteczne szaleństwo zakupowe, w szczególności w grudniu.


Proszę teraz spojrzeć na dane z rocznych opracowań UKE dotyczących rynku przesyłek kurierskich w Polsce.



kliknij, aby powiększyć


Jak widać pandemia mocno pomogła temu rynkowi, które w 2020 roku zaliczył dynamikę wolumenową na poziomie + 45 proc., choć już w 2021 roku wróciła do bardziej standardowej dynamiki na poziomie 22 proc. Warto zauważyć, że sama wartość rynku rosła trochę wolniej na poziomie 20,5 proc. W efekcie, co widać dobrze na wykresie mamy spadek średniej ceny usługi dostarczenia 1 przesyłki do kwoty spadła z 11,75 zł w 2019 roku do 10,6 zł w 2021 roku. Jakbyśmy porównali z cenami z 2015 roku to spadek byłby jeszcze bardziej zauważalny. To rzecz jasna efekt walki konkurencyjnej operatorów o pozyskanie klientów, która wywołała presję cenową w tym segmencie rynku. Wydaje się, że tutaj należy jednak oczekiwać pewnego odwrócenia trendu spadku ceny, ze względu na inflację oraz już wprowadzone, choćby przez Inpost, podwyżek cen usług.

Jeśli chodzi o analizę sprzedaży spółki według biznesowych KPI to mamy pewien problem wynikający z niepełnych informacji podawanych przez spółkę w kontekście punktów obsługi (tzw. PUDO) oraz liczby zrealizowanych przesyłek. Szacunkowo próbowałem to wszystko zebrać do kupy i mamy poglądowe dane, choć za ich pełną zgodność co do stan faktycznego trudno mi ręczyć. W każdym razie na koniec września w sieci było ok. 16,2 tys. punktów, co oznacza spadek o 1,3 tys. w porównaniu z końcówką 2021. Jeśli spojrzymy na zmianę r/r to mamy solidny (+26,5 proc.) wzrost wynikający z aktywizacji sieci w końcówce zeszłego roku w kontekście niedziel handlowych. Jak wiadomo bycia placówką pocztową umożliwiało sprzedaż w niedziele. Zapewne pamiętamy, że ustawa została uszczelniona i zapewne jest to podstawową przyczyna spadku liczby punktów w chwili obecnej. Zakładam, że niektóre sieci wycofali się z sieci po uszczelnieniu zapisów ustawowych umożliwiających handel w niedzielę. Generalnie do 2022 roku dynamika wzrostu PUDO była niższa od dynamiki wolumenów czy sprzedaży. Jest to dość naturalne, ze względu na konieczność przyzwyczajenia potencjalnych odbiorców paczek do nowych punktów odbioru, co po prostu wymaga czas. Z biegiem czasu powinno to jednak działać na plus i generować coraz wyższe (oczywiście do rozsądnego pułapu) przychody. Z kolei utrata punktów (np. ostatnio spadek ilości PUDO) będzie, co oczywiste odbijał się na wynika w zasadzie od razu, z ewentualnym przełożeniem 1 kwartału. Trzeba jednak pamiętać, że punkt punktowi nie jest równy i zapewne różne sieci generują bardzo różne wolumeny i co za tym idzie przychody. Moją tezę podpieram danymi podawanymi przez spółkę.


kliknij, aby powiększyć


Możemy założyć, że Dostawcą 1 jest po prostu Żabka. Udział tych sklepów w całej liczbie punktów oferowanych przez Pointpack kształtuje się na poziomie ok. 50 proc., podczas gdy jak widać po kosztach udział pierwszego dostawcy stanowi ponad 80 proc. Podobnie wygląda sytuacja po stronie odbiorców: dwie najważniejsze firmy kurierskie (zapewne DHL oraz Poczta Polska) dla Pointpacka to ponad 90 proc. przychodów.

