PARTNER SERWISU
hcdcvqwv
1 2 3

ARRINERA (Catalyst)

Kalashnikov
0
Dołączył: 2012-10-22
Wpisów: 537
Wysłane: 7 kwietnia 2015 10:07:02
Przeglądając dzisiaj serwis obligacje.pl urzekła mnie reklama publicznej emisji obligacji spółki Arrinera

obligacje.pl
strona obligacji Arrinera

Temat mnie tak zaintrygował że chciałem zobaczyć memorandum informacyjne. Niestety! Niedostępne! Niefart...
Pomijam kwestie związane z oferującym - bo firma młoda i chyba od razu chce sobie zrobić koło pióra wpuszczając inwestorów na tą "cudowną" inwestycję.
Czuje się - choć może nie powinienem - zażenowany tym co się dzieje na Catalyst. Tym bardziej patrząc przez pryzmat problemów jakie mamy jako inwestorzy z spółkami które "nigdy nie miały się lepiej"

9,5% za ryzyko nie do oszacowania. Wyborne.
Edytowany: 21 lipca 2020 12:58

darektomczyk
4
Dołączył: 2013-12-06
Wpisów: 88
Wysłane: 7 kwietnia 2015 10:37:47
Ciekawe gdzie jest granica przyzwoitości? Niby jednym ten serwis pomagał pisać noty z żądaniem wykupu, a innych taką promocją wsadza na kolejną minę... Przecież każdy powinien wiedzieć jaka jest historia Venocara i jaka jest wiarygodność osób i spółek powiązanych...
A może to taki model "byznesowy"? - bycia w centrum uwagi: najpierw pomaganie w upchnięciu kontrowersyjnych papierów, a za rok z czymś pomaganie "zmotoryzowanym" inwestorom'?
Petrol też pójdzie w rynek z emisją obligacji?
Edytowany: 7 kwietnia 2015 10:38

krewa
PREMIUM
1 362
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2009-05-01
Wpisów: 11 957
Wysłane: 7 kwietnia 2015 11:30:29
Kalashnikov napisał(a):
Temat mnie tak zaintrygował że chciałem zobaczyć memorandum informacyjne. Niestety! Niedostępne! Niefart...

Kiedyś Veno nie opublikowało raportu, bo księgowy był na urlopie. Teraz też jakaś wymówka się znajdzie. Poza tym co Ci za różnica na co pójdą te pieniądze?
Kalashnikov napisał(a):
Pomijam kwestie związane z oferującym - bo firma młoda i chyba od razu chce sobie zrobić koło pióra wpuszczając inwestorów na tą "cudowną" inwestycję.

Firma może i młoda, ale związane z nią buźki już po pierwszych przymrozkach. Kuich, Tomkiewicz itd.
Kalashnikov napisał(a):
9,5% za ryzyko nie do oszacowania. Wyborne.

Jak mówi stare mongolskie przysłowie: Nikt nie da Ci tyle, ile Kuich Ci obieca.


Kalashnikov
0
Dołączył: 2012-10-22
Wpisów: 537
Wysłane: 7 kwietnia 2015 13:36:57
Pojawił się także artykuł na temat "spółki" - choć chyba trafniej to nazwać projektem nabicia inwestorów wiadomo w co:

obligacje.pl

Portal pana Emila Szwedy dochodzi do takiego momentu - kiedy trzeba się określić jak dalej ma wyglądać forma jego istnienia. Bo z jednej strony mamy reklamowanie syfu a z kolei w artykułach pojawiają się pobożne życzenia "o chęci poprawy jakości emitentów na Catalyst". To wygląda groteskowo i wyjątkowo niepoważnie. Oczywiście rozumiem że trzeba mieć "za co do garka włożyć" - ale ta sytuacja trąci mocno hipokryzją. Panie Emilu bardzo mi przykro ale zasłużył pan na gorzkie słowa.

A co do spółki... Nie znam dokładnie firmy oraz nie przyglądałem się uważnie historii panów właścicieli chociaż po urywkach informacji mniej więcej można sobie opinie wyrobić o biznesie - prezentacja wykonana przez gimnazjalistę, zero konkretów (danych finansowych), pozyskiwanie dofinansowań, itp, itd.

I oczywiście wielkie brawa za próbę zwalenia całego ryzyka "byznesu" na inwestorów indywidualnych czyli obligatariuszy którzy podobnie jak przy Zortraksie mają sfinansować i ponieść największe ryzyko w przedsięwzięciu.

Czy znajdą się chętni na nieznane ryzyko?

Edycja: Uwaga, udało się otworzyć memorandum informacyjne - zerknę z ciekawości dokładniej jak będzie chwila czasu
Edytowany: 7 kwietnia 2015 13:44

Marc0101
0
Dołączył: 2011-03-24
Wpisów: 237
Wysłane: 7 kwietnia 2015 14:06:53
Prawdopodobnie to spółka Veno. wave

www.bankier.pl/forum/forum_o_v...

Tutaj masz link do forum bankiera.
Z tego co pamiętam to jeden wielki syf był. puke_l

Pozdro wave

anty_teresa
PREMIUM
522
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 11 191
Wysłane: 7 kwietnia 2015 14:27:39
Niewłaściwy czas Marc.
Veno nadal jest... tylko się teraz nazywa Erne. Arrinera to jej spółka zależna. W razie czego proszę o info z prospektu czy są jakieś nowe rendery, bo od 2006 już za chwilę, już za momencik ma być seryjna produkcja, a są tylko nowe rendery thumbright Polecam też relacje z walnego:

www.sii.org.pl/3956/ochrona-pr...

Też za chwilę za momencik... tylko 8 miesięcy w roku 2010 puke_l

U nas też spółka ma historię:
www.stockwatch.pl/gpw/erne,wyk...
Edytowany: 7 kwietnia 2015 14:33

Joanna Niemiec
0
Dołączył: 2015-04-07
Wpisów: 1
Wysłane: 7 kwietnia 2015 14:42:35
Witam, Memorandum jest jak najbardziej dostępne pod tym adresem www.arrinera.ventusam.pl/memor...

anty_teresa
PREMIUM
522
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 11 191
Wysłane: 7 kwietnia 2015 21:18:08
No dobra, zerknąłem do prospektu:
Cytat:
Wierzytelności Obligatariuszy wynikające z Obligacji zostaną zabezpieczone poprzez
ustanowienie na rzecz Administratora Zastawu, reprezentującego Obligatariuszy, zabezpieczenia
w postaci zastawu rejestrowego na maksymalnie 529.381 (słownie: pięćset dwadzieścia dziewięć
tysięcy trzysta osiemdziesiąt jeden) akcjach Arrinera Automotive Spółka Akcyjna

Czyli krótko mówiąc realnego zabezpieczenia brak, bo takim jest zabezpieczenie na papierach.

Dla niewtajemniczonych grupa zajmuje się budową super samochodów, ale:
Cytat:
Działalność Grupy związana jest obecnie immanentnie z rozwijaniem nowego projektu
motoryzacyjnego (supersamochód Arrinera) i przygotowywaniem jego wdrożenia do produkcji.
W połączeniu z ciągłymi zmianami zachodzącymi na rynku na którym działa Emitent, wymusza to
konieczność stałego rozwijania się oraz stałego dokonywania inwestycji w produkt, stałe
dopasowywanie do zmieniającego się zapotrzebowania odbiorców i stale zmieniających się
trendów rynkowych.


Jak widać z prospektu emisyjnego z roku 2008:
newconnect.pl/pub/dokumenty_in...

Cytat:
Przedmiotem działalności VENO Automotive S.A. jest produkcja limitowanych serii samochodów
sportowych, a także limitowanych serii samochodów o wysokich osiągach napędzanych alternatywnymi
zródłami energii, takimi jak prą d elektryczny czy ogniwa paliwowe.
Nowa firma będzie współpracować z działającymi już polskimi i zagranicznymi podwykonawcami
mogącymi zapewnić poszczególne elementy i podzespoły do wytwarzanych samochodów, a ostateczny
produkt będzie sprzedawany pod marką należącą do VENO Automotive S.A.
....
Prezentacja prototypu pierwszego auta planowana jest w połowie tego roku. Cena samochodu będzie
wynosić kilkaset tysięcy.


Cytat:
Dotychczas spółka rozpoczęła proces produkcji prototypu samochodu sportowego o nazwie Vulcano , którego zakończenie planowane jest na drugą połowę 2008 roku.


Ciągłe zmiany mocno utrudniają wdrożenie do produkcji... :) Mamy 2015, a samochód miał być w 2008...

Cały czas jednak było bardzo blisko ukończenia... To np z prospektu z 2009 roku:

Cytat:
Celem nabycia przez VENO SA opisanych powyżej akcji jest m.in. zakończenie budowy supersamochodu sportowego produkowanego dotychczas przez spółkę zależną VENO Automotive S.A. i wprowadzenie go do sprzedaży jeszcze w tym roku.

newconnect.pl/pub/dokumenty_in...

