aahaacic
Advertisement
PARTNER SERWISU
iemetwwz
626 627 628 629 630
sasky
PREMIUM
49
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2011-11-29
Wpisów: 2 768
Wysłane: 21 listopada 2018 11:26:16 przy kursie: 245,00 zł
Obniżył też prognozy zysków na lata 2019-2020 odpowiednio o 48 proc. i 29 proc.
Prognozowana sprzedaż Frostpunka w tym roku: ponad 1 mln kopii

Cytat:
– Frostpunk był obecnie przeceniany maksymalnie o 27 proc., na 7 miesięcy od premiery, co uważamy za konserwatywne podejście do polityki cenowej. Dostrzegamy jednak słabnący efekt sprzedażowy przecen oraz istotny spadek gry w rankingach bestsellerów Steam. W związku z tym aktualizujemy naszą prognozę wolumenu sprzedaży gry w całym cyklu życia do poziomu 3,4 mln kopii, z 4,2 mln wcześniej.

www.stockwatch.pl/wiadomosci/v...
Liczby nie kłamią (...) ale kłamcy liczą

Rif
Rif
166
Dołączył: 2016-01-17
Wpisów: 1 141
Wysłane: 21 listopada 2018 11:31:09 przy kursie: 245,00 zł
To bardzo wartościowa wycena, w której napisane jest, że P8 wyjdzie na początku 2021, a rok 2020 w przychodach ma najwyższą wartość w historii (zysk natomiast 3x mniejszy hehehe). Zresztą przychody 2019 niemal równie 2018, to też nierealna wartość.
Zabawne jest zmniejszenie wolumenu dla całego cyklu życia FP z 4,2 na 3,4 miliona, zamiast operować wartością przychodu dla cyklu życia gry. Mogą sprzedać 10 mln w cenie za 1 euro i co to za wskazanie będzie?
Na ten moment gra ma znacznie lepszą monetyzację niż TWOM.
Założenie 500k dla wersji konsolowej. Byłoby miło, gdyby faktycznie tak się stało.
W poprzednim poście pisałem, że obecna cena nie premiuje przyszłości i ta wycena Vestora dokładnie do tej tezy pasuje. Na ich obronę można wziąć, że zatrzymują się na 2020, ale za kilka miesięcy mogą machnąć kolejną z ceną pod 500, bo już ujęte będzie P8 i 2021 rok.




Greenthumb
0
Dołączył: 2014-12-16
Wpisów: 162
Wysłane: 21 listopada 2018 11:39:48 przy kursie: 245,00 zł
Dziwacznie brzmi też ten ponad 1mln, skoro wg danych steamspy został on przekroczony już dawno, a jest jeszcze GoG.
No ale jak to z wycenami bywa, od bandy do bandy w takt rynku.


Cahir16
3
Dołączył: 2018-05-16
Wpisów: 104
Wysłane: 21 listopada 2018 11:39:55 przy kursie: 245,00 zł
Wycena niby taka profesjonalna, a popełniają bubel w postaci:

"Najbliższą premierą z wydawnictwa będzie Children of Morta (1Q19), której potencjał zarząd ocenia jako co najmniej taki jak Moonlightera. Zakładamy, iż w przypadku tej gry udział 11 bit w umowie z deweloperem będzie istotnie wyższy (ok. 50% vs 25% przy Moonlighter)."

Spółka sama mówiła, że przedział dla Moonlightera to 30-50%, a jeżeli dobrze pamiętam, to sugerowali też, że bliżej im do tej drugiej cyfry. 40% byłoby rozsądnym i jednocześnie konserwatywnym założeniem.

Ponadto zupełnie pomijają potencjał sprzedaży na NS, tak Moonlightera jak i TWoMa.

"Niewielki wpływ na wyniki premier na Switcha (Moonlighter i TWOM)."
Edytowany: 21 listopada 2018 11:54

spinor1
11
Dołączył: 2017-04-25
Wpisów: 201
Wysłane: 21 listopada 2018 11:48:16 przy kursie: 245,00 zł
Cytat:
"Najbliższą premierą z wydawnictwa będzie Children of Morta (1Q19), której potencjał zarząd ocenia jako co najmniej taki jak Moonlightera. Zakładamy, iż w przypadku tej gry udział 11 bit w umowie z deweloperem będzie istotnie wyższy (ok. 50% vs 25% przy Moonlighter)."