Jeśli chodzi o wolumeny przesyłek to w trzecim kwartale urosły one o 37 proc. r/r. Spółka podała, że wzrost w stosunku do Q1 2022 wyniósł 35,8 proc. Dlaczego w stosunku do Q1 a nie Q2? Zapewne można się tylko domyślać, że powodem była sporo niższa dynamika (szacuje ją na + 3,0 proc.), która nie byłaby wiadomością „sexy” dla inwestorów. To niestety dość słaba praktyka podawania danych, które są wygodne i przemilczania innych, dlatego tutaj minus dla zarządu. Jest to o tyle dziwne, że inwestorzy śledzący spółkę i ten rynek najczęściej mają świadomość tego, że wakacyjne wolumeny zazwyczaj nie są rekordowymi w roku. A w zasadzie nawet więcej, często są one niższe niż w drugim kwartale ze względu na okres wakacyjny. Patrząc na dynamikę wolumenową r/r jest ona aż o 12 p.p wyższa od dynamiki sprzedaży, co jest jednak mocno zastanawiające. Niestety w raporcie nie znalazłem odpowiedzi wyjaśniającej taki rozjazd. Oczywiście można snuć domysły, że powodem jest większy udział operacji, które są mniej marżowe, ale pewności nie mamy. Wydaje się jednak, że jest to najbardziej prawdopodobne wytłumaczenie. Drugim powodem może być oczywiście podpisywanie umów z niższymi cenami. To jednak byłoby dość dziwne w otoczeniu mocno inflacyjnym.

Rachunek zysków i strat

Skoro sprzedaż r/r wzrosła o prawie 25 proc. to powinniśmy oczekiwać istotnej poprawy wyników.


kliknij, aby powiększyć


Niestety tak się nie wydarzyło, ponieważ koszty operacyjne rosły zauważalnie szybciej (41,5 proc. r/r) i przewyższyły dynamikę sprzedaży o prawie 17 p.p. W teorii powinno to być istotne rozczarowanie, ale jeśli ktoś śledzi ostatnio osiągane rezultaty i zapowiedzi to jednak niekoniecznie. Spółka zapowiadała, że rok 2022 będzie okresem inwestycji w projekt APM z Poczta Polską, natomiast przychody powinny pojawić się później. Tak naprawdę to pierwsze z nich miały pojawić się już pod koniec 2022 roku, ale będzie to najprawdopodobniej przesunięte na rok 2023. Powyższy wykres z punktu widzenia zysków wygląda po prostu słabo. Sprzedaż rośnie i trend jest bezsprzeczny, ale niestety koszty rosną jeszcze szybciej. Zysk na sprzedaży wyniósł 0,71 mln zł w porównaniu do 1,94 rok wcześniej oraz 1,93 mln zł dwa lata temu. Spadki jak widać są znaczące. Jeśli chcielibyśmy szukać podstawowego powodu to trzeba wskazać na wynagrodzenia. Ta pozycja kosztowa wyniosła w tym kwartale 1 587 tys. zł i była r/r wyższa o 1 057 tys. zł. W spółce wzrosło zatrudnienie i w chwili obecnej umowę w pracę posiada 58 osób, co oznacza wzrost w ciągu 12 miesięcy o 23 osoby. To bezsprzecznie generuje dodatkowe koszty, choć być może część z nich jest kapitalizowana na kosztach prac rozwojowych. Nie można również nie wskazać na wynagrodzenia zarządu.



kliknij, aby powiększyć


Jak widać z powyższej tabeli dwu osoby zarząd zarobił w ciągu 9 miesięcy o ponad 0,5 mln zł więcej niż rok wcześniej. Trudno komuś wytykać ile zarabia, ale jeśli jest on jednocześnie akcjonariuszem, z wynagrodzenie zarządu stanowi ok. 40 proc. zysku netto (mowa o danych narastająco za 9 miesięcy) to jednak można się trochę zastanawiać. Pozostałe koszty (poza usługami obcymi, które omówię za chwilę) w zasadzie znaczą niewiele więc dla przejrzystości analizy zostaną pominięte.

