Omówienie sprawozdania finansowego Poltronic S.A. za 2014
Poltronic zadebiutował na NC w 2010. Głównym profilem działalności spółki jest import oraz dystrybucja oświetlenia LED pod marką NEXTEC oraz źródeł energii pod marką HPG. Firma nie prowadzi własnej produkcji, lecz dystrybuuje produkty pozyskiwane główne z kierunku azjatyckiego. Przeglądając różnorakie opisy rynku wydaje się, iż rynek LED jest ciągle perspektywiczny. W ostatnich latach następuje swego rodzaju rewolucja z konwencjonalnego oświetlenia na oświetlenie LED. Pozostaje pytanie dlaczego pomimo całkiem dobrych perspektyw kurs akcji Poltronic od momentu debiutu pozostaje w trendzie spadkowym raz po raz notując nowe minima ?
Pierwszy znak zapytania mamy w obszarze przychodów. Od dłuższego czasu widać kurczącą się skalę działalności spółki. W zeszłym roku w odniesieniu do 2013 sprzedaż Poltronic spadła o prawie 25%. W regresie był zarówno krajowy rynek (-27%) jak i zagranica (-15%). Pozostaje pytanie z czego wynikają spadki ? Niestety sprawozdania Poltronic są bardzo ubogie w informacje i nie znajdziemy w nich wytłumaczenia regresu obrotów, ani analizy sytuacji w jakiej znajduje się segment LED. Potencjalni inwestorzy powinni przejrzeć raporty konkurentów np. ES- System oraz LUG, tutaj mamy zdecydowanie więcej danych. Warto jeszcze rzucić okiem na raport odnośnie sytuacji rynku LED przygotowany przez portal ElektornikaB2B (link poniżej).
elektronikab2b.pl/raporty/2253...Analizując powyższy raport wydaje się, iż Poltronic może być ofiarą zmian które zachodzą na całym rynku LED. Po pierwszej fazie dynamicznego i dość „dzikiego” rozwoju segmentu, kolejny etap to oczyszczenie się rynku z słabo jakościowych produktów pochodzących z kierunków azjatyckich i konsolidacja mniejszych dystrybutorów. Dodatkowo klienci dzięki coraz większej świadomości i wiedzy o LED skupiają swoją uwagę na markowych produktach, które gwarantują jakość oraz odpowiednie parametry produktów.
W mojej ocenie Poltronic jest jednym z dystrybutorów, których powstał na fali mody na LED. Model spółki jest dość prosty import produktów z Azji, narzucenie marży oraz próba wykreowania własnej marki. Niestety poza ceną trudno doszukiwać się w ofercie spółki jakieś przewagi, która mogła by pozwolić na konkurowanie z większymi graczami. Wszystkie zastrzeżenia potwierdza analiza rentowności. Spółka od dłuższego czasu balansuje na granicy rentowności. W 2014 Poltronic wygenerowała zysk netto w wysokości 150 TPLN, co jest wynikiem lepszym niż rok temu jednakże generowane marże ledwie wystarczają na pokrycie kosztów działalności spółki.
W bilansie również widać kurczący się biznes Poltronic S.A.. Spółka skracała bilans głównie po stronie zapasów oraz należności. Warto jednak zwrócić uwagę, iż spadek zapasów jest zdecydowanie wolniejszy niż przychodów przez co znacznie rosną rotacje zapasów oraz cykl konwersji gotówki. Pewnym znakiem zapytania są również wartości niematerialne i prawne, które stanowią ponad 10% sumy bilansowej. Tutaj księgowana jest wycena znaków towarowych, biorąc pod uwagę systematyczny spadek obrotów, spadające udziały rynkowe do tej wartości można mieć spore wątpliwości. W ostatnim roku widać wzrost pozostałych aktywów trwałych, co jest wynikiem prowadzonego procesu inwestycyjnego mającego na celu wdrożenie elektronicznej platformy wymiany danych z partnerami handlowymi. Projekt realizowany jest przy wsparciu PARP.
Od strony źródeł finansowania sytuacja wygląda dość stabilnie. Kapitał własny stanowi około 50% sumy bilansowej. Warto jeszcze zwrócić uwagę, iż w zobowiązaniach długoterminowych z tytułu kredytu wykazana jest pożyczka udzielona przez akcjonariuszy oprocentowana 12-14% w skali roku. Zobowiązania krótkoterminowe to głównie kredyt obrotowy oraz factoring, co jest typowe dla spółki handlowej.
Podsumowując, w mojej ocenie systematycznie spadająca wycena Poltronic jest uzasadniona. Dystrybutor oświetlenia LED nie korzysta w rosnącego rynku, skala działalności kurczy się od kilku ładnych kwartałów, spółka traci udziały rynkowe. Co prawda w zeszłym roku Poltronic popracował nad rentownością jednakże generowane zyski na pewno nie mogą zadowalać akcjonariuszy. Podtrzymuje swoją opinię, iż w początkowej fazie rozwoju segmentu LED spółka nie zbudowała na tyle silnej pozycji, co pozwoliłoby jej teraz na dalszy rozwój na coraz trudniejszym rynku. Nie mówię już o prowadzeniu procesu konsolidacji rynku, czy rozpoczęcia własnej produkcji, której podjęła się część większych konkurentów z branży oświetleniowej.
Poniżej link do wycen, tutaj mamy na pierwszy rzut oka bardzo duży potencjał do wzrostu, który bazuje na metodach majątkowych. Tutaj należy wziąć pod uwagę, wysoki udział WNIP w strukturze bilansu. Skorygowana WK nie wygląda już tak atrakcyjnie jednakże jest ciągle powyżej bieżącej wyceny na NC. Niestety problem tkwi w rentowności, metody dochodowe oscylują w okolicach 0,2 PLN. Tutaj jednak jest spory znak zapytania odnośnie możliwości utrzymania poziomu zysków przy kurczącej się bazie przychodowej. Buforu w kosztach operacyjnych już nie ma, dalszy spadek obrotów będzie coraz mocniej ciążyć spółce.
www.stockwatch.pl/gpw/poltroni...Powyższa treść przez 60 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.