Spółka sama mówiła, że przedział dla Moonlightera to 30-50%, a jeżeli dobrze pamiętam, to sugerowali też, że bliżej im do tej drugiej cyfry. 40% byłoby rozsądnym i jednocześnie konserwatywnym założeniem.


Z forum inwestorskiego:
Cytat:
"W przypadku "Moonlightera" deweloper ponosił koszty produkcji gry (współfinansował się kampanią na Kickstarterze) a 11 bit studios S.A. odpowiadało za marketing i promocję. Nasza Spółka ponosiła zatem relatywnie niewielkie ryzyko, w związku z czym nasz udział w przychodach nie przekracza 30 proc. Z kolei w przypadku "Children of Morta" jedynie współfinansujemy koszty produkcji plus odpowiadamy za marketing i promocję. Dlatego nasz udział w przychodach będzie wynosił to ok. 50 proc."


Co do sprzedaży na switchu to nawet na forum inwestorskim tonują emocję, inwestorzy zbyt mocno przeceniają tę konsolę. Cytat z forum inwestorkiego:

Cytat:
"Sugerowałbym równocześnie, żeby dość ostrożnie podchodzić do oczekiwanych wolumenów sprzedaży naszych gier na Nintendo Switch. Oczywiście, bardzo byśmy chcieli, żeby były one liczone w setkach tysięcy egzemplarzy (najlepiej po kilku tygodniach od premiery) ale wolimy twardo stąpać po ziemi i być mile zaskakiwani przez rynek niż przełykać gorycz porażek."
Edytowany: 21 listopada 2018 11:51

baks
152
Dołączył: 2011-03-02
Wpisów: 3 436
Wysłane: 21 listopada 2018 12:03:04 przy kursie: 245,00 zł
Rif napisał(a):
To bardzo wartościowa wycena, w której napisane jest, że P8 wyjdzie na początku 2021, a rok 2020 w przychodach ma najwyższą wartość w historii (zysk natomiast 3x mniejszy hehehe). Zresztą przychody 2019 niemal równie 2018, to też nierealna wartość.
Zabawne jest zmniejszenie wolumenu dla całego cyklu życia FP z 4,2 na 3,4 miliona, zamiast operować wartością przychodu dla cyklu życia gry. Mogą sprzedać 10 mln w cenie za 1 euro i co to za wskazanie będzie?
Na ten moment gra ma znacznie lepszą monetyzację niż TWOM.
Założenie 500k dla wersji konsolowej. Byłoby miło, gdyby faktycznie tak się stało.
W poprzednim poście pisałem, że obecna cena nie premiuje przyszłości i ta wycena Vestora dokładnie do tej tezy pasuje. Na ich obronę można wziąć, że zatrzymują się na 2020, ale za kilka miesięcy mogą machnąć kolejną z ceną pod 500, bo już ujęte będzie P8 i 2021 rok.



Analiza wydaje się spoko
tylko, że zostały zrobione drobne ale istotne błędy w założeniu.
Analityk jak widać ma słabe rozeznanie sprzedaży gier i zasugerował się wydedukowaną ilością za q3.
Co do tej ilości 140tyś to jest to dość prawdopodobne. W q3 sprzedaż obejmowała końcówkę letniej promocji i małą promocję chyba we wrześniu.
Może warto przypomnieć, że sprzedaż gier w q4 jest znacząco wyższa i można się spodziewać wzrostu sprzedaży nie o ok 50% tylko na tylu promocjach ( już 3-cia w kwartale) można zakładać wyraźnie powyżej 100% więcej niż w q3.
Najwyraźniej analityk nie porównywał przebiegu sprzedaży dla TWOM.
Przypomnijmy sobie jak dawno TWOM był sprzedawany z -80% a później wystarczyły ciekawe dodatki i od ponad roku sprzedawany jest z -70%.
Wolumin sprzedaży od czasu (wiosna 2015) gdy wydawało się, że gra się skończyła wzrósł wielokrotnie.
Nie odnoszę się do wartości liczbowej rekomendacji bo każdy może to sobie wyliczyć po swojemu. Jednak widzę błędy w podstawach wyliczeń.
Może warto jeszcze zauważyć, że 1mln już został przekroczony na samym Steam już kilka tygodni temu.
Chyba bez większego błędu można przyjąć około 1,3 mln w tym roku.
Co do przyszłego roku nie wypowiadam się bo uważam, że jest co najmniej taki sam błąd w założeniach.
Tak samo wygląda sytuacja z P8 za rok pojawią się już informacje o grze.
Jedyne z czym się zgadzam w wycenie to termin premiery - ale to nic odkrywczego bo co do tego terminu jest chyba zgodność co najmniej od 6-9 miesięcy.
Parkiet weryfikuje naszą wiedzę i czujność przy każdym zleceniu (:
a każdy jest mądralą ....po fakcie... :) :)