Zysk przed opodatkowaniem wyniósł 0,65 mln zł w porównaniu do 1,34 mln zł w poprzednim kwartale oraz 1,84 mln zł rok wcześniej. Tutaj warto mieć świadomość, że zaczęły się pojawiać zauważalne (0,2 mln zł) koszty odsetkowe. Biorąc pod uwagę rozwój projektu z Poczta Polską to można oczekiwać dalszego wzrostu tej pozycji. Zysku netto wyniósł 388 tys. zł co było wartością o 61,2 proc. niższą niż w analogicznym okresie roku poprzedniego.

Proszę zerknąć teraz na rentowności procentowe, które trochę pomogą nam zrozumieć gdzie spółka zarabia pieniądze.


kliknij, aby powiększyć


Spadki rentowności procentowej są dość znaczne, choć to w sumie oczywista oczywistość patrząc na wcześniejszy slajd. Driverem rentowności jest niewątpliwie rentowność usługowa. Jak widać powyżej od kilku kwartałów istnieje korelacja między rentownością na tym poziomie, a rentownościami osiąganymi poniżej (na sprzedaży, operacyjną, brutto czy netto). Jak wskazałem na początku analizy spółka uzyskuje przychody od firm kurierskich, bazując na ilości nadanych i/lub odebranych przesyłek w skali miesiąca. Z kolei koszty najmocniej związane z sprzedażą to usługi obce. Zawierają się tam przede wszystkim opłaty ponoszone na rzecz sieci handlowych, również kalkulowane od ilości paczek w skali miesiąca. Powyższy wykres pokazuje wyliczoną przeze mnie rentowność usługową jako sprzedaż produktów pomniejszona o usługi obce. Oczywiście jest to dość uproszczone podejście, ponieważ w skład usług obcych, oprócz typowych kosztów zmiennych związanych bezpośrednio ze sprzedażą, wchodzić mogą również inne standardowe usługi. Tak liczyłem rentowność przez dłuższy czas oraz jeszcze podczas poprzedniego omówienia. Na szczęście spółka wysłuchała próśb i zaczęła podawać informację na temat kosztu usług obcych związanych z obsługą przesyłek w punktach, za co należy przyznać zarządowi duży plus. To zaś pozwala nam policzyć dużo bardziej realną rentowność tej usługi, choć tylko za rok 2021 i 2022.



kliknij, aby powiększyć


Jak widać na wykresie w rentowność ta wahała się od 29 do 34 proc. z tendencją zwyżkową w ostatnich kwartałach. W miarę wzrostu sprzedaży powinna to być dość naturalna tendencja dzięki rozwadnianiu kosztów stałych na większą liczbę zrealizowanych operacji. Nie należy jednak zapominać, że podstawowa wartość generowanej marży pochodzi po prostu z różnicy ceny otrzymywanej od firm kurierskich a kwoty płaconej punktom sieci przez Pointpack. Ważnym jest również struktura sprzedazy w podziale na wolumen przesyłek odebranych (pickup) i wysłanych np. jako zwroty, ponieważ zapewne marżowość tych dwóch operacji nie jest identyczna.

Zastanawiać może czwarty kwartał, gdzie mamy wartości nawet ujemne. Zakładam, że jest to jednak efekt nie uwzględnienia przeze mnie w sprzedaży 2,5 mln zł, która przez spółkę została wykazana jako dodatkowa sprzedaż nie będąca usługami kurierskimi. Zapewne jednak była ona w ten czy w inny sposób związana z core businessem. Gdybyśmy wzięli pod uwagę tę wartość to rentowność w Q4 2020 wyniosłaby ok. 17,1 proc., czyli też zauważalnie niżej niż w poprzednich i kolejnych kwartałach. Tutaj niestety nie znam na to odpowiedzi. Strzelając można przyjąć, że wpływ mają np. roczne rozliczenia z operatorami.