Jest też parę ryzyk, dlatego prospekt trzeba przeczytać bardzo uważnie:
Cytat:
Z uwagi na wprowadzenie przez Komisję Europejską nowej normy Euro 6, która obowiązuje od
1 września 2014 r. w zakresie homologacji, a 1 września 2015 r. w zakresie rejestracji oraz
sprzedaży nowych typów pojazdów, produkt Grupy aktualnie może nie spełnić tych norm emisji.



Cytat:
Głównym celem prowadzonego przez Grupę projektu jest zaprojektowanie, stworzenie oraz
wprowadzenie na rynek supersamochodu o najwyższej jakości oraz charakteryzującego się
wysokimi osiągami. Prace nad postaniem supersamochodu rozpoczęły się w 2007 r. i nieprzerwanie
od tego czasu trwają.
W związku z wysoce specjalistycznym charakterem prowadzonych prac
istnieje ryzyko, że w przypadku zajścia nieprzewidzianych zdarzeń lub pojawienia się komplikacji
na etapie rozpoczęcia produkcji małoseryjnej termin osiągnięcia pożądanych rezultatów może ulec
dalszemu wydłużeniu
. Znaczne przedłużenie prac może przyczynić się do wprowadzenia na rynek
produktu Grupy w terminie późniejszym niż pierwotnie zakładany


Cytat:
Zaprojektowanie, wybudowanie oraz wprowadzenie na rynek supersamochodu jest
przedsięwzięciem długoterminowym. Poszczególne etapy wymagają współpracy specjalistów
różnych dziedzin w celu optymalnego zaprojektowania, a następnie wybudowania
supersamochodu, który cechuje wysoka jakość i osiągi oraz bezpieczeństwo. Przed uzyskaniem
jakichkolwiek przychodów niezbędnym jest poniesienie wysokich nakładów finansowych. W toku
prowadzenia prac, ze względu na wyniki testów oraz opinie specjalistów, może pojawić się
potrzeba zmiany lub dostosowania projektu nie uwzględniana w harmonogramie. Ponadto, po
dokonaniu zmian niezbędnym może okazać się przeprowadzenie kolejnych testów, a także
nawiązanie współpracy z kolejnymi specjalistami oraz dostawcami surowców i podzespołów
.
Znaczny wzrost kosztów, przy jednoczesnym opóźnieniu wpływu przychodów ze sprzedaży może
istotnie wpływać na wyniki finansowe i działalność Grupy, a przez to wpływać na zdolność do
realizowania płatności z emitowanych Obligacji.


Mam nadzieję, że to pomoże uchwycić właściwy obraz spółki... I mam nadzieję, że zaoszczędziłem tym co jej do tej pory nie znali czasu spędzonego nad lekturą prospektu.


anty_teresa
PREMIUM
522
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 11 191
Wysłane: 7 kwietnia 2015 21:43:14
Myslę, że warto też zwrócić uwagę na opinię biegłego rewidenta:
Cytat:
Nie zgłaszając zastrzeżeń do skonsolidowanego sprawozdania finansowego informujemy, że sprawozdania finansowe 2 jednostek zależnych objęte tym sprawozdaniem, których udział w sumie bilansowej wynosi 65%, a w wyniku finansowym 25%, nie były badane przez biegłego rewidenta...

PIB-Finanse
0
Dołączył: 2013-12-30
Wpisów: 102
Wysłane: 7 kwietnia 2015 23:07:44
Rzeczywiście spółka i projekt super-samochodu są znane od lat. Pisała o tym wielokrotnie prasa branżowa, dyskutowali inwestorzy i nie tylko.
Oto blog śledzący wcześniejsze losy projektu:
http://venowatch.blogspot.com

Cytat:
Część poważnych zmian pojawiła się po tym, jak przedstawiciel Lamborghini przesłał oficjalne pismo, wzywające Veno do zaprzestania budowy auta. Włoski producent miał grozić sądem za wykorzystanie rozwiązań stylistycznych wziętych żywcem z modelu Reventon. A samochodu jak nie było, tak nie ma.