baks
152
Dołączył: 2011-03-02
Wpisów: 3 436
Wysłane: 21 listopada 2018 12:11:45 przy kursie: 245,00 zł
spinor1 napisał(a):


Co do sprzedaży na switchu to nawet na forum inwestorskim tonują emocję, inwestorzy zbyt mocno przeceniają tę konsolę. Cytat z forum inwestorkiego:


Ti się akurat z Tobą zgodzę na wyniki sprzedaży poczekajmy do jakiś publikacji wyników a jak wiadomo sama spółka ma dość ograniczone możliwości ich monitorowania.
Sprzedało się 22mln konsol gier nieco więcej. Wychodzi coś ok 5 gier na konsolę.
Trudno zakładać, że w najbliższych tygodniach sprzeda się po milionie TWOM, ML i BC.
Jednak jeśli gry będą przyjęte bardzo dobrze a na ML tak jest nie można wykluczyć sprzedaży w przyszył roku takiej ilości. Co z pozostałymi to poczekajmy 2-3 miesiące po premierach na oceny tychże premier. To nie Steam gdzie po tygodniu można powiedzieć już dość dużo.
Parkiet weryfikuje naszą wiedzę i czujność przy każdym zleceniu (:
a każdy jest mądralą ....po fakcie... :) :)

andy_dufresne
130
Dołączył: 2009-01-29
Wpisów: 998
Wysłane: 21 listopada 2018 12:14:17 przy kursie: 245,00 zł
Czy po wynikach 4Q wyceny będą ponownie korygowane? Może tym razem w górę? Czy założenie, że w 4Q sprzeda się 220K FP vs 140K w 3Q nie jest zbyt pesymistyczne?

Z tych wszystkich rozstrzelonych od sasa do lasa i wciąż zmienianych rekomendacji wnioskować można, że analitycy wciąż nie potrafią wyceniać spółkek z branży i wprowadzają tylko zamęt.

Warto poczekać na omówienie raportu przez Anty-teresę, chyba się szarpnę na abonament.
Jestem na Twitterze

slider
16
Dołączył: 2013-08-03
Wpisów: 196
Wysłane: 21 listopada 2018 12:17:45 przy kursie: 245,00 zł
Moim zadaniem jedynie sensowne (najbardziej rzetelne) i generalnie trafiające w wyniki są prognozy DM BOSia.

pandorinium
52
Dołączył: 2011-07-10
Wpisów: 982
Wysłane: 21 listopada 2018 12:31:33 przy kursie: 245,00 zł
@andy_dufresne

Ależ oni się doskonale znają. Ale robią tak, jak ma wyglądać w danej chwili rekomendacja. Oni mają się troszczyć o klientów, nie resztę. Stąd też, dla mnie reko vestora oznacza, że chcą kupić i zarobić udając, ze w sumie to juz tutaj nie ma pod rosnąć. Tak jak pół roku remu wbk strzeliło z niezła z reko i zapewne wtedy mocno się redukowali. :)


andy_dufresne
130
Dołączył: 2009-01-29
Wpisów: 998
Wysłane: 21 listopada 2018 12:41:52 przy kursie: 245,00 zł
A wiadomo, czy BOŚ będzie aktualizował swoją poprzednią rekomendację? Z wypowiedzi Rodaka wynikało w skrócie, że taka przecena akcji jest nieuzasadniona.