Automaty dla Poczty

Spółka w maju bieżącego roku nabyła 51% udziałów w P2A BOX sp. z o.o., dostawcy automatów paczkowych z rozwiązaniami chmurowymi, który ma kontrakt z Pocztą Polską na dostawę i utrzymanie ok. 2 tys. automatów paczkowych. Szacunkowa wartość kontraktu to 240 mln zł przez kilka lat.



kliknij, aby powiększyć


Projekt powinien być zrealizowany w połowie 2023 roku. Poprzez realizację rozumiem tutaj instalację ok. 2 tys. APM (automatów kurierskich) na zlecenie Poczty Polskiej. Patrząc historycznie to plan ten został ogłoszony w grudniu 2022 i miał zostać sfinalizowany do końca 2022 roku. Wiemy już o opóźnieniu. Można się domyślać, że jednym z powodów było nieudźwignięcie (być może finansowe, a może również operacyjne) tego kontraktu przez spółkę P2A Box i stąd mariaż z Poinptackiem. 240 mln zł przychodów rozłożone na kilka lat brzmi dobrze. Spora część zapewne będzie związana z zakupem i instalacją tych maszyn. Dodatkowo spółka poinformowała, że oczekuje zysku na utrzymaniu i serwisowaniu tej sieci automatów paczkowych na poziomie 3 mln zł rocznie. A jest to mniej więcej połowa zysku netto jaki Poinpack osiągnął w 2021 roku. Wygląda to wszystko na pierwszy rzut oka super, ale czy tak będzie? Analitycy mają wątpliwości. Wskazują na dość duże zaangażowanie kapitałowe, zmianę profilu działalności, zaciągnięcie długu, brak dywidendy oraz typowe ryzyka dla tak dużego projekt w inflacyjnym otoczeniu. Pointpack już musiał wydać 10 mln zł na obligacje kupione od jednego z udziałowców P2A, co spowodowało zamrożenie kapitału. Pisze o tym, ponieważ w chwili obecnej przy konsolidacji sprawozdań nie widzimy tej pozycji w sprawozdaniu skonsolidowanym. Jest to po prostu efekt wyłączeń konsolidacyjnych (zobowiązania dłużne w P2A Box oraz aktywa finansowe w Pointpack). Nie zmienia to faktu, że gotówka tutaj została po prostu zamrożona. Zapotrzebowanie na gotówkę związane z tym projektem jest szacowane przez spółkę na poziomie ok. 30 mln zł. To dość znaczna kwota jak na podmiot, który w zeszłych latach był w stanie generować zyski na poziomie kilku (5-6) mln zł rocznie. Zgadzają się ogólnie z obawami analityków trzeba jednak jasno podkreślić, ze prezes jest dość entuzjastycznie nastawiony do tego projektu. Jeśli wszystko się powiedzie to spółka zapewne wejdzie na inny poziom nie tylko przychodów ale również kompetencji. To zaś umożliwi dalszy rozwój np. poprzez budowanie alternatywnej sieci automatów otwartych dla wszystkich graczy na rynku lub usługi serwisowania innych sieci paczkomatów. Oczywiście powstaje pytanie czy rozsądnym byłaby próba konkurowania z takimi gigantami jak Inpost, Poczta Polska, Orlen czy Allegro oraz czy na rynku będzie jeszcze miejsce na innego gracza, jeśli ta czwórka zrealizuje swoje zapowiedzi rozwijani własnych sieci w kolejnych latach. Patrząc z mojej perspektywy zwróciłbym uwagę na ryzyko wyższych kosztów niż zakładano w budżecie. Mamy inflację, kursy walutowe czasami szaleją a to wszystko może wpływać na rentowność projektu. Co prawda ze spółki płynie informacja o wpisaniu pewnych waloryzacji w kontrakt z Pocztą, ale czy dotyczy to wszystkiego, lub choćby głównych składników tego nie wiemy. W związku z przejęciem spółki PA2 Box od drugiego kwartału bieżącego roku Pointpack sporządza skonsolidowane sprawozdania fiansnowe.