Jako "niewierny Tomasz" - nie uwierzę dopóki nie zobaczę... wpływów, ze sprzedaży samochodów Arrinera Hussaria ;-)
PIB - Finanse z sensem


Dawid123
0
Dołączył: 2012-12-05
Wpisów: 112
Wysłane: 8 kwietnia 2015 09:54:27
Szanowni Państwo, jeśli ktoś kupi te obligacje to niech od razu da sprawę do Sądu i do prokuratora, za dwa lata będzie miał wyrok i prokurator postawi zarzuty, w ten sposób odzyska kasę, albo weźmie przez komornika jedno z tych super aut. Moim zdaniem oni zamierzają te auta zmontować i sprzedać, dokładnie 33 sztuki, ale czy zamierzają spłacać obligacje .......
Dawid

zgred
5
Dołączył: 2012-03-02
Wpisów: 1 225
Wysłane: 9 kwietnia 2015 14:12:54
to musi się udać... prawda? Liar

biznes.onet.pl/wiadomosci/moto...

aksu
0
Dołączył: 2015-02-26
Wpisów: 193
Wysłane: 9 kwietnia 2015 14:27:49
Oczywiście, przecież w gazetach piszą, a gazety nie kłamią Silenced

www.topgear.com.pl/nowy-88-num...

;)
Edytowany: 9 kwietnia 2015 14:28

Dawid123
0
Dołączył: 2012-12-05
Wpisów: 112
Wysłane: 9 kwietnia 2015 16:09:19
Zwracam uwagę że my nie mamy opcji zainwestowania w samochód tylko w firmę, a to jest inna bajka.
Dawid

magnumator
0
Dołączył: 2011-03-14
Wpisów: 77
Wysłane: 9 kwietnia 2015 19:48:22
Świetnie nawiązuje do sytuacji opis historycznego przekrętu, emitowania obligacji nieistniejącego kraju, czyż nie brzmi znajomo tym, co śledzili losy spółki Veno?: blogi.bossa.pl/2015/04/08/naiw...

gauss
0
Dołączył: 2013-06-17
Wpisów: 111
Wysłane: 9 kwietnia 2015 21:10:27
Jedna rzecz mi nie pasuje w tej historii... Nie wątpię, że wymieniane zarzuty są prawdziwe, ale dlaczego kurs akcji znajduje się na historycznych maksimach ze wskaźnikiem C/WK=18?

anty_teresa
PREMIUM
522
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 11 191
Wysłane: 10 kwietnia 2015 00:17:44
Bo ta spółka w 2014 pod inna nazwą zajmowała się teoretycznie Jachtami... Potem przejęła jeden z podmiotów Veno i zmieniła nazwę na Arrinera. Przy czym ważne jest to, że w międzyczasie zrobiła emisję gdzie cena akcji które objęło Veno wyniosła ca 4,6. Tyle tylko, że to cena rozliczeniowa za wkład w postaci spółki z Arrinerą, czyli jak w dowcipie o bazy co sprzedał psa za 2 mln dolarów, a dokładniej za dwa koty warte po milion. To prawdopodobnie ludzie "kupili"
Inna sprawa, że ponoć jest już coś co jeździ i wyglądem przypomina samochód... Prezentacja była chyba w październiku: www.youtube.com/watch?v=fCYi06...

Powstanie wersji jeżdżącej prototypu dla tej spółki jest mimo wszystko osiągnięciem :)
Edytowany: 10 kwietnia 2015 00:20

Pawel TG
0
Dołączył: 2015-04-13
Wpisów: 1
Wysłane: 13 kwietnia 2015 15:49:15

sasky
PREMIUM
49
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2011-11-29
Wpisów: 2 767
Wysłane: 13 kwietnia 2015 17:09:37
Najodpowiedniejszym miejscem na zdjęcia Arrinery jest serwis KWEJK. Tak, ten od memów i żartów.
kwejk.pl/zobacz/2299265/pierws...

Mój ulubiony komentarz do tego mema to: auto będzie dostępne w dwóch wersjach: papierowej i .jpg

A tu filmik na temat tego czym jest projekt - ale bez ściemy i owijania w bawełnę.

Liczby nie kłamią (...) ale kłamcy liczą
Edytowany: 13 kwietnia 2015 21:43

anty_teresa
PREMIUM
522
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 11 191
Wysłane: 13 kwietnia 2015 18:25:04

Użytkownicy przeglądający ten wątek Gość


1 2 3

Na silniku Yet Another Forum.net wer. 1.9.1.8 (NET v2.0) - 2008-03-29
Copyright © 2003-2008 Yet Another Forum.net. All rights reserved.
Czas generowania strony: 0,395 sek.

akuawiuy
dyqcvaph
xqdbscvb
Portfel StockWatch
Data startu Różnica Wartość
Portfel 4 fazy rynku
01-01-2017 +75 454,67 zł +377,27% 95 454,67 zł
Portfel Dywidendowy
03-04-2020 +60 637,62 zł 254,44% 125 556,00 zł
Portfel ETF
01-12-2023 +4 212,35 zł 20,98% 24 333,09 zł
lgcwrowb
lxnxbwmj
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat