Realista7201 napisał(a):troche czasu zajmuje zeby ogarnac ten caly plan. Teraz jest kwestia najwazniejsza: czy uklad bedzie przyjety przez wierzycieli tak jak jest zlozony.
Jest sporo redukcji zaproponowanych. Jesli plan bedzie przyjety to bedziemy w nowym miejscu zupelnie.
czytam właśnie artykuł z PB - jest tam krótki wywiad z p. prezes i członkiem zarządu...spodziewają się zawarcia układu...w 4Q2026 Agnieszka Wasilewska-Semail: Najpierw potrzebne są działania restrukturyzacyjne, by spółka stała się rentowna. Zakładamy, że układ może zostać zawarty w czwartym kwartale przyszłego roku, co przy postepowaniu tej skali jest szybkim tempem. Ps. ja spodziewałem się szybszego zatwierdzenia układu, max. 1Q2026, wg mnie zdecydowanie negatywna wiadomość (np. w kontekście warunków uruchomienia pożyczki z PKP) cały artykuł chyba za paywallem www.pb.pl/pkp-cargo-ma-plan-i-...
|
|
No nic, ja mam swoje zdanie w tym temacie - Ty swoje...tak to zostawmy.
Nie mamy dostępu do platform zakupowych, a co za tym idzie do warunków postępowań zakupowych i nie możemy ocenić, czy są jakieś "preferencje". Wg mnie jeśli zacznie się dziać coś "nierynkowego" to będzie o tym usłyszymy, bo konkurenci mogą polecieć do mediów...i wtedy przyznam Tobie rację ;)
|
|
Zgoda, niewielu, ale za mogą to być ci najwięksi.
Ale wracając do głównego wątku... ...to że nie stosuje się PZP nie oznacza, że ich klienci nie mają wewnętrznych postępowań zakupowych z określonymi zasadami (które są znane wszystkim oferentom), gdzie na końcu składa się ofertę i porównuje m.in. ceny.
Sformalizowane postępowania zakupowe w dużych (m.in. międzynarodowych) organizacjach również mają "zabezpieczenia" przed konfliktem interesów, manipulacją, nieuczciwymi praktykami, dlatego uważam, że "naginanie" w taki sposób zasad żeby poprawić los PKPC jest mało prawdopodobne.
|
|
PKPC nie musi - ale kupujący objęty reżimem PZP od nich usługę przewozową musi.
PGNiG Termika nie podlega PZP, ale jakieś postępowanie zakupowe się odbyło i na tej podstawie została zawarta umowa.
|
|
Nie mam dostępu do platform zakupowych zamawiających - bo nie nie jest to dostęp ogólnodostępny. Mogę tylko wypowiadać się w zakresie postępowań, które publicznie zostały skomentowane przez spółkę (wygrane albo przegrane), a to głownie przetargi organizowane przez energetykę.
|
|
Z perspektywy moich doświadczeń: BARDZO mało prawdopodobne.
Te ew. legalne wyjątki to np. współpraca z MON na podstawie przepisów szczególnych, inne ustawy, rozporządzenia itp.
Na rynku konkurencyjnym (poza PZP), PKPC ma też pod górkę, bo ma wysokie koszty, a bardzo ważnym kryterium jest cena. Duzi gracze, którzy zlecają przewozy obecnie bardzo rzadko zlecają przewozy z wolnej ręki - mają postępowania , czasami bardzo skomplikowane i wielopoziomowe zakupowe (podobne albo wzorowane na PZP, choć nie w reżimie ustawy PZP).
|
|
A ja znam ;) Miałem okazję pracować po stronie zamawiającego (SSP) i wykonawcy (dla samorządów, SSP)
Odnośnie przytoczonych genialnych "myków":
1/ Warunki przetargu są tak konstruowane, przez faworyzowanie tylko do jednego, z góry określonego dostawcy . Natychmiastowy protest do UZP i najczęściej zapisy usuwane lub przetarg unieważniony
2/ Dzieli się wartość zamówienia na mniejsze; Nierealne na rynku przewozów z uwagi na wartość usługi
3/ Stosuje się zamówienia z wolnej ręki; zobacz jaka jest wartość progowa dla tego typu zamówienia ;)
4/ Stosuje się kryteria oceny faworyzujące wybranego wykonawcę; Natychmiastowy protest do UZP i najczęściej zapisy usuwane lub przetarg unieważniony
Poza tym PKP Cargo nie musi zawsze podlegać PZP. Tylko wyjątkowo: np. 'strategiczne" typu wojskowe albo te wynikające z ustaw, innych przepisów (np. decyzja węglowa)
Spółki giełdowe nie stosują PZP. Tak, oczywiście (pod warunkiem, że nie są SSP) - w przypadku pozostałych i tak robią wewnętrzne postępowania zakupowe w oparciu o kryteria, z których najważniejszym jest CENA ;)
PS. postępowania przetargowe, szczególnie te duże są pod ścisłą obserwacją służb trzyliterowych. Próby działań, o których piszesz to prosta droga do kryminału...