Aktywa to zapasy, należności, gotówka oraz rozwój kapitalizowany na bilansie

Spójrzmy na strukturę bilansu, która ostatnio zaczęła się zauważalnie zmieniać.


kliknij, aby powiększyć


W chwili obecnej wartość należności oraz środków pieniężnych stanowi zaledwie 25 proc. całości aktywów, czyli o 36 p.p. mniej niż rok wcześniej. Tak duży spadek to głównie efekt pojawienia się zapasów (automaty paczkowe głównie dla kontraktu z PP), które stanowią 42 proc. wartości wszystkich aktywów, a kwotowo jest to 22,5 mln zł. Z kolei wartości niematerialne i prawne oraz pozostałe aktywa trwałe (przede wszystkim długoterminowe RMKC – kapitalizowane koszty prac rozwojowych) dodają około 19 proc. aktywów i obecnie wynoszą ok. 10,3 mln zł Dodatkowo w należnościach długoterminowych mamy kwotę już 3,3 mln zł. Z noty objaśniającej należy wnioskować, że dotyczy to kaucji za wykonanie kontraktu.

Pasywa to rosnące kapitały własne, zobowiązania handlowe oraz dotacje

Proszę spojrzeć na strukturę pasywów w ujęciu kwartalnym.


kliknij, aby powiększyć


Szary stabilnie i zauważalnie rosnący łupek z kwartału na kwartał na wykresie reprezentuje kapitały własne dzięki oczywiście wykazywanym zyskom i braku wypłacania dywidendy. Ze względu na bardzo szybki przyrost aktywów (zapasy) nie udało się jednak utrzymać stabilnej strukturę finansowania, która obecnie wynosi 34/66 (kapitały własne do obcych). Zobowiązania handlowe wzrosły do poziomu 21,7 mln zł, czyli o poand 13 mln zł. To zapewne jest efekt zakupionych zapasów. No ale trzeba pamiętać, że te zobowiązania trzeba będzie spłacić. Nie znamy jednak terminu spłaty, więc nie wiemy czy spółka będzie w stanie tutaj np. otrzymać jakieś zaliczkowe bądź ratalne płatności od PP, czy też będzie trzeba zaciągnąć kredyt. Ten ostatni zresztą się już pojawił w kwocie 6,5 mln zł na koniec września bieżącego roku. tak naprawdę jest to pozycja kredyty i pożyczki, więc może tutaj być miks tych rozwiązań. Pointpack podał, że na dzień zatwierdzenia sprawozdania do publikacji (14 listopada) posiadał zobowiązania pożyczkowe w kwocie 5,5 mln zł oraz w EUR, które przeliczone na złote daje wartość ok. 0,5 mln zł. Tutaj istotna uwaga – oprocentowanie tych pożyczek zawiera się w przedziale 13,5-15%. Oznacza to, że roczny ich koszt może wynieść około 800tys. zł.

Znikająca gotówka

Wyniki od roku 2019 są pozytywne a pomimo tego wartość gotówki w chwili obecnej nie jest jakaś oszałamiająca i wynosi obecnie 0,5 mln zł czyli o ok. 4,5 mln zł mniej niż rok wcześniej.


kliknij, aby powiększyć


To oczywiście efekt ujemnych przepływów operacyjnych w ostatnim półroczu wynikających z inwestycji w kontrakt z Poczta Polską poprzez np. zakup zapasów. Częściowo jak widać zostało to sfinansowane zaciągnięcie długu (przepływy finansowe), ale spółka w chwili obecnej w zasadzie nie posiada istotnego cashu. Wart o tym pamiętać mając w świadomości konieczność sfinansowania projektu współpracy z Pocztą Polską. W tym kontekście niespecjalnie dziwią informacje o linii kredytowej z mBank (2 mln zł) czy umowy faktoringowej na 5 mln zł z mFaktoring i w końcu najświeższej umowy kredytu bankowego (listopadowej) z Millenium na kolejne 5 mln zł.

