pixelg
AVIAAML - Spółki od A do Z - GPW - Forum StockWatch.pl
Witamy Gościa Szukaj | Popularne Wątki | Użytkownicy | Zaloguj | Zarejestruj

1 2 3 4 5 6 7

AVIAAML [AAL]

AKTUALNY KURS: 4,20 zł (-10,45%) 12-07-2018 16:28
mdd
0
Dołączył: 2011-06-05
Wpisów: 520
Wysłane: 16 grudnia 2016 09:56:28 przy kursie: 6,90 zł
Jest zapowiedź sprzedaży i leasingu 16 nowych airbusów A320

infostrefa.com/infostrefa/pl/w...

killer_9999
0
Dołączył: 2015-03-03
Wpisów: 16
Wysłane: 16 lutego 2017 14:24:48 przy kursie: 5,30 zł
Anty-teresa - można prosić w wolnej chwili o analizę raportu. Dużo się dzieje na spółce ostatnio i niektórzy nie bardzo wiedzą co myśleć na ten temat.
Ja to widzę bardzo dobrze - pytanie czy podzielasz moje zdanie?

PiotrrZ
0
Dołączył: 2017-02-13
Wpisów: 3
Wysłane: 16 lutego 2017 18:24:36 przy kursie: 5,30 zł
Dołączam się do prośby, w raporcie za 2016 jest kilka ciekawych pozycji, kurs spadł o 12% po publikacji, bo IV kwartał zakończył się stratą, ale chyba głównie spowodowaną inwestycją w joint venture z chińską spółką.

>> Ponad 160% zysku od początku 2017 r. – sprawdź ofertę portfela wzorcowego Cztery Fazy Rynku w StockWatch.pl


anty_teresa
anty_teresa PREMIUM
249
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 10 652
Wysłane: 17 lutego 2017 10:31:41 przy kursie: 4,92 zł

tituch
0
Dołączył: 2012-07-25
Wpisów: 22
Wysłane: 17 lutego 2017 13:26:33 przy kursie: 4,92 zł
Dorzucam się do prośby.

anty_teresa
anty_teresa PREMIUM
249
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 10 652
Wysłane: 17 lutego 2017 22:22:54 przy kursie: 4,92 zł
Przeszacowania uderzyły we wznoszący się biznes – omówienie sprawozdania finansowego GK Avia AM Leasing po 4 kw. 2016 r.

Jak wspominałem w poprzednim omówieniu biznes prowadzony przez spółkę (handel samolotami i finansowanie transakcji) jest dość niestabilny, w szczególności jeśli patrzymy w ujęciu kwartalnym. Procesy sprzedażowe w tej branży trwają dość długo, a sama spółka nie ma jeszcze odpowiedniej skali a ustabilizować wyniki.

W raportowanym okresie posiadana przez spółkę flota będąca w leasingu (lub na niego oczekująca) pozostawała relatywnie stabilna, choć skurczyła się względem poprzedniego kwartału o jedną maszynę. Tak naprawdę o 2, ale w związku z wykupem udziałów w jednej ze spółek zależnych rozpoczęła się konsolidacja i spółka pokazała dodatkowego Bombardiera. Przy czym mówimy tutaj tylko o samolotach które wykorzystywane są w spółce do leasingu i leżą na aktywach trwałych.


kliknij, aby powiększyć


Pomimo spadku wielkości floty aktywa trwałe się zwiększyły: 107,7->121,2 mln USD. Stało się tak na skutek przeszacowania wartości samolotów które pozostały w spółce (zgodnie z MSR spółka pokazuje aktywa trwałe w wartości godziwej a nie cenie zakupu, choć to mało popularny na GPW sposób). Wspomniana rewaluacja miała dwojaki charakter. Po pierwsze w 32,7 mln pojawiło się od razu w kapitale własnym (pomniejszone o 4,3 mln podatku z tego tytułu). Po wtóre przez rachunek wyników przeszedł odpis na kwotę 4,5 mln USD. Jeśli w wyniku przeszacowania wartość jest niższa od ceny zakupu to efekt przeszacowania poniżej tej wartości pokazuje się w rachunku wyników. Przeszacowania w górę ponad wartość zakupu idą od razu w kapitał własny.