|
|
1ketjoW napisał(a):W wyborach do RN też są kryteria a wiemy jak wyglądają wybory. Naiwne to myślenie. Ciężko to komentować - prawo zamówień publicznych to nie wybory do RN...porównujesz rzeczy nieporównywalne... W momencie kiedy pojawią się kryteria w przetargu, które nie odpowiadają standardom rynkowym ("umówione"), są natychmiast oprotestowywane przez konkurencję i najczęściej powodują zmianę oprotestowanych przepisów przez Urząd Zamówień Publicznych. Jedyne zlecenia rządowe, które mogą złapać bez PZP, to te np. wojskowe albo te wynikające z ustaw, innych przepisów (decyzja węglowa)
|
|
SSP podlegają prawu zamówień publicznych - głównym kryterium oceny jest cena. Jeśli masz gigantyczne koszty i nieefektywną organizację, to nie wygrywasz przetargów organizowanych przez SSP. Nieformalne rozmowy niewiele tu raczej pomogą...
|
|
Cargotor i Cargotabor to są rzeczy, które wiemy od dawna, nie to miałem na myśli.
Chodziło mi co można sprzedać szybko poza tym? Właśnie nieruchomości....nie wagony.
Wojsko - wiemy, że są jakieś intencje, padły kwoty, ale formuły współpracy (sprzedaż, dzierżawa, inne) chyba nie znamy, co?
I jeszcze raz: nie kwestionuję tego co piszesz (restrukturyzacja już się odbywa, cash rośnie), tylko znając różne postępowania restrukturyzacyjne wiem że to się nie dzieje z dnia na dzień, efekty (jeśli w ogóle) przychodzą z czasem. Jako akcjonariusz, na prawdę będę się cieszył jeśli: 1/ będziemy mieli zatwierdzenie układu w tym roku, 2/ wyjdą na zero do końca b.r., 3/ pokażą trwały trend w odzyskiwaniu udziału w rynku (trwały=nie 1-2 miesiące, ale 2-3 kwartały
|
|
Dix22 napisał(a):1ketjoW napisał(a):Dix22 napisał(a):felixjeager napisał(a):Serio?! Komu Ty chcesz to sprzedać? Każdemu po wagonie? :) Jeśli jest zamortyzowane to najszybciej opchniesz to jako złom :)
Amortyzacja to utrata wartości w rozumieniu księgowym, a nie fizycznym. Jeśli kupisz nowy samochód marki BMW za 300 tys. zł, a po 5 latach go zamortyzujesz to znaczy, że pójdzie na złom? No nie... sprzedasz bez problemu za 1/3 ceny. Dlatego to co pisze realista ma dużo sensu. I to też wynika z informacji od zarządu. Mają sprzedać nieużywany, stary tabor. To niezupełnie tak działa. Zasadniczo amortyzacja księgowa ma odpowiadać okresowi ekonomicznej użyteczności środka trwałego. Jeżeli tak nie jest (jest to błąd) to wtedy może wystąpić taka sytuacja jak w podanym przykładzie z BMW (stawka 20% jaką podajesz dotyczy amortyzacji podatkowej dla samochodów - księgowi nie chcąc prowadzić podwójnej ewidencji korzystają często dla potrzeb księgowych ze stawek podatkowych na potrzeby amortyzacji). Z tego co kojarzę w przeszłości PKP Cargo sprzedawało lokomotywy na złom. Warto sprawdzić jakie miała z tego tytułu dochody w przeszłości. Cytat: PKP Cargo posyła na złom 126 lokomotyw
www.rynek-kolejowy.pl/wiadomos... W sumie tak, masz poniekąd racje. Ale to wszystko właśnie zależy od sytuacji w księgach i stanu tych lokomotyw/wagonów. Kto to ma kupić? Afryka, Indie? Tam taki stary tabor jeździ. będę z wypiekami obserwował tą kolejkę chętnych do zakupu ;) Ps. wg mnie jedyne co na szybko (w perspektywie 2-3 kwartałów) nadaje się do sprzedaży to nieruchomości
|
|
bginvest napisał(a):felixjeager oddziel zobowiązania powstałe do momentu wejścia w sanację od aktualnych.
Aktualne zobowiązania spółka musi regulować na bieżąco.
No właśnie z tym jest problem...nie wiemy ile jest gotówki versus zobowiązania bieżące (nie podlegające układowi). Możemy się domyślać, że zbierają cash, żeby mieć poduszkę na zobowiązania bieżące...ale dopóki nie ma układu to nie wiemy jak realnie wygląda sytuacja.
|
|
bginvest napisał(a):felixjeager podczas trwania procesu sanacyjnego spółka musi udowodnić, że w normalnych warunkach (teraz jest chroniona) będzie w stanie generować dodatni wynik finansowy i dodatni cash flow. Czas wzmacniania kapitału już trwa. Zerknij na zmiany cashu w spółce II kw/ IIIkw. Zakładam, że po I kw. 2025 będzie ponad 800 mln zł gotówki.