Przyszłość i podsumowanie

Pointpack to niewątpliwie spółka działająca na wciąż szybko rosnącym i perspektywicznym (przynajmniej w okresie kilku lat) rynku. Bieżąca kapitalizacja spółki (36 mln zł) oznacza spadek o prawie 2/3 od szczytów z końcówki pierwszego kwartału 2021 roku. Patrząc na zysk netto za ostatnie 12 miesięcy w kwocie 4,15 mln zł otrzymujemy wskaźnik C/Z 6. To dla spółki działającej w dość „sexy” sektorze, w końcu powiązanym mocno z e-commerce, wydaje się być niskim poziomem. Zapewne inwestorzy w części dyskontują ryzyko zarówno projektu z Pocztą Polską jak i jednak uzależnienia od Żabki. Gdyby te dwa ryzyka się w istotny sposób zmaterializowały to oczywiście wyniki spółki musiały osłabnąć. Z drugiej strony jeśli wszystko pójdzie w dobrym kierunku to spółka powinna wrócić do generowania wysokich zysków, a w zanadrzu są jeszcze obiecane 3 mln zł rocznie zysku z projektu z PP.

P.S. Oświadczam, że nie posiadam akcji Pointpack w moim portfelu w chwili obecnej i nie dokonywałem transakcji w ostatnich 30 dniach. Analizę przeprowadziłem starając się być maksymalnie obiektywnym tak jak tylko potrafię.

>> Wyceny automatyczne są tutaj
>> Więcej analiz najnowszych raportów finansowych jest tutaj

Powyższa treść przez 365 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.
Analityk fundamentalny z zawodu, ale przede wszystkim z pasji. Miłośnik GPW - #giełdamojapasja.
Twitter - @AnalitykF

veve
38
Dołączył: 2020-12-17
Wpisów: 357
Wysłane: 10 stycznia 2023 10:22:14 przy kursie: 44,20 zł
Jedna z nielicznych spółek z NC która ma pokrycie analityczne przez biura maklerskie. Zapowiadają że będzie sporo drożej. Niby biznes atrakcyjny, ale właściwie nie potrafię tego ocenić.

krewa
PREMIUM
1 362
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2009-05-01
Wpisów: 11 957
Wysłane: 30 stycznia 2024 09:09:55 przy kursie: 47,80 zł
POINTPACK - spojrzenie na wykres


Wykres historyczny w interwale tygodniowym. Przechodzenie na niższe interwały czasowe mija się z celem z racji miernego zainteresowania walorem ze strony inwestorów - średnio w ciągu sesji gracze dokonują bowiem nieco ponad 20 transakcji. Patrząc jednak na jej średnią wartość można odnieść wrażenie, że w trakcie popytowych sesji o większym wolumenie do gry wkracza inwestor nieco innego kalibru - wówczas wartość transakcji wzrasta przeszło dwukrotnie.
Aktualnie kurs akcji spółki jest w fazie konsolidacji i dopiero opuszczenie tego obszaru, zaznaczonego kolorem szarym, dałoby impuls do rozbudowy ruchu kierunkowego. Z uwagę na miejsce konsolidacji i widoczną aktywność popytu, scenariuszem bazowym jest próba opuszczenia strefy zagęszczenia cen górą. Wówczas można byłoby oczekiwać w dłuższym terminie rozbudowy wzrostów jak minimum do poziomu 57 zł a w wariancie optymalnym do 65 zł.

kliknij, aby powiększyć


Powyższa treść przez 21 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.
Edytowany: 30 stycznia 2024 09:10

W tym miejscu znajdowała się analiza spółki, której wątek dotyczy.

Podjęliśmy decyzję o przeniesieniu wszystkich analiz do dedykowanych wątków spółek w nowej sekcji STREFA PREMIUM, którą znajdziecie na głównej stronie forum.

Zmiana ta, ma na celu ułatwić zapoznawanie się z treściami analiz, pozostawiając dotychczasowe wątki spółek jako miejsce do publicznej dyskusji użytkowników.

Już teraz zamów abonament, aby uzyskać dostęp do wszystkich treści serwisu.


tmsglc
PREMIUM
45
Dołączył: 2009-04-01
Wpisów: 381
Wysłane: 28 marca 2024 18:06:47 przy kursie: 22,50 zł
Trochę parafrazując analizę, to zawężanie współpracy z DHL (kto wie co będzie z innymi) oraz, histeryczna chyba, informacja o zlecaniu produkcji automatów paczkowych, na razie obciążeniem.... przynajmniej dla kursu.

1ketjoW
PREMIUM
922
Dołączył: 2012-08-02
Wpisów: 5 243
Wysłane: 26 kwietnia 2024 10:34:59 przy kursie: 28,00 zł
Na spółce ostatnio sporo się dzieje ale ostatni komunikat dotyczący przychodów ze sprzedaży za 1q24 r. daje nieco optymizmu. Przede wszystkim imponuje dynamika sprzedaży yoy o 76%.

Cytat:
Zarząd Spółki Pointpack S.A. ("Emitent", "Spółka"), informuje, że w wyniku dokonanej wstępnej agregacji przychodów ze sprzedaży w okresie 1 stycznia 31 marca 2024 r. Spółka podjęła decyzję o przekazaniu do publicznej wiadomości informacji odnośnie spodziewanych przychodów ze sprzedaży w pierwszym kwartale 2024 roku. Przychody ze sprzedaży na rzecz klientów zewnętrznych w tym okresie oszacowano na ok. 30 551 tys. zł co stanowi wzrost o 76% w stosunku do pierwszego kwartału 2023 r., kiedy to wyniosły 17 365 tys. zł oraz spadek o 14% w stosunku do czwartego kwartału 2023 r., kiedy wyniosły 35 650 tys. zł.
W powyższych kwotach zawarte są przychody z tytułu realizacji usług związanych z dostawą i serwisem APM, które odpowiednio osiągnęły 3 658,64 tys. zł w pierwszym kwartale 2024 r., 8 569 tys. zł w czwartym kwartale 2023 r., 875 tys. zł w pierwszym kwartale 2023 r.


www.stockwatch.pl/komunikaty-s...

Z drugiej strony faktem jest wypowiedzenie umowy przez DHL dotyczącej sieci Żabka. Patrząc jednak na przychody spółki raczej nie ma w jej portfolio umów o podobnym wolumenie, a to implikuje, że inne firmy kurierskie w najbliższym czasie nie powtórzą tego posunięcia. Oczywiście w dalszej przyszłości nie można go wykluczyć tylko czy np. Poczta Polska zdecydowałaby się na takie posunięcie i czy ma do tego obecnie głowę. Wątpię.