Swoją drogą też ciekawe, że wspominał on o 50% dyskoncie wobec zagranicznych producentów gier, a wg wyceny Vestora jest mowa o 16%... premii.
Jestem na Twitterze

topfacet
178
Dołączył: 2010-09-09
Wpisów: 3 453
Wysłane: 21 listopada 2018 12:41:58 przy kursie: 245,00 zł
Czyli mamy aktualnie 2 reko:

DM BOŚ 416 PLN

DM VESTOR 270 PLN
Edytowany: 21 listopada 2018 12:42

Utnapisztim
63
Dołączył: 2017-08-01
Wpisów: 914
Wysłane: 21 listopada 2018 15:49:50 przy kursie: 245,00 zł
Santander 471 PLN

baks
152
Dołączył: 2011-03-02
Wpisów: 3 436
Wysłane: 21 listopada 2018 16:33:08 przy kursie: 245,00 zł
Chyba wystarczy wyciągnąć średnią ..Angel
co prawda do reko SND vel WBK czasem były zastrzeżenia ale wiele wskazuje, że w perspektywie 12m jakie reko obejmują są zdecydowanie bliżej "konsensusu" niż Vestor .. Angel
Parkiet weryfikuje naszą wiedzę i czujność przy każdym zleceniu (:
a każdy jest mądralą ....po fakcie... :) :)

slider
16
Dołączył: 2013-08-03
Wpisów: 196
Wysłane: 21 listopada 2018 16:34:53 przy kursie: 245,00 zł
Podeślij linka do tej rekomendacji

aircanada15
PREMIUM
289
Dołączył: 2014-12-15
Wpisów: 1 947
Wysłane: 21 listopada 2018 17:13:15 przy kursie: 245,00 zł
Greenthumb napisał(a):
Dziwacznie brzmi też ten ponad 1mln, skoro wg danych steamspy został on przekroczony już dawno


baks napisał(a):
Może warto jeszcze zauważyć, że 1mln już został przekroczony na samym Steam już kilka tygodni temu.
Chyba bez większego błędu można przyjąć około 1,3 mln w tym roku.


Odnośnie steamspy, to dopiero kilka dni temu zahaczyło 1 mln. Obecnie pokazuje 1,002 mln.

baks
152
Dołączył: 2011-03-02
Wpisów: 3 436
Wysłane: 21 listopada 2018 17:18:29 przy kursie: 245,00 zł
Rekomendacja Santander jest chyba jeszcze niejawna
a wracając do Vestora nie wiadomo kogo oni reprezentują w akcjonariacie ich nie ma w wykazie z czerwca.

www.biznesradar.pl/akcjonariat... akcjonariat

Vestor jak prześledzić historię widać próbuje dopasować się do aktualnych wycen kursu lub podążać za rekomendacjami innych co widać po kolejnych rekomendacjach.
16 lipca BOŚ 526zł
25 lipca 511zł Vestor
3 września 386 wysokość kursu 380
15 października BOŚ 416 przy 333zł
19 Listopada Vestor 270zł przy 247zł

Nie widać jakiejś przewodniej myśli tylko podążanie za rynkiem.
Jak próbowali coś zrobić samodzielnie to wyszło chyba nieco śmiesznie.
Te 220 tyś za q4 wydają się zabawne.
Ciekawe jaki będzie faktyczny poziom sprzedaży.
Być może ukażą się jakieś statystyki sprzedaży z samego Steam. Jeśli gra będzie wysoko to może będzie ujęta w jakiejś statystyce.
Sam skłaniam się ku oczekiwaniom sprzedaży na koniec 2019 łącznie na poziomie 2,5-3 mln łącznie z konsolami.
Parkiet weryfikuje naszą wiedzę i czujność przy każdym zleceniu (:
a każdy jest mądralą ....po fakcie... :) :)
Edytowany: 21 listopada 2018 17:19

baks
152
Dołączył: 2011-03-02
Wpisów: 3 436
Wysłane: 21 listopada 2018 17:29:50 przy kursie: 245,00 zł
aircanada15 napisał(a):
Greenthumb napisał(a):
Dziwacznie brzmi też ten ponad 1mln, skoro wg danych steamspy został on przekroczony już dawno


baks napisał(a):
Może warto jeszcze zauważyć, że 1mln już został przekroczony na samym Steam już kilka tygodni temu.
Chyba bez większego błędu można przyjąć około 1,3 mln w tym roku.


Odnośnie steamspy, to dopiero kilka dni temu zahaczyło 1 mln. Obecnie pokazuje 1,002 mln.

Tak to prawda tyle, że nie wszystkie sklepy sprzedają z kluczem na Steam tak samo jak nie wszyscy kupujący już zarejestrowali swój klucz. Tych pewnie nie jest dużo ale wspomina o nich jeden z artykułów FP który czytałem dziś ..... linka nie mogę znaleźć ... więc nie są to pojedynczy ludzie.
Nie jesteśmy w stanie ocenić ile sprzedało się na GOG bo pozostałe chyba dają klucze do Steam tak jak HB i inne.
Swój klucz mam niezarejestrowany ... więc co najmniej jeden taki jest - nie mam co do tego wątpliwości Angel
Parkiet weryfikuje naszą wiedzę i czujność przy każdym zleceniu (:
a każdy jest mądralą ....po fakcie... :) :)

anty_teresa
PREMIUM
523
Grupa: Zespół StockWatch.pl
Dołączył: 2008-10-24
Wpisów: 11 191
Wysłane: 21 listopada 2018 20:53:47 przy kursie: 245,00 zł
W 2014, to była zima! – omówienie sprawozdania finansowego 11 bit studios po 3 kw. 2018 r.


Wyniki spółki były zgodne z konsensusem, ale konsensus ten powstawał już na zweryfikowanych oczekiwaniach, czego wyrazem był spadek kursu spółki w ostatnich miesiącach. Krótko mówiąc na bazie przyrostu komentarzy rynek i analitycy dość dobrze ocenili wolumen sprzedaży. O ile przychody i wyniki kwartału są bez znaczenia dla wyceny spółki (wycena to w uproszczeniu suma oczekiwanych zysków) to osiągnięcia mogą zmieniać założenia co do przyszłych wyników, a tym samym mocno wpływać na wartość spółki i oczywiście w konsekwencji na kapitalizację.

Przychody spółki wyniosły 13,9 mln zł, co w ujęciu r/r oznacza 5 krotny wzrost r/r. Takie porównanie nie ma jednak większego sensu. Znacznie lepszym odniesieniem jest kwartał popremierowy wcześniejszego tytułu, lub poprzedni kwartał. W relacji do I kw. 2015 r. (kwartał popremierowy TWOM) przychody spółki wzrosły o 8 mln zł, czyli 136 proc., natomiast w stosunku do poprzedniego kwartału spadły o 29,6 mln zł, czyli 68 proc. Proszę zwrócić uwagę, że w kwartale popremierowym TWOM (1q15/4q14) spadek sprzedaży względem poprzedniego kwartału wyniósł 59 proc. Teoretycznie można uznać, że wysokość obecnego spadku obrotów nie jest zaskoczeniem i wpisuje się w historyczny model, ale jeśli się mocniej wgłębić w liczby to można dojść do ciekawych wniosków.


kliknij, aby powiększyć


Trzeba pamiętać, że spółka na przychodach pokazuje obecnie przychody ze sprzedaży gier własnych, (Frostpunka, TWOM, itd.), ale także gier dla których jest wydawcą (Moonlighter, BeatCop, Tower57, Children of Morta). Niestety 11bit nie upublicznia segmentacji produktowej, tym niemniej ze sprawozdania da się mniej więcej oszacować koszty tantiem należnych zewnętrznym producentom. Zarząd spółki w komentarzu informuje, że naliczone tantiemy wyniosły ok. 7 mln zł, a to oznacza, że stanowiły 90 proc. innych, biernych rozliczeń międzyokresowych. Stosując taki przelicznik dostaniemy koszty tantiem w poprzednim kwartale na poziomie 2,84 mln zł w III kw. i 4,06 mln zł w II kw. br. Zakładając, że spółce należnych jest 30 proc. wartości sprzedaży (wypowiedź z forum spółki) można obliczyć, że przychody z Moonlightera wyniosły ok. 3,8 mln zł obecnie i 5,3 mln zł w II kw. roku. Oczywiście sprzedawał się wciąż This War of Mine i pozostałe gry – które kwartalnie mogą generować ok. 2 mln zł przychodów.

Jak pewnie Państwo zauważyli, napisałem, że spółka już generuje przychody z Children of Morta i do takich wniosków można dojść po analizie sprawozdania. W tym kwartale pojawiła się należność od NetEase, a jak poinformowała spółka w październiku podmiot ten ma być dystrybutorem dla CoM w Chinach. Skoro jest należność, to musiały być przychody. Wydaje się, że ujęcie przychodów z tego tytułu powinno nastąpić w IV kwartale roku. W pierwszej chwili myślałem, że fakt wykazania należności dotyczy Moonlightera, ale jego dystrybutorem w Chinach jest Tencent, w związku z czym najprawdopodobniej są to jednak pierwsze przychody z CoM. Z powyższych wywodów można szacować, że sprzedaż Frostpunka przyniosła w III kw. 7,6 mln zł, w porównaniu do 36,2 mln zł kwartał wcześniej. To oznacza, że sam Frostpunk w kwartale popremierowym wygenerował tylko 20 proc. obrotów kwartału premierowego. W przypadku TWOM było 41 proc. obrotów, a szacunkowo dla Moonlightera 70 proc.


kliknij, aby powiększyć


Oczywiście takie porównanie nie jest do końca poprawne, bo tytuły były w sprzedaży przez różną ilość dni w kwartale premiery. Obraz można poprawić porównując przychód na dzień i jego zachowanie w czasie. Średni przychód dzienny dla Frostpunka był o 88 proc. niższy niż w kwartale premierowym, natomiast dla TWOM spadek ten wyniósł 72 proc., a Moonlightera 75 proc. W tym ujęciu dość dobrze widać, że Frostpunk ma jednak spadek większy od dwóch pozostałych ważnych gier i to właśnie dlatego prawdopodobnie zrewidowano założenia sprzedażowe dla tego tytułu.

W ujęciu geograficznym zaskoczeń nie ma, poza tym, że Chiny wygenerowały 585 tys. przychodów, z czego 551 przypadło na NetEase. Głównym driverem sprzedaży pozostaje Steam


kliknij, aby powiększyć


Jeśli chodzi o koszty to one są wyraźnie wyższe niż w latach poprzednich, na co wpływ mają przede wszystkim usługi obce i wynagrodzenia. W usługach obcych spółka pokazuje należne tantiemy dla zewnętrznych twórców gier, które oszacowałem na podstawie rozliczeń międzyokresowych. Skorygowane o tantiemy usługi obce zachowują się względnie stabilnie. W tym kwartale były wyższe o 18 proc. kw/kw i 20 proc. r/r. To dość zaskakujące, bo w liście zarządu do akcjonariuszy czytamy, że:

Cytat:
Główną pozycją kosztową Spółki były usługi obce obejmujące m.in. tantiemy dla producenta gry „Moonlighter”, znaczną część wydatków marketingowych ponoszonych w związku z premierami „Frostpunka” i „Moonlightera”, koszty wynagrodzeń pracowników i współpracowników Spółki, istotną część rezerw na premie roczne (ich wysokość zależy od zysku wypracowanego przez
Spółkę) oraz niegotówkowe rezerwy związane z Programem Motywacyjnym na lata 2017-2019


Z tego powodu nie da się tak naprawdę ocenić rozdzielnie zachowania wynagrodzeń i usług obcych. W związku z tym żeby lepiej oddać zachowanie kosztów pokazałem je także w układzie łącznym.


kliknij, aby powiększyć


W tym kwartale koszty operacyjne skorygowane o wycenę programu, rezerwy na nagrody i tantiemy najprawdopodobniej wzrosły. Najprawdopodobniej, bo cały czas zaznaczam, że mówimy tutaj o pewnych szacunkach. „Czyste”, kwartalne obciążenie wyniosło w takim ujęciu 2,76 mln zł, czyli o 30 proc. więcej kw/kw i 26 proc. więcej r/r. W zasadzie wzrost kosztów nie może dziwić skoro spółka zwiększa zatrudnienie.

Co ciekawe w III kw. spółka wykazała niższe kwoty zawiązanych rezerw na premie. Nie byłoby nic w tym dziwnego, gdyby kwartał zamknął się stratą, a tak się nie stało. Z uzyskanych od spółki informacji wynika, że rezerwa została w II kw. wykazana z górką, a obecnie dostosowana już do poziomu jaki zazwyczaj stosowała spółka.

Komentarza wymaga także sprawa programu motywacyjnego. Jego koszty miały być rozliczane liniowo, a tak się nie do końca dzieje. W sprawozdaniu półrocznym spółka pokazała obciążenie na poziomie 2,2 mln zł, natomiast po III kwartałach obciążenie wyniosło 4,1 mln zł, czyli na sam III kw. przypadło 1,9 mln zł, a nie 2,2 mln zł. Jak udało mi się ustalić różnica wynika z ponownego przeliczenia wartości programu i koszty nadal są liniowe, tylko w III kw. skorygowano w dół zbyt wysokie koszty wykazane w II kw. br.

Spółka tradycyjnie twierdzi, że obciążenia z tytułu programu są papierowe (niegotówkowe) i to jest częściowa prawda. Jeśli jednak kiedyś pojawi się pomysł na skup akcji własnych to koszty te będą jak najbardziej gotówkowe. Spółki bardzo często przedstawiają nawet wyniki skorygowane o obciążenia związane z płatnościami akcjami, a moim zdaniem nie jest to słuszne i nie ulegałbym twierdzeniom zarządu. OK, rozwodnienie z jednego programu motywacyjnego nie jest duże – 5,7 proc., ale warto pamiętać, że takie programy mają charakter cykliczny. Przy utrzymaniu stałego rozwodnienia po 9 latach (a taki jest okres prognozy w projekcjach DCF) akcji będzie prawie 20 proc. więcej niż obecnie i to jest całkiem realny koszt dla inwestora. Żeby uwzględnić to zjawisko międzynarodowa rada rachunkowości nakazuje spółkom wyceniać programy i pokazywać z nich obciążenia w wynikach i to właśnie dlatego stanowisko audytora jest takie, jakie jest. Oczywiście można dyskutować, czy odwzorowanie quasi liniowe jest najlepsze i nie powinno być mierzone wykonaniem założeń np. co do zakładanego zysku w okresie programu.

Co ciekawe, także część analityków popełnia moim zdaniem metodologiczny błąd w rekomendacjach. Korygują oni w nich zyski o koszt programu motywacyjnego, ale jednocześnie teoretycznie uwzględniają rozwodnienie. Problem w tym, że to tylko rozwodnienie z obecnego programu 3 letniego, a projekcja jest na 9 lat. Dodatkowo licząc wartość rezydualną też należałoby odzwierciedlić cykliczność programu jako czynnik zmniejszający stopę wzrostu. Krótko mówiąc takie podejście zawyża wycenę.

Tę kwestię jako temat poboczny jednak zostawimy. W raportowanym kwartale spółka pokazała amortyzację na poziomie 1,5 mln zł, czyli o ponad 0,5 mln wyższą niż kwartał wcześniej i 1,1 mln wyższą niż przed rokiem. Amortyzacja to jest koszt napisania gry, który jest rozliczany w czasie i ma za zadanie spełnić zasadę współmierności przychodów i kosztów. Wzrost amortyzacji wynika z jednej strony z dłuższego okresu w jakim sprzedawany był Frostpunk i Moonlighter (w poprzednim kwartale tylko przez 67 i odpowiednio 32 dni), ale także efekt oddania 2 DLC do Frostpunka. Dodajmy, że dość drogich DLC, bo jego produkcja kosztowała 2,2 mln zł, czyli więcej niż TWOM.

Skoro już mowa o tym, co spółka oddała to warto także zerknąć jakie nakłady poczyniono. 11Bit w III kw. skapitalizowała na pracach rozwojowych 2,15 mln zł, czyli 21 proc. więcej r/r, ale 15 proc. mniej niż w poprzednim kwartale. Tempo produkcji rośnie (a w zasadzie ich mnogość), a spadek kw/kw najpewniej wynika z kosztów lokalizacji itp. w kwartale premiery, kiedy to już nie wszystko „produkuje” spółka.


kliknij, aby powiększyć



kliknij, aby powiększyć


Ostatecznie spółka skończyła kwartał z wynikiem operacyjnym na poziomie 5 mln zł, czyli bardzo zbliżonym do wyniku jaki miał miejsce w kwartale popremierowym TWOM – różnica 4 proc. O takim stanie rzeczy w dużej mierze zadecydował program motywacyjny, ale i tak apetyty przed premierą i bezpośrednio po niej były większe.