Mój scenariusz buduję na podstawie historii sanacji Action. Uważam, że PKP Cargo z wielu względów jest w zdecydowanie korzystniejszej sytuacji niż było Action.
1) 40 % redukcja długu 2) 10-20 % długu konwersja na akcje 3) umorzenie odsetek 4) 20-30 rat układowych wypłacanych co kwartał Czytałem wczorajszy artykuł w rp.pl i parkiecie - zgoda, że restrukturyzacja trwa. Celem zarządu na 2025 jest wyjście na zero. Zobaczymy na twardych danych jak im idzie, najwcześniej w 1Q2025 (na koniec roku będzie w SF dużo zdarzeń jednorazowych, co może zakłócić interpretację) Odnośnie do gotówki - zobaczymy ile jej będzie na koniec roku i po 1Q2025. PS. Stan gotówki trzeba interpretować w korespondencji z bieżącymi zobowiązanymi, bo co z tego że masz 800 mln PLN skoro musisz na już zapłacić 1.000 mln PLN?
|
|
Dix22 napisał(a):felixjeager napisał(a):Serio?! Komu Ty chcesz to sprzedać? Każdemu po wagonie? :) Jeśli jest zamortyzowane to najszybciej opchniesz to jako złom :)
Amortyzacja to utrata wartości w rozumieniu księgowym, a nie fizycznym. Jeśli kupisz nowy samochód marki BMW za 300 tys. zł, a po 5 latach go zamortyzujesz to znaczy, że pójdzie na złom? No nie... sprzedasz bez problemu za 1/3 ceny. Dlatego to co pisze realista ma dużo sensu. I to też wynika z informacji od zarządu. Mają sprzedać nieużywany, stary tabor. Część z tych wagonów może się nadawać do sprzedaży, ale część zdecydowanie nie...często przechodzę obok bocznicy, na której stoją wagony PKPC...w stanie takim że już nawet na złom się nie nadają :/ I druga rzecz - KTO TO MA KUPIĆ?
|
|
Serio?! Komu Ty chcesz to sprzedać? Każdemu po wagonie? :) Jeśli jest zamortyzowane to najszybciej opchniesz to jako złom :)
I odnośnie do emisji na konwersje długu / wzmocnienie kapitału…twierdzisz że nie potrzeba - Twoja sprawa, ja widzę dziurę w kapitałach. Zobaczymy jak im pójdzie restrukturyzacja i jak będzie wyglądać sytuacja za pół roku.
Wycieczki rodem z forum bankiera (że niby naganiam zeby taniej dokupić) - pozostawiam bez komentarza i zgłaszam do moderatora.
|
|
Próbuję merytorycznie porozmawiać o wątpliwościach i problemach spółki. Zwracam tylko uwagę na ryzyka, z którymi Wy przechodzicie do porządku dziennego...
Ja wierzę w powodzenie restrukturyzacji, tylko twierdzę, że 1/ nie będzie to łatwe, 2/ nie będzie to szybkie, 3/ może się pojawić emisja Po co mam siać F.U.D. skoro kupiłem akcje?
|
|
500 mln PLN gotówki i 1.180,8 mln krótkoterminowych zobowiązań handlowych oraz 654,4 mln krótkoterminowych kredytów i 263,5 mln PLN krótkoterminowych leasingów ;)
te 500 mln PLN jest po to, żeby móc płacić bieżące zobowiązania (w tym ZUS i US), bo inaczej nie mogliby startować w przetargach
nie zaklinaj proszę rzeczywistości - jest źle, może będzie dobrze, ale za wcześnie żeby otwierać szampany
PS. przywrócenie (trwałe) rentowności w spółce....zgoda... ...ale za 2 - 3 lata...może...
w tym roku cel to wyjść na zero i ruszyć na poważnie z zatwierdzonym układem
|
|
Oczywiście, że wiem czy jest płynność finansowa, a raczej jej brak...dlatego właśnie PKPC jest w sanacji. Spójrz na zobowiązania krótkoterminowe (finansowe i handlowe) w porównaniu do gotówki należności handlowe.