Poza tym, DHL wypowiedział umowę tylko dla sieci Żabka po dwóch latach jej obowiązywania. Nie jest więc to proces ani szybki ani łatwy. Zresztą uważam, że trudny organizacyjnie do powielenia. Przecież sieci sklepów nie będą korzystały z oddzielnych aplikacji dla każdej firmy kurierskiej aby odbierać od niej paczki. Sam jestem ciekaw jak DHL wyjdzie na tym ruchu z biznesowego punktu widzenia. Budowanie przez firmy kurierskie np. DHL, UPS, GLS, DPD, Fedex itd sieci swoich paczkomatów uważam za błędne bo one zawsze będą przegrywać z paczkomatami dostępnymi dla wszystkich firm. Podobnie w przypadku sklepów. Jeżeli jedna firma dostarcza paczki do danej sieci sklepów to oznacza to spore oszczędności kosztowe niż jeżeli robi to każda firma oddzielnie. Zresztą jeżeli ktoś zna prezesie Burasia z DHL-u wie, że bardzo patrzy na koszty. Dowodem tego był strajk kurierów klika lat temu w okresie Bożego Narodzenia a więc high season dla branży kurierskiej. Dlatego zakładam, że umowa PointPacka z DHL-em nie była jakoś bardzo rentowna, a to implikuje znaczny ubytek w przychodach ale w wyniku już niekoniecznie.

Obecnie na notowania akcji na wpływ „sypanie” przez fundusz Familiar SA SICAV-SIF, ale patrząc na dzisiejsze obroty niedługo to sypanie się skończy, bo zabraknie „piasku”. Zresztą na pokładzie został jeszcze jeden fundusz co daje również pewną nadzieję, na to że spółka może dalej się rozwijać.

Na dzień dzisiejszy decydująca jest realizacja umowy z Pocztą Polską. Niestety spółka nie komunikuje ani zaawansowania prac ani planów realizacji umowy do końca 2024 r. To obecnie największe ryzyko w mojej ocenie, ponieważ ta umowa będzie miała decydujące znaczenie dla wyceny spółki w ciągu najbliższych lat. Swoje doda oczywiście umowa w Chorwacji ale to bardziej odległa przyszłość. Podobnie jak własna produkcja paczkomatów.

krewa
PREMIUM
1 362
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2009-05-01
Wpisów: 11 957
Wysłane: 28 października 2024 08:04:30 przy kursie: 14,10 zł
POINTPACK - spojrzenie na wykres


Walor zapomniany przez wszystkich, z wyjątkiem animatora. Pomimo dużego free float, zainteresowanie znikome po obu stronach. Gdy kurs zbliżał się do historycznego minimum, nie było widać chętnych do zagrania pod odbicie, zaś gdy dno zostało wybite, nie było komu wyprzedawać waloru. W miniony piatek średnia wartość transakcji była mniejsza niż 600 zł a w całym tygodniu ledwo powyżej 1 tys zł. Przy czym gracze dokonywali średnio 15 transakcji w trakcie sesji.

W tych okolicznościach prognozowanie przyszłych ruchów cenowych nie ma podstaw. Historyczne minima w innym przypadku pozwoliłyby na wyznaczenie poziomu docelowego, ale w konkretnym przypadku plasowałby się on w nieadekwatnym obszarze, stąd nawet narzędzia oparte o geometrię Fibonacciego są bezsilne. Jedyne co można stwierdzić, to obowiązujący trend spadkowy i na chwilę obecną brak jakichkolwiek przesłanek do zmiany tego stanu rzeczy. Najbliższe opory zaznaczone są kolorem czerwonym.

kliknij, aby powiększyć


Powyższa treść przez 21 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.

Użytkownicy przeglądający ten wątek Gość


1 2 3

Na silniku Yet Another Forum.net wer. 1.9.1.8 (NET v2.0) - 2008-03-29
Copyright © 2003-2008 Yet Another Forum.net. All rights reserved.
Czas generowania strony: 0,590 sek.

dxbvibee
neqktqby
dfbijpnv
Portfel StockWatch
Data startu Różnica Wartość
Portfel 4 fazy rynku
01-01-2017 +75 511,67 zł +377,56% 95 511,67 zł
Portfel Dywidendowy
03-04-2020 +60 637,62 zł 254,44% 125 556,00 zł
Portfel ETF
01-12-2023 +4 212,35 zł 20,98% 24 333,09 zł
jvpybhrv
fdvdurow
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat