Witam,
Wczorajszy post mial na celu pokazanie jak w Polsce poki co funkcjonuja przetargi na strategiczne inwestycje,bo napewno autostrady A1,A2,A4 etc to glowne inwestycje ostatnich lat. Stadiony stadionami, kilka razy do roku na Narodowym odbedzie sie jakis mecz,od czasu do czasu koncert-niech bedzie. Jednak autostrady, to czynnik,ktory moze nas zblizyc w rozwoju do zachodniej Europy,pozwoli na sprawniejsza logistyke,prognozowanie dostaw i Polska jako HUB Europy,bo niewatpliwie znajdujemy sie w punkcie geograficznym gdzie lacza sie trasy na polnoc,poludnie wschod i zachod. Dlateog uwazam,ze takie kontrakty jak A2 czy A1 powinny byc otoczone specialna "troska"!
Wyobrazacie sobie,ze jestescie szefem francuskiej firmy transportowej i podpisujecie kontrakty i umowy na nastepne lata,ktore zwiazane sa z przejazdem przez Polske. Przy podpisywaniu bierzecie pod uwage,ze niedlugo w Polsce zostana uruchomione autostrady i jedna z nich bedzie A2 laczaca wschod z zachodem,obliczacie sredni czas przejazdy i bierzecie srednia przepustowosc z zachodnej Europy....a po otwarciu okazuje sie,ze co 5 km jest dostepny tylko jeden pas,bo drugi w remoncie,albo ze maxymalna predkosc wynosi 80 km/h ze wzgledow bezpieczenstwa? bo maja byc i takie odcinki! jeden wielki bubel.
***Radekjezu**
Cytat:No właśnie :) wiedzą komu i ile trzeba dać. To dobra wiadomość mili Państwo, bo takich jak oni było wielu, ale czegoś zabrakło i nie budują. Przypomne tylko że w momencie negocjacji kto ma dokończyć A2, miały to być super rentowne kontrakty.
Dobra wiadomosc? Dla mnie tragiczna- ze nic nadal w tej materi czyli przetargach w ktorych jest sporo niejasnosci jak rowniez na kazdym kroku lapowkarstwo.
skad Ty sie urwales?co? Napewno chodzilo o to gdzie i komu dac? A moze dlatego,ze COVEC opuscil strategiczna budowe w waznym politycznym czasie i podpisanie umowy z wykonawca,gdzie nowy kontrakt znaczaco przewyzszalby stary moglby zostac zle odebrany przez opinie publiczna,szczegolnie po artykulach w FAKT" Chinczycy opuscili autostrade za ktora zaplacimy 2x wiecej niz planowano".
Tak dla przypomnienia
Cytat:"Ceny proponowane przez wykonawców na etapie konsultacji technicznych wahały się w granicach od 989 mln zł do 2 091 mln zł za odcinek A i od 756 mln zł do 1 250 mln zł za odcinek C. Wartości obu zawartych umów mieszczą się w kosztorysach inwestorskich" - podsumowała GDDKiA.
Widzisz ten rozstrzal? Lepsze firmy,ktore maja wiedze ,doswiadczenie,spret byly blisko tej drugiej kwoty ze swoimi wycenami- j
ak to mozliwe,ze DSS ktory zadnego doswiadczenia w budowie drog a przede wszystkim autostrad potrafil zaproponowac kontrakt o prawie polowe nizszy? Moze mieli zamiar sciagnac tania sile robocza?albo podpisali wczesniej konktrakt na dostawe asfaltu po super cenie?
A moze dlatego,ze pod odstapieniu a raczej wyrzuceniu COVEC-u DSS zostal bez głównego wykonawcy i z hałdami surowców do budowy dróg? Swoja droga, ciekawe gdzie trafilo kruszywao ktore posiadali Chinczycy juz na autostradzie i za ktore juz GDKiA zaplacila?hm....
Cytat:Według "Dziennika", spółka składając tak niską ofertę, liczy na przynajmniej częściowy zwrot tych pieniędzy. Według informacji gazety, w czwartek ogłosiła, że akceptuje rządowe warunki i jest gotowa podpisać kontrakt, zgodziła się też na zapłatę kar umownych za opóźnienia.
