Omówienie sprawozdania finansowego GK 11Bit Studios SA za rok 2015Miniony rok w wykonaniu warszawskiego, niezależnego dewelopera był bardzo udany pomimo nawet faktu, że IV kwartał wypadł raczej poniżej oczekiwań. Zaraportowany wynik jest zaskakująco niski w świetle przychodów, a mimo znaczącej poprawy jakości raportu po przejściu na MSRy samo sprawozdanie pozostawia trochę wątpliwości
Przychody GK 11 Bit studios wyniosły w IV kwartale 7,25 mln zł i były o 49 proc. niższe niż w analogicznym kwartale 2014 r. Nie ma się oczywiście czemu dziwić, bo spółka od ponad roku eksploatuje cały czas swój podstawowy tytuł, czyli This War of Mine. Warto także zauważyć, że mamy spory skok sprzedaży względem poprzedniego kwartału – wzrost o 3,5 mln zł (93 proc.). Zadziałała sezonowość branży, rozwój produktu na PC (update 1,4) i w końcu premiera gry na smart fonach.
Choć spółka zmieniła zasady rachunkowości i sposób pokazywania wyników to czyste przychody ze sprzedaży pozostają takie same, co w ujęciu jednostkowym zaprezentowałem na poniższym wykresie:

kliknij, aby powiększyćW raporcie mamy nikomu niepotrzebny rozkład geograficzny sprzedaży, brakuje natomiast śladem największych spółek z branży segmentacji pod względem platformy. O ile w raporcie za III kwartał spółka odniosła się do wyniku na tabletach, tak w raporcie rocznym niestety na ten temat nie ma ani słowa. Możemy sobie jednak wyrobić pewien pogląd na sprawę na podstawie należności, choć taki sposób daje tak naprawdę tylko obraz samego grudnia.

kliknij, aby powiększyćWzględem poprzedniego kwartału pomimo premiery TWOM na smartfonach udział należności w ze sprzedaży wersji PC w przychodach wzrósł do około 20 proc. (Valve + EA), z 10 proc. (Valve + HB) w III kwartale. Jeśli przychody z tabletów stanowiły około połowy sprzedaży w III kwartale to obecnie mamy około 1/3, co daje estymowany obrót na poziomie około 2,1-2,3 mln zł, w relacji do ok. 1,8 mln kwartał wcześniej. Rozkład sprzedaży na urządzeniach mobilnych powinien być bardziej wygładzony, z tego powodu delikatnym rozczarowaniem jest podobny poziom należności od Appla – oznacza to, że premiera na smartfonach była raczej umiarkowanym sukcesem. Choć niektórzy liczyli na duży sukces, to tak naprawdę ze względu na charakter gracza mobilnego wyniki wersji mobilnej nie są zaskoczeniem. (Choć warto przy tym dodać, że koszty napisania gry na smart fony nie były duże – 200 tys. zł., a więc sukces finansowy był, tylko skala nie jest aż tak istotna dla wyniku) Tak czy owak przychody uzyskane przez spółkę w ostatnim kwartale roku trzeba uznać za sukces.
Niestety wręcz odwrotny wniosek bierze się z oglądu kosztów działalności. Amortyzacja r/r spadła 90 tys. zł i wyniosła 479 tys. zł. (733 tys. zł w III kwartale i 569 tys. zł w IV kwartale 2014 r.). Niskie obciążenie to prawdopodobnie efekt zakończenia amortyzowania kosztów pisania podstawowej wersji PC. Niestety mięliśmy do czynienia z eksplozją kosztów osobowych. Obciżenia z wynagrodzeń wyniosły w tym kwartale 1,49 mln zł w porównaniu do 135 tys. w III kw. roku i 745 tys. przed rokiem. Przy czym zwracam uwagę, że są to koszty osobowe nie dotyczące pisania gier! (Te są kapitalizowane na WNIP i następnie amortyzowane). Niewątpliwie do wzrostu tych obciążeń przyczyniły się podwyżki dla zarządu. Łączne wynagrodzenie (razem z kosztami programu pracowniczego) wyniosło w całym 2015 r. 2,36 mln zł. To kwota wyższa od wykazanej w rachunku wyników, gdyż część z niej aktywowano na bilansie. Do wzrostu przyczyniła się premia na poziomie 6 proc. zysku netto. Szkoda, że spółka nie zawiązywała rezerw po drodze, w kolejnych kwartałach i w sumie zaskoczyła rynek takim poziomem obciążeń.
Wysoki poziom na poziomie grupy mają także obciążenia z tytułu usług obcych. W tym kwartale wyniosły 2,2 mln zł w porównaniu do 275 tys. kwartał wcześniej i 1,29 mln zł w IV kwartale roku. Spółka wyjaśnia że:
Cytat:Różnica na poziomie wyniku z działalności operacyjnej pomiędzy wynikiem Grupy kapitałowej 11 bit studios a wynikiem jednostkowym 11 bit studios, związana jest głównie z poniesieniem przez 11 bit studios kosztów działalności spółki zależnej Games Republic, które w kolejnych okresach będą refakturowane przez 11 bit studios na podmiot zależny. W związku z tym w sprawozdaniu jednostkowym 11 bit studios za 2015 r. wspomniane koszty wykazywane są w pozostałych aktywach krótkoterminowych a w sprawozdaniu skonsolidowanym obciążyły koszty bieżącego okresu i zostały wykazane w usługach obcych.
Niestety nie wiemy o jakie koszty działalności chodzi i czego konkretnie dotyczyły. W pierwszej chwili mogło się wydawać, że chodzi o koszty rozwoju platformy sprzedażowej o czym może świadczyć choćby ten cytat:
Cytat:Games Republic, po zmianach kadrowych, przechodzi ważne zmiany technologiczne rozszerzające funkcjonalności serwisu co powinno przełożyć się na wyraźnie większą sprzedaż już w tym roku
Problem w tym, że koszty rozwojowe Games Republic na poziomie skonsolidowanym powinny być raczej skapitalizowane na wartościach niematerialnych i prawnych, a przeszły przez wynik. Proszę zauważyć, że wartość wszystkich aktywów w segmencie cyfrowej dystrybucji to raptem niecałe 50 tys. zł. Z tego powodu raczej należy przyjąć tezę, że były to koszty promocji i koszty zarządzania GR.
Skoro koszty nie przeszły przez wynik skonsolidowany to znaczy, że jednostka dominująca ich nie skapitalizowała, a zatem nie należy oczekiwać ich kapitalizacji w kolejnych okresach i wpływu na wynik. Refakturowanie do GR powinno być widoczne jako wzrost sprzedaży i kosztów z zerowym wpływem na wynik na poziomie jednostkowym, a sama transakcja będzie wyłączona ze sprawozdania skonsolidowanego. Operacja miała na celu prawdopodobnie optymalizację podatkową. Jednostka dominująca ma zyski i zrobiła sobie podatkowe koszty, dzięki czemu zaoszczędziła około 200 tys. zł. GR nie miałby jak obniżyć podstawy opodatkowania.
Co ciekawe GR w IV kwartale dokonał jakiejś sprzedaży na rzecz spółki 11B o czym świadczy sprzedaż innym segmentu w sprawozdaniu. Udział sprzedaży do innego segmentu w raporcie za III kwartał wynosił równe zero. A same przychody zewnętrzne w IV kwartale są ujemne… Co się stało nie wiemy, ale wydaje się, że niestety może być nadal w spółce bałagan. Tak czy owak jeśli dodatkowe obciążenia były faktycznie kosztami promocji serwisu czy udostępnienia tytułów (do sprzedaży na GR weszły min Call of Duty: Black Ops III, Fallout 4, Assassin’s Cread Syndicate czy Tom Clancy’s Rainbow Six), to wynik sprzedażowy w IV najlepszym sezonowo kwartale jest po prostu tragedią – 50 tys. łącznie ze sprzedaż do 11B.
Grupa liczy, że sprzedaż ruszy w tym roku, ale na razie wszystkie działania związane z GR to trwonienie gotówki. Na razie nie pomogła także zmiana osoby zarządzającej.
Na koniec warto także dodać, że w IV kwartale spółka zaraportowała bardzo wysoką stopę opodatkowania. Linia fiskalna zabrała ponad 1/3 zysku brutto, a więc nie dziwi chęć optymalizacji podatkowej.
Nie spodziewam się jakiejś istotnej reakcji kursu po raporcie, gdyż przyszłość spółki i kursu na giłedzie nie zależy już od TWOM (choć jakiegoś pozytywnego efektu można się spodziewać z tantiem na konsole – część stałą 11B otrzymał prawdopodobnie w III kwartale o czym świadczą należności od Koch Media.), a od Industriala, który ma być grą o budżecie przekraczającym 4 mln zł. Co bardzo ważne Industrial ma być całą serią gier, a to w przypadku potencjalnego sukcesu pierwszej części znacznie zmniejsza ryzyko biznesowe i a w konsekwencji także koszt kapitału spółki. Planszówka moim zdaniem będzie niewiele znaczącym dodatkiem.
Skoro mowa o przyszłości to trzeba dodać, że obecne skapitalizowane koszty prac nad Industrialem, innymi grami (prawdopodobnie konsolowa wersja TWOM – nie jest pewne jaką część spółka już rozliczyła z Kochem) , a także
nad platformą sprzedażową wynoszą około 5 mln zł. Przyznam, że jest to pewne dla mnie zaskoczenie, które przeoczyłem przy omawianiu poprzedniego raportu. Proszę zwrócić uwagę, że spółka nie amortyzuje jeszcze kosztów napisania GR i uważa, że aktywo jeszcze nie zaczęło działać mimo iż są przecież już jakieś przychody ze sprzedaży, a w poprzednich raportach 11B chwaliła się liczbą użytkowników. Niestety informacja o tym, że koszty pisania GR znajdują się cały czas w w niezakończonych pracach rozwojowych mocno podważa stawianą przeze mnie wcześniej tezę o rozpoczętych pracach nad kolejnym nieujawnionych przeze mnie tytułem.
>> Wyceny automatyczne są tutaj>> Więcej analiz najnowszych raportów finansowych jest tutajPowyższa treść przez 120 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.