kliknij, aby powiększyć


Na wykresie rzuca się w oczy także spadek zapasów i wzrost należności (sprzedaż!), spadek wartości udzielonych pożyczek (na skutek wykupu 50 proc. udziałów w JV, któremu ta pożyczka była udzielona) oraz pojawia się inwestycja w chińską spółkę JV – 15,3 mln dolarów. W związku z tym, że inwestycja ta widnieje w bilansie to nie ma jej efektów ani w przychodach, ani w wyniku operacyjnym. Efekt inwestycji powinien wypłynąć w linii finansowej, ale niestety nie znalazłem odpowiedniej linii w przychodach/kosztach finansowych, być może na razie nie było operacyjnego startu i inwestycja wyceniana jest w cenie nabycia. Tak więc nie ma mowy o obciążeniu wyników przez tę inwestycję.

Spółka odnotowała rekordowe przychody 40,9 mln USD, w porównaniu do 4,7 mln USD r/r i 29 mln USD w poprzednim kwartale. Stało się to głównie dzięki sprzedaży samolotu/ów leżących do tej pory na zapasie. Na tej operacji wygenerowała około 2 mln USD, co daje marżę na poziomie 6 proc. W pierwszym czy trzecim kwartale te marże były znacznie wyższe, odpowiednio 12 i 11 proc. Niewątpliwie rentowność działalności handlowej jest rozczarowaniem.


kliknij, aby powiększyć


Przychody z prowizji (czyli z pośrednictwa) były w tym kwartale niskie – 1,35 mln USD. Kwartał wcześniej spółka rozbudziła apetyty i pokazała 17,2 mln USD przy kosztach na poziomie 10,9 mln zł (koszty operacyjne minus koszt własny sprzedanych samolotów i części oraz amortyzacja jako koszty innych segmentów). Nieco spadły także przychody z leasingu, co do pewnego stopnia wynika ze sprzedaży jednego z samolotów we flocie. Być może niższe przychody leasingowe to także przyczynek do negatywnego przeszacowania wartości którejś z maszyn.

Niestety wysokie przychody nie przełożyły się na wynik. Spółka zaraportowała EBIT na poziomie tylko 2,08 mln USD w porównaniu do 4,06 mln USD przed rokiem i 13,18 mln USD w poprzednim kwartale.


kliknij, aby powiększyć


W porównaniu do zeszłego roku na słabym wyniku zaważyły odpisy 4,5 mln na samolotach i 0,5 mln na inwestycjach (być może tutaj jest wpływ JV). EBIT po korekcie o przeszacowania wyniósł 7,16 mln USD w porównaniu do 3,96 przed rokiem. Wzrost wynika głównie z działalności leasingowej (4,4 mln USD przychodów ponad amortyzację w tym kwartale i 2,6 przed rokiem) oraz o 1 mln wyższego wyniku ze sprzedaży samolotów. W porównaniu do poprzedniego kwartału zabrakło przede wszystkim wysokich prowizji z pośrednictwa i oczywiście także na wyniku mamy teraz odpis na samolotach.

Wynik operacyjny został mocno obciążony linią finansową sprawozdania. Mamy 3,4 mln USD kosztów w porównaniu do 3,8 mln USD zysku przed rokiem i 0,5 mln kosztów kwartał wcześniej. Przede wszystkim pokazały się dość wysokie ujemne różnice kursowe – 2,26 mln zł. Nie było też ekstra zysków z dyskonta otrzymanych kaucji. Jakby tego było mało to mimo strat spółka pokazała zobowiązania podatkowe na 1,75 mln USD. Skorygowany o przeszacowania i różnice kursowe wynik brutto wyniósłby 6 mln USD w porównaniu do 4,6 mln USD przed rokiem i 12,45 mln w poprzednim kwartale. To oczywiście kwoty przed naliczeniem podatku.

Na pierwszy rzut oka kwartał wypadł bardzo słabo, bo jest strata. Jak wspomniałem pochodzi z przeszacowania wartości samolotu oraz różnic kursowych. Po korekcie o te zdarzenia spółka pokazuje nadal progres w porównaniu do ubiegłego roku. Wydaje się jednak, że apetyty mogły być znacznie wyższe w związku ze świetnym poprzednim kwartałem. Nie mam także przekonania czy przeszacowanie wartości tegoż samolotu uznać za zdarzenie jednorazowe i niepowtarzalne. Być może maszyna jest szykowana do sprzedaży i stąd przeszacowanie wartości. Niestety tego nie wiemy.

Na wyniki lepiej patrzeć w ujęciu rocznym, to daje pełniejszy obraz i od razu pozwala przejść do wyceny. Spółka pokazała 26 mln USD wyniku operacyjnego (nie koryguję, bo przeszacowanie wartości łączy się mimo wszystko z zyskiem ze sprzedaży samolotu który był we flocie, a także był pokazywany w wartości godziwej). Powtarzalny wynik brutto (wyjmuję różnice kursowe) wyniósł 24 mln USD, co po opodatkowaniu stopą 20 proc. daje 19 mln USD wyniku netto. Przy kursie USD/PLN na poziomie 4 mamy 76 mln zł zysku i wycenę spółki na poziomie 213 mln zł.

Rynek, albo się myli, albo szacuje znacznie mniejszy powtarzalny wynik. Do pewnego stopnia ma to swoje uzasadnienie. W 3 kw. mieliśmy bardzo duży przychód z prowizji. Nie wiemy jak często taka transakcja może być powtarzana. W tym roku zdarzyła się raz, a przed 3 kw. mieliśmy równo rok bez przychodów z prowizji. Gdyby za powtarzalną kwotę z prowizji uznamy tę osiągniętą w 2015 r. to wynik brutto spada nam od razu o 9,2 mln USD i dostajemy 12 mln USD wyniku netto (48 mln zł) Przy stopie dyskontowej na poziomie 15 proc. (koszt kapitału własnego 20 proc., koszt długu 10 proc. relacja 2:1) daje nam to wartość spółki w kwocie 320 mln zł. Taka wycena wydawałaby się rozsądna. Ale jak to w wycenach wszystko zależy od założeń. Rynek być może uznaje, za powtarzalne niższe kwoty i stąd taka a nie inna wycena. Albo oczekuje wyższej stopy zwrotu ze względu na ryzyka. Sprawozdania bez nawet zdania komentarza do wyników przy tak skomplikowanej rachunkowości i samym biznesie to wręcz skandal. Z pewnością spółka jest warta zainteresowania i wygląda na niedrogą

>> Wyceny automatyczne są tutaj
>> Więcej analiz najnowszych raportów finansowych jest tutaj

Powyższa treść przez 120 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.
Edytowany: 17 lutego 2017 22:32

sebson
0
Dołączył: 2016-11-28
Wpisów: 2
Wysłane: 18 lutego 2017 12:52:56 przy kursie: 4,92 zł
Panie Pawle czy mógłby Pan spróbować policzyć jaka może być rentowność roczna (zysk netto) nowej inwestycji z chińczykami (joint venture) w której aviaam ma 51% udziałów. Z tego co wiemy to będzie zakup nowych 16 samolotów do końca roku za 802 mln usd, zakładamy że z kredytu będzie zakup samolotów (pewnie z 95%), nie potrafię określić jaka jest rentowność roczna leasingu (gdzieś czytałem że około 12-15% są opłaty leasingowe) ale czy tak jest to nie mam pewności (może Pan ma większą wiedzę). Czy można sobie przyjąć takie wyliczenia: 802 mln USD (nowa flota) x (10 % (opłata leasingowa) - 4% (koszt kredytu w USD lub Chiny) - 1% pozostałe koszty jak remonty, ubezpieczenia) x 4 (kurs usd/pln) / 2 (połowa udziałów w spółce joint venture) = 80 mln zł dla aviaam ?

anty_teresa
anty_teresa PREMIUM
249
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 10 652
Wysłane: 22 lutego 2017 17:55:15 przy kursie: 5,00 zł
To dość karkołomne zadanie, ale spróbujmy.

Na początek koszt kredytów. Bierzemy z bilansu średni stan kredytów i leasingów za każdy kwartał począwszy od końca 2015r. - 41,6 mln USD. W 2016 r. spółka zapłaciła ca 2,94 mln USD odsetek i prowizji. Daje to stopę oprocentowania finansowania na poziomie 7,1 proc. I tutaj nie ma większych niedomówień, albo wątpliwości.

Avia w rzeczowych aktywach trwałych posiada głównie samoloty. Tak samo liczona średnia daje 98,7 mln USD wartości samolotów. Z tego w 2016 r. uzyskała przychody z leasingów na poziomie 18,3 mln USD. Daje to stopę na poziomie 18,6 proc. Przypominam jednak, że to leasing operacyjny, a samoloty są w mniej więcej około połowie cyklu życia. Gdyby to był leasing finansowy to można opłatę liczyć od wartości, ale to jest leasing operacyjny - w zasadzie długoterminowy wynajem. Nie mam przekonania czy można replikować kwotę przychodu na wartość. Zakładam, że dla nowego samolotu będzie to 15 proc., a nie 18 proc.

Skoro mowa o leasingu operacyjnym to znaczy, że właścicielem jest Avia i Avia nalicza amortyzację. Zakładam 20 lat czyli koszt amortyzacji to 5 proc. rocznie.

Wtedy mamy:
15 proc. - przychód
7,1 proc. - koszty finansowania
5 proc. - koszty amortyzacji

A zatem spółka JV może zarobić około 3 proc. z kwoty zakupu, czyli 24 mln USD przed opodatkowaniem. Nie wiem jak formalnie spółka jest zarejestrowana i ile będzie płacić podatku, ale to może być kwota nawet 25 proc.
www.gochina.gov.pl/index/?id=1...

A zatem w ekstremalnym przypadku JV zarobi netto 18 mln USD, czyli AVIA 9 mln USD. To oczywiście rachunek zgrubny. Z jednej strony mamy niepewność co do stopy leasingowej, z drugiej brak uwzględnienia w kalkulacji kosztów ubezpieczenia czy przeglądów owej floty.

Powyższa treść przez 120 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.
Edytowany: 22 lutego 2017 17:55

nhyt
0
Dołączył: 2014-08-26
Wpisów: 24
Wysłane: 1 marca 2017 23:44:05 przy kursie: 4,41 zł
AviaAM Financial Leasing China discuss financing 16 new aircraft with China Development Bank

www.youtube.com/watch?v=Hb7I9Z...

Spotkałem sie z opinią, że oprocentowanie takiego kredytu bedzie 2x wieksze niż oprocentowanie amerykańskich obligacji, czyli w sumie 5%

nhyt
0
Dołączył: 2014-08-26
Wpisów: 24
Wysłane: 2 marca 2017 00:16:45 przy kursie: 4,41 zł
Możliwe jest też koszty finansowania były rzędu 2,5% z uwagi na to, że połowa chińskiej Avii należy do chińskiej spółki państwowej. AviaAM Leasing daje wiedzę, a chiński partner tanie finansowanie. Jest argument za tym żeby chiński udziałowiec państwowy nie przepłacał na kredycie od państwowego banku chińskiego. Dla CHRL zysk i tak będzie podwójny bo raz z kredytu i drugi raz z długoletniego leasingu.


anty_teresa
anty_teresa PREMIUM
249
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 10 652
Wysłane: 2 marca 2017 07:12:13 przy kursie: 4,41 zł

nhyt
0
Dołączył: 2014-08-26
Wpisów: 24
Wysłane: 2 marca 2017 09:16:32 przy kursie: 4,70 zł
Cost of debt funding (%) wg raportu banku DBS z Singapuru z 10 lutego 2017 r. dla konkretnych leasingodawców wynosi:

AerCap 3,7%
Air Lease 3,7%
Air Castle 5,2%
FLY Leasing 5,4%
CALC 4,10%
BOCA 2,00%

Najniższe finansowanie ma BOCA, który jest chińskim leasingodawcą, podobnie jak CALC.

Raport jest tutaj:
www.dbs.com/aics/pdfController...

bies
bies PREMIUM
5
Grupa: SubskrybentP1
Dołączył: 2014-03-24
Wpisów: 32
Wysłane: 2 marca 2017 10:12:47 przy kursie: 4,70 zł
Uśredniając podane stopy procentowe otrzymamy ok. 4%. podstawiając do danych anty_teresy otrzymamy 7%zwrot z leasingu to dałoby 56 mln

nhyt
0
Dołączył: 2014-08-26
Wpisów: 24
Wysłane: 2 marca 2017 11:04:06 przy kursie: 4,70 zł
Jeszcze słowo odnosnie analizy Antyteresy z 17 lutego.

Porównanie do roku 2015 ma tą wadę, że był to najsłabszy rok w ciagu pięciu lat. Rok 2015 był słabszy ze względu na kryzys w Rosji z której spółka ma ok. 1/3 przychodów. W 2015 spółka zarobiła 12 mln USD. W latach 2012-2014, starszych danych nie mam, spólka corocznie zarabiała po 19,6 mln USD, 27,8 mln USD i 22,3 mln USD odpowiednio. Tak że średni zysk z ostatnich 5 lat wyniósł ~2o mln USD, tj. 80 mln zł, więc taki powtarzalny zysk coroczny lepiej przyjmować za odniesienie.

nhyt
0
Dołączył: 2014-08-26
Wpisów: 24
Wysłane: 22 marca 2017 12:41:31 przy kursie: 6,09 zł
Porównanie aktualnych P/E Avii i innych firm leasingujących samoloty

AerCap 7,66
Air Lease 11,08
Air Castle 12,39
FLY Leasing 10,78
CALC 12,37
BOC Aviation 9,35

AviaAM Leasing 3,70

nhyt
0
Dołączył: 2014-08-26
Wpisów: 24
Wysłane: 17 maja 2017 12:52:52 przy kursie: 5,77 zł
Spółka obecnie leasinguje 16 samolotów, 2 tygodnie temu ruszyły dostawy kolejnych samolotów do Aerofłotu w ramach umowy podpisanej w tamtym roku, tzn. do jesieni liczba leasingowanych samolotów się podwoi. Tymczasem kurs jest niższy niż 2-4 lata temu, gdy spółka osiągała takie same wyniki jak obecnie. Spółka obecnie zarabia (nie licząc zdarzeń jednorazowych w postaci sprzedaży szykowanego samolotu) ok. 40 mln zł rocznie, z leasingu dla Aerofłoty zarobi (51% udziałów w JV z chińczykami) najmniej drugie 40 mln zł. Tymczasem MV wynosi 250 mln zł, C/WK 0,45, C/Z 3,5 i ktoś zasypuje z ukrytego każdy popyt jaki się pojawi.

Na czym polega problem tej spółki, że wyceniana jest tak nisko?
Edytowany: 17 maja 2017 12:59

Pilkahalowa
Pilkahalowa PREMIUM
0
Dołączył: 2013-05-28
Wpisów: 170
Wysłane: 17 maja 2017 15:30:19 przy kursie: 5,77 zł
Być może to kwestia tego, że to nie polska spółka a na dodatek współpracuje z rosyjskim przewoźnikiem. Chiński wątek też się pojawił więc stawiam na to, że potencjalni kupujący czekają na efekty z decyzją a Ci co sprzedają mogą obawiać się np dużego zapotrzebowania na kapitał do rozwoju.
Edytowany: 17 maja 2017 15:33

nhyt
0
Dołączył: 2014-08-26
Wpisów: 24
Wysłane: 18 maja 2017 13:32:32 przy kursie: 5,58 zł
na temat modelu finansowania była dyskusja we wcześniejszych wpisach

Shiripuno
Shiripuno PREMIUM
0
Dołączył: 2009-02-22
Wpisów: 7
Wysłane: 2 czerwca 2017 12:31:33 przy kursie: 5,95 zł
Z 15 ujawnionych akcjonariuszy, 13 to fundusze (ok 26% kapitału); ok. 55% należy do podmiotów kontrolujących spółkę; może to ma znaczenie.

nhyt
0
Dołączył: 2014-08-26
Wpisów: 24
Wysłane: 6 czerwca 2017 09:51:29 przy kursie: 5,94 zł
Tak, skład akcjonariatu ma tu znaczenie, imho szczególnie jeden fund tu miesza, jako przykład podam uwalenie kursu w lutym z 6zł na 4,50zł i sprzedaż 5% akcji w ciągu kilku sekund w kilku zleceniach. Przypuszczalnie miało to związek z planami dotyczącymi likwidacji OFE, więc akcje poszły w odpowiednie ręce, by to one zarobiły a nie przyszli emeryci. Teraz kurs znów balansuje, jest trzymany wokół 6zł, tak więc ci co wtedy kupili w umówionej transakcji są już do przodu.

Ja liczę na to, że ten opór na 6zł wkrótce pęknie, że kurs zostanie przez fundy spuszczony ze smyczy, gdyż systematycznie pojawiają się informacje o dostawach kolejnych samolotów do Aerofłotu.

Jako powód niskiej wyceny spółki przez giełdę (C/Z 3,7) podawane są powody że spółka zagraniczna, informacje i raporty nie po polsku, itd. Gdyby to był powód to by znaczyło, że inwestorzy są niepiśmienni ... Zgadza się, informacji po polsku brakuje, ale kto jest zainteresowany, to znajdzie nie rzadziej niż raz na 2 tygodnie nowe informacje po litewsku, rosyjsku, angielsku, nawet chińsku, tak że te informacje na bieżąco są, czy to na koncie spółki na twiterze, czy na zagranicznych portalach branżowych, czy na stronach Aerofłotu i partnera chińskiego, czy na portalach spottersów.
Tutaj a320archive.com/?q=Aeroflot&am... są np. podawane aktualne dane dostarczonych samolotów (dostarczone na razie 5 samolotów). Tutaj widać, że kolejne 3 są w trakcie dostarczania, odbywają loty próbne www.planespotters.net/airline/...
Czyli już mamy informacje nt 8 samolotów z pierwszej puli (są jeszcze dwie), której harmonogram dostaw wygląda tak:
dla modelu Airbus A320:
VP-BFA (7561) luty 2017
VP-BFE (7593) marzec 2017
VP-BFG (7646) kwiecień 2017
VP-BFH (7653) kwiecień 2017
dla modelu Airbus A321:
VP-BFF (7645) kwiecień 2017
VP-BFK (7667) maj 2017
VP-BFQ (7678) maj 2017
VP-BFX (7749) czerwiec 2017

Tak że dla mnie jest niezrozumiała tak niska wycena spółki przez rynek. Do obecnie leasingowanych 16 samolotów doszło kolejne 5, 1 jest przygotowywany, kolejne 11 czeka zgodnie z harmonogram na swoją kolej na dostarczenie do października. Czyli w stosunku do roku ubiegłego, w tym roku nastąpi podwojenie leasingowanej floty i podwojenie zysków z działalności podstawowej z 40-50 mln zysku powtarzalnego na 80-100 mln. Nie liczę zdarzeń jednorazowych w postaci sprzedaży samolotów. Spółka niedługo ma zarabiać powtarzalnego zysku 80-100 mln, a przez rynek jest wyceniana na tą chwilę tylko na 250 mln.

Użytkownicy przeglądający ten wątek Gość
1 2 3 4 5 6 7

Nie możesz tworzyć nowych wątków.
Nie możesz odpowiadać w wątkach.
Nie możesz usuwać swoich wpisów.
Nie możesz edytować swoich wpisów.
Nie możesz tworzyć ankiet.
Nie możesz głosować w ankietach.

Kanał RSS głównego forum : RSS

Forum wykorzystuje zmodfikowany temat SoClean, autorstwa J. Cargman'a (Tiny Gecko)
Na silniku Yet Another Forum.net wer. 1.9.1.8 (NET v2.0) - 2008-03-29
Copyright © 2003-2008 Yet Another Forum.net. All rights reserved.
Czas generowania strony: 1,074 sek.

PORTFEL STOCKWATCH
Data startu Różnica (%) Różnica (zł) Wartość
01-01-2017 +168,05% +33 610,33 zł 53 610,33 zł
Logowanie

Zaloguj
Zapamiętaj | Rejestruj | Aktywuj | Odzyskaj hasło