Ile koszt opozniej wynosi? Odp: Za każdy dzien opóźnienie ma grozić kara w wysokości 0,02 procent wartości wynegocjowanego kontraktu.
Wedlug moich wyliczen jest to ok 15 mln zlotych kary. (jesli rzeczywiscie kary bylyby egzekwowane).
Do twojego 3 punktu: robiles kiedys remont mieszkania? Jesli tak,to pewnie zetknales sie z sytuacja,gdzie fachowiec mowi"Szefie a jakas przedplata by sie przydala,bo material trzeba kupic etc". Dlatego nie bylbym taki pewien jesli chodzi o koncowe rozliczenie,poniewaz poki co DSS zaksiegowal m.in:
a)sobie nie zasądzoną, nie wyegzekwowaną, umowną karę od COVEC /50 mln zł/ jako zysk
b) chodza sluchy,ze GDKiA zada zwrotu za kruszywa,ktore byly ksiegowane 2 w dosc dziwny sposo. Wiekszosc,ktora ma jakies pojecie o naduzyciach przy wykonywaniu warstw drogowych zdaje sobie sprawe co moze rodzic sytuacja ze DSS jest dostawca i wykonawca,co niewatpliwie rodzi wiele pokus i naduzyc.
c)Zaraz ktos zapyta "chwileczke,ale przeciez dostali wsparcie od Bogl&Krysl i z Kredyt Banku
Pierwszemu podmiotowi sie nie dziwie, bo to jak dobry tata,synek ma klopoty to musze mu pomoc,bo w przeciwnym wypadku źle skonczy.
Czy mieli jakies wyjscie? to jak w przypadku Grecji i pomocy Europy, kazdy z dajacych pomoc wiedza,ze czy za miesiac czy za pol roku lub rok Grecja i tak oglosi upadlosc,ale przydzielajac jej pomoc przez ostatnie 2 lata zminimalizowalismy straty i przede wszystkim banka udalo sie uniknac utraty reputacji ze wzgledu na posiadanie ryzykownych greckich aktywow. Tutaj jeszcze raz wspominam o ewentualnych karach za niedokonczenie konktraktu. Pisze dlatego,ze wspomniales o Calatravie o ktorej pozniej,ale dodam ze ostatnio prezes CA przejala czesc Mostostal Exportu,ktory jest na skraju bankructwa- a wiesz dlaczego? bo nie wykonali hali sportowej na czas,gdzie suma kontraktu opiewala na 19 mln a dostali kary ponad 100 mln i jest ona do wykonania!
Wracajac do powyzszego wsparcia od Bogl& Krysl-to jesli juz pozyczyli tyle pieniedzy,dlaczego nie przejeli DSS,przeciez przy tej wartosci rynkowej to mogli nabyc sporo ponad 50% udzialow.Woleli jednak udzielic pozyczki zabezpieczonej hipoteka i gwarancja? Odpowiedz sobie sam.
d) . Nad firmą wisi ryzyko zwrotu otrzymanych środków unijnych na tytan i sztuczny kamień (firma nie ma kasy na wkład własny i kontynuację projektów - chwilowo odroczone dzięki kroplówce z KBC
e) tylko dzieki politycznemu wsparcie jeszcze ta firma istnieje- bo w kolejce platnosc dla MF za kopalnie w Zlotoryi, kolejni w koljece duzi to PKP Cargo. NIe wspominam tutaj o malych podwykonawcach,bo jak sama pani Prezes przyznala z niektorymi nawet nie podpisywali umow bo czasu nie bylo i chyba to zostawie bez komentarza.
f) przesacowanie aktywow KKSM i KSS, przez co pokazuje sie zysk,ktorego tak naprawde nie ma. Przypuszczam,ze roczne sprawozdzanie bedzie case-em finansowym i dobrego jego omowienie bedzie trudne
g) a co z maszynami? Przeciez DSS takich nie posiadal,wiec albo kupno i leasing albo wypozyczenie-ale z tym trudno na rynku,wiec kupno i leasing- a tutaj tez trzeba placic
h)Sama wycena kontraktu nie dosc ze najnizsza, to jeszcze dodam jedna sprawe mysle,ze bardzo wazna
a mianowicie ceny asfaltu. Cena asfaltu zmieniła się, wzrosła z 1600 zł na 2300 zł. Pytam czy to problem?
Budostal na skraju bankructwaCytat:Budostal 5, który jeszcze kilka lat temu zgarniał najbardziej intratne inwestycje drogowe w Krakowie, dziś jest zagrożony pójściem na dno. Spółka zgłosiła do sądu wniosek o ogłosznie upadłości, choć jej prezes próbuje jeszcze dogadać się z wierzycielami i ratować przedsiębiorstwo. Chce uniknąć likwidacji jednej z największych i najstarszych (tradycja od 1949 r.) krakowskich firm budowlanych.
A tutaj sedno
Cytat:Nowe władze spółki podpisały jednak w 2008 roku korzystną, wydawałoby się, umowę na remont drogi wojewódzkiej 776 (wartość ok. 100 mln zł).
- Ta inwestycja spowodowała, że musieliśmy zgłosić wniosek o upadłość. Ceny surowców, głównie asfaltu, wzrosły o 73 proc.
Nie byliśmy w stanie tego udźwignąć - nie kryje obecny prezes spółki Marek Leśniak. Podaje przykładowe ceny - w chwili odpisania umowy na remont tona asfaltu kosztowała 1,5 tys. zł. W 2011 r. - 2,6 tys. zł.
Firma wykonała jeden etap budowy (od Kocmyrzowa do Ostrowa). Kolejny - od Prus do Kocmyrzowa czeka na pozwolenia budowlane.
Choć władze spółki próbowały negocjować wysokość zapłaty z Zarządem Dróg Wojewódzkich, niewiele wskórały. Koszty podwyżki musi ponieść firma. - Nie umiem dziś odpowiedzieć, czy będziemy w stanie dokończyć tę inwestycję - mówi Leśniak. Dokończyć trzeba też modernizację części krakowskich dróg (do 2014 r., prace za 4 mln zł). - Chcemy to doprowadzić do końca - tłumaczy prezes Budostalu 5.
Nikt nie pojdzie na to i nie podniesie wyceny kontraktu,firma sama musi sie z tym uporac,gdyby byla duza firma z kapitalem i plynnoscia to moze wygladalby to inaczej. To kolejne milionowe straty.
Radekjezu - dla twojej informacji podam,ze tez mieli dobrego prezesa i niezle szlaki
Cytat:Wtedy też oskarżono byłego dziś prezesa Budostalu Janusza P. o wręczenie 880 tys. zł łapówki szefowi zarządu dróg Janowi T. za zlecanie firmie intratnych inwestycji. Pod sąd trafił również były prokurent spółki Józef K.
g)wzrost cen za transport (paliwo,stawki etc)
h)
Jesli chodzi o Kredyt Bank- ostatnio wspomogl kolejna pozyczka w wysokosci 30 mln zlotych- to tez swego rodzaju kroplowka,po pierwsze by sobie kupic czas m.in. na zawiazanie rezerw,przeprowadzenie emisji ktora jak dla mnie jest oczywista.
Wedlug mnie umoczyl juz tyle kasy,ze jakos musial sie zabezpieczyc,choc nigdy nie bralem udzialu w spotkaniach i nie znam szczegolow przyznawania tak duzych kredytow. Napewno musi sie kierowac wytycznymi KNF w tym przypadku,to bez watpienia.
Bank zyje z udzielnia kredytow i odsetek. Jesli ma na podkladke potwierdzenia audytora i samej spolki- ze cos jest warte tyle, ze tyle zysku to ma czyste rece a premie leca.
Chyba nie musze wspominac o spolkach typu Duda? gdzie banki po emisji siedza do dzisiaj,bo maja lock upy pozakladane? Nietrafione decyzje,watpliwa wiedza i rzetelnosc zarzadu, nietrafione inwestycje,brak plynnosci... jak juz wszystki Kredyt Bank sobie uporzadkuje i bedzie mial rozwiazanie sytuacji to powie "Sprawdzam".
Takie pozyczki sporo kosztuja,jak rowniez emisja obligacji
Cytat:DSS: Emisja obligacji serii G (raport nr 5/2012) z 26.01.2012 23:57
Zarząd Dolnośląskie Surowce Skalne S.A. ("Spółka" lub "Emitent") informuje, że w dniu 25 STYCZNIA 2012 roku Spółka przeprowadziła emisję zabezpieczonych obligacji imiennych serii G.
W ramach emisji Obligacji serii G obligatariuszom przydzielonych zostało 400.000 obligacji o numerach od 000001 do 400000 i łącznej wartości nominalnej 40.000.000 złotych. Wykup Obligacji serii G przez Spółkę nastąpi w dniu 30 listopada 2012 roku.
Obligacje serii G są oprocentowane według stałej stopy procentowej w wysokości 12,6% W SKALI ROKU, przy czym przyjmuje się, że rok liczy 365 dni od dnia przydziału.
Obligacje serii G są obligacjami zabezpieczonymi. ZABEZPIECZENIE stanowić będzie zastaw rejestrowy na 94.680 akcjach serii A spółki "Kieleckie Kopalnie Surowców Mineralnych S.A." w Kielcach ("Akcje"). Podmiotem udzielającym zabezpieczenia jest spółka "Surowce Skalne Wschód" Sp. z o.o. w Warszawie ("SSW"). Do chwili wpisu zastawu rejestrowego do rejestru zastawów, Obligacje zostały zabezpieczone poprzez ustanowienie zastawu umownego cywilnego na Akcjach. Zgodnie z wyceną sporządzoną przez biegłego rzeczoznawcę WBP Doradztwo Nieruchomości w Bytomiu, na potrzeby zabezpieczenia Obligacji, wartość Akcji wynosi 70.059.090,96 zł.
Jak wiekszosc ktora mnie czasami czyta,wie ze inwestuje w spolki Romana Karkosika a on juz na bankach sie przejechal,bo byl moment ze stracil wszystko co mial.
W powyzszym przypadku mowimy o stopie procentowen rownej prawie 13% w skali roku. To kolejne 5 mln w skali roku.Ale to nie koniec
Cytat:2.
DSS: Nabycie aktywów o znaczącej wartości (raport nr 6/2012) Z 27.01.2012 00:00
Zarząd Spółki Dolnośląskie Surowce Skalne S.A. ("Spółka", "Emitent") informuje, iż w dniu 25 stycznia 2012 r. Spółka kupiła od Idea Premium SFIO 1 (jedną) Obligację imienną serii A wyemitowaną przez spółkę Surowce Skalne Wschód Sp. z o.o. w Warszawie o wartości nominalnej 54.283.500 zł ("Obligacja"). Spółka kupiła Obligację za cenę 38.606.234,30 zł. Zapłata ceny nastąpiła poprzez kompensatę wierzytelności Spółki z wierzytelnością zbywcy przysługującą względem Spółki. Obligacja została wydana Spółce w dniu 25 STYCZNIA 2012 r. Termin wykupu obligacji ustanowiony został na dzień 11 kwietnia 2014 r. Obligacja jest oprocentowana według zmiennej stopy procentowej wynoszącej WIBOR 3M, powiększonej o marżę w wysokości 8 p.p.
Wibor 3m prawie 5% teraz plus 8% daje znowu ok 13%.
Zblizajac sie do konca, to wspomniales o
Cytat:8.Udziałowcy:
Zerknijmy w akcjonariat i pomyślmy chwilę. Czy Pan Paweł Narkiewicz nie uciekałby jak szczur z tonącego okrętu , jeśli faktycznie byłoby tak źle . Na prawdę pozwoliłby sobie na stratę 5 milionów złotych. Calatrava pokazała swoje wyniki, wystarczy że samo DSS się dzwignie to Calatrava za I kwartał pokaże takie wyniki że ho ho. Nie wspominając już o innych spólkach których akcjami obraca.
Dla IDEI TFI - DSS to blisko 20% portfela. Czy wyobrażacie sobie co by sie stało jeśli TFI straciłoby nagle 20%, podczas kiedy już mają strasznie trudną sytuację z powodu polistopadowych dramatów spadkowych. Taki prezez siedzi teraz , ma plecak strat i myśłi sobie a co tam , przeżylismy tyle milionów to jak stracimy kolejne 8,5 to nic się nie stanie. No way.