a tutaj na wprost wycinek ze sprawozdania finansowego za 3Q2024 (pkt. 1.6, str. 14) opisujący sytuację płynnościową:
1.6 Sytuacja płynnościowa Grupy W 2024 roku struktura wiekowa zobowiązań uległa znacznemu pogorszeniu w porównaniu do 31 grudnia 2023 roku, a wszystkie wskaźniki płynności wykazywały wartości znacząco poniżej uznawanych za bezpieczne. Z uwagi na pogorszenie sytuacji finansowej i płynnościowej Zarząd Jednostki dominującej podjął decyzję o złożeniu w dniu 27 czerwca 2024 roku wniosku do sądu o otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego. Otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego zabezpieczyło Jednostkę dominującą przed możliwością wypowiedzenia kluczowych umów zawartych z odbiorcami, dostawcami, instytucjami finansującymi, a zobowiązania powstałe przed dniem otwarcia tego postępowania restrukturyzacyjnego, na zasadach określonych prawem restrukturyzacyjnym, zostaną objęte układem. Jednostka dominująca zakłada spłatę tych zobowiązań w późniejszych okresach w drodze układu z wierzycielami zgodnie z zasadami Prawa restrukturyzacyjnego.
Spółka reguluje na bieżąco tylko zobowiązania powstałe po dniu otwarciu postępowania restrukturyzacyjnego.
1.6 Sytuacja płynnościowa Grupy (cd.) Zobowiązania powstałe po dniu otwarcia postępowania restrukturyzacyjnego są na bieżąco regulowane przez Jednostkę dominującą, za wyjątkiem części zobowiązań wobec pracowników i zobowiązań uznanych przez Jednostkę dominującą za sporne. Z uwagi na trudną sytuację finansową PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji, Zarząd Jednostki dominującej podjął decyzję, na mocy której, wraz z wynagrodzeniami za okres lipiec – październik 2024 roku nie została wypłacona część świadczeń pracowniczych, takich jak odprawy emerytalne i nagrody jubileuszowe.
|
|
Cena nominalna, to faktycznie problem - zarówno w scenariuszu ew. konwersji lub nowej emisji. Im bliżej cena rynkowa ceny nominalnej tym chętniej taki scenariusz może być rozważany. Dlatego podejrzane jest kupowanie na wyścigi akcji przez najemny zarząd i radę nadzorczą.
W przypadku ew. nowej emisji, jeśli PKP obejmie nową emisję, to nie dojdzie do utraty kontroli.
PS. Alternatywnie, czy teoretycznie możliwe jest obniżenie ceny nominalnej akcji? Czytałem na szybko jakieś paragrafy, ale trudno mi się do tego ustosunkować.
|
|
szanuję Wasze zdanie, ja ryzko emisji natomiast niestety widzę... nie dzieląc na drobne i patrząc na grubych liczbach, polecam spojrzeć na slajd nr 12 z prezentacji wynikowej za 3Q2024...dostępne źródła finansowania versus zobowiązania krótko i długoterminowe ;) dostępne źródła finansowania = ok. 520 mln PLN ( 583 mln należności handlowych) zobowiązania krótko i długoterminowe = 5.8 MLD PLN (zobowiązania finansowe i handlowe = 4.2 MLD PLN) struktura zobowiązań finansowych dostępna w pkt. 6.1 sprawozdania finansowego (str. 34) Link do SF i prezentacji: www.pkpcargo.com/raporty_okres...zaiste wyśmienita sytuacja płynnościowa PS. w wolnej chwili odszukam jeszcze co mówił p. Wojewódka na temat finansowania zaraz po ogłoszeniu sanacji (nie wykluczał żadnej opcji)
|
|
Dix22 napisał(a):felixjeager napisał(a):A co Twoim zdaniem jest na rzeczy?
Bo moim skromnym zdaniem takie nachalne i częste zakupy przez najemny zarząd i radę nadzorczą mogą mieć drugie dno. Zależy im na cenie akcji, bo....może szykuje się emisja w ramach planu restrukturyzacji?
Pamiętajmy, że tam jest potężna wyrwa cashowa, którą w obecnej sytuacji ciężko będzie wypełnić długiem (kto sfinansuje spółkę w sanacji?!). Wojewódka pytany o finansowanie nie wykluczył kategorycznie żadnej z opcji.
