Omówienie sprawozdania finansowego Oponeo S.A.
Tym razem nie było już dopalacza w przychodach wynikającego z przejęcia Opony.com, przez co dynamika sprzedaży Nie wygląda już tak ładnie, jak w poprzednich trzech kwartałach. Przychody ze sprzedaży wzrosły o 16%, przy czym wzrost w Polsce osiągnął poziom 9%, natomiast przychody z eksportu 96%, co dało odpowiednio 1,8 oraz 1,56 MPLN dodatkowej sprzedaży. W raporcie wspomina się, że szczyt sprzedaży przypadł w kwietniu i znacząco się przesunął, ale jak popatrzeć w tył na wyniki, to przychody drugiego były wyższe od pierwszego o 73% w 2010 roku, 31 w 2009, oraz 77 w 2008. Wygląda na to, że sprzedaż jest zawsze większa w II kwartale roku. Twierdzenie zarządu o przesunięciu szczytu widać za to w strukturze sprzedaży, gdzie opony letnie były odpowiedzialne za 83% sprzedaży w porównaniu do 90% raportowanych przed rokiem.
Rentowność sprzedaży w stosunku do ubiegłego roku wzrosła o 3 punkty procentowe do poziomu 19%, czyli bardzo podobnie jak w trzech kwartałach wcześniej. Koszty sprzedaży wzrosły o 47%, czyli znacznie więcej od sprzedaży. Pewnym uzasadnieniem jest zmiana struktury geograficznej, ale czy aż do tego stopnia to nie mam przekonania. To raczej koszty utrzymywania większej ilości witryn, nowego i rozwijania softu. W końcu to główne narzędzie sprzedaży. Koszty ogólnego zarządu nawet spadły, ale kwota jest nie znacząca, bo koszt ten jest mniejszy nawet od zmiany kosztów sprzedaży. Z rachunku rodzajowego widzimy, że za wzrost kosztów odpowiada głównie udział usług obcych i amortyzacja, co pokrywa się z postawionymi tezami. Niestety wzrost kosztów operacyjnych o 1,18 miliona złotych zjadł w zasadzie przyrost zysku brutto na sprzedaży 1,25MPLN. Z kosztów rodzajowych amortyzacja jest stała, natomiast większa część kosztów usług obcych zmienna. Jeśli faktycznie mieliśmy do czynienia z przesunięciem w czasie sprzedaży, to powinno się w przyszłym kwartale zanotować procentowy spadek kosztów usług obcych w sprzedaży z którymi są dość mocno skorelowane. To prawdopodobnie przez koszty transportu.
Na pozostałej działalności operacyjnej nie było żadnych ekstra przychodów przez co kilkadziesiąt tysięcy więcej ze sprzedaży zostało przykryte przez dodatkowy przychód przed rokiem w kwocie ponad 200 tysięcy złotych i w efekcie spadek zysku operacyjnego. W zeszłym roku dodatkowy zysk przeszedł przez pozostałą działalność, a teraz pojawiło się 300 tysięcy zysku w sekcji finansowej, czyli pięciokrotnie więcej niż przed rokiem.
Przepływy z działalności operacyjnej są ujemne. To co udaje się wygenerować poszło od razu w obrót. Zwiększył się kapitał pracujący. Przepływy z działalności inwestycyjne są ujemne. Gotówka poszła w podobnych częściach na wartości niematerialne oraz rzeczowe aktywa trwałe. Podobnie ujemne są przepływy z działalności finansowej mimo zwiększenia salda kredytów przez spłatę innych zobowiązań, które dotyczyły zakupu aktywów finansowych.
W spółce zalegają rekordowo wysokie zapasy, co widać w rosnącym o 9 dni cyklu rotacji. To także świadczy o możliwości przesunięcia szczytu sprzedaży opon letnich na kwiecień. Cykl konwersji gotówki jest zbliżony do 0, spółka w zasadzie nie potrzebuje swojej gotówki, bo prawie obraca obcą. To sprawia, że utrzymuje kapitał obrotowy na granicy 0, a to czynnik odpowiedzialny za ocenę płynności i bezpieczeństwa. Zadłużenie grupy nie jest duże i ma jeszcze miejsce na lewarowanie. W razie kłopotów ze ściągnięciem należności, albo zalegającymi zapasami spokojnie weźmie kredyt.
Spółka jest wyceniana przez rynek na bazie mnożników
www.stockwatch.pl/gpw/oponeo.p...Metody majątkowe i dochodowe mają ujemny potencjał wzrostu. Metody majątkowe dla młodych spółek, które notują wysokie rentowności są nie odpowiednie. Dochodowe wskazują na przewartościowanie. Dzieje się tak na skutek braku uwzględnienia wzrostowego charakteru rynku e-commerce. Można powiedzieć, że rynek oczekuje w miarę szybko podwojenia wyniku. Jeśli eksport będzie się rozwijał w obecnym tempie to nie jest to niemożliwe. Widać w aktywach nakłady na nowe witryny, więc potencjał jest. Trzeba tylko pamiętać, że poziom kosztów stałych jest mały. Jeśli wynik ma się podwoić to przychody muszą wzrosnąć niewiele mniej. W Polsce to niemożliwe, bo i tak spółka ma ogromy udział w rynku. Pozostaje ekspansja geograficzna, co spółka właśnie czyni.
W przyszłych kwartałach dobrze na wyniki powinno wpłynąć przejęcie Marketeo, a właściwie narzędzia.pl, które charakteryzuje się w tej chwili dużą dynamiką wzrostu. Przy obecnych wycenach spółek parytet wydaje się neutralny.
Powyższa treść przez 60 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.