Czy ja dobrze czytam? Mam sie sugerowac,ze ktos przekroczyl prog 5% szczegolnie,gdy mowimy o Pawle Narkiewiczu- juz wposminalem na temat Mostostal Export ,niech moze tam najpierw sie uporaja,bo sytuacja jest bardzo nieciekawa jesli chodzi o ta spolke i potrzeba kapitalu jest ogromna.
Nie on jeden umoczyl na gieldzie i nie ostatni,codzienie OFE,TFI i inni inwestorzy traca i zyskuja na roznych spolkach. To ze ktos wchodzi,to nie znaczy ze bezie dobrze.Przetasowania sa,byly i beda.
Podsumowanie:Jest to spolka niewatpliwie mocno zadluzona,ktora weszla w segment budowy nie majac wiedzy,maszyn,pracownikow,doswiadczenia. Nie dosc,ze stracila prezesa,ktory ta spolka zalozyl i potrafil wygrywac jakims "cudem" kontrakty m.in na Kieleckei Surowce,gdzie startowaly takie firmy jak m.in. Cemex i wygrywac to wypadaja trupy z szafy : brak splaty za koplanie w Zlotoryi, brak umow z podywkonawcami i spore opoznienia w platnosciach, dlug wobec PKP Cargo, wysokie oprocentowanie kredytow, emisja obligacji, kreatywna ksiegowosc i wycena prac.
Za kilka dni ma zostac ogloszona wizja na przyszlsoc,prognozowane wyniki - czy bedzie w tej strategii emisja? Wedlug mnie,nie czy bedzie tylko jak duza.
Spolka mimo wszystko warta sledzenia,bo nie powiem,ze siedze tutaj ze wzgledow na aktywa ktore posiada,jednak wedlug mnie przejecia ktore zrobilo i to,ze po podpisaniu z COVECIem umowy na dostawe kruszyw spolka a raczej jej zarzad poczula sie jakby wygrali 6 w lotto to byl blad.
Spolka powinna zostac przy wydobyciu kruszy i jej dostawie. Niewatpliwie w najblizszych latach powinny ruszyc mocniej inwestycje kolejowe a co za tym potrzeba bazaltu,podsypek i materialow do budowy,ktore niewatpliwie DSS posiada. Posiada rowniez ciekawe aktywa w Mongolii.
Czy widze szanse dla spolki? Szansa zawsze jest,szczegolnnie gdyby wszedl mocny inwestor,ktoremu rynek ufa. Przeprowadzil emisje na obnizenie zadluzenia,bo to jest najpilniejsze i polepszenie plynnosci. Czy widze takich inwestorow na naszej GPW? Ano widze... ale jak to sie rozwiaze i wszystko skonczy? tego nie wiem.
Papier niewatpliwie ryzykowny, gdzie mozna dzienie zarobic 10% ale i w tydzien stracic 50%. Ja poki co z boku obserwuje i czekam...
P.S.
Inwestycje drogowe w Polsce i ich jakosc:z dzisiaj:
Dlaczego polskie drogi sie sypia?Cytat:Pękające autostrady od kilku dni są głównym tematem w branży drogowej. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wzywa wykonawców do naprawiania szkód, obarczając ich winą za usterki. Problem może kryć się w innej domenie, a mianowicie złych kryteriach wyboru wykonawców
Nie dosc,ze tych autostrad mamy jak kot naplakal
Cytat:Poland still has less than 800(bylo 300,ale na chwile obecna jest ok 800) km of motorways whilst Germany, a
neighbour and of comparable physical size, has over 11,000 km. In addition, the
physical and technical condition of most of the other existing roads in Poland is very
poor and it has been estimated that substantial repairs are needed to 63% of the length of
all Polish highways to make them reach general European standards (Figure 1).
www.istiee.org/te/papers/N29/0...(pg.%2057-70)%20roe.pdf">http://
www.istiee.org/te/papers/N29/0...(pg.%2057-70)%20roe.pdf
Cytat:In addition there are almost no domestic nor international roads in Poland
that provide standards in operating conditions that meet the demands of TIR
movements. Within the European Union, the standard axle pressure that roads should
provide for heavy goods vehicles is 115 kN, whilst Polish roads are constructed in the
main for axle pressures ranging from 60 to 80 kN. Only a very small proportion of
Polish roads can accommodate truck axle pressures of 100 kN.