Ciężko tutaj przewidywać. Zadłużenie jest jakie jest. Z drugiej strony spółka ma pokaźne aktywa, nawet przerastające jej potrzeby organizacyjne. Bez emisji akcji spółka również poradzi sobie i wyjdzie na prostą. W końcu na samych pracownikach udało im się zejść rocznie ok. 400 mln zł. Druga sprawa, to nowe kontrakty, które rozpoczna sie w 2025 r. No i kwestia tego wojska o którym trąbicie od kilku dni. Odnośnie p. Wojewódki i p. Miłka, którzy dokupują akcje - oni nie robią tego w interesie spółki, tyko w swoim własnym. Wątpię, żeby inwestowali swoje ciężko zarobione pieniądze i ze swoich wynagrodzeń praktycznie regularnie co miesiąc dokupowali akcje z myślą, że stracą. Dlatego pisząc, że jest coś na rzeczy rozumiem, że - mają informacje dot. planu restrukturyzacyjnego i tego w jakiej jest on na dzień dzisiejszy formie. Równie dobrze plan restrukturyzacyjny może być w 90% skończony i pojawi się w maju lub na początku czerwca. Dając sobie 3 pełne miesiące pewnie chcieli się zabezpieczyć, aby nie przesuwać kolejny raz planu tylko go wreszcie opublikować. Chociaż - im się nie spieszy, bo oni kupują akcje, a przy okazji mają czas na podpisywanie nowych kontraktów i porządkowanie firmy. Nie twierdzę, że emisja jest potrzebna tylko to bardzo logiczny ruch dla wzmocnienia kapitału i to nie za swoje pieniądze...SP nie ma bezpośrednich udziałów, PKP ma tylko 33,01%, reszta to instytucjonalni i FF. PKPC ma duży majątek, ale potrzeba czasu, żeby coś z nim zrobić, a kasa jest potrzebna tu i teraz. Zakupy najemnych insiderów to oczywiście miły akcent, ale paradoksalnie wg mnie żółta lampka, a nie powód do nadmiernego entuzjazmu. Żeby nie było - ja wierzę w restrukturyzację, pod to kupiłem akcje, ale to bardzo wyboista i długa droga...zalecam chłodną głowę i spojrzenie również na stronę ryzyk (np. emisji akcji, dalszy spadek udziału w rynku, makro i wiele, wiele innych)
|
|
A co Twoim zdaniem jest na rzeczy?
Bo moim skromnym zdaniem takie nachalne i częste zakupy przez najemny zarząd i radę nadzorczą mogą mieć drugie dno. Zależy im na cenie akcji, bo....może szykuje się emisja w ramach planu restrukturyzacji?
Pamiętajmy, że tam jest potężna wyrwa cashowa, którą w obecnej sytuacji ciężko będzie wypełnić długiem (kto sfinansuje spółkę w sanacji?!). Wojewódka pytany o finansowanie nie wykluczył kategorycznie żadnej z opcji.
|
|
W tym roku cel to wyjście na zero...oby to im wyszło ;)
Wiele czynników nie sprzyja (ceny energii, spadek przewozów), ale wg mnie istnieje olbrzymi potencjał cięcia kosztów i restrukturyzacji niepotrzebnego majątku (zwłaszcza nieruchomości).
|
|
nic...pożyjemy, zobaczymy ;) wszystkie karty będą na stole w ciągu kilku dni ;)
|
|
Wierzytelności wobec US - z obserwacji różnych procesów restrukturyzacyjnych nie będą podlegały haircutowi będą do spłacenia w 100%.
Z wierzycielami finansowymi też może być ciężko (tu plus, że są wśród nich bank (-i) należące do SP).
Ew. haircutu (jeśli w ogóle) spodziewam się głównie na wierzytelnościach handlowych ;)
|
|
W mojej ocenie nie można liczyć na znaczne umorzenie długu - co najwyżej na jego rozłożenie na raty na długi czas. Byłbym bardzo pozytywnie zaskoczony, jeśli nastąpi haircut większy niż 20%.
Moja wycena wynika m.in. z lektury raportu kwartalnego spółki Newag, który owszem założył rezerwę na należności z PKPC, ale nie na 100% a bliżej 20-40% (podaję widełki, bo nie pamiętam z głowy - można sprawdzić w raporcie za 2Q, z tego co pamiętam w raporcie za 3Q nie zwiększyli odpisu).
|
|
Temat:
UNIBEP
Zgoda. Problemem w przypadku Unidevelopment jest kupić te obligacje w dobrej cenie ;) Zobaczymy na nowy program - czy i jakie będą zabezpieczenia i jaki zaoferują kupon. Jeśli będziesz chciał kupić to patrz na pierwszych sesjach po wprowadzeniu do obrotu - wtedy jest szansa na zakup w dobrej cenie.
|
|
Temat:
UNIBEP
Chciałem "wyprostować" temat ;) Jest kilka grup kapitałowych, gdzie podmiot dominujący i jego spółka deweloperska osobno pozyskują dług (w tym w formie obligacji), m.in. Unibep, Echo, Inpro, NDI.
PS. Odnośnie do obligacji Unibeb - mam te papiery i obserwuję sytuację. Delikatne dyskonto ok. 0,5-1,5% uznaję za akceptowalne. Te sypanie sprzed tygodnia też mnie zastanawiało, bo szły duże ilości, ale czasami fundusz musi się skrócić i wtedy cena gra drugorzędną rolę.
|
|
Temat:
UNIBEP
Przedterminowy wykup dotyczy obligacji spółki zależnej a nie obligacji Unibep. Sypanie było na obligacjach Unibep i już się skończyło (na razie?) UNIDEVELOPMENT UDV0426 UDV0726 UNIBEP SA UNI1026
UNI Podjęcie przez spółkę zależną Unidevelopment S.A. uchwały o uruchomieniu programu emisji obligacji Zarząd Unibep S.A. [Emitent, Spółka], informuje o powzięciu w dniu 20 lutego 2025 r. informacji o podjęciu przez spółkę zależną Unidevelopment S.A. [Unidevelopment] z tym samym dniem uchwały o uruchomieniu programu emisji obligacji o łącznej wartości nominalnej nieprzekraczającej 55,0 mln zł. www.money.pl/gielda/komunikaty...
|
|
Temat:
ZABKA
czy Redakcja planuje analizę wyników Żabki oraz prospektu w kontekście IPO?
|
|
Dix22 napisał(a):Ciekawe rozegranie - tak jakby prezesowi spółki zależało na wysoki kurs przed postępowaniem sanacyjnym, a wiedział, że tak się stanie (nie przygotowuje się tego w 1 dzień).
Spółka na skraju upadłości w mojej ocenie, zobaczymy co dalej. PKP Cargo jako spółka powołana ustawą nie ma zdolności upadłościowej....ew. może stracić płynność finansową
|
|
Temat:
PKPCARGO
Wg mnie, długoterminowo to dobra wiadomość - "wyłącza" zapisy kodeksu pracy i daje możliwość wyjścia z dnia na dzień z niekorzystnych umów. Reakcja może być gwałtowna, ale myślę że z czasem będzie OK P.o. prezesa chyba wie co robi ;)
|
|
Temat:
CCC
Czy na konferencji określono jakiś horyzont czasowy na refinansowanie, czy tylko ogólnie: "proces trwa"?
|
|
Temat:
KERNEL
alternatywnie akcjonariusze otrzymają akcje zmaterializowane...do oprawienia w ramkę :(
odnośnie mWIG40: a Getback? do dziś za to oszustwo nie beknęli ani audytorzy, ani nadzór ani żadna gruba ryba
polska giełda jest jaka jest, bo mamy nadzór który jest nieskuteczny (ciśnie mi się kilka grubszych słów, ale nie będę na publicznym forum używał słów wulgarnych/obelżywych) i nic nie robi (choćby wyciągnąć wnioski na przyszłość i uszczelnić, żeby się nie powtórzyło + sroga kara dla sprawców)
|
|
Temat:
KERNEL
była już sprzedaż gruntu po okazyjnej cenie do głównego udziałowca ("pretekst" - ratowanie płynności) widać, że są cwani do bólu...ewidentnie nie chcą się dzielić z mniejszościowymi (a jest czym!)
skoro wymyślili kruczek z przeniesieniem do luksemburga to i wymyślą jak wymęczyć/strząsnąć drobnych po delistingu (przy okazji pytanie - gdzie będą ewidencjonowane akcje, tych którzy nie oddadzą w wezwaniu?)
dziś było widać w trakcie sesji, że część graczy po euforycznym początku zaczęła mocniej zastanawiać się nad potencjalnymi negatywnymi scenariuszami
nie mam akcji KER, ale będę obserwował z uwagą tak jak inne podobne "numery" ze spółkami zagranicznymi (CEDC, bank słoweński - Nova?)
|
|
Temat:
JSW
Jest dementi :) Resort klimatu nie pracuje nad rozwiązaniami dot. nadmiarowych zysków od branży węglowej i naftowej PAP - Biznes 1 lut 2023, 20:17 https://stooq.pl/n/?f=1534379Ps. mam nadzieję, że większość dzisiejszych spadków odrobimy...
|
|
Temat:
JSW
obliczenia wyglądają na poprawne, ale....w mojej ocenie rynek: - najwyraźniej nie wierzy w trwałość wzrostu cen CC - obawia się, że przy takiej koniunkturze w spółce zapomnieli o cost control i wynik finansowy będzie znacząco niższy od oczekiwań
dodatkowo: globalny sentyment (wejdą Ruskie na Ukrainę, czy nie?) nie pomaga
czekamy na wyniki za 4Q ktoś się myli, zobaczymy kto :)
ps. posiadam długą pozycję na akcjach JSW
|
|
Temat:
PZU
Zgoda - trzymają do zapadalności. Nie wiem tylko czy nie muszą odnosić zmiany ceny do rynku (MtM) . To są aktywa, które jak inne podlegają wycenie. IFRSy są w tym względzie dość restrykcyjne.
|
|
Temat:
PZU
Wg mnie rynek przestraszył się szalonego wzrostu rentowności obligacji skarbowych, których PZU ma sporo... Spadek rentowności obligacji=gorszy wynik inwestycyjny, w perspektywie 4Q21 i 1Q22, potem już powinno być lepiej (reinwestowanie w obligi na wyższych kuponach + może w końcu wzrost ceny wynikający ze spadku rentowności)
|
|
Temat:
PEPCO
ps. czytam właśnie poprzednie wpisy... 1/ bardzo ciekawy jest wątek ograniczenia puli dla detalu (czy nie dopisał popyt z uwagi na ograniczone konsorcjum dm-ów przyjmujących zapisy., czy mimo wszystko woleli zaspokoić jak najbardziej popyt instytucjonalny?) 2/ jestem BARDZO ciekawy debiutu - w kontekście niespecjalnego zainteresowania inwestorów indywidulanych (co widać chociażby na tym forum) 3/ ew. pięciokrotne pokrycie książki popytu przy cenie 40 PLN jest dla mnie bardzo pozytywnym zaskoczeniem.
|
|
Temat:
PEPCO
dobra, mam reuters The price tag is towards the lower end of a 38 zloty to 46 zloty per share indicative price range, but at 40 zloty the offer was more than five times subscribed, a person with knowledge of the situation said. www.reuters.com/article/us-ste...
|
|
Temat:
PEPCO
Arecet, jakie jest źródło tego newsa? Możesz podlinkować?
|
|
Temat:
PEPCO
ciekawe podsumowanie IPO Pepco w jutrzejszym Parkiecie, polecam
|
|
Temat:
PEPCO
Na dwoje babka wróżyła... Albo rzeczywiście instytucjonalni uznali, że IPO nie jest za fajne albo mamy do czynienia z próbą wykorzystania smrodku związanego z właścicielem i zbicia ceny PS. Sebastian Buczek z Quercusa wyraził się o tym IPO tak: "W dolnej granicy widełek cenowych, czyli przy cenie 38 zł za akcję, oferta powinna się cieszyć dużym zainteresowaniem inwestorów. Wycena przy tym poziomie jest racjonalna. To daje 10xEBITDA na 2022 rok, czyli z pewnym, niedużym dyskontem w stosunku do LPP czy CCC" - powiedział PAP Biznes Sebastian Buczek. strefainwestorow.pl/wiadomosci...
|
|
Temat:
PEPCO
Zgadzam się, niestety... Dlatego prawdopodobnie wybrali właśnie Warszawę, a nie Amsterdam czy Londyn
Ps. W Amsterdamie/Londynie/Frankfurcie/Johannesburgu pamiętają jeszcze bardzo dobrze spadek ceny akcji Steinhoff o 95%...
|
|
Temat:
PEPCO
Kris59 napisał(a):Jeszcze parę smaczków z tej oferty: 1. Zarówno przedział cenowy 38-46 zł/akcja jak i 5% akcji dla indywidualnych moze ulec zmianie po zakończeniu zapisów dla detalu wiec np.przy braku popytu instytucji indywidualni moga dostać np.10-15% akcji a nie 5%. 2. Maksymalna pula akcji do sprzedaży to może być nawet ponad 154 mln sztuk czyli po cenie max nawet ponad 7 mld zł... czy rynek to wchłonie? Widać więc,że głowny akcjonariusz ma nóz na gardle więc może fundusze wynegocjują cenę nawet poniżej 38 zł??? 3. Główny akcjonariusz zaoferował też część swoich akcji spółki swoim wierzycielom więc jeśli oni się na to zdecydują to może być spory wysyp na debiucie bo w ten sposób beda mieli żywą gotówkę. 4. W 2017 czy 2018r główny akcjonariusz próbował juz sprzedać spółkę ale niestety bez sukcesu. Czy to czasem o czyms nie świadczy??? Jestem ciekaw czy będa jakieś przecieki z bookbuildingu? Są też i dobre strony: 1. Spory pakiet stabilizujący do 15% akcji sprzedawanych w ciągu 30 dni. 2. Banki z konsorcjum organizującej ipo gwarantują sprzedaż akcji czyli jesli cała pula się nie sprzeda w ipo to banki muszą je nabyć.
Ad.1 Prawda, ale czy spotkałeś się z czymś takim w dużych, uznanych ofertach? (ja znam za to przypadki w drugą stronę - obcinanie puli detalicznej) Ad. 2 Prawda. W obecnej sytuacji, jeśli oferta zostanie uznana za atrakcyjną, to wg mnie rynek wchłonie, tak jak wchłonął ALE Ad. 3 Prawda. 30 mln akcji. Ale po cenie dla klientów instytucjonalnych (pkt. 14.14 prospektu). Zwróć uwagę, że na te akcje jest również lock-up (pkt. 15.3.4). Ad. 4 Ponownie prawda. Problemem w 2017-2018 było to, że właściciel był w środku burzy związanej z oszustwami w RPA. Wg mnie teraz jest to dużo lepiej przygotowane, wierzyciele i pozywający zaadresowani (pkt. 11 prospektu) Ps. Pepco bardzo zadbało, żeby odsunąć się od problematycznego właściciela: - finansowanie dłużne niezależnie od SHI - mają spłacić zadłużenie wewnątrzgrupowe wobec SHI - transakcje z właścicielem mają mieć charakter "on arm's lengh" (na warunkach rynkowych)
|
|
Temat:
PEPCO
myślę, że do zakończenia zapisów coś wypłynie odnośnie popytu/ceny w book buildingu (często, gęsto wypływają smaczki  )
|
|
Temat:
PEPCO
Kilka moich spostrzeżeń po przeczytaniu fragmentów prospektu (nie mam czasu na czytanie od dechy do dechy). Tanio nie jest, to niezaprzeczalny fakt (szacowana C/Z =30, nie patrząc na 2020, covid zauważalnie wpłynął na biznes), ale... 1/ grupa jest nadal w fazie rozwoju - tylko w 2021 planują otwarcie 450 nowych sklepów 2/ wchodzą na nowe rynki (Hiszpania, Portugalia), na nowych rynkach (np.Włochy) format się przyjmuje 2a/ format dyskontowy ma ogólnie wzięcie ("cena czyni cuda"  ), vide liczne przypadki z naszego rynku (Biedra, Dino, Lidl) 3/ nowe sklepy spłacają się średnio krócej niż w 2 lata 4/ targetem są nawet mniejsze społeczności, tam nie mają znaczącej konkurencji (co mi bardzo przypomina model Dino), ogólnie konkurencja wg mnie słabsza niż np. w spożywce 5/ marża brutto wynosi 40%, przy dużej liczbie otwarć i krótkim czasie uzyskiwania rentowności (2 lata), nowe punkty będą szybko kontrybuowały do wyników 6/ odnośnie zarzutu, że nie ma emisji na rozwój - po prostu nie potrzebują nowej kasy: (i) relatywnie niskie zadłużenie (1,25 x EBITDA), (ii) mają bardzo silne przepływy operacyjne (580mln EUR w r.obr.2019/2020, 250mln EUR w 1Q r.obr.2020/2021, które z bez żadnych kłopotów finansują ekspansję 7/ zarzut słabych wyników w r.obr. 2019/2020 - to był rok covidowy, a wyszli na około zero, uważam że nieźle im poszło biorąc pod uwagę lockdowny. W 1Q r.obr. 2020/2021 wynik netto 100 mln EUR 8/ celem grupy jest 1mld EUR EBITDA za 5-7 lat (z obecnych 230 mln EUR) - ambitnie, ale pokazuje, że spółka jest rozwojowa i można kupić papier pod przyszłą wycenę (C/Z ~13-15) 9/ kapitalizacja na poziomie 22-27 mld daje szanse na WIG20, pytanie czy free float wystarczy post IPO wystarczy - spodziewam się, że powinien pojawić się w IPO silny popyt instytucjonalny (fundusze pasywne, indeksy międzynarodowe) Żeby nie było, że patrzę przez różowe okulary poniżej kilka minusów: 1/ ciągnący się smród związany z właścicielem (muszę jeszcze raz przeczytać rozdział 11 prospektu) 2/ krótki lock-up i mojej ocenie bardzo duża szansa na dalszą podaż ze strony właściciela 3/ wg mnie zapis odnośnie lock-up podobny jak w przypadku ALE (szansa, że ABB pojawi się szybciej niż i tak krótki lock-up) 4/ migracja kapitału z growth na value Wg mnie można spróbować i zapisać się w IPO. Mam nadzieję, że instytucje wykorzystają kiepski sentyment związany z właścicielem i wynegocjują cenę w okolicach dolnego poziomu.
|
|
Temat:
CAPITEA
Obligatariusz kontakt napisał(a):drax napisał(a):Cytat:Wiem, że pojawiły się osoby/ podmioty skupujące obligacje z emisji prywatnych A wiemy ile oferują za dług? (optymalnie podziale na zabezpieczony i niezabezpieczony). Pozwoliłoby to oszacować w przybliżeniu chociaż faktyczną wartość rynkową obligacji Wiem ile oferują i wiem kto skupuje, ale to nie ma nic wspólnego z oceną sytuacji w GBK. To żerowanie na ludzkiej niewiedzy i strachu. Żenada, tym bardziej, że nie robią tego kolesie spod budki z piwem Jestem ciekaw, kto zbiera i ile oferuje. Czy możesz udzielić takiej informacji?
|
|
Temat:
CAPITEA
ciekawe, czy na dzisiejszym posiedzeniu RN podejmie odważne kroki (czytaj: odwoła tego nieudacznika)
|
|
Temat:
CAPITEA
Ja się tylko zastanawiam, co na to Abris. Straty finansowe to jedno, ale wizerunkowo po takiej "akcji" to oni przez lata nic w Polsce nie sprzedadzą...
|
|
Temat:
CAPITEA
W mojej ocenie spółka raczej nie padnie, a obecna gra ma zapewnić jak najniższą cenę emisyjną...
|
|