Analitycy i rynek nie do końca prawidłowo zamodelowali sprzedaż i rozkład przychodów w czasie. Frostpunk zbudował duże zainteresowanie przed premierą, gra nie była droga i sprzedaż na premierze była zdecydowanie większa w stosunku do późniejszego okresu niż w przypadku TWOM. Pierwszy hit 11bit był produkcją wybitną pod względem pomysłu, natomiast moim zdaniem Frostpunk już takiej świeżości nie wnosi. To jest oczywiście bardzo dobra gra, wysoko oceniana i sprzedająca się jak na razie lepiej od poprzedniczki, ale spółka miała zupełnie inną bazę. W 2014 nikt nie słyszał o 11Bit, a na wydanie TWOM czekali głównie akcjonariusze. W przypadku Frostpunka zainteresowanie było nieporównywalnie większe. Ta różnica była niedoceniana przez rynek i ten w pierwszej chwili zbyt optymistycznie podszedł zarówno do Frostpunka jak i oczekiwanych po nim produkcji.

W obecnej chwili kapitalizacja spółki wynosi 500 mln zł, co dla mnie oznacza oczekiwanie średniorocznych zysków na poziomie 40-50 mln zł w dającej się przewidzieć przyszłości. Wydaje się to całkiem realne, choć trzeba pamiętać, że gaming to branża rozrywkowa i nie da się do końca przewidzieć upodobań graczy, tym niemniej potencjał spadku względem wartości wewnętrznej wydaje się wyczerpywać, co oczywiście nie oznacza, że spadki kursu już się zakończyły.


>> Wyceny automatyczne są tutaj
>> Więcej analiz najnowszych raportów finansowych jest tutaj

Powyższa treść przez 365 dni była zarezerwowana tylko dla osób posiadających abonament.
Edytowany: 7 maja 2019 19:13

Frey
115
Dołączył: 2010-01-27
Wpisów: 1 082
Wysłane: 22 listopada 2018 00:04:29 przy kursie: 245,00 zł
Pierwsza recenzja TWOM na Switch:



8/10 - od recenzenta, dla którego klimat tej gry był zbyt ponury, ale którego zdaniem w Twom na switch gra się bardzo dobrze. Recenzent narzeka trochę na zbyt wysoką cenę. Miłośnicy TWOM i tego rodzaju klimatów i tak pewnie będą celowali w wersję z kartridżem, zaś mniej napaleni/zdecydowani - poczekają na wyprzedaże.
Zwraca uwagę zdanie, że TWOM jest grą z tego samego studia, które wypuściło Moonlightera Whistle , co niewątpliwie świadczy o popularności ML na Switch.

Użytkownicy przeglądający ten wątek Gość
WIADOMOŚCI O SPÓŁCE 11bit



626 627 628 629 630

Na silniku Yet Another Forum.net wer. 1.9.1.8 (NET v2.0) - 2008-03-29
Copyright © 2003-2008 Yet Another Forum.net. All rights reserved.
Czas generowania strony: 0,209 sek.

cbpaepsr
ywvyvlyj
rhmvgydy
Portfel StockWatch
Data startu Różnica Wartość
Portfel 4 fazy rynku
01-01-2017 +76 751,90 zł +383,76% 96 751,90 zł
Portfel Dywidendowy
03-04-2020 +60 637,62 zł 254,44% 125 556,00 zł
Portfel ETF
01-12-2023 +4 212,35 zł 20,98% 24 333,09 zł
vjcyptzl
rcbaocqb
cookie-monstah

Serwis wykorzystuje ciasteczka w celu ułatwienia korzystania i realizacji niektórych funkcjonalności takich jak automatyczne logowanie powracającego użytkownika czy odbieranie statystycznych o oglądalności. Użytkownik może wyłączyć w swojej przeglądarce internetowej opcję przyjmowania ciasteczek, lub dostosować ich ustawienia.

Dostosuj   Ukryj komunikat